Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 485
Den PC'en jeg bruker til mediaserver/filserver/fildelingsmasking nå er klar for pensjon, så da må der handles nytt.

Jeg trenger en pc som skal fungere som headless filserver for mine flac-filer + slimserver, samt brukes til emule og torrenting (lovlige ting såklart *kremt*.). Den vil også fungere som printserver for de andre maskinene på det lokale LAN'et. Mao vil maskinen ikke bli brukt til avspilling av video eller direkte avspilling av musikk, så å kalle det mediaserver blir vel litt feil.

Jeg må ha en maskin som er 100% pålitelig, slik at jeg kan reise bort i to uker og være sikker på at resten av brukerne framdeles kan skrive ut. ECC minne er også greit, korrupte downloads vil jeg helst unngå. Av lagringsplass trenger jeg noe sånt som en harddisk til OS, og 3x750 GB disker. Dette er ikke satt opp i raid. Jeg ser for meg en pris på under 5000 kroner. Et serverkabinett hadde vel vært greit, men fire disker klarer jeg nok greit å kjøre inn i ethvert kabinett.

Jeg har sett på denne maskinen, men lurer på et par ting. Nff's kompetanse to the rescue!! Håper jeg.

Hvor lett/vanskelig vil det være å installere XP på denne maskinen?

Jeg ser at XP/Vista ikke er listet under kompatible OS, ikke det at MS 2003 server byr på problemer, men med XP vet jeg iallefall sikkert at alle programmer jeg trenger fungerer. Jeg tror at Xp vil fungere, men det kan jo være at jeg tar feil..

Er RAID løsningen på denne serveren av typen "må være raid ellers funker ikke diskene"? Jeg har brent meg før på raid kontrollere som ikke går med på at flere harddisker kan installeres som "vanlige" harddisker uten å settes opp i raid-oppsett. Jeg har nesten 2 TB (3x750 GB) med musikk, jeg vil nødig formatere de diskene.

Dersom noen vet om en lignende serverløsning som er billigere eller vil fungere bedre for meg så setter jeg jo såklart pris på det.
*bumpi-bump*
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
1. Det vil ikke være noe problem å installere WindowsXP på denne ettersom dette _ER_ en PC og ikke en server (noe de markedsfører den som).

2. RAIDkontrolleren på denne hadde veldig lite info, men det enkleste for deg er sikkert å kjøpe et SATA\IDE kontrollerkort for PCI og sette inn i maskinen og bruke dette for lagringen og la OS diskene stå på denne såkalte "RAIDkontrolleren".
Tja, om du skulle bestemme deg for å sette opp en maskin selv til filserver, så ville jeg anbefale noe i dette høgget:
http://www.komplett.no/k/shoplist.as...7-02A162A31DDE

Chieftec kabinettet er NYDELIG. Jeg har et selv og det er de jeg kommer til å kjøpe til alle senere filservere jeg skal sette opp. Dette er med en "hot swap bay". Vidunderlig å kunne sette inn disker uten å måtte skru fra hverandre hele maskinen. Prosessor og minne er nok til å kunne kjøre det meste av torrent og emule du klarer å stappe inn i det.