Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  39 15718
Hei , har eit spørsmål. Hvor mye cannabis ( hasj ) kan du ha hjemme / på deg uten å bli tatt for videresalg?

Har merket at politiet snoker utenfor der vi bor , har blandt annet gått gjennom søpla vårs.

Vi pleier ikke ha mer en 7-8g hjemme fordelt på en 2-3 personer. Hva får man eventuelt i straff for dette?
ingenting. En kompis av meg blei tatt med 1 g. og ble dømt for salg. slik er det hvertfall her
Det kommer helt ann på omstendighetene. Vet om folk som har blitt tatt med flere hundre gram og ikke blitt dømt for salg..
TilSkrekkogGru
Schizoma's Avatar
Det er en veiledene grense på 15gram.
Trådstarter
Sitat av Schizoma
Det er en veiledene grense på 15gram.
Vis hele sitatet...

Takk skal du ha.
La meg bare legge til at hvis du blir tatt på gata med en klump hasj og en vekt, styrker ikke akkurat vekta saken din.
Grensen på 15 gram er vel for forelegg, og har ingen ting med salg å gjøre såvidt jeg vet.
Sitat av Biggie
den generelle grensa på cannabis: 50 g.

har selv blitt tatt med 40 g, fikk kun for oppbevaring. såfremt du faktisk ikke selger og kan forklare deg skikkelig, så tror jeg det skal gå bra.
Vis hele sitatet...
Nå er du ute å kjører her
Med mindre de endret loven i 2008 så er det 15g. (SOM STÅR I LOVEN)
Men som sagt har jeg både venner og bekjennte som har blitt tatt med stort og sleppi uten å bli tatt for salg men kun bruk/oppbevaring
Jeg tror ikke vi har noen regler i Norge som sier at oppbevaring av så og så mange gram automatisk betyr dom for salg. Jeg kan ta feil så klart.

Grensa på 15 gram er grensa for forelegg/bøter.
Knuthulu har rett, 15 gram er grensa for forelegg. Hvis du blir tatt med en 40-50 grams plate hjemme og politiet ikke har noe på deg vedr. salg, kan du nok få dette på eget bruk. Du vil sannsynligivs likevel bli idømt fengselsstraff. Du kan også bli tatt med 10 g, oppdelt i beiser, med vekt, stripsposer og det hele, og vil da meget mulig bli dømt for oppbevaring mtp salg.
Over 15g er vel grensen for rettsforfølgelse, under 15g skal kun gi forelegg.
Rottegift:

Der gir jeg xtapolapocetl medhold.

Det er en uskreven regel at du ikke har vekt med stashet, selvom denne regelen brytes til stadighet. Og har du i tillegg delt opp i beiser kan politiet påstå at dette er oppbevaring med tanke på salg. Har du vekt, lynlåsposer og penger kan bevis tale mot deg - selvom det kunne hatt helt andre årsaker. Bare de små tinga der er skjellig nok grunn til mistanke og kan føre til "utvidet etterforskning" og det vil jeg kalle veldig nært en rettsforfølgelse. Altså, under 15g behøver ikke kun gi forelegg.
Sitat av Sigurd4u
Nå er du ute å kjører her
Med mindre de endret loven i 2008 så er det 15g. (SOM STÅR I LOVEN)
Men som sagt har jeg både venner og bekjennte som har blitt tatt med stort og sleppi uten å bli tatt for salg men kun bruk/oppbevaring
Vis hele sitatet...

nei, det er du som er ute å kjører.

som nevnt over er 15 g generell grense for forelegg/dom.

hver sak blir vurdert individuelt, men den generelle grensa er på 50 g. dette har jeg fått opplyst fra flere polititfolk og jurister, så da regner jeg med at det er hold i det.

Sitat av Biggie
nei, det er du som er ute å kjører.

som nevnt over er 15 g generell grense for forelegg/dom.

hver sak blir vurdert individuelt, men den generelle grensa er på 50 g. dette har jeg fått opplyst fra flere polititfolk og jurister, så da regner jeg med at det er hold i det.

Vis hele sitatet...
Biggie, jeg skjønner ikke helt hva du mener her? Med mindre du hoster opp en lenke eller forklarer litt nærmere, så tror jeg de politifolkene og juristene du har fått råd av har røykt for mye beslaglagte varer.

Oppbevaring av under 15 gram (til eget bruk) blir straffet med bot/forelegg, og saken slipper bry rettsvesenet mer. Jeg husker godt da grensa ble hevet fra 5 til 15 gram.
Mer enn 15 gram og saken blir sent videre i rettsvesenet, og hvilken straff man får da er mer uviss, men den blir iallefall ikke mindre. Man kan havne i fengsel for mer enn 15 gram, mindre enn 15 gram og man skal ikke havne i fengsel.

At det skal spille noen rolle om man blir tatt med 45 gram eller 55 gram er helt nytt for meg, og jeg har litt problemer med å tro det for å være helt ærlig.
Sitat av knuthulu
Biggie, jeg skjønner ikke helt hva du mener her? Med mindre du hoster opp en lenke eller forklarer litt nærmere, så tror jeg de politifolkene og juristene du har fått råd av har røykt for mye beslaglagte varer.

Oppbevaring av under 15 gram (til eget bruk) blir straffet med bot/forelegg, og saken slipper bry rettsvesenet mer. Jeg husker godt da grensa ble hevet fra 5 til 15 gram.
Mer enn 15 gram og saken blir sent videre i rettsvesenet, og hvilken straff man får da er mer uviss, men den blir iallefall ikke mindre. Man kan havne i fengsel for mer enn 15 gram, mindre enn 15 gram og man skal ikke havne i fengsel.

At det skal spille noen rolle om man blir tatt med 45 gram eller 55 gram er helt nytt for meg, og jeg har litt problemer med å tro det for å være helt ærlig.
Vis hele sitatet...

legg merke til at jeg skriver generell, og at alle saker blir vurdert individuelt. jeg sier ikke at det går en magisk grense ved 50 g, men at mengder deromkring blir brukt som en slags mal for eget bruk VS salg.

grensa på 15 g er også en slags mal, i likhet med 50g. blir man tatt med 17 g kan man
få forelegg, blir man tatt med 10 g ferdig oppdelt og veid, kan det hende man havner i retten.

mulig jeg formulerte meg litt klønete og bastant i det forrige innleget. hehe

forklaring nok?
Sitat av Sigurd4u
Nå må du stupe ned i Norges lover 2008 boka
Bruker dosen går til 15gram. Over kan du bli tatt for salg
Men som alle sier her. Det kommer HEEEEELT ann på omstendigheter og situasjonen man blir tatt i.

Men i loven sier det at brukerdose for forelegg er 15gram.
Det vill si at hvis du har 14 g hasj i lomma som en hel klump og onkel politi sier "EY SELGER DU??!" Så kan du si "ryk å reis, her er nattingsen min, og du kan ikke gjøre annet enn å gi meg en bot"

I teorien seff.
Vis hele sitatet...
Second that!

Det vil si at hvis du har 14g hasj i lomma som en hel klump, vil onkel politi spørre deg om dette er ditt. Normalt, når en er ferska så inn i grader, så svarer en ja. Alt annet er høl i huet. Husk, tar du ikke på deg varene under dette spørsmålet, gir du onkel politi skjellig grunn til mistanke. Det vil du ikke gjøre.

Deretter vil onkel politi spørre om hvor mye det er. Her svarer du høflig under opprinnelig mengde, gjerne rundt 10 gram. Hvis ikke onkel politi har pesola-vekt eller digital i bilen, så er han nødt til å tro deg.

Er det mulig for ved sunn fornuft å benytte cirka øyemål til rundt 5 gram på klumpen, så si femmer. Kostnaden på varen kan nemlig bli brukt i utregning av botsforholdet. Bedre å betale 5000 enn 14000. Det fins dog en minstegrense og en veiledende botstørrelse, og skulle det blitt rettslig forfølging vil din personlig inntekt stå til grunn for botstørrelsen, så unngå skjellig grunn til mistanke og oppgi mindre enn eksakt mengde. Dette gjelder hvis du har mer enn 15 gram også - det må uansett veies først før du får forelegget.

Har du en hundregrams-plate er det selvsagt lite sannsynlig at en politimann vil tro du har under 15 gram hasj, så bruk litt fornuft her. Dere skjønner hva jeg mener.

Polititjenestemenn vil som regel forsøke å lirke mest mulig ut av deg allerede ved føringen av sitt dialog, så forklar deg mest på de frontene som angår deg selv og selvsagt eget forbruk. Det mest ideelle er at du aldri innrømmer kjøp, salg eller navn. Husk at navn og salg er de viktigste å aldri innrømme!

Eksempel:
Politi: Hvem kjøpte du det av.
Du: En jeg møtte nede ved togstasjonen.

Politi: Hvor mye gav du for det.
Du: 600 kr. (Vær kortfattet, ikke lang ut om hvorfor du fikk tiern for 600 kr!)

Så, Sigurd, kommer kanskje det du nevnte:

Politi: Hvem er det til/ Hvem var du med/ Er det noen som kan bevitne dette/ Hvor mye er vanlig gatepris på dette?

Obs! Alle nevnte spørsmål på siste punktet/spørsmåle(ne) er SALG. I tillegg regnes det som salg hvis du har byttet til deg stashet. REMEBER! Fy!

Dette var bare noen dårlige eksempler jeg kom på i farta, stort sett bærer det strake veien til glattcella hvis jeg blir utsatt for noe slik - uansett om de finner det på meg eller ikke. Holder med klipspose, ubrukte sprøyter og eventuellt mistanke har jeg følelsen av.

Men obs i deres dialogføring og vær kortfattet. Om du må overnatte i glattcella får være din egen dumhet, i bunn og grunn skulle du aldri blitt tatt med de 14 gramma - men oppfører du deg så er det enklere for deg at du slipper unna den verste trakasseringa. Eksemplet til Sigurd med: Her, ta nattingsen min er fy! Det beste er egentlig ikke nevne at det er din nattings (det er ingens nattings, det er eget forbruk - ikke oppgi tidspunkt for når du hadde tenkt å bruke det!). En slik pågripelse skjer ikke med en enkelt politimann, minimum to - og alt du sier kan og vil bli brukt mot deg i retten.
Sist endret av paranoy; 18. januar 2008 kl. 14:04. Grunn: skriveleif
Sitat av Biggie
legg merke til at jeg skriver generell, og at alle saker blir vurdert individuelt. jeg sier ikke at det går en magisk grense ved 50 g, men at mengder deromkring blir brukt som en slags mal for eget bruk VS salg.

grensa på 15 g er også en slags mal, i likhet med 50g. blir man tatt med 17 g kan man
få forelegg, blir man tatt med 10 g ferdig oppdelt og veid, kan det hende man havner i retten.

mulig jeg formulerte meg litt klønete og bastant i det forrige innleget. hehe

forklaring nok?
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner hva du sier, men jeg er litt uenig med deg.

Grensa på 15 gram kom etter et direktiv fra riksadvokaten, "..Forelegg kan kun brukes ved erverv og oppbevaring som ikke tar sikte på videre omsetning.”

Blir du tatt med mer enn 15 gram blir saken ført videre i rettsvesenet, og dersom politiet mener at det dreier seg om omsetning/salg så blir tiltalen deretter. Se ellers lovdata eller lenken over dersom dette skulle være uklart. Om du blir tiltalt for salg avhenger av mye, men jeg har aldri sett eller hørt om noen grense på 50 gram.

Denne grensa på 50 gram har jeg til gode å se nevnt i noen artikler, dommer, direktiver, straffeutmålinger etc. Jeg synes nesten at du bør finne en referanse til denne et eller annet sted dersom den faktisk eksisterer.
Grensen på 10-15 gram hasj eller marihuana er ingen garanti for at det ikke vil bli reist tiltale for det straffbare forholdet det er å erverve og inneha hasj og marihuana. Det vil avhenge av om politiet vurderer at hasjen er til eget bruk og om det foreligger flere lignende forhold for samme person.
Vis hele sitatet...
Takk knuthulu for kilden til hvorfor jeg påpekte de tingene i mitt forrige innlegg
Sist endret av paranoy; 18. januar 2008 kl. 13:58.
spQ
Dyslectic Mind
spQ's Avatar
Hva er dealen?
Det er nå konstatert at 15 gram er max. grensen for at man får et forenklet forelegg. Blir man tatt for mer, kan man måtte være nødt til å svare for seg i retten.
Når det er sagt, er ikke dette noe fasit svar. Saker blir behandlet forskjellig, slik er det bare.

Men det vil ikke si det samme som at det er _LOV_ å gå med 15 gram på seg. Det vil bare si at hvis man er heldig, slipper man mer pes enn å bare vedta forelegget og si hadet.
Har man derimot endel kontanter på seg i tilegg til en vekt, har den 15g. grensen veldig lite å si.
Hvis politiet tror at du selger hasj, sikter de deg for dette. Det være seg ut i fra hvordan du forklarer deg og hvilken informasjon politiet sitter på fra før av.

I praksis er det til syvende og sist politet som har siste ord, det være seg om man har 5g. eller 15g.
En vekt, 18 hundrelapper og 7 gram, kan være nok til å få siktet deg for salg.
Spørsmålet er vel, hvor langt de egentlig kommer med dette i retten.
Dette avhenger jo mye på hvordan man har forklart seg i avhør, eller når man står på gaten under en rutinekontroll.
Sist endret av spQ; 18. januar 2008 kl. 14:29.
Hm, litt usikker på om forenklet forelegg og forelegg er det samme speq - men jeg kan ta feil. Uansett så fins det forhold når en kommer i politiets strafferegister en må tenke på, kan hende jeg er litt sta på det - men uskrevne regler er oftest satt opp til å følge når en blir tatt for noe kriminelt.

Stort sett er det beste å få den illegale handlingen på en selv, og holde alle andre utenfor. Men onkel politi er ikke ute etter deg som småforbruker, og vil gjøre alt i sin makt for å få has på de større fiskene i bakgrunnen. Og her er atferd og avhør viktig å følge noen uskrevne regler, ellers er det fort gjort at de små sakene ofte får større ringvirkninger.

Innrømmelse av kjøp (ervervelse og oppbevaring), salg (videreformidling eller bytte) og navn (angivelse) skal unngås. Spesielt navn! Salg fører til utvidet etterforskning, ditt mobilbruk og eventuellt sjekk av mobiltelefonens innhold, i verste tilfelle en ransakelse av ditt hjem, i de mest absurde tilfellene (ihvertfall på så små mengder) tilkalling av andre til avhør.

I praksis kan du ved å følge noen uskrevne regler få din straff som fortjent, uten at noen andre trenger å bli innblandet.
Sitat av knuthulu
Jeg skjønner hva du sier, men jeg er litt uenig med deg.

Grensa på 15 gram kom etter et direktiv fra riksadvokaten, "..Forelegg kan kun brukes ved erverv og oppbevaring som ikke tar sikte på videre omsetning.”

Blir du tatt med mer enn 15 gram blir saken ført videre i rettsvesenet, og dersom politiet mener at det dreier seg om omsetning/salg så blir tiltalen deretter. Se ellers lovdata eller lenken over dersom dette skulle være uklart. Om du blir tiltalt for salg avhenger av mye, men jeg har aldri sett eller hørt om noen grense på 50 gram.

Denne grensa på 50 gram har jeg til gode å se nevnt i noen artikler, dommer, direktiver, straffeutmålinger etc. Jeg synes nesten at du bør finne en referanse til denne et eller annet sted dersom den faktisk eksisterer.
Vis hele sitatet...
Jeg siterte det jeg har hørt fra to forskjellige politijurister, om det er riktig eller ei vet jeg ikke. Det med 50 g bl jeg opplyst om at kan brukes som en mal for eget bruk VS salg.

OK? At jeg er blitt feilinformert eller har misforstått det de har sagt er meget mulig, så ikke tenk mer på det der.
gjelder disse reglene alle stoffer eller er det forskjell på feks. hasj og kola
spQ
Dyslectic Mind
spQ's Avatar
Det er helt riktig det du skreiver paranoy. Det er forskjell på forenklet forelegg og forelegg.
Det var en skrivefeil og litt rot i hodet for mitt vedkommende

Men det jeg er usikker på, er hva man egentlig får for f.eks 15g. Er det da et forenklet forelegg eller er det et forelegg?
Jeg ble forklart dette av en politi betjent engang. Mulig han tok en "forenklet forklaring" til meg. For jeg mener han (den gang) sa noe som at det sto på hvilket beløp forelegget var på.
Altså om det var under 5000kr er det et forenklet forelegg, og over må du gjerne i retten for å kunne få fastslått boten.
Correct me if I'm wrong. (det høres jo litt for enkelt ut slik det blir forklart:P)

Sitat av qwerty1337
gjelder disse reglene alle stoffer eller er det forskjell på feks. hasj og kola
Vis hele sitatet...
Dette gjelder kun for hasj.
Bare for igjen å understreke : 15gram og forelegg er IKKE det samme som at det er lovlig.
Hasj er så utbredt at politet hadde fått alt for mye å gjøre om de skulle arrestere alle som hadde 2-3 gram på seg.
Kokain, Amfetamin, Heroin osv har høyere straffer enn hasj.
Det er selfølgelig fullt mulig å være heldig, men vanligvis blir man fratatt stoffet og satt i arresten over natten.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Har det noe å si om det er hasj eller marihuana? Regner de det som to forskjellige stoffer slik at man kan ha 14 gram av hver av dem og fortsatt få forelegg, eller legger de det sammen og kaller det 28 gram cannabis?
Uansett hvor lite du har, så kan du bli tatt for videresalg, men så må jo politiet ha bevis?
Sitat av fuckface
Har det noe å si om det er hasj eller marihuana? Regner de det som to forskjellige stoffer slik at man kan ha 14 gram av hver av dem og fortsatt få forelegg, eller legger de det sammen og kaller det 28 gram cannabis?
Vis hele sitatet...

ja begge to er cannabis så ja.

Sitat av Muradi
Uansett hvor lite du har, så kan du bli tatt for videresalg, men så må jo politiet ha bevis?
Vis hele sitatet...
5 oppdelte gram ,klipsposer, sammenkrøllete sedler og vekt er mye mer enn nok for å ta deg hvis de føler for det.
les i tråden
Jeg må bare føye til: En kompis ble tatt med bong. Fikk kjip bot og fikk det på vandelen.
spQ
Dyslectic Mind
spQ's Avatar
Selfølgelig gjorde han det. Det er ulovlig å oppbevare brukt brukerutstyr. Men det er ikke alltid at man blir straffet for det. Da spesielt ikke man samtidig blir tatt med narkotika i tilegg. Da straffer dem deg gjerne bare for narkotikaen og ser i mellom fingrene på brukerutstyret.
Av og til ser dem i fingrene mellom alt (i form av henleggelse) og av og til kjører de full kjipa pakke og tar deg på alt de har mulighet til å ta deg på.

Alt i alt, har det mye med hvem som er på jobb av de som tar deg. Hvordan man oppfører seg når man blir tatt. Alder og tidligere straffer på rullebladet osv. Det er faktisk en del (flaks) faktorer som spiller inn i slike tilfeller.
speq: Men det jeg er usikker på, er hva man egentlig får for f.eks 15g. Er det da et forenklet forelegg eller er det et forelegg?
Jeg ble forklart dette av en politi betjent engang. Mulig han tok en "forenklet forklaring" til meg. For jeg mener han (den gang) sa noe som at det sto på hvilket beløp forelegget var på.
Altså om det var under 5000kr er det et forenklet forelegg, og over må du gjerne i retten for å kunne få fastslått boten.
Correct me if I'm wrong. (det høres jo litt for enkelt ut slik det blir forklart:P)

Jeg var/er usikker på det fortsatt, men forrige gang jeg ble tatt lurte jeg på om jeg ville få et forenklet forelegg eller vanlig forelegg. Og da sa han at det kun er i trafikken?? man får forenklet forelegg. Og når jeg tenkte på det senere så står det faktisk forelegg på alle bøtene jeg har fått(bare små ting, aldri noen rettsak)

flipsyde: Vet ikke med 1 og 15, men man kan få 5000 for 1 og 4,500 for 5. Er visst veldig tilfeldig det der. Hadde 3 kompiser som ble tatt sammen. Han ene hadde ingen ting på seg, 5000. Han ene ble tatt med 2,3? 4000(eller 4500) og han siste ble tatt med 0,5 eller noe og fikk det samme som han som ble tatt med 2,3. Så i dette tilfellet så var det han som ikke hadde noe på seg som fikk mest.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Si jeg blir tatt med en 10g. Alt er i en klump og i samme pose.
Jeg godtar forelegget på X antall kroner.

Hva skjer så? Tar de den fra meg eller får jeg beholde de 10g?
Er du seriøs?
Sitat av Clr Vis innlegg
Si jeg blir tatt med en 10g. Alt er i en klump og i samme pose.
Jeg godtar forelegget på X antall kroner.

Hva skjer så? Tar de den fra meg eller får jeg beholde de 10g?
Vis hele sitatet...
Skal prøve å formulere det litt anderledes da... Er det noen nFF'ers som har blitt tatt for besittelse av 0,5-15g som faktisk fikk beholde det?

Stor ønsketenkning
Sist endret av Clr; 14. november 2008 kl. 12:26.
Jeg ble nettopp tat for kjøp og bruk av narkotika (hasj) Ble henta av sivil snutn og de tok razzie hjemme til meg men fant ikke bruker utstyr eller shit. Men fikk ca 3 tusen i bot (er ikke helt sikker enda) og 1 år utsettelse på lappen. Latterlig spør du meg. De hadde egentlig ikke bevis på at jeg var innblanda i noe heller, men bare innrømte hele greia fordi. De hadde sikkert tatt pissprøve om jeg hadde nekta?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Clr Vis innlegg
Skal prøve å formulere det litt anderledes da... Er det noen nFF'ers som har blitt tatt for besittelse av 0,5-15g som faktisk fikk beholde det?

Stor ønsketenkning
Vis hele sitatet...

Jeg repeterer mentalmelt: Er du seriøs?

Men om du vil ha det inn med teskje: Nei, det skjer aldri, før grisene begynner å fly.
Sist endret av Dodecha; 14. november 2008 kl. 15:48.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Jeg repeterer mentalmelt: Er du seriøs?

Men om du vil ha det inn med teskje: Nei, det skjer aldri, før grisene begynner å fly.
Vis hele sitatet...
Det har da hendt at "crooked cops" knekker piecen i to og tar halve selv. Mener hvertfall å ha hørt en historie om det her på nFF. Men det blir selvfølgelig litt annerledes.
Har også hørt historier med crooked pigs som tar over halvparten av stæsjet selv også lar de litt ligge igjen. Men om det er sant vet jeg ikke.
Eneste tilfellene jeg veit om som er noe i nærheten av det dere nevner er at de tar noe selv og leverer inn resten. Sånn at om man blir tatt med 50 så blir du bare sikta for 35 og en heldig snut sitter med 15g han kan kose seg med. Det har skjedd med meg selv, og flere jeg kjenner, så det var ikke bare feil veid el.
Har selv blitt tatt med plater, ble ikke dømt for salg fordi jeg fortalte att alt var til eget bruk. Det er ikke alle som kjøper små mengder til eget bruk heller, fordi enkelte ønsker ikke å måtte kjøpe ny forsyning hele tiden. Da kjøper man heller stort slik att det holder en stund. Har ingen erfaring med att de blankt kan dømme deg for vidresalg om man sitter på en større mengde, og vekt har man jo gjerne for å sjekke att alt stemmer.

Sitat av flipsyde Vis innlegg
Får man like stor bot om man blir tatt med 1g som med 15g?
Vis hele sitatet...
Det kommer helt ann på hvem du møter og hvordan du oppfører deg. Vær snill mot politiet så kanskje dem er snill mot deg. Har selv fått en bot på 4000 for 0.3 gram. Det var snakk om en bitteliten flis jeg hadde liggende i jakkelommen som jeg ikke ante eksisterte. Når det er sagt så er det ikke store straffe forskjellene om du f.eks blir tatt med ett par plater eller ett kilo.
Sist endret av Skyggen; 17. november 2008 kl. 07:44. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Deal Vis innlegg

og Biggie, de jurista dine må loke mye as for ingen av mine advokater har hørt om den 50 g regelen din.. så er nok som Knuthulu sa: tror jeg de politifolkene og juristene du har fått råd av har røykt for mye beslaglagte varer.


eller har du noen linker biggie?
Vis hele sitatet...
Ok, da prøver jeg å forklare dette så det kan ta en slutt en gang for alle.

Jeg har aldri hørt om den selv heller, bortsett fra det to jurister jeg var i retten med for 2-3 år siden sa. Jeg ble tatt med litt over 40g, ble tiltalt kun for oppbevaring. Skjønte fint lite, derfor spurte jeg(etter saken var over såklart), og da forklarte de seg med at de ofte brukte 50g som en slags grense. Har aldri sett dette på noe papir, kun deres ord.

Jeg snakket med advokaten min(som desverre har slutta) om dette i ettertid, og han skjønte heller ingenting av det. Det han kom frem til var at den saken ville gjort såpass lite for straffeutmålingen totalt, at de rett og slett ikke gadd å tyne meg for å prøve få meg til å tilstå salg. Det antas at de bare ville bli ferdig så fort som mulig, å komme seg hjem til sine respektive familier.

Så, beklager hvis jeg har kommet med villedende informasjon, jeg var nok bare litt for naiv og godtroende. Håper ingen føler seg støtt eller har tatt skade av det. Thankyouandgoodnight!
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
[COLOR="Red"]Beskjed fra Moderator:[/COLOR]

Denne tråden har et utgangspunkt i spørsmålet "Hvilke mengder regnes som eget bruk"'
, ikke hvilke straffer du eller kompisen din har fått, ikke hvor mye folk får i bot for en gitt mengde og ikke ville historier om når du og kompisene dine ble tatt.

De sistnevnte eksemplene går under "Spørsmål om straff" regelen vår: Vi tillater de ikke, rett å slett fordi det ikke finnes noen mal, bøtene kan variere sterkt fra sak til sak og ingen kan gi deg noe informasjon på akkurat hvor mye i bot du får for en gitt mengde, så vær så snill og spar oss spørsmål om det i fremtiden.