Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  33 2909
Heisamm kjære nFF´ere

Har en liten moral nøtt til dere.

For litt over to uker siden mistet jeg min lommebok inne i byen, mistet den rundt kl seks rett før en middag jeg skulle på.

Nå to uker senere har noen funnet den og levert den inn på en pubb i nærheten, mitt spørsmål er da, hva skal jeg gi i finnerlønn og til hvem? Tenkte først at jeg kunne spørre om nummeret etc til selve personen som fant den, eller så kan jeg kanskje gi penger til selve stedet som har behold og tatt vare på lommeboken? Sist, men ikke minst lurer jeg på hvor mye jeg skal gi? Sist jeg fant en lommebok (når jeg var rundt 12 år) fikk jeg og en venn 50 kr, burde jeg gi noe slikt?

Takker for svar!

PS Det eneste som var i lommeboken når den ble mistet var: Førerkort, Visa og Mastercard.
Sist endret av Crazy-Norwegian; 22. januar 2011 kl. 15:26. Grunn: Jeg glemte en vital ting i teksten
Sitat av Crazy-Norwegian Vis innlegg
Heisamm kjære nFF´ere

Har en liten moral nøtt til dere.

For litt over to uker siden mistet jeg min lommebok inne i byen, mistet den rundt kl seks rett før en middag jeg skulle på.

Nå to uker senere har noen funnet den og levert den inn på en pubb i nærheten, mitt spørsmål er da, hva skal jeg gi i finnerlønn og til hvem? Tenkte først at jeg kunne spørre om nummeret etc til selve personen som fant den, eller så kan jeg kanskje gi penger til selve stedet som har behold og tatt vare på lommeboken? Sist, men ikke minst lurer jeg på hvor mye jeg skal gi? Sist jeg fant en lommebok (når jeg var rundt 12 år) fikk jeg og en venn 50 kr, burde jeg gi noe slikt?

Takker for svar!
Vis hele sitatet...
§ 9. Finnaren kan nekta å gjeva hittegodset frå seg til eigaren før eigaren har svara ei høveleg finnarløn og den kostnaden som finnaren har havt med godset. Vert ikkje partane samde, fastset politiet kor mykje finnaren skal ha. For slikt gods som er nemnt i § 3, kan det ikkje krevjast finnarløn.

Hittegods som politiet har teke vare på, skal eigaren berre få att mot å yta så stor finnarløn som politiet fastset, så nær som når det gjeld gods som nemnt i § 3 eller det er gjeve avkall på finnarløn eller finnaren samtykkjer.

Når finnarløn vert fastsett, skal det takast omsyn til kva slag gods det gjeld, kva verde det har, kva stad det er funne og andre omstende i samband med funnet. Finnarløn bør vanleg ikkje setjast til meir enn 20 prosent og ikkje over kr. 15 når verdet på godset er kr. 100 eller mindre, 15 prosent, men ikkje over kr. 50 på større verde til det kjem opp i kr. 500 og ikkje meir enn 10 prosent når verdet er over kr. 500.

Finnarløn som politiet har godskrive finnaren, skal gå til statskassa om finnaren ikkje melder seg og krev pengane innan 3 månader etter at han har fått varsel.
Vis hele sitatet...
http://www.lovdata.no/all/hl-19530529-003.html#9
Sist endret av Grimdoc; 22. januar 2011 kl. 15:28.
Du burde å sperret kortet ditt å få et nytt.
Grimdoc skrev det
Sist endret av justastonedhuman; 22. januar 2011 kl. 15:28.
Sidan du er frå Bærum, bør du gje omlag 5000 kr i finnarløn. Eventuelt om lag ca. 10-20 % av pengane som låg i lommeboki når ho forsvann. Detta er faktisk styrd av norsk lov, tru det den som kan.
Sitat av Kain Vis innlegg
Du burde å sperret kortet ditt å få et nytt.
+ jeg vil anbefale deg å kansje gi en liten finner løn på 50 - 100 spørs hvor mye små penger du hadde i pengboken
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig er kortet sperret, og som jeg la til senere så var det ikke noe cash i lommeboken. Der problemet ligger :S
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Elsker folk som faktisk leverer tilbake lommebøker/mobiler, whatever som folk har mistet!

Var jeg deg ville jeg kjøpt et gavekort på en random butikk, eller noe spendon greier.

Eller kan du ha med deg en heelt tilfeldig varepose når du skal hente lommeboka, så hvis det er 2 unger, så drar du godteri opp av posen, er det noen litt eldre kan du gi fks konfekt eller noe

Edit: Pengene var der ikke nei... Hvorfor gi finnerlønn til noen, om det som var mistet ikke har noe verdi?
Sist endret av Fleff; 22. januar 2011 kl. 15:29.
Sitat av uppdali Vis innlegg
Sidan du er frå Bærum, bør du gje omlag 5000 kr i finnarløn. Eventuelt om lag ca. 10-20 % av pengane som låg i lommeboki når ho forsvann. Detta er faktisk styrd av norsk lov, tru det den som kan.
Vis hele sitatet...
Takk for at du ikke har noen fordommer... Men igjen, 10% vil ikke fungere i denne sammenhengen siden det ikke var noen cash i lommeboken.
Sitat av Crazy-Norwegian Vis innlegg
Selvfølgelig er kortet sperret, og som jeg la til senere så var det ikke noe cash i lommeboken. Der problemet ligger :S
Vis hele sitatet...
Tenk bare hvor mye er pengboka verdt i prisen å gi noe fint til han som fant pengboka
Vel finner lønn belønnes med 10% av verdien... Så har du 100kr i lommeboka, så belønnes finner med 10kr.
Men jeg ville ikke ha belønnet puben. Hvis dem skulle sitte på informasjon om finneren ville jeg rett og slett ha ringt han og takket, pluss spurt han om hva han ville ha. Med mine beregninger av sannsynlighet, vil han svare, neida trenger ikke noe.
Sist endret av clarionify; 22. januar 2011 kl. 15:31.
Hva ville det kostet å erstatte alt av innhold i lommeboken og selve lommeboken da? Gi bare 10% av det, eller mer hvis du føler deg generøs.
Sitat av Kain Vis innlegg
Tenk bare hvor mye er pengboka verdt i prisen å gi noe fint til han som fant pengboka
Vis hele sitatet...
Tanken er god, men problemet er at kortholderen fikk jeg gratis av posten for 6 år siden, er en flott kortholder, men igjen, den var gratis.

Sitat av mrFreak Vis innlegg
Vel finner lønn belønnes med 10% av verdien... Så har du 100kr i lommeboka, så belønnes finner med 10kr.
Men jeg ville ikke ha belønnet puben. Hvis dem skulle sitte på informasjon om finneren ville jeg rett og slett ha ringt han og takket, pluss spurt han om hva han ville ha. Men mine beregninger av sannsynlighet, vil han svare, neida trenger ikke noe.
Vis hele sitatet...
Blir nok noe sånt jeg ender opp med å gjøre ja. Takk!
Sitat av mrFreak Vis innlegg
Vel finner lønn belønnes med 10% av verdien... Så har du 100kr i lommeboka, så belønnes finner med 10kr.
Men jeg ville ikke ha belønnet puben. Hvis dem skulle sitte på informasjon om finneren ville jeg rett og slett ha ringt han og takket, pluss spurt han om hva han ville ha. Med mine beregninger av sannsynlighet, vil han svare, neida trenger ikke noe.
Vis hele sitatet...
Etter norsk lov beregnes ikke finnerlønn så enkelt som du fremstiller det. Om du følger linken Uppdali finner du ut dette;

" Når finnarløn vert fastsett, skal det takast omsyn til kva slag gods det gjeld, kva verde det har, kva stad det er funne og andre omstende i samband med funnet. Finnarløn bør vanleg ikkje setjast til meir enn 20 prosent og ikkje over kr. 15 når verdet på godset er kr. 100 eller mindre, 15 prosent, men ikkje over kr. 50 på større verde til det kjem opp i kr. 500 og ikkje meir enn 10 prosent når verdet er over kr. 500. "

http://www.lovdata.no/all/hl-19530529-003.html#9
kjedelig streiting
Man kan jo fort begynne å spekulere i om den hadde blitt levert tilbake med innhold om det var noe penger i den, men uansett.. Vet ikke om du har skaffa deg nytt førerkort nå, men det er jo verdt 300-400kr. Hadde jeg vært deg, så hadde jeg gitt 20% på det, og runda opp til en hundrings for å være grei. Er jo ganske greit å vite at ikke noen ukjente folk går rundt med alt du har av ID-papirer på seg for å si det sånt.
Artig hvordan lovvverket blir dratt opp om man spør etter moralråd, men om man spør etter lovverket får man bare moralråd. Sånn er det vel på nFF.

Jeg ville personlig ikke gitt mer enn en hundrings i finnerlønn og synes det burde være skjønn på hva slags person som har funnet lommboka. Eventuelt bare ringe opp og takke personen.
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Det virker ikke som om det har blitt fremmet noe krav om finnerlønn så hvorfor stresser du? Det er bare å være hyggelig tilbake som gjelder. Om det er snakk om at lommeboken ble levert til en pub kan du vel bare tilby å spandere en øl på personen som fant lommeboken (om vedkommende er tilstede), eller ringe opp for å takke og si at du gjerne spanderer en øl en gang. Evt runde opp den summen en øl hadde kostet om vedkommende jobber der og ikke kan drikke under arbeidstid.

Å gi noe til selve puben trenger du ikke.
Sist endret av Mullah; 22. januar 2011 kl. 16:03.
Sitat av Mullah Vis innlegg
Det virker ikke som om det har blitt fremmet noe krav om finnerlønn så hvorfor stresser du? Det er bare å være hyggelig tilbake som gjelder. Om det er snakk om at lommeboken ble levert til en pub kan du vel bare tilby å spandere en øl på personen som fant lommeboken (om vedkommende er tilstede), eller ringe opp for å takke og si at du gjerne spanderer en øl en gang. Evt runde opp den summen en øl hadde kostet om vedkommende jobber der og ikke kan drikke under arbeidstid.

Å gi noe til selve puben trenger du ikke.
Vis hele sitatet...
Støtter denne. Med tanke på at lommeboka er levert inn på en pub er det jo veldig stor sannsynlighet for at vedkommende som fant denne frekventerer slike steder og dermed setter pris på god drikke med litt futt i.
Inviterer du finneren på ett glass tjener puben også noen kroner og alle parter blir fornøyd.
Kan du ikke bare gi en 200lapp da? Du må jo se på hva du tjener også. Har du god råd, gi litt ekstra. Har du dårlig råd\lever på sparebluss, kan en hundrings være nok.

Ville ikke gitt til puben, nei. Kun til h*n som leverte inn
Sist endret av Taurean; 22. januar 2011 kl. 16:46.
I mine øyne så ville jeg regnet rundt hva nye kort ol ville kostet meg + stresset jeg slapp med det og gitt 10% av det. Bare å slippe stresset med at lommebøka ikke havnet hvorsomhelst er verdt en hundrings alene.
Sitat av Dibsent Vis innlegg
Etter norsk lov beregnes ikke finnerlønn så enkelt som du fremstiller det. Om du følger linken Uppdali finner du ut dette;

" Når finnarløn vert fastsett, skal det takast omsyn til kva slag gods det gjeld, kva verde det har, kva stad det er funne og andre omstende i samband med funnet. Finnarløn bør vanleg ikkje setjast til meir enn 20 prosent og ikkje over kr. 15 når verdet på godset er kr. 100 eller mindre, 15 prosent, men ikkje over kr. 50 på større verde til det kjem opp i kr. 500 og ikkje meir enn 10 prosent når verdet er over kr. 500. "

http://www.lovdata.no/all/hl-19530529-003.html#9
Vis hele sitatet...
Vet dette.. Men jeg har selv levert inn lommebok på politi stasjonen og av vanlig praksis var betjenten på tur å skulle gi meg 10% av en 200 lapp.
Å begynne med juridiske sitater og beregninger er totalt bortkastet i slike sammenhenger. Så 10% virker som en grei tommelfinger regel.
Vil først takke folket for bra og for det meste konstruktive svar.

Det hele ble løst ved at jeg i dag bestemte meg for å dra ned til puben for å få tilbake kortene mine, jeg møtte en mann bak bardisken som jeg så spurte om de hadde fått inn min lommebok, han svarte ja, og hva jeg het, han gav meg lommeboken og til gjengjeld spurte jeg om hvem som hadde funnet den, da svarte han at det var Martin på bakrommet, jeg takket pent for meg, lirket en hundrings ut av jakkelommen min for å så be bartenderen om å gi denne Martin hundrelappen, alt i alt, Martin fikk som fortjent og jeg fikk tilbake min lommebok og alle mine kort.

Takk Martin!
Hvis jeg mister en 200 lapp ut av lommeboken min når jeg skal betale for meg på en butikk og personen bak meg plukker den opp å krever finnerlønn for den. Hvordan burde man gå fram da? Skal man da gi personen 20 kroner? Skal man påsåt at personen knabbet den? Hva ville dere ha gjort?
Vinflaske er da alltid akseptert? trenger ikke være dyr vin heller :P
Sitat av Crazy-Norwegian Vis innlegg
Takk for at du ikke har noen fordommer... Men igjen, 10% vil ikke fungere i denne sammenhengen siden det ikke var noen cash i lommeboken.
Vis hele sitatet...
Gi 10% av hva du har på kortet da.
Sist endret av Bombasa; 22. januar 2011 kl. 22:39.
Sitat av Dalla90 Vis innlegg
Hvis jeg mister en 200 lapp ut av lommeboken min når jeg skal betale for meg på en butikk og personen bak meg plukker den opp å krever finnerlønn for den. Hvordan burde man gå fram da? Skal man da gi personen 20 kroner? Skal man påsåt at personen knabbet den? Hva ville dere ha gjort?
Vis hele sitatet...
Det er en så absurd situasjon at ingen kommer til å oppleve det. Skulle det skje, har denne «tyven» antakelig nettopp rømt av institusjonen sin.
kjedelig streiting
Sitat av Dalla90 Vis innlegg
Hvis jeg mister en 200 lapp ut av lommeboken min når jeg skal betale for meg på en butikk og personen bak meg plukker den opp å krever finnerlønn for den. Hvordan burde man gå fram da? Skal man da gi personen 20 kroner? Skal man påsåt at personen knabbet den? Hva ville dere ha gjort?
Vis hele sitatet...
Synes jeg ser det hopper ti uteliggere på 50lappen du har mista og holder på plukke opp for å kreve finnerlønn.
Jeg regner med at du hadde bankkort, førekort, diverse jobb kort, kanskje noen bilder, kviteringer, diverse andre kort som bigbite etc i lommeboken? Det hadde tatt nok så lang tid å skaffe alle disse igjen. Hadde jeg vært deg så ville jeg gitt en 300 kr for den. Da bidrar du til (i mine øyne) å få folk til å levere tilbake bortkomne/mistete eiendeler. De som fant den får 300 kr, sier det videre til vennegjengen og familien. Vips, så har du mennesker som tenker seg om neste gang de finner en lommebok eller en mobil på gaten.
Sist endret av Bmariuz; 22. januar 2011 kl. 23:39.
Bankkort og tilsvarende er trivielt og enkelt å få nye av, og de bør sperres samme faen om det er forsvunnet noen penger av de eller ikke. Sertifikat derimot er en heller komplisert jobb å få nytt av, så for slikt er det en viss ide å gi finnerlønn for, og det har du jo allerede gjort.

Som regel er ikke mistet lommebok noen som helst form for "happy ending", hyggelig at det ble det nå.
Sist endret av meitemark; 22. januar 2011 kl. 23:46.
Sitat av meitemark Vis innlegg
Bankkort og tilsvarende er trivielt og enkelt å få nye av, og de bør sperres samme faen om det er forsvunnet noen penger av de eller ikke. Sertifikat derimot er en heller komplisert jobb å få nytt av, så for slikt er det en viss ide å gi finnerlønn for, og det har du jo på en måte allerede gjort.
Vis hele sitatet...
For ikke å nevne den kjipe samtalen han må ha med sjefen om han har mistet diverse jobbkort. Om han har slike ofc. Hadde gladelig betalt 300 kr for å slippe en slik samtale med min sjef
Sist endret av Bmariuz; 22. januar 2011 kl. 23:46.
Sitat av Crazy-Norwegian Vis innlegg
... eller så kan jeg kanskje gi penger til selve stedet som har behold og tatt vare på lommeboken?
...
Vis hele sitatet...
På spisebenken til en sushirestaurant jeg bruker en del stod det en dag en stor blomsterbukett med et kort, som uttrykte stor takknemlighet med at stedet hadde tatt vare på lommeboken til vedkommende (som var gjenglemt).

De hadde plassert disse blomstene og takkekortet veldig synlig for alle kundene, og så kanskje reklameverdien av det.

Noe sånt kanskje? Som utestedeier ville jeg ha satt mer pris på noe sånt enn 50 kroner i finnerlønn.

Edit: Ser nå at saken ble løst med en hundrings. Sikkert greit det også, når finneren hadde et navn.
Sist endret av capidog; 23. januar 2011 kl. 01:35.
Husker jeg var 5-6 år,da jeg var på den lokale butikken med Mamma. Husker vi gikk på en sti,da jeg fant en veske,med penger,kort,mobiltelefon lommebok og alt det mennesker pleier å ha i vesker. Flaks for dem at Mamma og Pappa var av de snille typene,husker det lå endel penger der,kanskje 1000 lapp ?

Uansett,pappa fikk på en eller måte gått innpå mobilen demmes og sjekket ut noen navn som var lagret. Så de ringte et og som viste seg å kjenne dem,så de kontaktet den som eide vesken og de ringte pappa. Husker dama kom med en stoooor lekebil som må ha MINST kostet 800-900 KR i butikken til meg,men ga ikke noe til Mamma og Pappa enn å gi vise dem stor takknemlighet for at det finnes ærlige mennesker der ute.

Så jaaa,det finnes ærlige mennesker der ute
Finnerlønn er viktig synes jeg.

For mange år siden da jeg var på butikken så jeg en dame miste en 500 lapp. Jeg tok den opp å ga den til henne. Var så vidt et smil å få fra henne en gang. For å være ærlig så angret jeg meg litt da. Varmet ikke så godt inni meg som jeg håpet på.

Men selvfølgelig er jeg en ærlig person fortsatt og ville gjort det igjen. Men hun dama ødela gleden ja. Tenkte tanker på hva jeg kunne ha brukt de pengene til osv. Det skal jo være en glede å glede andre, derfor bør du vise glede dersom folk gleder deg!
Siden dette er en moraltråd og jeg ikke har spesielt mye moral, hadde jeg hentet lommeboka takket og gått.
Sitat av danseku Vis innlegg
Siden dette er en moraltråd og jeg ikke har spesielt mye moral, hadde jeg hentet lommeboka takket og gått.
Vis hele sitatet...
Kan se poenget ditt, men fy fasan som jeg misliker folk som ikke har noe moral, en har et ansvar som samfunnsborger og når folk faktisk holder denne plikten, leverer noe tilbake/holder på noe for noen andre sånn som har hendt med meg, så skylder du de faktisk noe, et takk er muligens nok, men er virkelig en tjeneste som hadde kostet deg noe om de ikke hadde gjort det, vært så lite? Jeg mener og syns i hvertfall ikke det....
Sitat av Kirder Vis innlegg
Husker jeg var 5-6 år,da jeg var på den lokale butikken med Mamma. Husker vi gikk på en sti,da jeg fant en veske,med penger,kort,mobiltelefon lommebok og alt det mennesker pleier å ha i vesker. Flaks for dem at Mamma og Pappa var av de snille typene,husker det lå endel penger der,kanskje 1000 lapp ?

Uansett,pappa fikk på en eller måte gått innpå mobilen demmes og sjekket ut noen navn som var lagret. Så de ringte et og som viste seg å kjenne dem,så de kontaktet den som eide vesken og de ringte pappa. Husker dama kom med en stoooor lekebil som må ha MINST kostet 800-900 KR i butikken til meg,men ga ikke noe til Mamma og Pappa enn å gi vise dem stor takknemlighet for at det finnes ærlige mennesker der ute.

Så jaaa,det finnes ærlige mennesker der ute
Vis hele sitatet...
For å ikke snakke om godhjertede.
For ca. et halvt år siden var jeg ute å skulle kjøpe meg en bønne før jeg skulle dra til en annen by. Flisen la jeg inni et gjennomsiktig rom i lommeboken, slik at du så den med en gang du åpnet lommeboken.

ca. en fem minutter etter den var kjøpt klarte jeg selfølgelig å miste den. Gikk vel rundt mer eller mindre et kvarters tid med full panikk og humør surt som sokkene til en heroinmisbruker før jeg fikk en tlf av en eldre dame som hadde funnet lommeboken min. Regner med hun lot merke til hasjklumpen da hun åpnet lommeboken min for å finne ut hvem eieren var.

Alt i alt, så lå klumpen min der når jeg fikk den tilbake, hun leverte den ikke til politiet, hun tok den ikke selv og hun reddet turen min (som forøvrig ville blitt utrolig kjedelig uten hasj) for å ikke snakke om hvor kult gjort dette var av hun.

Sitter her nå med litt dårlig samvittighet som ikke tilbydde henne en liten flis som finnerlønn