Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  79 7640
Jeg kom plutselig på en skummel tanke. Den er helt sikkert tenkt ut av mang en jævel før, menneh here goes!

I dag er det terror-tider med fundamentalister i toga og skrullete amerikanske borgere som stemmer Bush og slikt.
Hvordan vil det utvikle seg i fremtiden?

Jeg har en lei følelse av at Usa før eller senere kommer til å gå amok! Omtrent slik Tyskland gjorde på 30-talllet. Det som engang var patriotisme og en vilje til å beskytte sitt land vil kunne utvikle seg til fanatisme (hvis det ikke allerede er slik) og en ustoppelig trang til å påtrenge andre sin levestil.

Idag er det Irak og Afghanistan. Imorgen er det etter all sansynlighet Iran. (De blir akkurat nå beskylt for å produsere masseødeleggelsesvåpen. AKKURAT slik Irak ble før Golfkrigen II)
Hva med overimorgen? Vil de finne ut at kina ikke er "fritt" nok?
Kanksje de plutselig finner ut at ikke-kristne land ikke er "frie"? Ikke et spesielt langt tanke-hopp når man tenker på at Usa er et land som serverer kreasjonismen som en vitenskap til elevene på barneskolen! 44% av amerikanere er kreasjonister.

Olja vil nok styre nesten all politisk virksomhet i fremtiden. Og Usa er verdens mest oljeavhengige land.

Skumle utsikter... Jeg synes jeg hører kjenningsmelodien til episode tre av World War.
Den tanken har vel de fleste tenkt. Jeg bare håper USA går åt skogen, så vi slipper å være tilskuere til enda mer skrullete og dårlig begrunnet imperalisme.
Sitat av Odne
Olja vil nok styre nesten all politisk virksomhet i fremtiden. Og Usa er verdens mest oljeavhengige land.
Vis hele sitatet...
Er Usa så mye mer avhengig av Olje enn det vi i Norge er?
De har jo selvfølgelig et _mye_ større forbruk enn Norge, men er det så mye større per. innbygger?

Usa prøver jo også alternative energi-kilder, akuratt slik som Norge (og de fleste andre land med litt gryn).
regner med at nye oljefunn vil utsette dette noen tiår til, og vi er jo tross alt en liten oljestat vi også.
Men det virker som om USA er litt mere "hysterisk" når det gjelder nettopp dette, når verden går tom, går også de tomme.

De har vel muligens litt større forbruk pr. innbygger enn oss, tenk på alle SUV'ene og flyene, tanks, maskineriet på McDonalds, bilene, ++. Tenker det passer dem bra at landene med "terrorister" som de skal bekjempe også har mye olje som de kan ta.

Tror ikke vi merker så mye om 15 år, prisene vil kanskje gå opp litt som følge av mangel på olje, vi har sikkert sett usa leke seg med iran og et par slike land til, terroren vil fortsatt være ubekjempet, og USA skaffer seg stadig flere alianser og vil fortsatt leke verdenspoliti.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Sitat av klumpen
Er Usa så mye mer avhengig av Olje enn det vi i Norge er?
De har jo selvfølgelig et _mye_ større forbruk enn Norge, men er det så mye større per. innbygger?

Usa prøver jo også alternative energi-kilder, akuratt slik som Norge (og de fleste andre land med litt gryn).
Vis hele sitatet...
Forskjellen på Norge og USA er at dem har et bredt spekter av industrier dem baserer økonomien sin på. Vi i Norge har i hovedsak bare olje. Når oljebrønnene går tomme så blir Norge et u-land, mens USA kan faktisk klare seg uten.
tnt
Mr Robbie Williams
tnt's Avatar
Man kan jo heller ei vite om behovet for olje vil være like stort i fremtiden. Kanskje man finner opp måter å drive motorer på som ikke er like forurensende som bensin/diesel/olje. En ting er hvertfall sikkert, oljen vil ikke vare evig så jo før man finner gode alternativer jo bedre er det.
Onion Bhaji Master Mason
Kakcoo's Avatar
Donor
Jeg tviler på at USA vil strekke seg lengre enn å utnytte oljerike og ustrukturerte land på bristepunktet av fattigdom og tyrrani. Kina er en sterk nasjon og et viktig industriland. USA har intet å vinne på slikt.
Når det er sagt...
Som alle (forhåpentligvis) vet er olje en ikke fornybar resurs. Det betyr at den dypeste brønn etterhvert vil gå tørr. Da vil plutselig ordene 'alternative energikilder' bli trykt opp i ansiktet på de øverste i rekken. De vil innse at de gjorde en feil da de så enkelt og arrogant overså et så klart og forutsigbart problem. Det var aldri tvil om at oljen ville ta slutt. Tvert i mot. Det var en selvfølge.
Det er omlag 60 land som produserer olje, men problemene starter nok allerede når brønnene i de fattigste landene er tomme. For da vil oljeprisene stige og man vil se at dette kan bli et stort problem for USA hvor olje er den primære energikilden.
Men man kan også se saken fra en annen side. Selv om Norge er en velferdsstat vil nok vi også se problemene på døren etterhver. Oljen har gjort oss rik, men det kan ikke fortsette i all evighet. Mens vi pumper opp olje og eksporterer den både hit og dit, bruker faktisk forskere i USA tiden på å utvikle alternative energikilder. USA bruker faktisk mellom to og tre ganger mer på miljøforskning pr. innbygger enn miljøduksen Norge.
Jeg tror ting vil roe seg ned så fort Irak-prosjektet går til helvete og man finner nye måter å produsere energi på. Dessuten får nok USA et nytt styre om fire år.
Sist endret av Kakcoo; 9. februar 2005 kl. 12:06.
Sitat av nso
Forskjellen på Norge og USA er at dem har et bredt spekter av industrier dem baserer økonomien sin på. Vi i Norge har i hovedsak bare olje. Når oljebrønnene går tomme så blir Norge et u-land, mens USA kan faktisk klare seg uten.
Vis hele sitatet...
Jeg tror nok neppe at Norge vil bli ett u-land når oljen forsvinner. Den dagen dette skjer vil vi nok ha funnet opp mye nytt, og fått utbygd mye ny industri.
Du kan heller ikke si at oljen er den eneste industrien til Norge. Vi er også en stor leverandør av fisk, ved og andre slike produkter. Dessuten driver vi mye med sekundærnæringer.

Se på Sverige. De han ikke noe olje. De er da ikke et u-land fordet! Jeg tror at Norge vil klare seg fint om 15 år.

Dessuten tror jeg at om 15 år vil EU-landa ha blitt mer og mer "forente stater". Det står tydelig at EU ikke bare er en økonomisk organisasjon, men også ein slags "allianse". Dei jobber for at etter kvart skal medlemslanda gi fra seg litt og litt av makta, og til slutt bli styrte at ett felles styre. Dette, i lag med FN, gjør at USA ikke kan gjøre så mye uten å få møte sterk motstand. Kansje vil EU-landa om 15 år være en ny supermakt?
Sitat av Kakcoo
Mens vi pumper opp olje og eksporterer den både hit og dit, bruker faktisk forskere i USA tiden på å utvikle alternative energikilder. USA bruker faktisk mellom to og tre ganger mer på miljøforskning pr. innbygger enn miljøduksen Norge.
Jeg tror ting vil roe seg ned så fort Irak-prosjektet går til helvete og man finner nye måter å produsere energi på. Dessuten får nok USA et nytt styre om fire år.
Vis hele sitatet...
Å kalle USA som et land som er mer for miljøet en det norge er syntes jeg vi skal holde oss for gode for, se koyoto avtalen. Jeg er også overbevist om at hvis verden virkelig ville så hadde vi hatt miljøvennlige alternativer til det meste i dagens samfunn. Men hva skjer hvis vi plutselig skal bli miljøvennlige, jo da får vi ikke bruk for olje noe mer, og hva skjer da? Da går oljeprisene ned ettersom etterspørselen går ned, noe som igjen fører til at verdens mektigste land mister en av sine viktigste inntektskilder. Det er for eksempel utviklet mange alternative måter å drive en bil på, både ved hjelp av elektrisitet og hydrogen (?).. Ta think for eksempel, hva skjedde her? Jo de mistet støtte fra regjeringen og ble kjøpt opp av et Amerikansk selskap. Dette amerikanske selskapet førte think ut i grøfta. Man kan bare tenke seg hvem som sitter å drar i trådene.

Og om 15 år så kan det hende USA har kjørt seg selv i grøfta, de har rett og slett ikke økonomi til å både erobre verden og å erobre verdensrommet sammtidig.
Sist endret av shlong2long; 9. februar 2005 kl. 14:00.
Onion Bhaji Master Mason
Kakcoo's Avatar
Donor
Jeg sa aldri at USA er mer miljøvenlige enn oss. Jeg sa at de faktisk lukter på andre muligheter. Men disse er neppe interesant nå mens oljeindustrien fortsatt er så stor som den er. Menge selskap vil tape store summer hvis andre alternativer tar over. Dette er ikke ønsket. Et eksempel på dette er en motor som koster et par tusen mer enn vanlige motorer. Det spesielle med denne er at den kutter ut sylindere ettersom den ikke trenger dem. Slik sparer man penger og naturen. Men de holder slik teknologi tilbake.
very impotent freak
Delusional's Avatar
Sitat av nso
Forskjellen på Norge og USA er at dem har et bredt spekter av industrier dem baserer økonomien sin på. Vi i Norge har i hovedsak bare olje. Når oljebrønnene går tomme så blir Norge et u-land, mens USA kan faktisk klare seg uten.
Vis hele sitatet...
Neppe, ved mindre vi får en blå regjering med Karl I. Hagen, vil oljefondet gi så mye renter fra seg at det vil gi Norge mer enn nok tid til åspesialisere seg på noe annet, vi har mange andre industrier som gjør oss gode. Så lenge vi lar oljefondet vokse, og kun bruker av rentene vi får, så går det greit.

Norge går faktisk i overskudd, i motsetning til USA. Så lenge vi har gode økonomer, og ikke idioter som liker pisse i buksen økonomi, så vil Norge fortsette som et av verdens beste land å bo i.

EU, kommer etterhvert til å bli en større makt enn USA. Om dette skjer innen 15 år vet jeg ikke.
Jeg synes det er på tide med denne atomkrigen det var så mye snakk om under den kalde krigen. Kjøtt vaskes av knokler av nøytronstråling og alt det der - menneskeheten fortjener litt forandring. En utryddelse av 99,9% av befolkningen burde gi oss nok av nye ting å sysle med i stedet for denne tullete oljen.
Du odne er ikke dum du! Jeg har ikke tenkt på USA akkurat på den måten, men det stemmer jo at Hitler var ekstremt patriotisk, og det samme er Bush som sier at det fins ikke noe bedre folkeslag en amerikanere! det fikk meg virkelig til å tenke!
synes det skumleste med amerika er i hvor stor grad økonomi og maktmennesker kontrollerer der borte. ALT er penger, penger er alt. valget i 2000 ble kjøpt, og Rupert Murdoch eier alt av medier. selv er han en republikaner av typen fundamentalist. ingenting er kredibelt og til å stole på lenger når penger er blitt så viktig som i et samfunn som i USA.
ingen prinsipper om moral og sosialt ansvar spiller lenger noen rolle, og dit er USA på vei nå.
se bare på guantanamo bay og hvordan amerika tar seg til rette i verdenssamfunnet fordi de har pengene og makten. i tillegg indoktrineres USAs innbyggere med en salig miks av fundamentalistisk kristendom, frykt og reklame - dette er JEG redd for.
ikke at oljen skal gå tom.
Sist endret av Loud; 9. februar 2005 kl. 16:27.
Sitat av nso
Forskjellen på Norge og USA er at dem har et bredt spekter av industrier dem baserer økonomien sin på. Vi i Norge har i hovedsak bare olje. Når oljebrønnene går tomme så blir Norge et u-land, mens USA kan faktisk klare seg uten.
Vis hele sitatet...
Norge blir et u-land ja?
Vi har faktisk andre ting vi tjener penger på..
Vi er selvforsynte når det gjelder Kjøtt og Meieriprodukter, og fisk mangler vi ikke.
Samtidig sitter vi med oljefondet, som er på ganske mange penger. Selvfølgelig har vi tjent penger på Olje, kanskje mer enn noen andre land. Men at Norge går konkurs. Se på Sverige? De har ikke olje, og er et land som ligner på Norge. Finland....
Tror nok ikke vi går konkurs med det første, eneste som kan være er at vi blir litt mer avhengig av andre land.
Og til det om USA og energikilder, de har forsket mye på solenergi og i bla. California er det store anlegg...
Kina kommer til og bli den største økonomiske stormakten. Dette er "fakta" om dagens utvikling fortsetter. Om utviklingen i USA fortsetter er vanskelig og si, men det er jo garantert at det kommer en ny president etter Bush, og hva han/hun kommer til og gjøre er vanskelig og si. Jeg håper at de amerikanske borgerene får øynene opp og ser litt kritisk på skremselspropagandaen som foregår i dag, og krever mer at presidentene setter innenlands økonomi høyere på listen en og krige på andre siden av jordkloden.

Ett eksempel på skremselspropaganda i USA, som ikke har noe og gjøre med terorister. Bush jobber nå med og privatisere "Sosial Security" systemet fordi han mener at dagens Sosial Security fond kommer til og gå tom for penger innen ca 40 år (tror jeg). For at det fondet skal gå tomt krever det en økonomisk vekst på under 1,xx prosent. Dette har USA _aldri_ oppleved, inkludert under den store deprisjonen. Dette er selvfølgelig ikke en detalj Bush tar med i talen sin.

Litt oftopic, men uansett: Viste dere at Bush siterte Lenin i talen han holdt etter han ble gjenvalgt? (noe om "light a flame in the people of America" elns.)
Sitat av IvIoyner
Jeg synes det er på tide med denne atomkrigen det var så mye snakk om under den kalde krigen. Kjøtt vaskes av knokler av nøytronstråling og alt det der - menneskeheten fortjener litt forandring. En utryddelse av 99,9% av befolkningen burde gi oss nok av nye ting å sysle med i stedet for denne tullete oljen.
Vis hele sitatet...
Jeg er helt enig. En god atomkrig mellom en håndfull land er mer langsiktig enn verdensfred. Det har seg jo slik at mennesket slik som det er i dag har en utrolig evne til å starte konflikter basert på kultur og hudfarge. Så hvorfor ikke gjøre det eneste rettferdige? Vi utsletter så og si alle, og gir de håndfull overlevende en ny start!
Onion Bhaji Master Mason
Kakcoo's Avatar
Donor
Snakker vi India, USA, Kina, Nord-Korea og pakistan?
Kina er i ferd med å bli en supermakt, på lik linje, hvis ikke større enn USA om noen titalls år. EU/Europa kommer etterhvert til å se seg lei på at USA leker verdenspoliti/presser på sin levemåte på land som har nubbsjangs til å si imot/eller forsvare seg, og vil mest sannsynlig etter lang nok til, ikke lenger være alliert med de.

Bare husk alt oppstyret rundt irak krigen, der flertallet i landene i vesten var imot, likevel gjorde USA akkurat som de ville.

Kort sagt tror jeg USA går til helvete, hvor europa og deler av asia blir allierte, og går til krig mot statene.

Høres latterlig ut i dag, men kan faktisk være realiteten om noen år.
Sist endret av m0nTaNa; 9. februar 2005 kl. 16:49.
Vel, en atomkrig hvor samtlige 5000-6000 atomvåpen brukes vil egentlig utradere så og si alt uavhengig av hvilket land man bor i. Forskjellen er bare i om man dør av strålesyke etter en uke, eller blir revet i fillebiter når bombene går av. Det er langt mer fornuftig enn de fleste kan tro: Vi har kommet til et punkt hvor menneskene sverger troskap til ideologier og kjøpekraft, hvor ingenting egentlig eksisterer for noe annet enn menneskers luksusbehov. Det er ingen naturlig utvelgelse lenger, og selv om dette har blitt prøvd gjennomført av Hitler mm, så har det feilet miserabelt fordi man prøver å utrydde deler av samfunnet i stedet for hele greia. Av og til trenger vi dynamikk, og en total utslettelse av det politiske, økonomiske og sosiale systemet vil gjøre godt for menneskeheten. Jeg kan garantere at det ikke blir mer krig.

montana: Vel, hadde ikke de samme menneskene som var imot irak-krigen vært imot krig generelt så. De sitter heller ikke med makten i regjeringer, og jeg tror det er et godt eksempel på at vi burde være glade for at vi ikke har 100% direkte folkestyre hvis det du sier er tilfelle.
Sist endret av ivioyner; 9. februar 2005 kl. 16:48.
Sitat av IvIoyner
Jeg synes det er på tide med denne atomkrigen det var så mye snakk om under den kalde krigen. Kjøtt vaskes av knokler av nøytronstråling og alt det der - menneskeheten fortjener litt forandring. En utryddelse av 99,9% av befolkningen burde gi oss nok av nye ting å sysle med i stedet for denne tullete oljen.
Vis hele sitatet...
Så du mener at utslettelse av nesten hele menneskeheten vil forhindre krig?
Jeg virkelig skriker etter en skikkelig satsing på teknologi og forskning i norge. Dette er hva norge bør bruke pengene sine på fremover. Om vi ikke klarer å komme opp med et par glupe saker innen et par år kommer vi til å slite når olja forsvinner. Norge fungerer ikke som turistland, vi er ikke akkurat billige i produksjon av ting, og det er ikke akkurat gunstig for arbeidsgivere å etablere seg i norge.

Vi MÅ inn med penger til ting som kan sikre oss fremover. Og skal jeg være helt ærlig syntes jeg danskenes innvandringsblokkering ikke er så dumt.

USA tror jeg ikke man skal bekymre seg så mye over; innen 50 år er det Kina som er den nye stormakten, USA er bare søppel til sammenligning.
Sitat av Robin
Så du mener at utslettelse av nesten hele menneskeheten vil forhindre krig?
Vis hele sitatet...
Jeg tror det vil forhindre en hel del annet tull, også.
Sitat av IvIoyner
Jeg tror det vil forhindre en hel del annet tull, også.
Vis hele sitatet...
Det er vel bedre å utrydde politikerne som styrer idag, som styrer alt faenskapet her i verden.
Onion Bhaji Master Mason
Kakcoo's Avatar
Donor
Jeg tviler på at Kina vil få den innflytesen på verden som USA har den dag i dag. Dette fordi Kina til en viss grad faktisk er et diktatur. Slike ledere vil ikke kunne fungere som verdenspoliti.
Sist endret av Kakcoo; 9. februar 2005 kl. 19:21.
Sitat av Robin
Det er vel bedre å utrydde politikerne som styrer idag, som styrer alt faenskapet her i verden.
Vis hele sitatet...
"Hvem er den største tåpen, tåpen selv eller mannen som følger ham?" (or words to that effect)
Sitat av Robin
Det er vel bedre å utrydde politikerne som styrer idag, som styrer alt faenskapet her i verden.
Vis hele sitatet...
Mener vel det samme som IvIoyner, hvis jeg forsto det riktig:
Det er latterlig å si, når de som 'styrer faenskapet her i verde' er valgt av oss vanlige mennesker. (i allefall til en viss grad, når man kan ta valgfusk osv. i betraktning)
Sitat av Robin
Så du mener at utslettelse av nesten hele menneskeheten vil forhindre krig?
Vis hele sitatet...
Er ikke det logisk, da?

Hvem skal krige når det ikke finnes mennesker?

Jeg tror det kansje bryter ut en borgerkrig der borte, og jeg tror verden kommer til å oppleve en, eller flere store kriger hvor USA er innblandet på en eller annen måte.

Jeg vet med meg selv at jeg bor i enten Sverige eller Danmark. "So long, and thanks for all the free education, suckers."
Leste en artikkel i New York Times her om dagen. Der ble det sagt at rektorer på flere High Schools ber lærerne om å fjerne evolusjonsteorien fra pensum. Så kreasjonismen går nok lengre enn til barneskolen. Fascisme.
Sist endret av Surrehu; 10. februar 2005 kl. 00:14.
http://www.brillig.com/debt_clock/

Nå vet ikke jeg hva denne gjelda egentlig går ut på, men 25000+ USD per innbygger høres ihvertfall latterlig høyt ut uansett.
[quote=Odne]Hva med overimorgen? Vil de finne ut at kina ikke er "fritt" nok?
Kanksje de plutselig finner ut at ikke-kristne land ikke er "frie"? Ikke et spesielt langt tanke-hopp når man tenker på at Usa er et land som serverer kreasjonismen som en vitenskap til elevene på barneskolen! 44% av amerikanere er kreasjonister.

Kina er et stort land, med over 1.2 milliarder innbyggere. usa har rundt 380. militert sett skal du ikke undervurdere kina. De har hatt atombomben i mange mange år, de har _langt_ flere soldater enn usa. (vi snakker nå krig slik krig er og ikke på film hvor usa dreper 14000 negre med kalasnjikov og mister 2 "tapre" navy seals sel)

Hvis usa blir så egengod at alle skal tvinges til amerikanske "verdier og moraler", så tror jeg usa vil stå foran en av de lengste og værste verdenskrigen vi har sett i moderne tid.
om 15 år er nok EU's militære styrker store nok til å brukes i krig, om det blir for usa eller kina, det er jo vanskelig å si. men det er allerede stor misnøye i EU om amerikansk utenriks politikk...

kina har som sovjet hadde, ubåter med atom-misilles, som fra kysten av usa(eller europa for den saks skyld) kan gjøre store sivile og militære skader/tap.

Det er iallefall slik jeg anser usa/kina-forholdet om 15 års tid
Undrar berre på ein liten ting. Alle er redd for den store stygge ulven(USA) men kvifor er det då ingen som reagerer på at den alt er blandt oss? Kvar einaste dag vert me påvirka av den amreikanske kulturen osv, via alt frå McDonald, coca cola, elendig reklame, nyheter osv.
Sjøl om me har så mykje i mot Amerika vert me kvar einaste dag påvirka på ein eller anna måte.
Eg tykkjer sjølv at Noreg har vorte veldig amerikanisert dei siste åra. Holdningar og levemåte er eigentleg skremmande.
Kan ein, so velger mange å sitte forran idiotboxen (les: tv) heile dagen og trykke i seg usunt gris. (Eg er sjølv ikkje heilt uskyldig på det punktet)
Ein har politikarar her i Noreg som har veldig mykje av den samme filosofien som Bush, og ein er kanskje litt lite obs på det. Alle fokuserer på USA, men gløymer fort kva me sjølve driv med.
Kanskje Bush ikkje vert aleine om å kjøyre verda rett på ræv?
Som sovjet hadde? Russland har pr idag 6 Akula klasse atomubåter, som er istand til å bære atomvåpen og avfyre dem hvor-som-helst og treffe hva-som-helst i hele verden. De er også en en ny ubåt klasse på vei, av kraftigere kaliber. Akula klasse ubåtene er omlag 14 etasjer høye og har et mannskap på flere hundre. De er fullt i stand til å starte armagedon, viss de hadde sett det for godt
Sitat av klumpen
Er Usa så mye mer avhengig av Olje enn det vi i Norge er?
De har jo selvfølgelig et _mye_ større forbruk enn Norge, men er det så mye større per. innbygger?

Usa prøver jo også alternative energi-kilder, akuratt slik som Norge (og de fleste andre land med litt gryn).
Vis hele sitatet...
Det er ikke tvil ... olje forbruket pr. innbygger i USA er mye mye høyere enn det er i Norge og Europa. I USA så er en bil med under 100hk en "bestemor-bil" og man kan jo bli tatt for å være sosialist hvis man kjører rundt i sånt. Mens her i denne delen av verden så er det "unormal" å ha en bil med mer enn 100hk.

Kan jo sitere fra en statlig rapport for å tegne deg ett bilde av USA sitt energi forbruk:
Total Energy Consumption (2002E): 98.3 quadrillion Btu; (2003E): 98.1 quadrillion Btu (25% of world total energy consumption)

Energy-Related Carbon Dioxide Emissions (2002E): 5,796 million metric tons of carbon (about 24% of world total carbon emissions)

Fuel Share of Energy Consumption (2003E): Oil (40%), Coal (23%), Natural Gas (23%), Nuclear (8%), Hydroelectricity (3%), Other "renewables" (3%)

Status in Climate Change Negotiations: Annex I country under the United Nations Framework Convention on Climate Change (ratified October 15, 1992). In 2001, the U.S. announced that it would not ratify the Kyoto Protocol, citing its high cost to the economy and the lack of commitments from major developing nations.

Major Environmental Issues: Air pollution resulting in acid rain in both the US and Canada; the US is the largest single emitter of carbon dioxide from the burning of fossil fuels; water pollution from runoff of pesticides and fertilizers; very limited natural fresh water resources in much of the western part of the country; desertification.
Vis hele sitatet...
Hentet fra:http://www.eia.doe.gov/emeu/cabs/usa.html

Nevnte du noe om alternative energi-kilder?

Burde ikke være noe tvil om at USA er ganske langt fremme innen forbruker kulturen globalt sett. Sier ikke at vi i Norge er ett glansbilde men ....



Sitat av c0k3
Norge blir et u-land ja?
Vi har faktisk andre ting vi tjener penger på..
Vi er selvforsynte når det gjelder Kjøtt og Meieriprodukter, og fisk mangler vi ikke.
Samtidig sitter vi med oljefondet, som er på ganske mange penger. Selvfølgelig har vi tjent penger på Olje, kanskje mer enn noen andre land. Men at Norge går konkurs. Se på Sverige? De har ikke olje, og er et land som ligner på Norge. Finland....
Tror nok ikke vi går konkurs med det første, eneste som kan være er at vi blir litt mer avhengig av andre land.
Og til det om USA og energikilder, de har forsket mye på solenergi og i bla. California er det store anlegg...
Vis hele sitatet...
Har vi andre ting å tjene penger på? Selge grå-stein? Vi er ikke mye selvforsynte når det kommer til kjøtt,meieriprodukter eller andre produkter som kommer fra vårt landbruk. Det hele er ett beregnet underskudd fra statens side. Hvorfor trenger alle bønder subsidier for å få det til å gå rundt? Landbruk i Norge er ikke akkurat noe vi burde være stolte av så skammelig som det står til med det for tiden. (uff nå hørtes det ut som om jeg er gammel )

Men enig med deg i at Norge ikke ville gått dunken umiddelbart, men ville nok merket det ganske godt på levestandarden hvis oljen plutselig gikk tom.

Og ja la oss klappe litt for USA som driver å forsker på fornybar-energi! Skulle bare mangle at de forsket litt på det, men prosentvis i forhold til forskning på brenn-celle energi er det så marginalt at jeg nesten har lyst til å si at det er ubetydelig. Kan også tilføye at mye av forskningen på fornybar energi som skjer i USA er privat.

Sitat av xbyte
Jeg virkelig skriker etter en skikkelig satsing på teknologi og forskning i norge. Dette er hva norge bør bruke pengene sine på fremover. Om vi ikke klarer å komme opp med et par glupe saker innen et par år kommer vi til å slite når olja forsvinner. Norge fungerer ikke som turistland, vi er ikke akkurat billige i produksjon av ting, og det er ikke akkurat gunstig for arbeidsgivere å etablere seg i norge.

Vi MÅ inn med penger til ting som kan sikre oss fremover. Og skal jeg være helt ærlig syntes jeg danskenes innvandringsblokkering ikke er så dumt.

USA tror jeg ikke man skal bekymre seg så mye over; innen 50 år er det Kina som er den nye stormakten, USA er bare søppel til sammenligning.
Vis hele sitatet...
Er ikke grunnlag for å drive med storstilt forskning i Norge. Vi er ett lite land med 5.5 mill innbyggere så det er begrenset med kompetanse. Så vil nok komme bedre ut av det med å investere i andre for at dem skal forske "for" oss. (sånn som vi gjør nå)

Hvilke glupe saker er det du tenker på? Er neppe noe som er så smart at det vil være like mye verdt som oljen er. Eller en katte/ape klone kunne nok solgt bra i Japan ....

Tviler på at Kina vil være så mye bedre som supermakt for å være helt ærlig. Det verden burde strebe etter er å få balanse i makt/verdier.


Sitat av IvIoyner
Jeg synes det er på tide med denne atomkrigen det var så mye snakk om under den kalde krigen. Kjøtt vaskes av knokler av nøytronstråling og alt det der - menneskeheten fortjener litt forandring. En utryddelse av 99,9% av befolkningen burde gi oss nok av nye ting å sysle med i stedet for denne tullete oljen.
Vis hele sitatet...
Og siste men ikke minst .... Kunne ikke vært mer enig .... Ingenting som deilig radioaktivt-regn om morgenen. På høytid med litt atomkrig nå snart. Gøy det med at menneskets "ur-instinkt" vil frem men vi holder det i sjakk for å fungere i samfunnet.
det er kommet flygende biler.
Sitat av Psyc0re
Det er ikke tvil ... olje forbruket pr. innbygger i USA er mye mye høyere enn det er i Norge og Europa. I USA så er en bil med under 100hk en "bestemor-bil" og man kan jo bli tatt for å være sosialist hvis man kjører rundt i sånt. Mens her i denne delen av verden så er det "unormal" å ha en bil med mer enn 100hk.
Vis hele sitatet...
Skal ikke legge meg opp i denne diskusjonen, men en liten ting vil jeg si.

[offtopic]

Biler med under 100hk er jo bestemorbiler her i landet også. Finnes mange som kjøper biler med 150 hester og opp til 250 hester. Over det begynner bilene å bli sjeldne å se

[/offtopic]

Om 15 år er vi alle 15 år eldre og USA har fått et nytt styre. Fremdeles vil vi se konflikter rundtomkring i verden, men tviler sterkt på at USA vil skaffe seg verdensherredømme. Det vil de isåfall ikke klare. De er 300 mill. mot 5,7 mrd. mennesker.

Dessuten så tror jeg ikke energimangel vil bli noe problem i fremtiden heller. Det forske stadig på nye metoder å produsere strøm på. Fusjon er jo en ting det forskes på. De har allerede klart å stabilisere en fusjon i 1 sekund eller noe. Jeg synes de er godt på vei til å få det til å vare.
Bra vi har optimister som deg FlyingVeeVee

Biler med rundt 85-120hk er en normal familie bil i Norge og Europa. men er rett som du sier at det er en del som kjøper biler med større motor, men er lagt i fra majoriteten. Men du er råner?
når vi først snakker om sola, så skinner den..
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=266243
Onion Bhaji Master Mason
Kakcoo's Avatar
Donor
- Og den skinner skarpt.
http://www.dagbladet.no/nyheter/2005/02/10/423000.html

En interesant utvikling må jeg si.

Pentagons argumentasjon har vært at våpnene er med på å forebygge krig og i tillegg er en viktig link i alliansen mellom Europa og Nord-Amerika.
Vis hele sitatet...
Her lukter inteligens på høyt nivå så det svir i nesen.
Odne's Avatar
Trådstarter
Sitat av IvIoyner
Vel, en atomkrig hvor samtlige 5000-6000 atomvåpen brukes vil egentlig utradere så og si alt uavhengig av hvilket land man bor i. Forskjellen er bare i om man dør av strålesyke etter en uke, eller blir revet i fillebiter når bombene går av.

Av og til trenger vi dynamikk, og en total utslettelse av det politiske, økonomiske og sosiale systemet vil gjøre godt for menneskeheten. Jeg kan garantere at det ikke blir mer krig.
Vis hele sitatet...
Jepp det blir nok ikke mer krig NÅR ALLE ER DØDE!

Det er ikke som om selve eksplosjonene til hydrogenbombene vil kverke alle i verden.
Heller ikke vil alle dø av stråleskader de første årene. Men nå er det ikke slik at det vil være litt stråling i ti år og så kan alle gå ut i solen igjen...
Plutonium har for eksempel en halveringstid på 24 000 år... (Halveringstid på wikipedia )
Da er halvparten av plutoniumet igjen... Den halvparten som er borte er da gått over i ANDRE RADIOAKTIVE stoffer med en halveringstid på mange tusen år...

En full atomkrig vil ikke bare redusere menneskeheten med 99,9%. Den vil utslette menneskeheten... De eneste overlevende organismer er bakterier, enkelte sopparter, noen planter samt kakkerlakker...
Onion Bhaji Master Mason
Kakcoo's Avatar
Donor
Sitat av Odne
Men nå er det ikke slik at det vil være litt stråling i ti år og så kan alle gå ut i solen igjen...
Plutonium har for eksempel en halveringstid på 24 000 år... (Halveringstid på wikipedia )
Da er halvparten av plutoniumet igjen... Den halvparten som er borte er da gått over i ANDRE RADIOAKTIVE stoffer med en halveringstid på mange tusen år...
Vis hele sitatet...
Det har ingenting å si om dyr kan vandre overflaten om fem eller 50000 år. En slik håndfull år har liten betydning i det lange løp.
Sitat av m0nTaNa
Mener vel det samme som IvIoyner, hvis jeg forsto det riktig:
Det er latterlig å si, når de som 'styrer faenskapet her i verde' er valgt av oss vanlige mennesker. (i allefall til en viss grad, når man kan ta valgfusk osv. i betraktning)
Vis hele sitatet...
Joa, det er vel en viss sannhet i det, men det virker litt bestialsk for meg. Grunnen til krig er jo politikerne (Bush+Irak f.eks) Dette kom uventet, at han gjorde det, så hvis man hadde visst dette på forhånd, vil jeg tro at Bush aldri ville entret president tronen.

(Ble kanskje litt offtopic
Onion Bhaji Master Mason
Kakcoo's Avatar
Donor
Sitat av Robin
Dette kom uventet, at han gjorde det, så hvis man hadde visst dette på forhånd, vil jeg tro at Bush aldri ville entret president tronen.
Vis hele sitatet...
Vel. Han ble omvalgt, så det må jo bety at over halvparten av amerikanerene 'som stemmer' liker måten han styrer på.

Edit: Fikset på oppfordring av IvI
Sist endret av Kakcoo; 10. februar 2005 kl. 20:39.
Sitat av Odne
Jepp det blir nok ikke mer krig NÅR ALLE ER DØDE!

Det er ikke som om selve eksplosjonene til hydrogenbombene vil kverke alle i verden.
Heller ikke vil alle dø av stråleskader de første årene. Men nå er det ikke slik at det vil være litt stråling i ti år og så kan alle gå ut i solen igjen...
Plutonium har for eksempel en halveringstid på 24 000 år... (Halveringstid på wikipedia )
Da er halvparten av plutoniumet igjen... Den halvparten som er borte er da gått over i ANDRE RADIOAKTIVE stoffer med en halveringstid på mange tusen år...

En full atomkrig vil ikke bare redusere menneskeheten med 99,9%. Den vil utslette menneskeheten... De eneste overlevende organismer er bakterier, enkelte sopparter, noen planter samt kakkerlakker...
Vis hele sitatet...
Jeg tror du bommet litt på poenget mitt; det at menneskeheten utryddes er hele fordelen. Det med 99,9% er en aldri så liten vits - sett Dr. Strangelove? Fakta er at menneskeheten kan overleve i mindre grupper i en generasjon eller to under jorden. Bergartene og betongen beskytter mot nøytronstrålingen, men menneskeheten vil i realiteten ikke kunne reise seg opp igjen uansett. Siden nesten alt metall har blitt hentet opp fra de øvre jordlagene må man nå dypt ned i bakken for å kunne skaffe mer råstoff for metall - og til det trenger man maskiner laget av svært harde legeringer. Og ja, jeg mener det hadde vært en absolutt fordel om menneskeheten ble utryddet totalt.

Kackoo: Over halvparten av amerikanerene er ikke det samme som at halvpartena av de som stemmer stemmer på ham
Odne's Avatar
Trådstarter
Sitat av IvIoyner
Og ja, jeg mener det hadde vært en absolutt fordel om menneskeheten ble utryddet totalt.
Vis hele sitatet...
Nøyaktig hvorfor hadde det vært en fordel?

Hvis poenget er å utrydde menneskene for å redde jorden fra nettopp menneskenes utnytting og ødeleggelse av jorden er vel atomkrig en av de absolutt dårligste måtene å gjøre det på.

Fugleinfluensa derimot! Det er saker det...
Sitat av Odne
Nøyaktig hvorfor hadde det vært en fordel?

Hvis poenget er å utrydde menneskene for å redde jorden fra nettopp menneskenes utnytting og ødeleggelse av jorden er vel atomkrig en av de absolutt dårligste måtene å gjøre det på.

Fugleinfluensa derimot! Det er saker det...
Vis hele sitatet...
Jeg synes ikke menneskerasen fortjener å leve som en helhet, og jeg tror vi hadde spart fremtidige generasjoner for mange problemer på den måten. Hele konseptet med liv er overvurdert.
Onion Bhaji Master Mason
Kakcoo's Avatar
Donor
Sitat av IvIoyner
Hele konseptet med liv er overvurdert.
Vis hele sitatet...
Ja. Men overlevelsesinstinktet vårt forteller oss noe helt annet, så det vil nok ikke gå smertefritt.
Det jeg lurer på er hvilket land som i så fall vil smelle av det første våpenet, og hvordan verden vil reagere på dette.
Sist endret av Kakcoo; 14. februar 2005 kl. 19:14.
Det spørs om verden ikke er litt vel stabil for en atomkrig for øyeblikket, men man skal ikke utelukke at Nord-korea eller en eller annen supermakt med diktatur kan fyre av ting hvis de blir presset opp i et hjørne, men det er nok bare ønsketenking fra min side.
IvIoyner: Magefølelsen min sier meg at (til tross for en kanskje minkende forskjell?) antallet mennesker i verden som vil være uenig med deg fortsatt er større enn antallet mennesker som vil støtte ideene dine. Slik vil det sansynligvis være ganske lenge fremover.

På bakgrunn av dette vil det være mest logisk for deg enten å (1) gi opp disse ideene, eller eventuelt å (2) begå selvmord.

Grunner til dette er:
(1) Du kan være snill og grei, rette deg etter andre, og i det minste la andre leve i håpet.

(2) Her kunne du teoretisk sett tatt for deg verden selv, og satt det som din egen oppgave å utrydde alt og alle. Imidlertid ville dette være svært vanskelig og stressende, og du vil ha vansker med å finne gode nok begrunnelser for det når folk flest tross alt er uenige i dette valget. Da gjenstår altså selvmord, og spørsmålet er da om du er modig nok...?

For å sitere Shakespeare (Fra Hamlet) (Tror dette er rett - tar det fra hukommelsen):
" (...) For who would fardels bear, to grunt and sweat under a weary life, but that the fears of death, that undiscovered country from who's bourn no traveller returns, puzzles the will, and makes us rather bare thoses ills we have than fly to others that we know not of? Thus conscience doth make coward of a man (...).
Vis hele sitatet...
Sist endret av Psy_Illusion; 15. februar 2005 kl. 11:17.
Mange går rundt og ønsker verdensfred uten å gjøre noe også