Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  49 9963
startet vel egentlig med at jeg jobbet med endel løsemiddeler på lukkede områder, og jeg skjente det gode å sløvende. jeg jobber som lakker og begynte da ettervært å lakke uten maske for det gode følelsen av at hjernen ble stimulert. Som tiden gikk blei jeg mere og mere hekta og lurte meg selv med at jeg ikke hadde noe rusproblem, mens jeg sto der og lakerte uten maske... løsemiddel sniffing er også veldig godtatt og normalt at gutta på verkstedet tar seg en sniff etter lunsj til kaffen.

Har nå senere begynt å bli mere å mer glemsk merka det ikke selv før kompisen min sa at jeg hadde hilst på han for den femte gangen.
kan fks være i butikken å glemme hva jeg driver med når jeg står i kassa og ikke vet hvor jeg er eller hvordan jeg kom ditt.
Vil alle sår leges etter en god pause nå og kutte ned endel eller er dette permanent HJELP!
Nei, det er nok permanent (mener jeg å huske jeg leste sist jeg var innom tråden, var visst noe om at hjernecellene døde, og skada nervesystemet eller noe) Kan ta feil..., sjekk ut løsemiddel tråden vi har her på forumet.
Trådstarter
14 4
Faen heller Må vel være en måte å prøve å trene opp hjernen igjen?
Finnes det noe rehabliterings opplegg for en løsemiddel skadet?
Løsemidler er fettløsende, og det er fryktelig mye kult oppe i hodet ditt som består av mye fett. Hjernen, for eksempel.
Vel, det som er sikkert er at det bare blir verre hvis du fortsetter å lakkere uten maske. Etter hvert vil du kunne oppleve at symptomene forverrer seg, i tillegg til nedsatt syn, nedasatt luktesans, overfølsomhet for enkelte lukter, motorikkproblemer, svekkelse av kognitive evner, personlighetsforstyrrelser og svekket evne til å vedlikeholde mellommenneskelige forhold. Så gjør deg selv en tjeneste og slutt nå, mens du enda har forholdsvis moderate skader.
Sist endret av xtapolapocetl; 11. mai 2010 kl. 06:30.
Sitat av Franklin Vis innlegg
Løsemidler er fettløsende, og det er fryktelig mye kult oppe i hodet ditt som består av mye fett. Hjernen, for eksempel.
Vis hele sitatet...
Ikke nødvendigvis.
Det aller mest brukte løsemiddelet i verden er faktisk vann.
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Ikke nødvendigvis.
Det aller mest brukte løsemiddelet i verden er faktisk vann.
Vis hele sitatet...
Vann løser ikke opp fett.

Also, fra wikipedia: "Løsemiddelskader kan ikke helbredes, bare unngås."
Sist endret av Grix; 11. mai 2010 kl. 07:24.
Du kan få hjelp av psykolog for å lære deg å leve med det.
Du burde ihvertfall revurdere yrket ditt, så problemene stopper nuh.
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Ikke nødvendigvis.
Det aller mest brukte løsemiddelet i verden er faktisk vann.
Vis hele sitatet...
Flisespikkeri. De fleste snakker om fettløsende stoffer når de snakker om "løsemidler".
Ja, greit.
Jeg burde ha holdt meg for god for den kommentaren.

Uansett burde trådstarter høre på xtapolapocetl.
Man må også huske på at man kan bli avhengig av lakk, maling og tynner.
Hvis dette skjer føler man at man må sniffe på dette svineriet og som man da forstår vil man forverre symptomene.
Dessuten kan det også føre til at man ikke får sove uten å ta seg et aldri så lite sniff av hva enn man er avhengig av.

Har selv jobbet som overflatebehandler og har derfor fått nødvendig kursing i tillegg til at jeg har fått høre andres erfaringer rundt dette.
Men jeg må si at jeg er veldig overrasket over det trådstarter har gjort.
Hvordan kunne du finne på å utføre et slikt "stunt" som det å male/lakkere uten nødvendig verneutstyr?
Har du ikke fått opplæring/kurs?

Hvis ikke har du grunnlag for et søksmål.
TheNiceFr3ak:Vet du hvor lang tidsperiode dette pågikk i? Bare nysgjerrig..
Pip-Boy 3000
Grimdoc's Avatar
Donor
Sitat av TheNiceFr3ak Vis innlegg
Vil alle sår leges etter en god pause nå og kutte ned endel eller er dette permanent HJELP!
Vis hele sitatet...
Ok, du begynner å bli godt løsemiddelskadd, og du forslår å ta pauser og kutte ned?!
Bare slutt med det rett og slett! Begynn å bruke verneutstyr igjen, med mindre du vil bli grønnsak.

Angående om det er mulig å bli "frisk" igjen vet jeg ikke. Men alt jeg har lest tyder på det motsatte. Har ikke lest om noen kur for manglende fettvev rundt hjernen dens celler.

Se på hjernen som en diger bunt med isolerte ledninger. Se for deg at ledningene er hjerneceller og at isolasjonen er fettvevet rundt - Fjerner du isolasjonen blir det en helvetes mye kortslutninger!

Ta det opp med din overordnede. Det å "ta en sniff løsemidler etter kaffen" høres veldig lite smart ut. Spør om å få en løsemiddelsjekk på hele avdelingen.

Hvor gammel er du?
Sist endret av Grimdoc; 11. mai 2010 kl. 16:48.
Trådstarter: en lege er den rette og fortelle dette til. Du blir sikkert sykmeldt med en gang. Ikke si at du har lakket uten maske (kanskje glemt det en gang eller 2) Omskolering,attføring eller yrkesskade erstatting kan være noen av valgene dine. Dropp lakkinga med en gang mens det ennå er tid.
Trådstarter
14 4
Sitat av Sluzzz Vis innlegg
TheNiceFr3ak:Vet du hvor lang tidsperiode dette pågikk i? Bare nysgjerrig..
Vis hele sitatet...
1 år og 6 månder sånn ca er 19 år btw, ja har fått kursing men blei anbefalt å prøve uten maske en gang av en kollega han sa det var helt ufarlig og det skulle gi en god følelse. første dagen uten løsemiddeler i dag og jeg er hjemme fra jobben å føler meg helt jævlig.
Aldri begynn er vell det rette og si, men kanskje ikke i dette tilfellet. Har drivet mye med løsemiddler selv(snakker da om ren innånding og ikke avdamp fra hva enn du måtte lakkere). Etter 1 års bruk ble jeg psykotisk, da stoppa jeg. I dag har jeg diagnosen schizofreni som blant annet er forårsaket av løsemiddler, men det har også hvert andre substanser innabords.

Selv var jeg heldig å slapp unna fysiske skader, så stopp før du blir grønnsak.
Sitat av TheNiceFr3ak Vis innlegg
1 år og 6 månder sånn ca er 19 år btw, ja har fått kursing men blei anbefalt å prøve uten maske en gang av en kollega han sa det var helt ufarlig og det skulle gi en god følelse. første dagen uten løsemiddeler i dag og jeg er hjemme fra jobben å føler meg helt jævlig.
Vis hele sitatet...
Jeg håper at du i det minste har til hensikt å ta opp dette med HMS-ansvarlig? Eller er han/hun også med på dette? Det er virkelig ikke bra at slike holdninger får florere på arbeidsplassen. Husk at det i fremtiden kan være flere som havner i samme situasjon som deg.
Jobbet som overflatebehandler, og malte mye uten verneutstyr selv. Merket at jeg ble fjernere og ''dummere'' for hver dag som gikk, og sjokkerte meg selv opptil flere ganger med å plutselig glemme av hva jeg holdt på med, eller glemme min mors navn. Etter at jeg sluttet har det blitt bedre, men har enkelte øyeblikk hvor jeg ''faller litt ut''. Håper det går bedre med deg etterhvert, og at du slutter i yrket ditt. En kollega av meg snakket med en tidligere maler, og dette er eksakt hva han ble fortalt. ''Du jobber som maler ja? Oioi. Jeg gir deg maks 5 år med det. Jeg kjenner tidligere malere og lakkerere som såvidt kan uttale navnet sitt idag''.
http://freak.no/forum/showthread.php?t=72114

Her er en diger tråd om samme tema, sjekk den ut
Min far er løsemiddelskadd etter å ha jobbet som lakkerer, så jeg vet hvor mye dette kan ødelegge et menneske.
Mitt råd til deg er som følger:

SLUTT I DEN JOBBEN I MORGEN!

Min far måtte slutt i jobben når han var ca 35 år. Han er nå 60, og har følgende problemer pga denne jobben:
* Skrumplever (selv om han ikke drikker, eller har drukket mer enn en øl til maten en gang i blandt).
* Nyreproblemer.
* Stive lunger pga innpust av løsemidler. Medfører liten kondis. Kunne like gjerne hatt KOLS.
* Dårlig husk pga løsemidler (ringte min mor en gang, og lurte på hvilken side av veien han skulle kjøre på).
* Kreft i halsen (mest sannsynlig pga løsemidler. Han har aldri tatt et drag av røyk).
* Overvekt. Pga dårlige lunger har han ikke kapasitet til å holde seg i form, som han burde.
* Høyt blodtrykk.
* Diabets.
* Ødlagte knær pga opvervekt, som igjen er et resultat av løsemiddelskaden.
* De vurderer nå hjerte og lunge transplantasjon, men dette er såpass alvorlig, og vansklig å finne donorer, at det mest sannsynligvis ikke blir noe av (man må ha en viss form for å tåle en slik operasjon).

Det er kansje ikke sikkert at du får det like ille som dette, men sjansen er der. Kommer an på hvor lenge du har vært eksponert for dette, samt at noen tåler det bedre enn andre. Du kan håpe du er en av dem som tåler det bra, men dersom du nå merker at husken er blitt dårligere, så blir det desverre ikke bedre om du slutter i jobben i morgen.
Det beste du kan håpe på, er at det ikke blir så mye værre. For min far var det slik at han ble gradvis værre etter som årene gikk (etter at han sluttet i lakkeringsjobben).

Slutt så raskt som mulig, og finn deg en annen jobb. Ikke noe vits å potensiellt ødlegge livet på en lakkeringsjobb.
Jeg vil fortelle min historie kort og kjapt:

Det hele startet med 4 gode venner, uviten og dum som et nek, vi var alle 15 år.
Vi skatet mye og skating var livet vårt, og skoene våre ble fort ødelagte, derfor brukte vi stadig "Shoe boot patch" for og tette lim og ødelagte sømmer. Etter en stund, sier kameraten vår at det er mulig og få rus av "Shoe patch" ved og blande det inn i en pose og inhalere gjentatte ganger.
I førsten var rusen helt ubeskrivelig, dette var første møte med et rusmiddel, vi sniffet dagen lang, vi sniffet flere timer i strekk omtrent hele dagen, i mange mnd, uten og fatte noe av konsenkvensene.
Etterhvert var dagens høydepunkt nemlig og dra til skobutikken og kjøpe lim, vi kjøpte 1-2 tuber på en gang, og dro hjem og satte oss hos kameraten vår som hadde et stort kjellerom, som til slutt ble et hengested for sniffere, hvor vi følte oss trygge og ingen kunne forstyrre oss.

En tube kostet 70kr-. , og vi kjøpte som sagt 1-2 stykker hver dag, dermed delt på 4 personer.
Rusen ble daglidags, ting gikk over i hop kan man si, vi ruset oss som noen jævler for og si det brutalt, vi kom alltid hjem som grønnsaker med lim rundt hele kjeften uten og fatte selv at vi hadde det, mens foreldre ble bekymret og lurte på hva i alle dager det var som foregikk.
Tiden gikk, konstant stress etter og skaffe mer penger for og kjøpe mer hadde blitt et daglidags gjøremål.
Skating? Nei vi skatet aldri mer, det var lim som var livet vårt nå.
Konfirmasjonstider var rett rundt hjørnet, så nå kunne livet begynne tenkte vi.. ja flere tuber ble kjøpt inn, vi gikk hjem med en konstant lykkefølelse av at nå skulle vi sniffe, for dette hadde jo vi ikke tatt skade av? Ja rein skjær innbilling. Og hadde vi ikke lim, hadde vi alltids bensin.
Vi banket hverandre uten og kjenne smerte, men så ut som en hakkebiff dagen derpå, tente på nesten hele huset til kameraten vår, brant ned farens bil i ruset tilstand, ja you name it!

Men så? Han første vennen min er på psykiatrisk avdeling og har diagnosen Schizofreni
Den andre vennen min er uføretrygdet og et nervevrak.
Den tredje vennen min og meg, går det forsåvidt greit med, vi jobber og er selvstendige, motorikk og konsentrasjon er stabil, nesten utrolig men sant. det skal også sies at disse to vennene våre var oppriktige opppegående og kjekke gutter.

Så nå kan jeg lure 7 år etter hendelsen: "Hvor flaks hadde egentlig jeg"?, Eller hadde jeg kansje ikke flaks? Vil jeg kansje få problemer senere i livet? Det vil den tid vise og den prisen må jeg betale, for noe så tragisk vi har påført oss.
Jeg holder meg for munn når jeg fyller bensin, jeg har konstant noija for alt som heter løsemidler, og takk for det.

- Jeg har absolutt ingenting positivt og si om møkkastoffer som løsemidler, men jeg har derimot 100 negative ting og si.
Jeg må bare spørre når jeg hører slike historier, reagerte aldri noen i skobutikken(e) på at dere kjøpte så mye lim?
Trådstarter
14 4
Men så? Han første vennen min er på psykiatrisk avdeling og har diagnosen Schizofreni
Den andre vennen min er uføretrygdet og et nervevrak.
Den tredje vennen min og meg, går det forsåvidt greit med, vi jobber og er selvstendige, motorikk og konsentrasjon er stabil, nesten utrolig men sant. det skal også sies at disse to vennene våre var oppriktige opppegående og kjekke gutter.
Vis hele sitatet...
Høres ikke gøy ut skjønner først nå hvor idiot jeg har vært, Har slutta nå men bruker bønne til å cope.
Må bare få sagt hvor ufattelig viktig denne tråden er!!

Visste egentlig ikke hvor alvorlig innhalering av løsemiddler er. Har heldigvis ikke falt i den fella da jeg var ung og sprek mye takket være miljøet i den tiden. Men hadde det vært rette omstendihetene ville jeg sikkert ha sklidd uti.

Vil påstå å si at løsemiddler er det mest permament skadelige droget. Og at myndighetene må sørge for at barn blir skremt\informert om dette.
Sitat av amber Vis innlegg
Må bare få sagt hvor ufattelig viktig denne tråden er!!

Visste egentlig ikke hvor alvorlig innhalering av løsemiddler er. Har heldigvis ikke falt i den fella da jeg var ung og sprek mye takket være miljøet i den tiden. Men hadde det vært rette omstendihetene ville jeg sikkert ha sklidd uti.

Vil påstå å si at løsemiddler er det mest permament skadelige droget. Og at myndighetene må sørge for at barn blir skremt\informert om dette.
Vis hele sitatet...
Enig. Det virklig farlige med dem, er at det kan ta mange år før skadene slår til for fullt. Når man først har fått for mye, så er det ingen vei tilbake. Ingen fiks, man må kun prøve å leve med skadene.
Foreslår at en tråd om skadene av løsemiddel blir sticky
Det er TOTAL mangel på informasjon om løsemidler og skadene av dette.
Det er et større problem enn mange tror.
Våre politikere tenker som vanlig ikke, og bare vrir seg unna problemet.

Skadeomfanget er ubeskrivelig.
Tenk at hjernen din er en tann, hver gang du sniffer heller du litt cola på denne tannen. Hva skjer etterhvert?
Den blir mindre og mindre og til slutt helt borte.
Sniffing skrumper hjernen. Rusen man får delvis pga oksygenmangel, og at hjernen bare rett og slett blir fucked up.
Naturlige Hallusinogene midler er skadelig i mye mindre omfang.
tenk på pc-skjermen. Når du tar en magnet på den, blir det litt spaca farger. På samme måte naturlige hallusinogener.
Hvis du slår til den med en hammer, blir den ihvertfall spaca. Men da er den ødelagt. På samme måte løsemidler
Løsemidler er fritt for alle. Fordi ingen i teorien skal være dumme nok til å ruse seg på dette.
Hvorfor skulle Per som er 15 år, og røyker hasj(som mange i den alderen gjør), ikke prøve løsemidler, når han bare har hørt positive ting om det, og det er LOVLIG OG billig?

Det er alltid konsekvenser av rusmidler. YIN OG YANG ER EN UFRAVIKELIG REGEL.
Jo større euforien er, desto større er risikoen/konsekvensene.
Dette er en generell regel, jeg er klar over at det finnes unntak, som f eks Flein. Det er mindre sjanse for å bli grønnsak hvis du vet hvordan du skal håndtere det.
Likeså... På samme måten som det er viktig for alle tripper å ha god mood og hjelpemidler tilgjengelig, er det en like sterk regel for løsemidler.
DEN ENESTE FORHOLDSREGELEN FOR DET, ER Å HOLDE DET TIL HELVETTE UNNA NESA/MUNNEN DIN!!
Du får skader for resten av livet.
Gir du et barn LSD, tar han det for han vet ikke hva det er.
Gir du et barn lightergass, sniffer han det, for han vet ikke hva det er.
Gir du en voksen mann lakk, sniffer han det, for han vet fortsatt ikke hva det er.

For guds skyld, hold deg unna alt som er fettløsende
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Myor2Mac Vis innlegg
Foreslår at en tråd om skadene av løsemiddel blir sticky
Det er TOTAL mangel på informasjon om løsemidler og skadene av dette.
Det er et større problem enn mange tror.
Våre politikere tenker som vanlig ikke, og bare vrir seg unna problemet.
Vis hele sitatet...
Pissprat. Det er regelmessige oppslag i massemedia om det, det står på dei fleste løsemiddelholdige produkter at du ikkje skal puste inn gassen, og det er omfattande lovverk for yrkesmessig bruk. FYI står ikkje den lovpålagde dødningsskallen der utan grunn...

Problemet er idioter som tenker 'det gjelder ikkje meg'.
Myor2Mac: Det er greit nok å ha en tråd som tar for seg skader som følge av løsemidler, men den bør inneholde saklig og riktig informasjon for å i det hele tatt ha noen verdi; ellers er den ikke mer verdt enn propagandbrosjyrer man får av politiet. Derfor er det ikke noe vits i å fylle den opp med overdrevne teorier og personlig synsing som du gjør.

En kan på ingen måte sammenligne med cola og tannen; løsemidler skrumper ikke hjernen til en tilslutt er borte. Det dreper heller ikke direkte nerveceller. Det løsemidler gjør (såfremt de er fettløsende), er at de ødelegger myelinet rundt aksonene (sagt på en enklere måte: det ødelegger isolasjonen rundt nerveutløperne). Myelinskjeder består av tallrike lag av cellemembran. Disse blir laget av en type gliacelle som heter oligodendroglia; de har på en måte «viklet» seg rundt aksonene (nerveutløpere som sørger for kommunikasjon mellom celler), samtidig som at cytoplasma i cellen er klemt vekk, slik at lagene av cellemembran ligger tett inntil hverandre. Myelinskjedene består derfor overveiende av lipider. Derfor løser fettløsende stoffer opp denne membranen slik at aksonet ikke får noe isolasjon, og nerveimpulsene så går mye saktere. Denne demyeliniseringen kan også føre til skader på selve aksonet.

Siden en god del av aksonene i hjernen er myeliniserte (omtrent all hvit substans (den er hvit nettopp på grunn av lipidlagene)) medfører stort bruk av fettløsende løsemidler til omfattende skader i hjernen. Ja, jeg er helt enig i at det er skadelig, som du ser, men det er ingen vits i å overdrive det til de grader som du gjør.
Sist endret av felix_poker; 3. juni 2010 kl. 20:09.
Massemedia? Lestes du aviser og så på nyhetene hver dag når du var 13-14-15 år?
Det står i Norges Lovverk at det er ulovlig å røyka hasj. Det er en god del som gjør det likevel.

Det problemet vil alltid være der, den faktoren må godtas. Lærte du om løsemidler i 7./8. klasse?
Det gjorde ikke jeg

Jeg er på VG nett så og si hver dag, har sett ett oppslag tror jeg.
Læreren min som er utdannet kjemiker og biolog, og er ytterst intelligent og leser flere nettaviser daglig, skjønte ikke en dritt når jeg snakket om at det er barn ned i 7.klasse som ruser seg på løsemidler.

Sitat av exocytose Vis innlegg
Ja, jeg er helt enig i at det er skadelig, som du ser, men det er ingen vits i å overdrive det til de grader som du gjør.
Vis hele sitatet...
Jeg har skjønte ikke mye av det med aksonene, men jeg forstår at du er greit kunnskapsrik
Jeg er enig i at jeg overdrev for mye.
Og det med tannen er, in fact, irrelevant.
Men. Hvis en person som har anlegg for å sniffe løsemidler så det du skrev, hadde han ikke skjønt en dritt. Selv om jeg ser at det veldig godt skrevet. Jeg prøvde bare å finne eksempler som både er forståelige og skremmende.
Igjen, beklager min utvitenhet. Jeg tror at jeg begrunner min unnskyldning på ung alder
Jeg er faktisk enig i at det burde være en sticky tråd med info om skadeomfanget ved bruk av løsemidler. Mange unge som oppsøker forumet her og kanskje de hadde tenkt seg litt bedre om hvis de ser at selv 'stukere' styrer unna sniffing av lim/bensin/glade, enda viktigere er det vel at de får informasjon som er lett forståelig og direkte. Som nevnt, altfor mange tenker at det 'skjer ikke meg'. Jeg tør påstå at dersom du sniffer lim over lengre tid så vil du få langtidsskader (definitivt), mens du vil ikke nødvendigvis få angst av hasjbruk. Ikke for å høres nazi ut, men det kanskje ikke så dumt å peke på folk som bruker løsemidler og si 'jo, det skjer deg'.
Jeg vil ønske deg lykke til videre i livet, og håper at du ikke blir værre. Han som fortalte deg at det er ok å ta av seg verneutstyret burde vært sparka på dagen. Dette er en meget alvorlig sak, jeg foreslår du rapporterer til arbeidsmiljøtilsyn og fagforeningen din.

På jobb (lab) har vi ett kjemikalieutvalg som godkjenner hver enkelt person for ett kjemikalie av gangen etter å ha lest databladet og skrevet ett sammendrag av det. Dette leveres på mail, og man får godkjenning om det er ok. All eksponering for kreftfremkallende, giftige og arvestoffskadelige stoffer registreres i en database.
Av disse kjemikaliene er Toluen (hovedbestanddel i lynol) mye i bruk, og blir registrert.

Vi har allerede den store løsemiddeltråden som ligger under sticky "samletråder" på rusmiddelforumet.
Ved diskusjoner om løsemidler bør det henvises til denne, og hvis vedkommende fortsatt lurer på noe kan diskusjonen fortsette.

Enkelt og greit.
Sitat av Myor2Mac Vis innlegg
Foreslår at en tråd om skadene av løsemiddel blir sticky
Det er TOTAL mangel på informasjon om løsemidler og skadene av dette.
Det er et større problem enn mange tror.
Våre politikere tenker som vanlig ikke, og bare vrir seg unna problemet.

[/u]
Vis hele sitatet...
Hvor vanskelig kan det være å forstå at man ikke skal sniffe drivgass og løsemidler?
I prinsippet er dette burde en hver idiot klare å forstå!

Husk at skulle vi laget verden idiotsikker måtte vi satt rekkverk rundt alle stup, polstret alle spisse kanter med skumgummi og gjennomgått flere tonn brosjyrer bare for å i se på en bil.

"Drivstoffet i denne bilen skal ikke: inntas oralt, rektalt eller ijekseres.
Ei heller tømmes i øynene på deg selv eller andre, dette gjelder også dyr.
Man skal heller ikke helle bensinen over seg selv mens man leker med åpen ild.
Osv. osv."
Etter å ha lest den fine kommentaren til mentalmelt forestiller jeg meg at en instruksjonsboken til en hammer ville vært like stor som en telefonkatalog i en verden som var beregnet for det jeg liker å kalle for idioter (Dette er selvfølgelig innenfor den rammen av de som velger å ruse seg på løsemidler, drivstoff og drivgass. Yrkesskader er noe helt annet.)

Igjen må jeg nevne at Darwin hadde rett!
Vi kan ikke fortelle barn at de kan ruse seg på løsemidler og si at de ikke skal gjøre det. Da gjør de det. Herregud, barn 101.

Heldigvis er løsemiddelbruk veldig tydelig så i de aller fleste tilfeller tar skolen og foreldre tak i det med engang. Det er det de har gjort på de skolene jeg har gått på. Har vært sånne saker hvert år gjennom hele barneskolen. Det handler om å behandle det diskret og raskt med engang det skjer.
Sist endret av Stratops; 14. mai 2010 kl. 17:16.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Noe med å forhindre skaden før den er skjedd?

I <3 skremselspropaganda, fordi det er aktuelt og mulig
Altfor lite av det, men det er det eneste som hjelper.
kommer tilbake litt senere med ett eksempel, noen som har hørt om hans petter martinsen?
Sitat av Myor2Mac Vis innlegg
Noe med å forhindre skaden før den er skjedd?

I <3 skremselspropaganda, fordi det er aktuelt og mulig
Altfor lite av det, men det er det eneste som hjelper.
kommer tilbake litt senere med ett eksempel, noen som har hørt om hans petter martinsen?
Vis hele sitatet...
For all del, la folk være uopplyste. Vi vil vel ikke at folk skal tenke selv eller vite sannheten.
Trenger ikke skremselspropaganda da "sannheter" bak noen stoffer er dyster nok til å avskrekke nysgjerrige, kanskje mer effektivt enn å aktivt spe på med propaganda.
Sist endret av sneipen; 3. juni 2010 kl. 17:42.
Skadene for løsemiddler er i-og-for-seg ganske like skader av alkoholisme. Siden du er kursa så kan du bare gleme erstatning. Eneste fornuftige for deg å gjøre er å skjerpe deg helt og heller passe på resten av kroppen Husk tynner er ute i blodet på 0,7 sek. når det inhaleres og nedtil 0,3 sek ved hudkontakt(fikk vite det av sjefen på Tønsberg billakk.) En annen skade som kan komme som følge av løsemiddler er ødelagt potens Lit kjipt å måtte bruke viagra før en er 25
Sist endret av NotToSmart; 3. juni 2010 kl. 18:06. Grunn: skriveleif
Sitat av Myor2Mac Vis innlegg
I <3 skremselspropaganda, fordi det er aktuelt og mulig
Altfor lite av det, men det er det eneste som hjelper.
kommer tilbake litt senere med ett eksempel
Vis hele sitatet...
Kom gjerne med et eksempel på at skremselspropaganda fungerer. Og, bare så det er sagt, holder det ikke med å fortelle historien om en eller annen dude som fikk servert masse skremselspropaganda som liten, for så å leve et langt liv uten å eksperimentere med rusmidler. Det finnes tusen slike tilfeller, men det betyr ikke at det virker, da det finnes tusenvis av eksempler på det stikk motsatte også.
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Kom gjerne med et eksempel på at skremselspropaganda fungerer. Og, bare så det er sagt, holder det ikke med å fortelle historien om en eller annen dude som fikk servert masse skremselspropaganda som liten, for så å leve et langt liv uten å eksperimentere med rusmidler. Det finnes tusen slike tilfeller, men det betyr ikke at det virker, da det finnes tusenvis av eksempler på det stikk motsatte også.
Vis hele sitatet...
Du sa jo nettopp selv at det virker i visse tilfeller. Dvs: Det virker. Akkurat slik som antibiotika virker imot bakterier. Selvfølgelig vil ikke antibiotika virke i alle tilfeller, slik som det også vil være med skremselspropaganda, men dersom det virker litt, er det bedre enn ingenting.

Finnes det tusenvis av eksempler på det stikk motsatte, dvs. at noen får høre om de skadelige virkningene av rusmidler, eller noe annet, og av den grunn går hen og prøver det?

"Røyking gir deg lungekreft og KOLS". Nei faen heller, det der tror jeg jaggu jeg skal prøve, høres jo dritkult ut.

Skremselspropaganda er bare propaganda med det formål å skremme. Propaganda er per def: Arbeid for å utbre en idé (http://www.dokpro.uio.no/perl/ordbok...bet=n&renset=j)

Israels propaganda funker jo ganske bra på en del, det er jo propaganda, skremselpropaganda er jo en form for propaganda. Ergo.

Dessuten er det fullt mulig å betrakte slik skremselspropaganda som en opplysning av folket, kun med en utelatelse av de positive sidene, samt en ørliten overdrivelse av de negative
Merk alt "sniffestoff" med:
"Inhalering fører til sterke skader på hjernen, særlig påvirkes hukommelsen"
"Innhalering kan føre til øyeblikkelig død"

Dette bør avskrekke de fleste med evne til å lese?
Lite sidesprang, men fortsatt litt skremmende i mine øyne:
1. juli 2005 falt kravet om YL-merking av løsemiddelholdige produkter bort. Arbeidstilsynet anbefaler at leverandørene fortsatt oppgir YL-gruppe og at alle som bruker disse produktene fortsetter å be om denne informasjonen.

Heia EU og dets direktiver.
Skråsikker på at det er placebo at du har blitt forandra, du har begynt å tro på propegandaen til løsemiddeler og har begynt å lete etter symtomer.
Enjoy your cann
De som ruser seg forsvarer så å si alltid rusmiddelet de inntar.
Det gjelder alt ifra hasj til heroin.
Er ofte disse menneskene som utvikler en stor avhengighet fordi de alltid forsvarer bruken ovenfor seg selv.
Hvis du virkelig sier det du mener superman er jeg av den tro at du sniffer litt selv.

Kjenner mange som har ruset seg noen med små andre med store rusproblemer.
Noen som har sniffet andre ikke.

Men det skumle med sniffing er hvor rask man som person tar skade.
Er av den tro at sniffing er det stoffet som ødelegger kroppen mest.
Jeg vil påstå rent kroppslig sett når man ser bort ifra avhengiheten.
Er sniffing bedre å innta en alle stoffer inkludert heroin.
Sitat av Supermann! Vis innlegg
Skråsikker på at det er placebo at du har blitt forandra, du har begynt å tro på propegandaen til løsemiddeler og har begynt å lete etter symtomer.
Enjoy your cann
Vis hele sitatet...
Du tuller nå, sant?
Sitat av Supermann! Vis innlegg
Skråsikker på at det er placebo at du har blitt forandra, du har begynt å tro på propegandaen til løsemiddeler og har begynt å lete etter symtomer.
Enjoy your cann
Vis hele sitatet...
At løsemidler er skadelig og gir alvorlige bivirkninger og senskader, er hevet over enhver tvil. Å påstå noe annet uten å backe det opp i det hele tatt, er trolling og idioti.
Sitat av Myor2Mac Vis innlegg

Jeg har skjønte ikke mye av det med aksonene, men jeg forstår at du er greit kunnskapsrik
Jeg er enig i at jeg overdrev for mye.
Og det med tannen er, in fact, irrelevant.
Men. Hvis en person som har anlegg for å sniffe løsemidler så det du skrev, hadde han ikke skjønt en dritt. Selv om jeg ser at det veldig godt skrevet. Jeg prøvde bare å finne eksempler som både er forståelige og skremmende.
Igjen, beklager min utvitenhet. Jeg tror at jeg begrunner min unnskyldning på ung alder
Vis hele sitatet...
Igjennom aksonene blir nerveimpulser sendt. Nerveimpulser får ting til å skje i hjernen. Jo mer myelin et akson har rundt seg, jo fortere vil en nerveimpuls bli sendt. De aksonene som er mest myeliniserte kan sende nerveimpulser i ca. 150 m/s. For det er en vesentlig funksjon myelin har, det øker hastigheten til nerveimpulser som blir sendt. Om du da bruker løsemidler, vil myelinet bli løst opp og hvis alt myelinet hadde blitt fjernet ville nerveimpulsene blitt sendt i ca. 0.5 - 1.5 m/s. Det er nesten hundre ganger saktere, skjønner du nå hvordan det fungerer?
Sist endret av Filosofen; 4. juni 2010 kl. 12:58.
Sitat av Drachir Vis innlegg
Du tuller nå, sant?
Vis hele sitatet...
Nei,
var litt vel berusapå etylacetat når jeg skreiv så mente det ikke 100%. kreft fks går man rundt å leter etter symtomer tilslutt tro selv at man har det. litt som en hypokonder
Sist endret av Supermann!; 5. juni 2010 kl. 02:52.
Hva mener du? Skjønner ikke hva du mener. Hvorfor skal en gå å lete etter kreft symptomer? Finner en en kreft svulst så har man kreft, handler ikke noe om placebo eller å være hypokonder. Det at du ruser deg på etylacetat gjør meg litt usikker på din seriøsitet.

Ruse deg på etylacetat VIL føre til bivirkninger. Løsemidler kommer inn via hud og lunger, de kommer inn i cellene og løser opp stoffene. De kan gi uttalige skader. Ødeleggelser i sentralnervesystemet er en av de, noe du ikke vil ha. Fettvev i nervesystemet blir løst opp og det er en viktig forbindelse mellom hjernen som elektriske signaler bruker. Du burde slutte å ruse deg på dette og gjøre deg inneforstått på løsemidler og deres skader. Jeg har lest litt noen av dine andre poster, og dømmer deg ikke men ser ikke ut som at du har ett godt og "normalt" rusbruk.
Sitat av Supermann! Vis innlegg
Nei,
var litt vel berusapå etylacetat når jeg skreiv så mente det ikke 100%. kreft fks går man rundt å leter etter symtomer tilslutt tro selv at man har det. litt som en hypokonder
Vis hele sitatet...
Ja, det er sant at dersom en leter etter symptomer på en sykdom, spesielt dersom symptomene kan være litt diffuse, noe de ofte er for kreft, vil det være lett å overvurdere betydningen av visse symptomer. Det er selvsagt mulig å tillegge symptomer langt større betydning dersom en frykter at disse symptomene kunne være tegn på alvorlig sykdom, og dermed overdrive den faktiske graden av symptomer. Det er derfor mulig at en som i lengre tid har ruset seg på løsemidler, for deretter å oppdage at nettopp dette kan være ekstremt skadelig, vil bli ekstra oppmerksom ovenfor tegn på slik skade. Det kan bety at personen oppfatter symptomer som kanskje ikke er reelle, mens om heller er et produkt av personens frykt.

Når det er sagt, gir dette på ingen måte noen kredibilitet til påstanden om at fettløsende midler ikke er skadelige dersom de blir inhalert ol. Fett er elektrisk isolerende, og av grunner jeg ikke tror det er hensiktsmessig å gå nærmere inn på her på forumet, vil nerver som er dekket av fett, også kalt myeliniserte nerver, ha en større ledningshastighet. Dvs, at signalet vil gå fortere fra en del av hjernen til en annen.

Det vil da være åpenbart at stoffer som en fettløsende vil skade dette laget av fett rundt nervecellene, og dermed skade ledningshastigheten i hjernen. På denne måten vil hjernens funksjon skades, og jeg vil anta at de fleste kan være enig i at en saktere signalledning i hjernen ikke høres ut som en god ting.

Dersom du lurer på noe mer rundt hvordan fett får signaler til å gå raskere, eller på noen annen måte betviler det at løsemidler er skadelig for hjernen din, vær så snill, spør!

Dette er symptomer som ikke vil vise seg raskt, og det kan ta mange år før skaden vil bli synlig, selv om du ruser deg på en jevnlig basis. Så, For din egen skyld: Dersom du absolutt må ruse deg, rus deg på noe annet! Dette sier jeg for din egen skyld, ikke som en slags moralpreken.
Sitat av Monkey_drone Vis innlegg
Merk alt "sniffestoff" med:
"Inhalering fører til sterke skader på hjernen, særlig påvirkes hukommelsen"
"Innhalering kan føre til øyeblikkelig død"

Dette bør avskrekke de fleste med evne til å lese?
Vis hele sitatet...
Det står faktisk "Solvent abuse can kill instantly" på deodoranten min.