Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  28 5551
Title of titles
bamsegutt's Avatar
Er det noen som har svar på dette? Ville det ikke være en fordel å ha like god motorikk i begge hender? Er det hjernen som rett og slett ikke er kraftig nok til å kunne styre begge hender like godt?

Det har liksom alltid vært en selvfølge at min høyrehånd kan gjøre mer nøyaktige og "fine" bevegelser enn venstrehånda, for eksempel skriving. Men hvorfor i all verden er det sånn?
Lest på dagbladet i dag?
Det finnes jo folk som er like sterk i begge hendene da.
er ambidextrous...

min venstrehånd har et høyere nivå av estetikk, mens den høyre er mer traust.
Sist endret av fxxked; 5. juni 2011 kl. 17:46.
Jeg er sterkere i fingrene på min venstrehånd men har mer "kontroll" over høyrehånden (Skrive, og div.)
I 1. klasse ble jeg tvunget fra skolens side til å velge høyre eller venstre hånd å skrive med, jeg klarte ikke å velge, foreldrene mine valgte høyre hånd, da det visstnok var mer praktisk, og lærern fulgte det dem sa.

Selv likte jeg å skrive med den hånda som passet med oppslaget av boka, altså skrev jeg med venstre hånd på venstre ark, og med høyre hånd på høyre ark av oppslaget, noe som selvfølgelig var enda mer praktisk enn å skrive med høyre hånda. Da det ga rom for å holde boka med den hånda jeg ikke skrev med.
Sist endret av fxxked; 5. juni 2011 kl. 17:58.
Hobby-lingvist.
Leonardo DaVinci skrev og malte med begge hendene. Går vel i muskel minne, den armen som har mest erfaring er som regel den beste, hvis du skjønner.
gentleman #1
ViceR's Avatar
Sitat av ReaXztioN Vis innlegg
Leonardo DaVinci skrev og malte med begge hendene. Går vel i muskel minne, den armen som har mest erfaring er som regel den beste, hvis du skjønner.
Vis hele sitatet...
Eller den armen hjernen har mest erfaring med å bruke. Og forresten så kunne da Vinci skrive baklengs med venstre hånd fordi han hadde en IQ som var høyere enn du er i cm.
Sofistikert ung mann
Spankyboii's Avatar
Sitat av ViceR Vis innlegg
Eller den armen hjernen har mest erfaring med å bruke. Og forresten så kunne da Vinci skrive baklengs med venstre hånd fordi han hadde en IQ som var høyere enn du er i cm.
Vis hele sitatet...
Det har vell ikke noe med IQ å gjøre om du kan skrive baklengs med venstre hånd?
Sitat av ViceR Vis innlegg
Og forresten så kunne da Vinci skrive baklengs med venstre hånd fordi han hadde en IQ som var høyere enn du er i cm.
Vis hele sitatet...
Den ene utelukker ikke det andre, men sansynligvis har den egenskapen med evnen til estetikk å gjøre.

Tror dere at Leonardo av Vinci var ett menneske?

Sitat av ReaXztioN Vis innlegg
Går vel i muskel minne
Vis hele sitatet...
Tenker du da på baning av nerver?
Sist endret av fxxked; 5. juni 2011 kl. 19:28.
Ble også fra skolens side tvunget til å finne ut om jeg var venstrehendt eller høyrehendt. måtte gå på fult av tester og ting, kunne skrive like bra med høyre og venstre opp til 3 klasse tror jeg det var. når de fant ut jeg var Venstrehendt tydeligvis :/ er nå offisielt venstrehendt men lurer på hvordan det hadde utviklet seg hvis jeg ikke måtte gå på det kurs greia
Redpilled alfahann
Det skyldes at det ikke er en fordel å lære ting to ganger. Den venstre hjernehalvdelen styrer høyre side og omvent, så om man skal bli like flink med begge hendene krever det dobbelt så mye hjernekapasitet.
Sitat av bennnern Vis innlegg
Det skyldes at det ikke er en fordel å lære ting to ganger. Den venstre hjernehalvdelen styrer høyre side og omvent, så om man skal bli like flink med begge hendene krever det dobbelt så mye hjernekapasitet.
Vis hele sitatet...
men sinnet er assosiativt...
Sitat av fxxked Vis innlegg
men sinnet er assosiativt...
Vis hele sitatet...
Tror du må utdype litt mer. Selv om venstre hjerne styrer høyrehånda så er den fortsatt assosiativ med høyre hjerne så lenge du ikke er lobotomert.
Jeg tror det kun vil ta dobbelt så stor kapasitet i hjernen om man er lobotomert.
Sist endret av fxxked; 5. juni 2011 kl. 20:57.
Eat to bite?
Curver's Avatar
Jeg er faktisk begge deler... Bruker venstre til datamusa og skjære brød med venstre, men kan også skrive ol. med den. Skriver vanligvis med høyre da.
Er faktisk ikke sikker hvorfor jeg bruker begge, men er litt morsomt.

Har kanskje noe med at faren min er venstre hendt, og når jeg da var rundt 5 år og lånte dataen hannes så hadde han datamusa på venstre side og jeg brukte da venstre hånd på den.
Det har kanskje bare vært en sosial kontrollfaktor, ala rusmidler, kriminalisering og religion, at folk har måttet skrive med høyrehånda, og hvis ikke er man sprut stæike gal i hue.
Tror ikke noen vet det sikkert. Men det er forskjellige teorier på hvordan hormonelle påvirkninger under svangerskapet kan påvirke utviklingen av hemisfærene. Noe som f. eks fører til om språkdomenansen blir i høyre eller venstre hemisfære. Det er også korrelasjon mellom hvor språkdominans befinner seg og om man er høyrehendt eller venstrehendt og skrivevansker som f. eks dysleksi.
Redpilled alfahann
Selv om hjernehalvdelene har en evne til å kommunisere med hverandre betyr ikke det at de ikke har forskjellige oppgaver.
Rattus Norvegicus
pr0cyon's Avatar
Sitat av ViceR Vis innlegg
Og forresten så kunne da Vinci skrive baklengs med venstre hånd fordi han hadde en IQ som var høyere enn du er i cm.
Vis hele sitatet...
Jeg kunne også det når jeg var 5... Steike jeg må være smart
Jeg er venstrehendt, omtrent like ferdig med begge hender
Høyre hjernehalvdel blir vel mest brukt hos meg kan man si.
Jeg er vell så å si begge deler.
Skriver med høyre handa, men om jeg får en kniv i handa skjærer jeg med venstre.
Får jeg ett våpen i hendene skyter jeg lings, altså fra venstre skulder.

hvorfor det er slik vet jeg ikke.
Men leste nettopp saken på dagbladet, ingen i familien er venstrehendt så begynner å lure på om jeg har hjerneskade ? :/
Jeg er høyrehendt og venstrebeint, vet ikke om det er vanlig?
Sitat av IpN Vis innlegg
Jeg er høyrehendt og venstrebeint, vet ikke om det er vanlig?
Vis hele sitatet...
jeg er det samme, så du er i det minste ikke alene
Sitat av ReaXztioN Vis innlegg
Leonardo DaVinci skrev og malte med begge hendene. Går vel i muskel minne, den armen som har mest erfaring er som regel den beste, hvis du skjønner.
Vis hele sitatet...
Da kjenner jeg folk som er venstrehendt men høyrefot, forklar dette

Å jeg leste ikke gjennom tråden å nå er det folk som er det her -.-
Sitat av Gromega Vis innlegg
Jeg er vell så å si begge deler.
Skriver med høyre handa, men om jeg får en kniv i handa skjærer jeg med venstre.
Får jeg ett våpen i hendene skyter jeg lings, altså fra venstre skulder.

hvorfor det er slik vet jeg ikke.
Men leste nettopp saken på dagbladet, ingen i familien er venstrehendt så begynner å lure på om jeg har hjerneskade ? :/
Vis hele sitatet...
Slik tenker jeg i alle fall:

Læring = repetisjon
Repetisjon -> forsterker koblinger i hjernen
Repetering av oppgave ved å bruke høyre hånd -> tilsvarende koblinger blir forsterket i venstre hjernehalvdel.
Lignende handlinger gjøres enklest ved hjelp av den hjernehalvdelen som allerede kan de fleste bevegelsene fra før og som har kortest vei til andre relaterte egenskaper.
Å styre venstre hånd med venstre hjernehalvdel vil etter min forståelse være ekstremt lite effektivt da den er fysisk koblet til høyre hjerne.

Det meste av det som trengs for å skrive, beregne kast av ball, analysere osv ligger jo som regel i venstre hjernehalvdel. Så da er det vel mest effektivt å være høyrehent i dette tilfellet.
Om man blir venstre eller høyrehent er vel da en blanding mellom oppvekst/miljø og genetikk.
Da kjenner jeg folk som er venstrehendt men høyrefot, forklar dette

Å jeg leste ikke gjennom tråden å nå er det folk som er det her -.-
Vis hele sitatet...
Gjør og det.
Egentlig litt Merkelig.
Er venstrehendt selv, skriver,tenger med venstre. Brukerhøyre til så og si alt annet. Greier ikke og skrive med høyre, det ser ut som ett 3 år gammelt barn har prøvd og tegne noe viss jeg gjør det.
Sist endret av sneipen; 5. juni 2011 kl. 23:14.
Svaret du leter etter ligger i biologien, men er dessverre ikke entydig. Skal forsøke å gi en kortfattet introduksjon.

Hemisfærisk asymmetri
Hjernen vår er inndelt i to store hemisfærer som lever ganske uavhengige liv, men som kommuniserer gjennom flere kommisurer der den største kalles hjernebroen (corpus callosum) og består av 300 millioner nevroner. Hjernebroen, og flere andre kommisurer, gjør at de to hjernehalvdelene opererer som en enhet. Videre er det slik at venstre hemisfære styrer høgre del av kroppen, mens høgre hemisfære kontrollerer venstre halvdel av kroppen. For synet er det noe mer komplisert.

Hjernehemisfærene har spesialiteter. Venstre hjernehalvdel ble allerede på 1800-tallet vist å være kritisk involvert i språkprosessering (tidligere assosiert med regionene Brocas og Wernickes område i venstre hjernehemisfære). Venstre hemisfære er videre involvert i positive emosjoner og holistisk tankegang. Videre er høgre hemisfære involvert i spatiell og matematisk tenkning, samt negative emosjoner.

Høgrehendthet - evolusjon
Èn teori tilsier at vi primært er høgrehendt fordi det har adaptive fordeler. For eksempel vil det for menn være en fordel å holde skjoldet i venstre hånd for å beskytte hjertet, og vil dermed ha høgre hånd tilgjengelig for å innøve finmotorikk med sverdet. For kvinner vil det være mer gunstig å holde barnet i venstre hånd for at babyen skal roe seg ved å høre på hjerterytmen hennes.

Venstrehendthet - genetikk
Forsking viser en høyere korrelasjon blant eneggede (monozygote) tvillinger enn toeggede (dizygote). Mye forsking indikerer en sterk arvelig faktor involvert i hendthet, og er spesielt linket til et gen kalt for RS.

Videre viser forsking at hendthet etableres i fosterstadiet, for eksempel suger 94% av alle foster på høgre tommel når de er i mors mage.

Venstrehendthet - hormonell innvirkning
Den kjente språkforskeren Norman Geschwind har etablert en teori for venstrehendthet. Han har basert forskingen sin primært på to grupper; dyslektikere og mennesker med autoimmune sykdommer.

Venstrehendte er mer utsatt for autoimmune sykdommer (allergi, leddgikt, diabetes). Dette kan være relatert til testosteron, da for mye testosteron kan påvirke utviklingen av thymuskjertelen som er ansvarlig for å lage celler (feks T-celler) involvert i immunsystemet.

Forsking viser at venstrehendte har ti ganger høyere sannsynlighet for å utvikle dysleksi enn høgrehendte. Dette indikerer at dyslektikere prosesserer språk i høgre hjernehemisfære fremfor venstre som er normalt. Geschwind foreslo at dette var fordi fosteret i det siste trisemesteret ble eksponert for for mye testosteron noe som ville senke den kortikale modningen i venstre hjernehemisfære. Dette gjør at høgre hemisfære "tar over" noen av de spesialitetene venstre hemisfære i utgangspunktet skulle hatt (kalles plastisitet) og da fortrinnsvis ferdigheter knyttet til språk. Dette gir større sannsynlighet for dysleksi, autisme og stamming.

Mye hjerneforsking har støttet dette. For eksempel ser en at det er i denne perioden planum temporale i venstre hemisfære øker i størrelse. Denne teorien blir kritisert på flere punkter, og mer forskning trengs for å finne ut det nøyaktige forløpet.

Ellers, her er litt funfacts
- 96% av alle høgrehendte har språk lateralisert i venstre hjernehemisfære
- 70% av alle venstrehendte har språk lateralisert i venstre hjernehemisfære
- 15% av alle venstrehendte har språk lateralisert i høgre hjernehemisfære
- 15% av alle venstrehendte har mikset dominans i høgre og venstre hemisfære
- Venstrehendte har større sannsynlighet for å få dysleksi, stamming og autisme.
- Venstrehendte har større sannsynlighet for å havne i alvorlige ulykker fordi vi lever i en "høgredominert verden". For eksempel har en større sannsynlighet for å havne i og dø i alvorlige bilulykker.
- Venstrehendte har større sannsynlighet for senere atferdsproblemer.
- Noen studier viser at høgrehendte lever lengre enn venstrehendte.
- Noen sier at venstrehendte er mer intelligente, kreative og begavede innen musikk. Når det kommer til intelligens er disse funnene ikke statistisk signifikant.
Jeg bruker stortsett kun venstre hånda til å skrive med. Stortsett det meste annet benytter jeg høyrehånda til.
Men er like flink med venstrehånda på de områdene. Men når det meste av verktøy i dagens verden er tilpasset høyrehendte, så må man bare tilpasse seg selv ^^,