Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 5048
Hejsann

Noen her som har lært seg et fremmed språk helt på egen hånd? Om noen her har gjort det, lurer jeg rett å slett på hvordan du/dere gjorde det.
Dra til et land de prater spraaket. Prat. En uke eller to spraakkurs paa starten er en god ide for aa komme igang. Det tar fra 3 maaneder til to aar aa bli ok, avhengig av hvilket spraak det er.
Holder på å lære meg spansk. Har kjøpt denne og bruker busuu.com
Rosetta Stone er kjent for å være det beste for å lære seg et nytt språk på egenhånd.
Hvilket språk tenkte du på?

Selv snakker jeg rimelig bra Thai. Bodd der 2 år. I det siste har begynte å lære å skrive og lese Thai (I Norge). Har ingen til å hjelpe meg her, men bruker Youtube pg bøker flittig. Har tatt i bruk en huskemetode som heter Mnemonic for å lære alfabetet og nye ord. Mnemonic anbefales!!

Thai er et tonalt språk, så du ha Thaier til å hjelpe med uttalen, så der er youtube grei å ha. Tok også et lynkurs som heter Pimsleur Approach. Sies at man skal lære et språk på 1 dager. Det er jo slevsagt bare tull, men jeg fikk et greit fundament ved å ta det kurset.

En ting til. Har også brukt en metode som heter Automatic Language Growth (ALG) . En metode hvor du som student kun sitter å ser på læreren snakke og viser ting. Ingen kommunikasjon mellom elev og lærer. Anbefales å ha litt peiling på språket før du setter i gang med ALG.
Sist endret av pax_corpus; 14. april 2012 kl. 16:37.
Sitat av DikkeDikk Vis innlegg
Rosetta Stone er kjent for å være det beste for å lære seg et nytt språk på egenhånd.
Vis hele sitatet...
Helt enig. Skal du lære noe på egenhånd er Rosetta stone uten tvil det beste svaret. Du må ut med 1000 kr per språk du vil lære, men uten tvil verdt det. Skal du lære deg populære språk som spansk, tysk, fransk o.l. vil du finne cracks på nettet og du slipper å betale noen ting.

En kompis lærte seg å snakke portugisisk flytende via rosetta stone. Jeg skal kjøpe det snart selv
Jeg ville anbefalt Pimsleur. Har hørt en del om både Rosetta og Pimsleur, og Pimsleur skal visst være lettere og mer oversiktlig.

Du har også http://www.transparent.com/
Der har jeg kun prøvd ut demoen og likte den godt.

Alle lærer forskjellig, men jeg syns det er best om man har både lyd og tekst.
De Pimslur språkene jeg har både lyd og tekst som følger med. Transparent er et program med lyd og tekst, med diverse oppgaver.

Til pirater
SPOILER ALERT! Vis spoiler
Både pimsleur og rosetta finnes på bukta
Vietnamesisk, ikke så mye, men kan litt.
Lært av dama!
Det desidert beste du kan gjøre for å lære nye språk er og omgås mennesker og situasjoner med disse menneskene som snakker et gitt språk. Språkene jeg så og si kan kommunisere nærmest utmerket med :
Norsk
Dansk
Svensk
Spansk
Engelsk

- språk som jeg kan litt mindre av men som jeg forstår ganske så bra
Albansk, somalisk, arabisk og driver nå å prøver meg på thai.
Sitat av DikkeDikk Vis innlegg
Rosetta Stone er kjent for å være det beste for å lære seg et nytt språk på egenhånd.
Vis hele sitatet...
Det var greit, men ikke fantastisk. Programmet bruker kun bilder, og da jeg prøvde meg på kinesisk, kunne jeg ikke oversette kanji'en til vestlig alfabet. Da måtte jeg kun gå etter det den innspilte stemmen sa.
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Genialt det med Rosetta Stone... Tester det straks.. Kanskje lærer jeg meg fransk nå gitt.
Hørt mye bra om http://www.livemocha.com

Den var gratis før iallefall.
Hvilke tjenester ville vært best for å lære mandarin?
Rosettta stone.
Du skal være god om du klarer å lære et helt språk på egen hånd. Hvor stor hånd har du?
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Jeg holder på (og har holdt på i 2 år eller deromkring) med å lære meg japansk. Det er ikke lett, (spesielt siden jeg har andre studier ved siden av,) men det går jo fremover.
Noe av det viktigste man gjør er å være i kontakt med språket det gjelder. Selv henger jeg på IRC og leser manga (vanlige bøker er litt for tunge ennå), spiller spill, etc... mao. geek approach til å lære seg et språk.

Nå kan man selvfølgelig ikke lære et helt språk på denne måten, så jeg leser grammatikk osv. på internett og øver på gloser (og kanji - som forresten heter hànzì på kinesisk, olaPola ) hver dag med et system som heter Anki.