Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 2178
Lurer på og lage et led skilt. Noe alle dette.
http://youtu.be/42R1gYbzscs
Men jeg vill bruke
Så der skal paralellkoble.
Minus til minus og
pluss til pluss

Og må vist ha en resistor på 330ohm mellom hver + på diodene.

Er det noen måte og unngå dette? Tenker lodde sammen alle pluss og heller ha en resistor på slutten
Vill ha et ryddig brett med kun dioder.
Og et annet brett som har alle de elektriske komponentene.
Da må du ha ha lavere spenning ut til lys diodene.
strømkilde på 1,5V og (15mA * antall Led's). Da bør du være innafor. Men vet ikke om noen sånne kilder...
Trådstarter
Det jeg lurer på er om det er mulig og ha en stor resistor som senker spenningen 24led og en resistor

i stedet for en resistor mellom hver diode.
24led og 24resistorer


Sparer mye lodding. Og det ser bedre utpå et brett.

Tenkte og bruke et 9vbatteri.
I en parallellkobling av LEDs må hver gren ha en egen resistor. I praksis kan du si at dioder ikke begrenser sin egen strøm, og da har du med en felles resistor ikke kontroll på hvordan totalstrømmen fordeles mellom hver parallelle gren. Siden karakteristikken ikke er helt perfekt og identisk mellom hver diode vil noen da lede mer enn de skal, og andre mindre, når de påtrykkes den samme spenningen. Dersom én ryker på grunn av for mye strøm, vil den samme totalstrømmen bli fordelt på færre dioder, noe som kan få flere til å ryke, og da ryker til slutt alle sammen. Så du må nok dessverre ha en strømbegrensende resistor per parallelle gren med dioder.
Sist endret av Provo; 13. oktober 2013 kl. 21:27.
Jepp, jeg har eksperimentert med slike koblinger, og i praksis förer det alltid til at diodene lyser med forskjellig styrke.
Det du kan gjöre, er å koble flere dioder i serie med en felles motstand.
Trådstarter
Takker for nyttig info. Hvordan kan jeg regne ut hvilken resistor jeg skal bruke. Vet at jeg har tenkt til og bruke et eller to 9v batterier. Men usikker på hvor mange dioder som skal brukes. Kjøper en pose av disse fra ebay.
Sitat av rune22 Vis innlegg
Hvordan kan jeg regne ut hvilken resistor jeg skal bruke.
Vis hele sitatet...
http://freak.no/forum/showthread.php?t=72971
Sitat av Provo Vis innlegg
Dersom én ryker på grunn av for mye strøm, vil den samme totalstrømmen bli fordelt på færre dioder, noe som kan få flere til å ryke, og da ryker til slutt alle sammen. Så du må nok dessverre ha en strømbegrensende resistor per parallelle gren med dioder.
Vis hele sitatet...
Dersom LEDen ryker og blir en kortslutning. Noe de ofte gjør, etter det jeg forstår.
Sist endret av Arex_x; 14. oktober 2013 kl. 15:04.
Sitat av rune22 Vis innlegg
Vet at jeg har tenkt til og bruke et eller to 9v batterier.
Vis hele sitatet...
Det du BØR tenke litt på er at motstandene du kobler i serie med dioden er for å redusere strøm og spenning. Det blir dumt å benytte høyere spenning enn behovet for så å kaste bort endel av effekten i motstandene. (Sier seg selv?)
Et 9V batteri har ganske lav totaleffekt (lite batteri med høy spenning) og koster også ganske mye.
Du vil få MYE (mest?) LED effekt for kronasjene (more BANG for the buck!) ved å benytte deg av to/fire oppladbare batterier i seriekobling / serie-paralell for å drifte LED'ene.
(Men er det for å lage plakaten HEIA NORGE for bruk på VM er du nok fucked..)
Sist endret av woff; 14. oktober 2013 kl. 15:31.
Sitat av Arex_x Vis innlegg
Dersom LEDen ryker og blir en kortslutning. Noe de ofte gjør, etter det jeg forstår.
Vis hele sitatet...
Dersom den ryker og blir en rimelig godt ledende kortslutning vil resten av diodene bare slutte å lyse uten å ta skade og batteriet tappes. Dersom den ryker og blir et brudd, vil de andre bli belastet med mer strøm og ender gjerne med å lide samme skjebne. Normalt vil en diode som ødelegges av spenningstransienter bli en kortslutning, mens for høy strøm normalt fører til brudd. Men det finnes unntak.

Sitat av woff Vis innlegg
Det du BØR tenke litt på er at motstandene du kobler i serie med dioden er for å redusere strøm og spenning. Det blir dumt å benytte høyere spenning enn behovet for så å kaste bort endel av effekten i motstandene. (Sier seg selv?)
Et 9V batteri har ganske lav totaleffekt (lite batteri med høy spenning) og koster også ganske mye.
Du vil få MYE (mest?) LED effekt for kronasjene (more BANG for the buck!) ved å benytte deg av to/fire oppladbare batterier i seriekobling / serie-paralell for å drifte LED'ene.
(Men er det for å lage plakaten HEIA NORGE for bruk på VM er du nok fucked..)
Vis hele sitatet...
Nja. Det eneste fornuftige med et 9 V-batteri er jo ha parallelle grener med en motstand i serie med flere LEDs, og det er da ikke gitt at mer effekt kastes bort. Har han for eksempel en diodespenning på 2 V, kan han med et 9 V-batteri ha grener på 4 dioder i serie og 1 V over grenens motstand. Med to AA-batterier i serie må han nøye seg med én diode per gren, også her med 1 V over seriemotstanden. Han trenger da fire ganger flere grener for å få samme mengde dioder med to AA-batterier som med et 9 V-batteri, og vil da også få fire ganger mer bortkastet varmeeffekt.

I følge Wikipedia har et 9 V lithium-batteri ca 1,2 Ah kapasitet, mens et tilsvarende AA-batteri har ca 3 Ah. Det vil si ca dobbel energikapasitet i et 9 V-batteri som tar opp omtrent dobbelt så stor plass som et AA-batteri (noe som strengt tatt ikke er overraskende). Det koster omtrent det samme for ett 9 V-batteri som fire AA-batterier, så bang-for-the-buck-teorien er riktig hvis man betrakter kroner per energikapasitet alene, men som man ser avhenger det også noe av kretsen.