Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 10880
Postet den her for en stund siden men da måtte man betale for å lese artikkeln.
Kompis som forteller om livet sitt og opp og nedturene rusmiddel og kriminalitet har hatt på livet hans. Rimelig hard skjebne som tok form allerede som 16åring:

http://www.bt.no/btmagasinet/Narkola...tml?xtor=RSS-2
ヽ༼ຈل͜ຈ༽ノ
Lima's Avatar
Man må fortsatt betale
Sitat av hideout Vis innlegg
Postet den her for en stund siden men da måtte man betale for å lese artikkeln.
Vis hele sitatet...
Man må fortsatt betale for å lese artikkelen.
Sist endret av soulgoodman; 12. september 2014 kl. 21:57. Grunn: Ninja Turtle Lima var raskere denne gangen også
What? Får opp hele artikkeln jeg..

Nå funkern plutselig ikke uten å betale her heller.., jeg kan alltids laste det opp i .pdf, men vet ikke hvor populært det er?
Sist endret av et eller annet; 12. september 2014 kl. 22:04. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ctrl c/Ctrl v så leser jeg det hvertfall
http://sharesend.com/2z58d0pn , regner med det ikke bryter med no retningslinjer siden artikkeln er tilgjengelig for meg gratis iallefall!
Denne ble jeg nysgjerrig på å lese.. Men får ikke å pna .odt fila på ipad'en :-/ noen tips? Evt mulighet for å konvertere den til .pdf?
De har åpnet for deling via facebook (sjekker om referer er facebook.com) - derfor du kan gå inn.

https://www.facebook.com/david.trick...93882417307141
Gå inn via her så skal det fungere smertefritt!
Tusen takk! :-) titusenmillionertegn :-)
Faen meg utrolig hvor brukervennlig, prøvd å finne artikkeln via. facebook i snart en time jo :P
Sitat av sh9 Vis innlegg
Denne ble jeg nysgjerrig på å lese.. Men får ikke å pna .odt fila på ipad'en :-/ noen tips? Evt mulighet for å konvertere den til .pdf?
Vis hele sitatet...

I pdf:
http://sharesend.com/1puq46xc
▼ ... over et år senere ... ▼
Noen som har tilgang og kan laste opp PDF? Lenkene som ligger her virker ikke
Kan du ikke bare kopiere hele teksten fra PDF'en/artikkelen og lim det inn her? Er jo ingen som klarer å laste opp en brukbar lenke. Kan prøve selv når jeg kommer hjem fra jobb om ingen andre har klart å bruke copy/paste -funksjonen frem til da.
This is bat country!
gregory's Avatar
Det å betale for nyheter/artikler burde vært forbudt. Selv gira på å lese!
ArbeidsledigProletar
Sitat av gregory Vis innlegg
Det å betale for nyheter/artikler burde vært forbudt. Selv gira på å lese!
Vis hele sitatet...
Ja uff, enn å måtte betale for noens arbeid.


Alt burde være gratis.

Journalisme som yrke har falt i standard og kvalitet
Ihvertfall hos de store avisene. Fordi folk vil ha alt gratis og i TILLEGG skal de heller ikke har reklame. Sukk.
Narkoliberaler
9 4
Trist.

I likhet med alle andre er er han en brikke i stort spill som handler om en feilslått narkotikapolitikk som skaper tapere og passer på å holde folk nede.

Løsningen er såre enkel: legalisere og regulere alle former for narkotika.

Heroin må inn i behandlingsformer, cannabis må selges over disk, kokain kan f eks legaliseres i en mildere, mer naturlig form (blader), piller er allerede regulert, men litt for strengt, osv.

Snart er det tid for UNGASS, FNs narkotikapanels diskusjonsforum, som de Søramerikanske landene har bedt fremskyndet.

Det er ikke mye annet å gjøre frem til det enn å krysse fingrene og bruke våre erfaringer til å få mannen i gata til å forstå at det å forby noe, ikke nødvendigvis er det samme som å få noe til å forsvinne.
Det eneste vi oppnår gjennom å forby mennesker å innta narkotika er som nevnt å skape tapere og holde folk nede, samt å stigmatisere og gjøre bruken mye mer farlig enn den hadde trengt å være.

For å sitere legenden Nils Christie: Det finnes mange måter å bruke narkotika på, men den aller, aller farligste er den politiske.
Sitat av taa80 Vis innlegg
Trist.

I likhet med alle andre er er han en brikke i stort spill som handler om en feilslått narkotikapolitikk som skaper tapere og passer på å holde folk nede.

Løsningen er såre enkel: legalisere og regulere alle former for narkotika.

Heroin må inn i behandlingsformer, cannabis må selges over disk, kokain kan f eks legaliseres i en mildere, mer naturlig form (blader), piller er allerede regulert, men litt for strengt, osv.

Snart er det tid for UNGASS, FNs narkotikapanels diskusjonsforum, som de Søramerikanske landene har bedt fremskyndet.

Det er ikke mye annet å gjøre frem til det enn å krysse fingrene og bruke våre erfaringer til å få mannen i gata til å forstå at det å forby noe, ikke nødvendigvis er det samme som å få noe til å forsvinne.
Det eneste vi oppnår gjennom å forby mennesker å innta narkotika er som nevnt å skape tapere og holde folk nede, samt å stigmatisere og gjøre bruken mye mer farlig enn den hadde trengt å være.

For å sitere legenden Nils Christie: Det finnes mange måter å bruke narkotika på, men den aller, aller farligste er den politiske.
Vis hele sitatet...
Ja er enig, legalisèr alle rusmidler, og samtidig ta vekk sosialhjelp. Hva folk putter i kroppen er ikke noe staten burde bestemme, men samtidig er ikke jeg interessert å betale for festen til folk som ikke kan ta vare på seg selv. Kanskje på den måten blir folk mer kritisk til hva de stapper i seg.
Sitat av soulgoodman Vis innlegg
Ctrl c/Ctrl v så leser jeg det hvertfall
Vis hele sitatet...
Hvordan gjør du det? CTRL+A, CTRL+C, og CTRL+V på innholdet i artiklen? Funket ikke her.

Sitat av Kid_on_a_sofa Vis innlegg
Ja er enig, legalisèr alle rusmidler, og samtidig ta vekk sosialhjelp. Hva folk putter i kroppen er ikke noe staten burde bestemme, men samtidig er ikke jeg interessert å betale for festen til folk som ikke kan ta vare på seg selv. Kanskje på den måten blir folk mer kritisk til hva de stapper i seg.
Vis hele sitatet...
Det er nok ureaslistisk, dersom man legarliserer og ikke tar ansvar vil det trolig bli mer sosial dumping og mer kriminalitet.
Sist endret av nudo; 7. februar 2016 kl. 16:14. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Legaliser alt, bruk alle pengene som normalt brukes i "krigen mot narkotika" til holdningskampanjer og hjelp til rusavhengige. Det er gjort i Portugal og viser positive resultater.

Politikerne må forstå at krigen mot narkotika er tapt
Sitat av nudo Vis innlegg
Hvordan gjør du det? CTRL+A, CTRL+C, og CTRL+V på innholdet i artiklen? Funket ikke her.

Det er nok ureaslistisk, dersom man legarliserer og ikke tar ansvar vil det trolig bli mer sosial dumping og mer kriminalitet.
Vis hele sitatet...
men hvorfor skal jeg ta ansvar for det? Jeg kan bidra med å hjelpe, men det blir ikke ved å gi bort pengene mine til staten som bare gir pengene videre til rusmisbrukere. og hvis dem ikke vil ha hjelp, så la de hjelpe seg selv. Jeg syns familien bør hjelpe sine, ikke overlate det til staten, legalisér rusen og fjern sosialhjelpen. Det VIL skje endringer i folks liv, kanskje ikke de som allerede er tapt, men de neste. Det er alt for lett å bli misbruker slik som systemet er i dag.

Sitat av Kid_on_a_sofa Vis innlegg
men hvorfor skal jeg ta ansvar for det? Jeg kan bidra med å hjelpe, men det blir ikke ved å gi bort pengene mine til staten som bare gir pengene videre til rusmisbrukere. og hvis dem ikke vil ha hjelp, så la de hjelpe seg selv. Jeg syns familien bør hjelpe sine, ikke overlate det til staten, legalisér rusen og fjern sosialhjelpen. Det VIL skje endringer i folks liv, kanskje ikke de som allerede er tapt, men de neste. Det er alt for lett å bli misbruker slik som systemet er i dag.
Vis hele sitatet...
Skal det legaliseres uten å fjerne sosialhjelp, vil det IHVERTFALL bli umulig å komme ut av misbrukens vonde sirkel.
Sist endret av Kid_on_a_sofa; 7. februar 2016 kl. 17:14. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Narkoliberaler
9 4
Jeg tror at færre ville begynt å bruke ved en oppheving av forbudet. Dessuten ville de som likevel velger å gjøre det kunne gjøre det på en trygg måte som ikke krever at man må bruke all sin våkne tid og litt til på å skaffe neste fix, ganske likt slik mange i dag bruker alkohol.

Gjennom forbudet finnes det bare to måter å bruke narkotika på: enten bruker du det ikke i det hele tatt, eller så må du bruke det hver dag.

Kan hende ikke like mye i Norge, men globalt sett er krigen mot narkotika en krig mot fattige og syke mennesker, gjerne med minoritetsbakgrunn. En politikk skapt for å holde dem nede.

Et lyspunkt i så måte er at at USA, krigens far, har begynt å lempe på politikken flere steder.
Før var det stort sett svarte man rammet, men med dagens arbeidsledighet, dårligstilte middelklasse og inntoget av metamfetamin rammes i stor grad også hvite, som igjen vil tvinge frem endringer.

Krigen mot narkotika MÅ før eller siden trappes ned og avsluttes.
Den er ikke heller bærekraftig i Norge, men se på landene i Sør-Amerika.
Der er det tilnærmet lik borgerkrig som følge av denne krigen.

I Norge trenger vi heldigvis ikke være redde for at politikere og rettsvesen er i lommene på narkotikakarteller, men i f eks Mexiko må man det...
Sitat av Kid_on_a_sofa Vis innlegg
men hvorfor skal jeg ta ansvar for det?
Vis hele sitatet...
Fordi du ikke er interessert i å ha flere kriminelle i ditt nabolag.
Narkoliberaler
9 4
Jeg syns det er vårt alles ansvar å bidra til å løfte mennesker ut av fattigdom, sykdom og elendighet.

Har dere sett Petter Uteligger? Jeg har sett to episoder, og i en av dem kan vi se en gammel mann som ligger på et skittent og rotete hospits i skitne klær og stikker seg i ræva.

Hvilken rett har samfunnet til å kreve og tro at han skal kunne få et "normalt" liv?

I hans tilfelle ville heroinassistert behandling kunnet løfte ham ut av elendigheten i et enkelt løft...
▼ ... flere år senere ... ▼
Anonym bruker
"Bekymret Villsvin"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av taa80 Vis innlegg
Jeg syns det er vårt alles ansvar å bidra til å løfte mennesker ut av fattigdom, sykdom og elendighet.

Har dere sett Petter Uteligger? Jeg har sett to episoder, og i en av dem kan vi se en gammel mann som ligger på et skittent og rotete hospits i skitne klær og stikker seg i ræva.

Hvilken rett har samfunnet til å kreve og tro at han skal kunne få et "normalt" liv?

I hans tilfelle ville heroinassistert behandling kunnet løfte ham ut av elendigheten i et enkelt løft...
Vis hele sitatet...
Du mener Svein Stang?
Anonym bruker
"Snill Spurv"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ja er enig, legalisèr alle rusmidler, og samtidig ta vekk sosialhjelp. Hva folk putter i kroppen er ikke noe staten burde bestemme, men samtidig er ikke jeg interessert å betale for festen til folk som ikke kan ta vare på seg selv. Kanskje på den måten blir folk mer kritisk til hva de stapper i seg.
Vis hele sitatet...
Tulling. Sosialhjelp er jo for alle som kommer i en akutt kritisk situasjon. Selv i USA har de ordninger ikke ulikt vår sosialhjelp, bare at de ikke får cash men matbonger, og disse matbongene er det faktisk et marked for. Bare til langt lavere enn pålydende.

Det er jo ikke kun rusmisbrukere som mottar sosialhjelp. Det kan faktisk være helt vanlige folk også. Folk som blir syk men som ikke har opptjent sykepenger. Folk som mister annen stønad og ikke har funnet jobb. Eller folk som er for syk til jobb men ikke har har andre ytelser, som feks ved bortfall av AAP.

Sosialhjelp er ikke plassen å spare. Det er svært tungt for de som blir gående på sosialhjelp i perioder. Fordi satsene er så lave at folk gjerne blir på etterskudd med sine faste utgifter.
Sitat av Kid_on_a_sofa Vis innlegg
Ja er enig, legalisèr alle rusmidler, og samtidig ta vekk sosialhjelp. Hva folk putter i kroppen er ikke noe staten burde bestemme, men samtidig er ikke jeg interessert å betale for festen til folk som ikke kan ta vare på seg selv. Kanskje på den måten blir folk mer kritisk til hva de stapper i seg.
Vis hele sitatet...
Da er det bare å begynne å spare til 4 meter høyt strømgjerde og stålgitter rundt alt du eier.

Mange av de som ender opp som tunge misbrukere er alvorlig traumatiserte mennesker. Når de stapper i seg dop tenker de ikke på hvilke konsekvenser dette vil få for dem i fremtiden, de tenker på hvordan de kan slippe unna ubehagelige følelser.

Når jeg ser disse folka tenker jeg definitivt ikke at her er det fest.

Ideen din ville innebære enorm menneskelig lidelse. Hadde du kunnet gå forbi en narkoman uteligger med en underernært unge og tenkt at disse her får takke seg selv?
Sist endret av Utenforboksen; 22. oktober 2019 kl. 08:56.
Sitat av nudo Vis innlegg
Fordi du ikke er interessert i å ha flere kriminelle i ditt nabolag.
Vis hele sitatet...
Grunnen til kriminalitet rundt natkotikabruk, er den latterlig høye prisen på rusmidlene.
Spesielt amfetamin. Det har nesten ingen verdi, men blir solgt dyrt.
Forbudet hindrer rusavhengige i å kunne spare penger, og presser dem til å finne kreative måter å tjene raske penger til stoff.