Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  28 3369
Jeg fant en bruker på Ebay som 100% sikkert har stjelt mitt bilde fra deviantART og da printer det på t-skjorter også selger det. Jeg har prøvd å sende han melding men de kan blokkere brukere, jeg har også sendt rapport til Ebay.

Her er da bildet mitt: http://darkfelcore.deviantart.com/ar...1050-208981071 som har Copyright via deviantART.

Her er t-skjorten han selger: http://www.ebay.co.uk/itm/Hot-New-AV...ht_1527wt_1396

Du kan se at at han har skiftet litt på "Avicii" fonten og gjort "My Feelings For You" litt sterkere men utenom det kan du se det er mitt bildet. Han har ikke kontaktet meg eller spurt om han kan bruke det, han har bare tatt det. Har jeg krav på noe? Kan jeg gjøre noe med dette, håper jeg kan få litt hjelp.
Du bør jo ha rett til å få stoppet salget, siden han har stjålet det fra deg.
vet ikke om du må ha patent på en eller annen måte før dette kan bli noe sak ut av, men ikke vet jeg, liker bare å leke smart =)
Sitat av DC89 Vis innlegg
vet ikke om du må ha patent på en eller annen måte før dette kan bli noe sak ut av, men ikke vet jeg, liker bare å leke smart =)
Vis hele sitatet...
Nei, patent er noe helt annet.
Han har ikke lov til å selge noe du har laget, nei, men hvis han bor i Kina eller noe spørs det hvor lett det er å få gjort noe med det.
Vurdert å kontakte ebay kanskje?

Kun de som kan gjøre noe med dette.

Politiet i Norge kommer ikke til å gjøre en dritt.
Felcore's Avatar
Trådstarter
15 0
Sitat av Mandokir Vis innlegg
Nei, patent er noe helt annet.
Han har ikke lov til å selge noe du har laget, nei, men hvis han bor i Kina eller noe spørs det hvor lett det er å få gjort noe med det.
Vis hele sitatet...
Står at han bor i Indonesia på Ebay. Han selger t-skjortene på Ebay.co.uk og Ebay.com. Blir små irritert når jeg tenker at han har tjent penger på noe som jeg har lagd uten tillatelse fra meg eller gjort en slags deal?
Sist endret av Felcore; 11. desember 2011 kl. 19:41.
Har du spurt Tim Bergling eller hans plateselskap om tillatelse før du brukte deres copyrightede logo i verker du selv krever copyright på?
Felcore's Avatar
Trådstarter
15 0
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Vurdert å kontakte ebay kanskje?

Kun de som kan gjøre noe med dette.

Politiet i Norge kommer ikke til å gjøre en dritt.
Vis hele sitatet...
Jeg bor ikke i Norge så det er like greit Er klar over at Politiet ikke bryr seg om dette/ kan ikke gjøre noe, har sendt rapport til Ebay og håper på svar.

Sitat av djemb Vis innlegg
Har du spurt Tim Bergling eller hans plateselskap om tillatelse før du brukte deres copyrightede logo i verker du selv krever copyright på?
Vis hele sitatet...
Så du mener at alle design folk skal spørre om tillatelse fra andre kompanier hele tiden? For dem blir det reklame og jeg ga ikke krav på copyright for designet, deviantART setter det for deg automatisk når du laster opp 1 bilde. Jeg selger ikke designet heller? Ser ikke hvilken skade jeg gjør.
Sist endret av Felcore; 11. desember 2011 kl. 19:42.
lol så du vil altså ha copyright på noe du igjen har stjålet fra andre? Tror neppe den går du... For at du skal eie bildet og ha copyright må det jo være ditt til å begynne med?
Kan jeg få spørre hvordan du fant ut at denne t-shorten lå ute for salg med akkurat ditt trykk på.
Kan tenke meg noe sånt som Image reversing search eller no, men ja. Merkelig.
Felcore's Avatar
Trådstarter
15 0
Sitat av Saint123 Vis innlegg
Kan jeg få spørre hvordan du fant ut at denne t-shorten lå ute for salg med akkurat ditt trykk på.
Kan tenke meg noe sånt som Image reversing search eller no, men ja. Merkelig.
Vis hele sitatet...
Fordi jeg og min fetter digger elektronisk musikk å vi er store fans av dj'er og nå som julen nærmer seg søkte jeg på ebay.co.uk etter posters eller noe som han kunne få til jul. Søkte på forskjellige dj'er som: Swedish House Mafia, Dada Life, Skrillex som da førte til Avicii = Jeg fant det.
Ditt beste shot er obv å kontakte ebay og fortelle dem at han har "stjålet" din design og be om at brukerkontoen hans stenges.
Felcore's Avatar
Trådstarter
15 0
Sitat av mp34567 Vis innlegg
lol så du vil altså ha copyright på noe du igjen har stjålet fra andre? Tror neppe den går du... For at du skal eie bildet og ha copyright må det jo være ditt til å begynne med?
Vis hele sitatet...
La oss si jeg finner 1 person som har lagd ett ganske bra design av Michael jackson også innholder designet logoen hans eller noe, betyr det at jeg kan bare ta bildet og begynne å selge det? Siden han ikke har krav på copyrights selvom han lastet opp bildet på nett og han har redigert / fikset det fordi logoen eller whatsoever har copyrights.
Sist endret av Felcore; 11. desember 2011 kl. 20:12.
Det blir aldri riktig å stjele, selv om noen andre har stjålet først...

Poenget folk vil frem til her er vel heller dobbeltmoralen over at du klager over at noen har stjålet noe du har "rett til" selv om du har "stjålet" det selv...
Sitat av Felcore Vis innlegg
La oss si jeg finner 1 person som har lagd ett ganske bra design av Michael jackson også innholder designet logoen hans eller noe, betyr det at jeg kan bare ta bildet og begynne å selge det? Siden han ikke har krav på copyrights selvom han lastet opp bildet på nett og han har redigert / fikset det fordi logoen eller whatsoever har copyrights.
Vis hele sitatet...
Nei, men det betyr vel samtidig at personen som lagde dette bildet også har brutt loven om opphavsrett til åndsverk.

To wrongs doesn't make a right.
Felcore's Avatar
Trådstarter
15 0
Sitat av Screwdriver Vis innlegg
Nei, men det betyr vel samtidig at personen som lagde dette bildet også har brutt loven om opphavsrett til åndsverk.

To wrongs doesn't make a right.
Vis hele sitatet...
Okey greit. Da kan vi avslutte diskusjonen også skal jeg bare gi langt faen Takk for hjelpen alle sammen!
Tjener du penger på det?
Du mener altså at du har rett til å kalle arbeidet for "ditt" når du i bunn og grunn ikke har gjort mer enn å knuse et bilde av Tim Berg og satt på noe tekst? Alt er jo stjålet. Om du hadde stjålet en bil som igjen hadde blitt stjålet fra deg, ville du politianmeldt det da? Du er jo like mye tyv som t-skjorte fyren
Sitat av Cikey Vis innlegg
Det blir aldri riktig å stjele, selv om noen andre har stjålet først...

Poenget folk vil frem til her er vel heller dobbeltmoralen over at du klager over at noen har stjålet noe du har "rett til" selv om du har "stjålet" det selv...
Vis hele sitatet...
Det er jo en vesentlig forskjell. De tjener penger på hans design. At han har laget et hobbybilde basert på et annet bilde har ingenting med saken å gjøre. Jeg synes du burde gjøre alt du kan for å stoppe salget. Ta kontakt med eBay.
Mye missforståelser her. Trådstartet har laget et bilde bestående av et fotografi han ikke selv har tatt og en logo han ikke selv har laget. Ok, han brukt andre sine bilder til å skape sitt eget. Derimot hadde han ingen intensjon om å tjene penger på det. Han har postet det på Deviantart i håp om at andre skal like det og komme med tilbakemeldinger.

Deretter har noen tatt bildet han har laget og trykket det på en t-skjorte, med intensjon om å tjene penger på det. Da er det plutselig kommersielt og ikke lenger kun fan-art laget av en entusiastisk fan. Saken blir dermed en helt annen. Trådstartet laget et bilde for å hylle Avicii, han som selger bildet bruker andre sitt åndsverk til egen vinning.
Sitat av m0nte Vis innlegg
Mye missforståelser her. Trådstartet har laget et bilde bestående av et fotografi han ikke selv har tatt og en logo han ikke selv har laget. Ok, han brukt andre sine bilder til å skape sitt eget. Derimot hadde han ingen intensjon om å tjene penger på det. Han har postet det på Deviantart i håp om at andre skal like det og komme med tilbakemeldinger.

Deretter har noen tatt bildet han har laget og trykket det på en t-skjorte, med intensjon om å tjene penger på det. Da er det plutselig kommersielt og ikke lenger kun fan-art laget av en entusiastisk fan. Saken blir dermed en helt annen. Trådstartet laget et bilde for å hylle Avicii, han som selger bildet bruker andre sitt åndsverk til egen vinning.
Vis hele sitatet...
Kjenner du ts diden du vet alt dette ?
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
Kjenner du ts diden du vet alt dette ?
Vis hele sitatet...
Det er jo åpenbart alt han sier? Halvparten som har postet i denne tråden har jo ikke brukt huet.
Sitat av guppy Vis innlegg
Det er jo åpenbart alt han sier? Halvparten som har postet i denne tråden har jo ikke brukt huet.
Vis hele sitatet...
Nei er vel for seint på natta
Såpekoker av rang
Dere er helt på jordet utenfor poenget her, selv om det er forståelig at det er en populær - men dust - vinkling å ta.

Her er det noen som potensielt tjener penger på et verk det ikke skal tjenes penger på. Spiller ingen rolle hvor trådstarter fikk kildematerialet sitt fra. Han laget harmløs fan-art, som ikke er noen nyhet hverken på DeviantART eller ellers på internett, uten profitt som mål. Argumentet mot trådstarter er så tynt at det blir bare uvesentlig flisespikkeri.

Det er helt korrekt å reagere på denne måten når han oppdager at noen prøver å tillegne seg profitt av hans eget verk.
Om han har brutt "copyright"-loven selv, er en annen diskusjon entirely.

Du gjør rett i å prøve å få tatt t-skjorta av salg, men jeg er redd det kan bli vanskelig. Ikke fordi du har
brukt såkalt opphavsbeskyttet materiale selv, men fordi det er en vanskelig sak å få igjennom. Ebay bryr seg ikke nevneverdig, med mindre den faktisk gjør store salg. Har vært med på akkurat dette her selv, med det unntaket
at det var personlige verk som ble solgt som prints (fordi jeg var dum og la de ut på DeviantART i alt for stor oppløsning, slik at de ble enkle å trykke opp), canvas, etc. Det var et helvetes mas i en 2 måneders tid før det ble tatt av Ebay. Det bikket min vei da jeg fikk hjelp av folk som har tilknytning til ledelsen hos DA, og de tok kontakt selv. De har litt mer i ryggen å backe seg opp med.
Det var uansett egentlig ikke verdt alt styret, da vedkommende ikke hadde tjent nevneverdige summer på prosjektet sitt,
men det er jo en prinsippsak, mer enn noe annet.

Senere avdekket vi at dette tydeligvis var en populær liten greie å prøve seg på. Flere andre venne-artister fra DA/Depthcore o.l.
fant sine egne verker presentert på samme måte. Det myldret av det. Og vi fikk ikke gjort en dritt med det. Dette er mange år siden nå, riktignok, så prosedyrer og slikt kan jo ha endret seg.

Stå på ditt. Prøv å få det vekk. Folk som opererer på den måten der bør deaktiveres fra internett.
Sist endret av monoid; 12. desember 2011 kl. 03:17.
Sitat av Bmariuz Vis innlegg
Du mener altså at du har rett til å kalle arbeidet for "ditt" når du i bunn og grunn ikke har gjort mer enn å knuse et bilde av Tim Berg og satt på noe tekst? Alt er jo stjålet. Om du hadde stjålet en bil som igjen hadde blitt stjålet fra deg, ville du politianmeldt det da? Du er jo like mye tyv som t-skjorte fyren
Vis hele sitatet...
Irrelevant. Det må nok heller Tim Berg klage på, i dette tilfellet.
Synes absolutt TS skal gjøre det han kan for å stoppe salget av dette. Så lenge han selv ikke har noen intensjon om å tjene penger på det - siden det er "stjålet" fra en originalkilde - er det absolutt rettmessig å protestere på at en random har tatt dette og utnyttet det kommersielt.

Om jeg skriver en fanhistorie fra Star Wars-universet og en annen tar dette og begynner å selge det, betyr ikke det at jeg ikke kan protestere på det. Det handler rett og slett om opphavsrett med flere ledd mellom originalkilden og "tyven". At det i tillegg dreier seg om noe jeg har lagd selv, men som bygger på en annens franchise, gjør det enda verre av denne 2.ledds-tyven, for da har jeg jo lagt ned egen innsats i det, og har en moralsk grunn til å klage, om ikke juridisk. Er noe annet å f eks klistre opp et printscreen av Darth Vader på en T-skjorte og selge det, da blir det ren Lucasarts-sak.

Hvorvidt det er du eller Tim Berg (aner ikke hvem det er, men antar han er originalartisten) som bør klage, må nesten klokere hoder svare på.

Lykke til
Felcore's Avatar
Trådstarter
15 0
Sitat av Wolfe707 Vis innlegg
Synes absolutt TS skal gjøre det han kan for å stoppe salget av dette. Så lenge han selv ikke har noen intensjon om å tjene penger på det - siden det er "stjålet" fra en originalkilde - er det absolutt rettmessig å protestere på at en random har tatt dette og utnyttet det kommersielt.

Om jeg skriver en fanhistorie fra Star Wars-universet og en annen tar dette og begynner å selge det, betyr ikke det at jeg ikke kan protestere på det. Det handler rett og slett om opphavsrett med flere ledd mellom originalkilden og "tyven". At det i tillegg dreier seg om noe jeg har lagd selv, men som bygger på en annens franchise, gjør det enda verre av denne 2.ledds-tyven, for da har jeg jo lagt ned egen innsats i det, og har en moralsk grunn til å klage, om ikke juridisk. Er noe annet å f eks klistre opp et printscreen av Darth Vader på en T-skjorte og selge det, da blir det ren Lucasarts-sak.

Hvorvidt det er du eller Tim Berg (aner ikke hvem det er, men antar han er originalartisten) som bør klage, må nesten klokere hoder svare på.

Lykke til
Vis hele sitatet...
Begynner å se folk som endelig forstår meg, takk!

Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
Tjener du penger på det?
Vis hele sitatet...
Nei, har heller ikke tanker på det.
Sitat av Felcore Vis innlegg
Begynner å se folk som endelig forstår meg, takk!



Nei, har heller ikke tanker på det.
Vis hele sitatet...
Svart tskjorte med bokstavene i hvitt hadde blitt bra
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
Svart tskjorte med bokstavene i hvitt hadde blitt bra
Vis hele sitatet...
Hæ?