Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1339
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Før idéen til siden, grunnene til at jeg ikke bruker nettaviser:
(en del av disse gjelder også for andre nyhetskilder jeg ikke bruker, som for eksempel TV)
  1. Svart tekst på hvit bakgrunn. Stammer nok fra gamledager, men å lese på skjerm er helt annerledes enn å lese på papir. Og ja, jeg vet at man kunne kjørt på med userstyles, men det orker jeg ikke, er ikke eneste grunn til at jeg ikke bruker dem, og er noe få vet om.
  2. Masse nyheter jeg ikke bryr meg om. Tar dermed mye mer tid enn nødvendig.
  3. Haugevis med forstyrrende greier. Reklame (jeppers, brukt Adblock i årevis), lenker til andre nyhetssaker inni den jeg leser akkurat nå, bilder og overskrifter til andre saker rundt teksten jeg leser, samt knapper fra fjolsboka, twatter, og haugevis av andre slike tjenester jeg ikke bruker.
  4. Må lese dem ofte for å holde meg oppdatert.
En tjeneste jeg ville brukt, lar meg bestemme:
  • Antall nyheter jeg vil lese
  • Interesse- og geografiske områder nyhetene er fra
  • Hvilket tidsrom nyhetene er fra
  • Hvor lang tid jeg vil bruke på å lese nyhetene
Så om du er en nyhetsjunkie: Jeg ville betalt for en slik tjeneste. Og nå er det enklere enn noensinne å lage dette. Jeg kan også komme med innspill til en slik side. Det nærmeste noe slikt jeg vet om er Google News.
Vet ikke om jeg har skjønt det riktig, men jeg kunne tenkt meg en side som samlet nyheter fra andre steder og satt de sammen ut i fra f.eks et filter jeg har satt.
Jeg ramlet over denne siden på reddit: http://www.thegamerspost.com/
Den samler inn nyheter fra en del gaming sider og lager en slags avis oversikt over de.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av Jonta Vis innlegg
Så om du er en nyhetsjunkie: Jeg ville betalt for en slik tjeneste. Og nå er det enklere enn noensinne å lage dette. Jeg kan også komme med innspill til en slik side. Det nærmeste noe slikt jeg vet om er Google News.
Vis hele sitatet...
Jeg vil ha en e-avis som er akkurat som den vanlige avisen, men mer interaktiv. Kart skal jeg kunne flytte på, annonsene skal ta meg ut av avisen og til annonsørens side. I dag er det litt enten eller, forhåpentligvis bare et spørsmål om tid.

Du Jonta, vil derimot ikke ha nyheter i det hele tatt, du vil ha litt info om din lille verden i din lille boble. Litt av poenget med et produkt som har en begynnelse og en slutt, er nettopp at du skal få med deg det som er viktig. At du skal få meg deg alt som er viktig, om du interesserer deg for det eller ei. Nyheter er blant annet masse ting som ikke interesserer deg, men du burde ikke velge bort nyheter etter interesser. Om du skal være din egen redaktør, vil du gå glipp av nyheter, og det vil være et tap for deg.

Jeg skal ikke dra frem "les-en-bok-av-den-ekstreme-forfatteren-min-som-jeg-forguder" -argumentet som dette forumet har opplevd en gang for mange, men kan jeg overtale deg til å lese en knapp side?

Dette er ikke et forsøk på å konstruere en stråmann. Nyhetene er allerede silt ut for deg, du bør få med deg et bredt utvalg. I tillegg er også nettsidene bygget opp slik at du kan navigere i kategorier. VG har bl.a en kategori for Teknologi og Aftenbladet naturlig nok en for Energi (olje).
Jeg har blitt veldig glad i www.newsdesk.no for et raskt overblikk over hva som skjer i nyhetsbildet.

Den finnes også som gratis app ihvertfall til iphone og muligens android
På mobilen min har jeg noe som kalles ''News and Weather''. Er jo nesten slik du beskriver det. Plukker ut nyheter fra ditt område og man kan dele den opp i kategorier og slikt.

Har en samsung galaxy.
▼ ... over en uke senere ... ▼
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Mange av nettutgavene av avisene har forbedret grensesnittet betraktelig opp gjennom årene(ap.no/britiske storaviser), såfremt det ikke er de tabloide der de fremdeles opererer med massive mengder reklame(vg/db). Forbedringer skjer kontinuerlig, om enn noe tregt, og som Sio sier er følelsen av å gi en bruker et helhetlig produkt en viktig prioritet.
Jeg kan bl.a skrive under på at det jobbes med forbedringer, har sett dette selv i Adressa da jeg jobbet der, og at de prioriterer det.

Forøvrig, som Sio også sier, så har en masse nettsteder for nyheter silt ut bestemte nyheter allerede, så jeg klarer ikke å se det store poenget med 'idéen'. Googlenews er ikke stort annerledes en up-to-date og fin nettavis man allerede(muligens) har.
Sist endret av aeon_illuminate; 29. juni 2012 kl. 00:37.
Sosietær maniker
JimmyR.com er en helt grei samleside. Ikke helt hva du er ute etter, men en interessant side allikevel.