Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1 366
Tenkte å sette opp en liten backupløsning for de mest kritiske dataene jeg besitter, og fant da ut at å sette opp en liten boks med raid1 er en fornuftige og sikre løsningen.

Problemstillingen er at jeg vil sikre dataene så godt som mulig. Etter hva jeg har lest meg til er softwareraid som er innebygd på hovedkort rent selvmord, da det er like softwarebasert som windows-oppsett, samt at man ikke har noen garanti for at man kan bygge opp arrayet igjen om hovedkortet dør på seg.

Spørsmålet er da om noen har noen tanker og ideer rundt en software-basert løsning med linux ? Er dette like "usikkert" som all annen softwareraid (feks om OSet går i heng ved skriving kan man risikere å få skrivefeil på hele arrayet), eller er dette "holdbart"?

Hva anbefales eventuelt av hardware-kontrollere med støtte for SATA? (og gjerne en som ikke koster det hvite ut av øyet..)

Alle vettuge innspill mottas med takking og bukking.
Selv har jeg valgt sette opp min server med mdadm i Ubuntu-server. Denne har stått og surret i snart 2 år uten noe tull. Har ikke vært noen problemer med dist.oppgraderinger heller. Har også lagt til ekstra disker i arrayet med godt hell. Ulempen er vel at det er noe tregere enn en god hw-kontroller, men dersom den ryker er man vel også ganske ute å kjøre.