Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1161
Hei

Jeg skal prøve å legge fram dette innlegget på en slik måte at dere ikke veit hvilken side av diskusjonen jeg står på.

Scenario:
Person1 (heretter 1) begynner å snakke om en serie til person2 (heretter 2. 1 veit ikke at 2 ser på denne serien, han tror heller ikke han kommer til å begynne å se på den. 1 har allerede dagen før gitt uttrykk for at han ikke ser på den, men begynner dagen derpå.

1 røper et dødsfall som er relativt sentralt i serien, ikke ødeleggende, men like fullt en spoiler.

Her kommer det etiske spørsmålet: Er det 1 som bør si fra før han eventuelt spoiler noe eller 2 som bør si fra når 1 begynner å snakke om serien? Jeg vet at det kan sees på fra begge sider, derfor gjør jeg det om til et ja/nei-spørsmål:

Kan man spoile noe hvis man er tror at personen man spoiler til ikke ser/kommer til å se på serien?

Hilsen Banksy
lol. 1world problems
Jeg ser ærlig talt ikke problemet med dette så lenge man ikke poster spoilers i en artikkel eller whatever uten å si ifra først.
Pratefant
La meg gjette:

SPOILER ALERT! Vis spoiler
Game of Thrones, og person 2 ble sur på deg.
Sist endret av HawoX; 12. mars 2013 kl. 16:55.
Shady Banana
Quix's Avatar
En fin ''regel'' å gå etter.
Spoilers slutter å være spoilers etter:
Vanlig episode - 2 uker
Sesongfinale - 2 måneder
Seriefinale - 1 år

Men ja, du skal alltid calle spoiler alert før du sier noe spesifikt.
Sist endret av Quix; 12. mars 2013 kl. 17:05.
Hvordan kan 1 spoile et dødsfall, hvis 2 allerede ser på serien 1 har begynt å se?
Det er normal "folkeskikk" og forsikre seg om ting før man spoiler. "Har du sett den serien?" kan funke
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Det er vanlig "folkeskikk" å markere spoilere når de kan ødelegge for folk som ikke følger med. Det er alltid folk som oppdager serier/filmer sent, så det er bedre å være på den sikre siden - i hvert fall hvis det ikke går klart frem at det kan være spoilere i en tråd.

På den annen side skal man alltid være veldig forsiktig med å diskutere/researche serier man henger etter i - det er ikke alle som tenker seg om før de poster. Jeg er fortsatt irritert over den gangen jeg leste en artikkel om en character i en serie jeg hadde funnet, og fant overskriften "Death" rett i innholdsfortegnelsen på en wiki...

Det er veldig lett å unngå å spoile, men man må også være forsiktig med hva man klikker seg inn på.
Sist endret av robhol; 12. mars 2013 kl. 17:11.
Sitat av Penesmurfen Vis innlegg
Hvordan kan 1 spoile et dødsfall, hvis 2 allerede ser på serien 1 har begynt å se?
Vis hele sitatet...
Bøker? Kan også hende 2 ser helt fra starten av serien, i motsetning til 1, som er mye lenger framme.
PerPerPerPerPerPer
PerPerPerPer's Avatar
Sitat av Powlair Vis innlegg
En fin ''regel'' å gå etter.
Spoilers slutter å være spoilers etter:
Vanlig episode - 2 uker
Sesongfinale - 2 måneder
Seriefinale - 1 år

Men ja, du skal alltid calle spoiler alert før du sier noe spesifikt.
Vis hele sitatet...
Internt har vi alltid 1-2 dager etter episoden er gitt ut. Hvis du er fan ser du den ASAP, og hvis du ikke har muligheten så vet de andre det.
Hvis man skal røpe en spoiler i en serie burde man si ifra før man gjør det, uansett hva. Noen vil ikke vite noe som helst og det får være deres ting, det er douche å ødelegge for dem.
Sist endret av PerPerPerPer; 12. mars 2013 kl. 17:30.
Trådstarter
11 3
Sitat av Powlair Vis innlegg
En fin ''regel'' å gå etter.
Spoilers slutter å være spoilers etter:
Vanlig episode - 2 uker
Sesongfinale - 2 måneder
Seriefinale - 1 år

Men ja, du skal alltid calle spoiler alert før du sier noe spesifikt.
Vis hele sitatet...
Mange serier er tidløse, Sopranos f.eks, så jeg synes ikke tid er en faktor når det gjelder spoilere. Forøvrig er jeg veldig enig i at spoiling går under vanlig folkeskikk.

Jeg kan avsløre at jeg er person2 og det som ble spoilet var ... neida. Men det var i The Walking Dead, som jeg liker veldig godt så langt
Jeg vil si det er et tosidig ansvar. Hvis 1 ikke vet at 2 ser serien, er det valgfritt om 1 spør først. Det som kan være greit er at 1 forsikrer seg om at 2 ikke ser serien. Men hvis 2 ikke vil høre spoilers, er det 2 sitt ansvar å si ifra med en gang 1 begynner å snakke om det. Den som tier, samtykker, sies det.
Sist endret av L33tenGutt; 12. mars 2013 kl. 17:51.
Minner meg litt om den gangen "The perfect storm" gikk på kino. Jeg skulle dit samme kvelden, og spør en som har sett den hvordan den var. "Jo, den var flott, men alle dør til slutt dessverre" fikk jeg til svar. Filmen ble ikke helt den samme.
Sitat av Penesmurfen Vis innlegg
Hvordan kan 1 spoile et dødsfall, hvis 2 allerede ser på serien 1 har begynt å se?
Vis hele sitatet...
haha, meget godt poeng