Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 8385
Jeg er for tiden inne i militæret, er sikkerhetsklarert og jeg har ingen tidligere historie med politi.

For en drøy uke siden ble jeg og en kompis stoppet av sivilt politi mens jeg hadde permisjon, og ble tatt for besittelse av ca 0,2 gram weed. (latterlig lite å bli tatt for..) Ble ikke tatt for bruk.

Jeg godtok et forelegg og de tok et avhør av meg på stedet, ble altså ikke tatt inn til stasjonen for urinprøve eller avhør.

Har lett rundt på nettet uten å finne noen lignende historier. Med tanke på at jeg ble tatt av det sivile politiet (ikke MP) utenfor militæret lurer jeg på om dette er noe Forsvaret kommer til å finne ut av? Er det sånn at sikkerhetsklareringen blir sjekket/oppdatert jevnlig? Og hvis jeg rekker å bli clean før de eventuelt finner ut av det, er det en mulighet for å snakke seg ut av det med tanke på at jeg bare ble tatt for besittelse?

Setter pris på alle svar, takk!
All den tid dem ikkje kan bevise bruk, så er vel ikkje det noe problem. Hvis forsvaret lurer på om hvorfor du var i besittelse så kan du jo si at det var vennen din sitt. Eller at det må være noen som har glemt noe i bilen din.

Hvis du blir clean før dem finner det ut så vil du jo gi en ren urinprøve som beviser at du ikkje har brukt på en stund
Du kan fremdeles nekte å godta forelegget når du mottar det i posten. Da må de isåfall etterforske saken videre, noe de sannsynligvis ikke gjør når det er snakk om så lite som 0.2 gram. Hvis du i tillegg unngår å røyke slik at en eventuell fremtidig obligatorisk urinprøve vil være negativ så kan du være ganske sikker på at denne saken vil forsvinne.
Sist endret av caperno; 20. juli 2014 kl. 17:46.
Du er pliktig til å rapportere inn hendelser selv.

Og så fremt du ikke skal ha utvidet sikkerhetserklæring, så har du ingenting å frykte mtp å miste denne.
Trådstarter
6 0
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Du er pliktig til å rapportere inn hendelser selv.

Og så fremt du ikke skal ha utvidet sikkerhetserklæring, så har du ingenting å frykte mtp å miste denne.
Vis hele sitatet...
Så hvis jeg bare holder tett om det kommer de ikke til å finne ut av det i løpet av tjenesten? Det eneste som egentlig betyr noe er at jeg ikke blir dimma, det hadde vært katastrofe
Du har vel sikkerhetsklarering på laveste nivå som vel bare deklareres hvert tredje år(?). Så ingenting vil vel skje før da. Det vil ned andre ord bli tatt opp om du skal ha en fremtidig sikkerhetsklarering. Da får du et forklaringsproblem med at du har blitt ansett som skikket men til tross for det har du begått et lovbrudd. (Du har og plikt til å informere din overordnede om sikkerhetsmessige hendelser underveis, noe dette definitivt er, du kan potensielt straffes ved å ikke gjøre det)
Sitat av Ueland Vis innlegg
Du har vel sikkerhetsklarering på laveste nivå som vel bare deklareres hvert tredje år(?).
Vis hele sitatet...
Med noen få unntak som hovedsaklig gjelder CTS så er det fem år..

https://www.nsm.stat.no/tjenester/pe...hetsklarering/
Hvor lenge varer en sikkerhetsklarering?
En sikkerhetsklarering er normalt gyldig i fem år. Er det ved utløp av fem års perioden fortsatt behov for at du gis tilgang til sikkerhetsgradert informasjon, vil din arbeidsgiver iverksette prosessen for å få deg reklarert.
Vis hele sitatet...
Sitat av Sylteagurk Vis innlegg
Så hvis jeg bare holder tett om det kommer de ikke til å finne ut av det i løpet av tjenesten? Det eneste som egentlig betyr noe er at jeg ikke blir dimma, det hadde vært katastrofe
Vis hele sitatet...
Det er ikke umulig at de finner ut av dette iløpet av førstegangstjenesten. Da lønner det seg å ha fortalt det til troppsbefal på et tidligere tidspunkt. Jeg anbefaler deg å ringe din troppsjef, for å så forklare situasjonen.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Verste som skjer dersom du mister sikkerhetsklareringen din (Begrenset) er at du blir dimittert, men før dette skjer så vil du mest sannsynlig bli flyttet til en stilling som ikke krever sikkerhetsklarering(dersom du ikke har dette) mest sannsynlig velferds-assistent, evt papirflytter.
Sitat av Ueland Vis innlegg
Du har vel sikkerhetsklarering på laveste nivå som vel bare deklareres hvert tredje år(?). Så ingenting vil vel skje før da. Det vil ned andre ord bli tatt opp om du skal ha en fremtidig sikkerhetsklarering. Da får du et forklaringsproblem med at du har blitt ansett som skikket men til tross for det har du begått et lovbrudd. (Du har og plikt til å informere din overordnede om sikkerhetsmessige hendelser underveis, noe dette definitivt er, du kan potensielt straffes ved å ikke gjøre det)
Vis hele sitatet...
Vil anbefale deg at du sier ifra om dette selv vis du har sikkerhetsklarering og jobber med ting ikke mange er borti pga dem finner det ut når rullebladet blir oppdatert eller det kommer inn melding på det pga systemet som blir brukt er nesten det samme som politi å selv om du er på perm så er du pliktig til å informere befal/foresatt om hendelser som kan utgjøre en risiko for sikkerhetsklareringen og vis forsvaret finner ut dette selv så blir det mye større sak ut av dette en at du opplyser om det selv.

er i førstegangstjenesten selv og har hatt en sak i det siste.
Trådstarter
6 0
Sitat av FOX Vis innlegg
Det er ikke umulig at de finner ut av dette iløpet av førstegangstjenesten.
Vis hele sitatet...
Hvordan er det mulig at de finner det ut? Jeg har ikke mange månedene igjen, derfor det hadde vært surt å bli dimittert nå.
Dimmet blir du ikke, så fremt du ikke ønsker det selv.
Du vil evt bli flyttet til en stilling som ikke krever SK.

Har du en stilling der du har behov for SK?

Hvordan de finner det ut?
De har tilgang til alle former for registre i Norge. Er noe loggført på deg, vet de det.
Spørsmålet er bare om de får beskjed om endringer, eller om de må oppsøke dette selv.
Samt hvor raskt politiet er på å oppdatere databasen.
Du godtok på stedet pga sosiale forventninger til deg. Du hadde ingentingrd dopet å gjøre, og politiet vil aldri finansiere en sak for 0,2.

Nekt nekt nekt. Det er så lett.
Sitat av Sylteagurk Vis innlegg
Hvordan er det mulig at de finner det ut? Jeg har ikke mange månedene igjen, derfor det hadde vært surt å bli dimittert nå.
Vis hele sitatet...
Hei. jeg kan si så mye at det er god etterretning i forsvaret og dem sammarbeider jo litt med politiet fordi dem ønsker ikke og ha folk som driver med dop
Trådstarter
6 0
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Du godtok på stedet pga sosiale forventninger til deg. Du hadde ingentingrd dopet å gjøre, og politiet vil aldri finansiere en sak for 0,2.

Nekt nekt nekt. Det er så lett.
Vis hele sitatet...
Så hvis jeg nekter er det 100% sikkert at det ikke blir noe sak av det? Jeg har jo allerede innrømmet besittelse. Det siste jeg vil er å gjøre saken værre enn den er..
Sist endret av Sylteagurk; 21. juli 2014 kl. 19:36.
Du var dum og naiv. Må bare si det som det er. Du burde kanskje tenkt på at hasj ikke var bra når du er i førstegangstjeneste. Du må bare innrømme det og bli ferdig med saken.
Dette kan du bare slå fra deg med en gang. Som andre her inne sier, det var din venns, du bruker ikke og aksepterte forelegget for å slippe mer oppstyr.

Forsvaret har IKKE verken for vane eller kapasitet til å sjekke opp folk for småting, så du kan ta resten av tjenesten din med knusende ro.
Forsvaret tar doping og narkotika ekstremt alvorlig. Ble tatt med 2g hasj når jeg var 15 og innførsel(post) av noe som sto på dopinglisten. Fikk ikke komme på førstegangstjeneste grunnet vandel.
Sitat av Sylteagurk Vis innlegg
Så hvis jeg nekter er det 100% sikkert at det ikke blir noe sak av det? Jeg har jo allerede innrømmet besittelse. Det siste jeg vil er å gjøre saken værre enn den er..
Vis hele sitatet...
Ja, det eneste du trenger å gjøre er å nekte. Det kan jo tenkes at du, som sliter med litt angst, ble så nervøs at du ikke helt fikk med deg hva som skjedde og hva du skrev under på? Vi hadde razzia en gang i tiden. Der fant de en plante, flere gram hasj, noen blåvalium, dispenser med rester etter kola, flere vekter og bonger.

Selv om jeg verken innrømte noe under razzia eller skrev under på noe som helst, så fikk jeg ett forelegg i posten hvor de prøvde å prakke på meg noen av grammene med hasj og noen av tablettene som de fant (og som ikke var mine), men ettersom jeg var den eneste som nektet, så var jeg også den eneste som fikk saken henlagt. Ble kalt inn til avhør, nektet også der, og etter det så sa politimannen at dette helt sikkert kom til å bli henlagt, men at juristen hadde det siste ordet. Juristen valgte å stevne meg for retten, og jeg fikk innkallelse noen måneder senere (sannsynligvis for å skremme meg til å akseptere forelegget). Da gikk jeg til advokat som i løpet av en halvtime forfattet ett brev til tingretten og politiet hvor han forklarte at jeg var uskyldig. Kan jo nevne at denne halvtimen ikke kostet meg så mye som en krone. Hørte så ikke noe mer før dagen før jeg skulle ha møtt opp i rettsak. Da ringte en dame og fortalte meg at saken var utsatt på ubestemt tid, og jeg fikk så ett brev om at saken var henlagt etter bevisets stilling.

Nekt, nekt, nekt! De vil nok prøve å skremme deg, men det er omtrent ikke en sjanse i havet for at de tar saken videre når det er snakk om så lite, og dersom du ikke blir straffet for noe, så vil vel ikke sikkerhetsklareringen stå i fare for å ryke? Du får heller ikke en høyere straff om du velger å nekte og likevel blir dømt i en eventuell rettsak. Den eneste reaksjonen er ett eventuelt dyrere forelegg, og muligens saksomkostninger.
Sist endret av caperno; 22. juli 2014 kl. 19:52.
Sitat av Sylteagurk Vis innlegg
Jeg er for tiden inne i militæret, er sikkerhetsklarert og jeg har ingen tidligere historie med politi.

For en drøy uke siden ble jeg og en kompis stoppet av sivilt politi mens jeg hadde permisjon, og ble tatt for besittelse av ca 0,2 gram weed. (latterlig lite å bli tatt for..) Ble ikke tatt for bruk.

Jeg godtok et forelegg og de tok et avhør av meg på stedet, ble altså ikke tatt inn til stasjonen for urinprøve eller avhør.

Har lett rundt på nettet uten å finne noen lignende historier. Med tanke på at jeg ble tatt av det sivile politiet (ikke MP) utenfor militæret lurer jeg på om dette er noe Forsvaret kommer til å finne ut av? Er det sånn at sikkerhetsklareringen blir sjekket/oppdatert jevnlig? Og hvis jeg rekker å bli clean før de eventuelt finner ut av det, er det en mulighet for å snakke seg ut av det med tanke på at jeg bare ble tatt for besittelse?

Setter pris på alle svar, takk!
Vis hele sitatet...
Politiet plikter å underrette Forsvaret om etterforskningen av det straffbare forholdet. Det følger av politiregisterforskriften.

Dette går nok ikke å snakke seg ut av, og sikkerhetsklarering er ikke noe som blir gitt til de som kan ha rusproblemer eller kan være eller kan pleie omgang med kriminelle.
Trådstarter
6 0
Sitat av caperno Vis innlegg
Ja, det eneste du trenger å gjøre er å nekte. Det kan jo tenkes at du, som sliter med litt angst, ble så nervøs at du ikke helt fikk med deg hva som skjedde og hva du skrev under på? Vi hadde razzia en gang i tiden. Der fant de en plante, flere gram hasj, noen blåvalium, dispenser med rester etter kola, flere vekter og bonger.

Selv om jeg verken innrømte noe under razzia eller skrev under på noe som helst, så fikk jeg ett forelegg i posten hvor de prøvde å prakke på meg noen av grammene med hasj og noen av tablettene som de fant (og som ikke var mine), men ettersom jeg var den eneste som nektet, så var jeg også den eneste som fikk saken henlagt. Ble kalt inn til avhør, nektet også der, og etter det så sa politimannen at dette helt sikkert kom til å bli henlagt, men at juristen hadde det siste ordet. Juristen valgte å stevne meg for retten, og jeg fikk innkallelse noen måneder senere (sannsynligvis for å skremme meg til å akseptere forelegget). Da gikk jeg til advokat som i løpet av en halvtime forfattet ett brev til tingretten og politiet hvor han forklarte at jeg var uskyldig. Kan jo nevne at denne halvtimen ikke kostet meg så mye som en krone. Hørte så ikke noe mer før dagen før jeg skulle ha møtt opp i rettsak. Da ringte en dame og fortalte meg at saken var utsatt på ubestemt tid, og jeg fikk så ett brev om at saken var henlagt etter bevisets stilling.

Nekt, nekt, nekt! De vil nok prøve å skremme deg, men det er omtrent ikke en sjanse i havet for at de tar saken videre når det er snakk om så lite, og dersom du ikke blir straffet for noe, så vil vel ikke sikkerhetsklareringen stå i fare for å ryke? Du får heller ikke en høyere straff om du velger å nekte og likevel blir dømt i en eventuell rettsak. Den eneste reaksjonen er ett eventuelt dyrere forelegg, og muligens saksomkostninger.
Vis hele sitatet...

Er veldig klar over hva jeg skrev under på, og var heller ikke nervøs, bare oppgitt.. Hvis jeg nekter kan jeg jo risikere å bli kalt inn til avhør osv mens jeg er i tjeneste? Den sjansen har jeg ikke veldig lyst til å ta, vil bare fullføre førstegangstjenesten.

Sitat av Bhodisattva Vis innlegg
Dette kan du bare slå fra deg med en gang. Som andre her inne sier, det var din venns, du bruker ikke og aksepterte forelegget for å slippe mer oppstyr.

Forsvaret har IKKE verken for vane eller kapasitet til å sjekke opp folk for småting, så du kan ta resten av tjenesten din med knusende ro.
Vis hele sitatet...
Sitat av 001 Vis innlegg
Politiet plikter å underrette Forsvaret om etterforskningen av det straffbare forholdet. Det følger av politiregisterforskriften.

Dette går nok ikke å snakke seg ut av, og sikkerhetsklarering er ikke noe som blir gitt til de som kan ha rusproblemer eller kan være eller kan pleie omgang med kriminelle.
Vis hele sitatet...
Veldig mye forskjellig som blir skrevet her nå, vet ikke helt hva jeg skal tro :S
Sist endret av Sylteagurk; 23. juli 2014 kl. 09:54.
Ring en advokat som driver med straffesaker. Så er du på den sikre siden. Du vet forresten aldri om de kommer til å straffeforfølge deg videre om du nekter eller ei, det kommer veldig an på. Men skal du nekte, noe som kan være en god ide hadde jeg iallefall snakket med en som har ordentlig peiling først.
Sitat av Sylteagurk Vis innlegg
Så hvis jeg nekter er det 100% sikkert at det ikke blir noe sak av det? Jeg har jo allerede innrømmet besittelse. Det siste jeg vil er å gjøre saken værre enn den er..
Vis hele sitatet...
90%

Men saken er en likestor bagatell uansett, det vil ikke plutselig bli alvorlig med 0,2 om du ikke innrømmer. Tilståelse gir marginalt med bonus i det norske rettsvesenet.
Trådstarter
6 0
Da har jeg fått forelegget i posten, og jeg har bestemt meg for å nekte.

Nå lurer jeg på hvordan jeg skal forklare meg hvis jeg blir kalt inn til et eventuelt avhør? Jeg har jo inrømmet besittelse allerede...