Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  42 11336
Som dere alle har fått med dere så er Norge og Europa i endring. Det kommer tusenvis av immigranter og flyktninger fra muslimske land utenfor Europa. Disse fører med seg enorme kostnader som vi alle må være med å betale. Bare til Norge kommer det over 30 000 - 40 000 dette året, altså nesten halvparten av Kristiansand på bare et år. Neste år er det regnet med at tilstrømmingen kan nærme seg 100 000 personer. Estimater for kostnader blir flerfoldige hundre milliarder kroner.

De ledende mediehusene som VG, Dagbladet, Aftenposten m.m. har et venstreorientert syn på innvandring. Innvandring er positivt for Norge og vi må ta imot flyktninger og immigranter pga. dette er det moralsk riktige. Det samme utgangspunktet har flertallet av stortinget, dermed vil innvandringen bare øke og øke fremover.

Jeg er i den oppfatning av at hvis vi hadde hatt en folkeavstemning om det var ønskelig at demografien skal endre seg, så tror jeg at det hadde blitt et flertall for en sterk reduksjon i innvandringen. Sveits hadde avstemning om dette temaet og der ble det flertall for reduksjon. Et problem er at Norge ikke har tradisjon for folkeavstemninger om slike temaer. Vi har hatt to folkeavstemninger tidligere og begge avstemningen fikk et resultat som var stikk i strid med det politiske flertallet på stortinget. Venstre og FRP er to partier som er positive til mer bruk av folkeavstemninger.

Grunnen til at jeg starter denne tråden er pga. jeg tenker å lage en app(IOS, Android, Windows Phone) og en webside der folk får skrive under om de ønsker reduksjon i innvandring. Jeg tenker å bruke Facebook som innlogging før en skriver under, slik at det reduserer antall "falske" avstemninger og det vil også øke troverdigheten til om antall personer som har skrevet under faktisk er reelle personer. Troverdigheten til antall som stemmer blir da høyere enn en typisk Nettavisen avstemning der alle får stemme uten innlogging.

Terskelen for å faktisk installere og stemme over dette betente temaet er nok ganske høy, men jeg ser for meg at hvis en lager en slik app så blir det automatisk mer seriøst enn om en bare lager en typisk 1 av 1000 facebooksider om dette temaet.

Før jeg starter utviklingen så tenkte jeg å måle temperaturen for om dere ser for dere at folk kommer til å bruke en slik app? Det tar endel tid å lage en app, dermed er det greit å finne ut om det i det hele tatt er behov for denne typen app.

Er det noen som ønsker å være med å lage app og websiden? Appen skal lages i Xamarin Forms med Azure backend, og websiden skal være veldig minimalistisk der jeg skal vise en oversikt over antall som har stemt og det skal være mulig å logge på Facebook for å stemme. Designet på denne appen blir ganske likt "Utmelding" sin app. Enkel og grei og et minimalistisk design.

Jeg tenker at det skal være mulig å velge land, slik at hele EU kan bli inkludert i avstemningen. Dermed er det totale markedet på 503 millioner personer, noe som potensielt kan føre til mye oppmerksomhet rundt appen.

Formålet er at resultatet skal kunne brukes for å vise hva befolkningen i Norge og EU mener om dette teamet og at EU og Norge tar grep slik at innvandringen blir redusert. Jeg håper også at appen skal føre til til mer bruk av folkeavstemning.

Så vidt jeg vet så finnes det ikke en slik app allerede?
Sist endret av tou_pilsner; 31. oktober 2015 kl. 11:16.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av tou_pilsner Vis innlegg
De ledende mediehusene som VG, Dagbladet, Aftenposten m.m. har et venstreorientert syn på innvandring. Innvandring er positivt for Norge og vi må ta imot flyktninger og immigranter pga. dette er det moralsk riktige. Det samme utgangspunktet har flertallet av stortinget, dermed vil innvandringen bare øke og øke fremover.
Vis hele sitatet...
Så du meiner dei ikkje skriv kritisk om det samme temaet? Beklager, det trur eg ikkje er tilfellet. Siste uka har jo t.d. aftenposten hatt fleire artiklar om kostnadane, og ulempene med stor innvandring. Her trur eg gjerne du har confirmation bias.
Sitat av tou_pilsner Vis innlegg
Jeg er i den oppfatning av at hvis vi hadde hatt en folkeavstemning om det var ønskelig at demografien skal endre seg, så tror jeg at det hadde blitt et flertall for en sterk reduksjon i innvandringen.
Vis hele sitatet...
http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...s-7940622.html
http://www.dagbladet.no/2015/05/22/n...nger/39286697/

Igjen - er det tenkjeleg at du har litt confirmation bias - og gjerne eit ekkokammer på facebook som er einig med deg?
Sitat av tou_pilsner Vis innlegg
Grunnen til at jeg starter denne tråden er pga. jeg tenker å lage en app(IOS, Android, Windows Phone) og en webside der folk får skrive under om de ønsker reduksjon i innvandring.
Vis hele sitatet...
Uinteressant. Fullstendig uinteressant. Online polls der folk melder inn eigne meininger gir ikkje eit reelt bilde av tilstanden. For det første er det utsett for at folk skriv fleire gongar, det er utsett for mobilisering frå enkeltmiljø, og det er på ingen måte representativt.
Sitat av tou_pilsner Vis innlegg
Jeg tenker å bruke Facebook som innlogging før en skriver under, slik at det reduserer antall "falske" avstemninger og det vil også øke troverdigheten til om antall personer som har skrevet under faktisk er reelle personer. Troverdigheten til antall som stemmer blir da høyere enn en typisk Nettavisen avstemning der alle får stemme uten innlogging.
Vis hele sitatet...
Nei, det vert ikkje spesielt mykje meir truverdig, all den tid facebookkontoer er billige. Viare har du problema nemt over.
Sitat av tou_pilsner Vis innlegg
Før jeg starter utviklingen så tenkte jeg å måle temperaturen for om dere ser for dere at folk kommer til å bruke en slik app? Det tar endel tid å lage en app, dermed er det greit å finne ut om det i det hele tatt er behov for denne typen app.
Vis hele sitatet...
Ja, når du hever terskelen sørger du for at kun dei som er engasjerte gidd.

Når du vil lage ein app mot innvandring, og heve terskelen for bruk for å oppnå seriøsitet... det høyrest ut som oppskrifta på å preike til menigheta.
Sitat av tou_pilsner Vis innlegg
Formålet er at resultatet skal kunne brukes for å vise hva befolkningen i Norge og EU mener om dette teamet og at EU og Norge tar grep slik at innvandringen blir redusert. Jeg håper også at appen skal føre til til mer bruk av folkeavstemning.
Vis hele sitatet...
Igjen - nei, du bør ikkje det. Om du forsøker det illustrerer du at du ikkje har filla snøring på korleis du skal tolke tall.
Sitat av tou_pilsner Vis innlegg
Jeg tenker å bruke Facebook som innlogging før en skriver under, slik at det reduserer antall "falske" avstemninger og det vil også øke troverdigheten til om antall personer som har skrevet under faktisk er reelle personer. Troverdigheten til antall som stemmer blir da høyere enn en typisk Nettavisen avstemning der alle får stemme uten innlogging.
Vis hele sitatet...
Det er veldig lett å opprette en Facebook-konto. Har selv en åpenbar falsk konto som jeg bruker til å sende gratis-meldinger til venner. Tar maks 2 minutter å opprette en e-postadresse og Facebook-konto.

Hva med å bruke telefonnummer som identifikasjon? Jeg har ikke så god greie på "apper" og slikt, men siden de brukes på telefoner, så hvorfor ikke benytte seg av telefonnummer? Såvidt jeg vet, så er det ikke gratis å anskaffe seg og de er unike. Og muligens litt vanskeligere å registrere i falsk navn (i forhold til Facebook-kontoer o.l).
Sist endret av Mexxy; 31. oktober 2015 kl. 12:17.
Crimea River
Alec's Avatar
Jeg var i utgangspunktet i mot innvandring, men hva faen har vi tenkt til å gjøre?
Disse menneskene drar fra drap, voldtekt og elendighet. Deres egen president bomber dem med tønnebomber og gass, og hvis det ikke er lederne i landet så er det innbyggerne.

De aller fleste som kommer vil ikke en gang være her, de vil bare overleve og komme seg hjem igjen så snart det er trygt.

Jeg vil ikke ha mer innvandring til Norge og jeg er redd for hva det vil gjøre med "Det Norske". Men igjen, vi kan ikke snu ryggen til.
Hadde jeg sett deg i livsnød så hadde jeg tilbudt min hjelp, uavhengig av om du var en venn, nordmann, utlending eller hvem du var.
Vi er alle bare brikker i et spill, hva gjør vel noen flere brikker? Selv om 70% av dem får trygd, så betaler de skatt av den trygden og mesteparten bruker de på å kjøpe varer og tjenester, holder samfunnet i gang. Man kan selv velge hvem man vil ha i sin omgangskrets, det er ingen tvang å huse en familie om man ikke vil. Vi lever i et fritt land. Media liker bare å dramatisere alt mulig for å tiltrekke seg mest mulig oppmerksomhet.

Jeg er ikke bekymret.
Sitat av Alec Vis innlegg
Jeg var i utgangspunktet i mot innvandring, men hva faen har vi tenkt til å gjøre?
Disse menneskene drar fra drap, voldtekt og elendighet. Deres egen president bomber dem med tønnebomber og gass, og hvis det ikke er lederne i landet så er det innbyggerne.

De aller fleste som kommer vil ikke en gang være her, de vil bare overleve og komme seg hjem igjen så snart det er trygt.

Jeg vil ikke ha mer innvandring til Norge og jeg er redd for hva det vil gjøre med "Det Norske". Men igjen, vi kan ikke snu ryggen til.
Hadde jeg sett deg i livsnød så hadde jeg tilbudt min hjelp, uavhengig av om du var en venn, nordmann, utlending eller hvem du var.
Vis hele sitatet...
Hvor tar man det fra at det "Norske" forsvinner ved en økning på omlag 1% økning av innvandrere i befolkningen? De fleste av disse innvandrerne er i tillegg rimelig like oss i kultur (Europeisk). Hva er det vi er så redd for å miste? Bunad? Brunost? Hva er "det Norske"?

For meg er "det Norske" - ja ifølge halve facebookfeeden min - fremmedfrykt, overskriftslesning, manglende empati og lite kildekritikk. Vi var visstnok et gjestmildt folk en gang i tiden.

For meg innebærer innvandring en frisør som klipper håret mitt bedre og billigere enn "Norske" frisører. En søndagsåpent butikk rett på hjørnet med spennende mat.
Sitat av Arne_J Vis innlegg
Vi er alle bare brikker i et spill, hva gjør vel noen flere brikker? Selv om 70% av dem får trygd, så betaler de skatt av den trygden og mesteparten bruker de på å kjøpe varer og tjenester, holder samfunnet i gang. Man kan selv velge hvem man vil ha i sin omgangskrets, det er ingen tvang å huse en familie om man ikke vil. Vi lever i et fritt land. Media liker bare å dramatisere alt mulig for å tiltrekke seg mest mulig oppmerksomhet.

Jeg er ikke bekymret.
Vis hele sitatet...
Lol.

Seriøs? Skatt av trygg bidrar ingenting i samfunnet....

Dersom ALLE Nordmenn gikk på trygd, ville du fortatt mene at det var positivt siden de betaler skatt og handler varer og tjenester??
Hva med å bruke telefonnummer som identifikasjon?
Vis hele sitatet...
Dette er en god ide. Problemet er at det koster penger og jeg ønsker ikke å betale for hver enkelt SMS som blir sendt. Noen som vet om et gratis API uten reklame? Facebook pålogging ser jeg på som det billig og bra alternativ. Når en logger på med Facebook så må en ihvertfall ha laget en konto.


Innvandring fører med seg en en endring av landet, både kulturelt og økonomisk. Jeg ønsker at vi skal ha en folkeavstemning om endringen som skjer i Norge er ønskelig. Dette må skje i en direkte folkeavstemning og ikke gjennom ordinære stortingsvalg. For å få til dette så må det komme på plass et folkelig engasjement, noe jeg kan tenke meg kan skje via en app.


økning på omlag 1% økning av innvandrere i befolkningen?
Vis hele sitatet...
Innen 2100 så har SSB beregnet at halvparten av befolkningen har "ikke-vestlig" opphav, så det er mer enn 1%.

Uansett er ikke det jeg tenkte å diskutere i denne tråden. Jeg vil helst at vi skal fokusere på appen. For eller imot innvandring har blitt diskutert i andre tråder på Freak.
Sist endret av tou_pilsner; 31. oktober 2015 kl. 14:51.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av tou_pilsner Vis innlegg
Dette må skje i en direkte folkeavstemning og ikke gjennom ordinære stortingsvalg. For å få til dette så må det komme på plass et folkelig engasjement, noe jeg kan tenke meg kan skje via en app.
Vis hele sitatet...
I så fall bør du vurdere ein kanal som kanskje vil verte tatt seriøst. For ein slik app vil ikkje verte noko meir enn eit ekkokammer, og vil sei absolutt ingenting om reell oppslutning om ideen.

Prøv partidemokrati, skriv kronikker, start ein organisasjon. Det er mange kanaler som er langt betre enn den du tenker deg.
I så fall bør du vurdere ein kanal som kanskje vil verte tatt seriøst. For ein slik app vil ikkje verte noko meir enn eit ekkokammer, og vil sei absolutt ingenting om reell oppslutning om ideen.
Vis hele sitatet...
En slik app er i essensen en moderne form for underskriftskampanje, bare med flere muligheter. Underskriftskampanjer er seriøse, så appen vil minimum være like seriøs som en underskriftkampanje.


Prøv partidemokrati, skriv kronikker, start ein organisasjon. Det er mange kanaler som er langt betre enn den du tenker deg.
Vis hele sitatet...
Jeg lager app istedenfor å gjøre dette
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av tou_pilsner Vis innlegg
En slik app er i essensen en moderne form for underskriftskampanje, bare med flere muligheter. Underskriftskampanjer er seriøse, så appen vil minimum være like seriøs som en underskriftkampanje.
Vis hele sitatet...
Som poengtert over, så vil problemet vere om det er spesielt representativt utval. Det gjer den brått null verdt. I tillegg er ikkje underskriftslister spesielt mykje verdt som verkty heller, spesielt ikkje når det kjem til såpass omfattande ting som å radikalt endre på det representative demokratiet vi har. I ei enkeltsak kan underskriftskampanjer ha litt effekt, men det er meir tvilsomt desto meir abstrakt saka vert.

Det du oppnår er å skape nok eit ekkokammer, og eg trur heilt ærleg ikkje nettet treng fleire av dei...

Kva med å heller bryte eigne meininger med andre, og sjå om du kanskje lærer noko av det?
Som poengtert over, så vil problemet vere om det er spesielt representativt utval.
Vis hele sitatet...
Det handler om å få mest mulig personer til å stemme via appen, ikke om antallet er et gjennomsnitt av befolkningen. Spørsmålet er om hvordan og om folk kommer til å stemme via appen og websiden.

Kva med å heller bryte eigne meininger med andre, og sjå om du kanskje lærer noko av det?
Vis hele sitatet...
Jeg kunne nok diskutert frem og tilbake med deg slashdot, men det er ikke noe poeng da ingen av oss har noe makt til å gjøre en forskjell
Sist endret av tou_pilsner; 31. oktober 2015 kl. 15:20.
Sitat av tou_pilsner Vis innlegg
Det handler om å få mest mulig personer til å stemme via appen, ikke om antallet er et gjennomsnitt av befolkningen. Spørsmålet er om hvordan og om folk kommer til å stemme via appen og websiden.
Vis hele sitatet...
Det hjelper ikke om det er mange som stemmer - om det er en skjev fordeling i hvem som gidder å laste ned en slik APP. Det som er viktig om du har en avstemming er om du har et representativt utvalg - en slik løsning vil neppe ha et representativt utvalg. Og du får derfor problemer med at resultatet du får ikke faktisk representerer det folket i Norge faktisk står for. Den har derfor ingen verdi.

Ønsker du å faktisk endre noe er det letteste (og beste) og bare begynne å engasjere deg. Delta på offentlige debatter, meld deg inn i et politisk part og ta diskusjoner både internt i partiet med også i tverrpolitiske debatter. Det er faktisk ikke så vanskelig å påvirke et parti fra innsiden - så lenge du engasjerer deg og faktisk har noen gode argumenter som de kan legge til grunn.
Hvis 100 000 laster ned appen og stemmer at de vil ha folkeavstemning om innvandring til Norge så hjelper jo det. Det blir som å si at en underskriftkampanje ikke har verdi, noe den har. Desto flere som laster ned appen desto større sannsynlig er det for at de som laster ned appen kan være et representativt utvalg. En spørreundersøkelse spør vanligvis ikke tusenvis for å finne et representativt utvalg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av tou_pilsner Vis innlegg
Hvis 100 000 laster ned appen og stemmer at de vil ha folkeavstemning om innvandring til Norge så hjelper jo det. Det blir som å si at en underskriftkampanje ikke har verdi, noe den har. Desto flere som laster ned appen desto større sannsynlig er det for at de som laster ned appen kan være et representativt utvalg. En spørreundersøkelse spør vanligvis ikke tusenvis for å finne et representativt utvalg.
Vis hele sitatet...
Nei, underskriftskampanjer har stortsett marginal effekt, og som nemt er effekten omvendt proporsjonal av kor prinsipiell saka er. Eg kan ikkje komme på eit einaste døme i nasjonal politikk der underskriftslister har hatt mykje å sei - spesielt ikkje mot eit så godt som samla storting.

Viare så vert det ikkje meir representativt om fleire laster ned - du aner fortsatt null om bakgrunnen deira. Spørjeundersøkingar er representative fordi dei som utfører dei kan statistikk, prøver å velje eit representativt utval, og kompanserer for eventuelle avvik.
Sitat av tou_pilsner Vis innlegg
Hvis 100 000 laster ned appen og stemmer at de vil ha folkeavstemning om innvandring til Norge så hjelper jo det. Det blir som å si at en underskriftkampanje ikke har verdi, noe den har. Desto flere som laster ned appen desto større sannsynlig er det for at de som laster ned appen kan være et representativt utvalg. En spørreundersøkelse spør vanligvis ikke tusenvis for å finne et representativt utvalg.
Vis hele sitatet...
Det underforståtte premisset om nøytralitet er urimelig - den som drifter appen er den som bestemmer hvilke spørsmål som skal stilles og hvordan de skal formuleres. Det kan jo lett oppfattes som flisespikkeri, men det er faktisk helt essensielt. Det er veldig mye mer til spørreundersøkelser enn bare å stille spørsmål, særlig hvis man skal være oppjektiv og rettferdig. La meg demonstrere - si at vi ønsker å finne ut hva folk mener om NAV. Vi kan spørre på mange forskjellige måter, her er noen:

1) Synes du NAV er bra?
Spørsmålet er upresist: Spør jeg om NAV som institusjon er bra? I såfall sammenligna med hva da? Spør jeg om det er bra at folk naver? Spør jeg om det er bra at det finnes en entitet som NAV? Spør jeg om noe helt annet?

2) Synes du at NAV fungerer etter hensikten?
Vel, hva er egentlig hensikten ved NAV? Det er mange meninger og fordommer om NAV, men liten kunnskap. Og hva mener vi med 'fungerer'? Hvis en bil ikke er i perfekt stand, når er det den slutter å fungere? Er det når den ikke lenger kjører? Er det når den bare kan kjøres på førstegiret? Er det når motoren har mista 20% av effekten? Det kommer an på hvem du spør og hvilke premisser de legger til grunn. Veldig få mennesker har innsikt og kunnskap til å kunne besvare dette spørsmålet.

3) Synes du NAV kan forbedres?
Her vil absolutt alle svare ja, uavhengig av hva de mener om NAV eller hvilke forbedringer de mener skal til.

4) Synes du NAV bør avvikles?
Her vil nok de fleste svare nei, enten de liker NAV eller ei, iallfall so lenge det er uklart om det er snakk om å avvikle ordningen eller erstatte den med noe nytt og bedre.

5) Synes du NAV bør erstattes med noe annet?
Vel, hva da? Spørsmålet er meinngsløst.

6) Synes du det er bra at NAV gir sosialhjelp til trengende?
Spør jeg om det er bra at trengende får penger av staten, eller spør jeg jeg om det er bra at det er akkurat NAV som deler dem ut?

7) Synes du det er riktig at NAV skal gi penger til mennesker slik at de kan gå hjemme uten å arbeide?
Dette spørsmålet er selvsagt idiotisk, men jeg mistenker at du ville formulere spørsmålet om innvandring minst like usaklig i appen din.

Dersom du lagde en slik app hadde jeg aldri i ville helvete brukt den. Jeg ville behandla den som en stinkende, radioaktiv zombiebarracuda, og ville antatt at alle spørsmålene ville vært kaptatoriske. For ikke å snakke om at jeg ville antatt at resultatene blitt fordreid til det ugjenkjennelige etter at du var ferdige med dem.
Kort sagt, jeg ville ikke hatt tillit til at appen din representerte mine meninger på en rettferdig måte. Derfor ville jeg heller ikke gitt den legitimitet ved å bruke den. De eneste som kunne være trygge på at meningene deres ble representert på en god måte av appen din ville være dine meningsfeller. Ergo ville ikke appen din blitt noe annet enn en digital runkering i ekkokammeret.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Ekstremistiske og fundamentalistiske grupper har en tendens til å tro at deres meninger og overbevisninger er mer utbredt enn de faktisk er. "Vi er folket" sa Max Hermansen og marsjerte avgårde med 190-200 støttespillere. En måned senere var det 20 stykk igjen.
Mener du at jeg er nødt til å laste ned og installere en app for å svare på en undersøkelse? Hva er poenget med denne appen etter at jeg har installert den? Må jeg i tillegg ha en Facebook konto?
Sitat av Patrick Vis innlegg
Mener du at jeg er nødt til å laste ned og installere en app for å svare på en undersøkelse? Hva er poenget med denne appen etter at jeg har installert den? Må jeg i tillegg ha en Facebook konto?
Vis hele sitatet...
Kanskje appen åpner for flere undersøkelser? Om russen skal få kjøpe sprit på dispensasjon, siden de allikevel er så dritings. Om vi skal tillate moskéer i tettbygd strøk. Eller hvilke type innvandrere vi først skal kaste ut av landet først, eller hvem vi helst ikke skal ta imot. Men for å få være med i dette demokratiet må du altså ha en FB-konto og ikke minst smarttelefon. Kjempedemokratisk!
Sitat av Arne_J Vis innlegg
Vi er alle bare brikker i et spill, hva gjør vel noen flere brikker? Selv om 70% av dem får trygd, så betaler de skatt av den trygden og mesteparten bruker de på å kjøpe varer og tjenester, holder samfunnet i gang.
Vis hele sitatet...
Det er virkelig det dummeste argumentet jeg har hørt. Dersom 90% av norges befolkning hadde betalt skatt av trygd, ville samfunnet gått rundt?

Uansett, skal ingen sette spørsmålstegn til hvem det er som kommer over grensene? For det første er det jo i all hovedsak unge menn. Jeg kommer sikkert til å få svi for å skrive det uten kilder, men man må jo være blind for ikke å kunne se dette.
For det andre er jo kun en brøkdel av de som kommer faktisk Syriske. Det er mange steder i verden der det er vanskelige forhold, men vi kan strengt talt ikke redde dem alle. Jeg mener vi kun bør ta inn de som strengt talt trenger beskyttelse.
Folk som klager på dårlig "norsk" mat og kjedelige boforhold (for å nevne noe) er ikke i nød.
Sitat av Svartedauden Vis innlegg
Ekstremistiske og fundamentalistiske grupper har en tendens til å tro at deres meninger og overbevisninger er mer utbredt enn de faktisk er. "Vi er folket" sa Max Hermansen og marsjerte avgårde med 190-200 støttespillere. En måned senere var det 20 stykk igjen.
Vis hele sitatet...
Kansje muligens fordi folk flest vet at det er stigmatiserende å gå i ert sånt tog, dumt for karrieren osv.. Det er en grunn til at Frp for flere og flere stemmer..
Sitat av sgt_coke Vis innlegg
Det er virkelig det dummeste argumentet jeg har hørt. Dersom 90% av norges befolkning hadde betalt skatt av trygd, ville samfunnet gått rundt?

Uansett, skal ingen sette spørsmålstegn til hvem det er som kommer over grensene? For det første er det jo i all hovedsak unge menn. Jeg kommer sikkert til å få svi for å skrive det uten kilder, men man må jo være blind for ikke å kunne se dette.
For det andre er jo kun en brøkdel av de som kommer faktisk Syriske. Det er mange steder i verden der det er vanskelige forhold, men vi kan strengt talt ikke redde dem alle. Jeg mener vi kun bør ta inn de som strengt talt trenger beskyttelse.
Folk som klager på dårlig "norsk" mat og kjedelige boforhold (for å nevne noe) er ikke i nød.
Vis hele sitatet...
Du har delvis rett, men du har ikke korrekt grunnlag og ender opp med feil svar. I den akutte situasjonen på Storskog (Finnmark), der man har sett en stor økning av asylsøkere som kommer via Russland, er det korrekt at det er svært få syrere, og i hovedsak unge menn (18-35 år). Disse blir av et relativt bredt flertall i Stortinget sett på som i all hovedsak grunnløse. 161 av 169 representater stemte for justeringer av utførelsen fra forvaltningen for å møte denne situasjonen. Det er ved andre grenseoverganger de fleste kommer. Og disse hører vi ikke så mye om, fordi systemene er oppskalert til å takle denne situasjonen slik den er i dag.

Dersom du ser på denne statistikken, ser du at tallet på Afghanere stuper - mens Syrerne er relativt stabilt. I uke 47 kom det 699 asylsøkere fra Syria. Det er også krig med ISIL/Daesh i Irak. Fra Irak kom det 203 asylsøkere. Totalt kan vi da anta at det i uke 47 kom 902 asylsøkere som rømte fra ISIL/Daesh. Til sammenligning kom det 606 Afghanere.

Det er altså ikke de som flykter fra situasjonen omkring ISIL/Daesh det er Stortingsflertall for å stanse. Men dem som kommer ifra langvarige opphold i Russland. Det er riktignok en del utfordringer med grunnleggende menneskerettigheter i Russland. Men det er likevel et relativt trygt land.

Du mener at vi skal ta inn dem som strengt tatt trenger beskyttelse. Det er flott, der er vi helt enige. I både Afghanistan og Pakistan er det store utfordringer, i enkelte områder. Men her er det et uttalt ønske fra Afghanske, ihvertfall, myndigheter at innbyggerne selv skal være med å sikre en bedre utvikling. Derfor kan man returnere Afghanere som blir vurdert som utrygge i sine hjemområder, men som fint kan fungere i eksempelvis Kabul. For andre Afghanere, som eksempelvis har deltatt i krigen på «vestlig side», som kamptolker o.l. er det ikke trygt i Afghanistan. De får derfor lov til å bli...

Synes du har en veldig enkel konklusjon med at «Folk som klager på dårlig "norsk" mat og kjedelige boforhold (for å nevne noe) er ikke i nød». Det er neppe maten de klager på, men at de ikke veit hva som skjer, og at usikkerhet og frustrasjon over en fryktelig vanskelig situasjon bygger seg opp. Da blir det fort til at man hisser seg opp over småting, som mat og internettforbindelse. Selv om dette ikke er en småting for småbarnsforeldre. Internettforbindelse er også viktig for folk, slik at de kan kommunisere med andre familiemedlemmer de er bekymra for. Folk bryr seg om de man er glad i. Under andre verdenskrig tillot alle sider (unntatt Japan) at det ble sendt Røde Kors-brev, tungt sensurerte meldinger på inntil 25 ord, som gjorde at folk kunne vite at mor og far hadde det "fint" hjemme, mens sønnen lå i trening i eksempelvis Skottland.

Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
Kansje muligens fordi folk flest vet at det er stigmatiserende å gå i ert sånt tog, dumt for karrieren osv.. Det er en grunn til at Frp for flere og flere stemmer..
Vis hele sitatet...
Fremskrittspartiet får ikke flere og flere stemmer. Det går brått nedover...

https://no.wikipedia.org/wiki/Fremsk...#Valghistorikk

Ved stortingsvalgene i 2005 fikk FRP 22,1%, i 2009 22,9% mens de falt til 16,3% i 2013. Ved kommunevalget i høst fikk FRP en oppslutning på 9,5%. Det er under halvparten av hva de hadde i toppårene 2005 og 2009.

At de har hatt en viss vind på meningsmålingene i høst, er ikke sammenlignbart. Det er stor forskjell på å svare FRP i telefonen til en meningsmåling, og faktisk å møte opp i stemmelokalet.
Sist endret av Svartedauden; 24. november 2015 kl. 01:13. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Saerdna Vis innlegg
Lol.

Seriøs? Skatt av trygg bidrar ingenting i samfunnet....

Dersom ALLE Nordmenn gikk på trygd, ville du fortatt mene at det var positivt siden de betaler skatt og handler varer og tjenester??
Vis hele sitatet...
I alle jobber står det alltid 10 andre klare til å ta over en persons jobb. Det vil rett og slett aldri være jobb til alle til enhver tid. Derfor må noen falle utenfor arbeidslivet. Hva skal man gjøre med disse? Skal man la de råtne på gata? Da er det bedre om de får trygd, sånn at de kan fungere på basisnivå, de bruker penger og hjelper andre med å være i jobb.

Jeg mente ikke at ALLE skal gå på trygd, for et samfunn er jo avhengig av en viss mengde jobber og tjenester. Men de som faller utenfor, og som får trygd, hjelper de som jobber fordi de har penger til å bruke tjenestene. -Det- kan vel ikke være galt? Hva er alternativet?


Sitat av sgt_coke Vis innlegg
Det er virkelig det dummeste argumentet jeg har hørt. Dersom 90% av norges befolkning hadde betalt skatt av trygd, ville samfunnet gått rundt?

Uansett, skal ingen sette spørsmålstegn til hvem det er som kommer over grensene? For det første er det jo i all hovedsak unge menn. Jeg kommer sikkert til å få svi for å skrive det uten kilder, men man må jo være blind for ikke å kunne se dette.
For det andre er jo kun en brøkdel av de som kommer faktisk Syriske. Det er mange steder i verden der det er vanskelige forhold, men vi kan strengt talt ikke redde dem alle. Jeg mener vi kun bør ta inn de som strengt talt trenger beskyttelse.
Folk som klager på dårlig "norsk" mat og kjedelige boforhold (for å nevne noe) er ikke i nød.
Vis hele sitatet...
I alle jobber står det alltid 10 andre klare til å ta over en persons jobb. Det vil rett og slett aldri være jobb til alle til enhver tid. Derfor må noen falle utenfor arbeidslivet. Hva skal man gjøre med disse? Skal man la de råtne på gata? Da er det bedre om de får trygd, sånn at de kan fungere på basisnivå, de bruker penger og hjelper andre med å være i jobb.

Jeg mente ikke at ALLE skal gå på trygd, for et samfunn er jo avhengig av en viss mengde jobber og tjenester. Men de som faller utenfor, og som får trygd, hjelper de som jobber fordi de har penger til å bruke tjenestene. -Det- kan vel ikke være galt? Hva er alternativet?

For så vidt enig i det andre avsnittet ditt.
Sist endret av Oro; 24. november 2015 kl. 03:34.
Det er ikke sånn at vi skatter av "trygden" for at pengene skal gå i sirkulasjon. Selv ikke staten klarer å innføre noe så ineffektivt som det. Grunnen til at man har skatt på trygdeytelser er for å gjøre jobben til skatteetaten enklere. Det er langt mer kostbart å skulle gjøre unntak, med alle de kontrollmekanismene man må ha for det, enn å bare betale ("låne") ut litt ekstra penger. For alle praktiske formål er det bare snakk om å flytte noen "ener og nuller" fra et sted til et annet.

Jeg tror nok du overvurderer arbeidsledigheten i Norge en smule hvis du tror det står ti klare kandidater til å overta en jobben til noen, selv i yrker med lav utdanning. Det er nok mer bevegelser internt i den yrkesaktive massen som fører til at det er stort trykk på ledige stillinger. Ledigheten i Norge er, tatt verden i betraktning, enda svært lav. Og godt er det.

Alternativet hvis vi ikke hadde hatt trygdeytelser som uføretrygd (trygd er et veldig upresist begrep) eller arbeidsavklaringspenger hadde nok ikke vært et vakkert syn. Strengt tatt så er det bare å se til resten av verden for et innblikk i alternativene. Men det er heller ikke bare av medlidenhet at vi har ordningene vi har, mange vil nok argumentere for at den økte fleksibiliteten til en arbeidstaker og sikkerhetsnettet gjør det lettere å komme tilbake, eller å satse litt ekstra.

Spørsmålet er om modellen vi har i dag er bærekraftig, det har blitt lovet alt for gode pensjonsordninger og det er enda litt uklart hvem som skal ta regningen for dette. Jeg tror ikke det er bærekraftig, men det stopper meg ikke fra å betale inn til folketrygden. Har hare svært sunn skepsis til alle politikere som gir lovnader i form av pensjon eller sosialstønader.
Det er vel også noe med at man i Norge har en tradisjon for at store deler av byrde/-godefordelingen også skjer over skatteseddelen. For at de som har ulike trygdeordninger ikke skal falle utenfor eksempelvis rentefradrag, så har man skatt på trygdeytelser.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Så du meiner dei ikkje skriv kritisk om det samme temaet? Beklager, det trur eg ikkje er tilfellet. Siste uka har jo t.d. aftenposten hatt fleire artiklar om kostnadane, og ulempene med stor innvandring. Her trur eg gjerne du har confirmation bias.
Vis hele sitatet...
De skriver om kostnader, men gir de uttrykk for at migrantstrømmen bør begrenses kraftig eller at norske politikere er uansvarlige som ikke tar kontroll over situasjonen?

Gir de uttrykk for det motsatte? At vi bør ta imot migrantene med åpne armer, koste hva det koste vil? Her et talende googlesøk:

https://www.google.com/webhp?sourcei...e+flyktningene

Migrantene omtales konsekvent som flyktninger, selv om flyktning er en betegnelse man får først når man har fått asylsøknaden innvilget. Det er anslått at omtrent 20% av migrantene er syrere. Resten kommer fra trygge områder, og må betegnes som velferdsmigranter. Media omtaler derimot alle som flyktninger for å påvirke opinionen.

Media har også bevisst manipulert opinionen ved å sette fokus på kvinner, familier og barn, men statistikk viser at 75% av migrantene består av menn uten familie.

Media brukte historien om Aylan Kurdi som omkom under overfarten til Europa for å påvirke opinionen til fordel for mottak av flere migranter. Når det i ettertid viste seg at faren til gutten var menneskesmugler, og at han levde i trygghet i Tyrkia, men likevel valgte å utsette gutten for fare ved å ta turen over Middelhavet i båt, så ble det merkelig tyst fra media. Jeg har ihvertfall ikke sett noen i venstremedia skrive mer om denne saken.

Syrian toddler Aylan's father drove capsized boat, other passengers say
Vis hele sitatet...
http://www.reuters.com/article/2015/...0RB2BE20150911

Ms. Kurdi, speaking Thursday in a Vancouver suburb, said that their father, still in Syria, had suggested Abdullah go to Europe to get his damaged teeth fixed and find a way to help his family leave Turkey.
Vis hele sitatet...
http://www.wsj.com/articles/image-of...ard-1441282847

Etter blodbadet i Paris har flere blitt skeptiske til inntak av nye migranter. Antageligvis pga sikkerhetsrisikoen. Etter hvert som flere omkommer i lignende massakrer skal du ikke se bort ifra at folk tar enda mer til fornuften. Det er lett, og ikke minst naturlig, å være snill når det ikke koster noe som helst.

Større skepsis mot å ta imot flere flyktninger
Vis hele sitatet...
http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...r-8253774.html

Igjen - er det tenkjeleg at du har litt confirmation bias - og gjerne eit ekkokammer på facebook som er einig med deg?
Vis hele sitatet...
Sitter du selv i noen ekkokamre?

Uinteressant. Fullstendig uinteressant. Online polls der folk melder inn eigne meininger gir ikkje eit reelt bilde av tilstanden. For det første er det utsett for at folk skriv fleire gongar, det er utsett for mobilisering frå enkeltmiljø, og det er på ingen måte representativt.
Vis hele sitatet...
Her er jeg faktisk enig med deg. Vi bør heller avholde en folkeavstemning om innvandringen slik Frp har foreslått.
Lag Appen. Etter det har gått en stund, og en del har "stemmt" så sender du det til diverse avisredaksjoner. Mest sannsynelig vil avisene legge ut dette siden de elsker å publisere innvandringsartikler.
Spennende prosjekt, hvor ligger du i løypa TS, startet å lage denne Appen enda?
Sitat av belisarius Vis innlegg
De skriver om kostnader, men gir de uttrykk for at migrantstrømmen bør begrenses kraftig eller at norske politikere er uansvarlige som ikke tar kontroll over situasjonen?
Vis hele sitatet...
Hvorfor diskuterer du et tema, når du allerede har fasiten? Du fremstiller et spørsmål, hvor svaret allerede er gitt. Enda dette svaret er helt på vidda, og fullstendig uten kobling mot virkeligheten. Det er jo veldig lite å bygge videre på.

De uansvarlige politikerne i denne saken er FRP, som i desperasjon etter ikke å miste "sakseierskapet" til en streng asylpolitikk - regelrett trenerte gjennomføringen av de det selv skreik om, nødvendige justeringer for å styre imot en riktig asylpolitikk. Resten av Stortinget har jo stått med voteringsknappen klar i hånda i månedsvis. Likevel er det altså flere tusen tiltak som kunne vært gjort forvaltningsmessig, for å ta grep om situasjonen på Storskog tidligere.

Ble det gjort noe som helst? Nei. Man måtte ha noen lovendringer, og andre ting først. Javel - på de enkelte områdene var dette riktig. Men det hadde gått ann og sende oppover jurister fra handelsdepartementet og andre steder før.

Hvem er ansvarlig for utførelsen av norsk justispolitikk, og dermed asylpolitikken? Det er Anders Anundsen, fra Fremskrittspartiet. Hadde jeg villet, kunne jeg retorisk ha vridd på dette til at Anundsen faktisk motarbeidet sin egen partileder. Som igjen offentlig, som finansminister (helt ufattelig) oppfordret til boikott av et forlik i Stortinget.

At du greier å kalle den humanitære katastrofen som nå foregår for en migrantstrøm, tilsier for meg at du har et svært begrenset menneskesyn. I beste fall er det dumhet og egoisme eller uvitenhet.

Det er ingen, ikke engang «Sosialistene» (altså alle bortsett fra noen få FRP-ere, og Ekkokammerkameratene), som mener at Norge skal ha fri tilstrømning. Det er debatter om dette i alle de store mediene. Kommentatorene står i kø for å problematisere, men det er faktisk ikke slik at mediekommentatorene i VG styrer de politiske løsningene.

NRK: «Aisha er unntaket».

Også direktør i Utlendingsdirektoratet, Frode Forfang, avviser at andelen som kommer uten beskyttelsesbehov er stor.

«I motsetning til mange andre europeiske land har Norge så langt klart å unngå å få en høy andel asylsøkere uten beskyttelsesbehov. Åpenbare avslagssaker blir prioritert i alle ledd. Det er avgjørende for hele asylordningen at vi klarer å sende tydeligst mulige signaler til de som ikke trenger beskyttelse»
Vis hele sitatet...
Det er altså, sjokkerende nok, 85% av asylsøkerne som kommer hit av legitime årsaker. Da går det ikke ann å kalle det en migrantstrøm. De 15% som forsøker å utnytte denne situasjonen, skal nå bli effektivt luka ut. Det har regjeringa fått alle verkytøyene de nå trenger for å gi forvaltning og maktutøvere det handlingsrommet som kreves.

Man blir blankt avvist fra Russland. Man blir sendt tilbake til "trygge tredjeland", uten realitetsbehandling. Med 161 av 169 stortingsrepresentanter i ryggen. De sju fra SV, og han miljømannen er egentlig enige de også, men ville ikke være med siden integrering ble holdt utenfor.

Det er i utgangspunktet håpløst og diskutere med noen som legger ekkokamre på Facebook, og rabiate populistiske utspill fra Per Sandberg frem som fakta. Norge er ikke utsatt for en migrantstrøm! Dette er et symptom på en humanitær katastrofe uten sidestykke i vår levetid. Da blir det naturlig nok noe som påvirker oss.

Det beste Norge kan gjøre for enkeltmennesker, og Syria og Iraks fremtid, er å ta imot alle vi har plass til. Gi dem kompetanse, og gjøre dem sterkest mulig rusta til å bygge opp igjen landet sitt når det engang, for det blir det, blir fred i regionen.

Når dette sammenfaller med voldsom tilbakegang i valget for FRP, er det heller ikke spåmannsevner som skulle til for å forstå at her kommer steinhard og generaliserende retorikk frem fra skuffen.
Sist endret av Svartedauden; 28. november 2015 kl. 01:50.
Å ta inn 150.000 mennesker på 1 års periode er galskap og ikke bærekraftig i det hele tatt. Det er en høylytt liten minoritet i Norge som støtter masseinvandringen. Denne samme høylytte minoriteten mobber og truer sine meningsmotstandere til stillhet ved å skrike rasist, islamofob og lignende. Det er en trist sak, med en stadig svakere norsk økonomi ser ikke jeg noe som helst positivt ut av dette. Vi har rett og slett ikke midler til å integrere så mange mennesker og heller ikke huse dem. Da må det isåfall gå på bekostningen av velferdstaten (mindre penger til sykehus, skoler osv).

@Svartedauden, klarer du å skrive sammenhengende innlegg uten personangrep? Du påstår at 85% av de som kommer er folk som er i nød, har du noen kilder på dette? Alt jeg har lest fra forskjellige nyhetsartikler sier nemlig det motsatte av det du påstår her. Du kaller det en humanitær katastrofe, hvor er de humanitære katastrofene i Iran, Afghanistan, Pakistan, Irak og diverse afrikanske land som er med i denne migrantstrømmen (ja jeg kalte det det, skyt meg).

"Norge er ikke utsatt for migrantstøm" Ironisk nok skrev du tidligere i posten din om dumskap og uvitenhet. Disse menneskene som kommer, de marsjerer gjennom 20 trygge land for å komme til de landende i Nord-Europa med den beste velferdsordningen. Majoriteten drar til Tyskland, så etter det kommer de til Sverige og Norge. Det er jo nettop det det er, en migrantstrøm. Påstår du at flyktningene har IS i hæla gjennom hele Europa, blir de jaktet på av IS fra Syria til Europa? Nei det er ikke det som er tilfellet, det er snakk om penger. De drar dit de får mer penger, samtidig utnytter mange denne situasjonen fra naboland og afrikanske land.

Samtidig legger du all skyld på FRP som parti for flyktningskrisen, og påstår at FRP har en voldsom tilbakegang.
http://www.p4.no/story.aspx?id=638670
De har snart 20% og fortsetter å vokse så den påstanden er jo heller ikke sann som du kommer med.

Å påstå at Norge skal ta imot så mange som mulig er hvertfall i mine øyne dumskap, resultatet da blir store brakkebyer med høye spenninger mellom etnisiteter, kriminalitet og lite integrering.

I mine øyne burde Europa/USA satt press på Saudia-Arabia og de andre oljenasjonene til å ta imot majoriteten av de flyktningene. Men det er vel for mye å be om til venstresida, det er jo tross alt vi Europeere som har det moralske ansvaret til å ta vare på verdens befolkning.
Sitat av Svartedauden Vis innlegg
De uansvarlige politikerne i denne saken er FRP, som i desperasjon etter ikke å miste "sakseierskapet" til en streng asylpolitikk - regelrett trenerte gjennomføringen av de det selv skreik om, nødvendige justeringer for å styre imot en riktig asylpolitikk. Resten av Stortinget har jo stått med voteringsknappen klar i hånda i månedsvis. Likevel er det altså flere tusen tiltak som kunne vært gjort forvaltningsmessig, for å ta grep om situasjonen på Storskog tidligere.
Vis hele sitatet...
Slik jeg ser det har ikke de andre partiene vært villige til å ta de nødvendige grepene, og Frp har presset på for et ytterligere innstramning. Når det gjelder det partipolitiske spillet er alle partiene like gode, og alle prøver å få gjennomslag for sine politiske saker. Problemet for Frp er at de har så og si hele Stortinget mot seg, samt "støttepartiene" Venstre og Krf.

Hvem er ansvarlig for utførelsen av norsk justispolitikk, og dermed asylpolitikken? Det er Anders Anundsen, fra Fremskrittspartiet. Hadde jeg villet, kunne jeg retorisk ha vridd på dette til at Anundsen faktisk motarbeidet sin egen partileder. Som igjen offentlig, som finansminister (helt ufattelig) oppfordret til boikott av et forlik i Stortinget.
Vis hele sitatet...
Anundsen har media og Stortinget mot seg. En mindretallsregjering kan ikke regjere som den selv ønsker. I dette tilfellet har det vært snakk om flere lovforslag som må gjennomføres, og her tas beslutningen i Stortinget, ikke i justisdepartementet.

At du greier å kalle den humanitære katastrofen som nå foregår for en migrantstrøm, tilsier for meg at du har et svært begrenset menneskesyn. I beste fall er det dumhet og egoisme eller uvitenhet.
Vis hele sitatet...
Problemet er at bare omtrent 20% av migrantene er syrere, og av dem må vi anta at en viss andel reiser med falske pass og ID.

Hvis du dessuten åpner for at alle som har beskyttelsesbehov etter reglementet skal få bo i Norge og nyte godt av velferdsstaten må du åpne for et potensielt mottak av millioner. Se til Sverige. Der kollapser samfunnet foran øynene på oss fordi de ikke har kjent på sine egne grenser.

Det er ingen, ikke engang «Sosialistene» (altså alle bortsett fra noen få FRP-ere, og Ekkokammerkameratene), som mener at Norge skal ha fri tilstrømning. Det er debatter om dette i alle de store mediene. Kommentatorene står i kø for å problematisere, men det er faktisk ikke slik at mediekommentatorene i VG styrer de politiske løsningene.
Vis hele sitatet...
Media kalles den fjerde statsmakt, og mange legger fortsatt stor vekt på medias framstilling til tross for at de har en klar slagside mot venstre.

Det er altså, sjokkerende nok, 85% av asylsøkerne som kommer hit av legitime årsaker. Da går det ikke ann å kalle det en migrantstrøm. De 15% som forsøker å utnytte denne situasjonen, skal nå bli effektivt luka ut. Det har regjeringa fått alle verkytøyene de nå trenger for å gi forvaltning og maktutøvere det handlingsrommet som kreves.

Man blir blankt avvist fra Russland. Man blir sendt tilbake til "trygge tredjeland", uten realitetsbehandling. Med 161 av 169 stortingsrepresentanter i ryggen. De sju fra SV, og han miljømannen er egentlig enige de også, men ville ikke være med siden integrering ble holdt utenfor.
Vis hele sitatet...
Det jukses helt åpent både med id-papirer og med falske asylsøknader. Hvis du ønsker å ta alle som søker om asyl på ordet må du igjen belage deg på å ta imot millioner. Har du noen tanker om bærekraft? Har du tenkt på at vi hjelper 10 personer i deres nærområder for det det koster å ta vare på en migrant i Norge?

Det er i utgangspunktet håpløst og diskutere med noen som legger ekkokamre på Facebook, og rabiate populistiske utspill fra Per Sandberg frem som fakta. Norge er ikke utsatt for en migrantstrøm! Dette er et symptom på en humanitær katastrofe uten sidestykke i vår levetid. Da blir det naturlig nok noe som påvirker oss.
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke medlem av noen ekkokamre på facebook. Beskyldninger om at noen befinner seg i ekkokamre kan gå begge veier. Befinner du deg selv i noen venstreorienterte og innvandringsliberale ekkokramre?

Det beste Norge kan gjøre for enkeltmennesker, og Syria og Iraks fremtid, er å ta imot alle vi har plass til. Gi dem kompetanse, og gjøre dem sterkest mulig rusta til å bygge opp igjen landet sitt når det engang, for det blir det, blir fred i regionen.
Vis hele sitatet...
Ja, bare ta imot til det sprekker. Ingen tanker om bærekraft, langsiktighet eller gjennomførbarhet i det hele tatt. Det er sånn som deg som har lagt grunnlaget for systekollaps i Sverige.

Når dette sammenfaller med voldsom tilbakegang i valget for FRP, er det heller ikke spåmannsevner som skulle til for å forstå at her kommer steinhard og generaliserende retorikk frem fra skuffen.
Vis hele sitatet...
Det siste jeg har sett er at Frp går kraftig fram på meningsmålingene på sin restriktive innvandringspolitikk.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/f...ng/a/23556992/
Sitat av ParadiseCity Vis innlegg
Samtidig legger du all skyld på FRP som parti for flyktningskrisen, og påstår at FRP har en voldsom tilbakegang.
http://www.p4.no/story.aspx?id=638670
De har snart 20% og fortsetter å vokse så den påstanden er jo heller ikke sann som du kommer med.
Vis hele sitatet...
Jeg klarer å skille mellom meningsmålinger, og valg. For å ta det kort er det valgperioder på fire år, og annenhver gang stortings- og kommunevalg. Ved forrige stortingsvalg, 2013, fikk FRP 16,3% av stemmene. Ved kommunevalget i høst, 2015, fikk FRP 9,5 og 10,3 % (hhv kommune- og fylkestingsvalg). En solid nedgang.

--
belisarius:


Du sier de andre partiene ikke var villige? Unnskyld? Regjeringen kom først med et statsbudsjett som ikke hadde tatt høyde for denne situasjonen i det hele tatt. Deretter kom de med en tilleggspreposisjon. I forbindelse med dette ville regjeringen foreslå en del endringer, og det ble innkalt til drøftingsmøte. Her var det altså FRPs parlamentariske leder - som måtte trekke i bremsen - fordi han ikke hadde mandat. Deretter skulle FRP "konkretisere" forslagene.

Det er bare tull at regjeringen trengte lovendringer for å justere i asylpolitikken. Det er mange tiltak som regjeringa kunne ha satt igang uten lovendringer, for å endre på situasjonen. Det at lovendringene kom på plass, gjorde at denne verktøykassa ble større. Men du kan faktisk skru ut en skrue uten å ha elektrisk drill, selv om det er litt tungvint. Anundsen kunne ha mobilisert UP i større grad, og iverksatt mye innenfor det systemet som allerede var der. Men selvsagt ikke de punktene som krever lovhjemmel. Det blir alt for enkelt å skylde på de andre. Her er det Anundsen, som igjen, viser seg fullstendig uegnet som justisminister - enda han er jurist.

Det kan ikke sees på noen annen måte enn at justisministeren er direkte handlingslammet. Du påstår at en mindretallsregjering ikke kan regjere som den selv ønsker. Det er helt riktig, enhver regjering står for den administrative driften av landet. På et parlamentarisk grunnlag fra Stortinget. Likevel har regjeringen vide fullmakter til å styre hvordan den løser sine oppgaver. Blant annet igjennom noe som heter forskrifter.

Har du kilder, og da snakker vi reelle kilder, på at bare 20% av asylsøkerne er sykere. Har de samme kildene noen oversikt over hvor mange som er irakere? For det er krig der også.

Du mener vi må anta at en andel av asylsøkerne kommer med falske ID-papirer. Har du noen troverdige kilder som kan tallfeste dette? Ellers blir det vanskelig å ta det seriøst. Hva er en falsk asylsøknad? Det virker ikke som du har innsikt i hvordan saksbehandlingen av dette foregår. Det går ikke ann å forfalske en søknad. Det er et sinnrikt system i Europa for å avsløre misbruk av ID-papirer også. Eksempelvis sjekkes alle søkere opp imot tidligere søknader med fingeravtrykk. ID-papirer sjekkes også, og om de er brukt flere ganger, er det varselsystemer som gjør at dette blir sett nærmere på.

Norge er forplikta etter folkeretten, og konvensjoner, til å innvilge asyl til alle som søker om det og som har grunnlag for å få det. Å snakke om å hjelpe i nærområdene fremstår som urealistisk. Der er det allerede "fullt", både av palestinere og folk som allerede har flykta. Dette er en humanitær katastrofe, og det er Norges moralske plikt å stille opp. Om det koster penger, så er det faktisk det absolutt minste problemet. Det høres også ut som din oppfatning er at de går igjennom hele Europa for å få tak i velferdsgoder, men har du sett på hvordan de blir tatt imot i eksempelvis Ungarn? Norge er et av landene som har fått færrest asylsøkere så langt. I Sverige har de fått langt flere, og da svenskene ba Norge om hjelp, fikk de beskjed om at her var systemet på bristepunktet. Hva tror du svenskene tenkte da?

I forhold til langsiktighet - så er jo dette allerede avklart med et særdeles bredt stortingsflertall. De som kommer i forbindelse med denne konflikten, og får innvilget asyl, vil få revurdert sitt beskyttelsesbehov om fem år. De aller fleste krigsflyktninger, ønsker å vende tilbake når krigen er over. Så er det selvsagt unntak, spesielt barnefamilier, hvor barna er oppvokst i Norge, og godt integrert. Da er det helt naturlig at foreldre ikke ønsker å rive opp tilværelsen for disse barna én gang til.

150 000 på kort tid er bare brøkdelen av hva andre, og langt mindre utviklede land har håndtert i denne konflikten, og i tidligere konflikter. Libanon har eksempelvis tatt imot godt over halvannen million syrere. Hvis du ser på et kart hvor lite Libanon faktisk er...

Saudi-Arabia har tatt imot ganske mange flyktninger, men har selvsagt mulighet til å ta imot en større andel. Det er likevel slik at veldig mange som flykter fra én fundamentalistisk religiøs statsmakt, ikke helst tar raskeste vei til en annen. At de ønsker seg til Europa hvor det er rettsikkerhet, trygghet og ikke "religiøst politi", forstår jeg faktisk godt.

Når det gjelder integrering, og hvordan Norge som samfunn skal takle en slik utfordring, så er det ingen som har svarene. Men det er ihvertfall noen grunnleggende prinsipper - og det er at man må lære språket, og raskest mulig komme i arbeid eller aktivitet. For å unngå ghetto-dannelser er det også svært viktig at ikke folk møtes med mistro og beskyldninger. Men tas imot på en skikkelig måte, settes i gang og får en mening i tilværelsen. Det er også slik at enhver med lovlig opphold i riket, selv kan bosette seg der den ønsker. Grunnloven skiller nemlig ikke på deg, og en asylsøker fra Syria. Dersom han kommer til ei lita bygd, og tas godt imot - får et nettverk og blir inkludert, vil han mest sannsynligvis bli der.
Sist endret av Svartedauden; 29. november 2015 kl. 01:48.
Hva er 150000 tallet på forresten?
Uansett så er det jo logisk at de eneste som gidder å laste ned appen og stemme er trygdede Frp velgere og andre som er rasister, sier ikke at alle som stemmer Frp er det. Men er disse kategoriene en sånn avstemming tiltrekker seg
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
Uansett så er det jo logisk at de eneste som gidder å laste ned appen og stemme er trygdede Frp velgere og andre som er rasister, sier ikke at alle som stemmer Frp er det. Men er disse kategoriene en sånn avstemming tiltrekker seg
Vis hele sitatet...
Er det et forsøk på humor eller er du seriøs nå?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av ParadiseCity Vis innlegg
Er det et forsøk på humor eller er du seriøs nå?
Vis hele sitatet...
Det er nok litt sarkastisk, men det er stort snev av sanning i det. Som eg og myoxo påpeikte så er det så ekstremt mange problemer med tilnærminga OP har tenkt at det heile vert verdilaust til all seriøs bruk.
Sitat av Svartedauden

Du sier de andre partiene ikke var villige? Unnskyld? Regjeringen kom først med et statsbudsjett som ikke hadde tatt høyde for denne situasjonen i det hele tatt. Deretter kom de med en tilleggspreposisjon. I forbindelse med dette ville regjeringen foreslå en del endringer, og det ble innkalt til drøftingsmøte. Her var det altså FRPs parlamentariske leder - som måtte trekke i bremsen - fordi han ikke hadde mandat. Deretter skulle FRP "konkretisere" forslagene.

Det er bare tull at regjeringen trengte lovendringer for å justere i asylpolitikken. Det er mange tiltak som regjeringa kunne ha satt igang uten lovendringer, for å endre på situasjonen. Det at lovendringene kom på plass, gjorde at denne verktøykassa ble større. Men du kan faktisk skru ut en skrue uten å ha elektrisk drill, selv om det er litt tungvint. Anundsen kunne ha mobilisert UP i større grad, og iverksatt mye innenfor det systemet som allerede var der. Men selvsagt ikke de punktene som krever lovhjemmel. Det blir alt for enkelt å skylde på de andre. Her er det Anundsen, som igjen, viser seg fullstendig uegnet som justisminister - enda han er jurist.

Det kan ikke sees på noen annen måte enn at justisministeren er direkte handlingslammet. Du påstår at en mindretallsregjering ikke kan regjere som den selv ønsker. Det er helt riktig, enhver regjering står for den administrative driften av landet. På et parlamentarisk grunnlag fra Stortinget. Likevel har regjeringen vide fullmakter til å styre hvordan den løser sine oppgaver. Blant annet igjennom noe som heter forskrifter.
Vis hele sitatet...
Frp har massiv motstand fra media, Stortinget, fra "samarbeidspartnerne" Krf og Venstre, og delvis også fra Høyre. At partiet klarer å gjennomføre noen upopulære vedtak i det hele tatt skal de ha ros for. En mindretallsregjering, og særlig en Frp-minister, har svært begrenset handlingsrom.

Har du kilder, og da snakker vi reelle kilder, på at bare 20% av asylsøkerne er sykere. Har de samme kildene noen oversikt over hvor mange som er irakere? For det er krig der også.
Vis hele sitatet...
Her fra det anerkjente analysebyrået Pew.

Syrians are the biggest single group of asylum applicants this year, comprising about 20% of the total (though some refugees from other countries reportedly are claiming to be Syrian, in the hopes of improving their chances of gaining asylum).
Vis hele sitatet...
http://www.pewresearch.org/fact-tank...es-of-staying/

Just ONE IN FIVE migrants claiming asylum are from Syria, EU figures show

JUST a fifth of migrants registering for asylum in Europe are from Syria, shocking EU statistics have revealed.
Vis hele sitatet...
http://www.express.co.uk/news/world/...-Yvette-Cooper

Du mener vi må anta at en andel av asylsøkerne kommer med falske ID-papirer. Har du noen troverdige kilder som kan tallfeste dette? Ellers blir det vanskelig å ta det seriøst. Hva er en falsk asylsøknad? Det virker ikke som du har innsikt i hvordan saksbehandlingen av dette foregår. Det går ikke ann å forfalske en søknad. Det er et sinnrikt system i Europa for å avsløre misbruk av ID-papirer også. Eksempelvis sjekkes alle søkere opp imot tidligere søknader med fingeravtrykk. ID-papirer sjekkes også, og om de er brukt flere ganger, er det varselsystemer som gjør at dette blir sett nærmere på.
Vis hele sitatet...
German officials said Friday that nearly a third of all asylum seekers arriving in Germany and claiming to be Syrian in fact come from other nations, even as Interior Minister Thomas de Maizière called on European nations to take radical new steps to curb the region’s refugee crisis.
Vis hele sitatet...
https://www.washingtonpost.com/world...652_story.html

Frontex: – Syriske pass kan kjøpes i Tyrkia
EUs grensekontrolloperasjon Frontex melder om et nyoppstått marked for salg av syriske pass, særlig i Tyrkia. Migranter og flyktninger håper passene kan hjelpe dem inn i EU.
Vis hele sitatet...
http://www.nrk.no/urix/frontex_-_-sy...kia-1.12529184

Gjør god butikk på å selge falske trusselbrev fra Taliban
Afghanske dokumentfalsknere sier de tar opp mot 1000 dollar for å skrive falske trusselbrev fra Taliban som selges til flyktninger som håper på et bedre liv i Europa.
Vis hele sitatet...
http://www.nrk.no/urix/gjor-god-buti...ban-1.12666388

Over 95 prosent av asylsøkerne som møter opp på Politiets Utlendingsenhet (PU) mangler pass. En grunn til at flere ikke ønsker å oppgi identiteten sin, er at de tidligere har søkt om asyl - enten i andre land eller i Norge. Dessuten er det vanskelig for politiet å returnere personer som ikke har en avklart identitet.
Vis hele sitatet...
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...dass/a/508000/

I årets ni første måneder ble 877 enslige mindreårige asylsøkere alderstestet av UDI. En av tre som ble undersøkt, viste seg å være over 18 år.
Vis hele sitatet...
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/f...ar/a/23547330/

Norge er forplikta etter folkeretten, og konvensjoner, til å innvilge asyl til alle som søker om det og som har grunnlag for å få det. Å snakke om å hjelpe i nærområdene fremstår som urealistisk. Der er det allerede "fullt", både av palestinere og folk som allerede har flykta. Dette er en humanitær katastrofe, og det er Norges moralske plikt å stille opp. Om det koster penger, så er det faktisk det absolutt minste problemet. Det høres også ut som din oppfatning er at de går igjennom hele Europa for å få tak i velferdsgoder, men har du sett på hvordan de blir tatt imot i eksempelvis Ungarn? Norge er et av landene som har fått færrest asylsøkere så langt. I Sverige har de fått langt flere, og da svenskene ba Norge om hjelp, fikk de beskjed om at her var systemet på bristepunktet. Hva tror du svenskene tenkte da?

I forhold til langsiktighet - så er jo dette allerede avklart med et særdeles bredt stortingsflertall. De som kommer i forbindelse med denne konflikten, og får innvilget asyl, vil få revurdert sitt beskyttelsesbehov om fem år. De aller fleste krigsflyktninger, ønsker å vende tilbake når krigen er over. Så er det selvsagt unntak, spesielt barnefamilier, hvor barna er oppvokst i Norge, og godt integrert. Da er det helt naturlig at foreldre ikke ønsker å rive opp tilværelsen for disse barna én gang til.
Vis hele sitatet...
Det samme er Finland, Danmark og Polen, men de tar inn langt færre enn oss.

Hvor stor del av byrden mener du Norge skal ta når vi allerede ligger i verdenstoppen på mottak av asylsøkere?

Norge innvilger mer enn tre ganger så mange asylsøknader som Danmark, folketallet tatt i betraktning. Bare Sverige og Malta sier ja til flere.
Vis hele sitatet...
http://www.aftenposten.no/nyheter/ur...n-7386207.html

150 000 på kort tid er bare brøkdelen av hva andre, og langt mindre utviklede land har håndtert i denne konflikten, og i tidligere konflikter. Libanon har eksempelvis tatt imot godt over halvannen million syrere. Hvis du ser på et kart hvor lite Libanon faktisk er...

Saudi-Arabia har tatt imot ganske mange flyktninger, men har selvsagt mulighet til å ta imot en større andel. Det er likevel slik at veldig mange som flykter fra én fundamentalistisk religiøs statsmakt, ikke helst tar raskeste vei til en annen. At de ønsker seg til Europa hvor det er rettsikkerhet, trygghet og ikke "religiøst politi", forstår jeg faktisk godt.
Vis hele sitatet...
Libanon tar imot migrantene i nærområdet på samme måte som det ville vært naturlig for oss å ta imot svensker og dansker. Flyktningene må hovedsakelig hjelpes i sine nærområder, og det er her innsatsen bør gjøres og ressursene brukes.

Når det gjelder integrering, og hvordan Norge som samfunn skal takle en slik utfordring, så er det ingen som har svarene. Men det er ihvertfall noen grunnleggende prinsipper - og det er at man må lære språket, og raskest mulig komme i arbeid eller aktivitet. For å unngå ghetto-dannelser er det også svært viktig at ikke folk møtes med mistro og beskyldninger. Men tas imot på en skikkelig måte, settes i gang og får en mening i tilværelsen. Det er også slik at enhver med lovlig opphold i riket, selv kan bosette seg der den ønsker. Grunnloven skiller nemlig ikke på deg, og en asylsøker fra Syria. Dersom han kommer til ei lita bygd, og tas godt imot - får et nettverk og blir inkludert, vil han mest sannsynligvis bli der.
Vis hele sitatet...
Både integrering og sysstelsetting går dårlig. De som kommer har ofte lav utdannelse, og de kan hverken norsk eller engelsk. Hvor mener du de passer inn i det moderne norske arbeidslivet?

– Syrere har lavere utdanningsnivå enn forventet
Flere av de syriske flyktningene som har ankommet Norge har lavere utdanningsnivå enn forventet, viser nye tall fra SSB.
Vis hele sitatet...
http://www.dn.no/nyheter/politikkSam...-enn-forventet

Flyktninger sliter med å få jobb tross prestisjekurs
Kun en av fire flyktninger går rett i jobb etter to års kursing i norsk og samfunnskunnskap – og tjener så lite i jobb at det kan bli fristende å motta sosiale ytelser i stedet, mener ekspert.
Vis hele sitatet...
http://www.nrk.no/norge/flyktninger-...urs-1.12344978

Arbeid defineres i denne sammenhengen som 1 times arbeid i uka eller mer.
Påstand 1: FRP har massiv motstand fra media, Stortinget og sine støttepartier. Hvorfor tror du de har det. Er det fordi dem gjør en god jobb? Fordi dem skal finansiere skatteletter med oljepenger, i en tid da oljeinntektene raser, arbeidsledigheten øker massivt og endatil kuttes det til verdens fattige.

FRP går til angrep mot sine to støttepartier hver eneste gang de kan. Da kan de heller ikke vente seg noe annet.

En mindretallsregjering har nøyaktig samme handlingsrom som en flertallsregjering, rent forvaltningsmessig. En hvilken som helst regjering driver forvaltningen og statsapparatet på vegne av Stortinget. Dette kalles parlamentarisme, og er en demokratisk «sikkerhetsventil». FRP har en avtale med Høyre og videre med KRF og Venstre, som sikrer et solid Stortingsflertall. At de selv velger en forhandlingstaktikk for å få løsninger i havn, som minner om barnehagebarn i sandkassa - er kun deres egen feil.

Media vil alltid være kritisk til ytterpunkter som sitter ved makt. Dette er en viktig funksjon i demokratiet. Når FRP er så til de grader i utakt med sin egen regjeringsplattform, og det ikke virker som om partilederen har noe som helst kustus på stortingsgruppa, og det ene villfarne forslaget etter det andre kommer - da kan de takke seg selv. Media var på ingen måte noe mindre kritiske mot SV da de satt i regjering. Forskjellen var bare at SV lærte hvordan makta fungerte, og dermed unngikk de store krisene.

Finland, Danmark og Polen har langt mindre økonomisk handlingsrom. Når det gjelder Polen er det en ekstrem utvandring av arbeidsstokken, som er iferd med å kjøre landet i krise. Med utgangspunkt i dette har EU gitt tydelige signaler om at Polen skal få en mindre belastning fra denne humanitære krisen, enn de større og sterkere nasjonene. Det jobbes også hardt for å øke lønns- og prisnivået i Polen slik at dette harmoniserer bedre. Mellom de andre EU-landene er dette ganske likt, dog noe høyere i Danmark og Sverige enn ellers.

Er det et land som tar humanitær innsats på alvor er det Libanon. De har allerede millioner på millioner av palestinske flyktninger. Det er likevel begrenset hvor mye belastning man kan legge på disse nærområdene. Fra regjeringas side fremstår de som totalt latterlige, når de samtidig som de fronter dette, kommer med store bistandskutt.

EU har idag inngått en avtale med Tyrkia, som gjør at de skal ta enda mer av denne jobben, mens EU betaler. Dette er positivt, da Tyrkia så langt er å anse som trygt. Det er likevel ikke alle, spesielt ikke de som har kjempet mot IS, mot Assad eller på andre måter deltatt i en eller annen konstellasjon i krigen, som er trygge. Tryggheten i Tyrkia vil eksempelvis ikke gjelde for kurdiske opprørere. Derfor kan man vente en økning av disse fremover. Om ikke Tyrkia har blitt satt ettertrykkelig på plass etter nedskytinga.

Både integrering og sysselsetting går dårlig. Du mener at det at vårt system ikke fungerer, gjør at vi skal fritas for folkerettslige forpliktelser?

PEW Research er både annerkjent og omstridt. Jeg ville hatt flere kilder enn dem å lene meg til. Enkelte velger og se en sak fra én side, og er gjerne farget av sin fremmedfrykt. Jeg har ingen fremmedfrykt, men jeg deler din bekymring for hvordan et dårlig fungerende system skal lykkes i å integrere svært mange langtblivende asylsøkere. At det er orden i regionen der nede i løpet av fem år har jeg lite tro på. Likevel har jeg selv om jeg er langt ifra kristen, blitt oppdratt i en kristen kulturarv. Noen ganger føler jeg at man med en politisk overbevisning som dreier sentrum-venstre, ofte tar bedre vare på kjernen i akkurat denne, enn de som står steilt på for å bevare den.

Dersom man sammenligner størrelsen på denne situasjonen, med langvarige folkevandringer i tidligere tider, så er det lite å bekymre seg for. Under første og andre verdenskrig var det adskillig flere flyktninger, og det gikk bra. I en globalisert verden vil også slike konflikter påvirke globalt.

Hva tror du skal til for å komme opp med en bedre integrering? En finansminister som oppfordrer til boikott av stortingsforlik, eller en justisminister som ikke følger opp inngåtte avtaler?

Tar du høyde for at mange av de som ankommer Norge har store krigstraumer? Hvordan påvirker det evne til å gjennomføre arbeid og utdanning? Hvordan påvirker fremmedfrykt, rasisme og regelrett forfølgelse en persons vilje til å integrere seg? En som står på et hjørne og skriker "jævla islamistaper" er vel neppe med på å gjøre denne integreringa bedre.

Jeg for min del håper den nåværende regjeringa kollapser, og at Høyre går sammen med Arbeiderpartiet om en kriseløsning. De to partiene har ihvertfall troverdighet og kjenner til hvordan regjeringsmakt faktisk fungerer, og kan lose landet trygt igjennom en utfordrende situasjon.
Sitat av Svartedauden Vis innlegg
Påstand 1: FRP har massiv motstand fra media, Stortinget og sine støttepartier. Hvorfor tror du de har det. Er det fordi dem gjør en god jobb? Fordi dem skal finansiere skatteletter med oljepenger, i en tid da oljeinntektene raser, arbeidsledigheten øker massivt og endatil kuttes det til verdens fattige.

FRP går til angrep mot sine to støttepartier hver eneste gang de kan. Da kan de heller ikke vente seg noe annet.

En mindretallsregjering har nøyaktig samme handlingsrom som en flertallsregjering, rent forvaltningsmessig. En hvilken som helst regjering driver forvaltningen og statsapparatet på vegne av Stortinget. Dette kalles parlamentarisme, og er en demokratisk «sikkerhetsventil». FRP har en avtale med Høyre og videre med KRF og Venstre, som sikrer et solid Stortingsflertall. At de selv velger en forhandlingstaktikk for å få løsninger i havn, som minner om barnehagebarn i sandkassa - er kun deres egen feil.

Media vil alltid være kritisk til ytterpunkter som sitter ved makt. Dette er en viktig funksjon i demokratiet. Når FRP er så til de grader i utakt med sin egen regjeringsplattform, og det ikke virker som om partilederen har noe som helst kustus på stortingsgruppa, og det ene villfarne forslaget etter det andre kommer - da kan de takke seg selv. Media var på ingen måte noe mindre kritiske mot SV da de satt i regjering. Forskjellen var bare at SV lærte hvordan makta fungerte, og dermed unngikk de store krisene.
Vis hele sitatet...
Så snart Anundsen eller Jensen stikker snuten frem er media og "støttepartiene" der med en gang og retter en anklagende pekefinger mot dem. Det er bare å se på saken med de såkalte asylbarna (barn av asylsøkere som har fått avslag på søknaden, og oppholder seg ulovlig i Norge) for å skjønne hvor lite handlingsrom statsrådene faktisk har. Frp ble tvunget på retrett når de ønsket å gjøre det rette for landet i innvandringspolitikken.

Finland, Danmark og Polen har langt mindre økonomisk handlingsrom. Når det gjelder Polen er det en ekstrem utvandring av arbeidsstokken, som er iferd med å kjøre landet i krise. Med utgangspunkt i dette har EU gitt tydelige signaler om at Polen skal få en mindre belastning fra denne humanitære krisen, enn de større og sterkere nasjonene. Det jobbes også hardt for å øke lønns- og prisnivået i Polen slik at dette harmoniserer bedre. Mellom de andre EU-landene er dette ganske likt, dog noe høyere i Danmark og Sverige enn ellers.
Vis hele sitatet...
Du mener Norge har stort økonomisk handlingsrom? Norge er ikke så rikt som du tror.

NHO advarte allerede i 2006 om at oljefondet kunne gå tapt pga en ikke bærekraftig innvandringspolitikk. Det var før innvandringsen virkelig skjøt fart, og før oljeprisen kollapset.

NHO: Hele oljeformuen kan gå tapt

Lav yrkesaktivitet blant innvandrere kan føre til enorme kostnader for Norge de neste tiår. Integreringspolitikken må legges om for å unngå alvorlige nasjonaløkonomiske problemer, mener NHO.
Vis hele sitatet...
http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...t-6402762.html

Store deler av oljefondet er allerede brukt opp på fremtidige pensjoner.

Offentlig pensjon spiser opp hele Oljefondet
Vis hele sitatet...
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/p...et/a/10072479/

Norge ligger på 48. plass på verdensrankingen i kjøpekraft. Bak land som Iran og Nigeria.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_o...s_by_GDP_(PPP)

Myten om at Norge er "verdens rikeste land" knuses ytterligere her.

Oljefondets egentlig navn er «Statens pensjonsfond - utland» - og er bygget opp for å kunne dekke inn fremtidige pensjonsforpliktelser.

Så hvor store pensjonsforpliktelser har egentlig Norge?

Finansdepartementet anslo i Revidert statsbubudsjett at staten allerede skylder 6264 milliarder kroner i ren alderspensjon.

Finansdepartementet påpeker overfor Side3 at forpliktelser til uføre- og etterlattpensjoner i Folketrygden, samt opptjente rettigheter i Statens pensjonskasse (SPK), kommer i tillegg.

For SPK utgjør det ifølge Finansavisen 500 milliarder kroner - et tall som er økt med 20 prosent på to år. Kostnadene til uføre- og etterlattpensjoner er usikre.

Det er derimot sikkert at alle verdiene i oljefondet, selv etter den enorme svekkelsen i kronekursen, allerede spist opp i eksisterende forpliktelser.
Vis hele sitatet...
http://www.side3.no/nei-norge-er-ikk...423157755.html

PEW Research er både annerkjent og omstridt. Jeg ville hatt flere kilder enn dem å lene meg til. Enkelte velger og se en sak fra én side, og er gjerne farget av sin fremmedfrykt.
Vis hele sitatet...
Når tallene ikke passer med politisk ståsted, så er det vel alltid rasisme som er forklaringen? Tallene kommer fra EU, og er gjengitt av andre publikasjoner.

Just ONE IN FIVE migrants claiming asylum are from Syria, EU figures show

JUST a fifth of migrants registering for asylum in Europe are from Syria, shocking EU statistics have revealed.
Vis hele sitatet...
http://www.express.co.uk/news/world/...-Yvette-Cooper

Dersom man sammenligner størrelsen på denne situasjonen, med langvarige folkevandringer i tidligere tider, så er det lite å bekymre seg for. Under første og andre verdenskrig var det adskillig flere flyktninger, og det gikk bra. I en globalisert verden vil også slike konflikter påvirke globalt.
Vis hele sitatet...
Flyktningene under andre verdenskrig var fra vår egen kulturkrets, og de flyttet hjem når konflikten var over.

Hva tror du skal til for å komme opp med en bedre integrering? En finansminister som oppfordrer til boikott av stortingsforlik, eller en justisminister som ikke følger opp inngåtte avtaler?

Tar du høyde for at mange av de som ankommer Norge har store krigstraumer? Hvordan påvirker det evne til å gjennomføre arbeid og utdanning? Hvordan påvirker fremmedfrykt, rasisme og regelrett forfølgelse en persons vilje til å integrere seg? En som står på et hjørne og skriker "jævla islamistaper" er vel neppe med på å gjøre denne integreringa bedre.

Jeg for min del håper den nåværende regjeringa kollapser, og at Høyre går sammen med Arbeiderpartiet om en kriseløsning. De to partiene har ihvertfall troverdighet og kjenner til hvordan regjeringsmakt faktisk fungerer, og kan lose landet trygt igjennom en utfordrende situasjon.
Vis hele sitatet...
Jeg aner ikke hva som skal til for å få til en bedre integrering. Jeg må nok innrømme at jeg ikke tror på det multikulturelle prosjektet i det hele tatt, og i den grad vi skal ha innvandring fra ikke-vestlige land må vi belage oss på å betale for det, og da snakker vi antageligvis hundrevis av milliarder.

– Jeg tror det er viktig å bevisstgjøre folk på at snillhet koster. På lang sikt har man ikke noe valg. Man må øke skattene eller skjære ned på offentlige utgifter. Det vi har i oljefondet er ikke nok, sier forskningsleder Erling Holmøy i Statistisk Sentralbyrå (SSB) til NRK. Han mener summen på 750 milliarder i langtidskostnader er et realistisk tall.
Vis hele sitatet...
http://www.nrk.no/norge/flyktningene...ner-1.12614959
Fremskrittspartiet har inngått en avtale med tre andre partier i Stortinget, som gjør at de har et langsiktig grunnlag for regjeringsmakt. Denne avtalen forplikter. Når Anundsen da, bevist eller ubevist, motarbeider denne avtalen - fra posisjonen avtalen gir han, da kan han ikke klage på lite handlingsrom.

Det var en klar avtale om asylbarna. Hva FRP, eller du eller jeg, mener om det er revnende likegyldig. Det er avklart og bestemt. Dette beviser desverre ikke at handlingsrommet er så lite som du ønsker å tro. En regjering er det øverste styringsorganet.

Du bruker kilder fra 2006 til å henvise til Oljefondet. Da var dette fondet på 1784 milliarder, ifølge Wikipedia. I skrivende stund er markedsverdien på Statens pensjonsfond utland 7399 milliarder. Det er mer enn fire ganger så mye. Det er ganske vesentlig for hva slags forventinger man har til dette, og hvilken handlingskapital man aktivt kan sette inn i finansmarkeder og eiendom.

Det var ikke Norge som tok imot flyktninger under andre verdenskrig. Det var i all hovedsak England og Sverige.
Sitat av Svartedauden Vis innlegg
Fremskrittspartiet har inngått en avtale med tre andre partier i Stortinget, som gjør at de har et langsiktig grunnlag for regjeringsmakt. Denne avtalen forplikter. Når Anundsen da, bevist eller ubevist, motarbeider denne avtalen - fra posisjonen avtalen gir han, da kan han ikke klage på lite handlingsrom.

Det var en klar avtale om asylbarna. Hva FRP, eller du eller jeg, mener om det er revnende likegyldig. Det er avklart og bestemt. Dette beviser desverre ikke at handlingsrommet er så lite som du ønsker å tro. En regjering er det øverste styringsorganet.
Vis hele sitatet...
Frp er tydeligvis uenig, så hva den avtalen sier kan ikke ha vært så vanntett som du prøver å framstille det som. Frp måtte i dette tilfellet gjøre retrett og føye seg etter flertallet.

Frp-toppene har vært klinkende klare på at asylbarna ikke skulle få en ny sjanse. Nå har KrF og Venstre presset dem til å snu.
Vis hele sitatet...
http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...n-7971068.html

Et annet eksempel er mottaket av syriaflyktningene. Ap ønsket å ta imot 10 000 flyktninger. Frp motsatte seg dette. Et flertall av Høyres velgere var også mot denne avtalen. Avtalen ble tvunget igjennom av stortingsflertallet.

Et knapt flertall av Høyres velgere sier nei til avtalen på Stortinget om å ta imot 8000 syriske flyktninger.
Vis hele sitatet...
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/f...re/a/23472378/

Du bruker kilder fra 2006 til å henvise til Oljefondet. Da var dette fondet på 1784 milliarder, ifølge Wikipedia. I skrivende stund er markedsverdien på Statens pensjonsfond utland 7399 milliarder. Det er mer enn fire ganger så mye. Det er ganske vesentlig for hva slags forventinger man har til dette, og hvilken handlingskapital man aktivt kan sette inn i finansmarkeder og eiendom.
Vis hele sitatet...
Tror du kostnadene i forhold til innvandringen har vokst i samme periode? Kommer kostnadene til å vokse enda mer i fremtiden? Mener du oljefondet kan bære kostnadene relatert til innvandringen og kostnadene i kjølvannet av innvandringen?

Det var ikke Norge som tok imot flyktninger under andre verdenskrig. Det var i all hovedsak England og Sverige.
Vis hele sitatet...
Norge tok imot flyktninger under andre verdenskrig. Ikke et stort antall, men likevel.

Norge førte en restriktiv flyktningpolitikk i perioden før 2. verdenskrig. Til tross for at Fridtjof Nansen var Folkeforbundets Høykommissær for flyktninger, og til tross for at Norge internasjonalt gikk inn for å gi vern og beskyttelse til flyktninger, tok landet i mot få flyktninger selv. Mange var skeptisk til å slippe flyktninger inn, men ville gjerne hjelpe dem i andre land. Et unntak var de 1100 finnene som flyktet over grensen til Finnmark under vinterkrigen mellom Finland og Russland i november-desember 1939.
Vis hele sitatet...
http://www.motalleodds.org/againstal...let_Norge.html

Dessuten er England og Sverige er fra vår egen kulturkrets, så det er riktig det jeg sa.
belisarius, du skriver at en avtale ble "tvunget igjennom av Stortingsflertallet". Der stopper vår diskusjon. Du forstår tydeligvis ikke hva et demokrati innebærer. Du har flere ganger vist til at FRP som regjering blir "tvunget" til å gjøre ting de ikke liker av Stortinget. Det er derfor vi har et storting. Det er de som er folkevalgte. Dette var i utgangspunktet en diskusjon om en app for direkte demokrati, som fort ble plukket i filler, da en slik app som TS skisserer kun vil være en nyvinning innenfor de ulike ekkokamrene.

Jeg er sterk motstander av disse ekkokamrene, og de holdningene de skaper. Derfor har jeg brukt litt tid på å diskutere med deg. Det eneste jeg har oppnådd er å enda en gang bevise alt som blir sagt. Hvis man først har gått i grava, så er det mørkt og god natt.

Under andre verdenskrig var Norge okkupert av Nazi-Tyskland. Det som skjedde mellom 9. april 1940 og 8. mai 1945 er ganske irrellevant i denne sammenhengen. Egentlig hva som skjedde i hele Europa vedrørende flyktninger. For de var alle enten under fascistisk styre i Tyskland, Italia og Spania, eller okkupert av en av disse tre. Med unntak av Storbrittania og Sverige da. Som tok imot flyktninger i en så stor grad at deres egne innbyggerne måtte spare på maten. Det at Storbrittania (England) og Sverige tok imot flyktninger, kobler du inn i begreper som kulturkrets. Og med dette tilskriver deg at du har riktig svar.

I Nord-Norge var det riktignok frihet noe lenger, og noe tidligere, enn i resten av landet. Men det er ingenting i forhold til dette som kan sammenlignes med dagens situasjon.

Flyktningesituasjonen i mellomkrigstiden må sees i sammenheng med den store omveltningen som foregikk. Mange av disse flyktningene var i realiteten ikke lenger flyktninger - men de kunne ikke reise tilbake til sine hjemland, fordi de enkelt og greit ikke lenger eksisterte. Nansens arbeid var på ingen måte motivert av motstand mot innvandring. Snarere at folk skulle få lov til å reise hjem dit de skulle. At du i det hele tatt forsøker å trekke paralleller fra dette med dagens situasjon - viser for meg ihvertfall at du kun er ute etter å forsterke din egen overbevisning med selektivt utvalgte fakta. Ikke å utvide denne.
Sitat av Svartedauden Vis innlegg
belisarius, du skriver at en avtale ble "tvunget igjennom av Stortingsflertallet". Der stopper vår diskusjon. Du forstår tydeligvis ikke hva et demokrati innebærer. Du har flere ganger vist til at FRP som regjering blir "tvunget" til å gjøre ting de ikke liker av Stortinget. Det er derfor vi har et storting. Det er de som er folkevalgte. Dette var i utgangspunktet en diskusjon om en app for direkte demokrati, som fort ble plukket i filler, da en slik app som TS skisserer kun vil være en nyvinning innenfor de ulike ekkokamrene.
Vis hele sitatet...
Justisminister Anundsen ønsket som regjeringsmedlem å stramme inn policyen ovenfor asylbarna, som egentlig er barn av asylsøkere som har fått avslag. Denne innstrammingen ble stoppet av andre partier som ikke er regjeringsmedlemmer. Ergo kan man si at selv om et parti sitter i regjering, så er det bundet av politikken til andre partier. Det er sant at dette er demokrati, men det var heller ikke en del av poenget mitt.

Jeg er sterk motstander av disse ekkokamrene, og de holdningene de skaper. Derfor har jeg brukt litt tid på å diskutere med deg. Det eneste jeg har oppnådd er å enda en gang bevise alt som blir sagt. Hvis man først har gått i grava, så er det mørkt og god natt.
Vis hele sitatet...
Jeg er sterk motstander av samkjøringen av politiske oppfatninger mellom media, mainstreampolitikerne og kultureliten. Ekkokamrene og facebook er en liten fjert i forhold til den innflytelsen en samkjørt samfunnselite har på samfunnet og livet til alle oss som bor her.

Under andre verdenskrig var Norge okkupert av Nazi-Tyskland. Det som skjedde mellom 9. april 1940 og 8. mai 1945 er ganske irrellevant i denne sammenhengen. Egentlig hva som skjedde i hele Europa vedrørende flyktninger. For de var alle enten under fascistisk styre i Tyskland, Italia og Spania, eller okkupert av en av disse tre. Med unntak av Storbrittania og Sverige da. Som tok imot flyktninger i en så stor grad at deres egne innbyggerne måtte spare på maten. Det at Storbrittania (England) og Sverige tok imot flyktninger, kobler du inn i begreper som kulturkrets. Og med dette tilskriver deg at du har riktig svar.

I Nord-Norge var det riktignok frihet noe lenger, og noe tidligere, enn i resten av landet. Men det er ingenting i forhold til dette som kan sammenlignes med dagens situasjon.

Flyktningesituasjonen i mellomkrigstiden må sees i sammenheng med den store omveltningen som foregikk. Mange av disse flyktningene var i realiteten ikke lenger flyktninger - men de kunne ikke reise tilbake til sine hjemland, fordi de enkelt og greit ikke lenger eksisterte. Nansens arbeid var på ingen måte motivert av motstand mot innvandring. Snarere at folk skulle få lov til å reise hjem dit de skulle. At du i det hele tatt forsøker å trekke paralleller fra dette med dagens situasjon - viser for meg ihvertfall at du kun er ute etter å forsterke din egen overbevisning med selektivt utvalgte fakta. Ikke å utvide denne.
Vis hele sitatet...
Hvis krig hadde brutt ut i Sverige, Danmark, Storbritannia, Finland, Estland, Litauen, Latvia, Tyskland, Frankrike, Belgia osv, og det var reell nød og en reell flyktningesituasjon ville jeg stilt meg langt mer positiv til å ta imot flyktninger, og å gjøre tilpasninger slik at vi kunne hjulpet folk.

Det som derimot skjer i dag er at folk reiser halve jorda rundt, gjennom flere trygge land som har plikt til å ta imot flyktninger, mange er velferdsmigranter fra land som er trygge å oppholde seg i, ergo så er de ikke flyktninger.

En annen ekstremt viktig forskjell er at de som faktisk er flyktninger kommer fra en annen kulturkrets enn oss. Spesielt farlig er det at verdiene våre er totalt forskjellige, og det legger grobunn for misto og konflikter.

Flyktninger skal hjelpes, men de skal hjelpes i nærområdet. Hvorfor?
  • Det er lettere å repatriere flyktningene når det er trygt å reise tilbake
  • Det er ekstremt mye billige
  • De holder seg innen sin egen kulturkrets
  • Dype og alvorlige konflikter mellom den eksisterende befolkningen og flyktningene forebygges

Hvis du tror det er bare å presse på med 100 000 migranter per år uten at dette får konsekvenser for samfunnet og muligheten til å leve i fred her så er det du som lever i et "ekkokammer", eller skal vi si en alternativ virkelighet.

Svenskene har så smått begynt å våkne, og de prøver febrilsk å stenge grensene. La oss ikke gå i samme felle som dem.