Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 4608
Legger dette i denne delen av forumet, da jeg ikke helt ser hvor den skulle passe inn ellers.

Forhistorie
Jeg skulle i aften steke meg et godt stykke med ribbe. Jeg tilbereder ved bruk av en klassisk metode; Etter at ribba har dampa i 30 minutter, legger jeg ribba på rist, med svoren opp, og jeg legger en ildfast form under, slik at fettet renner ned i den, istedenfor rett på "gulvet" i ovnen. Ribba stekes til den ser nydelig ut, og jeg tar den ut.
Etter dette tar jeg også den ildfaste formen ut, og der ligger det mye brent og halvbrent ribbefett, og jeg både ser og hører at det er veldig varmt. Jeg tar formen med bort til vasken, og jeg lar kaldt vann renne ned i forma.
Hva skjer så? Jo da sprekker hele jævla forma (som er noe slags keramikk-ish greier) sakte men sikkert, før den til slutt ramler isammen i 4-5 store biter ned i vasken min. Wtf?

Det store spørsmålet
Hva skjedde? Er det kanskje ikke lurt å helle kaldt vann i varmt fett? Er det et kjøkkentips som gikk meg hus forbi under heimkunnskapsundervisningen på grunnskolen? Bør jeg tilkalle åndenes makt? De med kunnskaper bes svare, så jeg kommer til bunns i dette.
Vann i varmt fett er ikke særlig lurt, siden vannet vil fordampe fort og gjøre sånn at det koker i fettet. Det som mest sannsynlig skjedde var at formen ble for fort nedkjørt, og derfor sprakk den.
Kaldt vann i kokende fett er ikke lurt i det hele tatt. Det er ekstremt brannfarlig og tar fyr på sekunder, vent heller til fettet blir litt kaldere neste gang.
Enkel forklart: Den ildfaste formen fikk varme/kulde sjokk. Det kalde vannet fikk molekylene som formen ar bygd opp av til å stanse/trekke seg sammen så fort at de sprakk isteden for at de fikk kjølt seg ned tregere og justert seg etter hverandre.
Pluss, at fett ikke skal i vasken da dette tetter løpene.......

Men ja varme former og kaldt vann er veldig farlig. En venninne måtte sy noen sting da hun kjølte ned en glassform....
Crows Before Hoes
HanDuck's Avatar
Kaldt vann i varmt fett i stekepanne = bøyd stekepanne. Noe lignende skjedde med deg da? Keramikk tåler jo selvfølgelig mindre enn jern/stål/aluminum.
Før i tiden så lagde de bål ved fjellveggen, slik at den ble ekstremt varm, så tok de kaldt vann og spylte på, slik at fjellveggen sprakk opp.

Så det du har opplevd idag, er historie =)
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Før i tiden så lagde de bål ved fjellveggen, slik at den ble ekstremt varm, så tok de kaldt vann og spylte på, slik at fjellveggen sprakk opp.

Så det du har opplevd idag, er historie =)
Vis hele sitatet...
Det var bla sånn de lagde deler av sølvgruvene på kongsberg
HanDuck: Han snakker jo om akkurat det samme som du sier?
Det er samme prinsipp med fett / olje som koker, det blir glovarmt
Sist endret av Vod0; 14. desember 2012 kl. 22:16.
Det lure du skulle ha gjort var å ha litt vann i formen som var under ribba. Da ville fettet fra ribba dryppet ned i formen og dampen fra vannet/fettet vill aldri blitt så varmt at du ødela keramikk formen din. Dessuten ville ribba blitt litt mere saftig pga det ikke ble så tørr luft i ovnen. Uansett å sette en brennhet sak under vann er farlig og dumt, bra ingen ble skadet.
Vann har høy varmekapasitet og kan kjøle ned ting fort. Plutselige varmeforskjeller gjør sprø materialer sprøere, og de sprekker. Det ville ha skjedd med forma, uavhengig av fettet. Likevel, så var du var heldig som ikke ble drept: kokende fett og vann er en ekstremt dårlig kombinasjon. Årsak: Vann er tyngre enn fett, og disse væskene er ikke miscible. Altså synker vannet til bunns. Imidlertid holder kokende fett flere hundre varegrader, langt over kokepunktet til vann. Resultatet er en dampeksplosjon; vannet synker ned i fettet og lager en eksplosjon som slynger kokende fett ut i lufta. Én liter vann ved 300 grader blir omtrent 2400 liter damp eller så (hoderegning med 2 i promille, ta forbehold om avvik). Nå, hvis kokende fett med flere hundre grader rett i fleisen er ille nok. En annen ting er at med den plutselige lufttilførselen og bittesmå dråper, så kan dette veldig lett ta fyr - altså brennende og kokende fett rett i ansiktet. Ikke bra i det hele tatt. Det er forøvrig grunnen til at du aldri må finne på å slukke en brann på kjøkkenet med vann - brennende fett i kjele + vann = brann over hele kjøkkenet.

http://www.youtube.com/watch?v=qFazHHkqNRQ
Tips til neste gang er å bruke fettet til sausen, blir helt nydeligt
Gartenzwerg
BirkirBjarnason's Avatar
Trådstarter
Sitat av toxicity Vis innlegg
Tips til neste gang er å bruke fettet til sausen, blir helt nydeligt
Vis hele sitatet...
Jeg lagde ikke julemiddag, med tilbehør og greier, men skjærte ribba i skiver og spiste i lefse med pittelitt sennep på. Nydelig!
Sitat av Settoz Vis innlegg
Kaldt vann i kokende fett er ikke lurt i det hele tatt. Det er ekstremt brannfarlig og tar fyr på sekunder, vent heller til fettet blir litt kaldere neste gang.
Vis hele sitatet...
Hvis du tilsetter vann til brennhett fett, så begynner det ikke å brenne, hvis det ikke brenner fra før. Fettet blir jo kaldere, når varmen går til å fordampe vannet.

Ellers som litt nevnt over.
Men den som gjør dette , kan få en ille overraskelse. Da vann er tyngre enn fett, så det legger seg nederst. Og når det er et element som gir varme nedenfra (kjelen/pannen) og ovenfra (oljen/fettet), og begge er mye varmere enn vannet, vil vannet koke nesten eksplosivt fort. Med resultatet at fettet/olja spruter rundt. Hvis olja/fettet allerede er i fyr, vil jo brennende olje/fett dråper sprute rundt. Med det resultat, at den intetanende personen som gjør dette, vil antageligvis haven på (Haukeland) sykehus med mulige andre- og tredjegradsforbrenninger i tryne, armer og overkropp.

Det beste ved slike branner er å bruke et lokk, brannslukningsapparat eller et bløtt (ikke så det renner av det!) håndkle.

I kontrollerte omgivelser (beskyttelsesdrakt, uten mulighet å dø av CO og unna brennbare steder) kan man slukke fett- og bensinbrann med vann. Men dette må foregå i en meget fin dusj! Så de mikroskopiske vanndråpene tar varmen fra flammene mens det fordamper. Jeg har selv stått å sett på en brannmann slukker bensin med vann.

Langpannen gikk til €£@€$, som noen har sagt over, p.g.a. bråe temperaturforandringer. Detter er egentlig p.g.a. utvidelseskoeffisient og hvor stivt/sprøtt materialet er.
http://youtu.be/eaabUEqAhfU

SIV-regelen:

Syre I Vann går ant,
Vann i syre blir uhyre.

Sitat av amdb73 Vis innlegg
Hvis du tilsetter vann til brennhett fett, så begynner det ikke å brenne, hvis det ikke brenner fra før. Fettet blir jo kaldere, når varmen går til å fordampe vannet.

[...]
Vis hele sitatet...
Kommer helt an på. Vann synker ned, fordamper eksplosivt og spruter kokende fett utover. Du får da mikroskopiske dråper i lufta, og med så stort areal, så kan det faktisk ta fyr. Du skal ha skikkelig uflaks, for det er ikke gitt at det skjer, men hvis uhellet er ute, så blir det ikke pent.

Beste måten å garantere at det skjer på er ved å helle vann i dyp kjele (helst av den billige sorten) med kokende fett: fettet i bunnen er varmere enn det på toppen og denne forskjellen kan være betydelig i dype og dårlige kjeler (de dyre har bedre varmeløedere på siden). Altså ligger det et "lokk" over det virkelig varme fettet. Vanne går rett til bunns og spruter alt utover. Det som da er i bunnen kan lett begynne å brenne - i praksis en selvantennelse! - og når det først er flammer på plass, så følger resten etter uavhengig av temperatur.