Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  112 8826
Sitat av zlagther Vis innlegg
Kilder plox, siden vis det hadde vært like likevekt ville ikke co2 nivåene holdt seg konstant da eller gått litt opp pr. år? Istedenfor denne virkningen vi ser som er ganske piggete
Vis hele sitatet...
Måtte jo komme, jeg fant hvertfall en artikkel som forklarer bedre enn meg.. Jeg har forresten heller ikke ment at CO2 er konstant, CO2 går jo gjennom sitt naturlige kretsløp i naturen..

KARBONDIOKSID (CO2) er en gass som for tiden er mest kjent for å bidra til drivhuseffekten og dermed å være skadelig for klimaet. Det er selvsagt bra at dette faktum har kommet opp i vår bevissthet, fordi drivhuseffekten sannsynligvis er en av de største truslene vi står ovenfor. Dessverre kommer klimadebatten – med profesjonell hjelp, kan man få inntrykk av – av og til på avveie.

DET HEVDES f.eks. at «CO2 er en forutsetning for liv på jorden.» Ja, selvfølgelig er det det: For det første trenger planter CO2 for å leve. For det andre inngår CO2 i en naturlig drivhuseffekt. Uten denne hadde klimaet på jorden vært for kalt til å kunne muliggjøre liv. Det stemmer også at de naturlige CO2-utslippene er større enn de menneskeskapte. Men ingen av delene har noen som helst relevans for klimapolitikk. CO2 inngår i en naturlig kretsløp: Naturen forbruker akkurat så mye CO2 som den produserer. Dermed er de naturlige utslippene ufarlige, uansett størrelse, fordi det hersker en likevekt mellom naturlig produksjon og forbruk.
Problemet er at det menneskeskapte CO2-utslippet kommer i tillegg til det naturlige, og at det derfor ikke fins noe tilsvarende CO2-forbruk som kan kompensere menneskenes utslipp. Hvis man kunne få naturen til å forbruke mer CO2, så hadde ikke dette vært så farlig, men det kan man ikke. (Bortsett fra at man kan plante skog, men det kan i beste fall utjevne tidligere rovbruk på skog, men neppe kompensere utslipp av fossilt CO2).
Problemet ligger altså i at våre CO2-utslipp forstyrrer en hårfin balanse i naturen, ikke i at CO2 er giftig, eller i at vi slipper ut mer av det enn naturen selv gjør. Derfor vil heller ikke klimaforskere eller naturvernere «avskaffe» CO2. Istedenfor er de bekymret for økningen i atmosfærens CO2-konsentrasjon som en følge av menneskeskapte utslipp. Dette fordi en økning i CO2-konsentrasjonen forsterker den – i grunnen som sagt også naturlige – drivhuseffekten.
Vis hele sitatet...
http://www.evol.no/hanno/00/Adressa.htm
True phreak.
Sitat av DataFreak96 Vis innlegg
Det har vært bevist gang på gang at jorden går igjennom varme/kulde sykluser, man har bevist dette ved å bore i tusener av år gammel is og sett på strukturen i isen. Det er også mange andre ting som motsier global oppvarming, men det var den jeg kom på nå.

Filmen ''An inconvinient truth'' har også blitt avslørt for å inneholde masse løgner.
Vis hele sitatet...
Da er det jo flott at klimaforskningen i svært liten grad baserer seg på innholdet i "An Inconvenient Truth", da.

Det stemmer det du sier om at klimaet går i sykluser, men disse syklusene er i stor del styrt av karbondioksid-innholdet i atmosfæren (i kombinasjon med solaktivitet). Over mange millioner år har karbondioksid i atmosfæren blitt absorbert av organismer i havet, som så har dødd og synket til bunnen, begravd, og over tid blitt omdannet til hydrokarboner. I det vi brenner hydrokarbonene som er hentet opp fra bakken, slipper vi fri CO2 ut i atmosfæren igjen. Det er enkel logikk; Forbrenning av hydrokarboner og kull VIL føre til en økning i drivhuseffekt. En økning i drivhuseffekten VIL føre til høyere gjennomsnittstemperatur på jorden, som igjen fører til havsmelting, som fører til reduksjon i jordens albedo (refleksjonsevne), som fører til ytterligere temperaturøkninger, som fører til mer kaotiske værmønstre osv osv. Hele systemet, samspillet mellom natur og liv, som har blitt finstemt gjennom milliarder av år, kommer ut av balanse, og det tar tid å rette opp igjen.

Man kan alltids diskutere omfanget av dette menneskelige bidraget, og hva slags effekt det faktisk har på klimaet, det er helt legitimt, men å avfeie hele problematikken som tull og løgner vitner om manglende kunnskap og overlagt ignoranse.
Sist endret av Orph; 9. juni 2013 kl. 15:47.
Sitat av Orph Vis innlegg
Og hvordan tror du planter får energi om natten, når solen ikke står på himmelen lenger? Jo, de bruker noe av reservene de har lagret i form av sakkarider (sukker, stivelse, cellulose, etc.) i celleånding, omdanner de til karbondioksid ved at de absorberer oksygen, og utnytter energioverskuddet til å overleve frem til solen atter en gang titter over horisonten.

Dette er faktisk også grunnskolepensum.
Vis hele sitatet...
Dette har blitt oppklart lengre opp
True phreak.
Sitat av zlagther Vis innlegg
Dette har blitt oppklart lengre opp
Vis hele sitatet...
Det fikk jeg ikke med meg! Slettet posten.
Sist endret av Orph; 9. juni 2013 kl. 16:02.
Sitat av Elshop Vis innlegg
men følte jeg måtte lage en diskusjonsthread om dette, da dette gjør meg veldig sur.
Vis hele sitatet...
Og der har du grunnen til at naturvernerne vinner, mens du må betale regningen for bilkjøringen din. Du kommer hit og klager (og av alle idiotiske ting fornekter vitenskap i samme slengen, men det er du blitt banket på så grundig at jeg ikke orker å skrive noe om). Men hva mer gjør du? Har du på noen som helst måte prøvd å forhindre dette før det skjer? Vært politisk aktiv der det skal til for å hindre at dette blir en så stor utgift? Jeg vil gjette på at du har sittet på ræva, gjort ingenting og gidder ingenting. Du får ikke mer enn du er villig til å gi.

Det er mye som kan gjøres fra internett, men klaging på denne måten gjør bare at du ser barnslig ut.
Sitat av dinosauren Vis innlegg
For oss som bor i området så er 18 bomstasjoner i lille Grenland veldig mye. Er veldig ofte i porsgrunn og skien for å ta en matbit, sjekke utelivet, kino osv, men det kan fort bli til at vi tenker oss om to ganger når du må gjennom 4-5 bomstasjoner for å komme dit. Det hjelper heller ikke at kollektivtilbudet er et makkaverk. Dyrt, ofte forsinka og for få busser. Hvis de skal satse på alle disse bomstasjonene for å få folk til å bruke kollektivtilbudet mer må du gjøre noen store forandringer.
Vis hele sitatet...
Er greit å sette seg inn i hva man klager på.. Om du må gjennom 4-5 bomstasjoner så betaler du bare for en passering.
Sitat av meitemark Vis innlegg
Og der har du grunnen til at naturvernerne vinner, mens du må betale regningen for bilkjøringen din. Du kommer hit og klager (og av alle idiotiske ting fornekter vitenskap i samme slengen, men det er du blitt banket på så grundig at jeg ikke orker å skrive noe om). Men hva mer gjør du? Har du på noen som helst måte prøvd å forhindre dette før det skjer? Vært politisk aktiv der det skal til for å hindre at dette blir en så stor utgift? Jeg vil gjette på at du har sittet på ræva, gjort ingenting og gidder ingenting. Du får ikke mer enn du er villig til å gi.

Det er mye som kan gjøres fra internett, men klaging på denne måten gjør bare at du ser barnslig ut.
Vis hele sitatet...
ikke egentlig jeg har deltatt i diskusjoner på avisa, skrevet under kampanjen og send kampanjen til flere av mine venner som skal ha bil eller har bil.

så ikke kom her å tro noe.

Sitat av Yalla Vis innlegg
Er greit å sette seg inn i hva man klager på.. Om du må gjennom 4-5 bomstasjoner så betaler du bare for en passering.
Vis hele sitatet...
hvis det er under 1 time.
Vi har aldri sluppet ut så mye klimagasser og dritt som vi gjør nå heller, trådstarter. Det er noe å tenke på. All oljen vi drar opp fra bunnen av havet, og gassen, er noe atmosfæren aldri har måttet tåle før. Det er ikke småtterier.

Kuer som spiser mat og driter er en konstant syklus og er en del av kretsløpet. Det er ikke den oljen og industrien vi har i dag.

Derfor er det ikke bare en naturlig syklus som foregår i dag.

MEN med det sagt, så vil jeg være enig med deg at å bare kjøre på med bompenger er fullstendig feil måte å gjøre det på. Skal vi alle parkere bilene våre til slutt, fordi det blir for dyrt å kjøre??

Nei det er de som lager bilene som må lage BARE el-biler, og vi må kun ha fornybar energi tilgjengelig. Kun bruk olje og sånt til det vi absolutt må bruke det til (som kjøleskap, frysere og diverse).
vell hadde det ikke vært for at hydrogenbiler er dyrere en bensinbiler og bensin og hydrogen koster like mye så hadde flere folk valgt hydrogenbiler, som bare gir fra seg vann, rekkevidden holder AKKURAT til Oslo fra Porsgrunn mens en bensinbil holder mye lengre så det er også noe å tenke på.
Sitat av Zabbath Vis innlegg
Helt feil. I perioder har det vært mye varmere enn det er nå. Bl.a. for bare noen tusen år siden. Dette er grundig dokumentert. Det har også vært høyere konsentrasjon av CO2 i atmosfæren enn vi har i dag.

Og forresten: Konsentrasjonen av CO2 øker når klimaet blir varmere; ikke omvendt. Et litt ubeleilig faktum for klimahysterikerne.
Vis hele sitatet...
Om det er så grundig dokumentert, hvor er dokumentene? Alle grafer jeg kommer over viser at 400 ppm med CO2 er det høyeste vi vet om - om man ser bort i fra klodens yngre dager, hvor vi ikke hadde fått liv på planeten og dermed heller ikke stabilisert atmosfæren.
Sitat av Elshop Vis innlegg
vell hadde det ikke vært for at hydrogenbiler er dyrere en bensinbiler og bensin og hydrogen koster like mye så hadde flere folk valgt hydrogenbiler, som bare gir fra seg vann, rekkevidden holder AKKURAT til Oslo fra Porsgrunn mens en bensinbil holder mye lengre så det er også noe å tenke på.
Vis hele sitatet...
Litt av poenget mitt er at hvis bilindustrien har viljen, så klarer de nok veldig lett å lage elbiler som har laaang rekkevidde og ladestasjoner som er både effektive, raske og enkle å bruke.

Men den økonomiske motivasjonen som er i oljen og bensinen er så sterk at den klarer ingen å snu uten videre.
det har vell også med hva folk foretrekker jeg vil ha bil med lyd.

ikke en bil som ikke lager lyd.
Sitat av Elshop Vis innlegg
ikke egentlig jeg har deltatt i diskusjoner på avisa, skrevet under kampanjen og send kampanjen til flere av mine venner som skal ha bil eller har bil.

så ikke kom her å tro noe.
Vis hele sitatet...
Hyggelig å høre at jeg tar feil, majoriteten som beklager seg om slikt gjør nemlig ikke noe. Greit, da har du gjort noe og i det minste forsøkt, da kan praten gå tilbake til idiotien med å tro at mennesket ikke er gode nok til å klare å påvirke et naturlig skapt system i en negativ retning.
Sitat av meitemark Vis innlegg
Hyggelig å høre at jeg tar feil, majoriteten som beklager seg om slikt gjør nemlig ikke noe. Greit, da har du gjort noe og i det minste forsøkt, da kan praten gå tilbake til idiotien med å tro at mennesket ikke er gode nok til å klare å påvirke et naturlig skapt system i en negativ retning.
Vis hele sitatet...
nei altså, jeg kjenner jo til disse sofa syterene men jeg gidder ikke sitte på ræva når det går utover meg hvis bommene kommer.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Elshop Vis innlegg
Jeg vet at 1 kilo bomull og 1 kilo bly er det samme osv fordi det er bevist ved at 1 kilo er 1 kilo uansett å mye du snur og vender på det.

men global oppvarming er kontroversielt tema hvor mange sier forskjellig.
Noen forskere mener det ikke er menneskeskapt, noe jeg da mener fordi jorda er så kompleks og "mystisk" (fant ikke noe bedre ord) at vi ikke kan si 100% at det er det og det.

akkurat som at vi ikke kan si hva som skjer hvis vi "hopper" inni ett worm hole siden vi bare kan tenke oss til det.
Vis hele sitatet...
Ja, jorden har hatt mange sykluser, istider og varme tider.
Forskjellen mellom nå og da, er at den økte mengden karbon i et av disse tidligere syklusene kom fra vulkaner og andre naturlige fenomener.

Nå derimot, har vi tappet ned i reservoarer av kjemisk-bundet karbon i olje, noe som har ført til en økning av Co2 i atmosfæren i en hastighet vi ganske sikkert kan si aldri har skjedd før.
Vi kan enda sikrere si at disse mengdene av Co2 aldri hadde blitt frigjort i atmosfæren i disse hastighetene uten menneskelig innblanding.

Håper dette hjelper litt på forståelsen av global oppvarming og menneskets rolle i det.
Sitat av Elshop Vis innlegg
det har vell også med hva folk foretrekker jeg vil ha bil med lyd.

ikke en bil som ikke lager lyd.
Vis hele sitatet...
Er du villig til å betale for lyd?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Forskjellen mellom nå og da, er at den økte mengden karbon i et av disse tidligere syklusene kom fra vulkaner og andre naturlige fenomener.
Vis hele sitatet...
Eg tipper ein grunn til at CO2-konsentrasjonen tidlegare har auka etter temperaturauken er at hava har mindre evne til å løyse CO2 ved høgare temperatur. Difor vil gjerne dei frigjere CO2 når temperaturen stig, medan vi i dag har delvis motsett årsakssamanheng: CO2 aukar temperaturen, som igjen fører til at hava gir frå seg meir.
http://ozoneinfusion.com/wp-content/uploads/2010/04/CO2-Solubility-In-Water.jpg

Så at det i tidlegare tider har vore forsinkelse mellom oppvarming og CO2, så er det på ingen måte eit bevis mot global oppvarming i dag; at CO2 er drivhusgass er ikkje kontroversielt...
Kjører selv eldrift, men må inrømme at veldig, veldig lite av det totale utslippet kommer fra biltrafikken.
Bare ett enkelt av de store fraktskipene forurenser mer en hele Norges bilpark hvis jeg husker korrekt.

http://www.dinside.no/907623/utslipp...-verdens-biler

Totalt CO2:
http://www.smmt.co.uk/wp-content/uploads/UK_total_CO2_emissions_share.png?9b6f83

Så skjønner ikke helt hvorfor det fokuseres så mye på biltrafikken.
Vi kan spare miljøet mye mer ved å fokusere på å redde regnskogenene, mer miljøvennlige fabrikker, og mer energieffektive hus enn det bilhykleriet som pågår for tiden.
Sitat av Ross Vis innlegg
Kjører selv eldrift, men må inrømme at veldig, veldig lite av det totale utslippet kommer fra biltrafikken.
Bare ett enkelt av de store fraktskipene forurenser mer en hele Norges bilpark hvis jeg husker korrekt.

http://www.dinside.no/907623/utslipp...-verdens-biler

Totalt CO2:
http://www.smmt.co.uk/wp-content/uploads/UK_total_CO2_emissions_share.png?9b6f83

Så skjønner ikke helt hvorfor det fokuseres så mye på biltrafikken.
Vi kan spare miljøet mye mer ved å fokusere på å redde regnskogenene, mer miljøvennlige fabrikker, og mer energieffektive hus enn det bilhykleriet som pågår for tiden.
Vis hele sitatet...
NOx og SOx er ikke det samme som CO2.
Fokset på å fjerne biler handler ikke bare om globale utslipp, men også om lokale situasjoner. Biltrafikken påvirker miljøet lokalt i større grad enn bedrifter andre steder. I tillegg ser du jo av diagrammet at biler står for en betydelig del av utslippenn (14% som det står der), og med tanke på at masse av disse utslippene er ganske lett å redusere - og man kan se på det som unødvendige utslipp er det kanskje en grei plass å starte. Men det må ikke være det eneste fokusområde, men det er der vi som privatspersoner letteste kan gjøre en endring.

Så kort fortalt vil det å redusere bilbruk gi masse goder: Mindre globale utslipp, mindre luftforurensning i byene og samtidig løse opp en del av trafikkproblemene. Og de stedene hvor biler er et størst problem (altså større byer) er også de stedene man gjerne har utbygget kollektivtransport som man ønsker at flere skal ta i bruk.

Man må selvfølgelig prøve å legge press på industrien. Her er det ikke fullt så lett å få med privatpersoner - men om forbrukere setter miljøet som et krav så vil industrien gjerne følge etter. Om folk velger produkter som er produsert miljøvennlig måte, og går med på å betale mer for slike produkter - så vil man rett og slett tvinge industrien over på dette. Kjøpt-og-kast kulturen er jo også med på å skape en større industri med mer forurensning.

I tillegg har det en viss psykologisk effekt. Om man først får folk til å gå med på enkelte miljøtiltak blir de kanskje litt mer obs på problemene og situasjonen - og dermed også tenker miljø ander steder i hverdagen.

Edit: Ser nå at DonTomaso tok opp et viktig poeng. Dette er jo ikke en gang diagram over CO2-utslipp. Det viser hvor lett en graf kan gi feilinformasjon om den er tatt ut av kontekst.
Sist endret av etse; 9. juni 2013 kl. 18:08.
Sitat av Elshop Vis innlegg
vell hadde det ikke vært for at hydrogenbiler er dyrere en bensinbiler og bensin og hydrogen koster like mye så hadde flere folk valgt hydrogenbiler, som bare gir fra seg vann, rekkevidden holder AKKURAT til Oslo fra Porsgrunn mens en bensinbil holder mye lengre så det er også noe å tenke på.
Vis hele sitatet...
Jasså ja, hydrogenbiler er helt uskadelige for miljøet ja fordi de bare gir fra seg vann? så artig.. Kanskje greit å nevne for andre her at H2 ikke finnes rent i naturen, og at det må utvinnes fra feks CH4, spalting av vann eller liknende. Man fjerner ikke CO2 utslippet, man konsentrer det. Det er dog noe positivt i det, det er mye lettere å rense CO2 fra en stor fabrikk en fra 100 000 biler som kjører med bensinmotor.

Kan jo også si at "planter renser lufta for CO2" argumentet som blir brukt bare er tull. Det er også forklart tidligere her i en post at plantene slipper ut all CO2 en igjen når de dør. Grunnen til at vi planter "ny regnskog" er ikke for at den skal rense lufta for all CO2'en fortere, men for at den skal kunne samle opp den CO2'en som ble frigjort da den "gamle regnskogen" ble hogget ned, hverken mer eller mindre.

Det som "fjerner CO2 fra atmosfæren" er algene, de gjør akkurat som planter og gjør CO2 om til druesukker/stivelse og har O2 som biprodukt, men også disse vil slippe ut CO2 igjen når de dør. Forskjellen er at disse synker til bunnen av havet og CO2'en blir fanget under havet i fjellet. Dette blir til olje over mange millioner år, og gjett hva vi gjør da`.. ? vi har svære pumper som slipper det rett ut igjen (algene som ble fanget for mange millioner / milliarder år siden)
Billister ødelegger klimaet, ta tak i sykkelen eller skaff deg et busskort. Du er litt kortsynt ved å påpeke at global oppvarming er tullball, men det håper jeg du har skjønt ettersom freaks allerede har linket deg litt dokumentasjon.

Lykke til bak rattet!
Det er ingen tvil det er menneskeskapt, men det er fortsatt ikke karen i gata som kan ta på seg ansvaret. Dette er hva man har valg for, legge vekt på investeringer og støtte til å forske/utvikle og få igang bruk av mer effektive, renere og fornybare løsninger.

Dette kommer ikke til å være viktig før politikerne kan virkelig utnytte det ved at katastrofene øker..
Sitat av Tafattt Vis innlegg
Det er ingen tvil det er menneskeskapt, men det er fortsatt ikke karen i gata som kan ta på seg ansvaret. Dette er hva man har valg for, legge vekt på investeringer og støtte til å forske/utvikle og få igang bruk av mer effektive, renere og fornybare løsninger.

Dette kommer ikke til å være viktig før politikerne kan virkelig utnytte det ved at katastrofene øker..
Vis hele sitatet...
Du som privatperson alene kan gjøre liten eller ingen forskjell, vi som privatpersoner i felleskap kan gjøre stor forskjell. Om vi bare er nok folk som står sammen.

Dette handler om at vi som privatpersoner kan presse industrien i den retningen vi ønsker ved å snakke med lommeboka - samt presse politikerene slik du sier. Ved å vise at vi er miljøbevisste forbrukere vil industrien følge etter i kampen om pengene.
Sitat av Jeyloh Vis innlegg
Billister ødelegger klimaet, ta tak i sykkelen eller skaff deg et busskort. Du er litt kortsynt ved å påpeke at global oppvarming er tullball, men det håper jeg du har skjønt ettersom freaks allerede har linket deg litt dokumentasjon.

Lykke til bak rattet!
Vis hele sitatet...
Greit a skylde på billister, men når bedre alternativer langsiktig blir holdt igjen av ignoranse, naivitet og lobby virksomhet er jo grunnen rimelig klar. Så lenge de med virkelig makt har et skjevt syn på profitt marginer og stopper sann vidreutvikling står vi ilås med et forbruker samfunn som ikke skjønner bedre.

Miniscule samarbeidsvilje over landegrenser, kulturer og korporasjoner er noe av problemet. Man ser fort at flertallet av politikere og byråkrater virkelig ikke kan legge til side forskjellene og jobbe med det man er enig i. Men når situasjonen blir mer katastrofal og hastende er det plutselig noe annet, maldivenes president Mohammed Nasheed har lenge prøvd å nå ut til det internasjonale samfunnet både gjennom FN og med diplomatiske besøk til utallige nasjoner med foredrag.

Faith in humanity not yet restored..
Sist endret av Tafattt; 9. juni 2013 kl. 18:31.
Sitat av Jeyloh Vis innlegg
Billister ødelegger klimaet, ta tak i sykkelen eller skaff deg et busskort. Du er litt kortsynt ved å påpeke at global oppvarming er tullball, men det håper jeg du har skjønt ettersom freaks allerede har linket deg litt dokumentasjon.

Lykke til bak rattet!
Vis hele sitatet...

Må si du er kortsynt.. Buss til skolen fra her jeg bor= 1 time må bytte buss.
Bil til skolen 15-20 min.
Sykle = 1 1/2 timer
Sitat av etse Vis innlegg
Edit: Ser nå at DonTomaso tok opp et viktig poeng. Dette er jo ikke en gang diagram over CO2-utslipp. Det viser hvor lett en graf kan gi feilinformasjon om den er tatt ut av kontekst.
Vis hele sitatet...
http://www.smmt.co.uk/co2report/total-co2-emissions/

Grafen baseres på CO2.
Jeg tror alle vet at det finnes enkelte som er i en situasjon hvor det å ha bil er noe som nesten er nødvendig - men jeg tror en stor del av oss som lever i Norge bruker under 45 minutter med kollektivtransporten til jobb, spesielt de som bor relativt sentralt. Og 30 minutter på en buss til og fra jobb er ikke noe jeg ser på som veldig ille.

Slike argumenter er et problem for hver gang noen drar opp det at man ønsker at man skal bruke kollektivtransport kommer noen og sier "Nei det går ikke, for jeg bor et sted hvor det går 1 buss annen hver time og jeg må bytte buss for å komme til skolen". Det ødelegger ikke argumentet, for man må snakke om flertallet og se på befolkningen som en helhet - og jeg er sikker på at veldig mange som i dag kunne fint tatt kollektivtransport til jobb - men rett og slett ikke gidder. Og personlig kjenner jeg mange som kunne kommet på jobb med en 20 minutters busstur, eller å sykle i 20-30 minutter, som fremdeles velger å ta bilen - det er disse menneskene man vil ha vekk fra veiene.
Sitat av etse Vis innlegg
Jeg tror alle vet at det finnes enkelte som er i en situasjon hvor det å ha bil er noe som nesten er nødvendig - men jeg tror en stor del av oss som lever i Norge bruker under 45 minutter med kollektivtransporten til jobb, spesielt de som bor relativt sentralt. Og 30 minutter på en buss til og fra jobb er ikke noe jeg ser på som veldig ille.

Slike argumenter er et problem for hver gang noen drar opp det at man ønsker at man skal bruke kollektivtransport kommer noen og sier "Nei det går ikke, for jeg bor et sted hvor det går 1 buss annen hver time og jeg må bytte buss for å komme til skolen". Det ødelegger ikke argumentet, for man må snakke om flertallet og se på befolkningen som en helhet - og jeg er sikker på at veldig mange som i dag kunne fint tatt kollektivtransport til jobb - men rett og slett ikke gidder. Og personlig kjenner jeg mange som kunne kommet på jobb med en 20 minutters busstur, eller å sykle i 20-30 minutter, som fremdeles velger å ta bilen - det er disse menneskene man vil ha vekk fra veiene.
Vis hele sitatet...
hvorfor det, de bryter ingen regler og lover.

Så lenge personen har klasse B og bil så kan personen kjøre hvor han vil.
Grafen baseres på CO2, som har veldig lite påvirkning på nærområdet sammenlignet med andre stoffer.
Jeg bor i en forholdsvis stor by, på et sentralt sted, men selv her er kollektivtilbudet dødkjørt.
Koster meg 25*2kr for en tur til byen på det billigste. Studentkortet er latterlig dyrt og fungerer ikke på kvelden. På søndag går det en buss i timen, og da må jeg gå et godt stykke for å komme meg bort til bussstoppet, bare for å stå i en stappfull varm og illeluktende buss.

Er man flere enn to koster det mindre med taxi til byen enn buss, og de presser fortsatt prisene oppover samtidig som avisen lurer fryktelig på hvorfor folket flykter fra kollektivtransport.

Takker meg til sykkel, problemet er at det regner mesteparten av tiden.

Jeg er en tilhenger av personlig frihet, og det å tvinge folk over på elendige kollektive løsninger fordi noen med makt har fått en fiks ide, er noe jeg ikke kommer til å stå for. I Byer som i NY, Tokyo, London etc, der funker kollektiv fint, fordi mange mennesker er samlet på en veldig liten plass. Men her i Norge utveier kostnadene fordelene fordi vi er alt for spredd.
Sitat av Elshop Vis innlegg
hvorfor det, de bryter ingen regler og lover.

Så lenge personen har klasse B og bil så kan personen kjøre hvor han vil.
Vis hele sitatet...
Dette handler jo ikke om regler og lover - men om miljø. Altså det at man KAN betyr ikke at man BØR. Jeg snakker altså ikke om et forbud mot å la folk kjøre bilen der de ønsker, men om å opplyse og legge til rette slik at disse personene velger å ta buss eller sykle til skole/jobb i stede for å kjøre bil.

Det at folk driver med unødvendig kjøring, spesielt i rushtiden (til og fra jobb) er med på å skape store forurensning - samt at de er direkte med på å skape rushtidsproblemene man allerede har i dag i flere av de større byene.

Egentlig kan jeg ikke forstå hvorfor du i det hele tatt spør hvorfor? Det høres jo ut som du ikke klarer å se noen fordeler med å få folk over på kollektivtransport/sykkel i de scenarioene jeg beskrev og dermed spurte etter det. Jeg vil tro at selv de som står på "motsiden" i denne saken ser mange fordeler med å kollektivtransport fra et samfunnsmessig perspektiv. Problemet er bare at flere steder er ikke kollektiv-tilbudet godt nok, slik at bakdelene blir for store for mange. (Samt at veldig mange har en veldig lav smerterskel når det kommer til buss tydeligvis)

Sitat av Ross Vis innlegg
Grafen baseres på CO2, som har veldig lite påvirkning på nærområdet sammenlignet med andre stoffer.
Jeg bor i en forholdsvis stor by, på et sentralt sted, men selv her er kollektivtilbudet dødkjørt.
Koster meg 25*2kr for en tur til byen på det billigste. Studentkortet er latterlig dyrt og fungerer ikke på kvelden. På søndag går det en buss i timen, og da må jeg gå et godt stykke for å komme meg bort til bussstoppet, bare for å stå i en stappfull varm og illeluktende buss.

Er man flere enn to koster det mindre med taxi til byen enn buss, og de presser fortsatt prisene oppover samtidig som avisen lurer fryktelig på hvorfor folket flykter fra kollektivtransport.

Takker meg til sykkel, problemet er at det regner mesteparten av tiden.

Jeg er en tilhenger av personlig frihet, og det å tvinge folk over på elendige kollektive løsninger fordi noen med makt har fått en fiks ide, er noe jeg ikke kommer til å stå for. I Byer som i NY, Tokyo, London etc, der funker kollektiv fint, fordi mange mennesker er samlet på en veldig liten plass. Men her i Norge utveier kostnadene fordelene fordi vi er alt for spredd.
Vis hele sitatet...
Og fortsatt er det mye billigere å ta buss til og fra jobb eller til byen - og bruke taxi de gangene buss ikke strekker til. Eventuelt leie en bil de gangene også taxi ikke strekker til.

Du kan ikke bare se på drivstoffkostnadene+bompenger når du vurderer kostnaden av å ha bil på den måten.

Angående det siste er jeg enig, det er feil å tvinge folk vekk fra biler. Biler har fortsatt stor nytteverdi for mange. Poenget er bare at ikke alle egentlig trenger å eie en bil. De fleste kunne klart seg uten, og bare leid bil når de har behov.
Sist endret av etse; 9. juni 2013 kl. 19:09.
Sitat av Elshop Vis innlegg
det har vell også med hva folk foretrekker jeg vil ha bil med lyd.

ikke en bil som ikke lager lyd.
Vis hele sitatet...
Det er faktisk argumentasjonen din for valget av bensin/diesel bil? Du tenker så stort!
Sitat av EpicSnusBox Vis innlegg
Det er faktisk argumentasjonen din for valget av bensin/diesel bil? Du tenker så stort!
Vis hele sitatet...
Det kalles trolling. Noe det desverre er alt for mye av på dette forumet - og det forsøppler gode og viktige diskusjoner. Ikke gi det for mye oppmerksomhet.

Jeg nekter å tro at noen mener det er god nok grunn til å bare forkaste elbiler.
Sist endret av etse; 9. juni 2013 kl. 19:23.
Syntes nesten dette Skien kommune driver med er litt morsomt, jeg da.

Jeg leste i varden for noen dager siden at Skien (Kommune) var i full gang med å pønske ut ideer for å få mer liv til byen (Skien by, som er forholdsvis død). Noe som er bra, for å få litt liv i byen hadde vært koselig, men det virker ærlig talt ikke som det er det de ønsker å oppnå nå, i alle fall.
For øyeblikket så kommer ikke der jeg bor til å bli rammet av dette, men de er nok ikke helt ferdig med å finne ut hvor de skal plassere de jævla bommene sine.

I tillegg er det 160 andre prosjekter i bypakka. Det er lagt opp til flere gang- og sykkelveier i Grenland og tilrettelegging for gående, syklende og kollektivtrafikk. Riis-Johansen sier bypakka vil bli gi bedre veier og flere sykkelstier og gjøre det mer attraktivt å bo i Grenland. Han viser til at også næringslivet i Grenland taper penger på det dårlige veinettet.
Vis hele sitatet...
Hva faen? Mer attraktivt? Yeah, right. Attraktivt, ja.
Når ble det attraktivt å kjøre i bommer? Jeg ble ikke veldig frista til å forsette å bo i grendland.

Det er stiftet et bomselskap hvor alle grenlandskommunene har aksjer. Det er lagt opp til at utgiftene ved å drifte bomselskapet vil være på rundt 16 prosent av inntektene fra bommene som er beregnet til 1,5 milliarder kroner. Grenlandskommunene følger nasjonale retningslinjer, som betyr at elbiler slipper avgift i bommene.
Vis hele sitatet...
Jeg tror neppe dette kommer til å vare lenge. Når staten har fått lurt flesteparten til å kjøpe elbiler, så klarer de nok snart å lure på noen avgifter der også, gitt.
Jeg syntes hele ideen er en særdeles dårlig idee. Hvorfor i alle verdens dager skal bilistene (les: de som kjører bil) betale for brukere av gangfelt (les: de som ikke bruker bilveien)?

Jeg la godt merke til dette bildet:
http://g.api.no/obscura/API/image/r1/escenic/478x1000r/1370502922/archive/04927/3640907012_4927019a.jpg
Jeg lurer på om det faktisk er ironi, det som står på powerpointen.

Jeg håper at jeg tenker feil her og at det egentlig er veldig lurt med alle disse bommene, men det tror jeg ikke.
Vell, hadde det ikke vært for at herkules ble plassert der den ble plassert så hadde det nok vært mere liv rundt landmanstorget og Arkaden.
Sitat av etse Vis innlegg
Angående det siste er jeg enig, det er feil å tvinge folk vekk fra biler. Biler har fortsatt stor nytteverdi for mange. Poenget er bare at ikke alle egentlig trenger å eie en bil. De fleste kunne klart seg uten, og bare leid bil når de har behov.
Vis hele sitatet...
Enig, men tror folk hadde vært mer åpensindig til miljøpolitikken dersom myndighetene faktisk gav oss skikkelige alternativer istedenfor å bannlyse alt som faktisk kan fungere.

Feks, skikkelige elsykler er supre alternativ til bil, bare se på Kina. Men her i lille "miljøvennlige" Norge er de bannlyst. 250w er en vits, med 1000w kan du cruise til jobb raskere enn en moped, uten at du trenger å trø.
Det må jo være perfekt for en god del av dagens bilbrukerene, lad sammen med mobilen mens du sover, 5mils rekkevidde uten at du trenger å trø og toppfart på 60km/t.

Tar liten plass både på veien og hjemme, miljøvennlig, rimelig, lydløst, og tryggere enn en moped da en sykkel er lettere å håndtere.
Men som sagt, blir du tatt med det, mister du lappen og sykkelen, samt du får en saftig bot. Heia Norge!
Sitat av Elshop Vis innlegg
Oh pliz som du sier!

Jorden ble skapt eller "kom til" for mange milliarder av år siden.
Jorden har vært både mye varmere og mye kaldere i fjern fortid, lenge før den industrielle tidsalder. Klimaet er faktisk endring, men det har alltid endret og sannsynligvis alltid vil. Dette er selvsagt naturlige sykluser som mennesket ikke kan kontrollere.
Vis hele sitatet...
Jorda går gjennom sykluser, det forstår alle. Det derimot ikke alle forstår er at co2, som alle bilene slipper ut, fanges opp i atmosfæren og skaper kjappere miljøendring. Du tror kanskje at alt er helt vanlig og det bare er en del av livet, men det kan du si til alle menneskene på maldivene som opplever konsekvensene av den globale oppvarmingen allerede nå. Og det er bare et tidsspørsmål før vi merker det her.
Sitat av strikkball Vis innlegg
Jorda går gjennom sykluser, det forstår alle. Det derimot ikke alle forstår er at co2, som alle bilene slipper ut, fanges opp i atmosfæren og skaper kjappere miljøendring. Du tror kanskje at alt er helt vanlig og det bare er en del av livet, men det kan du si til alle menneskene på maldivene som opplever konsekvensene av den globale oppvarmingen allerede nå. Og det er bare et tidsspørsmål før vi merker det her.
Vis hele sitatet...
før i tiden var det vulkaner, nå er det biler.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Elshop Vis innlegg
før i tiden var det vulkaner, nå er det biler.
Vis hele sitatet...
Nei, hovudskilnaden er at vulkaner har vore tilstades sidan før livet. Verda vi ser i dag er skapt av og tilpassa eit CO2-nivå som tilsvarer naturlege utslepp. Dei vert rimelig effektivt kompensert for av livet, som har utvikla seg med relativt like CO2-nivå.

Problemet er at i dag slepp vi ut ekstremt mykje på kort tid, noko livet ikkje har tid å tilpasse seg - og det vil få konsekvenser.

Igjen så er argumentasjonen din banal og korttenkt, og ber preg av at du hater bomring,og lite anna.
Sitat av JacktheStripper Vis innlegg
Jeg syntes hele ideen er en særdeles dårlig idee. Hvorfor i alle verdens dager skal bilistene (les: de som kjører bil) betale for brukere av gangfelt (les: de som ikke bruker bilveien)?
Vis hele sitatet...
Du mener det ville vært bedre om alle måtte spasere i veibanen? Da hadde jo dere bilister ikke blitt irriterte i det hele tatt... Antall personskader og erstatningsbeløp hadde nådd nye høyder. Du hadde også fått en større ulykkesrisiko ikke bare som bilist, men også når du spaserer på vei til og fra bilen din. Du kan ikke kjøre over alt.

Vi har ett "spleiselag" i Norge. Det betyr at jeg som ikke kjører bil er med på å betale for de veiene og de parkeringsplassene du som bilist benytter deg av, mens du som bilist er med på å betale for andre deler av vår infrastruktur. Det er vel ikke så urimelig?
lurer på om naturvernere du prater om vet at disse betalings bommene går hardt utover de som allerede har lite penger fra før av og ikke hjelper miljøet o det hele tatt
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
lurer på om naturvernere du prater om vet at disse betalings bommene går hardt utover de som allerede har lite penger fra før av og ikke hjelper miljøet o det hele tatt
Vis hele sitatet...
Det er ingen menneskerett å ha bil. Og de fleste kan fint klare seg med kollektivtransport. Er du fattig så må du kanskje tolerere litt lengre og flere bussturer.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
lurer på om naturvernere du prater om vet at disse betalings bommene går hardt utover de som allerede har lite penger fra før av og ikke hjelper miljøet o det hele tatt
Vis hele sitatet...
Populær myte.

http://www.dinside.no/395833/rike-me...mest-bompenger

Sitat av http://en.wikipedia.org/wiki/Road_pricing#Norway
The Oslo scheme was initially created as a conventional road toll for revenue generation reasons, but had the unintended effect of reducing traffic by around 5%.
Vis hele sitatet...
Det ser altså ut til at det ikkje er dei med dårleg råd som vert spesielt hardt råka (dei har gjerne ikkje bil uansett), og trafikken går ned når prisen aukar.
kjedelig streiting
Sitat av caperno Vis innlegg
Vi har ett "spleiselag" i Norge. Det betyr at jeg som ikke kjører bil er med på å betale for de veiene og de parkeringsplassene du som bilist benytter deg av, mens du som bilist er med på å betale for andre deler av vår infrastruktur. Det er vel ikke så urimelig?
Vis hele sitatet...
Kun en brøkdel av det som taes inn på bilavgifter brukes igjen på veier ol. En større grad av disse fiskale avgiftene bør taes over skatteseddelen, eller andre avgifter som rammer alle etter hvor mye en tjener/bruker. Spesielt når det gjelder bomstasjoner bør en bruke andre innkrevningsmetoder. Det blir helt feil å sløse så mye penger på inneffektive bomstasjoner hvor noen tom må ha tilskudd fra staten for å kreve inn penger da de ikke klarer å kreve inn mer enn det de bruker..

Sitat av slashdot Vis innlegg
Det ser altså ut til at det ikkje er dei med dårleg råd som vert spesielt hardt råka (dei har gjerne ikkje bil uansett), og trafikken går ned når prisen aukar.
Vis hele sitatet...
Kanskje ikke i Oslo, men nå finnes det steder hvor en så og si ikke har noe annet valg enn å ha bil da.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Det blir helt feil å sløse så mye penger på inneffektive bomstasjoner hvor noen tom må ha tilskudd fra staten for å kreve inn penger da de ikke klarer å kreve inn mer enn det de bruker..
Vis hele sitatet...
Ein del bompengeprosjekt i rurale strøk har svært høg del til administrasjon. I byane er det derimot langt unna den tilstanden du skriv, og kjapt estimat ser ut til å vere at 5-15% (litt avhengig av pris på passering, rabattordninger etc) går til administrasjon, litt avhengig av byen det er snakk om, med Oslo på topp, og ei forklaring kan vere at Oslo var seinare ute enn t.d. Bergen med autopass.

I tillegg ignorerer du kostnader for samfunnet som dødsfall og sjukefråver knytta til ulukker, astma som følgje av svevestøv, reduserte skatteinntekter på grunn av uføretrygda som er skadde av t.d. svevestøv og trafikkulukker... Reknestykket er komplisert.

Sitat av legalize_it Vis innlegg
Kanskje ikke i Oslo, men nå finnes det steder hvor en så og si ikke har noe annet valg enn å ha bil da.
Vis hele sitatet...
Dette gjeld konkret ein bomring i by.
Sist endret av vidarlo; 9. juni 2013 kl. 21:04.
kjedelig streiting
Sitat av slashdot Vis innlegg
Ein del bompengeprosjekt i rurale strøk har svært høg del til administrasjon. I byane er det derimot langt unna den tilstanden du skriv, og kjapt estimat ser ut til å vere at 5-15% (litt avhengig av pris på passering, rabattordninger etc) går til administrasjon, litt avhengig av byen det er snakk om, med Oslo på topp, og ei forklaring kan vere at Oslo var seinare ute enn t.d. Bergen med autopass.
Vis hele sitatet...
Når 1 av 4 bomstasjoner bruker over halvparten av inntektene på drift så sier det seg selv at det er en ineffektiv metode som kun bør brukes ved dyre broer ol, og ikke stamveier som hele landet har nytte av. Greit nok at vi muligens har råd til det idag, men det å sløse bort så store summer er ikke annet enn tåpelig.

Spesielt når vi har andre måter å kreve pengene inn på, som drivstoffavgifter, årsavgifter, evt. engangsavgifter.

I tillegg ignorerer du kostnader for samfunnet som dødsfall og sjukefråver knytta til ulukker, astma som følgje av svevestøv, reduserte skatteinntekter på grunn av uføretrygda som er skadde av t.d. svevestøv og trafikkulukker... Reknestykket er komplisert.
Vis hele sitatet...
Ja jeg ignorer disse faktorene da helse, trygd ol. er ting som bør dekkes via skatten. På samme måte er det heller ikke kun bilistene som har nytte av veiene. Hvor skulle bussen, ambulansen og posten din kommet om det ikke var for veiene?

Dette gjeld konkret ein bomring i by.
Vis hele sitatet...
Du skal ikke komme deg langt unna Skien eller Porsgrunn før du er avhengig av bil.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Vis hele sitatet...
at rike menn betaler mest bompenger i storbyene har absolutt ingenting å gjøre med at en ny bom går hardt ut over feks lavtlønns arbeidere som knappt har penger fra før .. for hver ny avgift går det mest utover de som hsr dårlig råd og ingen andre
Sitat av JacktheStripper Vis innlegg
Jeg syntes hele ideen er en særdeles dårlig idee. Hvorfor i alle verdens dager skal bilistene (les: de som kjører bil) betale for brukere av gangfelt (les: de som ikke bruker bilveien)?
Vis hele sitatet...
Fordelen med flere og bedre gang- og sykkelstier er at det da nødvendigvis vil bli færre fotgjengere og syklister i bilveien. Alle som kjører bil vet hvor irriterende og farlig akkurat de elementene kan være.
Sitat av meitemark Vis innlegg
Fordelen med flere og bedre gang- og sykkelstier er at det da nødvendigvis vil bli færre fotgjengere og syklister i bilveien. Alle som kjører bil vet hvor irriterende og farlig akkurat de elementene kan være.
Vis hele sitatet...
da får de skaffe en sykkelavgift, års-sykkel-avgift.