Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  47 17433
Hei

Jeg har drevet et enmannsforetak siden tidlig november. Før det, når jeg ikke var 18 og dermed ikke gammel nok til å drive et selv, var det registrert på min mor og jeg var "ansatt" i selskapet - selv om jeg gjorde alt selv. Jeg jobber som DJ, og trengte dette for å kunne få jobb. Men dette angrer jeg mye på fordi det er et helvetes stress.

Jeg tjente 47 500 tilsammen i fjor. Mesteparten av det ble registrert på det gamle foretaket på min mor. Dette er nå slettet og ute av verden

Men til spørsmålet mitt - hvordan "skriver" jeg av ting på skatten? Jeg har kjøpt masse som har med enkeltpersonsforetaket mitt å gjøre - keyboard, høyttalere, lydkort, mobil, ledninger, etc. Har kvittering på alt også

I tillegg er jobben min LANGT vekke. Jeg reiser to timer frem og tilbake, altså fire timer tilsammen grunnet drittdårlig busstilbud. Litt langt for å bare jobbe i tre timer, hehe. Tror det er rundt 100 km fram og tilbake. Kan jeg skrive av dette også? Man får jo fritak for dette når man jobber vanlig, uten å være næringsdrivende.

Også lurer jeg litt på hvordan jeg i det hele tatt betaler skatt. Jeg hørte at jeg måtte forandre selvangivelsen til å bli en slik som er egnet for næringsdrivende. Hvor mye skal jeg evt. betale? Slipper forøvrig å sende inn en rapport, fordi jeg tjente under 50 000 og noe

Grunnen til at jeg spør dere er at jeg får forskjellige svar hver gang jeg ringer til altinn, skatteetaten, nav, kemneren, etc. Det er så sykt forvirrende. Så håper noen med god kunnskap på dette området kan svare på denne enorme suppen av spørsmål! Tror det er på tide å skaffe en vanlig jobb nå, hehe...

TUSEN takk for all hjelp!
Sist endret av Anonimous; 17. mars 2012 kl. 15:21.
Se skatteloven kapittel 6 for hvilke kostnader du har fradrag for. Kort fortalt har du fradrag for alle kostnadene du har pådratt eller ervervet for å skape inntekten din gjennom enkeltmannsforetaket. Så lenge du har dokumenterte kostnader som du har brukt i foretaket er det bare å ta med disse i selvangivelsen hvis de ikke er med..

http://www.lovdata.no/all/tl-19990326-014-025.html#6-1
Anonimous's Avatar
Trådstarter
Sitat av williams123 Vis innlegg
Se skatteloven kapittel 6 for hvilke kostnader du har fradrag for. Kort fortalt har du fradrag for alle kostnadene du har pådratt eller ervervet for å skape inntekten din gjennom enkeltmannsforetaket. Så lenge du har dokumenterte kostnader som du har brukt i foretaket er det bare å ta med disse i selvangivelsen hvis de ikke er med..

http://www.lovdata.no/all/tl-19990326-014-025.html#6-1
Vis hele sitatet...
Men er det enkelt å føre disse inn i selvangivelsen? Eller trenger jeg eventuelt en revisor for dette?
Epleplukker
Jeg vil anbefale deg denne boka; http://frilansboka.no/

Har den selv, og den gir veldig mange gode svar
Sitat av Anonimous Vis innlegg
Men er det enkelt å føre disse inn i selvangivelsen? Eller trenger jeg eventuelt en revisor for dette?
Vis hele sitatet...
Nei revisor trenger du definitivt ikke - da selskapet ditt ikke revisjonspliktig.

Men det du sterkt bør vurdere er å få deg en regnskapsfører.
Da fører han regnskap, forteller deg hva du kan føre fradrag for og gjør selvangivelsen for deg slik at du er sikker på at du får meg alle fradragene.

Regnskapsførere har gjerne langt utover normal kjennskap til blant annet skatteregler og kan være en viktig lagspiller slik at du ikke betaler mer skatt enn du behøver. Spesielt siden du er ung og ny i gamet vil det være viktig med regnskapsfører. Gå gjennom det ferdige regnskapet sammen med regnskapsfører, få ham til forklare alt så lærer du samtidig.

I startfasen er det gjerne litt trang økonomi og da er det ekstra viktig med kontroll på utgiftssiden. Snakk med en en evt. regnskapsfører om hvordan du kan bidra til å senke kostnaden for at han tar regnskapet. Kanskje du kan scanne inn alle bilag/kvitteringer? Noen er litt pirkete og vil ha kvitteringer i tilnærmet kronologisk orden limt inn på A4 med limstift før du scanner. Kanskje du kan ta evt. momsoppgjør selv? Alt du gjør selv sparer deg for mange kroner - om regnskapsfører gjør jobben blir du fort fakturert 500 kr timen selv for enkle jobber som å lime kvitteringer å scanne de.

Husk du er pliktig å oppbevare bilag i 10 år.
Sist endret av random67489; 17. mars 2012 kl. 23:40.
Når han tjente 47 500 kr i fjor er det vel ikke så lurt å ta inn en regnskapsfører, da går han fort i minus Det jeg ville gjort er å føre på alle kostnader i selvangivelsen du har hatt hvis de ikke er med der...da får du antageligvis brev fra skattemyndighetene senere om å dokumentere de kostnadene...har du dokumentasjon er det jo greit...hvis ikke tviler jeg på at du får fradrag får det
Vel en regnskapsfører fakturer ikke i blinde med en finger opp mot vinden for å sjekke prisen.
Det er samsvar mellom bilag/arbeidsmengde og pris. Med lav omsetning, mindre papirer, bilag etc så blir det mindre jobb for regnskapsfører og dermed lavere pris for kunden.

Siden ts er så usikker på hva som kan føres opp og ikke er det jo desto større grunn til å ta regnskapsfører. Det er ikke bare å kreve fradrag blindt som næringsdrivende. Husk at i verste fall kan en få straffeskatt om det er noe feil i regnskapet, om skatteetaten mener en har krevd fradrag som ikke er reelle eller fradrag utover hva som er lovlig.

Fjorårets omsetning sier jo lite om hva årets omsetning blir. Store deler av fjoråret var ikke ts myndig og dermed kan han ha gått glipp av spillejobber pga alder.

Som sagt ts jeg anbefaler at du bruker regnskapsfører. Vær ærlig med regnskapsfører og si at du er ny, har moderat inntekter men likevel ønsker å bidra selv med så mye som mulig for å holde kostnadene nede.

Årsprisen du betaler for regnskap kan fort bli spart inn mange ganger kun fordi en regnskapsfører kjenner regelverket og vet eksakt hva og hvor mye du kan føre i fradrag.

Husk du omsatte for 47.500,- FØR skatt - hva tallet blir etter skatt kommer an på hva du fører som fradrag.
Sist endret av random67489; 18. mars 2012 kl. 10:31.
En ting som må huskes på er jo at han ikke er skattepliktig av omsetningen, men av overskuddet.
Så dersom enkeltmannsforetaket har sendt fakturaer for 47 500,- og har kjøpt utstyr for 37 500,- har du da fått 10 000,- i overskudd. DETTE skal skattes av.

Hvordan kan du være ansatt i enkeltmannsforetaket egentlig? Det er jo et... enkeltmannsforetak, og kan ikke ha noen ansatte.
Sist endret av MrCryptical; 18. mars 2012 kl. 11:16.
Sitat av laxzzi Vis innlegg
Hvordan kan du være ansatt i enkeltmannsforetaket egentlig? Det er jo et... enkeltmannsforetak, og kan ikke ha noen ansatte.
Vis hele sitatet...
Det stemmer ikke. Det er fullt mulig å ansette arbeidere for deg når du driver et enkeltmannsforetak.
Sitat av Mandokir Vis innlegg
Det stemmer ikke. Det er fullt mulig å ansette arbeidere for deg når du driver et enkeltmannsforetak.
Vis hele sitatet...
Tenkte feil.
Det var å ansette seg SELV som ikke var mulig. Beklager feilinformasjon.
Sitat av laxzzi Vis innlegg
Tenkte feil.
Det var å ansette seg SELV som ikke var mulig. Beklager feilinformasjon.
Vis hele sitatet...
Sto på moren hans sitt navn når han ikke var myndig og da var han bare ansatt.
Sitat av laxzzi Vis innlegg
En ting som må huskes på er jo at han ikke er skattepliktig av omsetningen, men av overskuddet.
Så dersom enkeltmannsforetaket har sendt fakturaer for 47 500,- og har kjøpt utstyr for 37 500,- har du da fått 10 000,- i overskudd. DETTE skal skattes av.

Hvordan kan du være ansatt i enkeltmannsforetaket egentlig? Det er jo et... enkeltmannsforetak, og kan ikke ha noen ansatte.
Vis hele sitatet...
Ja og nettopp derfor bør han bruke regnskapsfører. Slik at han er helt sikker på at han husker alle fradragene. Derfor jeg skrev denne linjen
Husk du omsatte for 47.500,- FØR skatt - hva tallet blir etter skatt kommer an på hva du fører som fradrag.
Vis hele sitatet...
Husk også at det ikke nytter å si man har ført feil når en er selvstendig næringsdrivende. Har en krevd fradrag for noe som ikke var fradragsberettiget vil man risikere straffeskatt. Ennå et argument for å bruke regnskapsfører.

Er ingen problemer med å ansette endre i enkeltmannsforetak i henhold til lovverket.
Anonimous's Avatar
Trådstarter
Tusen takk for svar! Jeg har egentlig ingen utgifter i forbindelse med yrket. Det eneste er noen kabler jeg har kjøpt, og diverse utstyr jeg bruker til å produsere musikk. Så jeg er nesten helt sikker på at dette går under kategorien som omhandler yrket, og derfor grunnlag for skattefradrag. Derfor er det egentlig uaktuelt å bruke regnskapsfører fordi dette blir altfor dyrt. I tillegg er det så vanskelig å skaffe jobb som DJ så tviler sterkt på at inntektene forbedres neste år. Skal også sannsynligvis studere ELLER jobbe fulltid i vanlig jobb for så å reise neste år, så dette blir vel det siste jeg gjør rundt dette! Kan også dokumentere alt med kvitteringer (bortsett fra busskort).

Men kan jeg kreve skattefradrag for de timene eller den distansen jeg reiser? Det kan man jo når man jobber "vanlig".
Hei! Rapper tråden litt jeg om det er greit.

Har noen punkter i selvangivelsen jeg er usikker på.
Dersom du har felles barn og/eller felles formue/gjeld med samboer per 31. desember 2011, kan du gi opplysninger
om dette nedenfor.

1: Ja jeg har fått samboer og felles barn iløpet av 2011. Hvilken betydning har det om jeg krysser av på dette? Mere, mindre eller samme beløp tilbake på skatten?

2: Ja vi har felles gjeld, om jeg opplyser om dette vil det bli noen forandringer beløpsmessig?

3: Vi flyttet inn i vårt eget hus i oktober, og jeg bor nå 3 mil unna jobb. Dvs at jeg kan skrive reisefradrag right? La oss si jeg har vært på jobb 55 dager fra oktober til og med desember. Da blir regnestykket 55 dager * 30 kilometer *1,5kr = 2475kr.. Også må man gange dette med 2, for jeg må jo hjem igjen også. Som da blir 4950kr. Er dette rett fremgangsmåte?


Takker til dem som eventuelt måtte kunne avklare dette .
Mvh Bigweed.
Sitat av Anonimous Vis innlegg
Tusen takk for svar! Jeg har egentlig ingen utgifter i forbindelse med yrket. Det eneste er noen kabler jeg har kjøpt, og diverse utstyr jeg bruker til å produsere musikk. Så jeg er nesten helt sikker på at dette går under kategorien som omhandler yrket, og derfor grunnlag for skattefradrag. Derfor er det egentlig uaktuelt å bruke regnskapsfører fordi dette blir altfor dyrt. I tillegg er det så vanskelig å skaffe jobb som DJ så tviler sterkt på at inntektene forbedres neste år. Skal også sannsynligvis studere ELLER jobbe fulltid i vanlig jobb for så å reise neste år, så dette blir vel det siste jeg gjør rundt dette! Kan også dokumentere alt med kvitteringer (bortsett fra busskort).

Men kan jeg kreve skattefradrag for de timene eller den distansen jeg reiser? Det kan man jo når man jobber "vanlig".
Vis hele sitatet...

Du kan nok ikke kreve fradrag for tidsbruken på jobbreisene. Det heter seg at du får fradrag for "utgifter til inntekts-ervervelse". Du har hatt utgifter til transport til dine betalte spillejobber. Da har du krav på fradrag. Merk at du krever fradrag for kostnaden av transporten av deg og ditt utstyr til spillejobber t/r. Dokumentasjon kan være bussbillett, kjørebok etc.

Poenget er at du må kunne dokumentere at alle utgifter er reelle om du blir plukket ut til kontroll. Sålenge du kan dokumentere utgifter til inntekts-ervervelse er du trygg.
Anonimous's Avatar
Trådstarter
Sitat av MyBallantine Vis innlegg
Du kan nok ikke kreve fradrag for tidsbruken på jobbreisene. Det heter seg at du får fradrag for "utgifter til inntekts-ervervelse". Du har hatt utgifter til transport til dine betalte spillejobber. Da har du krav på fradrag. Merk at du krever fradrag for kostnaden av transporten av deg og ditt utstyr til spillejobber t/r. Dokumentasjon kan være bussbillett, kjørebok etc.

Poenget er at du må kunne dokumentere at alle utgifter er reelle om du blir plukket ut til kontroll. Sålenge du kan dokumentere utgifter til inntekts-ervervelse er du trygg.
Vis hele sitatet...
Åja! Ja, jeg skjønner. Så du må ikke sende inn kvitteringene eller annen dokumentasjon på utgifter? Det er bare lurt å ha det, i tilfelle man blir plukket ut til kontroll?

Forresten, tusen takk for hjelpen!
Sist endret av Anonimous; 20. mars 2012 kl. 13:06.
Sitat av Anonimous Vis innlegg
Åja! Ja, jeg skjønner. Så du må ikke sende inn kvitteringene eller annen dokumentasjon på utgifter? Det er bare lurt å ha det, i tilfelle man blir plukket ut til kontroll?

Forresten, tusen takk for hjelpen!
Vis hele sitatet...
Ang. trekk og regnskap:

Det lureste du gjør, er at du samler på absolutt alle kvitteringer
for samtlige utgifter du har. Dernest skiller du ut alle kvitteringer for
utgifter som du vet er direkte relatert til arbeidet ditt. Utstyr så
vel som reiseutgifter til/fra jobb, samt mat og drikke du måtte kjøpe
på vei til, fra eller under selve oppdraget skal også med.

Sett opp et oversiktlig regnskap med inntekter og utgifter, og lever
dette inn til en regnskapsfører. Vedkommende vil hjelpe deg til å vite
akkurat hva du har mulighet til å trekke fra. Det er stor sjans for at
summen du kan trekke fra vil øke etter at regnskapsføreren har sett
på papirene dine.

Ang. skatt og innbetaling:

Skattemessig vil du måtte betale forskuddsskatt, en sum hvert kvartal
som er basert på forventet inntekt. Altså, tjente du i fjor f.eks.
100.000 etter alle utgifter var trukket fra, og har en skatt på 36 %,
vil du følgende år få fire innbetalingsblanketter på 9.000 hver. Dersom
du unnlater å betale forskuddsskatten innen forfall, vil hele års-
summen forfalle, og det vil komme krav om innbetaling av 36.000, som
vil forrente seg (satsen her er minst 12 % p.a, mulig ennå høyere nå).

Viktig at du overholder disse fristene og ikke sklir ut, det er et sant
[COLOR="Red"]helvete[/COLOR] å bli utsatt for norske skattemyndigheter.

Trust me, I know.

Det er selvfølgelig også viktig at du holder deg á jour med dine
forventede inntekter. DJ- og musikkbransjen kan være en økonomisk
berg-og-dalbane, og skulle du være så heldig å doble inntektene
neste år, må du huske å betale tilsvarende mer i forskuddsskatt
slik at du ikke får baksmell året etter der igjen. Er det trangere kår
da, og du får et ekstra krav på kanskje 10.000 i tillegg til det du skal
betale på forskudd, kan du risikere å slite.

Hvis du allerede har en fast inntekt i tillegg til foretaket, råder jeg
deg til å holde på den. "Don't quit your day job"...

Lykke til!
Sist endret av PVestlandia; 20. mars 2012 kl. 13:54.
Anonimous's Avatar
Trådstarter
Igjen, takk for svar! Men som sagt, så har jeg ikke hatt så mye utgifter at jeg trenger en regnskapsfører. Disse tar nok ca. 500 kr timen, og går det fire timer da har jeg allerede gått i minus. Jeg har vel bare ca. fire ting jeg vet har en forbindelse med foretaket og dermed gir skattefradrag, så vil gjerne gjøre dette selv så jeg slipper å holde på med en regnskapsfører! Men er det noen som vet hvordan man gjør det?
Stemmer ikke det du konkluderer med der.
Du har tjent 47.500,- om du ikke har noe fradrag så skal du skatte røflig 1/3 eller ca 15.000 kroner. Dermed bør du være trygg på at du har fått utgiftsført maksimalt slik at du får minst mulig skatteregning. Det er svært vanskelig for lekfolk uten erfaring med regnskap å ha full oversikt over eksakt hva som kan utgiftsføres og ikke.
Om regnskapsføreren kan finne fradrag større enn ca 6.000 kr så har du alt tjent inn 4 timers konsultasjon.

Det er en grunn til at selvstendig næringsdrivende ofte velger å bruke regnskapsfører skjønner du. Og en av grunnene er for å spare mest mulig skatt - altså få ført mest mulig fradrag uten å krysse grensen til lovbrudd.

Minner også om risikoen for straffeskatt om du feks gjør en feil eller fører fradrag du ikke hadde rett til. Det kan fort koste svært mye mer enn noen kroner til regnskapsfører. Du har hørt uttrykket å spare seg til fant?
Sist endret av random67489; 20. mars 2012 kl. 15:37.
Anonimous's Avatar
Trådstarter
Sitat av MyBallantine Vis innlegg
Stemmer ikke det du konkluderer med der.
Du har tjent 47.500,- om du ikke har noe fradrag så skal du skatte røflig 1/3 eller ca 15.000 kroner.
Om regnskapsføreren kan finne fradrag større enn ca 6.000 kr så har du alt tjent inn 4 timers konsultasjon.

Det er en grunn til at selvstendig næringsdrivende ofte velger å bruke regnskapsfører skjønner du. Og en av grunnene er for å spare mest mulig skatt - altså få ført mest mulig fradrag uten å krysse grensen til lovbrudd.

Minner også om risikoen for straffeskatt om du feks gjør en feil eller fører fradrag du ikke hadde rett til. Det kan fort koste svært mye mer enn noen kroner til regnskapsfører.
Vis hele sitatet...
Hvorfor skal jeg skatte så sinnssykt mye? Det er jo helt sykt å måtte skatte 33 % av det man har tjent! Vanlig skatt er jo rundt 11 %. Jeg jobber jo helt vanlig - bortsett fra at jeg trengte et enkeltmannsforetak fordi det ikke er mulig å flere enn 2 skattekort og jeg har så veldig mange forskjellige arbeidsgivere.

Men når jeg snakket med folk fra skatteetaten i høst sa de at jeg maksimum ville trenge å skatte mer enn rundt 8 % ettersom jeg tjente så lite. Når jeg senere ringte skatteetaten forklarte jeg igjen hvor mye jeg tjente, og de regnet ut at jeg ville trenge å betale rundt 4-5000 kroner. Blir helt forvirret jeg.
jeg lurer på når vanlig skatt ble på 11% ? Det er jo snacks!
Sitat av Anonimous Vis innlegg
Igjen, takk for svar! Men som sagt, så har jeg ikke hatt så mye utgifter at jeg trenger en regnskapsfører. Disse tar nok ca. 500 kr timen, og går det fire timer da har jeg allerede gått i minus. Jeg har vel bare ca. fire ting jeg vet har en forbindelse med foretaket og dermed gir skattefradrag, så vil gjerne gjøre dette selv så jeg slipper å holde på med en regnskapsfører! Men er det noen som vet hvordan man gjør det?
Vis hele sitatet...
En regnskapsfører tar ikke nødvendigvis 500 kroner timen for
å gi deg noen gode råd og en pekepinn på hvordan du bør føre
ditt eget regnskap. Du kjenner nesten garantert en selv via et
ledd eller to, det er veldig vanlig at bedriftsøkonomer tar seg
jobb for regnskapsfirma mens de er under utdanning, eller er
nyutdannede. Uansett burde du la en regnskapsfører se over
regnskapet ditt før du fører næringsoppgave og selvangivelse,
så slipper du å gjøre feilgrep. Selv om du kanskje synes nå at
dette er tull å bruke penger på, lover jeg deg at det er en god
investering for fremtiden.

Av egen erfaring kan jeg si at mot 3.000 kroner totalt for ett
års regnskap (jeg leverte en pose med kvitteringer, that's it)
fikk jeg i tillegg senkede skatteutgifter på over 10.000, dvs.
jeg kunne føre nesten 30.000 mer i utgifter enn jeg trodde var
mulig. Dette var altså første gang jeg brukte regnskapsfører
for 11 år siden. Du bør likevel passe på at nettoutbetalingene
til deg selv ikke blir altfor lave - da kan det hende futen aner
ugler i mosen og begynner å lage kvalm.
Anbefaler deg igjen å tenke deg nøye om mtp regnskapsfører ts. Feil i papirer sendt til staten kan få virkelig dramatiske konsekvenser. Det er helt tydelig at du ikke har nødvendig kunnskap til å gjøre dette selv og om du da er sta kun for at du tror du sparer noen kroner så har du plutselig spart deg til fant.

Les om en med mange års erfaring som virkelig fikk svi og tapte 11 millioner på å krysse feil i et skjema til staten.

Kanskje du skjønner hvor alvorlig staten tar slike ting. Det nytter ikke å komme seg unna med "oj det viste jeg ikke" når det gjelder skatt og den type ting.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av suptispe Vis innlegg
jeg lurer på når vanlig skatt ble på 11% ? Det er jo snacks!
Vis hele sitatet...
Fordi vedkommande har låg inntekt. Du har botnfrådrag og slikt som slår veldig hardt inn på samla skatteprosent når inntekta er så lita.
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Det kan være svært gunstig å finne ut nøyaktig hvor mye du kan utgiftsføre. Hvis du er virkelig ninja så ender du med et årsresultat på rundt null kroner, men det er litt vanskelig å oppnå hvis man ikke er litt vel kreativ med tall eller har en annen jobb / inntekt på siden. Det er ganske utrolig hvor mye du kan utgiftsføre, spesielt når det kommer til tekniske duppeditter. Det er veldig strengt regelverk på mat og reiseutgifter, så jeg ville fokusert på andre utgiftsposter først.

Utover det vil jeg anbefale deg å skaffe deg et regnskapsprogram, slik som tripletex.no. Det gjør jobben din utrolig mye enklere når det kommer til selvangivelsen (du kan eksportere tallene rett til altinn) og du får mye mer kontroll over hva du bruker penger på. Det koster en hundrings eller to i månden, men er verdt det. Hvis du velger å gå for en slik løsning så kan du like godt skaffe deg OCR-betaling, så føres alle fakturaer du sender rett inn i regnskapet automagisk. Avhenger litt av bank, men tror jeg betaler en femtilapp per måned og noen kroner per faktura for OCR.

En huskeregel er at du stort sett bare skal skatte for utbytte (det finnes unntak), så jo mindre utbytte du kan ende opp med jo bedre. Det vil også si at alt overskudd regnes som utbytte (siden det er en del av din personlige økonomi), så jo mer du kan kutte denne, jo bedre.
Anonimous's Avatar
Trådstarter
Sitat av Deezire Vis innlegg
Det kan være svært gunstig å finne ut nøyaktig hvor mye du kan utgiftsføre. Hvis du er virkelig ninja så ender du med et årsresultat på rundt null kroner, men det er litt vanskelig å oppnå hvis man ikke er litt vel kreativ med tall eller har en annen jobb / inntekt på siden. Det er ganske utrolig hvor mye du kan utgiftsføre, spesielt når det kommer til tekniske duppeditter. Det er veldig strengt regelverk på mat og reiseutgifter, så jeg ville fokusert på andre utgiftsposter først.

Utover det vil jeg anbefale deg å skaffe deg et regnskapsprogram, slik som tripletex.no. Det gjør jobben din utrolig mye enklere når det kommer til selvangivelsen (du kan eksportere tallene rett til altinn) og du får mye mer kontroll over hva du bruker penger på. Det koster en hundrings eller to i månden, men er verdt det. Hvis du velger å gå for en slik løsning så kan du like godt skaffe deg OCR-betaling, så føres alle fakturaer du sender rett inn i regnskapet automagisk. Avhenger litt av bank, men tror jeg betaler en femtilapp per måned og noen kroner per faktura for OCR.

En huskeregel er at du stort sett bare skal skatte for utbytte (det finnes unntak), så jo mindre utbytte du kan ende opp med jo bedre. Det vil også si at alt overskudd regnes som utbytte (siden det er en del av din personlige økonomi), så jo mer du kan kutte denne, jo bedre.
Vis hele sitatet...
Registrerte meg nettopp på Tripletex! Skal dykke litt dypere i denne tjenesten og se om jeg skal bruke den videre.

Ja, det er det jeg og tenker - er det mulig å bruke kvitteringer og slikt som andre har kjøpt? Selv om det ikke er lov. Jeg tenker liksom siden vi har kjøpt kamera, mobiler, etc. i det siste. Og er det mulig å legge inn utgifter til lappen? Der har jeg jo svidd av over 30 000 kroner. Og jeg trengte faktisk lappen til å kunne kjøre selv til og fra spillejobber, så da har det jo en stor sammenheng med bedriften!

Også lurer jeg på om dersom overskuddet blir 30 000 (dersom jeg trekker fra utgifter og slikt fra det opprinnelige beløpet) må jeg da skatte 10 000? Dette kommer jo som et sjokk. Pengene jeg tjente i fjor har gått med til sydentur, sparekonto, og ikke minst lappen! Så nå er jeg jo helt blakk.
Sitat av Anonimous Vis innlegg
Registrerte meg nettopp på Tripletex! Skal dykke litt dypere i denne tjenesten og se om jeg skal bruke den videre.

Ja, det er det jeg og tenker - er det mulig å bruke kvitteringer og slikt som andre har kjøpt? Selv om det ikke er lov. Jeg tenker liksom siden vi har kjøpt kamera, mobiler, etc. i det siste. Og er det mulig å legge inn utgifter til lappen? Der har jeg jo svidd av over 30 000 kroner. Og jeg trengte faktisk lappen til å kunne kjøre selv til og fra spillejobber, så da har det jo en stor sammenheng med bedriften!

Også lurer jeg på om dersom overskuddet blir 30 000 (dersom jeg trekker fra utgifter og slikt fra det opprinnelige beløpet) må jeg da skatte 10 000? Dette kommer jo som et sjokk. Pengene jeg tjente i fjor har gått med til sydentur, sparekonto, og ikke minst lappen! Så nå er jeg jo helt blakk.
Vis hele sitatet...
Det er disse spørsmålene du må gå til en regnskapsfører (eller tilsvarende
kyndig person med kunnskap om økonomi) med.

Penger til sertifikat regner jeg ikke med du kan trekke av ene og
alene som utgift til din næring (du er jo tross alt dj og ikke sjåfør),
men en viss andel av utgifter forbundet med bil bør være relevant,
så som utgifter til bensin og litt vedlikehold.

Som sagt er ikke skatteprosenten nødvendigvis helt lik for alle
inntektsnivåer eller næringer, så dette trenger du selvsagt også
kyndige folk til å svare på.

Ellers ville jeg råde deg til å opprette en egen konto (med kort) til
foretaket, slik at alt som går inn og ut blir ført på denne kontoen.
Da får du halve jobben gjort gjennom de månedlige kontoutskriftene.

Du velger selvsagt selv hvordan du vil gå frem, men om du har
planer om å bli i næringen, bør du kjøre så straight som mulig.
Sitat av williams123 Vis innlegg
Når han tjente 47 500 kr i fjor er det vel ikke så lurt å ta inn en regnskapsfører, da går han fort i minus Det jeg ville gjort er å føre på alle kostnader i selvangivelsen du har hatt hvis de ikke er med der...da får du antageligvis brev fra skattemyndighetene senere om å dokumentere de kostnadene...har du dokumentasjon er det jo greit...hvis ikke tviler jeg på at du får fradrag får det
Vis hele sitatet...
Dette er ikke å anbefale. TS har IKKE greie på hvordan næringsoppgave ol. skal fylles ut og vil 100 % sikkert gjøre feil.

Forøvrig kan han IKKE føres posten i selvangivelsen. Dersom han er selvstendig næringsdrivende skal han levere næringsoppgave og kun føre netto næringsinntekt/underskudd i sin selvangivelse.

Sitat av PVestlandia Vis innlegg
Det er disse spørsmålene du må gå til en regnskapsfører (eller tilsvarende
kyndig person med kunnskap om økonomi) med.

Penger til sertifikat regner jeg ikke med du kan trekke av ene og
alene som utgift til din næring (du er jo tross alt dj og ikke sjåfør),
men en viss andel av utgifter forbundet med bil bør være relevant,
så som utgifter til bensin og litt vedlikehold.


Som sagt er ikke skatteprosenten nødvendigvis helt lik for alle
inntektsnivåer eller næringer, så dette trenger du selvsagt også
kyndige folk til å svare på.

Ellers ville jeg råde deg til å opprette en egen konto (med kort) til
foretaket, slik at alt som går inn og ut blir ført på denne kontoen.
Da får du halve jobben gjort gjennom de månedlige kontoutskriftene.

Du velger selvsagt selv hvordan du vil gå frem, men om du har
planer om å bli i næringen, bør du kjøre så straight som mulig.
Vis hele sitatet...
Slutt å svare på ting du ikke vet noe om! Dette er et glimrende eksempel på hvorfor man ikke stille slike spørsmål på freak.no. Alle mulige synsere kommer med meninger som ikke har basis i virkeligheten.

Angående bilkostnadene kan han heller lese her i stedet for å høre på dine personlige ideer.

http://www.naringsdrivende.no/bilhold.php

Sitat av Anonimous Vis innlegg
Registrerte meg nettopp på Tripletex! Skal dykke litt dypere i denne tjenesten og se om jeg skal bruke den videre.

Ja, det er det jeg og tenker - er det mulig å bruke kvitteringer og slikt som andre har kjøpt? Selv om det ikke er lov. Jeg tenker liksom siden vi har kjøpt kamera, mobiler, etc. i det siste. Og er det mulig å legge inn utgifter til lappen? Der har jeg jo svidd av over 30 000 kroner. Og jeg trengte faktisk lappen til å kunne kjøre selv til og fra spillejobber, så da har det jo en stor sammenheng med bedriften!

Også lurer jeg på om dersom overskuddet blir 30 000 (dersom jeg trekker fra utgifter og slikt fra det opprinnelige beløpet) må jeg da skatte 10 000? Dette kommer jo som et sjokk. Pengene jeg tjente i fjor har gått med til sydentur, sparekonto, og ikke minst lappen! Så nå er jeg jo helt blakk.
Vis hele sitatet...
ja, fysj og fy. Staten burde jo skjønne at du skal ta lappen og til syden og ikke kreve at du skal betale skatt.

Du kan føre akkurat de kostnadene du selv ønsker i regnskapet ditt, det bestemmer du jo selv. Men det er kun de som faktisk gjelder DJ virksomheten som du lovlig kan kostnadsføre.

Har du i det hele tatt registrert eget EPF? Du skrev at du tidligere jobbe via moren din, men ikke at du har registrert eget selskap. Dersom du har vært DJ for utesteder ol er de nødt til å rapportere dette inn på kode 401 som utbetaling til selvstendig næringsdrivende eller rapporere det som lønn. Har du sendt de faktura?
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Sitat av Anonimous Vis innlegg
Registrerte meg nettopp på Tripletex! Skal dykke litt dypere i denne tjenesten og se om jeg skal bruke den videre.

Ja, det er det jeg og tenker - er det mulig å bruke kvitteringer og slikt som andre har kjøpt? Selv om det ikke er lov. Jeg tenker liksom siden vi har kjøpt kamera, mobiler, etc. i det siste. Og er det mulig å legge inn utgifter til lappen? Der har jeg jo svidd av over 30 000 kroner. Og jeg trengte faktisk lappen til å kunne kjøre selv til og fra spillejobber, så da har det jo en stor sammenheng med bedriften!

Også lurer jeg på om dersom overskuddet blir 30 000 (dersom jeg trekker fra utgifter og slikt fra det opprinnelige beløpet) må jeg da skatte 10 000? Dette kommer jo som et sjokk. Pengene jeg tjente i fjor har gått med til sydentur, sparekonto, og ikke minst lappen! Så nå er jeg jo helt blakk.
Vis hele sitatet...
Du skal nok ikke skatte 36% av den grunn, men det er vanlig at man som selvstendig næringsdrivende betaler forhåndsskatt beregnet ut fra toppskatt, hvor man så får igjen penger på skatten når ting er regnet ut. Du som enkeltpersonsforetak er også underlagt litt mildere regelverk når det kommer til skatt, men jeg kan ikke nok om akkurat det, dessverre.

Du kan først begynne med føre opp alle utgifter du kan dokumentere som er direkte knyttet til din aktivitet, slik som innkjøp av musikk, platerspillere, datamaskin o.l. Når det kommer til andre ting, som førerkort o.l. kan det være litt vanskelig. Det er godt mulig du har krav på et fradrag, men det må nok, som andre også sier, en regnskapsfører svare på. Reiseutgifter o.l. kan være litt vanskelig å regne ut helt uten videre, spesielt om det er snakk om kjøring av egen bil.
Sitat av Anonimous Vis innlegg
Registrerte meg nettopp på Tripletex! Skal dykke litt dypere i denne tjenesten og se om jeg skal bruke den videre.

Ja, det er det jeg og tenker - er det mulig å bruke kvitteringer og slikt som andre har kjøpt? Selv om det ikke er lov. Jeg tenker liksom siden vi har kjøpt kamera, mobiler, etc. i det siste. Og er det mulig å legge inn utgifter til lappen? Der har jeg jo svidd av over 30 000 kroner. Og jeg trengte faktisk lappen til å kunne kjøre selv til og fra spillejobber, så da har det jo en stor sammenheng med bedriften!

Også lurer jeg på om dersom overskuddet blir 30 000 (dersom jeg trekker fra utgifter og slikt fra det opprinnelige beløpet) må jeg da skatte 10 000? Dette kommer jo som et sjokk. Pengene jeg tjente i fjor har gått med til sydentur, sparekonto, og ikke minst lappen! Så nå er jeg jo helt blakk.
Vis hele sitatet...
Gratulerer ts - du har virkelig fått ferten av en oppskrift som fort kan ende opp som noe du må bruke årevis på betale på.

Innse dine begrensninger og søk kyndig hjelp.
Nå kaster du altså vekk kroner på et dataprogram for regnskapsføring ennå du selv har sagt at du IKKE kommer til å ha noen inntekter i selskapet fremover.

Skjønner virkelig ikke hvordan du tenker.

Du må innse realiteten her. Du mangler kunnskapen og selv om du har et regnskapsprogram så mangler du den grunnelggende forståelsen og kunnskapen som er nødvendig for å gjøre dette korrekt. Så du den lenken jeg la ut om han som fikk regning på 11 millioner kroner etter å ha glemt kun et usselt kryss i noen papirer til staten? Det viser eksakt hvor nazi staten er på slike ting. Gjør du noe feil så kan straffeskatt eller skjønnsligning gjøre deg til gjeldsslave for livet. Er nok at andre som har gått i den fella.

En regnskapsfører er ikke din motstander. Det er en person so vil spille på lag med deg og vil gjøre sitt ytterste for å redusere skatten din. Husk at om du klarer å få nok fradrag så betaler du null -0- kroner i skatt. Og det vil et lusent dataprogram hjelpe deg med. Det du trenger er kunnskapen til en regnskapsfører.

Og ja dersom du har gode argumenter for hvorfor du trengte kamera etc, etc, vil regnskapsfører sette slikt som fradrag. Du må gjerne samle sammen kvitteringer fra familie og venner og bekjente sålenge du kan godtgjøre at du trengte utstyret til "inntekts ervervelse".

Men bruk nå hodet litt ts og slutt å vær så utrolig naiv - den veien du starter på nå kan lede deg inn i årelangt gjelds-helvete. Søk hjelp fra fagfolk - husk fjellvettsregel #8. Det er ingen skam å snu.

Sitat av Deezire Vis innlegg

Utover det vil jeg anbefale deg å skaffe deg et regnskapsprogram, slik som tripletex.no. Det gjør jobben din utrolig mye enklere når det kommer til selvangivelsen (du kan eksportere tallene rett til altinn) og du får mye mer kontroll over hva du bruker penger på. Det koster en hundrings eller to i månden, men er verdt det. Hvis du velger å gå for en slik løsning så kan du like godt skaffe deg OCR-betaling, så føres alle fakturaer du sender rett inn i regnskapet automagisk. Avhenger litt av bank, men tror jeg betaler en femtilapp per måned og noen kroner per faktura for OCR.

En huskeregel er at du stort sett bare skal skatte for utbytte (det finnes unntak), så jo mindre utbytte du kan ende opp med jo bedre. Det vil også si at alt overskudd regnes som utbytte (siden det er en del av din personlige økonomi), så jo mer du kan kutte denne, jo bedre.
Vis hele sitatet...
Tøvete anbefaling. Ts har jo alt sagt at han ikke vil ha videre inntekter i det selskapet. Dessuten er det jo den grunnleggende regnskapsforståelsen han mangler. Og hva skal han da med smarte løsninger for å sende faktura?

Og hvorfor drar du inn utbytte? Det er et personlig selskap han driver ikke et AS.

Når du ikke har greie på ting bør du heller avstå fra å svare slik at du ikke leder ts ut på en vei som leder ham rett i gjeldshelvete.

Sitat av Deezire Vis innlegg
Du skal nok ikke skatte 36% av den grunn, men det er vanlig at man som selvstendig næringsdrivende betaler forhåndsskatt beregnet ut fra toppskatt, hvor man så får igjen penger på skatten når ting er regnet ut. Du som enkeltpersonsforetak er også underlagt litt mildere regelverk når det kommer til skatt, men jeg kan ikke nok om akkurat det, dessverre.

Du kan først begynne med føre opp alle utgifter du kan dokumentere som er direkte knyttet til din aktivitet, slik som innkjøp av musikk, platerspillere, datamaskin o.l. Når det kommer til andre ting, som førerkort o.l. kan det være litt vanskelig. Det er godt mulig du har krav på et fradrag, men det må nok, som andre også sier, en regnskapsfører svare på. Reiseutgifter o.l. kan være litt vanskelig å regne ut helt uten videre, spesielt om det er snakk om kjøring av egen bil.
Vis hele sitatet...
Igjen så snakker du om ting du ikke har greie på. La heller være når du ikke vet hva du snakker om!

Edit:
Oppdaget en alvorlig feil i innlegget med får ikke endret det pga 5min regelen. Nedenfor er det skrevet korrekt.

En regnskapsfører er ikke din motstander. Regnskapsfører er en person som vil spille på lag med deg og vil gjøre sitt ytterste for å redusere skatten din. Husk at om du klarer å få nok fradrag så betaler du null -0- kroner i skatt. Og det vil ikke et lusent dataprogram kunne hjelpe deg med. Det du trenger er kunnskapen til en regnskapsfører.
Sitat av Pledrik Vis innlegg
Slutt å svare på ting du ikke vet noe om! Dette er et glimrende eksempel på hvorfor man ikke stille slike spørsmål på freak.no. Alle mulige synsere kommer med meninger som ikke har basis i virkeligheten.

Angående bilkostnadene kan han heller lese her i stedet for å høre på dine personlige ideer.

http://www.naringsdrivende.no/bilhold.php
Vis hele sitatet...
Jeg vet stort sett det meste om det å drive enkeltmannsforetak
innen dj- og musikkvirksomhet, dog kjører jeg ikke bil selv, så
her har du nok helt rett - jeg skulle holdt meg til å henvise TS
til en regnskapsfører angående den biten.

Jeg prøver jo først og fremst bare å være hyggelig, og prøver å
gi svar på de spørsmålene som stilles, og kommer til å fortsette
med det, til tross for at enkelte tar dette så ille opp.
Sist endret av PVestlandia; 20. mars 2012 kl. 19:21.
Anonimous's Avatar
Trådstarter
Helt seriøst. Jeg har IKKE sagt at jeg ikke vil oppsøke faglig kompetanse. Det er bare det at jeg ikke har noen særlig kvitteringer og slikt, gjerne bare 3-4 stk, og å dermed få svar på at dette faktisk går under virksomheten min så er det jo ingen vits i å snakke med en dyr regnskapsfører!

Det der med at staten er en "nazi-stat" og at bare jeg trykker én liten feil så får jeg 11 millioner i straffeskatt er jo tøv. Jeg driver en kjempeliten bedrift med en inntekt på 44 475 kroner i fjor.

Kommer til å ringe skatteetaten i morgen og høre med dem. Hvis jeg fortsatt er usikker kontakter jeg en regnskapsfører, selv om jeg helst vil slippe dette, da jeg ikke har noe særlig med penger.
Jeg sa aldri at du vil skylde staten 11 mill, det tallet har nok med omsettningen til selskapet å gjøre - det jeg forsøkte å vise var hvor nazi staten er på slike ting. Og staten følger folk helt frem til de ligger i graven om du skylder staten penger.

Har du hørt om skjønnsligning? Om skatteetaten finner grunn til å tvile på at opplysningene diner er korrekt så vil du kunne få straffeskatt og bli skjønnslignet. Da setter staten opp en inntekt de mener du har hatt så må du skatte av den. Og mener de at du har oppgitt for lav inntekt vil de kunne si at de mener du har tjent feks 10 ganger så mye. Og da - er plutselig skattesatsen 60% - av hele det beløpet staten har bestemt fordi de mener du har forsøkt å jukse.

En regnskapsfører kan fort trylle vekk hele skatten din men greit nå orker jeg ikke gjenta meg selv flere gang gjør som du vil - alle skal vel lære på den harde måten.

Bare husk en ting, ikke være så lur at du lurer deg selv nå.
Sist endret av random67489; 20. mars 2012 kl. 20:06.
Anonimous's Avatar
Trådstarter
Sitat av MyBallantine Vis innlegg
Jeg sa aldri at du vil skylde staten 11 mill, det tallet har nok med omsettningen til selskapet å gjøre - det jeg forsøkte å vise var hvor nazi staten er på slike ting. Og staten følger folk helt frem til de ligger i graven om du skylder staten penger.

Har du hørt om skjønnsligning? Om skatteetaten finner grunn til å tvile på at opplysningene diner er korrekt så vil du kunne få straffeskatt og bli skjønnslignet. Da setter staten opp en inntekt de mener du har hatt så må du skatte av den. Og mener de at du har oppgitt for lav inntekt vil de kunne si at de mener du har tjent feks 10 ganger så mye. Og da - er plutselig skattesatsen 60% - av hele det beløpet staten har bestemt fordi de mener du har forsøkt å jukse.

En regnskapsfører kan fort trylle vekk hele skatten din men greit nå orker jeg ikke gjenta meg selv flere gang gjør som du vil - alle skal vel lære på den harde måten.

Bare husk en ting, ikke være så lur at du lurer deg selv nå.
Vis hele sitatet...
Nei, jeg skjønner. Men regnet ut på VGs skattekalkulator at uten fradragene så måtte jeg betale 4500 i skatt. Dette er inkludert ca. 14 000 i vanlig inntekt samt 44 475 i næringsinntekt fra overskuddet av bedriften min. Kan dette stemme?
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Sitat av MyBallantine Vis innlegg
... oppgulp ...
Vis hele sitatet...
Nei, for all del, jeg har vel aldri levert inn en oppgave? Det er ikke trolldom å føre et regnskap så lenge man har vett mellom ørene. Det er totalt likegyldig om han skal ha inntekt på selskapet fremover, han må likevel ha kontroll på det han har hatt til nå og det vil være mye enklere å finne de riktige tallene å føre inn i næringsoppgave 1. Faktisk bare et tasteklikk.

Du sprer også rundt deg med totalt vås om hvordan skattemyndighetene jobber, eller reaksjosnmønsteret hvis de finner noe som ikke er i henhold. Hvis det er noe man lurer på så ringer man skatteetaten eller tar turen nedom. For et selskap av hans størrelse og hans utgifter er det snakk om så latterlig lite at det er totalt poengløst å blande inn en regnskapsfører eller snakk om konskevenser, han har sikkert flere fingre enn bilag... Hvis noe ikke er i henhold så får du beskjed av ditt lokale skattekontor om at noe ikke stemmer overens og de ber deg rette det eller finne frem dokumentasjon.

Jeg ser jeg har snakket om utbytte, i denne sammenhengen mente jeg selvsagt overskudd. Overskudd regnes som personinntekt og skattes deretter. Det føres i et ekstra felt på selvangivelsen din. Det er i trådstarters beste interesse å føre en oversikt over inn og utgifter, samt gjøre nødvendig research for å sette dem på riktige poster (det er ikke rocket science når du kanskje har 10 bilag totalt).

TL; DR: Hvis du er usikker, ikke før det opp som en utgift. Bruk tripletex til å lage næringsoppgaven din, før inn alle bilag og benytt deg av fakturering gjennom det. Bruk funksjonen for å scanne kvitteringer inn på bilag så slipper du tenke på å bevare dem for fremtiden, slik at du har dem i tilfelle (helt usannsynlig i ditt tilfelle) du skulle få bokettersyn. Aldri før noe du ikke kan dokumentere for. Når du har levert inn selvangivelsen med tilleggsopplysinger vil du få beskjed om hvor mye du enten skylder eller har tilgode på skatten. Jeg legger en tier på at det ikke er mange kronene det er snakk om.
Sikkerhetsklarert
Sitat av Anonimous Vis innlegg
Nei, jeg skjønner. Men regnet ut på VGs skattekalkulator at uten fradragene så måtte jeg betale 4500 i skatt. Dette er inkludert ca. 14 000 i vanlig inntekt samt 44 475 i næringsinntekt fra overskuddet av bedriften min. Kan dette stemme?
Vis hele sitatet...
Helt uten fradrag så skatter man 36%.
Man har som slashdot nevnte, en del bunnfradrag/minstefradrag. Slik at 4500 i skatt kan nok stemme etter disse fradragene.

Ellers så anbefaler jeg deg å utgiftsføre så mye som mulig på firmaet. Det koster deg ingen ting, og for hver kr du utgiftsfører så får er det en krone du slipper å skatte av.

Videre så bør du ikke bruke opp alle pengene du får inn. Som et minimum bør du sette av 36% til skatt. Og etterhvert også mva. Du er ganske nærme 50k i omsetning og da er du plutselig mva pliktig.
ts vi kan ikke si noe om hva skatten din blir - for vi vet ikke hvilke fradrag du har.
Og ikke hør på deezire - der er det jo bare svada.

Faktum er og det er bevist gjennom utallige saker både i rett og i media at om du gjør noe feil nå som skatteetaten velger å se på som grovt så vil du få kraftig svi. Så enkelt er den saken.

Deezire og andre verdensmestre må gjerne synse så mye de vil i denne saken men det bør du se bort ifra.
Poenget for deg nå å få redusert skatten mest mulig siden du ikke har vært smart og satt tilside penger til skatt slik som er vanlig for næringsdrivende.

Hva tror du finner mest fradrag for deg? En regnskapsfører eller et statisk dataprogram som du selv må føre talla inn i?
Du vet ikke selv hva du kan føre som fradrag og har lurt på alt fra kamera til lappen. Du viser tydelig at du ikke har kunnskapen så gå til dem som har det da. Om du kan presentere de mange nok og korrekte bilag så kan du slippe å betale skatt. Og du trenger ikke fortelle regnskapsføreren at den pc du ønsker fradrag for tilhører din mor......

Hva er det du maser om faktura for deziree? Han har sagt han ikke har noe mer inntekt i det selskapet og dermed ingen fakturaer som skal sendes ut. Nå må du gi deg med det maset ditt!
Sist endret av random67489; 20. mars 2012 kl. 21:32.
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Du må gjerne påpeke nøyaktig hva det er jeg sier feil, utover at du har hengt deg opp i at han ikke skal fakturere mer i år. Mine fem dinarer er at det koster mer penger å leie inn en regnskapsfører enn å føre de bilagene man med enkelhet kan finne at man kan utgiftsføre selv.

Du kan ganske enkelt finne ut hvor mye du totalt skal skatte gjennom f.eks. VG.no sin skattekalkulator, siden du vet overskuddet ("utbytte") og du mest sannsynlig har tallene fra andre arbeidsgivere liggende, hvis det i det hele tatt er noen der. Nå er det viktig at man tar disse tallene med en klype salt, men det skal gi en veldig omtrentlig oversikt.
Nå preiker du igjen om ting du ikke har greie på. Kan du ikke bare være stille?
Nå er det andre gang du prater om utbytte. Jeg har sagt alt at dette har ikke noe med utbytte å gjøre.

Du har mast om masse og det meste du sier er fei.

klart det koster mer å betale noen for å gjøre jobben isolert sett. Men det er sluttsummen som er viktig. Det betyr ingenting om regnskapsfører koster 2000 kroner om han kan gjøre slik at ts slipper å betale skatt.

og jeg har gjentatte ganger kommet med tips om hvordan han holder kostnaden minimal hos regnskapsfører.
Ts trenger strengt tatt ikke betale regnskapsfører for å føre regnskapet - sålenge regnskapsfører ser gjennom forslagene til fradrag og ser på hva som kan føres og ikke. Og som du selv har nevnt så dreier dette seg ikke om mange bilag så kostnaden blir minimal uansett og ts kan i beste fall slippe å bli skyldig skatt.
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Det er jo du som farer med løgner. Det er såvidt snakk om å betale skatt med den omsetningen hans. En regnskapsfører koster mest sannsynlig tre ganger så mye PER TIME som det han skal betale i skatt totalt. Du sprer rundt deg med en illusjon om at man kan slippe å betale skatt, noe vi allerede har klarert at han ikke kan, men det er så forsvinnende lite at det mest sannsynlig er under minstetaksten.
Hver gang du åpner munnen så hører jeg bare blah blah.
Du har ikke peiling på hva du snakker som så vær heller stille.

Tror du en regnskapsfører koster 3 ganger skatt av 65.000 kr per time? Hallo har du røyka eller?
Du kan ikke klarere noe som helst for du har ikke peiling på hvor mange kvitteringer ts kan hoste opp - så det du sier faller på sin egen urimelighet. Klarer ts å presentere utgifter større enn han har tjent er det null skatt - så enkelt er det. Med bunnfradraget blir det faktisk noe mindre enn han har tjent.

De 65K han tjente ifjor er ikke skattefrie om du lever i den villfarelsen - og det som avgjør hva han betaler i skatt er hvor mye han klarer å fradragsføre. Og det er akkurat det ts trenger hjelp til.
M72
Ambivalent bruker
M72's Avatar
Uten å hijacke tråden her nå, så har jeg et lite spørsmål. På de tidligere selvangivelsene mine, så får jeg oppgitt hvor mye skatt jeg får tilbake / må betale tilbake, men denne gangen fikk jeg ikke det. Dette var alt som var oppført:

Boligsparing for ungdom ( 20000) 4 000
Forskuddstrekk (trukket av oppgavegiver mv.) 24 765

Tidligere har min selvangivelse sett mye mer utfyllende ut, men i år fikk jeg kun disse to linjene.
Kan noen forklare meg hva dette betyr?
dette blir synsing og troing, men er ikke dette bare et utkast til selvangivelsen? Mener at dette bare er en pekepinn på hvordan den vil se ut, og at du får en ferdig en senere? eller er jeg heelt ute å sykkler nå ?
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Sitat av MyBallantine Vis innlegg
Hver gang du åpner munnen så hører jeg bare blah blah.
Du har ikke peiling på hva du snakker som så vær heller stille.

Tror du en regnskapsfører koster 3 ganger skatt av 65.000 kr per time? Hallo har du røyka eller?
Du kan ikke klarere noe som helst for du har ikke peiling på hvor mange kvitteringer ts kan hoste opp - så det du sier faller på sin egen urimelighet. Klarer ts å presentere utgifter større enn han har tjent er det null skatt - så enkelt er det. Med bunnfradraget blir det faktisk noe mindre enn han har tjent.

De 65K han tjente ifjor er ikke skattefrie om du lever i den villfarelsen - og det som avgjør hva han betaler i skatt er hvor mye han klarer å fradragsføre. Og det er akkurat det ts trenger hjelp til.
Vis hele sitatet...
1) Det er snakk om 47500 (også fordelt på flere enkeltpersonsforetak? Det er litt uklart)
2) Det er snakk om betydelige summer som kan trekkes fra som utgift, hvorpå han har sagt at det finnes kvitteringer
3) Det vil koste penger å leie inn en regnskapsfører til å legge sammen sluttsummen på samtlige kvitteringer han kan utgiftsføre. Selv trenger han bare en kalkulator, eller han kan benytte seg av et regnskapsprogram for enkel oversikt og one-click utfylling av næringsoppgaven

Du lever i en villfarelse om at en regnskapsfører kan trylle vekk hele overskuddet hans. Det er nok fullstendig mulig, men da bryter han loven på flere punkter. Her kan trådstarter slippe unnav med å gjøre jobben sin helt selv, uten å betale en krone til en regnskapfører, og sitte igjen å betale skatt (28% på inntekt fra enkeltpersonsforetak) på det som faktisk har vært en inntekt, slik som han etter loven skal gjøre, som også vil være forsvinnende liten.

Du er også way of på konsekvenser ved feil. Ta det fra en som faktisk har fylt inn feil på en post men fikk et hyggelig brev fra lokal skatteetat om at noe ikke så ut til å stemme overens, hvorpå de fjernet posten og ba meg ettersende dokumentasjon hvis det faktisk stemte. Ingen straffeskatt, ingen politi på døren, og hvertfall ingen baksmell på 11 millioner kroner.

Til trådstarter, med de opplysningene du har gitt i tråden vil jeg tro du skal betale godt under 5k i skatt, og det er uten å utgiftsføre noe som helst, og uten oppklaring i hvordan du fikk pengene fra din mor sitt selskap. Du skjønner sikkert tegninga, jo mer du kan utgiftsføre, jo mindre må du betale i skatt. Er du i tvil om noe kan utgiftsføres så kan det være greit å være på den sikre siden ved å ikke utgiftsføre det, eller ved å finne ut av det på f.eks. nettet eller ved å ta kontakt med lokalt skattekontor.

Du skriver at det meste av inntektene du hadde i fjor ble skrevet på din mor sitt selskap. Var du ansatt i dette selskapet eller fikk du utbetalt pengene rett fra din mor? Hvis du var ansatt så skulle hun ha betalt arbeidsgiveravgift på deg og du kan regne det som personinntekt, som vil gi deg enda mer fradrag (slik som frikort, effektivt vil du betale veldig lite skatt av personinntekten din siden den er så liten). Hvis du var "ansatt" så er det din mor som må betale skatt på overskuddet i selskapet, for skattemyndighetene sin del har du bare fått penger av din mor, noe som er helt lovlig. Hvordan dere velger å løse det internt bryr faktisk ikke skattemyndighetene seg så veldig mye om, men jeg vil jo tro du kanskje på et tidspunkt må betale litt penger til din kjære mor?
Sist endret av Deezire; 21. mars 2012 kl. 04:22.
Anonimous's Avatar
Trådstarter
Sitat av Deezire Vis innlegg
1) Det er snakk om 47500 (også fordelt på flere enkeltpersonsforetak? Det er litt uklart)
2) Det er snakk om betydelige summer som kan trekkes fra som utgift, hvorpå han har sagt at det finnes kvitteringer
3) Det vil koste penger å leie inn en regnskapsfører til å legge sammen sluttsummen på samtlige kvitteringer han kan utgiftsføre. Selv trenger han bare en kalkulator, eller han kan benytte seg av et regnskapsprogram for enkel oversikt og one-click utfylling av næringsoppgaven

Du lever i en villfarelse om at en regnskapsfører kan trylle vekk hele overskuddet hans. Det er nok fullstendig mulig, men da bryter han loven på flere punkter. Her kan trådstarter slippe unnav med å gjøre jobben sin helt selv, uten å betale en krone til en regnskapfører, og sitte igjen å betale skatt (28% på inntekt fra enkeltpersonsforetak) på det som faktisk har vært en inntekt, slik som han etter loven skal gjøre, som også vil være forsvinnende liten.

Du er også way of på konsekvenser ved feil. Ta det fra en som faktisk har fylt inn feil på en post men fikk et hyggelig brev fra lokal skatteetat om at noe ikke så ut til å stemme overens, hvorpå de fjernet posten og ba meg ettersende dokumentasjon hvis det faktisk stemte. Ingen straffeskatt, ingen politi på døren, og hvertfall ingen baksmell på 11 millioner kroner.

Til trådstarter, med de opplysningene du har gitt i tråden vil jeg tro du skal betale godt under 5k i skatt, og det er uten å utgiftsføre noe som helst, og uten oppklaring i hvordan du fikk pengene fra din mor sitt selskap. Du skjønner sikkert tegninga, jo mer du kan utgiftsføre, jo mindre må du betale i skatt. Er du i tvil om noe kan utgiftsføres så kan det være greit å være på den sikre siden ved å ikke utgiftsføre det, eller ved å finne ut av det på f.eks. nettet eller ved å ta kontakt med lokalt skattekontor.

Du skriver at det meste av inntektene du hadde i fjor ble skrevet på din mor sitt selskap. Var du ansatt i dette selskapet eller fikk du utbetalt pengene rett fra din mor? Hvis du var ansatt så skulle hun ha betalt arbeidsgiveravgift på deg og du kan regne det som personinntekt, som vil gi deg enda mer fradrag (slik som frikort, effektivt vil du betale veldig lite skatt av personinntekten din siden den er så liten). Hvis du var "ansatt" så er det din mor som må betale skatt på overskuddet i selskapet, for skattemyndighetene sin del har du bare fått penger av din mor, noe som er helt lovlig. Hvordan dere velger å løse det internt bryr faktisk ikke skattemyndighetene seg så veldig mye om, men jeg vil jo tro du kanskje på et tidspunkt må betale litt penger til din kjære mor?
Vis hele sitatet...
Hei! Ja, jeg skjønner greien nå. Det som var greiien med foretaket, var at jeg ba min mor opprette et enkeltpersonsforetak. Jeg gjorde slik at jeg ble ansatt i det selskapet men fikk lønn direkte fra utestedene jeg spilte på. Her har jeg nok gjort noe feil, fordi jeg fikk utbetalt lønnen direkte på kontoen min... MEN jeg sendte også inn oppgaver hver andre måned eller noe der jeg forklarte hvor mye jeg tjente og betalte den, unnskyld språket, jævla forbanna arbeidsgiveravgiften som var sinnssykt sur å betale når jeg faktisk hadde sluppet å betale den dersom jeg hadde vært 18. Selv om jeg forøvrig ringte skatteetaten og spurte om jeg egentlig trengte, siden det var JEG som jobbet og ikke min mor (og dermed var jo hun egentlig ikke min arbeidsgiver, siden hun ikke gjorde noe). De forklarte at jeg ikke trengte å betale dette, men når jeg ringte kemneren i Bergen, var han noe usikker og jeg fikk vel aldri et ordentlig svar. Men betalte vel noe arbeidsgiveravgift, kan tenke meg på rundt 3-4000, men så la jeg ned dette enkeltmannsforetaket og hørte ikke noe mer rundt dette. Er usikker på hvor mye jeg tjente i dette. Tror det var rundt 20 000 kanskje? 30? Altfor dårlig av meg å ikke notere dette. Men gjort er gjort.

Nå som altinn endelig har åpnet igjen skal jeg fikse dette og få det ut av verden. Tusen takk for hjelp
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Da er det bare å back-tracke hvor mye du tok ut som lønn, dette kan du da føre som lønnsinntekt og skattes av deretter, ikke noe hokkus pokus. Du vil mest sannsynlig komme under frikortgrensen eller skatte veldig lite på grunn av minstefradraget. Når det kommer til det du har hatt i overskudd på selskapet ditt har du to valg, enten ta det ut som arbeidsgodtgjørelse (som vil gi deg trygdeavgift i tillegg, 4,7% til 28%, i ditt tilfelle 11%), eller ta det ut som overskudd. Jeg antar du har tatt det ut som overskudd, og da skal du skatte 28% på det. Du får et mer nøyaktig svar når du har fylt ut næringsoppgave 1 og sendt det inn til altinn.

Arbeidsgiveravgiften er stort sett 14,1%, så hvis du bare finner ut hvor mye du har betalt inn så burde det ikke være vanskelig å se hvor mye du har tatt ut av selskapet.
▼ ... over et år senere ... ▼
https://www.altinn.no/no/hjelp-til-regelverk/

Fins hjelp og linker hos brønnøysundregistrene, NAV sine sider også, man må søke og lete etter info, er noe som heter etablererskolen, gratis kurs for grundere som skal starte opp furma, på hobbybasis og komersiellt, men enkelt er det ikke, mange feller å gå i...
Sitat av Bigweed Vis innlegg
Hei! Rapper tråden litt jeg om det er greit.

Har noen punkter i selvangivelsen jeg er usikker på.
Dersom du har felles barn og/eller felles formue/gjeld med samboer per 31. desember 2011, kan du gi opplysninger
om dette nedenfor.

1: Ja jeg har fått samboer og felles barn iløpet av 2011. Hvilken betydning har det om jeg krysser av på dette? Mere, mindre eller samme beløp tilbake på skatten?

2: Ja vi har felles gjeld, om jeg opplyser om dette vil det bli noen forandringer beløpsmessig?

3: Vi flyttet inn i vårt eget hus i oktober, og jeg bor nå 3 mil unna jobb. Dvs at jeg kan skrive reisefradrag right? La oss si jeg har vært på jobb 55 dager fra oktober til og med desember. Da blir regnestykket 55 dager * 30 kilometer *1,5kr = 2475kr.. Også må man gange dette med 2, for jeg må jo hjem igjen også. Som da blir 4950kr. Er dette rett fremgangsmåte?


Takker til dem som eventuelt måtte kunne avklare dette .
Mvh Bigweed.
Vis hele sitatet...

Gamelt innlegg men uansett om andre lurer!

Det er bare reiseutgifter over 13.950 kroner som gir fradrag.