Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1107
har kjøpt en kajakk brukt på finn.no. selger har sendt den med et transport firma fra nord og ned til sør-norge.

så har kajakken blitt skadet under frakten(knust).
transportøren sier at de godtar ikke transportskaden/klagen.
fordi kajakken var for dårlig pakket. den skulle etter fraktbrevet gått med båt hele strekningen. men er blitt lastet om på bil i bergen og stavanger.

hvem har evt ansvar for skaden (regningen)?
kjøper, selger eller transportøren?

jeg har betalt selger, bestilt og betalt transporten
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Hvis den ikke var skadet før den ble sendt, så er jo dette svinn og dermed er personen som transporterte det ansvarlig vil jeg si.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Uten å vite, eller komme med noen lover/regler så ville jeg sagt det er selger sitt ansvar-

Det er tross alt selger som har pakket og sendt varen, og du har betalt for frakt, det er bare en selvfølge at selger skal sende varer forsvarlig.
Trådstarter
han jeg kjøpte den av tok bilder før den ble sendt. og den var så godt som ny. den ble pakket inn på terminalen i en presenning og sendt derfra. en person fra transport firmaet var vist og til stede og så innpakkingen. den er 5,3M så ikke en liten pakke for å si det sån
Sist endret av rune22; 2. juni 2014 kl. 12:44.
"Øko-Terrorist"
Såvidt jeg forstår det skal du først få refundert pengene av selger, deretter må h*n ta det med transportbyrå.

:edit:
Dette er visst feil, ifølge denne artikkelen er det kjøpers ansvar når det er handlet privat.
http://www.dinside.no/896643/odelagt...ed-privat-kjop
Sist endret av tr80r; 2. juni 2014 kl. 12:53.
Så fremt du ikke kan påvise at selger har sendt eller pakket varen på en annen måte enn hva som er avtalt så vil ansvaret ligge på deg, jf. kjøpsloven §7.2. At kajakken er lastet om underveis vil sannsynligvis være dekket av vilkår hos fraktfører - som nok også har tatt forbehold mtp. innpakkning ol. Som oftest er det kun grovt uaktsom håndtering av tingen som medfører et erstatningsansvar fra fraktfører, og det vil også fordre at tingen er merket som skjør.

Det er da også du som er ansvarlig for å tegne nødvendige forsikringer for frakten, jf Kjøpsloven §8.2.