Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  63 8741
Nå har det seg sånn at vaskerne på skolen min er i streik, og skolen har blitt ekstremt skitten!
Nabo skolen har nå stengt pga skolen er skitten men min skole er ennå åpen.
Er det ikke noe som heter HMS? Som skolen er pliktig til og følge?

Kan prøve og få slengt inn noen bilder om en stund.

Takker for svar på forhånd
Jo, det har du rett i, arbeidsmiljølova. du får lese litt her og sjå om du finner noko på dette. kapittel tre skal vere relevant?
Det samme gjelder skolen min. Kaffe-stains på pulten min. Skolen min er ny og fin, men akkurat nå ser den ganske jævlig ut. Hørte noen nevnte at vi har lov til å gå om skolen ikke har godt nok renhold.
Vi har akkurat samme "problemet", alle renholderne og vaktmesterne er i streik. Noen som vet hvor lang tid det kan gå uten renhold, før skolen må permittere elevene?
First world problems. Nå kan dere jo se hvor avhengig dere er av vaskefolkene, og kanskje sette mer pris på dem når de kommer tilbake Hva med å vaske klasserommet selv? Dere er vel 20 stk i klassen, skal gå rimelig raskt. Trenger jo strengt tatt bare å ta det verste, og moppe gangen raskt. Lykke til!
Noen som vet om det går an å få fri på grunn av dette?

På skolen våres går det ikke an å bruke doen lengre fordi:
1. Det er ikke dopapir.
2. Det er piss over hele gulvet!
når nokon av dykk får helseskade, så vist du sleiker på noko skittent og blir dårlig i magen ect, så får i alle fall du fri. Vist det mangler såpe, så pass på at du får sikkelige skittene hender før du eter lunsjen
Trådstarter
51 5
Sitat av telorix Vis innlegg
Noen som vet om det går an å få fri på grunn av dette?

På skolen våres går det ikke an å bruke doen lengre fordi:
1. Det er ikke dopapir.
2. Det er piss over hele gulvet!
Vis hele sitatet...
Samme er på toalettet på vår skole! Har uheldigvis klasserom rett vedsiden av toalettet.FML!
Sitat av Chronic420 Vis innlegg
First world problems. Nå kan dere jo se hvor avhengig dere er av vaskefolkene, og kanskje sette mer pris på dem når de kommer tilbake Hva med å vaske klasserommet selv? Dere er vel 20 stk i klassen, skal gå rimelig raskt. Trenger jo strengt tatt bare å ta det verste, og moppe gangen raskt. Lykke til!
Vis hele sitatet...
De bryr seg jo ikke om vaskepersonalet, eneste dem vil er å ha fri fra skolen.

OT: Du/dere kan vaske selv som nevnt over ellers kan dere prøve å få gjennomslag med HMS. Kan være at skolen har tatt en vurdering og funnet ut at den ikke er skitten nok enda.
Sitat av R0flcopter Vis innlegg
når nokon av dykk får helseskade, så vist du sleiker på noko skittent og blir dårlig i magen ect, så får i alle fall du fri. Vist det mangler såpe, så pass på at du får sikkelige skittene hender før du eter lunsjen
Vis hele sitatet...
Eller enda enklere, bare si at du er syk på grunn av forholdene på skolen....
Sitat av fishfuze Vis innlegg
Eller enda enklere, bare si at du er syk på grunn av forholdene på skolen....
Vis hele sitatet...
legeatest...?
Skulker heller en å ha en dårlig hygene med vilje Går du feks på ungdomskolen er det vel ikke nødvendig med legeattest?
Kan jo alltids prøve seg Men tipper på at man er nødd til å ha legeatest
Haha, tenåringer som brått er oppmerksomme på at det er skitt i krokene.
Lurer på hvem det er som kaster toalettpapir på gulvet og pisser utenfor doene. - Renholdspersonalet?

Et tips, når streiken er over og dere nå er oppmerksomme og åpenbart brennende engasjert i dette temaet. - Hva med å foreslå for mamma at dere tar vasken hjemme fra nå av. Sånn for å være helt sikker på at det blir skikkelig rengjort.
- Selvgjort er som kjent velgjort.

Vil dere ha fri og skolen enda er åpen tror jeg dere må forsette som tidligere. - Fake magevondt eller noe. Lykke til.
Sitat av Chronic420 Vis innlegg
First world problems. Nå kan dere jo se hvor avhengig dere er av vaskefolkene, og kanskje sette mer pris på dem når de kommer tilbake Hva med å vaske klasserommet selv? Dere er vel 20 stk i klassen, skal gå rimelig raskt. Trenger jo strengt tatt bare å ta det verste, og moppe gangen raskt. Lykke til!
Vis hele sitatet...
Elever og lærer har ikke lov til å gjøre vaskefolkene sin jobb. Vi har bare lov til å plukke opp søppel fra gulvet og i skolegården. Å vaske skolen er ikke lov.
Ja, jeg har skjegg
Clayton's Avatar
Klag til elevrådet!
Trådstarter
51 5
Vi skal til rektor nå snart + at vi har sendt inn klage til lokal avisa
Den gamle Grisen
slarti's Avatar
Sitat av telorix Vis innlegg
Noen som vet om det går an å få fri på grunn av dette?

På skolen våres går det ikke an å bruke doen lengre fordi:
1. Det er ikke dopapir.
2. Det er piss over hele gulvet!
Vis hele sitatet...
1. Skolen har et lager av dasspapir. rektor har lov og etterfylle

2. Piss over hele gulvet? jeg skjønner hvorfor dem streiker.
Har dere ikke lært at dere skal tisse i doen og ikke på gulvet?


Dere får klage så kanskje rektor eller noen andre i ledelsen vasker doen for dere.
Dette er faktisk ikke streikebryteri da ledere har lov og gjøre jobben til personer som streiker.
Det som ikke er lov er inleie av andre for jobben.
De som allerede er der har lov til å vaske.
Vask selv. tar ikke lang tid
Sitat av Mkvarner Vis innlegg
Elever og lærer har ikke lov til å gjøre vaskefolkene sin jobb. Vi har bare lov til å plukke opp søppel fra gulvet og i skolegården. Å vaske skolen er ikke lov.
Vis hele sitatet...
Hvem bryr seg om den regelen? synes du det er møkkete på skolen pga streik og vil ha det ryddigere, RYDD SELV. Ærlig talt så blir jeg kvalm av å lese hvor mange elever som gjør alt dem kan for å få fri, til og med klage på vaskinga?!?!

det nærmer seg sommerferie, noen få eksamener igjen... tror du klarer å holde ut i noen dager til.
Klag på at dere ikke får lov å vaske selv?
Hvis noen tar med klut hjemmefra så kan dere jo bare vaske pulter, og kanskje passe på å holde toalettet rent når dere har vært der.
Det er ikke vanskelig å ta litt baderomsspray på litt papir for å tørke av toalettsetet om det blir for ille.
Regner med at folk som lager "fartsstriper" nedi toalettet klarer å ta børsten for å vaske det bort?

Vask gulvet på badet og heng opp lapp "Den er kortere enn du tror, kom nærmere"

Gikk på skole i Nepal i en måneds tid, der hadde de ikke dasspapir og spyle ned i dassen skjer vha. en vaskebøtte du fyller med vann. Det er utrolig hva som går helt greit om en venner seg til det (jeg tok selvsagt med eget papir :P )
Sitat av slarti Vis innlegg
1. Skolen har et lager av dasspapir. rektor har lov og etterfylle

2. Piss over hele gulvet? jeg skjønner hvorfor dem streiker.
Har dere ikke lært at dere skal tisse i doen og ikke på gulvet?


Dere får klage så kanskje rektor eller noen andre i ledelsen vasker doen for dere.
Dette er faktisk ikke streikebryteri da ledere har lov og gjøre jobben til personer som streiker.
Det som ikke er lov er inleie av andre for jobben.
De som allerede er der har lov til å vaske.
Vask selv. tar ikke lang tid
Vis hele sitatet...
100% enig.

Når en ikke klarer å pisse ned i dass, fortjener en skitten toalett.
Neutral Good
Mith's Avatar
Selvfølgelig skal ikke elevene vaske skolen sin selv, det sier seg jo selv. Elever er da ikke renholdspersonale og om skolen ikke klarer å holde det rent nok så skal selvfølgelig elvene få fri.
Sitat av Clayton Vis innlegg
Klag til elevrådet!
Vis hele sitatet...
Hvis han skal gå til rektor selv om 2 minutter, er det ikke vits å klage til elevrådet.

Jeg sitter selv i styret i elevrådet på min skole, og de sakene vi får inn går videre til rektor.

Men det KAN jo hende at rektor tar ordene sterkere fra Elevrådet da!
(Tror det er sånn her.)
Eller få foreldrene dine til å klage. Be de også om å si at dere ikke har lov til å vaske da det vil være å bryte streikeloven, det samme gjelder å bytte lokaler. Om skolen vår bytter lokaler pga at det er for dårlige tilstander så nekt å komme på skolen.
Snakk med skolens hovedvernombud og be de ta en titt.

Her så er det bare elever med eksamen som skal på skolen fra og med i dag, da på grunn av vaskepersonale i streik.
Sist endret av Pagliacci; 30. mai 2012 kl. 14:23.
Overraskende hvor mange som mener at elevene skal vaske skolen sin selv. Greit nok at det er et first world problem, men når vi lever i den 1 verden og betaler såpass mye i skatt skal det vel ikke være nødvendig å vaske selv?
Elever er elever, og skal bruke tiden sin på skole, ikke vask. Å ha en hygienesk skole er ikke elevens ansvar.
Sitat av oksygen Vis innlegg
Nå har det seg sånn at vaskerne på skolen min er i streik, og skolen har blitt ekstremt skitten!
Nabo skolen har nå stengt pga skolen er skitten men min skole er ennå åpen.
Er det ikke noe som heter HMS? Som skolen er pliktig til og følge?

Kan prøve og få slengt inn noen bilder om en stund.

Takker for svar på forhånd
Vis hele sitatet...
Du har krav på at skolen skal vaskes minst hver 3. dag. Etter 3 dager kan du nekte å gå på skolen inntil de har vasket.
Kilde: Opplæringslova! (husker ikke paragraf)
Noen som kan finne det og gi direkte link? Sitter på mobil.
http://www.lovdata.no/all/nl-19980717-061.html
Dersom skolen/arbeidsplassen ikke har hygeniske toalettforhold, kan dere gå hjem for å gå på do.
Hvis ikke må skolen tilrettelegge for sanitærbehov for elevene.

Er hvertfall slik i arbeidslivet..
Ridder av 1. klasse
No fan, men jeg går og trør i kloakken hver eneste dag på jobb... Må ta i mye gøy som folk hiver i do... Og dere klager over piss på toalettet? Da skulle dere ha hvert med meg på jobb en dag...
Sitat av Mchjort Vis innlegg
No fan, men jeg går og trør i kloakken hver eneste dag på jobb... Må ta i mye gøy som folk hiver i do... Og dere klager over piss på toalettet? Da skulle dere ha hvert med meg på jobb en dag...
Vis hele sitatet...
Det er derfor vi går på skole for å slippe sånn drit arbeid.
Sist endret av Exty; 30. mai 2012 kl. 18:42.
Ridder av 1. klasse
Sitat av Exty Vis innlegg
Det er derfor vi går på skole for å slippe sånn drit arbeid.
Vis hele sitatet...
Er det drit arbeid å gå rundt og programmere asså? Syns i grunnen det er ganske kjekt
Ølglad nordlænning
Sitat av oksygen Vis innlegg
Nå har det seg sånn at vaskerne på skolen min er i streik, og skolen har blitt ekstremt skitten!
Nabo skolen har nå stengt pga skolen er skitten men min skole er ennå åpen.
Er det ikke noe som heter HMS? Som skolen er pliktig til og følge?

Kan prøve og få slengt inn noen bilder om en stund.

Takker for svar på forhånd
Vis hele sitatet...
http://www.an.no/nyheter/article6082918.ece Nå har dere også fri!
- Bodin elev.
Sist endret av Sp3cies; 30. mai 2012 kl. 18:58.
Happy Buddha
Sitat av Mkvarner Vis innlegg
Elever og lærer har ikke lov til å gjøre vaskefolkene sin jobb. Vi har bare lov til å plukke opp søppel fra gulvet og i skolegården. Å vaske skolen er ikke lov.
Vis hele sitatet...
Ble nysgjerrig på denne "loven" her, gjelder den kun når det er streik eller gjelder den til vanlig? Og hvordan er loven begrunnet, hva er problemet med at elever vasker litt her og der? Vis gjerne til noe konkret.
Sitat av AmundK Vis innlegg
Ble nysgjerrig på denne "loven" her, gjelder den kun når det er streik eller gjelder den til vanlig? Og hvordan er loven begrunnet, hva er problemet med at elever vasker litt her og der? Vis gjerne til noe konkret.
Vis hele sitatet...
Opplæringsloven gjelder uansett streik eller ikke. Nå er den ikke spesielt presis på hvor ofte det skal vaskes osv. (altså ikke slik som beskrives lengre oppe i tråden) - det er det vanligvis smittevernlege eller kommunelege som går inn å stenger skoler (eller andre kommunale bygg) hvis de sanitære forholdene ikke er forsvarlige.

Når det gjelder streik så finnes det en del sedvaner og "regler" for hvem som har lov til å gjøre jobben til personale tatt ut i streik. Kort fortalt så kan en sjef gjøre jobben til sine streikende underordnede, men det å leie inn et annet vaskebyrå f.eks. vil være streikebryteri - og et ganske grovt brudd på arbeidslivets spilleregler.
Sudlabadel
Vaskehjelpen streiker på skolen min, også. Morgendagen blir siste skoledag før vi får fri grunnet skitten skole...
Off topic: Hvis de streiker til onsdag eller torsdag neste uke slipper 10. t.o.m. muntlig eksamen!
Akuurat samme her Maglii, bare at hvis det er streik imorgen, så slipper vi skriftlig eksamen, og hvis det er på fredag, så slipper vi muntlig eksamen ;-)
Loner Deluxe
Sitat av Exty Vis innlegg
Det er derfor vi går på skole for å slippe sånn drit arbeid.
Vis hele sitatet...
Noen må gjøre dritt arbeidet, vær takknemlig for at noen faktisk gjør det.
Sudlabadel
Sitat av 23732 Vis innlegg
Akuurat samme her Maglii, bare at hvis det er streik imorgen, så slipper vi skriftlig eksamen, og hvis det er på fredag, så slipper vi muntlig eksamen ;-)
Vis hele sitatet...
Vel, resten av skolen har fått streikeperm, mens klassen min, som er den siste 10. klassen som ikke har gjennomført skriftlig eksamen enda, må være på skolen den dagen...
1) Det er kanskje en av idèene staten har, å vente og se om elevene tar tak og vasker selv, for da trenger de jo ikke å lønne folk til å gjøre den jobben!

2) Elevene har bare godt av å vaske selv. Som sagt det tar ikke lang tid, om f.eks. 5 stk rullerer hver andre dag for eksempel. Det vil holde problembarn i følge også.

3) Har vi det ikke bra nok og trenger de i kommunen å streike?
Møt opp en halvtime før skolestart og rygg ut en heftig en midt i rommet, tror sannsynligheten for ett par fridager blir litt større da.
På skolen min rotet en av første klassene med vilje for å få stengt skolen. Blant annet tettet de doene. (Det var rimelig tilfredsstillende å se rektor vaske doer) nå er skolen stengt for all aktivitet utenom eksamen, andre viktige prøver, og den klassen som rotet :d

Samtidig er det viktig å huske at noen trenger disse eksamenene for å komme inn på den linja de vil...
Sitat av Taurean Vis innlegg
1) Det er kanskje en av idèene staten har, å vente og se om elevene tar tak og vasker selv, for da trenger de jo ikke å lønne folk til å gjøre den jobben!

2) Elevene har bare godt av å vaske selv. Som sagt det tar ikke lang tid, om f.eks. 5 stk rullerer hver andre dag for eksempel. Det vil holde problembarn i følge også.

3) Har vi det ikke bra nok og trenger de i kommunen å streike?
Vis hele sitatet...

1) Nope, det tviler jeg på, det ville brytet med streikeloven.

2) Alle elever har jo et lite ansvar å rydde opp etter seg selv, men når du har skoler på over 1000 elever så går ikke det. Du har gulv, toaletter, garderober, klasserom, verksteder, ganger, kjøkken, kantine og mye mer som må vaskes. Vaskepersonale jobber gjerne fra klokken 6 til 3 med å vaske skolen, hver dag. Selv om du plukker ut 5 stk fra hver klasse, så vil det aldri gå. Og problembarn skal ikke håndteres på den måten uansett, det sluttet de fleste skoler med i 1930-1950.

3) Når lønnsøkning i offentlig sektor har vært undervurdert siden 2006 så blir streik fort en løsning. Jeg forstår godt hvorfor det er streik, jeg er også plassert midt i smørøye siden jeg jobber som lærling på en skole. Jeg har også sjansen til å ikke få tatt fagprøve nå i starten av juni pga streiken, hvis det blir flere som blir tatt ut og skolen stenges må jeg vente til høsten, evt vinter før jeg får tatt fagbrev.
Den gamle Grisen
slarti's Avatar
Sitat av Pagliacci Vis innlegg
1) Nope, det tviler jeg på, det ville brytet med streikeloven.

2) Alle elever har jo et lite ansvar å rydde opp etter seg selv, men når du har skoler på over 1000 elever så går ikke det. Du har gulv, toaletter, garderober, klasserom, verksteder, ganger, kjøkken, kantine og mye mer som må vaskes. Vaskepersonale jobber gjerne fra klokken 6 til 3 med å vaske skolen, hver dag. Selv om du plukker ut 5 stk fra hver klasse, så vil det aldri gå. Og problembarn skal ikke håndteres på den måten uansett, det sluttet de fleste skoler med i 1930-1950.

3) Når lønnsøkning i offentlig sektor har vært undervurdert siden 2006 så blir streik fort en løsning. Jeg forstår godt hvorfor det er streik, jeg er også plassert midt i smørøye siden jeg jobber som lærling på en skole. Jeg har også sjansen til å ikke få tatt fagprøve nå i starten av juni pga streiken, hvis det blir flere som blir tatt ut og skolen stenges må jeg vente til høsten, evt vinter før jeg får tatt fagbrev.
Vis hele sitatet...
Greit nok at elevene ikke skal rydde.
Men er lov og la andre ansatte vaske og rydde.
Man har lov til å omprioritere de ansatte som ikke er tatt ut i streik, være seg ledere eller vanlige folk.

Det som ikke er lovlig er bruk av overtid for å gjøre jobben til dem som streiker og/eller leie inn nye folk for å gjøre denne jobben.
Sitat av slarti Vis innlegg
Greit nok at elevene ikke skal rydde.
Men er lov og la andre ansatte vaske og rydde.
Man har lov til å omprioritere de ansatte som ikke er tatt ut i streik, være seg ledere eller vanlige folk.

Det som ikke er lovlig er bruk av overtid for å gjøre jobben til dem som streiker og/eller leie inn nye folk for å gjøre denne jobben.
Vis hele sitatet...
Hvis en person blir tatt ut i streik og har en viss oppgave har ikke andre ansatte lov til å ta over den oppgaven, det er streikebryteri.

Eneste personen som såvidt jeg vet har mulighet til å ta over sånn som vaskejobber m.m. er rektor.
Sitat av Chronic420 Vis innlegg
First world problems. Nå kan dere jo se hvor avhengig dere er av vaskefolkene, og kanskje sette mer pris på dem når de kommer tilbake Hva med å vaske klasserommet selv? Dere er vel 20 stk i klassen, skal gå rimelig raskt. Trenger jo strengt tatt bare å ta det verste, og moppe gangen raskt. Lykke til!
Vis hele sitatet...
Vet ikke om du går på skolen, men jeg håper og ber at skolen snart stenger her. Har vært godt med litt fri nå ja. Langhelg?


Samme på skolen her. Vaskedamene er i streik utenom ei som ikke er organisert... Snakk om å ødlegge.
Sitat av Pagliacci Vis innlegg
Hvis en person blir tatt ut i streik og har en viss oppgave har ikke andre ansatte lov til å ta over den oppgaven, det er streikebryteri.

Eneste personen som såvidt jeg vet har mulighet til å ta over sånn som vaskejobber m.m. er rektor.
Vis hele sitatet...
Det er arbeidsgiver som har lov å gjøre jobben, altså motparten til den streikende parten. På en skole er gjerne Rektor representanten for arbeidsgiveren (som vanligvis er kommune eller fylkeskommune) - men det kan også være andre alt etter hvordan renholdet er organisert i kommunen.

Det finnes ingen "streikelov" som det refereres til lengre oppe, det finnes en lov om arbeidstvister - som ikke spesifiserer dette - som er etablert ved sedvane gjennom lang tid og er heller en del av arbeidslivets spilleregler enn en spesifikk lov.
Piss på gulvet med vilje, kast søppel over alt, tett dassene og vaskene, tømm all såpen og knus egg i gangene om dere må, helt til skolen fatter selv at de må gi dere fri. Dere gir jo egentlig faen i hvor rent det er, det vet jeg fordi jeg gikk på ungdomskolen en gang jeg også Så lenge dere får fri fra eksamen så er alt i orden...
Sist endret av Juicekongen; 1. juni 2012 kl. 09:04.
Hadde jeg vært rektor ville jeg isåfall organisert en obligatorisk fjelltur for hele skolen. Ville også lagt løypen over alle elvene og myrene som eksisterte i området. Slikt skulle det vært frem til streiken var over.
Sist endret av ZaiRoX; 1. juni 2012 kl. 09:44.
Sitat av ZaiRoX Vis innlegg
Hadde jeg vært rektor ville jeg isåfall organisert en obligatorisk fjelltur for hele skolen. Ville også lagt løypen over alle elvene og myrene som eksisterte i området. Slikt skulle det vært frem til streiken var over.
Vis hele sitatet...
Takk gud for at du ikke er rektor.