Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 4107
God kveld!

Har nylig flyttet inn i en gammel tomannsbolig. Og jeg ser slike stikkkontakter av typen til høyre "overalt".

http://bildr.no/thumb/1135905.jpeg

Hva er disse brukt til?
Er de fremdeles brukende?
Stikk en kontakt inn og se. Eg ville dog vært mer bekymret for "kontakten" til venstre. Og dersom dette er gjennomgående standard på EL-anlegget ville eg vært litt oppmerksom på strømtrekk og sikringer som ryker.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Kult, ujordede stikk fra 60-70tallet senest.

Brukende ? ja
er de koblet til noe ? hvem vet, du har jo "jordede" stikk vedsiden av.
Det er bare en veldig gammel stikkontakt. Om den funker? Plugg inn en lampe du har og se
er dette noe du leier? Etter min mening er ikke det helt etter standardene...

Det er en helt vanlig ujordet stikkontakt ser det ut som. Ikke alle stikkontakter ser like ut
Få de byttet, de så ikke helt morsomme ut
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Det anlegget der er ulovleg. Du skal ikkje ha jorda og ujorda i samme rom, og opplegget er farlig. Det vitner om at resten av installasjonen neppe er heilt up to spec heller, og det medfører fort brannrisiko.
herre min hatt. ser jeg dårlig eller er det en 2-stikk forgrener som er montert inni veggen?
Du ser korrekt. Ikke akkurat "etter boka".
Sitat av nomore Vis innlegg
Du ser korrekt. Ikke akkurat "etter boka".
Vis hele sitatet...
Nei, det fantes slike påveggs stikkontakter før.
Men etter boken er det ikke, som Slashdot påpekte er det ikke lov å blande jordet og ujordet installasjon i samme rom(selv om jeg vedder en på at stikkontakten ikke har kontinuitet til hovedjord).
Sitat av G4ndj1 Vis innlegg
Nei, det fantes slike påveggs stikkontakter før.
Men etter boken er det ikke, som Slashdot påpekte er det ikke lov å blande jordet og ujordet installasjon i samme rom(selv om jeg vedder en på at stikkontakten ikke har kontinuitet til hovedjord).
Vis hele sitatet...
Føler meg temmelig sikker på at det rent teknisk sett ikke er jord der. Hvis det først er montert et ujordet anlegg der, og så "ettermontert" det der, så er det nok neppe jord der overhode.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Det anlegget der er ulovleg. Du skal ikkje ha jorda og ujorda i samme rom, og opplegget er farlig. Det vitner om at resten av installasjonen neppe er heilt up to spec heller, og det medfører fort brannrisiko.
Vis hele sitatet...
Litt offtopic, men nå ble jeg litt forvirret. Er det altså ikke vanlig å ha et hus der ingen av stikkontaktene er jordet? :s (Ikke sarkastisk ment)
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Når ble ett stikk en stikkontakt?

Er spent på badet, om det er noen pene syn under gulv /vegger
Sitat av JKnutsen Vis innlegg
Litt offtopic, men nå ble jeg litt forvirret. Er det altså ikke vanlig å ha et hus der ingen av stikkontaktene er jordet? :s (Ikke sarkastisk ment)
Vis hele sitatet...
Om ingen er jordet er det noe annet. Du har ikke lov å ha både og i et rom

Alle stikkontakter rundt våt soner skal være jordet. Det vil si hele badet f.eks.
uavhengig av om kontakten er koblet til jord er det like ulovlig med en slik kontakt sammen med ujordede.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Jeg ser tråden er en måned gammel, men jeg ville bare legge til at stikkontakten til høyre ikke er en vanlig stikkontakt, men en gammel varmekontakt. Tidligere var "vanlige" stikkontakter bare sikret med 10A (eller 6A fra veldig gammelt av), og ofte var hele huset fordelt på 2stk 10A-kurser (typisk en til lys i 1. etg (og evt. kjeller) og en til lys i 2. etg.). Den store stikkontakten ble brukt til ovner (noen som husker disse farlige beista?), og var som regel sikret med 20A eller 25A. Vanligvis var det 3-4 kurser til varme (hvorav en gikk til komfyr og varmtvannsbereder (med reguleringsbryter på kjøkkenet)).

Forøvrig har de andre rett i at det ikke er etter forskriftene å blande jordede og ujordede stikk (og stikkontakten til venstre ser mer ut som en forgrener som er skrudd fast på veggen).

PS: De gamle stikkontaktene (store) er veldig farlige for små barn, ettersom hullene er store nok til at fingre lett kan puttes inn. Du bør absolutt ikke bruke dem heller, ettersom kortsluttningsstrømmen på en 20A/25A skrusikring er ganske høy, og fører lett til brann. Dessuten er det ikke tillatt med mer enn 16A på en vanlig stikkontakt i dag. Det du kan gjøre er å ringe en elektriker og få ham til å installere nye stikkontakter der de gamle varmekontaktene er, og samtidig sikre kursen(e) ned til 16A.

Jeg er forøvrig elektriker, født sent på 80-tallet, men jeg har veldig (veldig) mye erfaring med eldre el-anlegg som dette