Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 934
Hei alle sammen, så var det min tur til å slite med Windows 8..

Det har seg sånn at jeg kjøpte en Samsung Ativ Smart PC (500T), og den er et helvete. Tenkte at det ble greit med et nettbrett som kjørte full Windows, men det fungerer ikke i det hele tatt. Den klarer ikke en gang å streame 360p med en grei framerate, selv med alt annet lukket, unntatt nettleseren. Jeg prøver derfor å installere Ubuntu, i håp om at kanskje Linux ikke vil være like heavy å kjøre for denne stakkars halvveis-løsningen av en datamaskin.
Problemet jeg har kommet bort i er jo at Microsoft har bestemt seg for å være jævlig vanskelig å ha med å gjøre. Den nye EUFI-opplegget gjør det jo vanskelig nok å klare å boote opp noe, men jeg har klart å disable safe-boot, men den lar seg fortsatt ikke boote opp noe annet enn Windows 8. Den vil ikke godta pre-install av Ubuntu på harddisken, siden det er Windows 8 og den vil ikke la meg downgrade til Windows 7. Det jeg lurer på er hva er mulighetene mine? Det virker som Samsung og Microsoft har et eller annet lisens greier gående, fordi de har absolutt låst alle muligheter for å fjerne Windows 8 på normale måter, ikke engang ting som skal fungere på vanlige Windows 8 maskiner fungerer på denne her.
Jeg har tenkt på å formatere HDD'en helt clean, for så å installere Linux, men jeg har jo ikke tilgang til harddisken, siden dette er et rimelig lukket system, så hva kan jeg gjøre? PCen lar meg somsagt ikke boote opp noe annet enn Windows 8, så den ville heller ikke la meg boote et formaterings program (husker ikke navnet på det) som jeg håpet kunne løse problemet, så jeg sliter litt her.

Noen ideer på hvordan jeg kan få vekk Windows og Linux inn?
Sist endret av iSatan; 23. mars 2014 kl. 19:16.
wut wut
iSatan's Avatar
Trådstarter
Det som skjer når jeg prøver å boote er at jeg får:

Windows failed to start. A recent hardware or software change might be the cause. To fix the problem:
1. Insert your windows installation disc and restart your computer.
2. Choose your language settings, then click "next".
3. Click "Repair your computer".

If you do not have this disc, contact your system administrator or computer manufacturer for assistance.

File: \ubuntu\winboot\mubildr.mbr

Status: 0xc000000f

info: the application or operating system couldn't be loaded because a required file is missing or containing errors
Vis hele sitatet...
Dette skjer hver gang jeg prøver noe med ubuntu. Har ikke noe DVD-reader på den PC'en, og den vil ikke boote up på Windows 8.1 ISOen jeg har på USB...
Og altså, jeg har lest rundt på nettet, jeg klarer ikke finne noe som fungerer. Derfor jeg har mest lyst til å nuke harddisken, da bør det jo ikke være noe sperrer som stopper meg fra å kunne instalere Ubuntu, men somsagt er den ikke veldig villig når det kommer til å boote
Sist endret av iSatan; 23. mars 2014 kl. 22:16.