Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 4500
Finnen det noen autofunksjon i Excel som gjør at jeg kan fylle annenhver linje slik som på bildet her: http://robertan.com/files/xcel03.jpg ?
Du drav over de linjene du vil ha ?
Formater celler->Mønster-> så velger du farge!

Eneste måten jeg vet om xD
Trådstarter
Men da blir jo alle cellene farget. Jeg vil jo ha annenhver, slik at lange lister blir lettere leselige.
ja, jeg forstår... Men eneste måten jeg vet om er den jeg fortalte. Spurte lærern min også, men hun visste ikke om en annen måte en den jeg forklarte tidligere :/
Du må ta å farge legge 1 rad så må du markere den fargede raden og raden under og så må du bare kopiere dem nedover
Trådstarter
Sitat av Marcen
Du må ta å farge legge 1 rad så må du markere den fargede raden og raden under og så må du bare kopiere dem nedover
Vis hele sitatet...
Men jeg får ikke kopiert bare bakgrunnen? Se for deg en liste på flere sider, hvor jeg ønsker å legge slike linjer annenhver nedover alle sidene.
hmm.. Burde hvertfall vert en mulighet for å gjøre dette, blir litt mye arbeid for deg å markere opp til flere sider :S :P
Nå er det en stund siden jeg holdt på med makroer, men jeg tror det er en funksjon for å gjøre det der.
Kan desverre ikke hjelpe deg mer enn det, så du får i så fall bare prøve selv.
Først lag mønstret du skal ha i excel, så kopiere du dette inn i paint som du lagrer på skrivebordet. Så går du på format, ark og bakrun i excel. Så tar du å putter inn det du har lagret i paint. Og vips så har du det på alle sidene

Er kanskje ikke den beste metoden, men den funker
Trådstarter
Sitat av Starra
Nå er det en stund siden jeg holdt på med makroer, men jeg tror det er en funksjon for å gjøre det der.
Kan desverre ikke hjelpe deg mer enn det, så du får i så fall bare prøve selv.
Vis hele sitatet...
Noen som kan/har en slik makro?

Sitat av Marcen
Først lag mønstret du skal ha i excel, så kopiere du dette inn i paint som du lagrer på skrivebordet. Så går du på format, ark og bakrun i excel. Så tar du å putter inn det du har lagret i paint. Og vips så har du det på alle sidene
Er kanskje ikke den beste metoden, men den funker
Vis hele sitatet...
Funker til en grad, men 1. det jeg velger som bakgrunn blir ikke med på utskriften. 2. Om jeg endrer størrelse eller noe på teksten må jeg forandre bakgrunnen på nytt. Lettere å legge det på manuelt nesten.
Marcens forslag funker hvis du bruker kopier format i stedet for å kopiere. (Den knappen med malepensel på)
Prøvde nå med det lack sa og da fikk jeg med rute systemet som var med fargen. og det føkka seg med det i det nye dokumentet.
Sitat av lack
Marcens forslag funker hvis du bruker kopier format i stedet for å kopiere. (Den knappen med malepensel på)
Vis hele sitatet...
Tilsvarende kan man kopiere vanlig, merke området som man skal lime inn formateringen på, høyreklikke og velge paste special/lim inn utvalg, og i menyen som kommer opp velger du formater og OK.
Trådstarter
Sitat av aislinn
Tilsvarende kan man kopiere vanlig, merke området som man skal lime inn formateringen på, høyreklikke og velge paste special/lim inn utvalg, og i menyen som kommer opp velger du formater og OK.
Vis hele sitatet...
Dette så ut til å funke
Men ønsker fortsatt en funksjon som kan gjøre dette mer automatisk om den finnes.
jeg prøvde litt i excel nå. Det du gjør er å lage mønster i de 4 øverste radene, og etterpå merker du alle 4 radene der du har mønsteret og tar musen ned i høyre hjørne av det avmerkede området og drar boksen nedover. Da skal den bare fortsette mønsteret så langt du velger.

Se her:
http://img39.picoodle.com/img/img39/...pm_4bb5e47.jpg

1: du har en tabell
2: lag mønster i de 4 øverste radene
3: merk de 4 radene der du har mønsteret
4: trykk nede i hørehjørnet (se pil)
5: dra så langt du vil ha mønsteret nedover
6: slipp og mønsteret er der.

Videre om du legger inn nye linjer vil excel, i hvertfall hos meg fortsette mønsteret.
Sist endret av etse; 29. oktober 2007 kl. 12:31.
Går ikke det der på tabell format da?
Sitat av n00bcake
Går ikke det der på tabell format da?
Vis hele sitatet...
hva mener du? Tabellformat? Alt i excell er en stor tabell?
Sitat av etse
hva mener du? Tabellformat? Alt i excell er en stor tabell?
Vis hele sitatet...
Jeg kjører Excel 2007, der har jeg noe som heter 'Formater som tabell'.
Da kan jeg blant annet velge det formatet som trådstarter viser på bildet.

Og jo, Excel er en stor tabell
Trådstarter
Sitat av etse
jeg prøvde litt i excel nå. Det du gjør er å lage mønster i de 4 øverste radene, og etterpå merker du alle 4 radene der du har mønsteret og tar musen ned i høyre hjørne av det avmerkede området og drar boksen nedover. Da skal den bare fortsette mønsteret så langt du velger.
Vis hele sitatet...
Om du ser på bildet ditt selv ser du at alle tall verdiene forandret seg da du dro nedover. Det er en smule dumt da innholdet er egentlig viktigere enn disse mønstrene

Sitter på jobb nå, skal hjem og teste 2007 om den er noe bedre. Men hjelper ikke stort når det er på jobb jeg har mest brukt for det..

Letteste måten jeg har funnet ut så langt er å "record'e" en macro med disse annenhver linjene nedover. Ned til linje 50 f.eks., så må jeg gjøre resten manuelt.
Ellers gikk det faktisk ganske greit å lime inn kun formatet. Slik som nevnt lengre opp i tråden. Ulempen da er om du har andre forskjellige formater på tekst etc.. Dette blir da forandret til samme formatet som du klipte ut fra.
Sist endret av dico; 29. oktober 2007 kl. 19:02.
Limited edition
Moff's Avatar
Jeg snekkret sammen en macro til deg, jeg. Den er rimelig treg, men den får jobben gjort. Årsaken til at den er treg er at den scanner gjennom alle radene i dokumentet ditt for å finne ut hvor stort arbeidsområdet ditt er. Den stopper først denne prosessen når den finner en helt tom rad. Du vil antakelig se hvordan den jobber når du kjører den, ettersom den flytter markøren bortover arket i en formidabel hastighet.

Kode

Sub AddStripes()
'Variabler
bredde = 0 'Bredden på dataområdet
lengde = 0 'Lengden på dataområdet
farge = 15 'Bakgrunnsfargen som skal fylles inn
data = True
'Regn ut dataområdet i regnearket
Range("A1").EntireRow.Select
totalbredde = Selection.Columns.Count
'Loop nedover arket til første tomme rad
Do Until data = False
    'Reset datavariabelen (den endres til TRUE når data er funnet)
    data = False
    'Søk i raden
    For aktiv = 1 To totalbredde - 1
        If ActiveCell.Value <> "" Then
            'Data funnet, lagre koordinat hvis eksisterende koordinat er mindre
            data = True
            If ActiveCell.Column > bredde Then
                bredde = ActiveCell.Column
            End If
        End If
        ActiveCell.Offset(0, 1).Select
    Next aktiv
    Range("A" & ActiveCell.Row).Select
    ActiveCell.Offset(1, 0).Select
Loop
'Markøren står nå på cellen under den første tomme raden i arket.
'Flytt den opp to hakk og lagre koordinatet
ActiveCell.Offset(-2, 0).Select
lengde = ActiveCell.Row
'Reset markøren, start fargeleggingen av dataområdet
Range("A1").Select
'Fargelegg rad
Do Until ActiveCell.Row > lengde
    For aktiv = 1 To bredde
        Selection.Interior.ColorIndex = farge
        Selection.Offset(0, 1).Select
    Next aktiv
    'Reset markøren
    Selection.Offset(2, -bredde).Select
Loop
'Reset markøren
Range("A1").Select
End Sub
Her er komplett source med kommentarer. For å bruke den velger du Tools > Macro > Visual Basic Editor. Der finner du frem ikonet som er nest til venstre i andre menyrekke (øverst i vinduet) og klikker på den lille pilen ved sidenav knappen. Da får du opp en liten meny. Velg 'Module' og lim inn koden i det vinduet som bør sprette opp. Da lagrer du macroen og du kan nå kjøre den fra Excel ved å velge Tools > Macro > Macros etterfulgt av Run.

Merk: Macroen vil tryne hardt om du kjører den i et helt tomt regneark. Dette har jeg ikke orket å fikse, siden du ikke vil ha noen nytte av å kjøre den i et tomt regneark. Excel har i tillegg lagt opp et hat mot macroer generelt, så du må antakelig justere ned sikkerhetsnivået for å kunne bruke den mer enn en gang. Når du prøver å åpne et macrodokument så whiner Excel gjerne om virusfare og sånt. As if.

Når den er ferdig å kjøre er det meningen at den fargelegger annenhver rad ned til den første tomme, og den farger ikke lengere ut mot høyre enn den ytterste cellen som har en verdi.

Lykke til!

Ninjaedit: Hvis du vil ha en litt mer smakelig farge enn grå så er det variabelen 'farge' som skal endres. Den er satt til 15 nå, som er grå. Fargekodene finner du ved å telle deg frem i fargevelgeren i Excel.
Sist endret av Moff; 30. oktober 2007 kl. 00:35.