Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  102 28648
Prekært = Vanskelig, trykket

Eksempel: "Det var en prekær situasjon mellom sjefen og den ansatte"

Trenger hjelp med denne!

Manikulere = jukse, endre(?)

Prøvd å googlet men finner ikke noe som sier hva det betyr..
ikke fancy, men etterpåklokskap/i etterpåklokskapens lys. Sier seg selv hva det betyr
Sitat av Lunat1c Vis innlegg
Trenger hjelp med denne!

Manikulere = jukse, endre(?)
Vis hele sitatet...
Sikker på at du ikke tenker på å manipulere?

Eksempelvis: Han manipulerte (med) dataene innsamlet fra brukerundersøkelsen.
Sist endret av Tawon; 6. november 2012 kl. 04:01.
Sitat av GrønnUgle Vis innlegg
Tapsaversjon
et konsept der mennesker føler et tap dobbelt så sterkt som de føler gleden av tilsvarende gevinst
Vis hele sitatet...
Eller bare sterk motvilje mot å tape......
Sist endret av ompapa; 6. november 2012 kl. 05:13.
Spankulere/sprade = Blir vel et annet ord for å gå rundt, gjerne på en litt annen måte enn man vanligvis gjør.

"Han spankulerte av gårde gjennom asfaltjungelen"
Bruker det av og til selv men hører ikke så veldig mange andre bruke det.

En kamerat av meg pleier også alltid å si "det medfører relativt stor grad av riktighet" i stedet for "joda, stemmer det". Vet ikke om det er veldig relevant.
Navbruker fra Moss
Sitat av Pagliacci Vis innlegg
Et av mine favoritt-ord er vel Obsternasig. Det betyr rett og slett "å være stri". Folk som står på sitt uansett hvor feil de kan ta.
Vis hele sitatet...
et ord som blir brukt av hver eneste gamling jeg kjenner
Fyre - Som i vors, ikke et subtilt hint til inhalering av visse brennende materialer.

Riktig bruk av ordet patetisk: Patetisk, en som er full av følelser. Ordet patetisk i norsk betydning hadde ingenting med ordets nåværende betydning før innflytelsen fra det liknende engelske ordet "pathetical".
Sitat av vexed Vis innlegg

Riktig bruk av ordet patetisk: Patetisk, en som er full av følelser. Ordet patetisk i norsk betydning hadde ingenting med ordets nåværende betydning før innflytelsen fra det liknende engelske ordet "pathetical".
Vis hele sitatet...

Skjønner ikke hva du snakker om.
Patetisk stammer fra gresk, ordet patos eller pathētikos. Opprinnelsen er det samme som for det engelske ordet PATHETIC. Som forøvrig betyr det samme på både norsk og engelsk.
Paradigme - meget fint ord! gjerne i sammenhengen; paradigmeskifte.
Omkalfatre - snu opp ned på noe, endre noe fullstendig.
Og tidenes ord: Defenestrasjon - å kaste noe eller noen gjennom et vindu, eller å fjerne noen fra en politisk stilling.
Sitat av Taake Vis innlegg
Omkalfatre - snu opp ned på noe, endre noe fullstendig.
Og tidenes ord: Defenestrasjon - å kaste noe eller noen gjennom et vindu, eller å fjerne noen fra en politisk stilling.
Vis hele sitatet...
Husker defenestrasjon ble brukt i historieboka om det protestantiske opprøret mot keiseren i Praha, og keiserns menn ble bokstavelig talt og fysisk kastet ut av vinduet av opprørte protestanter.

Aldri hørt ordet bruke om å kaste noe ut av vinduet men det er isåfall en veldig anvendelig term, tror ikke de som ikke har lest historie tar den
Har to ord og dele her.

Husneger:

Dette vil i kort si slavene som jobbet innenhus i USA, som etterhvert ble hvitere i huden ettersom de ble brukt til så mangt (høhø).

Plantasjeneger.

En plantasjeneger er som det ligger i ordet, en som jobbet på plantasjen/ute og var på en måte underdanig husnegrene igjen.

Om dere vil lese mer utfyllende om dem, here goes.
Sist endret av Mozzie; 6. november 2012 kl. 14:39.
Hvor jeg bor hører man sjeldent folk si, feet/fett.

Off-Topic...

Hva mener folk med 'titegn'?
Du må skrive minst tegn i en post, og om dette ikke er tillfeklet, er det vanlig å skrive titegn.
Sitat av Mozzie Vis innlegg
Har to ord og dele her.

Husneger:

Dette vil i kort si slavene som jobbet innenhus i USA, som etterhvert ble hvitere i huden ettersom de ble brukt til så mangt (høhø).

Plantasjeneger.

En plantasjeneger er som det ligger i ordet, en som jobbet på plantasjen/ute og var på en måte underdanig husnegrene igjen.

Om dere vil lese mer utfyllende om dem, here goes.
Vis hele sitatet...

No offence, men disse ordene var verken ''store'' eller særlig nyttige i sosial sammenheng. Vel, med mindre du henger med med nynazister ved navn Sigfried og Stech.
Å være "molefunken" er ett ord jeg bruker så ofte jeg kan.
Betyr noe sånt som at man er litt nedfor/trist mener jeg.
Pretensiøs

En person som oppsøker internettforum for å lære seg "store" og "avanserte" ord for å fremstå smartere enn de er
Sist endret av Sneipen92; 6. november 2012 kl. 23:49.
Kan dele et par. Ta forbehold om at de kan være nevnt tidligere i tråden.

Digresjon- avsporing fra opprinnelig tema, gjerne når en lærer avsporer fra fagstoffet for å fortelle om hvor bra datteren gjør det på utenlandsstudiene sine.

Korpulent- feit/stor/kraftig

Homogen(t)- når noe er ensartet eller likt. For eksempel: ''Norge er et homogent land.''

Kompetitiv- konkurransedyktig

Dette var et utvalg av det jeg kunne dra ut av mitt vokubular akkurat nå.
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Pretensiøs

En person som oppsøker internettforum for å lære seg "store" og "avanserte" ord for å fremstå smartere enn de er
Vis hele sitatet...
Skjer med plutselig stigmatisering av store ord? Er det greit om man går på google for å finne seg diverse ord? Hva om man er smart men ikke kan store ord? Hva om man kun liker store ord?

Empirisme - det du lærer av erfaringer. Erfaringslære.

Sitat av holy_toy Vis innlegg
Hva med kvasiintellektuell, en som fremstår som smart, men egentlig ikke er så forbanna smart. Ofte forbundet med å snakke i store ord...
Vis hele sitatet...
Har alltid sagt pseudointellektuell. Er dette synonymer, eller har det en annen mening?
Psedo = falsk eller uekte.
kvasi = uekte

Altså synonymer.
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Pretensiøs

En person som oppsøker internettforum for å lære seg "store" og "avanserte" ord for å fremstå smartere enn de er
Vis hele sitatet...
han/hun er i det minste villig til å lære.
Går forresten "kontemplere" på norsk? Betyr å se ann fremtiden på engelsk, og jeg tar meg selv i å bruke det på norsk også
Ja kontemplere brukes på norsk også, om å se an eller gruble over.

Forresten en god måte å lære mange ord på er å være flittig kryssordløser. Og ofte ser man at ord man kjenner også kan brukes i sammenhenger man ikke har vist. Pluss at det er rett koselig å sitte med kaffekoppen og en bedre snus på morningen å løse kryssord

Er enig olapola, det er slett ikke pretensiøst å ønske å lære. Sier vel mer om de som ser ned på de som ønsker å lære.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Dette ordet har jeg lagt merke til at sjefen og min bror bruker av og til.

Merkantil = noe som omhandler handel. F.eks. regnskap, innkjøp, personal etc.
Eksempel: Per har en merkantil stilling hos Ikea.
Derskottenduliattendeisann.
Diffus(t,e) er et ord jeg bruker en del, kanskje ikke veldig uvanlig, men har vært borti folk som ikke vet betydningen av det, som forøvrig er at noe er uklart.
F.eks: Diffuse regler = uklare regler
Sist endret av LP88; 26. november 2012 kl. 23:18.
Kurant - brukbar. Eks, denne stolen er kurant.
Deoksyribonukleinsyre - DNA
Sitat av olavXO Vis innlegg
Å være "molefunken" er ett ord jeg bruker så ofte jeg kan.
Betyr noe sånt som at man er litt nedfor/trist mener jeg.
Vis hele sitatet...
Betyr ikke å være molefunken, å være tenkende?
Hvis du ser en person stirre ut av vinduet, så kan du si til han at han ser molefunken ut.
Sitat av Pl0xed Vis innlegg
Betyr ikke å være molefunken, å være tenkende?
Hvis du ser en person stirre ut av vinduet, så kan du si til han at han ser molefunken ut.
Vis hele sitatet...
Molefunken er vel mer deprimert og nedtont. Stille og avvisende?
@Taake; ninja! Jeg ville skrive omkalfatre!

Adekvat; fullgod, dekkende.

Perifer; usentralt, uvesentlig.

Misogyn; kvinnehater, kvinnefiende.

Antagonist; motstander, motarbeider.

Misantrop; menneskehater, menneskefiende.
Simpelthen
simpelthen adv, beint fram, rent ut sagt hun ville s- ikke
Vis hele sitatet...
Nei, nu har jeg simpelthen ikke ord, den plattenslageren har kvartet rubb og rake!
Sist endret av Kråkelefse; 27. november 2012 kl. 20:36.
Noen som kan forklare ordet meta?
rå- bestemme/styre

kattepus -katt

rå- bestemme/styre

katt -kattepus
Sitat av Fanz44 Vis innlegg
Noen som kan forklare ordet meta?
Vis hele sitatet...
Wikipedia forklarer det faktisk veldig greit (for en gangs skyld!):

http://no.wikipedia.org/wiki/Meta
▼ ... over en måned senere ... ▼
Østerrikske.

Noe av østerriksk omfatning; De østerrikske slettene var storslåtte for øyet å bevitne. Muntlig pleier dette ordet ofte å bli østerriske hos meg.
låkt: vestnorsk adjektiv som i dag tilsvarer "vondt" (uttales med trykk på "å"). I skriftspråk brukes den eksistensielle varianten "låk" (f.eks. å være "låk" i ryggen). Brukes flittig på (Sunn-)Møre.

Se også ring, som kanskje er et mer utbredt ord med lignende innhold. Brukes svært flittig i Rogaland.
Sist endret av immolo; 21. januar 2013 kl. 10:55. Grunn: typo
Best uten ball!
r0bin's Avatar
Har tatt meg selv i å bruke ordet pragmatisk i det siste.

Uttale
pragmˈatisk
Etymologi
til gr. 'sak, kjensgjerning', eg. 'nyttig, praktisk'

Pragmatisk, som gjelder handling og det som er praktisk nyttig. En pragmatisk holdning er en hvor det vektlegges hvilke positive konsekvenser en handling eller et standpunkt har. Dette kan kontrasteres med en prinsipiell holdning, hvor en søker å bestemme seg for en handling på bakgrunn av relevante prinsipper.
Kognitiv dissonans er mitt favoritt begrep, og jeg syns begge orda er store.. Var en aha opplevelse for meg første gang jeg hørte begrepet, og jeg har brukt det flittig til å forklare tankegangene mine, så for de som opplever fenomenet ofte så har det nok stor sosial betydning også..

Vokabular er ett annet ord jeg liker godt, tenkte jeg måtte nevne det siden TS bruke ordforråd i start innlegget

Er litt vansklig å vite hva som er kompliserte ord egentlig, for etter jeg har lært dem så føles de jo ikke så kompliserte ut noe mer..
Har selv begynt å tatt i bruk gamle ord å uttrykk som "stikke under en stol", "over en lav sko", "diskutere pavens skjegg" osv. Ikke mange som bruker slike lenger
Profesjonell Noob
8bit's Avatar
Daddelverdig synonymer: avskyelig, diabolsk, djevelsk, egoistisk, fordervelig, forferdelig, fryktelig, fæl, grusom, hjerteløs, hjerterå, horribel, infam, lastefull, nederdrektig, nedrig, nådeløs, ond, ondskapsfull, sadistisk, samvittighetsløs, satanistisk, sjofel, slem, vemmelig.
Gamle ting kan man forresten kalle "museumsverdig". Den syns jeg det er sjelden å høre rundt omkring.
Sist endret av tgod; 21. januar 2013 kl. 15:30.
Elokvent/velartikulert - veltalende

Aksiomatisk - selvinnlysende, som ikke trenger bevis
Vittig - morsom, artig
Sist endret av Deximus; 21. januar 2013 kl. 16:55.
Har alltid syntes pølsesnakk er et morsomt ord. Betyr det samme som tøv/tullprat.
Folkens, trenger litt hjelp her! Hadde tenkt til å lage en egen tråd, men tror ikke det er nødvendig..

Jeg leter etter en online ordbok, med ALLE norske ord lista ned. Ikke bare "Søk på ordet ditt"-type online ordbok, hvis dere skjønner? Takker på forhånd!
Om ARaPaCaNa Dhih
Apraksin's Avatar
Glutinøs = klebrig.

Diskurs ( I idehistorisk kontekst) = Institusjonelt fundert måte å tenke på.
Hestkukk - Heste penis.
Jordeple. = Potet

(Uttales jårple på min dialekt. Så hvis dere treffer en jovial sørlending som går rundt i Oslos gater å maser om jårple så si hei )
Sist endret av trauMa; 22. januar 2013 kl. 00:59.
Amorøse eskapader - Sex
Siden dette er en tråd for fremmedord tillater jeg meg å spøre om noen kan finne et for meg. Det er et navn på en skiltgruppe, som doskilt, handicapskilt, bensinskilt osv. Meningen med sånne skilt er at bildet skal være så godt forklarende at man slipper tekst, de kalles '...' ? Jeg har tenkt på dette i fler dager nå å kommer ikke på det, selv om jeg er fast bestemt på at ordet begynner med en 'p'.

Fra det ene til det andre, et ord jeg syns er flott. Ubesudlet, det kan brukes i flere sammenhenger og på flere måter. En ubesudlet ting, en flott, egen og urørt ting. Å besudle, å ødelegge. Kanskje ikke det fjærneste fremmedordet men det er moro å bruke.
Sitat av Totskalle Vis innlegg
Siden dette er en tråd for fremmedord tillater jeg meg å spøre om noen kan finne et for meg. Det er et navn på en skiltgruppe, som doskilt, handicapskilt, bensinskilt osv. Meningen med sånne skilt er at bildet skal være så godt forklarende at man slipper tekst, de kalles '...' ? Jeg har tenkt på dette i fler dager nå å kommer ikke på det, selv om jeg er fast bestemt på at ordet begynner med en 'p'.

Fra det ene til det andre, et ord jeg syns er flott. Ubesudlet, det kan brukes i flere sammenhenger og på flere måter. En ubesudlet ting, en flott, egen og urørt ting. Å besudle, å ødelegge. Kanskje ikke det fjærneste fremmedordet men det er moro å bruke.
Vis hele sitatet...
Piktogram går jeg ut i fra?
Sist endret av The Great Catsby; 22. januar 2013 kl. 01:14. Grunn: la til wiki-link