Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 14937
noen som har noe så si på overgangen fra r1 til r2?. har brukt 3 måneder på å gå gjennom r1 alene nå, og lurer på om hvor mye vansklighetsgraden kommer til å endre seg, forstår at dette kan være subjektiv, men kansje noen kan gi meg en ide. håper jeg poster på rett plass.
Det er selvsagt et nivå opp, men det er også en flytende overgang. Det er designet for at folk skal klare det. Er vel omtrent som overgangen mellom 1T og R1, tenker jeg.
Etter min mening er det en enklere overgang enn fra T1 til R1, selv om vanskelighetsgraden økes. Dessuten inneholder den heller ikke sannsynlighet, noe som mange synes er greit.
har faktisk ikke tatt t1 , begynte rett på r1, sikkert ikke det best valget siden jeg hele tiden ikke kunne regler og diverse som jeg skulla ha gjort før jeg begynte på r1. fint at sannsynligheten forsvinner, forstår så lite av d...
Sist endret av kattamedslips; 30. mai 2014 kl. 19:00.
Tidsmisbruker
Slaps's Avatar
Klarer du R1 er R2 lett som en lek
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Har du tatt R1 som privatist?

Jeg vil si det er flytende overgang imellom R1 og R2, men at det ikke er helt så flytende imellom 1T og R1. Klart 1T kan være tøft for en førsteklassing, men overgangen R1>R2 er nå litt større.
har ikke tatt eksamen enda, skal ta r1 og r2 til jul, leser selv, ferdig med r1 og føler jeg mestrer det meste, satser på 4/5
Sist endret av kattamedslips; 30. mai 2014 kl. 20:43.
Linux geek!
Sauu's Avatar
Synes overgangen fra ungdommsskole til 1T var verre enn 1T til R1. Jeg er også veldig spent på R2 til høsten, og universitetsmatte til neste høst. Forøvrig deilig å være ferdig med sannsynlighet!
Som alltid når det er snakk om matematikk, anbefaler jeg dette forumet dersom du trenger hjelp med oppgaver eller sitter fast med pensum. Intet mindre enn et fantastisk leksehjelpforum, og jeg garanterer deg kjapt svar. Du får dog ikke leksene gjort for deg, det forventes at du viser hva du har prøvd og hva du tenker.
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Som alltid når det er snakk om matematikk, anbefaler jeg dette forumet dersom du trenger hjelp med oppgaver eller sitter fast med pensum. Intet mindre enn et fantastisk leksehjelpforum, og jeg garanterer deg kjapt svar. Du får dog ikke leksene gjort for deg, det forventes at du viser hva du har prøvd og hva du tenker.
Vis hele sitatet...
har brukt det en del og er veldig fornøyd, må virkelig si at mattebøkene er veldig dårlig på å forklare og glemmer ofte å ta med ting, veit ikke om andre føler det samme men.
Det som kan være utfordringen med R2 er at noen tema er ganske nye i forhold til tidligere pensum. Noe er kjent, som derivasjon, vektorer og trigonometriske funksjoner. Men det bygges på det man kan fra før. Fra derivasjon lærer man nå å antiderivere; integrasjon. Vektorer blir nå brukt i 3 dimensjoner (x,y,z), og man lærer måter å uttrykke plan, kuler og linjer i rommet. Innen trigonometri lærer man nå å bruke radianer, og du lærer å løse og omforme trigonometriske ligninger. Det er noen flere tema også, som tallfølger og rekker, og differensiallikninger (som bruker integrasjon).

Alt i alt så er det overkommelig. Om du har over middels forståelse (typ karakter 4) i R1 så tror jeg det helt fint.
Jeg tok selv begge disse fagene som privatist, og hadde heller ikke tatt T1 fra før, og jeg må faktisk si at jeg hadde større problemer med R1 enn jeg hadde med R2. Sannsynligvis skyldes dette at jeg manglet basiskunnskapen som T1 skulle ha gitt meg, og var av den grunn nødt til å lære dette i samtidig som jeg lærgeR1-pensum.


Hvis du mestrer pensum i R1 tror jeg ikke du burde ha store problemer med å sette deg inn i pensumet i R2, da faget i ganske stor grad bygger videre på emner du allerede har kjennskap til. Det kommer selvsagt til å kreve at du jobber en del med oppgaver, men det er absolutt overkommelig.

For øvrig vil jeg anbefale denne youtube-spillelisten, da den tar for seg store deler av R2-pensum.

Lykke til!
takk mandelbrot! et tilleggspørsmål, kommer til å ta fysikk etter jul, og har forstått det sånn at det er noen forsøk jeg må gjøre. er det mulig å gjøre disse forsøkene hjemme? evnt trenger jeg noe spesielt utstyr.
Vil bare nevne denne siden også siden jeg ikke kan se non har gjort det enda.
www.udl.no
Veldig greie eksempler og forklaringer om det er.noe du ikke har forstått helt.
I mitt tilfelle følte jeg overgangen fra 1T til R1 var tyngre enn overgangen fra R1 til R2. Alle tre fagene er forsåvidt lette så lenge man jobber med det. Mener R2 er lettere enn R1.

http://ndla.no er også en nyttig lenke for å øve på tidligere eksamener og innføring i de "vanskeligste" temaene.
Som sagt, alle fagene er jo designet for at folk skal komme seg gjennom dem. Min erfaring var at folk hadde noenlunde samme karakteren i begge fag. Hadde de 2 i R1 så fikk de 2 i R2. Hadde de 6 i R1 så fikk de 6 i R2. Hadde de 4 i R1 så fikk de 4 i R2. Sånn ca. Det går nok helt greit. Bare å begynne, så ser du det.
R2 føltes for min del litt lettere ut enn R1. Tror vanskelighetsgraden er omtrent lik men når du først har hatt R1 bør R2 gå ganske greit. Det bygger bare litt på R1 med integrasjon (omvendt av derivasjon), og vektorer i rommet istedenfor vektorer i planet (2D til 3D). Differentialligninger kan være en utfordring for noe, men det pleier å være det siste kapittelet i boken.
takker alle for svar! godt å høre, gruer meg ikke noe lengre!
Jo, du burde grue deg, faktisk.
Hadde eksamen i R1 igår. Jeg har lest siden februar, men klarte faen ikke svare på noe
Sikkert bare jeg som har for lav IQ...
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Sitat av Crisposjokolade Vis innlegg
Jo, du burde grue deg, faktisk.
Hadde eksamen i R1 igår. Jeg har lest siden februar, men klarte faen ikke svare på noe
[COLOR="RoyalBlue"]Sikkert bare jeg som har for lav IQ...[/COLOR]
Vis hele sitatet...
Det hadde du nok ikke - det er bare det at matte er som løping, det krever innsats og trening.

En rettelse til første posten min; jeg mente egentlig at det er større forskjell/faglig sprang imellom 1T vis-á-vis R1, enn det er mellom R1 og R2. Og som nevnt fra andre; 1T kan være et stort hopp ifra ungdomsskolematte, for de som begynner i førsteklasse-VGS og som ikke er drevne i faget.
(men det betyr heller ikke at spranget mellom R1 og R2 er nødvendigvis lite)

........

En liten (generell) kommentar til matematikk.net: Jeg har også i min tid benyttet meg av matematikk.net, men jeg syntes den var litt treig og mangelfull, særlig på svar og relevans i temaene. Mulig dette er forbedret og utvidet nå, fordi jeg fikk inntrykket av at det forumet var noe mangelfullt og for spesielt interesserte.
Sist endret av aeon_illuminate; 31. mai 2014 kl. 15:28. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Crisposjokolade Vis innlegg
Jo, du burde grue deg, faktisk.
Hadde eksamen i R1 igår. Jeg har lest siden februar, men klarte faen ikke svare på noe
Sikkert bare jeg som har for lav IQ...
Vis hele sitatet...
Tråd for gårsdagens eksamen hvis det er noe du vil snakke om / få av hjertet.

Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
En liten (generell) kommentar til matematikk.net: Jeg har også i min tid benyttet meg av matematikk.net, men jeg syntes den var litt treig og mangelfull, særlig på svar og relevans i temaene. Mulig dette er forbedret og utvidet nå, fordi jeg fikk inntrykket av at det forumet var noe mangelfullt og for spesielt interesserte.
Vis hele sitatet...
Vet ikke helt hva du mener med "treig" og "mangelfull på relevans", men folk får stort sett svar på alt de lurer på i løpet av veldig kort tid. På dagtid og kveldstid er det stort sett snakk om minutter, mens om natten er det snakk om noen timer. Riktignok med forbehold om at spørsmålene er noenlunde pensumrelaterte. Det kommer innom en del folk som spør om helt random ting som ikke har røtter i skolepensumet i det hele tatt, og slike tråder kan bli stående ubesvarte. Jeg vil likevel hevde at dersom du sitter og jobber med f.eks. R1 eller R2, og sitter fast med en oppgave, så vil du garantert få meget god og rask hjelp, dersom du bare poster oppgaven og skriver hva du har prøvd/tenkt og ikke får til.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
@ Realist1:
Jeg testet nettstedet rundt 09-10ish, da jeg tok opp R1 og R2, + noe fysikk. Fikk sånn høvelig svar på det jeg lurte på og det fungerte forsåvidt greit, men det tok en stund (type inntil eller over 1,5 dag) å få noe godt svar på gjennomsnitt kompliserte mattespørsmål. Likte heller ikke layouten. Meget godt mulig det har forbedret seg kraftig ifra da av, det ser ut som det har!
Sist endret av aeon_illuminate; 31. mai 2014 kl. 17:54.
Fritidsinteressert
ragerocket's Avatar
19 5
Sitat av Crisposjokolade Vis innlegg
Jo, du burde grue deg, faktisk.
Hadde eksamen i R1 igår. Jeg har lest siden februar, men klarte faen ikke svare på noe
Sikkert bare jeg som har for lav IQ...
Vis hele sitatet...
Hehe, vi hadde nok samme eksamen vil jeg tro. Følte det gikk helt greit jeg Hadde hatt tentamen noen uker tidligere så pensum satt selvsagt ganske greit. Etter jeg fikk vite at jeg kom opp i matte, øvde jeg kun med bruk av eldre eksamner. Følte det var en av de lettere eksamnene som har vært siden 2009! Men skal ikke si noe for sikkert før karakteren kommer
Hei, jeg skal ta r1 og r2 til høsten, og har alt for mye fritid nå i sommer. Finnes bøkene ute på nett? Evt. hvilke kategorier hos Khanacademy kan jeg lese meg opp på?
Linux geek!
Sauu's Avatar
Sitat av falskfred Vis innlegg
Hei, jeg skal ta r1 og r2 til høsten, og har alt for mye fritid nå i sommer. Finnes bøkene ute på nett? Evt. hvilke kategorier hos Khanacademy kan jeg lese meg opp på?
Vis hele sitatet...
Her er kurs i R1 og R2 på norsk! De gjennomgår hele pensum, og inneholder mange (og veldig bra) eksempler. Med mindre du hater bergensdialekt, er dette et fint sted å begynne.

Vil anbefale at du skaffer deg nyeste versjon av Sinus (Cappelen Damm) for både R1 og R2. Bøkene er veldig dyre, så det kan være lurt å høre med nermeste videregående om de har noen du kan låne.

Lykke til!
Sist endret av Sauu; 6. juni 2014 kl. 11:30. Grunn: link-fail...