Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 4260
Har en kompis som vil slutte, og han har laget et utkast til nedtrappingen.

Selv har jeg ingen peil på emnet, så håper noen med kunnskap og/eller erfaring på kan vurdere den.

Forbruket pr idag er i følge han selv 4-8 mg daglig, men personlig så tror jeg han som folk flest spiser litt mer enn han tror.

Her er iallefall utkastet:

Dag 1-10: 4 mg daglig
Dag 10-17: 2,5 mg daglig
dag 17-24: 1,5 mg daglig
dag 24-30: 1 mg + 15 mg valium
dag 48: 0

Han sier han har forsøket en gang med nesten cold turkey; da hadde han 9 dager med 1,5 mg. Det endte med absistenenser og sprekk. Forbuket før da var veldig varierende, men tipper det er ca tilsvarende nå.

KP til alle raske informative svar
Hvor lenge har han brukt benzodiazepiner? Det er ofte en viktig faktor i hvor ille det blir. Doseringen her kan være riktig, men han må være obs på at det kan gå lenge etter han er ferdig å trappe ned hvor han vil føle seg rimelig dårlig.

Det kan være hensiktsmessig å gå over lengre tid. Også det å bytte til et mildere benzo når han kommer ned i dose, hvor han kan lettere dossere la oss si oxazepam eller diazepam.

http://www.benzo.org.uk/manual/bzsched.htm#s6 Forskjellige planer, tenkte først på denne med tilpassing.
http://www.benzo.org.uk/bzequiv.htm Praktisk å vite hva de forskjellige benzodiazepinene tilsvarer.

Merk at selv om benzoene tilsvarer hverandre ifølge denne tabellen, så vil enkelte oppfattes bedre og mer euforiske. Men rent fysisk så skal det være det samme.
Han har brukt benzoer i 8 år, men forbruket har vært mye varierende. Men hundre prosent avbrudd har det vært få av.

Virker også interressert i mer effektiv nedtrapping, er dette å fraråde?
Det er nok å anbefale å gjøre det sakte. Noe koselig blir ikke dette uansett, men det er ikke like vondt. Viss du googler rundt finner du nok noe om suksessrater rundt det å trappe raskt ned og det å ta det rolig.

Jeg ville også snakket med en lege, for det kan være rimelige kompliserte greier dette. Rebound effekt av diagnosen pillene ble forskrevet for(om han fikk dem slik), persisterende abstinenssymptomer(kan vare over et år),psykiske bieffekter og andre ting.

Jeg prøver ikke å svartmale ting her, alt dette er ikke ting som trenger å dukke opp, men de kan. Det er ikke uten grunn at man anbefaler kun å gi benzodiazepiner i korte perioder.

The following symptoms may emerge during gradual dosage reduction, but can usually be reduced in intensity or eliminated altogether by reducing the rate of reduction:
Anxiety, possible terror and panic attacks[17][36]
Agitation and restlessness[17]
Hypochondriasis[17]
Dilated pupils[4]
Impaired concentration[36]
Nightmares[37]
Insomnia[37]
Muscular spasms, cramps or fasciculations[38]
Electric shock sensations[3][39]
Blurred vision[17]
Dizziness[17]
Dry mouth[17]
Aches and pains[17]
Hearing impairment[17]
Taste and smell disturbances[17]
Chest pain[17]
Flu-like symptoms[17]
Impaired memory and concentration[17]
Increased sensitivity to touch[40]
Increased sensitivity to sound[17]
Sounds louder than usual[40]
Perception that stationary objects are moving[40]
Increased urinary frequency[17]
Numbness and tingling[17]
Hot and cold flushes[17]
Headache[36]
Rebound REM sleep[41]
Stiffness[17]
Fatigue and weakness[17]
Hyperosmia[42]
Restless legs syndrome[11]
Metallic taste[42]
Photophobia[42]
Paranoia[42]
Hypnagogia-hallucinations[6]
Nausea and vomiting[37]
Elevation in blood pressure[43]
Tachycardia[44]
Hypertension[45]
Postural hypotension[37]
Depression (can be severe),[46] possible suicidal ideation
Tremor[47][48]
Perspiration[36]
Loss of appetite and weight loss[49]
Dysphoria[50][51]
Depersonalization[52][53]
Derealisation (feelings of unreality)[40]
Obsessive compulsive disorder[54][55]
Tinnitus[56]
Paraesthesia[40][42][53]
Visual disturbances[53]
Mood swings[17]
Indecision[17]
Gastrointestinal problems (irritable bowel syndrome)[57][58][59]
Mild to moderate Aphasia[42]

An abrupt or over-rapid discontinuation of benzodiazepines may result in a more serious and very unpleasant withdrawal syndrome that may additionally result in:
Convulsions, which may result in death[60][61]
Catatonia, which may result in death[62][63][64]
Coma[65] (rare)
Suicide[5][66][67]
Attempted suicide[53]
Suicidal ideation[68]
Self harm[53]
Hyperthermia[37]
Delusions[69]
Homicide ideations[70]
Urges to shout, throw, break things or to harm someone[17]
Violence[71]
Post-traumatic stress disorder[11]
Organic brain syndrome[72]
Psychosis[73][74]
Confusion[35]
Mania[75][76]
Neuroleptic malignant syndrome-like event[77][78] (rare)
Delirium tremens[79][80][81]

As withdrawal progresses, patients often find their physical and mental health improves with improved mood and improved cognition.
Vis hele sitatet...
http://en.wikipedia.org/wiki/Benzo_withdrawal

Cold Turkey skal han ihvertfall bare legge dø.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Ikke legg for mye i det. Det er kroppen din som vil bli dårlig i starten - kanskje i lang tid også. Ta en prat med legen.

Jeg brukte bare et par mnd på å trappe ned til 0 etter å ha (mis)brukt sobril, stesolid, rivotril, flunipam, xanor i helt vanvittige doser hver eneste dag i en årrekke.
Sitat av InTrance Vis innlegg
Hvor lenge har han brukt benzodiazepiner? .
Vis hele sitatet...
jeg brukte ikke lenge...sammenhengene 4-5 uker med halflife benzo IMOVANE når jeg fikk supersmellen min..tok en cold turkey total..hatt abstinenser 1 år nå og enda ikke bra

Sitat av InTrance Vis innlegg
Det er ikke uten grunn at man anbefaler kun å gi benzodiazepiner i korte perioder.



http://en.wikipedia.org/wiki/Benzo_withdrawal

Cold Turkey skal han ihvertfall bare legge dø.
Vis hele sitatet...
hadde de enda forklart grunnen til at de gjør dette ville aldri jeg overgått disse reglene..men ingen leger har forklart meg dette..om de hadde skremt meg med dette ville jeg aldri ha kommet ut for absti iallefall

alle leger jeg har vært borti vet ingen ting om dette..så jeg måtte finne ut alt selv her og på internett

min lege oppfordret meg til cold turky

beste var vell legevakten som kunne forsikre meg om at det tok flere år å få abstinenser..så dette var det IKKE...ble sendt til nevrolog som heller ikke skjønte hva det var enda jeg la fasiten forran dem..så det er ganske utrolig

,så du skal IKKE stole på leger når det gjelder dette..det mener jeg,2 ting trenger man for abstinenser...1000mg magnesium hver kveld for søvn..og en MASSE cvitamin for nervesystemet...2-3 tusen mg hver dag

imunforsvaret går til hevlete under absti..derfor mye cvit
Sist endret av alanapoli; 3. juli 2012 kl. 08:22.
Ingen andre som har noe input, gjerne konkrete innspill på doseringene? KP til alle.
Hei!

Er lege og føler ikke at det er riktig av meg å komme med konkrete forslag til nedtrappingsplan av et så alvorlig og langvarig benzodiazepin-misbruk. Benzodiazepin-abstinensen er potensielt farlige og jeg kan bare anbefale på sterkeste at han gjør dette i samråd med en lege og da helst spesialist i rusmedisin. Hvis han får disse tablettene fra en lege er det et naturlig sted å starte.

Det jeg kan si generelt er at det i slike tilfeller er vanlig med nedtrapping over lang tid, 6-12 måneder er ikke uvanlig.
Sitat av Herz Vis innlegg
Hei!

Er lege og føler ikke at det er riktig av meg å komme med konkrete forslag til nedtrappingsplan av et så alvorlig og langvarig benzodiazepin-misbruk. Benzodiazepin-abstinensen er potensielt farlige og jeg kan bare anbefale på sterkeste at han gjør dette i samråd med en lege og da helst spesialist i rusmedisin. Hvis han får disse tablettene fra en lege er det et naturlig sted å starte.

Det jeg kan si generelt er at det i slike tilfeller er vanlig med nedtrapping over lang tid, 6-12 måneder er ikke uvanlig.
Vis hele sitatet...
siste man kan stole på er vanlige leger som ikke kan dette...min lege rådet meg til å bare kutte de ut,det var ikkeno farlig sa han
han var 30 år å kunne ikke en dritt om benzoer..
så fikk jeg ukesvis med pusteproblemer etterpå
Sist endret av alanapoli; 5. juli 2012 kl. 18:26.
Takk for innspill.

Har også hørt og lest nok om hva leger har sagt til at "Jeg er lege" dessverre ikke gir mer tyngde i dette spørsmålet enn "jeg er fisker". (Dette er ikke ment som et personangrep mot deg, herz.)

Noen som har innspill på nedtrappingsplanene her: http://www.benzo.org.uk/manual/bzsched.htm ?
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Takk for innspill.

Har også hørt og lest nok om hva leger har sagt til at "Jeg er lege" dessverre ikke gir mer tyngde i dette spørsmålet enn "jeg er fisker". (Dette er ikke ment som et personangrep mot deg, herz.)

Noen som har innspill på nedtrappingsplanene her: http://www.benzo.org.uk/manual/bzsched.htm ?
Vis hele sitatet...
Var vel derfor jeg anbefalte en spesialist i rusmedisin?

Poenget er uansett det samme; Dette misbruket er ikke noe å kimse av, abstinensene er potensielt farlige og nedtrappingen bør foregå i samråd med fagpersonell som har peiling - da tenker jeg at et nettforum kanskje ikke er rett sted?