Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 527
Hei.

Vet ikke om det noe lignende tråd her noe steder.. og fant ikke "søk"
men uansett.
jeg har 2 pcer. og den ene av den har skjermkortet gått til helvete! og det er en del viktig data på HDen som jeg bare trenger.

og uten skjermkort, skal det godt gjøres at jeg klarer og få "delt" selve disken, så jeg kan bruke den andre pcen til å hente data'en derfra. og nei, begge har forskjellige typer skjermkort. og jeg vet at man kan ikke bare ta HDen fra den pcen som skjermkortet har gått på, og inn i den andre. for da må man jo formatere..

så spørsmålet mitt er da, hva gjør jeg? og hvordan?
har spurt en del folk, og de aner ikke hvordan. og de har heller ikke samme skjermkort som meg.. hmm..

håper på svar !
Fant ikke søk? Det må ha vært litt av et patetisk halvhjertet forsøk..

Edit: Tenkte jeg skulle gjøre noe annet med posten min enn å flame deg, så trykk Ctrl+F og skriv søk.. Trykk enter...
Mhm, der var søk gitt..
Sist endret av Coldfire; 1. august 2007 kl. 02:00.
Du kan fint sette disken inn i den andre pc'en, velg da å sette den som slave (om det er en ide-disk), boot opp, redd data...PROFIT!
Trådstarter
4 0
altså.. jeg vet at det går ann å trykke CTRL+f og så søke! men jeg tenkte på å søke på forumet.. fant det etter jeg hadde lagt inn tråden..

ny her skjønner du..

Edit: Det er en ide-disk.. hvordan setter jeg den som slave da? sette i kabelen på på den midterste? eller må jeg flytte den pin greia på?
Sist endret av 88fps; 1. august 2007 kl. 02:09.
Ja og da søker du faktisk etter søk knappen, genialt! Bare husk å for all del ikke søke etter "lær å søk" - da ender du opp med en søkeloop og hele datamaskinen din tar turen.. Lykke til..!
Trådstarter
4 0
ja sånn ja.. sorry, tenkte jeg ikke på
Sitat av 88fps
og jeg vet at man kan ikke bare ta HDen fra den pcen som skjermkortet har gått på, og inn i den andre. for da må man jo formatere..
håper på svar !
Vis hele sitatet...
Trodde ikke det var noe prob. Ta ut disken fra den pcen med ødelagt skjermkort. sett den som slave. plugg den i den operative pcen og start så denne. Viss du ikke nå får den aktuelle disken opp som på min datamaskin, bør du følge råden som sikkert befiner seg i postene over (som jeg forøvrig ikke har tatt meg tid til å lese)
Så lenge disken opererer som slave, kan den ikke ødelegge noe av systemet du har på den andre (med mindre det finnes virus og spyware på den). PCen kjører alltid alt fra den disken boot-fila sier at den skal kjøre fra.

Du vil finne noen pinner (samt. en jumper) på samme siden som du kobler til harddisken på. Let deg frem.
Her er et bilde av en harddisk hvor pinnene og jumperen er satt på. Du finner ut hvordan pinnen skal stå ved å lese på kretskortet eller på toppen av harddisken. Flytt jumperen og sett harddisken inn i PCen.

Her er noen definisjoner:
CS = Cable Select (Kabelen velger hvilken av diskene som er master og hvilken som er slave).
Master = Primær harddisk (hoved harddisk)
Slave = Sekundær harddisk

Cable select velger harddisken som er på slutten av IDE-kabelen som Master og den andre som slave. For sikkerhetsskyld vil jeg likevel annbefale og bruke Master og Slave isteden.

Er litt trøtt, så du får unnskylde skrivefeilene.
Sist endret av CryptoN; 1. august 2007 kl. 03:33.
På ID-Kabelen står det kanskje MASTER og SLAVE.. Plugg slaven inn i hardisken fra pc'en med ødelagt skjermkort.
Sitat av Mcmak
På ID-Kabelen står det kanskje MASTER og SLAVE.. Plugg slaven inn i hardisken fra pc'en med ødelagt skjermkort.
Vis hele sitatet...
Som jeg har sagt, gjelder dette (som jeg har forstått) bare om du har Cable Select på begge diskene. Men det kan allikevel være lurt å koble det slik.
Sist endret av CryptoN; 1. august 2007 kl. 03:35.
Trådstarter
4 0
takk takk for hjelpen
har fått lagret all dataen jeg trengte!!