Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 793
Hei!
Jeg sitter her med alt for lite å gjøre på, da familien ikke er hjemme. Tenkte da at jeg kunne overraske fattern litt ved å forenkle hverdagen våres litt her i huset.

Det som er greia er at vi har en god del tilkoblingspunkter til internettet. Jeg er ganske grønn på området, men har ingen problemer med å konfigurere routere.
Vi har altså et multimodem (Thomson TG748i) der fiberen kommer inn i huset som dekker kjelleren og 1. etasje. Videre har vi et aksess-punkt i 3. etasje (Linksys WAP54G) som dekker denne etasjen og 2. etasje. I tillegg til dette kjøpte fattern en ny router som vi har i garasjen (Belkin N450DB) som dekker hele ute-området vårt.

Jeg lurer enkelt å greit på om jeg, på tross av forskjellige merker og modeller, kan få disse til å arbeide sammen som et felles tilkoblingspunkt, der Linksys'en og Belkin routeren fungerer som "antenner".
Da mener jeg sånn at jeg kan koble meg opp til internett i 1. etasje for deretter å bevege meg opp på rommet mitt, uten å måtte koble meg til aksesspunktet her, og at PCen naturligvis velger den antennen med best signal for det stedet jeg oppholder meg.

Tilbake på videregående monterte vi en del aksesspunkt som fungerte på denne måten, men da med et helt annet system og kompatible komponenter.

Setter stor pris på alle svar som kommer inn!
Sist endret av McLovin; 1. juli 2012 kl. 17:04.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sett samme SSID på alle tre og gjør routere om til aksesspunkt ved å sette uplink i lan kontra wan og skru av lokal DHCP på enhetene.

Sett gjerne inn en pfsense-server som primær router.
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Skal alle stå på samme kanal eller skal det være forskjellig?
Så, det jeg gjør er å bare sette SSID på aksesspunktet og routeren i hagen til den samme som er på multimodemet?
Prøvde å google meg flink på uplink, men ble ikke så veldig klok. Er det her noe jeg setter fra innstillingene på routeren?

Du har ikke noe litt mer utfyllende å gå etter for en som er rimelig fersk i det gamet her?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av McLovin Vis innlegg
Så, det jeg gjør er å bare sette SSID på aksesspunktet og routeren i hagen til den samme som er på multimodemet?
Prøvde å google meg flink på uplink, men ble ikke så veldig klok. Er det her noe jeg setter fra innstillingene på routeren?

Du har ikke noe litt mer utfyllende å gå etter for en som er rimelig fersk i det gamet her?
Vis hele sitatet...
Ja, kall SSID for det samme, mao hvis du vil nettverket skal hete "kukost24" så endrer du SSID på alle til "kukost24" og setter samme WPA-nøkkel på samtlige.

Uplink er et ganske logisk ord, ser du på ordet er ordene "up" og "link" relativt enkelt å skille ut, "uplink" vil si en oppstrøms link fra et sentralt punkt, uplink må du flytte fysisk, men DHCP-server må du skru av i innstillingene.

Sitat av datagutten Vis innlegg
Skal alle stå på samme kanal eller skal det være forskjellig?
Vis hele sitatet...
Nei, man gjør en generell site survey over hele området, deretter lager seg et dekningskart med omtrentlige grenseområdet for hvert aksesspunkt og eventuelle andre aksesspunkt i nærheten, deretter skiller man med minst 3 kanaler med nettverk som enten overlapper per idag eller som delvis overlapper.