Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 6850
Dette har nå hendt meg 2-3 ganger nylig, og det begynner å bli skikkelig irriterende, jeg skriver dette ganske kjapt da jeg har dratt tidlig hjem fra jobb fordi jeg er stuptrøtt, så beklager for rotete oppsett, men jeg vil bare få det ut av systemet og ned på "papiret" og gå og legge meg.

Jeg pleier å drikke endel på lørdager. Sann typ 12-14 øl. De siste helgene har jeg slitt skikkelig med å få sove på søndag kveld. Jeg blir ganske fyllesyk, og dette er helt greit. Det er jeg inneforstått med. Jeg aksepterer den. Men søvnproblemer kvelden etter kunne jeg fint ha vært foruten.

På kvelden når jeg skal sove så er jeg jævelig trøtt, kanskje til og med overtrøtt. Men jeg får ikke sovnet. Jeg bare ligger og tenker på ting og tang. Prøver et par metoder for å sovne, som jeg har lært, men det funker heller ikke. Jeg har ingen søvnproblemer ellers, bortsett fra søndags kvelder. Så det jeg egentlig lurer på:

1. Er det fler enn meg med dette problemet?

2. Tips og triks?

Jeg popper ikke piller. Men hvis dette skjer igjen så tror jeg kanskje jeg bælmer et par øl før jeg skal legge meg, selvom jeg helst vil unngå dette.

På en annen side tror jeg at jeg skal drøye 1-2 mnd før jeg drikker igjen. Eventuelt drikke mye mindre.
Ta en liten pause fra alkohol.. Eller drikk mye mindre og se om det hjelper?
Jeg får alltid panikkangst natten etter en fyllekule og sliter med å sove. Først slutta jeg å drikke på lørdager slik at jeg klarte å komme meg på jobb på mandagen. Nå har jeg nesten kutta ut alkoholen helt
drikker på fredager istedenfor så slipper jeg det men kjenner til problemet
Jeg hadde det sånn før hver eneste søndag i sikkert 5-6 år, kjenner meg godt igjen i beskrivelsen din. Når klokken nermer seg 22-23 på søndag er jeg som regel dødstrøtt og sliten om jeg har vært ute fredag og lørdag, men når jeg legger meg klarer jeg ikke sovne før klokken sikkert er 4-5 på morgenen og jeg vet mandag kommer til å bli et rent helvete med kaldsvette, hodepine, kvalme etc etc.

Mitt beste tips til deg er å innta mye B-vitamin før du drar på fylla, når festen er ferdig på lørdags natt spis et godt måltid med noe fet og usunn mat og tving i deg en liter med vann før du legger deg selvom det ikke frister, og naturligvis mye vann dagen derpå.

Du sier du ikke vil "poppe" piller, men heller ta et par øl før du legger deg? dette ville bare gjort vondt verre for min del. Å bruke innsovnings piller en gang i uken(søndag) innebærer ingen risiko for avhengighet, og da kan du med sikkerhet våkne opp mandag morgen å føle deg frisk og uthvilt. Hvis ikke dette er noe alternativ for deg uansett burde du prøve drikke mindre, og sjeldnere
Sitat av Oshugon Vis innlegg

Du sier du ikke vil "poppe" piller, men heller ta et par øl før du legger deg? dette ville bare gjort vondt verre for min del. Å bruke innsovnings piller en gang i uken(søndag) innebærer ingen risiko for avhengighet, og da kan du med sikkerhet våkne opp mandag morgen å føle deg frisk og uthvilt.
Vis hele sitatet...
Jeg er helt enig i denne, når jeg ikke har forverrete søvnproblemer av noen bestemt grunn så holder det med én natt medisinert søvn for å justere døgnrytmen. Våkner nærmest uhørt opplagt etter 7-8 timer søvn på imovane 7.5 mg, evt relativt opplagt 12 t etter seroquel 25mg (så tar den i sju-åtte tida på kvelden i så fall).

Dessverre er det ikke så enkelt å skaffe seg sovepiller. Første gang jeg fikk det måtte jeg til legen 3 ganger over 6 uker og sitte helt fortvilet på kontoret hans fordi jeg nesten ikke fikk sove i det hele tatt, og hadde eksamensperiode så konstant søvnmangel var veldig ubeleilig. Den tredje gangen skrev han noe motvillig ut 10x7.5 mg imovane, og mente at jeg skulle ta bare halve. Det finnes dog sikkert mer reseptvillige leger enn ham. Men de skriver det generelt bare ut for kortvarige, midlertidige søvnvansker, ikke kroniske. Hver søndag kveld er jo forsåvidt midlertidig og kortvarig, så det er verdt forsøket å spørre legen!
Det er jo veldig stor forskjel på leger, og de ser nok også ulikt på en ung student eller en gammel dame. Min lege har skrevet ut Imovane til meg i over to år nå. Jeg har prøvd å ikke fornye resepten hver måned, men har ikke fått noen reaksjoner om det skjer.
Klem fra Betty
χρωματικός
Chromatics's Avatar
Jeg har drukket omtrent hver eneste helg på fredager eller lørdager i 1 år. Jeg opplever akkurat det samme, tanker går i spinn når jeg prøver å sovne søndag kveld. Jeg har fundert på en del ting, når man fester legger man seg kanskje ikke i seng før 03-04-05 på morgenen. Med alkohol i kroppen forstyrrer du også søvnen, selvom det føles godt å sove full. Prøv å stå opp tidligere selvom du legger deg seint på natten/tidlig morgen. Jeg har begynt å stå opp ca kl 11:00 på søndager etter fyll og fanteri, aldri seinere enn 12. Våkner du seinere snur du fortere døgnrytmen. Spis mat før du legger deg og drikk minst 0,5 L vann. Ha alltid et glass vann eller flaske ved senga og drikk hver gang du våkner. Prøv å spis en god og sunn frokost på morgenen med en kopp kaffe. Ikke legg deg til sengs etterpå eller blir liggende.

Dette er noen jeg prøver hver gang og funker av og til. Spørs alltid på hvor mye du drikker, om du spiser før du drikker, eller når du er ferdig med å drikke. Prøv å drikk litt vann under alkoholinntaket også og ikke bland forskjellige typer alkohol.

God bedring!

http://www.klikk.no/helse/velvare/kr...icle806194.ece
Sitat av Oshugon Vis innlegg
Mitt beste tips til deg er å innta mye B-vitamin før du drar på fylla, når festen er ferdig på lørdags natt spis et godt måltid med noe fet og usunn mat og tving i deg en liter med vann før du legger deg selvom det ikke frister, og naturligvis mye vann dagen derpå.
Vis hele sitatet...
IKKE tving i deg 1 liter vann før du legger deg, langt mer enn kroppen din klarer å ta opp, samtidig som du fort må opp og tisse.
Drikk heller et glass vann mellom hver alkoholenhet.

Sitat av Chromatics Vis innlegg
(...) og ikke bland forskjellige typer alkohol
Vis hele sitatet...
Å ikke blande etanol og metanol er nok en no-brainer for de fleste
Sist endret av TheDarkKnight; 12. februar 2016 kl. 18:57. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av TheDarkKnight Vis innlegg
IKKE tving i deg 1 liter vann før du legger deg, langt mer enn kroppen din klarer å ta opp, samtidig som du fort må opp og tisse.
Drikk heller et glass vann mellom hver alkoholenhet.
Vis hele sitatet...
Alle sir dette, men i praksis så virker det som at svært få klarer å gjøre det i det lange løp.

On topic: Jeg klarer fint å sovne dagen etter alkohol, men problemet er gjerne at søvnen min er ekstremt forstyrret. Jeg kaldsvetter og har ekstremt livlige drømmer, og jeg tror det fører til at søvnkvaliteten min går i søpla i 2-3 dager etter kraftig fyll. Jeg kan fint sove 12 timer og våkne opp som om jeg har sovet maks 30 minutter og derfor være utslitt hele dagen.

Noen løsning på det har jeg ikke klart å finne, å ikke drikke meg dritings 3 dager i uken hjelper på. Nå drikker jeg maks 4 ganger i måneden, som regel 2 dager annahver helg. Litt vanskelig som student med press fra venner og lignende, men man må bare bite tenna sammen og ha et par edruhelger så får man bedre søvnkvalitet ihvertfall ukene etter edruhelger.
Sist endret av Dongerino; 12. februar 2016 kl. 19:14.
Sitat av Dongerino Vis innlegg
Alle sir dette, men i praksis så virker det som at svært få klarer å gjøre det i det lange løp.
Vis hele sitatet...
At du personlig ikke klarer det, betyr ikke at hverken OP eller jeg ikke kan klare det
Sliter litt selv om jeg drikker fredag og lørdag. Halvveis forstoppelse/treg mage/dehydrering. Kaldsvetter når jeg skal sove osv...Kan være sånn helt til Onsdagen/torsdagen om det gikk hardt for seg..

Søvnmangel og for lite mat er 2 ting som jeg tror påvirker meg i en "hard helg".

Selv om man sover 7-8 timer så betyr det ikke at det er nok fordi kvaliteten på søvnen er for dårlig når man er rusa(spessielt ved soving på stigende rus).

Nå snakker du om at du blir dårlig etter en dag med fyll, noe jeg som regler ikke blir i stor grad, men det jeg må passe på når jeg drikker en helg er at jeg er helt utvilt og fått i meg god middag før fyll nr 2, noe som alltid ikke er like lett og få til..

Ikke legge seg på stigende rus er også best da man blir jævlig dehydrert av dette og dehydrering får du ikke fiksa ved å drikke en mugge med vann dagen etter..Er man veldig dehydrert kan det ta noen dager å fikse.
Sitat av TheDarkKnight Vis innlegg
IKKE tving i deg 1 liter vann før du legger deg, langt mer enn kroppen din klarer å ta opp, samtidig som du fort må opp og tisse.
Drikk heller et glass vann mellom hver alkoholenhet.
Vis hele sitatet...
Om man drikker et glass vann mellom hver alkoholenhet blir det en liter i løpet av svært kort tid. La oss si at glasset rommer 0,25L og man drikker 10 pils iløpet av kvelden, da er du plutselig opp på 2,5L vann + 5L pils. En pils bruker jeg personlig ca. ti minutter på og vannet styrter jeg på minuttet slik at jeg kan starte på neste pils. Dette tilsvarer at jeg drikker 1,786L vann i timen, nærmere sagt 0,3L hvert tiende minutt. Vil tro at kroppen bruker mer enn ti minutter på å ta opp disse mengdene da pilsene kommer i tillegg.

Edit; Failet med quoten
Sist endret av SoppVandreren; 12. februar 2016 kl. 21:39.
Ha vært borti det sjøl, og min erfaring er at det blir verre jo lengre du har vært beruset. Dvs - ei uke på fylla i syden og du sliter i mange netter og dager. En knallhard kveld så er det som regel verst første natta, litt dårlig søvn natt 2, åsså fikser det seg som regel hos meg.
Har lest et eller annet sted at det er et slags abstinens-symptom (fant det på en helseside på nettet et sted jeg søkte på det selv). Det at det er mild abstinens betyr ikke at du er alkoholiker dog, men det KAN også være et faresignal dersom du er heavy drinker.
Drikker jeg fra hele helga er jeg ikke top-notch før onsdag-torsdag påfølgende uke. Ergo, det blir skjeldnere og skjeldnere for min del :-) ...Men du verden så mange tunge arbeidsdager jeg har hatt opp gjennom tiden på grunn av dette. Ikke funnet noe som hjelper..
Sitat av TheDarkKnight Vis innlegg
IKKE tving i deg 1 liter vann før du legger deg, langt mer enn kroppen din klarer å ta opp, samtidig som du fort må opp og tisse.
Drikk heller et glass vann mellom hver alkoholenhet.


Å ikke blande etanol og metanol er nok en no-brainer for de fleste
Vis hele sitatet...
Jaja, en halv liter da om det er nok for den lille magesekken din, jeg setter alltid frem to glass med vann før jeg drar på fylla, så jeg ikke skal "glemme" å ta dem når jeg kommer hjem.

Sitat av akkei
Sliter litt selv om jeg drikker fredag og lørdag. Halvveis forstoppelse/treg mage/dehydrering. Kaldsvetter når jeg skal sove osv...Kan være sånn helt til Onsdagen/torsdagen om det gikk hardt for seg..
Vis hele sitatet...
Hadde det sånn før, i flere år... mildt sagt irriterende men har heldigvis lært hvilke rutiner jeg skal holde for å unngå dette
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av TheDarkKnight Vis innlegg
At du personlig ikke klarer det, betyr ikke at hverken OP eller jeg ikke kan klare det
Vis hele sitatet...
Det stemmer så absolutt, men som SoppVandrerne over meg sier så blir det plutselig veldig mye væske. Jeg pisser allerede som ei bikkje bare av ølla jeg drikker, og hvis jeg i tillegg skal hive på 2,5-3 liter vann på en kveld så blir det svært mye.

Et par glass vann går så klart fint. Men jeg tror den regelen der gjelder mer for de som drikker typ 3-4 pils, og ikke oss "stordrankere" som sjeldent kommer under 10 enheter på en rolig kveld.
Trådstarter
Nå har det gått en uke og jeg har endelig kommet inn i en normal døgnrytme igjen, og jeg sovner på under 5 minutter, som jeg vanligvis gjør. Det er veldig deilig og kunne sove som normalt. Man setter mer pris på søvnen man får når man har blitt frarøvet den.

Søndag natt
0 søvn

Mandag natt
klarte å sove et par timer, men det føltes ikke ut som en dyp søvn. Drømte bare livlige drømmer i 2 timer.

tirsdag natt
fikk 4 timer med dårlig søvn.

onsdag natt
Søvnen ble litt bedre, fikk vel rundt 5 timer med helt ok søvn. Jeg tror jeg fikk et par timer med dyp søvn.

På torsdag begynte søvnen og bedre seg. Men det var ikke før i natt søvnen var tilbake til normalt. Jeg sover vanligvis som en stein, og dette bekreftet samboeren min nå nettopp da hun hadde sett på tv og flyttet på meg i sengen uten at jeg hadde våknet.

Jeg har lest endel om søvn denne uken og jeg er ganske fascinert av selve konseptet og hvor lite vi faktisk vet om søvn og hva slags ting som skjer i hodet når man ikke får den søvnen man trenger. Jeg er "glad" det er flere som sliter med det samme problemet, jeg har vært innom denne tråden flere ganger denne uken, og funnet en slags trøst og betryggelse. Denne helgen blir en edru helg for meg. Tok én øl til middag i går og den smakte sinnsykt godt til maten, men når jeg hadde spist ferdig mistet jeg lysten så jeg helte ut resten. Kanskje mine drikkevaner har endret seg "over natten"?

Grøftefylla kommer nok en dag i fremtiden, og da skal jeg prøve noen av tipsene jeg har lest her og se om det hjelper. God helg og drikk med måte! Ihvertfall hvis du sliter med å sove