Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 1531
Tar meg den friheten å poste en liten video-teaser til en serie som kommer på bloggen min om kun kort tid. Serien vil dokumentere utviklingen av et lite programmeringsspråk med tilhørende editor, interpreter etc.

Dette er relatert til Ping Ring-serien jeg kjørte i høst, som flere her på forumet var delaktige i (orginal tråd). Håper på tilsvarende interesse denne gangen også!
Sist endret av tormaroe; 1. februar 2011 kl. 10:56.
Dette var meget nice! Gleder meg til å følge denne og se hvordan du har valgt å gjøre dette implementasjonen, hvis du på forhånd ikke har lyst til å avsløre så altfor mye

Hvordan vil videoene fungere i praksis? Vil du sitte å kommentere og drøfte mens du utvikler på skjerm?
Sist endret av m0b; 1. februar 2011 kl. 16:33.
Ser kult ut, hva har du kodet dette i? Og hvor avansert har du tenkt til å gjøre språket og ikke minst hvordan implementerer du ping kode -> kjørbar kode ?
codeslinger
tormaroe's Avatar
Trådstarter
Alle svarene kommer i blogserien, flexd, men jeg kan røpe at implementasjonen er gjort i C#.

Det blir dog ikke en video-serie, |d13m0b, selv om det hadde vært kult. Bare teaseren som var video
Sist endret av tormaroe; 1. februar 2011 kl. 18:38.
Jeg antok også at dette var skrevet i C#, og jeg både antar og håper jeg får se mye kreativ bruk av anonyme metoder og expressions?

Hehe, ikke video sier du? Fordi det hadde egentlig vært veldig interessant, typisk Hanselman-interessant! Tror fortsatt at det kan bli kult å se planleggingen og implementasjonen fra start til slutt. For min egen del har jeg interesse i hvordan du gjør koblingen med grensesnitt, og jeg både tror og håper jeg har noe å lære der, da jeg klassifiserer meg selv i stor grad som en "back-end"-utvikler. Slike "fra start til slutt" prosjekt synes jeg at man ser altfor lite til i det norske utviklingsmiljøet på nett. Flott initiativ!
Sist endret av m0b; 1. februar 2011 kl. 21:18.
codeslinger
tormaroe's Avatar
Trådstarter
Da er første artikkel lagt ut, PingLang del 1: La oss bygge et språk.
codeslinger
tormaroe's Avatar
Trådstarter
Og her er del 2: En Lexer.
Helt rått. Skal følge med på dette. Lykke til videre, dette er spennende. :-)
Veldig gøyalt lite språk. Jeg gleder meg til fortsettelsene.

Jeg tok og implementerte det som et innebygget DSL i haskell, hvis det er interessant: http://haskell.pastebin.com/W2Rdi6by
codeslinger
tormaroe's Avatar
Trådstarter
Sitat av Akhkharu Vis innlegg
Veldig gøyalt lite språk. Jeg gleder meg til fortsettelsene.

Jeg tok og implementerte det som et innebygget DSL i haskell, hvis det er interessant: http://haskell.pastebin.com/W2Rdi6by
Vis hele sitatet...
Wow, du imponerer igjen. Klart det er interessant.., tro det eller ei, men jeg sitter og leser på Haskell i kveld (siste kapittel i Seven Languages In Seven Weeks). Må nok lese litt mer for å skjønne hva du har gjort, men skal forsøke å kjøre det i alle fall.
▼ ... over en uke senere ... ▼
codeslinger
tormaroe's Avatar
Trådstarter
Det tok litt tid - mye å gjøre for tiden - men her er del 3: Litt gramatikk.
Hva er greia med å bruke forskjellige programmer? Bare undrer.
codeslinger
tormaroe's Avatar
Trådstarter
Med..

Sitat av papiwoldz Vis innlegg
Hva er greia med å bruke forskjellige programmer?
Vis hele sitatet...
..mener du noe sånt som "Hvorfor trenger man mer enn ett programmeringsspråk" ?

Jeg bare undrer!

DSL'er kan ha flere formål. De kan gjøre det enklere å kommunisere, både mellom mennesker og mellom utvikler å maskin. God kommunikasjon fører til færre feil, og det er bra. Ulike "domener" kommuniseres best på ulike måter - skal du seile bruker du uttrykk som styrbord, babord, bau og mange andre jeg ikke har peiling på. I fotball snakker du om straffe, offside, osv. Dette er ulike språk. Ved å bruke ulike språk blir ulike oppgaver enklere...

Forståelig?
Sitat av tormaroe Vis innlegg
Med..



..mener du noe sånt som "Hvorfor trenger man mer enn ett programmeringsspråk" ?

Jeg bare undrer!

DSL'er kan ha flere formål. De kan gjøre det enklere å kommunisere, både mellom mennesker og mellom utvikler å maskin. God kommunikasjon fører til færre feil, og det er bra. Ulike "domener" kommuniseres best på ulike måter - skal du seile bruker du uttrykk som styrbord, babord, bau og mange andre jeg ikke har peiling på. I fotball snakker du om straffe, offside, osv. Dette er ulike språk. Ved å bruke ulike språk blir ulike oppgaver enklere...

Forståelig?
Vis hele sitatet...

Ehmmm... Det var smålig forstålig helt til du dro inn fotball og seiling (lol), men fuck det. Men basicly så bruker vi våre pc'er som servere? Har apache og kan php om det er til hjelp.
codeslinger
tormaroe's Avatar
Trådstarter
Sitat av papiwoldz Vis innlegg
Men basicly så bruker vi våre pc'er som servere?
Vis hele sitatet...
Føler vi er på forskjellige planeter Forsøk å uttrykke hva du mener med flere ord..
codeslinger
tormaroe's Avatar
Trådstarter
Sagaen fortsetter: En parser!