Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 2627
Jeg har lagt merke til at aXXo, dvd ripperen som er hatet av mange og elsket av enda fler, har fått veldig mye oppmerksomhet av media de siste månedene etter at han la opp karrieren sin for en viss periode, og nå er kommet tilbake.

Jeg mener, som de fleste garantert vet, at han driver med, og er innblandet i et gaske så lite paradoksalt dilemma med scenere siden det han gjør er på en måte det samme som dem, med å bruke en spesifik kilde av en film, rippe den og legge den ut.

Det eneste er at scenere har den opprinnelige kilden og at de generelt hater p2p, der aXXo strider totalt imot ved å ta deres raskeste releaser av en ~god kvalitets dvd, rippe den til typ. 1 cd-xvid (700 MB) og legge ut i p2p miljøet.

Kort og greit stjeler han fra de som allerede har stjelt filmen (det som er det paradoksale i saken hvor scenere hater han for å stjele - en real dobbeltmoral)

Videre får da aXXo som kjent mye oppmerksomhet i media, fordi han da gir ut filmer med ok kvalitet, noe ingen egentlig kan nekte på, som alle har mulighet til å få tak på. Som skrevet ligger alt av aXXo på åpne torrent-trackere (kanskje litt spredt).

I dag tidlig har våre kjente ITavisen skribenter funnet seg til å oversette enda en TorrentFreak nyhet.

Kan leses her: http://www.itavisen.no/sak/514120/aXXo_er_tilbake/
Nyheten som kom når han forsvant: http://www.itavisen.no/sak/498548/aXXo_tar_pause/

Forøvrig har ITavisen disse (eldre) nyhetene:
Mac reklame med aXXo: http://www.itavisen.no/sak/505571/Br...i_Mac-reklame/
Pirat stjerne: http://www.itavisen.no/sak/501350/Ny_pirat-stjerne/
Pirat krangel: http://www.itavisen.no/sak/495796/Heftig_pirat-krangel/

Hva syns dere om denne typen oppmerksomhet som bl.a. den store nettavisen ITavisen gir ham? Er det ikke litt dobbeltmoral å reklamere for en god kilde rundt piratmateriale når "dem" prøver å bli kvitt piratvirksomheten.

Jeg, for min del, føler det blir litt som å gi Azteker gullet til Barbosa og mannskapet der man selv blir forhekset av trolldommen bak skatten og de som får den ikke blir berørt (se Pirates of the Caribbean)
Jeg for min del liker aXXo. Hvis jeg bare skal ha en film å kose meg med går det rask å grabbe en 700mb fil fremfor en på 4.7Gb, og jeg vet at det alltid er mange seedere på releasene hans.

Men jeg synes han kunne gjort det på en annen måte enn kun 700mb-filer. Samme kvalitet, på alle filmer, uavhengig av lengde! (Variabel størrelse altså.)
dosky's Avatar
Trådstarter
Han har ikke samme kvalitet på alle filmene, han holder seg til 700MB avi-filer pr film der lydspor er 128kB/s der film da blir alt ettersom hva som er igjen å hente.

Scene har regler når det kommer til XviD filmer: min. ~800kbps på filmen, slik at det automatisk skal bli 2 likeverdt avi-filer hvis den går under og må opp fra 700MB til 1400MB (2x 700MB: 2CDer).
Kvaliteten på 700mb filmer gjør at de i alle fall passer perfekt for meg, med mine lille søte laptopskjerm til å se film på (da mamma ødela de andre dvd spilleren gav jeg opp å noensinne se film på tv'n i stua). Så jeg liker aXXo, og alle andre som legger ut 700mb filmer (eller 178 mb tv serier).

Medias dobbeltmoral blir jeg forsåvidt aldri overrasket av heller. At de skriver om "skurkene" er ikke så rart, alt som er "bad" selger bra.
Bigger than Jesus
Sgt. Pepper's Avatar
axxo er ikke en person, det er en gruppe som ripper sammen, axxo er kun brukeren de lastet opp torrents med...
Beklager å skuffe deg, men det er kun én person:
http://torrentfreak.com/interview-ax...on-bittorrent/

TorrentFreak: Are you alone in this, Or do you get help from others?

aXXo: No help, It’s all me.
Vis hele sitatet...
Det trenger jo ikke å være sant, men jeg velger å tro på det.

Edit: Leste nå gjennom kommentarene, og det er en del som hevder at det ikke er aXXo, bare FYI.
Sist endret av Ozma; 10. mars 2008 kl. 22:43.
Bare for å ha fakta på bordet så er det intervjuet falskt. Han skrev det selv i torrent-beskrivelsen etterpå.
IT-avisen er jo blitt litt sånn se&hør for IT. Og da er sikkert aXXo bra stoff å skrive om. Jeg hadde aldri lagt merke til aXXo før IT-avisen begynte å skrive om det. Jeg vet hva som er en skikkelig release og hva som ikke er det. Jeg kan se forskjellen. Men for de som ikke vet forskjell kan det sikkert være greit å ha noe sånt som aXXo å leite etter. Da vet man tydeligvis hva man får, og folk er fornøyd med det. Men den eneste kanten jeg har sett at vedkommende får oppmerksomhet fra er IT-avisen. Og de klarer i tillegg å kalle vedkommende for legendarisk. Det sier jo sitt. De aner ikke hva de skriver om.
aXXo gjør en grei jobb med ripping, syntes ofte rippene hans har litt for lav kvalitet til å sees på noe større enn en 17'' men, da får man ty til 4.7gb istedenfor :P
hadde et lignende tilfelle av dette på bt.no for noen uker siden. de laget en sak om at den nyeste varg veum filmen var lagt ut på fildelingssider. hadde det ikke vært for den artikkelen, hadde jeg aldri lasta ned filmen-da jeg ikke trodde den var å finne noe sted.

teoriene kan jo bli mange, når torrentsider får så stor oppmerksomhet. det virker av og til som om filmselskapene ønsker at det blir lasta ned litt. på den måten får de hvertall eksponert filmene sine. en mediasak om en slik piratfilm, må jo bare medføre til at flere laster ned filmen vel?
dosky's Avatar
Trådstarter
bo1e: True, på vegne av IT that is. Ca. på samme måte som vg og dagbladets nettsider også er blitt mer se&hør...

nidhogg: Scene releaser holder i lange baner - om Xvid blir for svakt, trå på for x264 Hvis ikke kan man alltids laste ned en ren BlueRay/HD film på en 15~30GB. DVDr er egentlig bare for sjarmen sin del - men jeg vil egentlig si at sjarmen ligger mer i å ha det orginalt.

hyys: sant så sant - det blir bare som en produktiv reklame istedetfor en nyhet.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Jeg har prøvd å lete litt på nett etter hva slags utstyr/programmer axxo, og andre bruker for å cappe hdtv og liknende.
Er det utstyr som er lovlig og lett tilgjengelig? La oss si at jeg vil ta opp et tvprogram, uten å voldta kvaliteten, og kunne ende opp med en avi eller mkv fil som speiler kvaliteten i filene du finner på TPB. Hva trenger jeg?
Du finner guider og programmer på http://www.videohelp.com/
Sitat av nidhogg Vis innlegg
aXXo gjør en grei jobb med ripping, syntes ofte rippene hans har litt for lav kvalitet til å sees på noe større enn en 17'' men, da får man ty til 4.7gb istedenfor :P
Vis hele sitatet...
Jeg syns generelt aXXo-releasene er for dårlige til å se uansett (med unntak av veldig korte filmer). Og nei, da trenger man ikke gå for 4,7GB DVDR, det finnes da ordentlige sceneutgivelser der ute, og 1,4GB holder for det meste på liten skjerm. Syns jeg.
Sitat av Jehes Vis innlegg
Du finner guider og programmer på http://www.videohelp.com/
Vis hele sitatet...
Lurte vel egentlig på dette med ripping fra TV.
Først må du vel ha en dreambox eller tuner som gir ut singalet digital til pc'en. så encode det etter på(det som dem andre har svart på)
Sitat av Nachtwulff Vis innlegg
Lurte vel egentlig på dette med ripping fra TV.
Vis hele sitatet...
Hva har du? Digital kabel, satellitt eller bakkenett?
Når vi er inne på dette med ripping, så lurte jeg på om noen veit åssen jeg kan få tilgang til det jeg har tatt opp på en GET HD PVR på PC'en? Man må vell ha ett program men er ikke sikker på åssen jeg skal formulerer meg på google.

Takker for svar
Sitat av Dr.Gonzo Vis innlegg
Når vi er inne på dette med ripping, så lurte jeg på om noen veit åssen jeg kan få tilgang til det jeg har tatt opp på en GET HD PVR på PC'en? Man må vell ha ett program men er ikke sikker på åssen jeg skal formulerer meg på google.

Takker for svar
Vis hele sitatet...
Mener du at du skal ha det til PC'en eller er det allerede på PC'en?

Vet ikke helt hvordan HD PVR virker, men hvis du allerede har det på PC'en, hva med å søke på filtypen eller konvertere.

Sitat av Chaviz Vis innlegg
Mener du at du skal ha det til PC'en eller er det allerede på PC'en?

Vet ikke helt hvordan HD PVR virker, men hvis du allerede har det på PC'en, hva med å søke på filtypen eller konvertere.
Vis hele sitatet...
Sorry, søkte litt og fant ut hva som er problemet.
Ser ut som om de sliter litt med det der.
Sist endret av Chaviz; 12. januar 2009 kl. 11:23. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av Tagliano Vis innlegg
Hva har du? Digital kabel, satellitt eller bakkenett?
Vis hele sitatet...
For å være helt ærlig, så aner jeg ikke. Hverken hos muttern eller fatter. (Bor "hjemme.")

Men jeg tenkte kanskje noen visste, om ikke hvordan man skal få det til i Norge, men hvertfall hva de nøyaktig gjør, disse "capperne" i USA, som legger ting ut som torrents.
Da spesielt 720p (evt 1080p) video i x264 formatet i matroska (.mkv)
Det fascinerer meg nemlig, og det hadde vært greit å kunne gjøre noe tilsvarende i Norge. Ikke for å bryte loven om opphavsrett, men til privat bruk, ettersom jeg sjelden ser på TV. Det hadde vært greit å kunne ta opp, for så å kunne se programmet på hvilken plattform jeg vil, uten å måtte voldta originalfilen (og dermed også kvaliteten).

Men ettersom hvertfall bakkenettet i Norge (visstnok) sender mp4 format, må det finnes en enkel løsning på det? at man bare lagrer streamen på et vis?
Jeg syntes det blir feil av "anstendige" IT relaterte nyhetsider å gi så mye oppmerksomhet til EN pirat. Selv om han er "populær". Forøvrig liker jeg aXXo sine 700mb filmer, men jeg er nok heller ikke den mest kresne når det kommer til kvalitet. Men for guds skyld ikke noe screener da!
Hm, mye interesant. Finnes vel flere sider av den historien.
Om noen er interesert, er det jeg har hørt dette:
aXXo er en veldig liten grupp ( 1-3 ) som har releaset og "busta" seg selv med noen av releasene, som bare nådde få kinoer etc, slik at de eneste releasene de ga ut direkte fra scenen gjorde slik at de ble busted, men de er underårig, 15-17, så myndigheter venter med å ta dem til de har full mulighet til å knekke alle som er involvert.

Som sagt er mye av det aXXo har releaset "re-releases" , atlså andre har uploadet det, han har gjort om til 700mb Xvid, og releaset det i hans navn, noen mener at ALLE filmene han har releaset er slike, men det blir vel left to see, regner med at det kommer til å komme noe info i løpet av de 2 nærmeste årene, da det er helt utrolig hvor lenge han faktisk had bedrevet det han gjør, rart da liksom at ingen enda har bustet han med mindre teorien jeg fremla ovenfor stemmer.
Jeg syntes det blir feil av "anstendige" IT relaterte nyhetsider å gi så mye oppmerksomhet til EN pirat.
Vis hele sitatet...
Det at de skriver om aXXo som en stor torrent helt hjelper jo bare de mindre private torrent sidene med mindre oppmerksomhet.
Sist endret av Lebowski; 30. januar 2009 kl. 12:22.
Sitat av Lebowski Vis innlegg
Det at de skriver om aXXo som en stor torrent helt hjelper jo bare de mindre private torrent sidene med mindre oppmerksomhet.
Vis hele sitatet...
Det er nok mange argumenter for og imot det å gi (merk) ulovlige torrents oppmerksomhet i media da media skjeldent gir oppmerksomhet til lovlig materiale som blir delt. Det er sant at private torrent sider har fått endel spalteplass i diverse medium, men av det som jeg har lest den siste tiden har vi jo den "o så kjente" piratebay som stikker kraftig ut i media med søksmål, utsagn fra opphaverne mm.

Når de går så tett innpå torrent-miljøet ved å "glorifisere" spesielle brukere innen dette ulovlige og lett tilgjengelige nettverket blir det feil. Det setter feil søkelys på saken og kan medføre at brukere av ulovlige torrents kanskje neste gang de er ute på tokt søker etter denne aXXo. Det blir gratis reklame på feil måte.

De mange sakene som omhandler piratebay og søksmålene deres kommer i en annen kategori, da jeg mener dette blir mye det samme som ved andre kriminelle saker som blir blåst opp av media.