Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 5000
Hei!

Jeg har siklet på iPhone ei stund nå, og etter ei grei løninng har jeg funnet at jeg skal kjøpe den. Men det jeg lurer på er hvordan skaffe den enklest og billigst mulig, jeg har to alternativer:

1. Jeg har noen slektninger og bekjente i USA som kan kjøpe den og sende den hit, men er det bare for dem å kjøpe den, uten noen flere problemer? Og hva må jeg regne med at det koster å sende den hit? Hvis de sender den som gave, slipper jeg "garantert" moms da? Er det enkelt å overføre penger mellom kontoene våre? De bor i San Fransisco hvis det har noe å si.

2. Jeg skal til London med jobben i begynnelsen av mai, da kan jeg enkelt handle den selv, kommer litt an på programmet som er lagt opp, men regner at det blir tid til dette. Men jeg vet ikke om jeg orker å vente så lenge.

Så hva tror dere blir enklest og billigst?

Etter at det har kommet en ny måte å låse opp telefonen skal nok ikke dette bli noe problem uansett.

Takker for svar!
Jeg hadde gått for alternativ 1, da det er billigere og kjøpe den i usa, og den kan bare sendes som gave og da slipper du toll. Ja, det er enkelt og overføre penger.
Jeg vil tro at det er bådre enklere og billigere at du kjøper den i London.

De kan kjøpe den uten problemer i USA for deg, og send den. Hva det koster å sende vet jeg ikke, men du må regne med et stort gebyr for å overføre penger til USA.. Par hundre kroner tenker jeg.

Fredrik
iPhone er billigere i USA enn i UK. Dersom du skaffer den selv i London slipper du hvertfall frakt. Dersom du vil at slekningene dine skal sende til deg maa du sorge for at de sender den som gave og setter verdien under 1000,-.

EDIT: Ja, det er bare aa kjope. Der du kjoper telefonen blir du fortalt at du maa aktivere telefonen, ikke noe mer...
Sist endret av alenes; 18. februar 2008 kl. 15:04.
Trådstarter
97 2
Takk for fine svar!

Jeg har muligens en mulighet til nå, broren til en kammerat har en iPhone med delvis sprukket skjerm, han mistet den i gulvet. Den funker visst fint som iPod, men ikke noe annet. Noen som vet omtrent hvor mye det vil koste å reparere dette hos dr. iPod?
Sitat av fredrikweb
Jeg vil tro at det er bådre enklere og billigere at du kjøper den i London.

De kan kjøpe den uten problemer i USA for deg, og send den. Hva det koster å sende vet jeg ikke, men du må regne med et stort gebyr for å overføre penger til USA.. Par hundre kroner tenker jeg.

Fredrik
Vis hele sitatet...
paypal koster vell minimalt?
Sitat av fredrikweb
Jeg vil tro at det er bådre enklere og billigere at du kjøper den i London.

De kan kjøpe den uten problemer i USA for deg, og send den. Hva det koster å sende vet jeg ikke, men du må regne med et stort gebyr for å overføre penger til USA.. Par hundre kroner tenker jeg.

Fredrik
Vis hele sitatet...
Visa skal vel ikke ha slike gebyrer på som du nevner et par hundre kroner. Apple store godtar vel VISA? Evt andre seriøse webshopper.
Så jevlig lav som Dollarkursen er nå, ville jeg kjøpt fra USA. Enten nett eller via slektninger!
Ville også kjøpt fra USA. Men personlig mener jeg iPhone er litt oppskrytt. Grei nok, men ikke all that.
Løp og kjøp!

iPhone har vært den beste "dingsen" jeg har eid hittils.
50% Morro !
50% spennende!
50% Genialitet!

150% Telefon! ;D
ja, men husk å få sendt kvitteringen som viser verdi i ett eget brev vist du virkelig vil unngå moms. Relativt ofte åpner tollen pakker, og da har det ingenting å si om den er merka med verdi under 1000 eller 200 for den del om kvitteringa viser høyere verdi.
ER det noen som veit om noen internett sider eller selskaper i usa som selger iphone og som frakter de til norge?? Lissom internett sider å sånt(a)

Hadde vært praktisk det, er veldig sugen på iphone..

Hadde vært fintg med noen kjappe svar XD
Takk, men tenkte mer på Usa lissom. Åsså åpne telefonen selv. For telefonen koster jo 2600kr på
http://store.apple.com/1-800-MY-APPL.../iphone/iphone

Å frakt 1000, da koster 16gb 3500 til sammen, bare at du ikke kan sende den til norge fra apple.com En annen side fra usa, som komplett, elkjøp, expert. Sånna butikker som har iphone.
Sist endret av christian07; 25. februar 2008 kl. 17:14.
norpost2: Du kan kjøpe av meg, jeg selger iPhone 16 eller 8 GB.

http://www.freakforum.nu/forum/showthread.php?t=101611

Kan hentes i Oslo eller sendes med Posten. Sendes fra Norge, så ingen fare for at man kanskje må betale moms og toll...
Sitat av devotio
norpost2: Du kan kjøpe av meg, jeg selger iPhone 16 eller 8 GB.

http://www.freakforum.nu/forum/showthread.php?t=101611

Kan hentes i Oslo eller sendes med Posten. Sendes fra Norge, så ingen fare for at man kanskje må betale moms og toll...
Vis hele sitatet...
Bare for å være pirkete i dag: man betaler ikke toll på elektronikk inn til Norge.
Sitat av Wipeout
Bare for å være pirkete i dag: man betaler ikke toll på elektronikk inn til Norge.
Vis hele sitatet...
Sitat av dinside.no
... Dette gjelder dessverre ikke dersom du får varen tilsendt. La deg derfor ikke forlede til å tro at for eksempel 5.000 kroners-grensa gjelder når du bestiller fra PC'en.

- Pass også på at det du bestiller tilfredstiller tekniske krav i Norge. Elektronikkprodukter må for eksempel være godkjent for bruk her. Enkelte andre varer er det særavgifter på, deriblant alkohol, sier Grønlie.

Tollpliktige varer fortolles etter et detaljert regelverk, som dels er basert på internasjonale tollregler.
Vis hele sitatet...
Ref.: http://www.dinside.no/php/art.php?id=28464
Sitat av Deezire
Vis hele sitatet...

Fra samme artikkel som du refererer til
Både digitale videkameraer, fotoapparater, Hi-Fi, DVD-spillere, DVD- og VHS-filmer, CD- og LP-plater, mobiltelefoner og datautstyr er tollfrie - uansett pris
Vis hele sitatet...

Det du refererte til er noe helt annet, nemlig verdien på hvor mye man kan ta med inn i landet uten å måtte betale .mva. Mener også at den grensen er hevet til 6000,- pr. i dag.
Sist endret av Wipeout; 26. februar 2008 kl. 01:07.
Sitat av Wipeout
Fra samma artikkel som du referer til
Vis hele sitatet...
Fra samme artikkel som du refererer til:
Sitat av DinSide
Du må likevel betale 24 prosent moms av varens verdi pluss frakten fra utlandet. Postens tollgebyr på 120 kroner tilkommer også. Dette er i seg selv fordyrende.
Vis hele sitatet...
edit: Det er "tollfritt" men du betaler tollgebyr
Sist endret av Unreal143; 26. februar 2008 kl. 01:12.
Sitat av Unreal143
Fra samme artikkel som du refererer til:
Vis hele sitatet...

Ja, det er jeg fullstendig klar over. det må man betale på alt som har verdi over 200 NOK, med unntak av gaver som kan ha en verdi på inntil 1000 NOK.

Men det jeg skulle frem til er at det ikke er toll på innførsel av elektronikk til Norge.

Edit: Høres litt teit ut med tollgebyr, ja
Sist endret av Wipeout; 26. februar 2008 kl. 01:14.
Da er vi enige Det er momsen som dreper.
Men i mange tilfeller så kommer man billigere ut av det selv om man må betale .mva.

Vet dog ikke hvordan det er i dette tilfellet, men har selv kjøpt en del ting på nett og allikevel kommet betraktelig billigere ut selv med .mva.
Ja, begynner å hjelpe, bare at jeg trenger noen internett sider i usa eller bedriftnavn som jeg kan ringe å bestille:P Ikke gløm jeg vil kjøpe selv i usa ikke noe fra norge Mye billigere å bestille selv, bare at jeg trenger noen internettsider hvor de også sender til norge
Er greit å påpeke at det også må betales moms (mva) på frakten. Det var noe jeg overhodet ikke var klar over første gang jeg bestilte over nett