Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  31 3695
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Hei freaks!

Lurer på om det er noen her som har erfaring med hvordan kollektivtransporten er i USA.. Eller _må_ du bare rett og slett leie bil?
Det jeg tenker først og fremst på er litt utenfor de store byene på østkysten, så altså ikke urbant, men heller ikke i tjukkeste bushen.

Ikke det at jeg ikke vil leie bil, men noen ganger er det bare helt ålreit med kollektivtransport bare.

Og hvis dere har brukt amerikansk kollektivtransport, hvordan er "kvaliteten". Er det f.eks bra på lengre turer? Er amerikanere flest uvant med å reise kollektivt? Eller er kollektivtransport bare helt rubbish der, iom privatbilismens sterke stilling?

Tenker først og fremst på *tog, *subways, *buss, *båt/ferje, (muligens)*hurtigtog, men også litt på *innenlands fly.

Så hva tror dere?
Sist endret av aeon_illuminate; 28. mai 2012 kl. 12:03.
De er minst like godt utstyrt som oss med både tog, buss og "subways". Amerikanere er bare glade i å kjøre egne biler.
Utenfor de store byene finner du bare buss, etter min erfaring.. Men så har jeg bare vært 5 steder rundt om i California. Der virket det ihvertfall som de fattig kjører buss, mens vanlige folk har bil. Har jo mye med at man kan ta lappen på dagen til 50$, og du får en brukbar bil for 20 000 kr.
Sitat av 1337Wince Vis innlegg
De er minst like godt utstyrt som oss med både tog, buss og "subways". Amerikanere er bare glade i å kjøre egne biler.
Vis hele sitatet...
Har du noen gang vært i USA? De områdene jeg har vært i har det vært nærmest totalt fraværende av kollektivtransport. Skal du komme deg noen steder i USA må du regne med å kjøre bil, med mindre du skal være i downtown sentrum NY eller LA. Så jeg tror ikke du skal satse på noen form for kollektivtransport, hvertfall hvis du skal ut av sentrum som du sier selv...
USA er bilens land og skal man på ferie dit bør man leie bil. I de største byene er det greit med T-Bane opplegg, men ut over det er det veldig dårlig.

Å leie bil er veldig billig og absolutt å anbefale. Å belage seg på kollektivtransport i USA blir garantert en skuffelse.
Sitat av williams123 Vis innlegg
Har du noen gang vært i USA? De områdene jeg har vært i har det vært nærmest totalt fraværende av kollektivtransport. Skal du komme deg noen steder i USA må du regne med å kjøre bil, med mindre du skal være i downtown sentrum NY eller LA. Så jeg tror ikke du skal satse på noen form for kollektivtransport, hvertfall hvis du skal ut av sentrum som du sier selv...
Vis hele sitatet...
Ja, jeg har vært i USA. Og ja, de er godt utstyrt med f.eks. busser, eneste forskjellen fra Norge er at de ofte kjører mye lengre strekninger og ikke alltid er så lette å finne. Holdeplassene altså.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Trådstarter
Noen som har tatt tog/buss/fly i USA? Hvordan er det, er det verre(les mer 'slitne' kjøretøyer, rare folk som medpassasjerer) eller ligner det så sett og hvis Norge?

Ikke helt fornøyd med responsen folkens
Jeg studerte i Santa Barbara ett semester. Her var det kollektiv transport. Men nå skal det nevnes at utenfor bykjernen finner du et av amerikas største college-campus, i tillegg til at selve byen er meget rik - og det kan være en årsak til at de hadde et akseptabelt tilbud.

Kvaliteten på bussene der var helt ok, og det var normale folk som benyttet seg av tilbudet på dagtid.
Men frekvensen på bussene var heller dårlig, og det var ofte at de ikke var i rute og man ble ventende.

Mens jeg studerte der foretrakk jeg å ta drosje om jeg skulle noe sted, selv om det bare var hjem fra butikken. I tillegg så var det mange av vennene mine som rett og slett bare kjøpte seg en bil som de solgte da de dro hjem igjen.

Skal du dog på lengre reiser, tilsvarende å ta bussen fra Oslo - Bergen etc, så vil det som oftest være litt 'rare'/fattige folk å finne. Disse bussene kalles forresten for Greyhounds.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Trådstarter
Sitat av B_Romeo Vis innlegg

Skal du dog på lengre reiser, tilsvarende å ta bussen fra Oslo - Bergen etc, så vil det som oftest være litt 'rare'/fattige folk å finne. Disse bussene kalles forresten for Greyhounds.
Vis hele sitatet...
Ja, vettu jeg har sett på det. Greia er at jeg ønsker å møte folk, men allikevel, det er virkelig et slags sosialt stigma det i USA å ta kollektivtransport.

Som student ville jeg nesten tatt kollektiv over en sliten bil any day, men USA er en helt annen kultur og mentalitet på det der. Flyreisene er vel ikke like "uglesett", og hvordan er togene/Amtrak?
Tog er jeg ikke sikker på men føler ikke at det er spesielt uglesett.
Innenlands fly derimot er det mange som tar, og det er veldig vanlig om man skal på lengre reiser. Dette passer også veldig fint om du ønsker å bli kjent med folk, da amerikanere (etter min oppfatning) er veldig utadvendte og sosiale. Jeg fløy mellom to byer i USA, og da pratet majoriteten med sidemannen om familie, jobb og alt mulig rart av privat karakter. Ganske stor kontrast til norske innenlandsruter, kan du si.
Den gamle Grisen
slarti's Avatar
Skal du være der over lengre tid (over en mnd) så kjøp bil og selg etterpå.
Blir billigere en å leie.
Tog ville jeg ikke tatt.

For noen år siden skulle jeg og foreldrene mine ta tog fra washington til Richmont Virginia
For togturen som ikke tok lange tiden skulle dem ha flere 1000 kroner.
Var faktisk billigere å fly.

Greyhounds har jeg ikke prøvd selv.
Men broren min som er der ofte kjøper seg alltid en bil og selger etterpå.
Men husk. Forsikring er SVINDYRT uansett om det er leiebil eller du kjøper.
Og du forsikrer veldig ofte Personen som kjører og ikke bilen.
Så er dere flere som skal kjøre må dere oppgi dette når dere skaffer forsikring.
Er omtrent enten bil eller fly Skal en tur til California i sommer, flyr til New Orleans (skal ned dit først) og direktefly til San Fransisco. Er mye enklere med fly der, så på tog først, men det ble fly Grunnen for at det ble fly, er at landet er stort. Det hadde fort blitt 15+ timer med tog iallefall dit jeg skal. Trondheim-Gardermoen er jo 7 timer tog.
Sist endret av Oatre; 28. mai 2012 kl. 17:44.
Du må beise sjarken!
Litt OT men hvor lenge må man være i USA for å kunne ta lappen der?
Den gamle Grisen
slarti's Avatar
Sitat av BMWe39 Vis innlegg
Litt OT men hvor lenge må man være i USA for å kunne ta lappen der?
Vis hele sitatet...
Bare å dra over dammen og ta den det.
Men er du norsk statsborger vær klar over at den ikke er gyldig i Norge.
Du må ha ny oppkjøring her.
Sitat av 1337Wince Vis innlegg
De er minst like godt utstyrt som oss med både tog, buss og "subways". Amerikanere er bare glade i å kjøre egne biler.
Vis hele sitatet...
Bullshit. Var i LA for et års tid siden, så såvidt en eneste buss ilpet av hele oppholdet på 14 dager.
Sitat av slarti Vis innlegg
Bare å dra over dammen og ta den det.
Men er du norsk statsborger vær klar over at den ikke er gyldig i Norge.
Du må ha ny oppkjøring her.
Vis hele sitatet...
å? Hvor kan du gjøre dette uten Social Security Number?
Sitat av olaPola Vis innlegg
Bullshit. Var i LA for et års tid siden, så såvidt en eneste buss ilpet av hele oppholdet på 14 dager.
Vis hele sitatet...
LA er beryktet for manglende kollektivtilbud. Dog er turistbussene en grei måte å komme seg rundt i sentrum og ned til Santa Monica Beach, om dog en treg måte.

De har en bane, men den har knapt noen stopp og føles alt annet enn trygg å ta. Selv taxi sjåføren ble usikker når vi ba ham kjøre til stoppet ved walk of fame...

I USA bruker man bil så langt man har muligheten. Til lengre reiser bruker man fly, eventuelt buss og i byene bruker man taxi...
Hvor mye ligger taxi prisene på i storbyene?
Den gamle Grisen
slarti's Avatar
Sitat av fomox Vis innlegg
å? Hvor kan du gjøre dette uten Social Security Number?
Vis hele sitatet...
Er vel ikke verdens største problem.
Vil man ikke kunne få dette av myndighetene?

Er da folk som ikke bor eller jobber i statene som har kjørt over dammen før.
Har vært på roadtrip igjenom ca 30stater i USA, og alt i alt virket det ikke som det var noe spesielt bra kollektivt transport tilbud.
Ikke sånn at jeg la merke til det ihvertfall, men dog var det kanskje ikke det jeg kikket mest etter
Sist endret av Klistermerke123; 29. mai 2012 kl. 02:27.
Snakker av erfaring når jeg ikke anbefaler trikk gjennom Chinatown i San Francisco.

Det er vell mest tilbud i storbyene, men det er så langt ifra behagelig som du kommer.

Nå er ikke San Francisco østkysten, har vert på litt forskjellige mindre plasser utenfor storbyene i USA og kan ikke huske og ha sitt så mye kollektivtransport.
Sist endret av cookiesRGood; 29. mai 2012 kl. 02:44.
Sitat av slarti Vis innlegg
Er vel ikke verdens største problem.
Vil man ikke kunne få dette av myndighetene?

Er da folk som ikke bor eller jobber i statene som har kjørt over dammen før.
Vis hele sitatet...
Du får det fra myndighetene, men ikke med begrunnelse for å kunne kjøre opp.
Du må beise sjarken!
Så jeg kan ikke ta lappen billig i usa mens jeg er der 3 uker på ferie?
Den gamle Grisen
slarti's Avatar
Sitat av BMWe39 Vis innlegg
Så jeg kan ikke ta lappen billig i usa mens jeg er der 3 uker på ferie?
Vis hele sitatet...
Får du deg SSN så kan du kjøre opp billig der ja.
Bare husk at etter noen mnd må du kjøre opp på nytt i norge uansett.
Så hvor mye du faktisk sparer er en helt annen sak.

Da er det bedre å kjøre opp i et EUland så man slipper ny oppkjøring i norge

Har googlet litt om førerkort i utlandet og kommet fram til følgende.
Er Internationale "regler" (et sammarbeid) som forhindrer "førerkortrurisme"

De aller fleste land krever opphold på 6mnd eller mer for å kunne kjøre opp. (gjelder ikke EØS-sammarbeidet så bare å kjøre opp i polen)
USA krever vist nok også 6mnd opphold.
Og har du førerkort fra et land utenfor EØS må man "konvertere" dette førerkortet etter 12mnd vist ikke har du ikke gyldig førerkort lengre.
Da må man først ta en teoriprøve så en oppkjøring

Stryker du på en av disse prøvene kan Statens Vegvesen bestemme at du ikke er kvalifisert for innbytte av førerkortet og du må ta all oppkjøring i norge.
Sitat av slarti Vis innlegg
Får du deg SSN så kan du kjøre opp billig der ja.
Bare husk at etter noen mnd må du kjøre opp på nytt i norge uansett.
Så hvor mye du faktisk sparer er en helt annen sak.

Da er det bedre å kjøre opp i et EUland så man slipper ny oppkjøring i norge

Har googlet litt om førerkort i utlandet og kommet fram til følgende.
Er Internationale "regler" (et sammarbeid) som forhindrer "førerkortrurisme"

De aller fleste land krever opphold på 6mnd eller mer for å kunne kjøre opp. (gjelder ikke EØS-sammarbeidet så bare å kjøre opp i polen)
USA krever vist nok også 6mnd opphold.
Og har du førerkort fra et land utenfor EØS må man "konvertere" dette førerkortet etter 12mnd vist ikke har du ikke gyldig førerkort lengre.
Da må man først ta en teoriprøve så en oppkjøring

Stryker du på en av disse prøvene kan Statens Vegvesen bestemme at du ikke er kvalifisert for innbytte av førerkortet og du må ta all oppkjøring i norge.
Vis hele sitatet...
Er desverre feil. Kontaktet en kjøreskole i polen som sier at du må ha bodd der i minst 185 dager før du kan kjøre opp.
Etter hva jeg har lest så er det veldig gode buss og togsystemer i USA. Greyhound er et ganske stort og kjent buss selskap. Jeg har veldig lyst til å ta en roadtrip rundt i USA, uten noen store planer om hvor jeg drar osv.
Sitat av slarti Vis innlegg
Får du deg SSN så kan du kjøre opp billig der ja.
Bare husk at etter noen mnd må du kjøre opp på nytt i norge uansett.
Så hvor mye du faktisk sparer er en helt annen sak.

Da er det bedre å kjøre opp i et EUland så man slipper ny oppkjøring i norge

Har googlet litt om førerkort i utlandet og kommet fram til følgende.
Er Internationale "regler" (et sammarbeid) som forhindrer "førerkortrurisme"

De aller fleste land krever opphold på 6mnd eller mer for å kunne kjøre opp. (gjelder ikke EØS-sammarbeidet så bare å kjøre opp i polen)
USA krever vist nok også 6mnd opphold.
Og har du førerkort fra et land utenfor EØS må man "konvertere" dette førerkortet etter 12mnd vist ikke har du ikke gyldig førerkort lengre.
Da må man først ta en teoriprøve så en oppkjøring

Stryker du på en av disse prøvene kan Statens Vegvesen bestemme at du ikke er kvalifisert for innbytte av førerkortet og du må ta all oppkjøring i norge.
Vis hele sitatet...
Reglene for å ta lappen i USA avhenger fra stat til stat. De fleste stater krever arbeidstillatesle/SSN, men noen få har ikke dette kravet.

De fleste stater i USA har også krav om at man tar lappen hvis man oppholder seg over 30dager-3mnd i staten. Dette er noe som normalt ikke blir håndhevet, med mindre man blir tatt for noe annet i tilleg.
Greyhound funker fint. I USA møter du rare folk overalt, sansynligvis ikke bare om du reiser kollektivt.
Traff noen briter sist sommer som hadde reist et halvt år i USA. De reiste mest med buss for det var grisebillig.
De sang på en teit reklamesang for bussselskapet som jeg ikke helt husker men navnet var nå greyhound. Tror den gikk innom alle 50 statene pluss canada.

Fikk inntrykk av at det var nesten som en interrail billett det britene hadde kjøpt.
Der greyhound ikke gikk var det avtaler med andre selskaper så de kom seg overalt med den billetten.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Trådstarter
Sitat av ompapa Vis innlegg
Traff noen briter sist sommer som hadde reist et halvt år i USA. De reiste mest med buss for det var grisebillig.
De sang på en teit reklamesang for bussselskapet som jeg ikke helt husker men navnet var nå greyhound. Tror den gikk innom alle 50 statene pluss canada.

Fikk inntrykk av at det var nesten som en interrail billett det britene hadde kjøpt.
Der greyhound ikke gikk var det avtaler med andre selskaper så de kom seg overalt med den billetten.
Vis hele sitatet...
Ja - priser, det glemte jeg å spørre om.. Såvidt jeg har forstått det, er flyreiser billig(mange yankees bruker fly), bussreiser(med denne Greyhound deriblant) relativt billig, imens togreiser(Amtrak) er relativt sett dyre, slik at derfor reiser ikke mange med tog pga personbiler, dårlige priser,og lav standard.

Enige dere som har reist i USA?
[CENTER]...........[/CENTER]

....Og har de ikke noe privat togselskap i kapitalistlandet USA? Rart det med at Amtrak er statseid,.. et paradoks..
Hurtigtog er det også dårlig med fant jeg ut.. Eneste gode er de "nye" Acela-togene, som går på en god dag opp i 180km/t.

Synes ellers mangelen på regionale hurtigtog er merkelig.. Hadde passet et stort og for det meste flatt land ganske ypperlig! Jeg må på dette punktet si de serr har noe å lære av Europa/Kina.
Sist endret av aeon_illuminate; 5. juni 2012 kl. 21:39.
Har foreldre i USA akkurat nå (Nashville, Texas), og de måtte leie seg bil for å få gjort noe som helst
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Ja - priser, det glemte jeg å spørre om.. Såvidt jeg har forstått det, er flyreiser billig(mange yankees bruker fly), bussreiser(med denne Greyhound deriblant) relativt billig, imens togreiser(Amtrak) er relativt sett dyre, slik at derfor reiser ikke mange med tog pga personbiler, dårlige priser,og lav standard.
Vis hele sitatet...

Husker ikke prisene men kan det ha vært 100 dollar og reis så mye du vil innen et par måneder? Ja jeg tror det var noe slikt. Og som sagt så hadde de bussene avtaler med andre busser slik at hele usa og canada skulle være dekket.



Sitat av sh0rtie Vis innlegg
Har foreldre i USA akkurat nå (Nashville, Texas), og de måtte leie seg bil for å få gjort noe som helst
Vis hele sitatet...

Ta nå ikke det foreldrene dine sier om saken som en endelig sannhet, de har nok bare ikke sjekket grundig nok. For det er mulig å reise kollektivt om en virkelig vil. Kanskje buss ikke passet for dem? Det kan jo være litt pes for "de eldre" å humpe rundt i buss i mange timer selv om det er både do og klimaanlegg.