Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  34 8285
Hei, lurer på om noen her har kunnskap om,eller egne erfaringer med ulike typer jobber som ikke krever fullført videregående med en årslønn på 200,0000+ etter skatt/fradrag etc.
Standard butikkmedarbeider burde klare det kravet der.
Grenader i forsvaret
Finnes det noen fulltidsjobb som har mindre enn 200 000?
Vekter 300 000 +
Sitat av SinHazzard Vis innlegg
Finnes det noen fulltidsjobb som har mindre enn 200 000?
Vis hele sitatet...
http://www.dinside.no/830176/20-daarligst-betalte-yrker

Tall fra 2009, før skatt
Søk lagerjobb, ta gjerne truckbeviset først, der tjener du langt bedre enn i butikk. Også kan du jobbe skift.
Ekstremt dårlig deal å ikke fullføre videregående. Hvis du tar deg sammen og skaffer deg et fagbrev el. så kommer du til å gjøre ting fryktelig mye enklere for deg selv videre i livet.
Delta (snakk med nav først) De er veldig hjelpsomme og da er det dobbelt så lett å få seg jobb.
Bil Gates, Larry Ellison, Olav Thon og Petter Stordalen. Men jeg er litt usikker på om de tjener så mye som 200,000,- da.
Sitat av petterpan2 Vis innlegg
Ekstremt dårlig deal å ikke fullføre videregående. Hvis du tar deg sammen og skaffer deg et fagbrev el. så kommer du til å gjøre ting fryktelig mye enklere for deg selv videre i livet.
Vis hele sitatet...
Jeg fullførte kun GK før jeg begynte å jobbe som assistent ved en bedrift,et år senere kom ledelsen å spurte om jeg ville bli lærling å sendte meg på skole for å få tatt de fagene jeg manglet(med lønn).

På denne måten vet man hva man går til å sløser ikke bort et par år ved å studere noe man fant ut ikke er aktuelt å jobbe med etter man er ferdig med skolen.

Dette er nok ikke noe alle bedrifter driver med,men mulighetene er der for TS selv om han ikke fullfører VGS i første omgang.

Lager/produksjonsbedrift vil jeg tro er en bra plass å starte å jobbe seg oppover.
Bill Gates studerte mattematikk på Harvard, Larry Ellison droppet ut etter 2. året på University of Illinois, og petter stordalen har gått på Norsk Kjøpmannsinstitutt, ett år på Varehandelens høyskole og ett år på Norges Markedsføringshøyskole. Olav Thon er så gammel at det ikke var mye utdannelse å ta da han var ung.

Med andre ord lite videregående droppouts av dem der
Sitat av petterpan2 Vis innlegg
Bill Gates studerte mattematikk på Harvard, Larry Ellison droppet ut etter 2. året på University of Illinois, og petter stordalen har gått på Norsk Kjøpmannsinstitutt, ett år på Varehandelens høyskole og ett år på Norges Markedsføringshøyskole. Olav Thon er så gammel at det ikke var mye utdannelse å ta da han var ung.

Med andre ord lite videregående droppouts av dem der
Vis hele sitatet...
Ingen av de har fullført VGS . Det er det som er poenget.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Skal sies at de som ikke fullførte videregående ofte innså hvor tåpelig det var i ettertid og derfor satte inn et ekstra gir og sparket seg selv i ræva i det de skulle entre jobbmarkedet. Man får ikke noe uten innsats i en eller annen form.

Og ja, jeg passer selv i kategorien, ikke fullført VGS, Scenemester/Lystekniker 50% stilling og enkeltpersonsforetak, inntekt på ca 400 000 +/-
Sitat av Debet Vis innlegg
Ingen av de har fullført VGS . Det er det som er poenget.
Vis hele sitatet...
Om de så har fullført videregående eller ikke, er de rimelig spesielle mennesker. De besitter noe utenom det vanlige. Den gjengse videregåendedropout gjør ikke det, og har som oftest ikke en dritt å by på som tilsier at vedkommende skal prioriteres over en med fullført videregående. Det er ikke helt uten grunn at det er en viss sammenheng mellom arbeidsledighet og utdanningsnivå.

At det kan gå bra, og for noen går veldig bra, betyr ikke at det for den allminnelige elev vil være et særlig fornuftig valg å droppe ut.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Skal sies at de som ikke fullførte videregående ofte innså hvor tåpelig det var i ettertid og derfor satte inn et ekstra gir og sparket seg selv i ræva i det de skulle entre jobbmarkedet. Man får ikke noe uten innsats i en eller annen form.

Og ja, jeg passer selv i kategorien, ikke fullført VGS, Scenemester/Lystekniker 50% stilling og enkeltpersonsforetak, inntekt på ca 400 000 +/-
Vis hele sitatet...
Jeg har fullført VGS, er lærling og driver et ENK som omsetter for godt over 700 000,-

Selv så syntes jeg den tiden jeg gikk på VGS var bortkastet, hadde jeg vært hjemme og jobbet med bedriften er jeg sikker på at jeg hadde tjent langt mer enn 700 000,- i året - pr dags dato.

Var 16 år når jeg startet btw.

Men selv om det funker for noen, så funker det lang ifra for alle.
Om man starter egen bedrift, hvor man driver med virksomhet som ikke krever fagbrev så kan det fungere ganske bra. Problemer er at det fungerer for veldig få å drive på denne måten - men man får inntrykket av at det funker for kjempe mange. Dette er rett og slett fordi at når man lykkes er terskelen lav for å fortelle det videre til folk - mens de som ikke lykkes ofte gjerne holder det for seg selv.
Sitat av Debet Vis innlegg
Ingen av de har fullført VGS . Det er det som er poenget.
Vis hele sitatet...
Du kommer ikke inn på universitet uten VGS, så alle bortsett fra Thon fullførte nok "vgs", sannsynligvis også med svært gode karakterer. (Du kommer inn på Harvard uten det)
Jeg kjenner folk som fortsatt er i live etter å ha sprunget gjennom kuleregn. Dette er ikke et argument for å løpe foran kuleregn.

Om det virkelig er et mål å drite langflatt i videregående, så er nok butikk et greit sted å starte.
Sitat av petterpan2 Vis innlegg
Du kommer ikke inn på universitet uten VGS, så alle bortsett fra Thon fullførte nok "vgs", sannsynligvis også med svært gode karakterer. (Du kommer inn på Harvard uten det)
Vis hele sitatet...

The 15 Richest People Who Didn't Graduate From College

Bill Gates

Education: Harvard University drop out

Thoughts on college: "I applaud the graduates today for taking a much more direct route to your degrees. For my part, I’m just happy that the Crimson has called me “Harvard’s most successful dropout.” I guess that makes me valedictorian of my own special class … I did the best of everyone who failed."


- http://www.businessinsider.com/the-1...s-2010-11?op=1
Sist endret av Debet; 30. juni 2014 kl. 01:56.
Sitat av Debet Vis innlegg
The 15 Richest People Who Didn't Graduate From College

Bill Gates

Education: Harvard University drop out

Thoughts on college: "I applaud the graduates today for taking a much more direct route to your degrees. For my part, I’m just happy that the Crimson has called me “Harvard’s most successful dropout.” I guess that makes me valedictorian of my own special class … I did the best of everyone who failed."


- http://www.businessinsider.com/the-1...s-2010-11?op=1
Vis hele sitatet...
Sure. Drop-out = success. Du har noen få genier som kommer unna, men resten av oss vanlig dødelige burde fullføre skolen. Hvor mange fucker ikke opp livet sitt etter de har droppet ut? Langt flere enn de som gjør suksess ihvertfall.

Og den linken din er ihvertfall morsom. Se på #13, fikk penga i arv. Ja sats på det om du har rike foreldre/SO.
Sist endret av Xernox; 30. juni 2014 kl. 02:14.
Jeg syns Vidregående bare er noe tull med mindre man har et stort ønske om å bli noe som krever det. Kom deg ut i et håndverker firma, litt varierende om hvor du bor i landet, men de 4 første åra som lærlig vil du ha en timelønn på ca 150-180 (kommer an på yrke og sted), og etter det vil du tjene ca 220-260 kr timen. Det er vel ca 450-550 000i året. Selv har jeg fullført vidregående og høyskole. Jeg får ikke jobb, for jeg utdannet meg til noe som virket spennende. Vennene mine er håndverkere, trives med det, de har hus, ingen studielån og godt med penger til overs. Mens på den andre siden har du meg mes 300000 i lån og ingen jobb å finne. Vær realist, ikke ha en mamma holdning; "jo mer skole, desto bedre". Lær av mine feil.

Takk for meg.

Btw. Så har jeg begynt å jobbe som blikkenslager, trives med det OG det er et yrke du får jobb i på sekundet.
Å stå bak på søppelbilen er vel den best betalte jobben man kan få uten å ha noen utdanning, har jeg hørt?
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
Sitat av Debet Vis innlegg
The 15 Richest People Who Didn't Graduate From College

Bill Gates

Education: Harvard University drop out

Thoughts on college: "I applaud the graduates today for taking a much more direct route to your degrees. For my part, I’m just happy that the Crimson has called me “Harvard’s most successful dropout.” I guess that makes me valedictorian of my own special class … I did the best of everyone who failed."


- http://www.businessinsider.com/the-1...s-2010-11?op=1
Vis hele sitatet...
Hva vil du fram til? Du vet at college ikke er VGS, ikke sant?
Den undervurderte
Du kan f.eks prøve deg som budbilsjåfør hvis du har klasse B, C1, C og CE! Trenger ikke utdanning for å kjøre lastebil, men du trenger jo såklart lappen på det, og det kommer jo fort opp i 100.000.. Selve lappen pleier å koste rundt 20-35.000, men du må jo og ha yrkestransportbeviset, og gjerne ADR osv osv... MEN Budbilsjåfør er ikke en dum ting! vet ikke hvor du bor, men det pleier å være posten/bring/postnord/norlines og andre transportfirmaer som gjerne også er drevet av privatpersoner som gjerne betaler MINST 150,- timen, bare for å kjøre.. kjør masse, skriv timer, så skal du se at du plutselig havner på 300++ siden! Lykke til!

EDIT: Et raskt regnestykke!

La oss si du begynner å kjøre budbil med 150,- timen, sant, så jobber du rundt 8 timer daglig i gjennomsnitt av 24 dager, legger vi det sammen, så blir det:

150*8*24=28.800 i mnd. Kan ikke tenke meg at du må skatte mer enn maks 32%, så du vil i teorien sitte igjen med OVER 20.000 i måneden...
Jeg har kjørt budbil selv, helt til jeg bytta jobb til et oljerelatert yrkesvalg, og skal i militæret om en måned.. Men jeg kunne gjerne tenkt meg å begynt å kjøre igjen etter det, for jeg likte det og syns det var helt greit.. Styrer deg selv på en måte..
Sist endret av morfen94; 30. juni 2014 kl. 09:19. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Debet Vis innlegg
The 15 Richest People Who Didn't Graduate From College

Bill Gates

Education: Harvard University drop out

Thoughts on college: "I applaud the graduates today for taking a much more direct route to your degrees. For my part, I’m just happy that the Crimson has called me “Harvard’s most successful dropout.” I guess that makes me valedictorian of my own special class … I did the best of everyone who failed."


- http://www.businessinsider.com/the-1...s-2010-11?op=1
Vis hele sitatet...
Videregående skole tilsvarer amerikansk high school. Dropouts fra et av de mest prestisjetunge universitetene i verden blir fortsatt noe litt annet enn å ikke komme seg igjennom norsk VGS
Vis du liker å jobbe fysisk og ikke er redd for å kansje måtte svømme, er lettmatros på sand båt eller fiske båt kansje eit alternativ. Du trenger eit sikkerhets kurs til 16k og 1 år på yrkesfag (mekanisk/elektro). Der får du fort 300 000 utbetalt i året:-) er lurt å spørre rundt hos forskjellige rederi før du tar kurset ofc:-)
Tror det sikkert finnes praktiske arbeid som man kan jobbe i som sikkert ikke trengs høy utdanning, selv om mye jobber i dag har krav om noe osv. Men om det er noen som søker etter arbeidere så kan det være noe i blinken. Lykke til med å finne jobb iallfall.

Det eneste jeg har fagbrev i er IKT. Men ikke noe jeg har lyst å jobbe i ved tanke på Facebook tull som har utviklet seg. Bill Gates er ganske smart, så det er utrolig hva han greide å få til ilag med andre folk osv
Sist endret av random84076; 30. juni 2014 kl. 16:52.
Sitat av 0040oa Vis innlegg
Jeg syns Vidregående bare er noe tull med mindre man har et stort ønske om å bli noe som krever det. Kom deg ut i et håndverker firma, litt varierende om hvor du bor i landet, men de 4 første åra som lærlig vil du ha en timelønn på ca 150-180 (kommer an på yrke og sted), og etter det vil du tjene ca 220-260 kr timen. Det er vel ca 450-550 000i året. Selv har jeg fullført vidregående og høyskole. Jeg får ikke jobb, for jeg utdannet meg til noe som virket spennende. Vennene mine er håndverkere, trives med det, de har hus, ingen studielån og godt med penger til overs. Mens på den andre siden har du meg mes 300000 i lån og ingen jobb å finne. Vær realist, ikke ha en mamma holdning; "jo mer skole, desto bedre". Lær av mine feil.

Takk for meg.

Btw. Så har jeg begynt å jobbe som blikkenslager, trives med det OG det er et yrke du får jobb i på sekundet.
Vis hele sitatet...
Hva om du plutselig en dag ikke kan jobbe som blikkenslager grunnet skade? Eller hva om du blir totalt utbrent av yrket? Da står du veldig dårlig om du ikke har tatt VGS.
Sitat av etse Vis innlegg
Hva om du plutselig en dag ikke kan jobbe som blikkenslager grunnet skade? Eller hva om du blir totalt utbrent av yrket? Da står du veldig dårlig om du ikke har tatt VGS.
Vis hele sitatet...
Da vil man ha arbeids erfaring og vise til, so har ganske mye å si :-)
Sitat av Langbein tenk Vis innlegg
Da vil man ha arbeids erfaring og vise til, so har ganske mye å si :-)
Vis hele sitatet...
Erfaringen bør jo gjerne være relevant da.
Sitat av Langbein tenk Vis innlegg
Da vil man ha arbeids erfaring og vise til, so har ganske mye å si :-)
Vis hele sitatet...
Det har ikke en dritt å si når de fleste "gode" jobber i dag krever en utdanning. Det er ikke som gamledager når man kunne få en jobb man ikke var kvalifisert til. Nå må man faktisk ha papirer å vise til.
Sist endret av Xernox; 1. juli 2014 kl. 14:27.
Hjelpearbeider som entrepenør. 300 000++
Sitat av Langbein tenk Vis innlegg
Da vil man ha arbeids erfaring og vise til, so har ganske mye å si :-)
Vis hele sitatet...
Om du ikke kan jobbe som blikkenslager, så kan du trolig ikke jobbe med så veldig mye relevant heller. Arbeidserfaringen vil derfor ikke hjelpe så mye.

Man kan jo håpe at man har mulighet til å søke videre utdanning på basis av realkompetanse - men om man ikke en gang har hatt 2 år på yrkesskolen hvor man får dekket i det minste basic matematikk, norsk og andre fag så kan det bli vanskelig.
Minerydder i det russiske militær...
Neida, men jeg ville ikke tatt risken. Arbeidsledigheten er veldig stor blant dem som ikke har fullført videregående. Det er tross alt en grunn til at folk utdanner seg.