Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 2684
Hei.

Har noen spørsmål.
Har snakket litt med faren min om Hasj og Marijuana.
Han røyket mye av det i sin ungdom og sier det førte till schizophreni, og han sa at dette er arvelig. ikke for og skremme meg, han forklarte også hvordan og at det kun skjer med noen mennesker. jeg husker ikke dette akkurat nå, men de som har peiling skjønner sikkert hva jeg mener. han sa også at dette ikke nødvendigvis skjedde med en gang, men kanskje etter 10. gangen f.eks. begynner kanskje bli den 10. gangen for meg nå.

har også en vennine som mistenker at hun er schizophren, jeg forklarte det faren min sa til meg, og hun trodde kanskje det kunne stemme, da hun også røyker og har gjort det en god del mer en meg.

Da faren min egentli er ganske smart, men også ganske paranoid og har mye rare/filosofiske tanker og slikt. lurer jeg på om han kanske trur han ble det eller, cannabis kan føre til schizophreni eller, at det er noe mikkmakk med importert stash.
den siste kanskje var en dårlig teori, men gudene vet hva som er i importert stash?

det andre spørsmålet mitt: hvorfor får jeg rykninger i hele kroppen etter røyking? jeg får mer intense rykninger jo mer jeg røyker. har kun prøvd brunt btw.

og det tredje og dumeste spørsmålet: hva er den enkleste måten og skaffe seg stash på? er nervøs for og spørre folk, da jeg nesten ble misshandlet av 15 stykker en gang jeg spurte, lol.


Takker for svar.
vis schizofreni er arvelig i din familie, foreslår jeg at du slutter å fyre jayen.

Symptomer på schizofreni er økt dopamin og serotonin som nevrotransmittere. dette vil si at signalene blir forandret gjennom synapsen, og at vi opplever verden annerledes derav: vrangforrestilling. om dette har en sammenheng mellom cannabis er ussikert, og ikke vitenskapelig bevist.

Parkinsons sykdom er en sykdom hvor man mangler serotonin og dopamin i sentralnervesystemet. dette fører til at signalene ikke blir overført riktig, pågrunn av manglende nevrotransmittere. Da er det vanlig og føle ubevisste bevegelser Som TS beskriver som rykninger.

THC og CBD er det kjemiske stoffet i cannabis. dette stoffet legger seg på synapsen mellom nervecellene, og "erstatter" nevrotransmitterne: serotonin og dopamin. Når THC'en og CBD'en forsvinner fra synapsen, er det fortsatt mangler av nevrotransmittere og singalene vil ikke bli overført riktig. Men dette stabiliserer seg etter du har stoppet og bruke stoffet over en lenger periode. det er bare midlertidig, I think?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Forskning viser at latente sykdommer som schizofreni kan utløses tidligere og mer alvorlig enn de ellers ville uten bruk av psykoaktive midler. I og med at faren din har schizofreni så burde du være forsiktig med cannabisbruken, og helst avstå fra å bruke det.

Hva legger du i intense rykninger? Alle har rykninger nå og da, uten at det trenger å være noe alvorlig bak det, lemus (rykninger i øyet) er et eksempel.
Cannabis er muskelavslappende og noen studier med marinol (syntetisk Delta9-THC) har faktisk redusert ufrivillige rykninger.
Om du faktisk får skikkelige rykninger, over hele kroppen samtidig ville jeg ha kontaktet en lege.
De fleste typer med psykoaktive narkotika kan utløse latente sykdommer slik som f.eks schizofreni.
Hvis mange i familiens historie har hatt det så øker sjansen for at man selv kan få det.
Rykninger kan jeg kjenne meg igjen i, er vel ganske normalt? Jeg ler bare av de uansett.
mulig jeg har gått glipp av noe, men er jeg den eneste som har letet på nettet etter faktiske personer som mener marijuana har skylden for deres psykiske lidelse? jeg har ikke funnet noen, men tipper noen her kan linke hvis den eksisterer?
Sist endret av Podcastern; 2. januar 2011 kl. 04:36.
Sitat av Podcastern Vis innlegg
mulig jeg har gått glipp av noe, men er jeg den eneste som har letet på nettet etter faktiske personer som mener marijuana har skylden for deres psykiske lidelse? jeg har ikke funnet noen, men tipper noen her kan linke hvis den eksisterer?
Vis hele sitatet...
Orker ikke grave opp nå, så jeg siterer min egen hukommelse: Om du røyker i ung alder skal det være mulig å pådra seg schizofreni uten at det en gang er latent, samt at latente psykiske sykdommer kan utløses ved røyking. Mener dette er de to tingene som er relativt godt bevist og at man ikke uten videre vil bli syk av å røyke hasj hvis man ikke har anlegg for det.

Allikevel vil jeg påstå at du kan pådra deg livsstils forandringer og en slags personlighetsforandring om du fyrer på hele tida, ettersom du og kroppen din da blir vant til det å være høy. Derfor er det viktig at man hovedsakelig lever i den virkelige verden mesteparten av tiden. Men dette gjelder dog for alle rusmidler, fra koffein til heroin, og også ting som ikke er rusmidler (e.g dataspill/trening/whatever som du kan drive med hele tida for å fylle livet ditt og dermed kun/til stor grad identifisere deg med dette).

Så da vet vi (utifra en tilfeldig freaks hukommelse) at du tar sjanser med din psykiske helse om du: 1) Har anlegg for schizofreni/annen psykisk lidelse som kan trigges av rusmidler 2) Tar rusmidler hele tiden eller 3) Tar rusmidler når du er for ung.
Sist endret av anamnesis; 2. januar 2011 kl. 05:23.
anamnesis: Kanskje lurt å definere "for ung", dessuten synes jeg alle på forumet tar dette med kilder litt for gitt.
Det blir slengt rundt utrolig mange meninger begrunnet med at "jeg leste det et sted". Har sikkert selv gjort dette, men da presenterer jeg det i hvert fall som meninger og erfaringer, ikke fakta. Kort sagt; Kunne godt tenkt meg kanskje... én kilde anamnesis.

Til trådstarter: Det kan være interessert å spørre seg selv hvor viktig cannabis er for en. Hvis du har problemer med å slutte etter å ha funnet ut at schizofreni ligger i familien, kan det virke som du er mildt avhengig(antar du ikke er det, pga. det lave antall ganger du har inntatt stoffet, men selv ville jeg aldri risket å få en psykisk sykdom pga. en midlertidig rus). Bottom Line: Er cannabis så viktig for deg at du vil risikere schizofreni?

Jeg vil nå presentere et par linker til sider om cannabis og schizofreni. Ingen av disse kan betegnes som absolutt sannhet. Foreslår at du leser mye om dette på sider som virker offisielle og ikke har et åpenbart standpunkt til cannabis-saken. Ja, jeg påstår at rus.no ikke alltid er til å stole på.
Her er hvert fall de artiklene jeg fant ved et kjapt søk på Google.
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/1...296.x/abstract
http://www.forskning.no/artikler/2009/desember/237323
Sist endret av Introspection; 2. januar 2011 kl. 13:00.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av anamnesis Vis innlegg
Orker ikke grave opp nå, så jeg siterer min egen hukommelse: Om du røyker i ung alder skal det være mulig å pådra seg schizofreni uten at det en gang er latent, samt at latente psykiske sykdommer kan utløses ved røyking. Mener dette er de to tingene som er relativt godt bevist og at man ikke uten videre vil bli syk av å røyke hasj hvis man ikke har anlegg for det.
Vis hele sitatet...
Ser ut som du motsier deg selv der: I første setning mener du at man kan utvikle schizofreni fra cannabis bruk, mens i den siste poengterer du det motsatte.

Det er noen få studier, som f.eks den Introspection linket til som legger frem påstanden om at cannnabis kan være årsaken til schizofreni. Problemet er at disse studiene involverer svært få personer, 8 personer som utviklet schizofreni og misbrukte cannabis, samt 13 personer som utviklet lidelsen uten bruk av cannabis.

Tenker man større, og tar til seg at cannabisbruk har steget betraktelig i flere nasjoner over de siste par tiårene ville man statistisk sett se en økning av antall mentale lidelser som bl.a. schizofreni.
Studiene derimot viser at antallet psykoser og mentale lidelser som schizofreni ikke øker i takt med bruken: [1] [2] [3]

Dette er et felt vi ikke helt forstår enda, studier som den Introspection la frem med at cannabisbrukende schizofrene har bedre kognitive evner enn de som har sykdommen og ikke bruker/brukte cannabis er med på å vise at schizofreni er mer komplekst enn hva vi vet nå. Vi har mye å forske på i dette emnet enda.
Sist endret av Dodecha; 2. januar 2011 kl. 13:47.
jeg bare lurer? jeg har lidelsen "DID" eller "dissocative identity disorder" denne tilstanden er upåvirket av medesiner, jeg har alltid følt at cannabis hjelper mot symptomene men naturligvis ikke selve tilstanden. det jeg lurer på? noen som har kunnskap om DID& cannabis? jeg mener og ha lest at flere steder der de har et medisinsk marijuana program har dette blitt gitt til mennesker med DID.
Sist endret av Shellshock; 2. januar 2011 kl. 15:30.
kp til Dodecha, hvordan koder du linkene til tall?

Shellshock, det virker ikke som det er noen tvil om at enkelte typer rusmidler kan ha en nøytraliserende effekt på tilstanden din ( http://www.a1b2c3.com/drugs/brn011.htm , for å nevne én), men det får meg til å lure på om det kan forverre den på lengre sikt. Kan dessverre ikke presentere noe fakta rundt dette, men foreslår at du spør legen din, hvis du har mulighet?
Sist endret av Introspection; 2. januar 2011 kl. 17:14.
har gjort det, men legene har ikke hatt kompetanse om lidelsen, psykologen min derimot er posetiv til at cannabis kan hjelpe meg, men anbefaler det ikke på et juridisk grunnlag
Sitat av Shellshock Vis innlegg
har gjort det, men legene har ikke hatt kompetanse om lidelsen, psykologen min derimot er posetiv til at cannabis kan hjelpe meg, men anbefaler det ikke på et juridisk grunnlag
Vis hele sitatet...
Spør legen om han kan fikse det via Schengen-land? Artikkel 75 i Schengen avtalen:
“persons may carry the narcotic drugs and psychotropic substances that are necessary for their medical treatment provided that, at any check, they produce a certificate issued or authenticated by a competent authority”
Sist endret av anamnesis; 3. januar 2011 kl. 16:45.
Hey, kanskje det er cannabis som har gjort at jeg har endra meg, føler at jeg ikke føler ting på samme måte som før, og kan bli ganske wasted selvom jeg ikke røyker, forstår liksom ikke noe lenger, veldig forstyrra, ukonsentrert som bare faen,

opplever verden annerledes og litt vrangforestillinger, og når jeg skal sove, når jeg vet at jeg skal sove, så får jeg ikke sove, men hvis jeg kan sovne foran tvn så sovner jeg lett, men ikke når jeg er innstilt på og legge meg, slådd av lyset og kledd av meg osv, da får jeg til og med syke tanker, som hindrer meg i og sove på en måte,

Nei det her begynner og bli sykt, kanskje jeg burde slutte med alt av rusmiddler, jeg røyker ikke ofte, drikker heller ikke ofte, røykingen er veldig forskjellig, en gang hver andre uke kanskje, da blir det som oftest ganske mye røyking da.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Shellshock: Selvmedisinering er et ømfintlig tema, og vi kan ikke anbefale deg å gjøre det på noen som helst måte.
Du må her stole på deg selv, og det er bra du spør om informasjon rundt emnet, desverre kan jeg lite om cannabis i forbindelse med DID. Lykke til videre!

Introspection: Linkene er bare å bruke BBkoden:

Kode

[1]
Sist endret av Dodecha; 4. januar 2011 kl. 15:14.
Det og selvmedisinere med cannabis(hverdagsligbruk) vil jeg ikke anbefale til noen bortsett fra de som har full støtte fra leger/psykologer med god erfaring rundt cannabis. Jeg har selv selvmedisinert med cannabis(depressjon og søvnproblemer). Resultatet var personlighetsforandringer, mer depressjon, mer søvnproblemer, spiseforstyrrelser, rulleblad, asosial/apatisk oppførsel, luftveisproblemer, paranoia og jeg kan sikkert nevne flere om jeg hadde hatt energi for det. Har nemlig også null energi etter mange år av og på "bongen", har nå vært nykter i 5 uker, ting begynner å se lysere ut dog.

Men, det finnes posetive ting rundt bruk av cannabis, som også er bevist av leger. Har du kreft eller kroniske smerter og cannabis fungerer for deg, så er jo det selvfølgelig posetivt. Bivirkningene av cannabis oppleves veldig forskjellig fra bruke til bruker. Og jeg bør selvfølgelig nevne at jeg missbrukte cannabis kraftig og det i en ung alder.

Ikke selvmedisiner om leger/psykologer mener du kan ta skade av det psykiskt. Cannabis er jo ulovlig i landet vårt og får du ikke resept på det kan du bli straffeforfulgt. Men du på nesten veie behovet ditt opp mot dette, da jeg synes ikke det jurdiske grunnlaget kan møte opp mot grunnlaget og skape en bedre livskvalitet.
er jo ikke sunt å røyke hver dag, da blir man jo rar... kjenner du på deg at du føle ubehag så ta deg en pause. Og ja er helt vanlig med rykninger når man er fjern
"Han røyket mye av det i sin ungdom og sier det førte till schizophreni, og han sa at dette er arvelig. ikke for og skremme meg" - Ikke for å skremme deg? Dummeste!
Hvis faren hans faktisk har schizofreni, er vel sønnen utsatt uansett? Skulle bare mangle at han blir opplyst om hva han bør unngå.