Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  63 5178
Jeg bestilte laptop fra en norsk nettside i juni. Etter litt frem og tilbake viser det seg at de ikke ville få den valgte laptopen inn på lager, og de spurte om jeg ville ha en annen i stedet. Jeg takket nei (pga for lang leveringstid). Da fikk jeg en kort avsluttende mail om at bestillingen nå var kansellert.

Nå, 3-4 uker senere, har den plutselig dukket opp på postkontoret. Og ingen penger er trukket. De sa tidligere at pcen ville bli sendt rett fra leverandøren til meg. Det kan derfor virke som om leverandøren ikke har fått beskjeden om at ordren er kansellert, men at bare regnskapsføreren(?) fikk den beskjeden...

Hvis det er tilfellet; er det ulovlig å hente ut pcen uten å si ifra til butikken om at de ikke har trukket penger av meg? Vil de kunne trekke penger av meg ved en senere anledning om de skulle oppdage dette selv? (Fylte ut betalingsinformasjon da jeg først bestilte)
Om det er ulovlig å hente noe som har blitt sendt til deg i posten? Nei

hent pcen, åpne den og bruk den. om de krever penger, så kan du si du ikke ønsket den og at du avbestilte den lever den tilbake, helst veldig hardt brukt.
Sist endret av Ivar; 15. august 2011 kl. 16:09.
De kan kreve at du sender den tilbake eller ta seg betalt, du mottar en pakke som ikke lengre er beregnet på deg. som og gir deg krav om å opplyse sender om det.
Bare å hent den ut =) Og kos deg med den til de oppdager at du har fått en pc =)
Sitat av boohaze Vis innlegg
De kan kreve at du sender den tilbake eller ta seg betalt, du mottar en pakke som ikke lengre er beregnet på deg. som og gir deg krav om å opplyse sender om det.
Vis hele sitatet...
Og dette er ikke bare synsing fra din side? Hvis det er regler mot å gjøre det så orker jeg nok ikke. Om jeg bruker pcen kan jeg kanskje risikerere å måtte betale og beholde den?
Veit ikke hvor strenge dem er med å vise leg på postkontoret, videovervåkning osv der du holder til viss ikke så erre bare å hente ut pakka signere noen kruseduller og som betyr at du heter mikke mus. Og vips du har ny pc, og de har ikke jussen på sin side viss du nekter på at du har henta pakka. Dog så er lovligheten rundt dette noe "diffus"

Edit: Er jo helt klart ikke lov, da du skal betale for varer du har mottatt og som du bruker... Det kalles å gjøre opp for seg....
Sist endret av thebigt; 15. august 2011 kl. 16:15.
Sitat av thebigt Vis innlegg
Veit ikke hvor strenge dem er med å vise leg på postkontoret, videovervåkning osv der du holder til viss ikke så erre bare å hente ut pakka signere noen kruseduller og som betyr at du heter mikke mus. Og vips du har ny pc, og de har ikke jussen på sin side viss du nekter på at du har henta pakka. Dog så er lovligheten rundt dette noe "diffus"

Edit: Er jo helt klart ikke lov, da du skal betale for varer du har mottatt og som du bruker... Det kalles å gjøre opp for seg....
Vis hele sitatet...
Sånn sett er det veldig greit: Har flytta til ny by, så får i tilfelle venn/familie til å hente den. Om det er uetisk du mener, så er det en egen sak. Jeg lurer først og fremst på om det er straffbart på noen som helst måte.

Legger til at jeg ikke fikk noen mail om forsendelsen, noe jeg skulle fått hvis handelen hadde gått som normalt.
Sitat av sumoivar Vis innlegg
Sånn sett er det veldig greit: Har flytta til ny by, så får i tilfelle venn/familie til å hente den. Om det er uetisk du mener, så er det en egen sak. Jeg lurer først og fremst på om det er straffbart på noen som helst måte.

Legger til at jeg ikke fikk noen mail om forsendelsen, noe jeg skulle fått hvis handelen hadde gått som normalt.
Vis hele sitatet...
Bare hent pcen du, i værste fall så må du levere den tilbake, og da krever du forhåndsbetalt post fra de du har hentet den fra.

Skader heller ikke å spille litt dum, jeg fikk brev fra posten, gikk og hentet en diger pakke og så at det var en pc. Den var adressert til meg, så mer bryr du deg ikke om
Jeg kjenner en fyr som sølte brus over hele maskinen sin, sendte den inn og fikk beskjed om at dette ikke var noen forsikringssak (merkelig nok.. ) 8 mnd senere landa det en ny maskin i postkassa...

Hvor stor sjansen er for at noen ringer og spør om du har en maskin i huset, vet jeg ikke. Men jeg hadde ikke klart å bruke den maskinen med god samvittighet ihvertfall ...

Dagens moralpreken. Takk for meg
De kommer sikkert til å glemme "deg" men hva faen.. en pakke kommer servert på din lokale postkontor , og du tør ikke å hente den? Hadde jeg vært deg akkurat nå hadde jeg dratt bort til postkontoret og hentet pcen.

Skulle ønske at jeg hadde fått noe liggende på posten
hent laptopen, la den ligge hos deg en stund, ikke åpne den!
og vent og se, om du får noen regninger/telefon, så beklager du, og sender den tilbake, hvis ikke!
Enjoy free Laptop
såklart henter du den, den er garantert glemt på deres side.

skjer det noe sender du den tilbake evt. betaler for den? du har ingenting å tape!

edit: samme greia skjedde med moren min som hadde bestilt en mobil hos expert, skulle repareres, fikk penger tilbake og 8 uker senere var pakken kommet

to fluer i en smekk lol
Sist endret av loulou; 15. august 2011 kl. 17:05.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Om de blir sure/ eller det blir trøbbel om du har henta den, så sier du bare at noen andre hjemme hos deg henta den for deg, og du hadde glømt å si til de at du hadde kansellert
Ring dem å spør om de har gjort en feil. Ærlighet varer lengst, og det kan hende at du får den (hvis den ikke er alt for dyr) for at de slipper saksbehandling.
husk at du egentlig skal si ifra om slike hendelser. Om du får en pakke som du burde visst ikke var din og du åpner den eller lignende slik at varen synker i verdi kan de kreve at du dekker mellomlegget. Derfor ville jeg gått for kain sin løsning. Hent den og la den ligge uåpnet en god stund. Om de kontakter deg sender du den tilbake (ber de betale porto) og glemmer hele saken. Har du ikke hørt noe på en god stund får du se selv om du vil kontakte de eller ta sjansen på å bruke den.
For det første, nei, det er ikke lov å hente ut en pakke på posten du vet du ikke har betalt for og er sendt ut med en feil. For det andre er du heller ikke så dum at du tror vilkårlige bedrifter sender dyre produkter til gud og hvermann, gratis?

Å hente ut denne pakken og ta den i bruk som din egen, vel vitende om at du ikke har eierrett over innholdet, er underslag, og absolutt straffbart.

Siden du er villig til å sette noe så etablert som eiendomsretten til side, for å ikke snakke om moral og samvittighet, så bunner spørsmålet ut i om de vil oppdage det eller ikke.

Og det er det veldig stor sannsynlighet for at de vil, og at de til slutt finner frem til deg. De fleste nettbutikker/butikker har i dag såpass gode rutiner at de vil oppdage på et eller annet tidspunkt at de har blitt fakturert for en vare for mye i forhold til hva de har tatt betalt for. I tillegg er det såpass mange muligheter for sporing og arkivering i dag at det koster ofte lite å finne frem til feilen.

Om de da klarer å finne frem til at det var du som fikk varen, etter å ha avbestilt den, så vil de nesten garantert sende ut en faktura på totalbeløpet + frakt(dvs normal utsalgspris). Dette gjør de fordi at trådstarters handlingsmønster tilsier at han ønsker å beholde maskinen. Hadde det ikke vært et ønske ville naturligvis trådstarter kontaktet selger når feilen ble oppdaget(noe som ikke nødvendigvis ekskluderer henting på posten, men det ekskluderer å ta varen i bruk).

Hva trådstarter velger så å gjøre får være del 2.

Men ikke lur dere selv til å tro at det er lovlig å hente varen og ta den i bruk som sin egen. Det er det faktisk ikke.
Sitat av sumoivar Vis innlegg
Sånn sett er det veldig greit: Har flytta til ny by, så får i tilfelle venn/familie til å hente den. Om det er uetisk du mener, så er det en egen sak. Jeg lurer først og fremst på om det er straffbart på noen som helst måte.

Legger til at jeg ikke fikk noen mail om forsendelsen, noe jeg skulle fått hvis handelen hadde gått som normalt.
Vis hele sitatet...
Hadde jeg vært deg så hadde jeg henta pcen og nytt den så lenge du kan. Hvis de ringer så erre bare å si at du ikke har hørt no fra dem og trodde at kanselleringen ble gjort ugyldig siden du allikvell fikk pcen... og du har jo selvfølgelig "ikke" sjekka kontoen... så erre bare å beklage å sende inn igjen driten...
Sitat av thebigt Vis innlegg
Hadde jeg vært deg så hadde jeg henta pcen og nytt den så lenge du kan. Hvis de ringer så erre bare å si at du ikke har hørt no fra dem og trodde at kanselleringen ble gjort ugyldig siden du allikvell fikk pcen... og du har jo selvfølgelig "ikke" sjekka kontoen... så erre bare å beklage å sende inn igjen driten...
Vis hele sitatet...
helt enig

+ men krev forhåndsbetalt tilbakelevering...

jeg tror seriøst ikke på det mange av de over skriver, i værste fall så må du levere den tilbake, evnt. kjøpe pcen du ønsket deg. vinn-vinn situasjon fra min side. enten er den gratis, eller så fikk du det du ville.
Sitat av nomore Vis innlegg
For det første, nei, det er ikke lov å hente ut en pakke på posten du vet du ikke har betalt for og er sendt ut med en feil. For det andre er du heller ikke så dum at du tror vilkårlige bedrifter sender dyre produkter til gud og hvermann, gratis?

Å hente ut denne pakken og ta den i bruk som din egen, vel vitende om at du ikke har eierrett over innholdet, er underslag, og absolutt straffbart.

Siden du er villig til å sette noe så etablert som eiendomsretten til side, for å ikke snakke om moral og samvittighet, så bunner spørsmålet ut i om de vil oppdage det eller ikke.

Og det er det veldig stor sannsynlighet for at de vil, og at de til slutt finner frem til deg. De fleste nettbutikker/butikker har i dag såpass gode rutiner at de vil oppdage på et eller annet tidspunkt at de har blitt fakturert for en vare for mye i forhold til hva de har tatt betalt for. I tillegg er det såpass mange muligheter for sporing og arkivering i dag at det koster ofte lite å finne frem til feilen.

Om de da klarer å finne frem til at det var du som fikk varen, etter å ha avbestilt den, så vil de nesten garantert sende ut en faktura på totalbeløpet + frakt(dvs normal utsalgspris). Dette gjør de fordi at trådstarters handlingsmønster tilsier at han ønsker å beholde maskinen. Hadde det ikke vært et ønske ville naturligvis trådstarter kontaktet selger når feilen ble oppdaget(noe som ikke nødvendigvis ekskluderer henting på posten, men det ekskluderer å ta varen i bruk).

Hva trådstarter velger så å gjøre får være del 2.

Men ikke lur dere selv til å tro at det er lovlig å hente varen og ta den i bruk som sin egen. Det er det faktisk ikke.
Vis hele sitatet...
hva er straffbart med å hente en pakke man får i posten?, hvor står den loven ?

Jeg hadde beholdt den.., hadde jeg hørt noe fra dem hadde jeg sagt at dem kunne komme til meg å hente den, Og du har ikke noe plikt til å sende tilbake eller betale for en pakke man ikke har bestillt...
2. Begrunn dette med at det ikke foreligger noen avtale om kjøp. Det er selger som eventuelt må dokumentere at en slik avtale foreligger. Dette kan være vanskelig hvis avtalen er inngått på telefonen.

3. Dersom selger sender saken til inkasso, tar du kontakt med inkassobyrået og gjør de oppmerksom på at kravet er omtvistet. Skulle inkassoselskapet til tross for dette ikke stoppe saken kan du klage selskapet inn for Inkassoklagenemnda med påstand om brudd på Inkassolovens § 8(god inkassoskikk)

4. Skulle selger stå fast ved kravet, må de bringe saken inn for Forliksrådet i kommunen hvor du har bosted. Det er selger som har bevisbyrden for at kravet er rettmessig. Blir du klaget inn for Forliksrådet er det viktig at du sender tilsvar innen den gitte frist når forliksklagen mottas, og at du møter opp når det blir berammet møte.
nomore har seff helt rett. Dette blir litt som å få ekstrapenger, plutselig på konto. De kommer fra et sted og noen vil savne de. Om det blir tilfelle med laptopen "din" vites ikke, men tar du den i bruk, bør du også sette av penger til å betale den, hvis/når det blir aktuelt.
Sist endret av pidget; 15. august 2011 kl. 17:34. Grunn: omformulering
VG (og andre) skrev jo for noen uker siden om listen av saker som politiet automatisk skal henlegge pga manglende kapasitet. Du måtte vel opp i bedrag for 100.000 kr før de gadd å løfte en finger. Jeg tolker det dithen at det er fritt frem. Hvorfor er det alltid kjeltringene som skal få alle fordelene? Ærlighet varer lengst? Er du ærlig så sitter du uten gratis pc, er du uærlig har du nettopp fått deg en ny gratis pc. Hvis noen spør så har du aldri hentet pcen. Hvis posten skulle ha overvåkning så kommer aldri i verden noen til å ta saken så langt at det blir sett nøyere på.
Sitat av Kain Vis innlegg
hent laptopen, la den ligge hos deg en stund, ikke åpne den!
og vent og se, om du får noen regninger/telefon, så beklager du, og sender den tilbake, hvis ikke!
Enjoy free Laptop
Vis hele sitatet...
Veldig god idè, gjør det De kan jo ikke kreve noe penger hvis du ikke har åpnet esken. Vent noen uker kanskje (?), og hvis det ikke skjer noe, så enjoy
Se på dette som en gratis "bestill nå, betal senere" avtale!
Hent maskinen, og bruk den mens du sparer penger til å betale den.
Når/hvis de ringer etter pengene sine, sier du bare "åh, unskyld, æ fikk en maskin i posten, og trodde kanseleringen ble ugyldiggjort, og at dere beholdt pengene!" også betaler du dem på dagen.
Sitat av pidget Vis innlegg
nomore har seff helt rett. Dette blir litt som å få ekstrapenger, plutselig på konto. De kommer fra et sted og noen vil savne de. Om det blir tilfelle med laptopen "din" vites ikke, men tar du den i bruk, bør du også sette av penger til å betale den, hvis/når det blir aktuelt.
Vis hele sitatet...
Nei det blir ikke det samme ...
Er butikken litt oppegående så anmeldes ikke saken for Politiet, men sender faktura til trådstarter med krav om betaling(som normalt). Om ikke fakturaen blir betalt blir det purring og inkassovarsel og deretter inkasso. Betaler du ikke inkassokravet(som er høyere enn opprinnelig faktura, og vokser stadig) vil det gå videre til namsmannen med utleggsforretning eller forliksrådet, og til slutt ende opp med en rettskraftig dom som gir namsmannen mulighet for å ta utlegg i eiendeler(for eks hus, bil, båt) eller lønn(trekk i lønn).

Trådstarter kan klage på kravet så mye han vil, men det at han klager betyr ikke automatisk at kreditor(butikken) ikke har noe krav eller at inkassoen havner i evig limbo. Bestrider du kravet med at du aldri har mottatt noen pakke så vil butikken/selger i samarbeid med Posten kunne legge frem tilstrekkelig dokumentasjon til at det er sannsynlig at trådstarter har mottatt varen. Når det argumentet er ødelagt fortsetter kravet som før. Bestrider du derimot kravet med at du trodde den var gratis så trenger ikke butikken eller inkassoselskapet å gjøre særlig mye for å stryke klagen og fortsette kravet.

Sitat av MyDarkSide Vis innlegg
hva er straffbart med å hente en pakke man får i posten?, hvor står den loven ?
Vis hele sitatet...
Eg skrev feil. Mente at det ikke er lov å beholde en pakke du vet du ikke har betalt for eller eier.
Sitat av nomore Vis innlegg
Er butikken litt oppegående så anmeldes ikke saken for Politiet, men sender faktura til trådstarter med krav om betaling(som normalt). Om ikke fakturaen blir betalt blir det purring og inkassovarsel og deretter inkasso. Betaler du ikke inkassokravet(som er høyere enn opprinnelig faktura, og vokser stadig) vil det gå videre til namsmannen med utleggsforretning eller forliksrådet, og til slutt ende opp med en rettskraftig dom som gir namsmannen mulighet for å ta utlegg i eiendeler(for eks hus, bil, båt) eller lønn(trekk i lønn).

Trådstarter kan klage på kravet så mye han vil, men det at han klager betyr ikke automatisk at kreditor(butikken) ikke har noe krav eller at inkassoen havner i evig limbo. Bestrider du kravet med at du aldri har mottatt noen pakke så vil butikken/selger i samarbeid med Posten kunne legge frem tilstrekkelig dokumentasjon til at det er sannsynlig at trådstarter har mottatt varen. Når det argumentet er ødelagt fortsetter kravet som før. Bestrider du derimot kravet med at du trodde den var gratis så trenger ikke butikken eller inkassoselskapet å gjøre særlig mye for å stryke klagen og fortsette kravet.


Eg skrev feil. Mente at det ikke er lov å beholde en pakke du vet du ikke har betalt for eller eier.
Vis hele sitatet...
Men forklar meg hvordan inkasso selskapet kan kreve inn penger når det ikke foreligger en juridisk binnende kjøpskontrakt? Og det som kommer til postkassa er jo ditt....!
Sitat av MyDarkSide Vis innlegg
Nei det blir ikke det samme ...
Vis hele sitatet...
Du har helt rett. Det er selvfølgelig mye større sjanse fot at du oppdager at du har hentet en pc på posten, enn at du har noen tusen mer på konto. Beklager, tenkte ikke på at dette var et fysisk objekt som krevde innsats fra OP å få fingrene på...

Juridisk sett så stiller det seg derimot ganske likt iom at mottaker er bevisst og vet at han tar imot noe som ikke tilhører han.
Sitat av MyDarkSide Vis innlegg
Men forklar meg hvordan inkasso selskapet kan kreve inn penger når det ikke foreligger en juridisk binnende kjøpskontrakt? Og det som kommer til postkassa er jo ditt....!
Vis hele sitatet...
Avtalen inngås passivt dersom trådstarter tar gjenstanden i bruk.

Forholdsvis enkel å bevise:
- butikken har sendt en vare
- trådstarter har hentet varen
- trådstarter har ikke gitt beskjed om at det er feil
- trådstarter har tatt varen i bruk
Bruk angrefristen som fulgte med og få cash?
For å komme med noen lovparagrafer her(ser det har blitt etterspurt). Om trådstarter henter pakken OG beholder den, så er det underslag.

Straffeloven §324 sier følgende om underslag:
For underslag straffes den som med forsett om en uberettiget vinning for seg selv eller andre rettstridig
a) selger, forbruker eller på annen måte tilegner seg løsøregjenstand eller pengefordring som han besitter, men som tilhører en annen, eller
b) forføyer over penger han har innfordret for en annen, eller som på annen måte er betrodd ham.

En handling som går inn under §§385 eller 386, straffes ikke etter paragrafen her.
Straffen for underslag er bot eller fengsel inntil 2 år.
Vis hele sitatet...
Hva er forsett? http://no.wikipedia.org/wiki/Forsett
Bevisbyrden ligger i såfall på anmelder. "Jeg trodde det var gave fra min gode venn/besteforeldre" holder nok som unnskyldning. Uetisk er det definitivt, men bedrifter er selv ansvarlig for sine dårlige rutiner.
Som så mange andre her sier, så er det sikkert ikke lov eller moralsk å hente å beholde pc'en...

Men, som det er nevnt, du er flyttet til en annen by..Får du en annen til å hente pakken for deg eller du henter den selv, så er det svært så sjelden posten faktisk krever legitimasjon når du henter en pakke.

Krever de dette denne gangen er det jo bare å unnlate å hente den når man er der..Uansett , om du eller en annen henter den og skriver under med noen "krusedeuller", så kan ikke leverandør/butikk bevise at det var du som hentet den. Du kan således da bare si at denne pakken har jeg aldri mottatt og de vil ikke ha noe gyldig krav mot deg...

Da kommer det nok mange og sier, ja men de har jo videooppptak på posten...men den skal slettes etter en uke, og det kan garanteres at det vil ta lenger enn en uke før dette vil bli oppdaget og posten ville nok heller ikke latt noen se på et videoopptak for en skarve pc.

Min mening om du skal ta den eller ikke er litt delt. Det moralske er såklart ikke hent den, men alt i er det vel ikke det store tapet for leverandør/nettbutikk heller.. Så har du dårlig råd og ikke sånn ekstrem moralsk samvittighet , nyt en gratis pc...
Helt seriøst, så ville jeg ringt til nettsiden og sagt at du har mottatt PCen. Men jeg er vel bare alt for samvittighetsfull? :P Elle for redd for å komme i trøbbel. Det mest voksene her er uten tvil å gi beskjed.
Poenget er jo at avsender ikke kan dokumentere at det er trådstarter som har hentet ut varen. Hvis det blir sak så blir den henlagt på grunn av bevisets stilling. Får du et inkassokrav så bestrider du det. Du har ikke mottatt noen hentelapp på pcen, og du har ihvertfall ikke hentet den ut. Det er hva som kommer til å skje. Men om man har samvittighet og manglende sjelsevner til å gjøre det, det blir en annen sak.
Sitat av bo1e Vis innlegg
Poenget er jo at avsender ikke kan dokumentere at det er trådstarter som har hentet ut varen. Hvis det blir sak så blir den henlagt på grunn av bevisets stilling. Får du et inkassokrav så bestrider du det. Du har ikke mottatt noen hentelapp på pcen, og du har ihvertfall ikke hentet den ut. Det er hva som kommer til å skje. Men om man har samvittighet og manglende sjelsevner til å gjøre det, det blir en annen sak.
Vis hele sitatet...
Hvorfor kan de ikke bevise det? Skal han gå på postkontoret med finlandshette og nekte å fremlegge legitimasjon dersom de ber om det?
Sist endret av pappagutt; 15. august 2011 kl. 18:41.
Sitat av nomore Vis innlegg
For å komme med noen lovparagrafer her(ser det har blitt etterspurt). Om trådstarter henter pakken OG beholder den, så er det underslag.

Straffeloven §324 sier følgende om underslag:

Hva er forsett? http://no.wikipedia.org/wiki/Forsett
Vis hele sitatet...
Ingen av disse paragrafene dine kan bli brukt i en slik sak...
Man gjør ikke noe straffbart i å hente posten sin..
Flott. Så la trådstarter hente posten sin da. Det er når trådstarter henter datamaskinen, som han er hundre prosent klar over ikke er betalt for, og beholder den, han gjør underslag.

Ved å beholde maskinen, som tilhører noen andre, tilegner han seg uberettiget en annen manns eiendom for egen vinning.

Så om du ikke har noe å henvise til som sier noe annet så er det ikke mer å diskutere hvorvidt det å beholde maskinen er lovlig eller ikke.
Sitat av pappagutt Vis innlegg
Hvorfor kan de ikke bevise det? Skal han gå på postkontoret med finlandshette og nekte å fremlegge legitimasjon dersom de ber om det?
Vis hele sitatet...
Må han legitimere seg blir det en annen sak. Ikke alltid man må det, kommer an på hva slags type pakke det er. Men det hadde uansett ikke vært første gangen noen hadde snoket seg til andre folks legitimasjon for å stjele pakker eller opprette bankkontoer og få kreditt osv.
Sist endret av bo1e; 15. august 2011 kl. 22:48.
ahhhh, han løper INGEN som helst risiko ved å hente pc. Det er jo bare å si at han regnet med at trekket var gjort siden pakka kom. det er ikke ulovelig å ikke ha oversikt over kontoen sin. Enkelt å greit

Men husk for all del å ikke si her på forumet hvor du har bestilt. plutselig er det en eller annen fjott her som ringer å tipser
Sitat av ne0 Vis innlegg
Bevisbyrden ligger i såfall på anmelder. "Jeg trodde det var gave fra min gode venn/besteforeldre" holder nok som unnskyldning. Uetisk er det definitivt, men bedrifter er selv ansvarlig for sine dårlige rutiner.
Vis hele sitatet...
Ja, for pakker er jo aldri merket med avsender. Setter pris på at folk har lyst til å bidra med informasjon, men falsk informasjon basert på egen logisk tankegang kan man spare seg for. Ikke ta dette personlig. Er bare lei av at kvaliteten her på nFF synker..
Sitat av nomore Vis innlegg
Flott. Så la trådstarter hente posten sin da. Det er når trådstarter henter datamaskinen, som han er hundre prosent klar over ikke er betalt for, og beholder den, han gjør underslag.

Ved å beholde maskinen, som tilhører noen andre, tilegner han seg uberettiget en annen manns eiendom for egen vinning.

Så om du ikke har noe å henvise til som sier noe annet så er det ikke mer å diskutere hvorvidt det å beholde maskinen er lovlig eller ikke.
Vis hele sitatet...
Ingen forpliktelser

Har man ikke bestilt noe, plikter man selvsagt ikke å betale for den tilsendte varen. Har noen sendt deg en pakke uten at du har bedt om det, vil ikke det kunne påføre deg noen forpliktelser. Det kan likevel være lurt å sende en beskjed til fakturaadressen og meddele at du ikke vil ha pakken eller betale for den, og at avsenderen må komme og hente pakken innen en rimelig frist, fordi du ellers ikke vil påta deg å ta vare på den lenger.

I tilfelle tvist vil det være opp til selger å bevise at det er inngått en avtale med deg som kan danne grunnlag for et rettslig krav mot deg.


http://forbrukerportalen.no/Artikler.../1075196774.15

når du ikke har bestillt noe , blir det det samme som dem har sendt deg varen gratis,,
Sitat av MyDarkSide Vis innlegg
Ingen forpliktelser

Har man ikke bestilt noe, plikter man selvsagt ikke å betale for den tilsendte varen. Har noen sendt deg en pakke uten at du har bedt om det, vil ikke det kunne påføre deg noen forpliktelser. Det kan likevel være lurt å sende en beskjed til fakturaadressen og meddele at du ikke vil ha pakken eller betale for den, og at avsenderen må komme og hente pakken innen en rimelig frist, fordi du ellers ikke vil påta deg å ta vare på den lenger.

I tilfelle tvist vil det være opp til selger å bevise at det er inngått en avtale med deg som kan danne grunnlag for et rettslig krav mot deg.


http://forbrukerportalen.no/Artikler.../1075196774.15

når du ikke har bestillt noe , blir det det samme som dem har sendt deg varen gratis,,
Vis hele sitatet...
Nei, man er selvsagt ikke pliktig til å betale for den, men da skal du heller ikke bruke den..
Si at du trykka på en banner som sa du var 1 millionth visitor på et nettsted om datamaskiner og at du regna med dette var premien.
Sitat av MyDarkSide Vis innlegg
når du ikke har bestillt noe , blir det det samme som dem har sendt deg varen gratis,,
Vis hele sitatet...
Nå er det forskjell på å motta truser til kr 29,90 og en PC til flere tusen.

Stiller man opp i forliksrådet og hevder at man trodde PC'en man fikk var et negativt salg, og dermed beholdt den siden den ikke var bestilt, så vil man fremstå som en rimelig stor idiot.

Uten å vinne saken, vil eg tro.
Sitat av nilsern Vis innlegg
Nei, man er selvsagt ikke pliktig til å betale for den, men da skal du heller ikke bruke den..
Vis hele sitatet...
Hvor har du det i fra?, hvordan skal et firma kreve inn penger når dem ikke kan vise til en kjøpskontrakt?, hva skal evnt firmaet anmelde deg for hvis du bruker den? at du bruker en pc du fikk tilsendt i posten?
Den pakken kan du trygt hente, av grunner nevnt tidligere.

Så må du huske at store firmaer og varehus har litt rot i logistikken innimellom, det hender fra tid til annen at vareantall osv. ikke stemmer, at det er misforståelser o.l. - det er faktisk vanlig! Jeg har selv opplevd dette mange ganger, og har også sett hvordan de bare klør seg i hodet noen sekunder, overser hele greia og går videre. Folk på en arbeidsplass gjør bare jobben sin fra 9 - 4, og har sjelden verken tid eller ressurser til å begynne å drive detektivarbeid. Og med mange kunder hver eneste dag å holde styr på, skal det godt gjøres at noen oppdager denne blemmen i det hele tatt.
Sitat av nomore Vis innlegg
Nå er det forskjell på å motta truser til kr 29,90 og en PC til flere tusen.

Stiller man opp i forliksrådet og hevder at man trodde PC'en man fikk var et negativt salg, og dermed beholdt den siden den ikke var bestilt, så vil man fremstå som en rimelig stor idiot.

Uten å vinne saken, vil eg tro.
Vis hele sitatet...
Men firmaet sitter jo evn der uten en kjøpskontrakt, og det er jo eneste måten dem kan drive inn pengene på, dem kan ikke si at du måtte ha skjønt det så betal, dem må nok ha en kjøpskontrakt.. Finner hvertfall ingenting som tilsier at man ikke kan beholde det
Hvor står det at selger må ha en kjøpskontrakt for å kunne holde kjøper til salget?
Sitat av nilsern Vis innlegg
Ja, for pakker er jo aldri merket med avsender. Setter pris på at folk har lyst til å bidra med informasjon, men falsk informasjon basert på egen logisk tankegang kan man spare seg for. Ikke ta dette personlig. Er bare lei av at kvaliteten her på nFF synker..
Vis hele sitatet...
Pakker trenger overhode ikke å være merket med kjøpers navn ("Fra bestemor"), dermed kan mottaker av pakken være i god tro om at pakken kommer fra en forventet gave. Det blir som sagt opp til anmelder å gi bevis på at mottaker bryter lover, f.eks. underslag.

Det er flere år siden jeg studerte juss, men fikk toppkarakterer om det er av interesse. Min logiske tankegang innen juss er et resultat av min opplæring og tilstedeværelse i norske rettslokaler. Hvordan får du det jeg sier til å være falsk informasjon?

Forstår at du ønsker referanse til spesifikke paragrafer, men jeg som mange flere her har ikke alltid tid til å lete gjennom lovdata for paragrafer, forskrifter og domsavgjørelser. Det behøver vel ikke å bety at det man kommer med automatisk blir erkjent ugyldig, dette er vel et diskusjonsforum?

Uansett, dette er eneste mulige relevante informasjon jeg klarte å bla opp i farta: http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftl...l&emne=erverv&

Er vanskelig å ikke ta slike kommentarer personlig, men er forsåvidt enig i at nFFs kvalitet har gått ned i løpet av årene.
Sist endret av ne0; 15. august 2011 kl. 23:47.