Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 1866
Morna Freaks,

Siden jeg driver en filmgruppe ble jeg bedt om å filme en avslutting for klassen i 2013. Jeg skulle da filme noen som fremførte et par sanger osv. Jeg fikk da lov til å filme og publisere av de involverte. Nå i ettertid ønsker de at jeg skal slette videoen eller klippe bort deres fremføring.

Jeg lurer da på hvilke rettigheter både de som fremførte og jeg som filmskaper har. Jeg filmet på et offentlig sted og har da i prinsippet lov til å filme. Det er også situasjonsbilder som sier at jeg kan publisere bilder uten samtykke dersom selve handlingen er mer i fokus enn personene. Jeg mistenker hjelp fra høyere hold fra den andre parten.

På forhånd takk!

LINK: https://www.youtube.com/watch?v=bwhaLiknB3o
Nøkkeland i Moss?
Filmmaker
StefanPakaski's Avatar
Trådstarter
49 6
Sitat av wickedfreak Vis innlegg
Nøkkeland i Moss?
Vis hele sitatet...
Stemmer
Filmmaker
StefanPakaski's Avatar
Trådstarter
49 6
UPDATE!

De involverte skal tydeligvis anmelde meg på Tirsdag.

Har jeg rett til å publisere uten samtykke dersom det er på et offentlig sted? Det er også situasjonsbilder?

Takker for svar!
Den undervurderte
Regner med at du har lov i utgangspunktet, ja.

MEN, så tror jeg og det at hvis du fokuserer mye med kamera på de som fremfører, så er du pålagt til å ihvertfall fjerne de fra klippet hvis de trekker samtykket... ikke skyt meg hvis jeg tar feil, men jeg brente meg på noe sånt en gang i tiden, jeg og...
Sånn som jeg ser det har de ingenting de skulle ha sagt i saken, utover det at de er umyndige (under 18).

Her er litt lesestoff ang bilder/film og lovlighet.

https://foto.no/cgi-bin/diskusjon/le...r.cgi?id=85881
http://hannemyr.com/faq/legal_dm07.shtml
Filmmaker
StefanPakaski's Avatar
Trådstarter
49 6
Sitat av morfen94 Vis innlegg
Regner med at du har lov i utgangspunktet, ja.

MEN, så tror jeg og det at hvis du fokuserer mye med kamera på de som fremfører, så er du pålagt til å ihvertfall fjerne de fra klippet hvis de trekker samtykket... ikke skyt meg hvis jeg tar feil, men jeg brente meg på noe sånt en gang i tiden, jeg og...
Vis hele sitatet...
1. Det er over et år siden.
2. Den har 215 views
3. Har jeg mulighet til å bare sladde ansiktene dems og beepe ut navna?

Takker igjen for svar!
Sitat av StefanPakaski Vis innlegg
UPDATE!

De involverte skal tydeligvis anmelde meg på Tirsdag.
Vis hele sitatet...
Så søtt.

Det er ikke noe å bry seg om. Gud veit hvor mange ganger jeg har blitt "anmeldt" men det har aldri skjedd noe. Det er ikke noe annet enn tomme trusler.

Men om du skulle være så heldig å bli anmeldt, blir saken garantert henlagt uansett.

Hvorfor lage så mye styr? Kan du ikke bare slette videoen?
Sist endret av Debet; 30. juni 2014 kl. 03:50.
Sitat av Debet Vis innlegg
Så søtt.

Det er ikke noe å bry seg om. Gud veit hvor mange ganger jeg har blitt "anmeldt" men det har aldri skjedd noe. Det er ikke noe annet enn tomme trusler.

Men om du skulle være så heldig å bli anmeldt, blir saken garantert henlagt uansett.

Hvorfor lage så mye styr? Kan du ikke bare slette videoen?
Vis hele sitatet...

Hvorfor skal han slette videoen egentlig? Når folk blir så butthurt pga de er avbildet på en video på youtube så hadde jeg aldri slettet den.
Den undervurderte
Sitat av StefanPakaski Vis innlegg
Har jeg mulighet til å bare sladde ansiktene dems og beepe ut navna?

Takker igjen for svar!
Vis hele sitatet...
Så absolutt! Det tenkte jeg ikke på! Hvis man sladder ansiket og/eller andre kjennetegn som kan føre til identifikasjon, så kan man legge den ut, uten problemer, hvis jeg ikke tar helt feil! Akuratt som biler som er i alvorlige ulykker som blir fanget på film! Skilt og personer blir sladdet for å forhindre identifikasjon!

Jeg sier enkelt og greit; KJØR PÅ! Kos deg med filmen!

Sitat:

''Husk å få den avbildede personens samtykke før du publiserer et bilde!
Vern av privatlivet
”Enhver har rett til respekt for sitt privatliv”, det er bl.a. nedfelt i den europeiske menneskerettskonvensjon.

Straffelovens §390 verner privatlivets fred, og sier:
"Den som ved skremmende eller plagsom opptreden eller annen hensynsløs atferd krenker en annens fred eller som medvirker hertil straffes med bøter eller fengsel inntil 2 år."''


Men hvis vi går litt opp igjen og ser på en setning fra Ungdomma's egne sider, så mener jeg at hvis man sladder ansikt og/eller kropp for å forhindre noe som kan gjøre at en individuell person blir identifisert/gjenkjent..

Det jeg er litt usikker på når jeg tenker meg om, er hvordan det er hvis man f.eks utfører et nummer (Konsert/Oppvisning for de som ikke tok den)
at de kan bli gjenkjent der.. Er vel med tanke om å skjerme barn som har/hatt en vanskelig oppvekst, som blir jaktet på, hemmelig navn og hemmelig adresse, blablabla, men dette KAN faktisk være tilfelle uten at noen vet det.

La oss ta et eksempel:

Trine kan spille fionlin og synge. Hun har sunget en spesiell sang og spilt fiolin til den i alle år, og spiller den på sin egen måte/synger den på sin egen måte.

Trine og moren har vært utsatt for grov mishandling av pappa, og blir forsøkt oppsporet kontinuerlig for å ''ta hevn'' for at han var i fensgel i tre år, eller fordi pappa mener mamma ''stjal'' Trine... Hvis pappa ikke vet hvor de er, og aldri kommer til å finne de igjen, så er jo det helt perfekto, MEN, plutselig en dag, da kommer han over denne videoen med tittelen ''Maria spiller <Trine's spesiale sang [AKA-sangnavn som jeg ikke nevnte]> og hører at dette her er DEFINITIVT Trine! Han går da inn på youtube profilen, og sporer opp eieren, finner så ut etter et par dager med ovevåkning hvor trine bor, og bam bam bam baaaam...

VEEELDIG langt og ekstremt kjedelig eksempel, beklager det, men dere som leste til slutten forstår vel sikkert hva jeg mener...

Etikk er svaret, vil de ikke ha den ute, kan det være for nettopp denne grunnen, eller lignende, men at de ikke sa ifra før nå, fordi de ikke visste at videoen var ute...
Takk for meg, og god natt!
MvH

-Chris

PS. Dere må gjerne rette skrivefeilene og korrigere meg hvis samtlige eller noen av tingene jeg har skrevet var feil. NightyNight
Filmmaker
StefanPakaski's Avatar
Trådstarter
49 6
Sitat av Debet Vis innlegg
Hvorfor lage så mye styr? Kan du ikke bare slette videoen?
Vis hele sitatet...
Hvorfor jeg ikke bare kan slette videoen?

Jo, er vel litt fordi at de andre i klassen skal ha et minne. Og selvfølgelig litt for faen. Det er ikke den beste fremføringa jeg har sett. OG når du har trua med å anmelde meg dersom de ikke får det som de vil og sagt "In the end kommer vi til å vinne", så skal jeg faen meg ikke gi meg uten fight...

Takk for herlig svar Chris!

Jeg har nå beepet ut at konferansierene sier navnene og sladdet bort ansiktet deres. De er tydeligvis butthurt for de 215 viewsa (mest sannsynlig kjente) og truer med å anmelde. Vist faen skal jeg gjøre alt jeg kan for å drite de ut enda mer.

SPOILER ALERT! Vis spoiler
http://puu.sh/9Qzd3/6f3829db03.png


Er dette "uidentifiserbart"?
Sist endret av StefanPakaski; 30. juni 2014 kl. 13:31. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av StefanPakaski Vis innlegg
Og selvfølgelig litt for faen. Det er ikke den beste fremføringa jeg har sett. OG når du har trua med å anmelde meg dersom de ikke får det som de vil og sagt "In the end kommer vi til å vinne", så skal jeg faen meg ikke gi meg uten fight...

De er tydeligvis butthurt for de 215 viewsa (mest sannsynlig kjente) og truer med å anmelde. Vist faen skal jeg gjøre alt jeg kan for å drite de ut enda mer.
Vis hele sitatet...
Jeg tror heller de er butthurt fordi du prøver å drite dem ut med vilje. "Ikke den beste fremføringa jeg har sett". Høres ut som om du gjør dette kun for å være en drittsekk IMO.
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Skal du fjerne det de sier synes jeg det er bedre å kutte lyden enn å legge på piping. Synes det er unødvendig med piping.
Filmmaker
StefanPakaski's Avatar
Trådstarter
49 6
Sitat av KultNick Vis innlegg
Jeg tror heller de er butthurt fordi du prøver å drite dem ut med vilje. "Ikke den beste fremføringa jeg har sett". Høres ut som om du gjør dette kun for å være en drittsekk IMO.
Vis hele sitatet...
Jeg har jo ikke gjort noe feil. Jeg har lastet opp en video med samtykke av de involverte, men som fikk kalde føtter året etter. Det må jo være en grunn for at de vil ha den sletta. Og derfor vil jeg være litt scumbag å beholde videoen men gjøre disse personene uidentifiserbare.

Sitat av datagutten Vis innlegg
Skal du fjerne det de sier synes jeg det er bedre å kutte lyden enn å legge på piping. Synes det er unødvendig med piping.
Vis hele sitatet...
Jaja, jeg tror jeg går for å kutte lyden i de 0,3 sekundene istedenfor å beepe de ut. Var mer ment som at jeg skal få bort navnene deres og gni det mer inn.
Sist endret av StefanPakaski; 30. juni 2014 kl. 18:54. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Istede for å kutte lyden kan du lime inn "ikke" før de aktuelle navnene, dette må vel være greit?

Det er vel du som har opphavsretten til videoen, og dermed også bruksretten - eller tar jeg feil?