Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 411
Har stått på Imovane 7,5 mg for søvn i 1,5 år ca. Merker at de ikke funker like godt lengre. Hvor lang pause bør man ta for å få ned toleransen? Trenger også tips til noe å ta i løpet av pausen. Ikke benzo, antipsykotika eller antihistaminer. Får så jævlige bivirkninger. Alle tips mottas med takk.
Jeg har sett deg rundt på forumet så jeg vet at du har mye kunnskap om medisin og har vært gjennom mye. Jeg ser også hvor mye du hjelper andre, så det hadde vært fint å kunne hjelpe deg litt også! Jeg har gått på imovane 7,5 fast i to år nå, og har hatt perioder med avbrekk for å få ned toleransen. Du har helt rett, disse slutter å fungere over tid, ihvertfall som sovepiller. Jeg har sluttet «cold turkey» i 4 dager uten å trappe ned først, og det var en dum idé. Abstinenser, psykose og hele pakka. Da gikk jeg på en ulovlig høy dose, opptil 4 piller om dagen. Dette gjør jeg aldri igjen! Nå går jeg på lavere dose og kan fint ta 4 dager fri fra imovane innimellom for å øke tolenransen, selv om jeg kan merke psykisk avhengighet melde seg mot kvelden. Om du ikke har jobb tidlig neste dag (starte feks uten pilller en fredag) så kan du forbedrede deg på to netter uten søvn, og bare chille, se på film eller serier, rigge deg til litt på stua for natten og ta det litt som det kommer. Jeg har fått Zonat hos legen, og denne funker litt på søvn noen ganger, og noen ganger er den ubrukelig. Jeg har i det siste kjøpt noe som heter Novanight reseptfritt på apoteket, og denne har utrolig nok fungert på meg. Blir trøtt etterhvert og sovner. Men denne fungerer ikke lenge. Men ruster du deg med innstilling om å ikke sove på et par dager, kanskje stacke opp på litt melatonin fra apoteket, så kan du komme gjennom 4 dager. Og da burde toleransen være fin igjen.
FriFugl's Avatar
Trådstarter
Takk for godt svar. Skal prøve ut disse rådene.
Jeg har brukt imovane i en årrekke, og jeg har fortsatt god funk av de selv om jeg ikke har hatt toleranse pause. Det jeg har gjort er å variere dosen. Jeg deler opp og tar 3/4 pille i ukedagene og en hel i helgen. Kan bli litt kort søvn noen ukedager men det går stort sett greit og de fungerer selv etter mange års bruk.
Jeg vet det er veldig ulikt fra person til person, og heldigvis fungerer dette for meg for jeg har ikke noe å gå på så selv bare en natt uten søvn blir fort veldig skummelt.