Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 5173
Hei!

For nå en uke siden fikk jeg et brev i posten fra Nordea (min bank) med noe reklame i.
Greia var at de hadde stemplet mitt personnummer sammen med navnet mitt UTENPÅ brevet slik at hvem som helst som har håndtert brevet har sett mitt personnummer. Ringte selvfølgelig til banken og truet med ditt og datt så saken er forsåvidt død.

MEN det jeg lurer på er hva kan en person faktisk gjøre hvis han får tak i mitt personnummer og fulle navn? Bostedsadresse stod jo også på brevet så vi tar med det også.

Mvh
Yellow
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Sitat av yellowpillow Vis innlegg
Hei!

For nå en uke siden fikk jeg et brev i posten fra Nordea (min bank) med noe reklame i.
Greia var at de hadde stemplet mitt personnummer sammen med navnet mitt UTENPÅ brevet slik at hvem som helst som har håndtert brevet har sett mitt personnummer. Ringte selvfølgelig til banken og truet med ditt og datt så saken er forsåvidt død.

MEN det jeg lurer på er hva kan en person faktisk gjøre hvis han får tak i mitt personnummer og fulle navn? Bostedsadresse stod jo også på brevet så vi tar med det også.

Mvh
Yellow
Vis hele sitatet...
Personnummer er det pent lite som kan gjøres med.

Som du ser er ikke akkuratt prosessen så veldig hemmelig.

fant også en tråd på freak.
Sist endret av Freddy_fred5; 15. august 2012 kl. 21:46.
kjedelig streiting
Pga relativt idiotiske identifiseringsordninger hos norske butikker som yter kreditt over nettet er det en god del man kan gjøre med personnr ditt. Som feks å bestille mobiltelefoner, opprette abbonoment osv.
Det var en tulling som la ut baksiden av bankkortet sitt. Jeg bestilte et abbonomang hos telenor + en iphone til 1 krone. Jeg tok bilde der det stod ''bekreft'' knappen. Hostet bildet og kommenterte på facebook bilde hans. Han fjerna det ganske raskt
Når jeg kommer på det så kunne jeg sperre mitt bankkort (hos Nordea) med personnummer og adresse da jeg mistet kortet mitt tidligere i sommer.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Sitat av yellowpillow Vis innlegg
Når jeg kommer på det så kunne jeg sperre mitt bankkort (hos Nordea) med personnummer og adresse da jeg mistet kortet mitt tidligere i sommer.
Vis hele sitatet...
Hmm, weird.

Jeg kan gjøre tilnærmet intet med mitt personnummer, kansellere/sperre ett kort krevde at jeg også må kunne oppgi kode til said kort.
Sitat av Toadftw Vis innlegg
Det var en tulling som la ut baksiden av bankkortet sitt. Jeg bestilte et abbonomang hos telenor + en iphone til 1 krone. Jeg tok bilde der det stod ''bekreft'' knappen. Hostet bildet og kommenterte på facebook bilde hans. Han fjerna det ganske raskt
Vis hele sitatet...
so ? tlf blir sendt rekomandert og du må vise legimitasjon og signere for å få ut tlf!
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Hmm, weird.

Jeg kan gjøre tilnærmet intet med mitt personnummer, kansellere/sperre ett kort krevde at jeg også må kunne oppgi kode til said kort.
Vis hele sitatet...
Banken skal vel aldri spørre om koden?
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Sitat av Skatteetaten Vis innlegg
Banken skal vel aldri spørre om koden?
Vis hele sitatet...
Automatisk innsendinsskjema igjennom SMS.
Noen kan utgi seg for å være deg ovenfor politet f eks.

Mye man kan gjøre om man er kreativ.
Sist endret av Naturgrønn; 16. august 2012 kl. 03:22.
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Sorry dude! Du er 14/15 år???? Visst faen kan du gjøre mye med personnummeret. Du kan for eksempel bestille varer via nettet på faktura med personnummeret(Klarna Faktura krever personnummer). Du kan bestille abonnement som f.eks mobilabo med et personnummer.

Personnummeret er jo ditt eget ID nummer som identifiserer KUN deg, ikke naboen i gata. Med ditt personnummer kan de så og si stjele din identitet.

Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Hmm, weird.

Jeg kan gjøre tilnærmet intet med mitt personnummer, kansellere/sperre ett kort krevde at jeg også må kunne oppgi kode til said kort.
Vis hele sitatet...
Kis, du er 14/15 år. Vær så snill, er vel heller din far som ringer inn og sperrer kortet enn deg? Du har jo ingen rådighet over kontoen din så lenge du er under 18 :-)
Sist endret av Poppee; 16. august 2012 kl. 04:48.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Sitat av Poppee Vis innlegg

Kis, du er 14/15 år. Vær så snill, er vel heller din far som ringer inn og sperrer kortet enn deg? Du har jo ingen rådighet over kontoen din så lenge du er under 18 :-)
Vis hele sitatet...
Har hatt full kontroll over egen konto siden jeg fikk bankkort, så hold kjeften din.


Så langt jeg vet er det ikke bare personnummer som kreves til slike ting, som var mitt poeng.

Legg til ett par andre detaljer så blir det litt mer åpent, men selve nummeret er helt ubrukelig alene.
Navn, Bosted og Personnummer er alt du trenger for å melde et bankkort savnet, samt bestille nytt kort. Be om å få kortet/PIN utlevert som rekommandert brev.

Deretter må du lage deg falsk legg. Postens identitetskort er sannsynligvis det enkleste å forfalske. Scann inn ditt eget og tilpass med offerets informasjon. Printere og blanke kort er ikke spesielt dyre eller vanskelige å få tak i.

Følg med på offerets postkasse. Du må ha mulighet til å stjele brevet med VISA kortet FØR offeret er tilbake fra jobb osv. Deretter tar du turen til postkontoret og henter PIN med ditt falske legg.
Sist endret av ZaiRoX; 16. august 2012 kl. 10:02.