Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 2546
Fellow Freaks, i come bearing questions!

Først føler jeg at jeg burde si litt om meg selv. Jeg er nettop blitt 18 år og går mitt siste år på skolen (VG3). Jeg går en studieforberedende linje og håper på at jeg kan bruke utdanning videre til NTNU hvor jeg vil gå en 5-årig ingenørlinje. For å få råd til bra leilighet og møbler har jeg en jobb ved siden av skolen.

Jeg vasker hos et legesenter hvor jeg selv får velge når jeg gjør det så lenge jobben blir gjort før neste dag. Jeg har hatt den jobben helt siden siste halvår VG1 og egentlig så er jeg ganske fornøyd. Første halvår fikk jeg 140kr/t men når det ble en ny lege som "kjente en fyr" som ville jobbe billigere ble lønnen senket til 110kr/t. Med tanke på at det skjedde kort etter at jeg begynte å kun jobbe utenfor arbeidstiden deres slik at jeg slik at jeg ikke forstyrret dem ble jeg litt sur. Det var noe de hadde spurt meg om tidligere. Senkningen var 30kr/t altså 21% og ble tilsammen 90 kr dagen. Men hovedsaklig var jeg fortsatt fornøyd med en grei intekt, men med en lønnsenking ga jeg litt mer faen og dro ofte tidligere en jeg evt. skulle.

De nye reglene for 151kr/t er LATTERLIGE i følge meg og selv om jeg ikke har noe imot å få de ekstra kronene (rundt 1500kr mnd) syns jeg det er alt for mye for en MINSTELØNN. Reglene skal være satt for å forebygge sossial dumping og etc. men 151kr er mye penger og jeg sliter med å forstå hvorfor en slik jobb skal få så mye når de andre ikke gjør det. Dette vil etterhvert føre til at de andre arbeidsgruppene også vil ha mer og til slutt tipper det alle lønner alt for høyt. Til slutt med slike minstelønner blir det umulig å ha ansatte hos mindre bedrifter og det vil føre til nedgangen til noen bedrifter uten tvil.

Så kommer også de nye prisene for lappen. Enorme og det værste er at det er de statlige utgiftene som har økt mest. Vi lever i et sosialistisk land og det betyr at ingen samfunsgrupper skal bli diskriminert og at alle skal få noe av de samme utgiftene, men er det da ikke ekstremt at en student må velge mellom å ikke få bil lappen eller betale 25 000kr til 30 000kr. (de statlige utgiftene 10x har med dobbelt så mye som skole utgiftene 5x, fant ikke kilden på dette men husker tallene. legger ved hvis jeg finner de)

Stipendene blir også ganske dårlig fordelt syns jeg og noen får det for lett og andre for vannsklig. Det er ikke altid de som trenger som får, og det er ikke altid de som får trenger.

Syns du det er greit at vaskehjelper skal være mer verdt en andre jobber?
Syns du det er greit at de statlige utgiftene skal øke så mye for bil lappen?
Syns du det er urettferdig å diskrimenere hvem som får stipender?
Ønsker du en mer sosial eller liberal styresform?
Sitat av Snuskungen Vis innlegg
Syns du det er greit at vaskehjelper skal være mer verdt en andre jobber?
Vis hele sitatet...
Er det greit at doktorer skal tjene mer enn andre? Forskjellige yrker har forskjellig lønn, vasking er godt betalt fordi veldig få gidder drive med det. Det resulterer i at vi må leie inn utenlandsk arbeidskraft og de er vanligvis villig til å jobbe for mindre enn nordmenn. Det betyr igjen at nordmenn skvises ut av de jobbene og vi sitter igjen med en underklasse av lavtlønnede fremmedarbeidere. Det er det ingen som vil.
Sitat av Snuskungen Vis innlegg
Syns du det er greit at de statlige utgiftene skal øke så mye for bil lappen?
Vis hele sitatet...
Her roter du, statlige utgifter er utgifter staten har ved å feks. tilby en tjeneste. At lappen har blitt dyrere har ingenting med det å gjøre, men staten har valgt å øke minstekravet til opplæringen, noe som fører til at du må betale kjøreskolen for flere timer.
Sitat av Snuskungen Vis innlegg
Syns du det er urettferdig å diskrimenere hvem som får stipender?
Vis hele sitatet...
Diskriminering er ikke det samme som vurdering. Det er ikke urettferdig at stipender deles ut etter gitte kriterier.
Kjøreskolen som koster flesk. Statens vegvesen tar kun 490 for teori, 860 for oppkjøring, bilde 65 og utstedelse av fk for 220.
kjøreskolen tar gjerne over 600 pr time også kommer leie av bil til oppkjøring som gjerne koster et par tusen.

Men er enig i at mange studenter får mindre enn de trenger. opplevde det selv i fjor.
Sitat av Snuskungen Vis innlegg
Syns du det er greit at vaskehjelper skal være mer verdt en andre jobber?
Vis hele sitatet...
Det er et velkjent problem at alle vil at alle skal tjene over snittet.

Slippes lønningene altfor løs kommer det til å presse endel yrker altfor langt nedover. Noen tusenlapper i måneden ekstra i vaskeutgifter er kanskje ikke noen big deal for de fleste bedrifter, men det er en gigantisk deal for den lavt-lønna vaskedama.

Som alle steder, vi må finne gode, balanserte løsninger her.
Syns du det er greit at de statlige utgiftene skal øke så mye for bil lappen?
Vis hele sitatet...
Overhodet ikke. Det er helt forbanna krise. Byråkratiet har fått altfor mye makt, og drives altfor dårlig.

Jeg derimot dette ikke dreier seg om venstresiden vs høyresiden, men mer at det har rett og slett blitt gjort dårlig håndverk.
Syns du det er urettferdig å diskrimenere hvem som får stipender?
Vis hele sitatet...
Å gi penger til alle blir jævli dyrt. Å lage rettferdige systemer er helvetes vanskelig.

Har du et bedre forslag til hvordan det skal behovprøves? Nei? Jeg tror fordelene oppveier ulempene når det gjelder VGS-stipend. Mange kommer faktisk fra familier som har det trangt.
Ønsker du en mer sosial eller liberal styresform?
Vis hele sitatet...
Liberal.... og med liberal så mener jeg ikke sosial-konservativ-overvåkning-og-skatteletter-til-de-rike Høyre, ei heller idiotisk-vinglete-bruke-opp-alle-pengene-nå-og-skjul-eventuelle-overgrep FRP
Jeg må innrømme at jeg ble forvirra av skrivemåten din.

At vaskehjelp, en lite verdsatt jobb i vårt samfunn, har en minstelønn på 150,- synes jeg bare er bra, om dette er tilfellet? Selv aner jeg ikke hva minstelønn osv er for de forskjellige yrkene.

Synes selvsagt at alle andre yrker også bør ha en god minstelønn.

Som sagt, litt forvirrende tekst i mine øyne, så om du gidder kunne det vært noe å rydde opp litt eller utbrodere litt på de forskjellige temaene.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Å gi penger til alle blir jævli dyrt. Å lage rettferdige systemer er helvetes vanskelig.
Vis hele sitatet...
Med tanke på de jævlige høye skattene og avgiftene vi betaler, synes jeg nesten lappen skulle ha blitt sponset av staten selv.
Du sier selv at du vil ha en bra leilighet i studietiden, og det koster jo ekstra. Selv lever jeg på 20kvm rom m/ bad, strøm, internett og alt inkl for 3400 i mnd. Fellesareal på 60-ish, og bor med to kompiser+ en random fyr. Matbudsjettet mitt er på ca 2000,- og da har jeg mye god mat Så, om man virkelig går inn for det, kan man leve på stipendet alene. Kommer litt an på boutgifter. Har venner som betaler 5000,- i Oslo, og da sier det seg selv at 6,700 i mnd ikke er nok. De noe drøye boligprisene kommer vel av at man ikke trenger en fagperson til å anslå takst og leiepris, men at de som leier ut kan kreve nesten hva de vil.

Når det gjelder 151kr timen for renholdsarbeidere er dette litt i overkant, synes nå jeg. Men det er vel en kompensasjon for latterlig lave lønninger tidligere. Når det kommer til lønnsreduksjonen din, så tør jeg påstå at det ikke er lov å senke den med 21%. Dette ville jo fått fatale konsekvenser om du var voksen, hadde barn, lån, bil og alle de andre faste utgiftene.
Det er generelt viktig med en god minstelønn som alle arbeidsgivere må følge. Dette gjør at et firma ikke kan utkonkurrert alle andre på pris, siden alle har et minimum på lønnsutgifter. Problemet i byggebransjen f.eks.har vært at mange utenlandske arbeidere har gått på lønn langt under minstelønn, og kunne gitt en mye lavere pris enn andre bedrifter som følger minimum minstelønn. Heldigvis har arbeidstilsynet begynt å slå hardt ned på norske entreprenører som "utnytter" billig utenlandske arbeidskraft. En hver person med yrkesstolthet ville ikke utnyttet en slik situasjon for å berike seg selv, og ødelagt for andre i faget.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Kvifor snakker alle om minstelønn her? Noreg har ikkje ei lovbestemt minstelønn, unnateke nokon få bransjer i somme regioner der tariffavtaler er almenngjort. Utover det er all lønn eit resultat av forhandlinger, enten mellom arbeidstakar og arbeidsgjevar, eller mellom fagforening og arbeidsgjevar, eller mellom fagforening og arbeidsgjevarforening i form av tariffavtale. Ofte er det ein kombinasjon av alle tre komponentane.

Viare så var jo eit døme på dette Adecco-saka. Systematisk bruk av overtid i strid med arbeidsmiljølov og tariffavtaler...
Asosial sosialist
Cheroxx's Avatar
Det at lappen er dyr er jo egentlig ganske forståelig. Kjørelæreren skal ha lønn, bilen skal ha bensin. Bilen må nok på service en del, og jeg vet i alle fall at kjøreskolen jeg benytter må bytte biler hvert tredje år pga slitasje. En kjørelærer tjener nok ikke mer enn 250-300.000 i året heller, så det er ikke grådighet det går på men økonomi 101.

Forøvrig er det ikke noen menneskerettighet å ha bil eller lappen.
Kjørerlærere ligger nok ikke noe under landsnittet på ca. 400k i året gitt. I tillegg så er det en bransje der du har muligheten til å jobbe mye overtid. Få lærere + mange som vil ha lappen + få ekstrakostnader ved å kjøre ekstra = mye overtid.
Sist endret av Mith; 27. oktober 2011 kl. 13:47.
For å si det sånn: jeg skulle hatt jævlig godt betalt for å gått rundt og vasket om dagene.

Synes de fortjener hver minste krone.
Sitat av aioe Vis innlegg
For å si det sånn: jeg skulle hatt jævlig godt betalt for å gått rundt og vasket om dagene.

Synes de fortjener hver minste krone.
Vis hele sitatet...
Vaksejobb er utrolig chill da. Faktisk noe av det mest avslappete og greie jeg har jobbet med. splæaje litt rundt på en mopp med iPod stilt på god breibent rock'n'roll; utrolig nice faktisk. At det skal være så fryktelig bra betalt kan jeg ikke se noen som helst grunn til.
Sitat av moret Vis innlegg
At det skal være så fryktelig bra betalt kan jeg ikke se noen som helst grunn til.
Vis hele sitatet...
Nå er det jo ikke så fryktelig bra betalt heller, da. ;-)
Jobbet selv som vasker da jeg var yngre. Ca 10 år siden. Da hadde jeg en timelønn på 121 kr. Det var i offentlig sektor, så om de har gått opp til 150 kr timen så har de fått et kraftig lønnshopp siden den gang.

De som vasker fortjener hver eneste kr de får. De står ofte opp kl 5 på natta, så det skal være rent og pent til du kommer på jobb. Samtidig er det svært sjeldent jobben de gjør blir verdsatt av andre. Fikk ros, skal ikke klage på det. Men de skulende blikkene var der de også. Samtidig er det ofte utlendinger som har vaskejobber. De sliter ofte med økonomi, da det ofte er slik at det er mannen i huset som står for pengene som kommer inn. Av de jeg jobbet med, så var det utlendingene som sto på hardest av alle å klaget minst. Flotte mennesker.


Vi opplevde titt til ofte at "sjefsmegga" kom til oss og kuttet ned på stillinger samtidig som vi fikk mindre tid på arealet hver vasker hadde. En vasker sliter for lønningene de får. Det kan jeg skrive under på.
Sist endret av stagg; 27. oktober 2011 kl. 16:54.
Sitat av moret Vis innlegg
Vaksejobb er utrolig chill da. Faktisk noe av det mest avslappete og greie jeg har jobbet med. splæaje litt rundt på en mopp med iPod stilt på god breibent rock'n'roll; utrolig nice faktisk. At det skal være så fryktelig bra betalt kan jeg ikke se noen som helst grunn til.
Vis hele sitatet...
Da var du en sløv vasker. Er ikke mye chill.
Sitat av stagg Vis innlegg
Da var du en sløv vasker. Er ikke mye chill.
Vis hele sitatet...
Eller så hadde du en kjip jobb...
Sitat av moret Vis innlegg
Eller så hadde du en kjip jobb...
Vis hele sitatet...
Hvor jobbet du som vasker da? Beklager, feil av meg å si at du var sløv, men de som vasker har en travel arbeidsdag.
Sitat av moret Vis innlegg
Vaksejobb er utrolig chill da. Faktisk noe av det mest avslappete og greie jeg har jobbet med. splæaje litt rundt på en mopp med iPod stilt på god breibent rock'n'roll; utrolig nice faktisk. At det skal være så fryktelig bra betalt kan jeg ikke se noen som helst grunn til.
Vis hele sitatet...
Var ikke med vilje å gi kp..

men du gikk kasnkje rundt med en mopp, andre må faktisk vaske driten til andre som ikke bryr seg
Sitat av stagg Vis innlegg
Hvor jobbet du som vasker da? Beklager, feil av meg å si at du var sløv, men de som vasker har en travel arbeidsdag.
Vis hele sitatet...
Jeg jobbet for en privat bedrift i innlandet med rundt 60 anstatte. Har ikke veldig lyst til å si noe mer enn det.
første arbeidsdag ble jeg vist hvordan de gjorde jobben, og ble fortalt hvordan de ville ha diverse ting gjort og hvor lang tid de regnet med at dette skulle ta. Og joda, de første dagene jobbet jeg faktisk ganske greit, men med en gang man legger seg opp et system med gode rutiner kan man fort gjøre jobben på 75% av tiden, om ikke mindre. Etter 1-2 uker var jeg såpass godt innøvd i denne jobben at det bare var chill.
Det var jo heller ingen ordentelig jobb for meg da, var på ettermiddagen ved siden av skole så blir jo litt forskjellig fra å vaske feks et sykehus eller lignende.

Sitat av toriiii Vis innlegg
Var ikke med vilje å gi kp..

men du gikk kasnkje rundt med en mopp, andre må faktisk vaske driten til andre som ikke bryr seg
Vis hele sitatet...
Ga et tilbake jeg da
Det er jo forskjell der som du sier, men jeg har også vasket toaletter. Ingen problem med dette. Men igjen, det kommer antagelig an på størrelse og lengde. Dette var en liten jobb for meg, drev ikke mange timer og ikke i lange perioder.
Sitat av moret Vis innlegg
Vaksejobb er utrolig chill da. Faktisk noe av det mest avslappete og greie jeg har jobbet med. splæaje litt rundt på en mopp med iPod stilt på god breibent rock'n'roll; utrolig nice faktisk. At det skal være så fryktelig bra betalt kan jeg ikke se noen som helst grunn til.
Vis hele sitatet...
Er 150kr timen godt betalt? Man vasker jo for andre som selv ikke gidder og selv tjener masse penger... er jo heller lønningene til dem på toppen det er noe galt med
Sitat av moret Vis innlegg
Jeg jobbet for en privat bedrift i innlandet med rundt 60 anstatte. Har ikke veldig lyst til å si noe mer enn det.
første arbeidsdag ble jeg vist hvordan de gjorde jobben, og ble fortalt hvordan de ville ha diverse ting gjort og hvor lang tid de regnet med at dette skulle ta. Og joda, de første dagene jobbet jeg faktisk ganske greit, men med en gang man legger seg opp et system med gode rutiner kan man fort gjøre jobben på 75% av tiden, om ikke mindre. Etter 1-2 uker var jeg såpass godt innøvd i denne jobben at det bare var chill.
Det var jo heller ingen ordentelig jobb for meg da, var på ettermiddagen ved siden av skole så blir jo litt forskjellig fra å vaske feks et sykehus eller lignende.



Ga et tilbake jeg da
Det er jo forskjell der som du sier, men jeg har også vasket toaletter. Ingen problem med dette. Men igjen, det kommer antagelig an på størrelse og lengde. Dette var en liten jobb for meg, drev ikke mange timer og ikke i lange perioder.
Vis hele sitatet...
Privat sektor vet jeg lite om. Men i offentlig sektor så er sparekniven et glødende tema hver bidigste dag.