Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  45 20993
Hei, håper dette er riktig kategori:
Jeg fant ingen liknende og oppdaterte tråder, så:

Jeg vet at blodbanken ikke aksepterer potensielle blodgivere som oppgir at de har røyket/røyker marijuana, men tester de dette? Og er det i det hele tatt relevant for blodkvaliteten? Altså:

1)Vil det på noen som helst måte være tvilsomt/farlig/utslagsgivende å overføre blod hvis giveren har spor av THC?

2) Tester de deg for THC før du skal gi blod?

Katten min som lurer på dette.

Takker for svar.
Vel, det finnes folk som er allergisk ovenfor THC, og ettersom blodoverføringer som regel gis når man er i en situasjon der ekstra ukjente kjemikalier er en dum ide så faller det seg vel logisk på hvorfor de spør etter dette.
kjgbhcvnb
kyllingfisk's Avatar
Trådstarter
Ifølge et intervju jeg fant fra 2004 var det begrunnet med cannabisrøykeres lave moral, så jeg syntes ikke det var et veldig overbevisende medisinsk argument.

Men hey, du svarte vel egentlig på spørsmålet mitt.
Sist endret av kyllingfisk; 3. februar 2011 kl. 02:30.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av meitemark Vis innlegg
Vel, det finnes folk som er allergisk ovenfor THC, og ettersom blodoverføringer som regel gis når man er i en situasjon der ekstra ukjente kjemikalier er en dum ide så faller det seg vel logisk på hvorfor de spør etter dette.
Vis hele sitatet...
det har ALDRI blitt bevist! kilder?

Sitat av mr.kuchinawa Vis innlegg
Hei, håper dette er riktig kategori:
Jeg fant ingen liknende og oppdaterte tråder, så:

Jeg vet at blodbanken ikke aksepterer potensielle blodgivere som oppgir at de har røyket/røyker marijuana, men tester de dette? Og er det i det hele tatt relevant for blodkvaliteten? Altså:

1)Vil det på noen som helst måte være tvilsomt/farlig/utslagsgivende å overføre blod hvis giveren har spor av THC?

2) Tester de deg for THC før du skal gi blod?

Katten min som lurer på dette.

Takker for svar.
Vis hele sitatet...

jeg har ikke gitt blod, men de tar en halvliter ikke sant? gå gjerne inn pottestein, han som tar imot vil ikke bli stein av en halvliter med proppfullt.. dessuten går det relativt fort ut av blodet, det merker vi vel? nyrene som tar det opp, og setter det videre ut i urinen. så med mindre du leverer blod mens du er potte stein, så vil ikke vedkommende merke noe, men det finnes medikamenter som THC kan firedoble effekten på, enkelte amfetamin derivater beslektet med fenylpropanolamin(rinexin) osv. dessuten kan jeg se for meg hvis du tar imot blod, og derfor så pisser du thc på urinprøve og får bot, det er nok mange grunner til at de ikke ønsker dette. tenk selv.

men man kan ikke være allergisk mot thc, kroppen har faktisk et eget cannabioliskt system, og kroppen lager faktisk sine egne psykoaktive cannabioler, selv om disse ikke er det samme som thc, så finnes de. thc i seg selv er uskadelig
Sitat av Revestreken Vis innlegg
men man kan ikke være allergisk mot thc, kroppen har faktisk et eget cannabioliskt system, og kroppen lager faktisk sine egne psykoaktive cannabioler, selv om disse ikke er det samme som thc, så finnes de. thc i seg selv er uskadelig
Vis hele sitatet...
Jo, ved litt søking og leting ser det ut til at jeg tok feil på allergibiten. Mener jeg lette litt etter det når jeg skrev det, men å få vettuge svar om ting som har med THC å gjøre er som å bruke å spørre en neddopet barnehageunge om hvordan universet er bygd opp. Man kan dog sikkert bli allergisk mot andre bestanddeler i/fra brennende hasj.
Vet ikke hvordan det fungerer over alt, men de jeg kjenner, som har gitt blod, har også sluttet med thc, i god nok tid til at all thc'n er ute av kroppen. Etter hva jeg ble informert om, ble blodet testet for masse ting, samt thc, før de kunne gi.
Sitat av Hazee Vis innlegg
Vet ikke hvordan det fungerer over alt, men de jeg kjenner, som har gitt blod, har også sluttet med thc, i god nok tid til at all thc'n er ute av kroppen. Etter hva jeg ble informert om, ble blodet testet for masse ting, samt thc, før de kunne gi.
Vis hele sitatet...
Ja alle blir sjekket. For hva vet jeg ikke, men helt sikkert dop og virussykdommer (hepatitt, HIV, herpes osv). Jeg leste bare igjennom et slikt boldgiver-hefte, og det tar ca 2 uker før du får svar om du er blitt "godkjent" som blodgiver.

Tenker meg at vi ikke får gi... synd, for jeg gir gjerne blod.
Sitat av GrowMoe Vis innlegg
Ja alle blir sjekket. For hva vet jeg ikke, men helt sikkert dop og virussykdommer (hepatitt, HIV, herpes osv). Jeg leste bare igjennom et slikt boldgiver-hefte, og det tar ca 2 uker før du får svar om du er blitt "godkjent" som blodgiver.

Tenker meg at vi ikke får gi... synd, for jeg gir gjerne blod.
Vis hele sitatet...
vell, noen god rutine på de sjekkene er det nok ikke, mamma mista nesten tvillinger, og fikk blod med hepatit i, hun og 14 andre fikk blod fra samme blodgiver. 5 overlevde, 1 ble frisk og det var mamma. erstatning? nope. ikke gi blod hvis du har noe i deg ihvertfall.
Jeg spurte fastlegen min om dette, og han påsto at man blir sjekket for THC før blodgiving.
Tjener man penger på å gi blod?
og sett at du hadde røyka deg ballefjern og deretter gitt blod... ville den personen som fikk blodet ditt blitt fjern, i med at blodet ville inneholdt THC osv? hahah :P sikkert teit spørsmål, men er en av de rare tingene jeg kan komme til å lure på
Sitat av Revestreken Vis innlegg
vell, noen god rutine på de sjekkene er det nok ikke, mamma mista nesten tvillinger, og fikk blod med hepatit i, hun og 14 andre fikk blod fra samme blodgiver. 5 overlevde, 1 ble frisk og det var mamma. erstatning? nope. ikke gi blod hvis du har noe i deg ihvertfall.
Vis hele sitatet...
Fælt dette med moren din.

Men det er faktisk ikke slik at hepatit og THC henger spesielt tett sammen..
Sitat av Frontex Vis innlegg
Tjener man penger på å gi blod?
og sett at du hadde røyka deg ballefjern og deretter gitt blod... ville den personen som fikk blodet ditt blitt fjern, i med at blodet ville inneholdt THC osv? hahah :P sikkert teit spørsmål, men er en av de rare tingene jeg kan komme til å lure på
Vis hele sitatet...
Nai. THC er ute av blodet etter noen få timer så vidt jeg vet. Og THC er ikke giftig og man kan ikke være allergisk mot det.

Så eneste grunnen til at du ikke får gi blod som marijuanarøyker er de moralske motforestillingene i helsenorge. Synd, men sant. TS kunne kanskje reddet liv. Ironisk, ikke sant?
Sitat av Revestreken Vis innlegg
vell, noen god rutine på de sjekkene er det nok ikke, mamma mista nesten tvillinger, og fikk blod med hepatit i, hun og 14 andre fikk blod fra samme blodgiver. 5 overlevde, 1 ble frisk og det var mamma. erstatning? nope. ikke gi blod hvis du har noe i deg ihvertfall.
Vis hele sitatet...
Ja det var synd med din mor, men fint at det gikk bra!

De var nok ikke like gode på å sjekke slikt før, og det også flere typer hepatitt. Det var en hel haug med folk om fikk HIV/aids gjennom blodoverføringer. Dette var før de hadde oppdaget viruset, og før det ble sjekket for det. Er du sikker på at det ikke var noe liknende som skjedde med din mor? At dette var når de oppdaget viruset, og da ikke hadde sjekket blodet for det?

Det var forøvrig slik de fant dette genet som gjør deg imun mot HIV/aids. Det var 20 stk som hadde fått blod med HIV i men kun 19 av dem hdde fått aids. Den siste mannen hadde et gen som visstnok gjorde ham imun.
Som blodgiver kan jeg bekrefte at man ikke blir testet før man gir blod, og man gir kun 450ml blod (dersom man ikke gir blodplater/afarese) + en liten blodprøve som blir sendt til sjekk. Hva de faktisk sjekker kan jeg ikke uttale meg om da jeg ikke en gang røyker sigaretter.
Sitat av JohnMichael Vis innlegg
Som blodgiver kan jeg bekrefte at man ikke blir testet før man gir blod, og man gir kun 450ml blod (dersom man ikke gir blodplater/afarese) + en liten blodprøve som blir sendt til sjekk. Hva de faktisk sjekker kan jeg ikke uttale meg om da jeg ikke en gang røyker sigaretter.
Vis hele sitatet...
Der motsa du seg selv. Du begynner med å si at de ikke sjekker, og så sier du at de tar en prøve som blir sendt inn. De sjekker jo denne prøven, og om de finner noe, vil de ikke godkjenne deg som blodgiver. Da kaster de jo seff de 450ml de tok i første omgang.
Han sier du ikke blir testet FØR du gir blod.
Sitat av Furret Vis innlegg
Han sier du ikke blir testet FØR du gir blod.
Vis hele sitatet...
De tester før blodet blir gitt videre til noen, og det er vel det som er poenget.
Jeg vil bare tilføre litt info, siden jeg sitter med et blodgiver-skjema i handa akkurat nå. Du skal krysse ja og nei på en del spørsmål, og to av spørsmålene er som følger:
"Har du på noe tidspunkt gjennom livet brukt dopingmidler eller narkotiske midler som sprøyter eller ved sniffing?"
og
""Har du i løpet av de siste seks måneder hatt seksuell kontakt med person som bruker dopingmidler eller narkotiske midler som sprøyter eller ved sniffing?"
Så det virker som om det kun er slike rusmidler de er interessert i. Var litt redd for at jeg ikke kan gi blod siden jeg røyker cannabis, men kommer ikke til å nevne min bruk med mindre de spør. Det ser vi den 15 mars

EDIT: Jeg hadde ikke kikka nøye nok på arket. Det er også et spørsmål om hvorvidt du har brukt narkotika de siste 12 måneder. Jeg får være ærlig om det og snakke med sykepleieren. Er jeg uegnet, så er det dumt, men det er tross alt min egen feil.
Sist endret av Catnip; 21. februar 2011 kl. 21:42.
Har du røykt/spist hasj må du vente 12 måneder før du kan gi blod. Du blir ikke permanent utestengt, som ved sprøyter, men du blir satt i karantene.

Har dog aldri forstått logikken bak hvorfor hasjrøykere ikke får lov til å være blodgivere. Jeg vet at amerikanske Røde Kors tillater det - og jeg har selv gitt blod bl.a i England uten at det var noe problem. Eneste jeg fikk høre var å ikke sitte stein mens de tapper.
Sitat av EpicSnusBox Vis innlegg
Fælt dette med moren din.

Men det er faktisk ikke slik at hepatit og THC henger spesielt tett sammen..
Vis hele sitatet...
det er jeg HELT klar over! jeg sier at rutinene er tydeligvis fucket opp, hvis man kan gi bort hepatit, da tror jeg man kan gi bort thc også.

Sitat av GrowMoe Vis innlegg
Ja det var synd med din mor, men fint at det gikk bra!

De var nok ikke like gode på å sjekke slikt før, og det også flere typer hepatitt. Det var en hel haug med folk om fikk HIV/aids gjennom blodoverføringer. Dette var før de hadde oppdaget viruset, og før det ble sjekket for det. Er du sikker på at det ikke var noe liknende som skjedde med din mor? At dette var når de oppdaget viruset, og da ikke hadde sjekket blodet for det?

Det var forøvrig slik de fant dette genet som gjør deg imun mot HIV/aids. Det var 20 stk som hadde fått blod med HIV i men kun 19 av dem hdde fått aids. Den siste mannen hadde et gen som visstnok gjorde ham imun.
Vis hele sitatet...
dette skjedde august 2000. de viste alt om hepatit!
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Jeg søkte rundt å fant ut at dette var den beste tråden å bruke i stedet for å lage en ny.

Jeg har hatt tette bihuler en god stund, 2-3 uker, og legen satte meg på noen piller som heter Rinexin.
Leste pakningsvedlegget og det sto man kunne bli nervøs som en bivirkning.
Tenkte ikke noe mer over det, og har tatt disse pillene 2 ganger daglig siden tirsdag.

Men i dag ble jeg lei, for jeg er like tett i ørene som jeg har vert, og jeg føler meg ganske groggy også.
Etter et søk her fant jeg ut at disse pillene inneholder Amfetamin..
Så spørsmålet blir da. jeg røyker litt hasj av og til, dvs flere ganger i uken, kan dette være med på å bremse ned effekten av Rinexinen, og burde jeg kutte ut røykinga mens jeg går på pillene?

Jeg jobber hjemme i fra, så jeg sover og jobber når det passer meg, så det er ikke noe problem, men jeg skulle gjerne ha vert kvitt problemene med ørene for jeg har meget nedsatt hørsel, og vil ha den tilbake igjen fortest mulig.
Ser ikke noe grunn til att cannabis kan ha direkte negative bivirkninger med din diagnose. Det har seg slik at cannabis åpner luftveier og bihuler. Men etter att rusen avgir kan det ofte blir verre, særlig om du har røyket mye. Jeg opplever ofte at jeg blir snørrete og får åpne bihuler etter jeg har røyket, men blir det for mye, vil jeg i løpet av kvelden få en ganske så tett nese.

Ellers, tror jeg du kan fint røyke cannabis. Men husk at tobakk lukker luftveiene igjen. Hadde jeg vært deg hadde jeg latt være å blande med tobakk nå.
Ok, for den siste tiden har jeg kun hatt hasj, som jeg må blande ut, samtidig som jeg røyker vanlig røyk ved siden av, så da har jeg også en god grunn til å prøve å kutte ut den dritten da.

kunne liksom ikke skjønne det i går, røyka meg ganske stein og tok en pille som beskrevet av doktoren, (en morgen og en kveld) og fikk ikke sove før langt utpå morrakvisten.
Om en har inntatt noen former for rusmidler (merk: "narkolista") så kan en ikke bli blodgiver eller gi blod her til lands.

Det en kan gjøre er å gi blod til seg selv. Høres sikkert merkelig nok ut, men da lagrer de ditt blod om du skulle trenge en blodoverføring på et senere tidspunkt.

Kilde: min mor som jobber på sykehus og med blodgivning
http://www.blodbanken-oslo.no/blodgivning/prover.html

http://www.blodbanken-oslo.no/blodgivning/ikke.html

All narkotika som injiseres eller sniffes gir permanent utelukkelse for blodgivning.
Vis hele sitatet...
Hasj burde vel i utgangspunktet gå bra da.
Sist endret av ErikH; 7. oktober 2011 kl. 14:37.
Sitat av kenny Vis innlegg
Ok, for den siste tiden har jeg kun hatt hasj, som jeg må blande ut, samtidig som jeg røyker vanlig røyk ved siden av, så da har jeg også en god grunn til å prøve å kutte ut den dritten da.

kunne liksom ikke skjønne det i går, røyka meg ganske stein og tok en pille som beskrevet av doktoren, (en morgen og en kveld) og fikk ikke sove før langt utpå morrakvisten.
Vis hele sitatet...
Ok, så du røyker tobakk til vanlig. Vel jeg tror nok du blir frisk som en fisk etterhvert uansett, har du ikke lyst til å slutte å røyke er det ikke høyst nødvendig. Alltid en fordel å legge røyken på hylla dog. Men ellers burde medisinen du har fått overveie alle bivirkninger fra tobakk og cannabis uansett. Gå til legen om det ikke bedrer seg.
Sist endret av ZionRoad; 7. oktober 2011 kl. 14:46.
Sitat av mr.kuchinawa Vis innlegg
Hei, håper dette er riktig kategori:
Jeg fant ingen liknende og oppdaterte tråder, så:

Jeg vet at blodbanken ikke aksepterer potensielle blodgivere som oppgir at de har røyket/røyker marijuana, men tester de dette? Og er det i det hele tatt relevant for blodkvaliteten? Altså:

1)Vil det på noen som helst måte være tvilsomt/farlig/utslagsgivende å overføre blod hvis giveren har spor av THC?

2) Tester de deg for THC før du skal gi blod?

Katten min som lurer på dette.

Takker for svar.
Vis hele sitatet...
Hvorfor kan du ikke bare gi rent blod, istedenfor å måtte røyke føre?

Det et trossalt blod du skal gi til andre mennesker, vis nå litt respekt og iallefall gi dem så rent du kan.
Jeg tror allerede han har røyka, og att det er derfor han spør.
Nå aner ikke jeg hvor lenge THC blir i blodet osv, men som blodgiver kan jeg hvertfall fortelle til de som ikke vet det at du kan svare ja på å ha røyka weed og fortsatt få gi blod. Jeg sa for et par måneder siden - da jeg skulle bytte blodgivningsplass - at jeg hadde prøvd det en gang for noen år siden, og det gikk greit. Men de er ganske harde på det der, tror jeg. Han så lenge på meg for å vurdere om jeg løy til ham.

Så om du kanskje ser litt shabby ut tviler jeg ikke på at du kan få et nei, selv om du sier du bare har røyka én gang. sier du at du røyker fortsatt, selv om det bare er "en sjelden gang iblant", så tror jeg du blir nekta.
Ikke særlig relevant når det var ett år siden du røyka da. I blodet sitter det fra 2-7 dager. I urinen 2 uker til 3 måneder.
Sist endret av ZionRoad; 12. oktober 2011 kl. 12:18.
Sitat av ZionRoad Vis innlegg
Ikke særlig relevant når det var ett år siden du røyka da. I blodet sitter det fra 2-7 dager. I urinen 2 uker til 3 måneder.
Vis hele sitatet...
Dersom det ikke finnes i blodet finner du det heller ikke i urinen. Hvor tror du egentlig THC i urin kommer fra? Cerebrospinalvesken?
Har jeg sagt noe annet? Du finner det ikke i blodet etter noen uker dog, men du finner cannabismetabolitter i urinen helt opp til 3 måneder.

B – blood testing

Blood tests, unlike urinalysis, detect the presence illicit drugs, not inactive drug metabolites. In general, THC only remains detectable in the blood of cannabis consumers for a few hours (though low, residual levels may be detected in chronic smokers for up to 12-24+ hours if more sensitive technology is used). Because of this narrow detection window, blood tests are typically only administered in the workplace post-accident in order to estimate recent cannabis consumption. Therefore, most after-hours consumers have little to fear from a blood screen.

http://norml.org/index.cfm?Group_ID=6991
Sist endret av ZionRoad; 12. oktober 2011 kl. 12:56.
de sjekker alle for ALT, hva tror du mann?
Sitat av ZionRoad Vis innlegg
Har jeg sagt noe annet? Du finner det ikke i blodet etter noen uker dog, men du finner cannabismetabolitter i urinen helt opp til 3 måneder.
Vis hele sitatet...
Det du sa var.

Sitat av ZionRoad Vis innlegg
Ikke særlig relevant når det var ett år siden du røyka da. I blodet sitter det fra 2-7 dager. I urinen 2 uker til 3 måneder.
Vis hele sitatet...
Du skjønner vel at din påstand om at det ikke sitter i blodet lenger enn 2-7 dager, imens det sitter i urinen i 2 uker til 3 måneder, innebærer at du påstår at det ikke er noen rester av inntaket i blodet, samtidig som det er slike rester i urin. Du tok ingen forbehold om hva det faktisk testes for. Dersom metabolitten foreligger i urin, foreligger den også i blod. Dermed "sitter" det i blod lenger enn 2-7 dager, dersom det er målbart i urin utover denne perioden.

Forøvrig synes jeg en alltid skal være ærlig når det kommer til ting såpass alvorlig som blodgivning. Og nei, en blir ikke testet for alt hver gang. Det er bare første gangen en gir at en blir screenet for en del sykdommer etc.
Inneholder Rinexin amfetamin? Kan jeg aldri tro. Fra felleskatalogen : Hver depottablett inneh.: Phenylpropanolamin. hydrochlorid. 25 mg

Dette er vel ikke amfetamin?
Sitat av Drachir Vis innlegg
Forøvrig synes jeg en alltid skal være ærlig når det kommer til ting såpass alvorlig som blodgivning. Og nei, en blir ikke testet for alt hver gang. Det er bare første gangen en gir at en blir screenet for en del sykdommer etc.
Vis hele sitatet...
Når blodbanken ikke har en medisinsk begrunnelse (i det hele tatt) for å utestenge hasjrøykere, ser jeg heller ingen grunn til å la det stoppe en som blodgiver. Men man må selvsagt være helt ærlig på alle de andre spørsmålene, da dette så vidt jeg vet er det eneste som ikke har medisinsk begrunnelse.
▼ ... flere år senere ... ▼
Sitat av frank_l Vis innlegg
Inneholder Rinexin amfetamin? Kan jeg aldri tro. Fra felleskatalogen : Hver depottablett inneh.: Phenylpropanolamin. hydrochlorid. 25 mg

Dette er vel ikke amfetamin?
Vis hele sitatet...
"Phenylpropanolamine (PPA; Accutrim; β-hydroxyamphetamine), also known as the stereoisomers norephedrine and norpseudoephedrine, is a psychoactive drug of the phenethylamine and amphetamine chemical classes which is used as a stimulant, decongestant, and anorectic agent." (Kilde: Wikipedia.)

Så ja, i små mengder er det amfetamin kjemikalier inni der.
Mye man ikke vet om. Men felleskatalogen er en kjapp gjennomgang av hvert enkelt medikament som er godkjent for bruk i Norge. De nevner bare de ulike hovedinnholdene, ikke hva de igjen består av. Da må man google litt

For eksempel brukes kokain ved enkelte oprasjoner i nese/bihuler for å minske/stoppe blødning og som smertestillene, underveis og post-op.
The more you know
Skulle selv melde meg som blodgiver, men innrømmet at jeg hadde røyket, og da måtte jeg vente 1 år før jeg ble innkalt. Jeg tok likevel blodprøve, og da kom det fram at jeg hadde jernmangel, så jeg måtte uansett vente på å bygge opp jernlagrene mine før jeg kunne donere noe. Regner med det er blant noe de tester i likhet med å teste for diverse kjønnsykdommer, HIV, osv.

Ettersom cannabis sitter en stund i blodet er det jo ikke så rart at man ikke ønsker å overføre cannabis infisert blod, da dersom de blir satt i en situasjon og avleverer blodprøve hvor det vil komme frem at man har "røyket", er jo ikke dette så kult for en person som aldri har vært borti droget før.

Det er veldig vanskelig å få gitt blodet sitt bort, og det bør kanskje være så strengt, men at man ikke kan ha piercinger i feks tunge er bare latterlig. Der er også et spørsmål om vekt, og veier du under 50kg får du heller ikke donert. Homofile er også utelukket.

Jeg tenker at så lenge de tester blodet og alt er kool bør alt bare være koolt og alle som faller innenfor sunt og friskt blod bør få lov å donere. Røde Kors maser om at det er så få mennesker som gir blod, men de gjør det ikke akkurat lett for oss.

Funfact, er at flest menn donererer blod, og de gjør det av altruistiske årsaker. Selv er jeg enig i at bloddonasjon er en rimelig altruistisk handling, så lenge man holder det for seg selv og ikke skryter om det til omverdenen.
Sist endret av kn^tte; 20. juli 2014 kl. 15:12.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av kn^tte Vis innlegg
Det er veldig vanskelig å få gitt blodet sitt bort, og det bør kanskje være så strengt, men at man ikke kan ha piercinger i feks tunge er bare latterlig.
Vis hele sitatet...
Det spørs på hvem som prøver. For meg var det ikke noe problem, men så er jo jeg ganske kjedelig =)

Hva piercinger angår: Reglene vedtas av folk med peiling.
Der er også et spørsmål om vekt, og veier du under 50kg får du heller ikke donert.
Vis hele sitatet...
Også dette har nok medisinske grunner.
Homofile er også utelukket.
Vis hele sitatet...
Dette stemmer ikke. Menn som har, eller har hatt sex med menn får ikke gi blod.
Jeg tenker at så lenge de tester blodet og alt er kool bør alt bare være koolt og alle som faller innenfor sunt og friskt blod bør få lov å donere. Røde Kors maser om at det er så få mennesker som gir blod, men de gjør det ikke akkurat lett for oss.
Vis hele sitatet...
Blodbankene vil nok vinkle dette til «det er dere som ikke akkurat gjør det lett for oss

Hva altruisme angår gir jeg kun blod så jeg kan føle meg som bedre enn de fleste andre, og i tilfelle jeg selv skulle trenge det kort tid etter. Dette er en spøk, men følgende stemmer: Blod er ferskvare, og dette er en av grunnene til at man ikke kan teste det for all verdens sykdommer før det blir brukt.

Hvem kan ikke gi blod er bra lesing.

Edit: Åja: Lignende tråd, også fra 2011: http://freak.no/forum/showthread.php?t=202229
Sist endret av Jonta; 20. juli 2014 kl. 16:12.
1 års karantenetid ved enkeltbruk av cannabis. Reglene er der av en årsak, og du tjener ingenting på å bryte reglene. Så vær vennlig å respekter det - det er et system bygget på tillit, og jeg vil heller la personell med 8 års utdanning og gjerne mange års erfaring gjøre en vurdering av hvor vidt blodet kan brukes - fremfor en person som har lest på internett at det ikke er skadelig og mener det er lenge nok siden så alt er ute av blodet.

Husk at personen som tar i mot blodet ditt gjerne er svakt, potsentielt sykt og kan ha lidd store blodtap. Ting som ikke vil noe ha noe som helst effekt på deg kan potsentielt være dødelig for denne personen.
Sist endret av etse; 20. juli 2014 kl. 16:48.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Drachir Vis innlegg
Det du sa var.
Du skjønner vel at din påstand om at det ikke sitter i blodet lenger enn 2-7 dager, imens det sitter i urinen i 2 uker til 3 måneder, innebærer at du påstår at det ikke er noen rester av inntaket i blodet, samtidig som det er slike rester i urin. Du tok ingen forbehold om hva det faktisk testes for. Dersom metabolitten foreligger i urin, foreligger den også i blod. Dermed "sitter" det i blod lenger enn 2-7 dager, dersom det er målbart i urin utover denne perioden.
Vis hele sitatet...
Hva med om dere begge bruker de korrekte begrepene?
Blodprøver ser etter 11-OH-THC (aktiv metabolitt), urinprøver ser etter 11-COOH-THC (inaktiv metabolitt), såvidt meg bekjent så ser man rett å slett ikke etter 11-OH-THC i blodprøver i det hele tatt med mindre man bruker spesialiserte prøver kilde.
Meg bekjent har man enda ikke skillt mellom å ha intatt cannabis innen de(n) siste uken(e) og å være beruset på cannabis i Norske forhold slik de gjør i deler av U.S.A.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av kn^tte Vis innlegg
Funfact, er at flest menn donererer blod, og de gjør det av altruistiske årsaker.
Vis hele sitatet...
Hvor har du det fra? I Osloregionen er 65 prosent av blodgiverne kvinner. 71% blant dem mellom 18 og 25 år.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Nietzschelist
kn^tte's Avatar
Sitat av luni Vis innlegg
Hvor har du det fra? I Osloregionen er 65 prosent av blodgiverne kvinner. 71% blant dem mellom 18 og 25 år.
Vis hele sitatet...
Bedre sent enn aldri.
Jeg leste en metaanalyse/forskningsartikkel om nettopp det når jeg gjorde litt research for en kampanje om å rekrutere flere blodgivere.

Den er opprinnelig fra 1977 (Oswalt) og sannsynligvis ganske utdadert. Den tar for seg forskningsartikler skrevet på engelsk, og jeg husker ikke om det var noe norsk statistikk med i denne metaanalysen. Du kan finne hele her om du er nysgjerrig:

http://onlinelibrary.wiley.com/doi/1...916.x/abstract
Sist endret av kn^tte; 19. mai 2015 kl. 23:43.
Uansett hvor idiotisk det er, så er nå kriteriene for at du skal kunne gi blod slik.
Hvorfor har du så stor trang til å bryte sykehusets retningslinjer, er det for at du skal få en god følelse at "nå har du reddet mange menneskeliv" ?

Tviler sterkt på at folk dør rundt om kring på norske sykehus fordi de ikke har nok blod.
Er nå disse reglene nødvendigvis så idiotiske, da? Det kan så klart virke slik hvis man ikke har satt seg inn i årsakene til at det er som det er. Kan blant annet nevne regelen med at blodgiver skal veie over femti kilo. Ja, det er helt korrekt at det er medisinske grunner bak det. Vi kan gi blod opp til fire ganger i året, og det blir tappet samme volum (450 ml per gang) av alle blodgivere. Det vil si, uavhengig blodgivers vekt. Det er logisk å komme til konklusjonen at det blir tappet forholdsvis større volum av en som veier 50 kg enn en som veier f.eks 75 kg. De som har lav vekt blir oftere dårlig etter å ha gitt blod. Dette er naturlige årsaker til at grensen er satt ved femti. Så var det homofile. Menn som/har hatt seksuell kontakt med andre menn utelukkes permanent fra blodgivning i de aller fleste europeiske land. Årsaken er at menn som har sex med menn, som gruppe betraktet, har økt risiko for å bli smittet med HIV og hepatitt. Ved nysmitte går det noe tid før man får utslag på virustester, slik at testing ikke garanterer mot smitteoverføring med blod. De har grunner til å ha disse begrensingene, med andre ord. Merk dere at man får seks måneders karantene dersom piercingen ikke berører slimhinnene, da.

Hvis noen ønsker å se skjemaet med spørsmål for å bli blodgiver: https://www.giblod.no/LinkClick.aspx...3D&portalid=97
Sitat av etse Vis innlegg
1 års karantenetid ved enkeltbruk av cannabis. Reglene er der av en årsak, og du tjener ingenting på å bryte reglene. Så vær vennlig å respekter det - det er et system bygget på tillit, og jeg vil heller la personell med 8 års utdanning og gjerne mange års erfaring gjøre en vurdering av hvor vidt blodet kan brukes - fremfor en person som har lest på internett at det ikke er skadelig og mener det er lenge nok siden så alt er ute av blodet.

Husk at personen som tar i mot blodet ditt gjerne er svakt, potsentielt sykt og kan ha lidd store blodtap. Ting som ikke vil noe ha noe som helst effekt på deg kan potsentielt være dødelig for denne personen.
Vis hele sitatet...
Her sier du absolutt ingenting. Slik er systemet, det har alltid vært sånn og derfor kan man ikke gi blod dersom man røyket for seks måneder siden? Jeg vil aldri godta et argument om at jeg burde høre på noen fordi de har studert i åtte år.

Du påstår at dersom jeg har røyket cannabis for ti måneder siden, kan det ha effekt på pasienten som mottar mitt blod. Dersom dette er korrekt er det selvfølgelig et godt argument. Men hvor har du dette fra? Du må gjerne finne noen kilder, fordi alt jeg finner ut av er at det går fint i USA. Hva er forskjellen på norsk blod fra en som har røyket cannabis og en fra USA?
Sist endret av Chronic420; 22. mai 2015 kl. 20:43.