Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 790
Anonym bruker
"Blå Nøkk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei.

Jeg har ADHD og angst som tilleggs-diagnose.

Jeg har blitt satt på all slags medisiner igjennom DPS, uten at noe egentlig hjelper.

Jeg føler at sentralstimulerende stoffer fungerer veldig bra, helt til de går ut av kroppen og jeg sitter med en dundrende angst og kroppslig ubehag.
Jeg får ikke sove, og dagen etter blir også helt ødelagt.

Akkurat nå så føles det som om angsten er det som plager meg mest.
Jeg har egentlig lagt sentralstimulerende medisiner på hylla, da jeg aldri ser for meg at jeg kommer til å bruke det.

Jeg har bedt om å bli henvist tilbake til DPS en siste gang for å prøve noe nytt. Ketaminbehandling, eventuelt nesespray hvis det er lettere å få til.
Og i den forbindelse lurer jeg på om noen har prøvd dette og har noen erfaringer å komme med?
Ser at blæreproblemer går under "Vanlige bivirkninger" og da begynner alarmbjellene å gå her.
Risikerer man å fucke opp blæra av medisinske doser?

Jeg har dessverre dårlig erfaring med DPS når det kommer til doseringer og informering om bivirkninger.
Hver gang så har de gitt meg ekstremt store opptrappingsdoser, gjerne flere medisiner samtidig som man helst skal ha oppkjøring på.

Den ene gangen ble jeg satt på Ciraplex, remeron og elvanse samtidig.
Og dette i store doser. Var like før det klikka helt for meg.

TLDR: Ketamin mot angst. Erfaringer eller tips å komme med?
Er ett helvete å bli overmedisinert i psykiatrien. Jeg ble satt på Efexor, Lyrica, Sobril, Mogadon og Remeron når jeg var på DpS for noen år siden. I tillegg til Metadon som jeg stod på fast. Ble helt sinnsyk i hodet. Klaget til pasientombudet og vant frem. Har ikke mye godt å si om psykiatrien. Tror de tar langt flere liv enn de redder. Etter mange runder med dem forstod jeg til slutt at jeg var best tjent med å holde meg langt unna dem. Tok en god del år å trapoe av benzo og til slutt gå av metadon og subutex, men kom meg i mål. Eneste medisin jeg bruker nå er Imovane Skal gå av den til våren. Vet ikke om Ketamin er noe jeg ville stått på fast nei hvis det er det du tenker på? Gjør de i det hele tatt det?
Sist endret av FriFugl; 27. februar 2024 kl. 18:39.
Jeg får vibber av at du ønsker å kurere """sykdommen""" din og ikke å leve med den.

Ketamin vil ikke kurere angsten din. Og ketamin er noe man ikke skal ta for ofte. Man får vel 2-3 sesjoner med ketaminbehandling før man blir ""frisk"".

Hvordan har du det dersom du kutter ut medisinene dine i et par uker?

Hvis ikke medisinene dine har noen positive effekter så sitter du jo igjen med bare bivirkningene. Det høres ganske jævelig ut.
Sist endret av IneartheDx; 27. februar 2024 kl. 19:04.
Anonym bruker
"Taktløs Håbrann"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det er behandlingsresistent depresjon ketamin brukes mot i det offentlige, ikke angst.
Anonym bruker
"Blå Nøkk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Jeg har kuttet ut alle medisiner unntatt cipralex.
Jeg kan rett og slett ikke bruke sentralstimulerende midler uten å få et angsthelvete i dagevis etterpå.

Det jeg sitter igjen med da er angst.
Jeg har fått mengder med alt fra valium til xanor men jeg ønsker ikke å bli avhengig av benzo heller.

Derfor ønsker jeg å prøve noe annet enn ssri, benzo osv. og vil da prøve ketamin nesespray.

Det brukes som nevnt ovenfor mot depresjon, men vanlig ketaminbehandling funker også mot angst, så det er mulig nesesprayen funker også.

Derfor lurer jeg på om noen har noe erfaring med dette eller om det er dødfødt å prøve.

Takk for innspill og hjelp!
Anonym bruker
"Taktløs Håbrann"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg har kuttet ut alle medisiner unntatt cipralex.
Jeg kan rett og slett ikke bruke sentralstimulerende midler uten å få et angsthelvete i dagevis etterpå.

Det jeg sitter igjen med da er angst.
Jeg har fått mengder med alt fra valium til xanor men jeg ønsker ikke å bli avhengig av benzo heller.

Derfor ønsker jeg å prøve noe annet enn ssri, benzo osv. og vil da prøve ketamin nesespray.

Det brukes som nevnt ovenfor mot depresjon, men vanlig ketaminbehandling funker også mot angst, så det er mulig nesesprayen funker også.

Derfor lurer jeg på om noen har noe erfaring med dette eller om det er dødfødt å prøve.

Takk for innspill og hjelp!
Vis hele sitatet...
Dødfødt å prøve offentlig, men det finnes private klinikker for de som har råd og anledning. Her gjør ett gram i nesa på en kveld meg mindre deprimert i ti pluss dager, men kjenner absolutt ingen effekt på angstsymptomer.

Lurer på når det offentlige innser at Spravato bare er dritdyr ketamin som de allerede har liggende slik at flere kan få behandlingen. Irriterer meg også at man gå på SSRI/SNRI samtidig, da jeg er "allergisk" mot disse, selv om vanlig ketamin alene, uten terapi fungerer hver jævla gang.

Så fint det hadde vært med en mer behagelig medisinering annenhver uke enn det konstante kjemiske fengselet typiske antidepressiva føles som. Den hypotetiske virkningsmekanismen fremstår også mye mer logisk enn HURR DURR SERATONIN?!?
Anonym bruker
"Blå Nøkk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Helt enig.

Er ikke noe fan av SSRI selv. Masse bivirkninger og jeg føler meg ikke noe særlig bedre.

Mitt ønske er å seponere de, men å tilføre enda mer angst enn det jeg har nå frister lite.

Hadde liksom håpt at ketamin kunne vært løsningen på det.
Anonym bruker
"Leken Sverdfisk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Når du sier sentralstimulerende mener du på resept og dosering som overvåkes tett, eller sentralstimulerende du skaffer på egenhånd og bruker uten veiledning og overvåkning?
Legetime annenhver uke minst burde man ha til man finner balansegangen med hvilken dosering og hvilket preparat som passer for seg.
Ketamin fikser ikke adhd eller angst men det brukes i forskning for å se om det har effekt mot depresjon.
Jeg ser at du har et høyt ønske om å få det bedre og det er bra at du vil gi dps et nytt forsøk, men jeg legger merke til at du skriver at du vil gå dit for at de skal tilby deg noe nytt (i dette tilfellet ketamin) og det er ikke nødvendigvis en smart tilnærming å ha til psykolog at det er de som skal kurere deg. Det må nemlig komme fra deg selv, og om det ikke har funka før så er det du som må gjøre noe nytt og anderledes altså inni deg selv, ha en annen holdning og tilnærming til psykolog enn hva du har hatt. Skjønner at dette høres litt provoserende ut og det er ikke ment på den måten, mener bare at psykologer er en hjelper som kan få deg til å forstå deg selv på andre måter, men de kan ikke servere deg en løsning uten at du selv graver i deg og tenker på helt nye måter.
Du kan prøve å trappe dem ned veldig langsomt. Noen bruker diamantvekt og skjærer av små biter av gangen. Går også ann å løse dem opp i vann og bruke sprøyte til å måle med. Er en del info om det på nettet. Podcaster, og youtube også. De fleste leger skjønner dessverre veldig lite om hvor dårlig man blir av å gå av SSRI.
Sist endret av FriFugl; 28. februar 2024 kl. 16:18.
Anonym bruker
"Blå Nøkk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Når du sier sentralstimulerende mener du på resept og dosering som overvåkes tett, eller sentralstimulerende du skaffer på egenhånd og bruker uten veiledning og overvåkning?
Legetime annenhver uke minst burde man ha til man finner balansegangen med hvilken dosering og hvilket preparat som passer for seg.
Ketamin fikser ikke adhd eller angst men det brukes i forskning for å se om det har effekt mot depresjon.
Jeg ser at du har et høyt ønske om å få det bedre og det er bra at du vil gi dps et nytt forsøk, men jeg legger merke til at du skriver at du vil gå dit for at de skal tilby deg noe nytt (i dette tilfellet ketamin) og det er ikke nødvendigvis en smart tilnærming å ha til psykolog at det er de som skal kurere deg. Det må nemlig komme fra deg selv, og om det ikke har funka før så er det du som må gjøre noe nytt og anderledes altså inni deg selv, ha en annen holdning og tilnærming til psykolog enn hva du har hatt. Skjønner at dette høres litt provoserende ut og det er ikke ment på den måten, mener bare at psykologer er en hjelper som kan få deg til å forstå deg selv på andre måter, men de kan ikke servere deg en løsning uten at du selv graver i deg og tenker på helt nye måter.
Vis hele sitatet...
Det har vært i tett oppfølging av overlege.
Som har i mitt tilfelle betydd overdreven dosering av alt. Helt opp til 80mg Ritalin i løpet av en uke.
Fikk beskjed om at jeg ikke ville merke noe av 20mg, men jeg ble rett og slett ruset.
Etterfulgt av ekstrem angst selvfølgelig.

Prøvde å gjøre som legen sa, å øke dosering og følge planen.
Ble verre og verre, helt til jeg måtte slutte.
Det var da jeg ble satt på cipralex, remeron og elvanse samtidig.

Jeg valgte å kutte ut remeron og stå på cipralex, da det ga noe lindring etter de 2 første forjævlige ukene.
Kuttet også elvanse.
Ble satt på attentin, men det var samme problematikk der.
Det var da jeg bestemte meg for at sentralstimulerende ikke var noe for meg.

Men angsten er fortsatt der, verre enn før jeg begynte på DPS og ble satt på en vill karusell av medisiner.

Nå vil jeg egentlig bare bli kvitt angsten og leve med ADHDen, men orker ikke å bytte SSRI eller prøve flere piller.

Det står at ketamin har en omtrent umiddelbar effekt og da finner jeg jo fort ut om det virker eller ei.
Anonym bruker
"Blå Nøkk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Jeg har også gått til psykolog uten at det har hatt noen effekt.

Kognitiv adferdsterapi har faktisk hjulpet en del, men når angsten er på det verste så er det veldig vanskelig å tenke rasjonelt.

Og man blir selvfølgelig desperat, sånn som jeg er nå.

Har samboer, barn og jobb. Det er dritt at det skal gå utover de og.
Ketamin nesespray varer jo sikkert bare en halvtime så har du like mye angst igjen? Brannslokking med ekstremt kort effekt tenker jeg da.
Sitat av Astro Man Vis innlegg
Ketamin nesespray varer jo sikkert bare en halvtime så har du like mye angst igjen? Brannslokking med ekstremt kort effekt tenker jeg da.
Vis hele sitatet...
Hvis valget er mellom angst, eller ketamin rus, så tror jeg at jeg hadde valgt angsten, og lært meg å leve med den.
Anonym bruker
"Rask Katt"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Er spravato på blå resept?
Anonym bruker
"Blå Nøkk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
«Rusen» varer en halvtime, men effekten varer jo mye lenger.