Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  34 2730
Har sett i tråden "Læremester/læring" og har postet der og sendt PM til flere personer uten å få svar. Hvis noen er interessert til å være en slags "Læremester" for meg hadde jeg satt pris på det
Søker læremester innenfor C++

-Er 14 år
-Kan veldig grunnleggende om visual basic, Perl, C++ og SQL
-HTML og CSS kunnskaper
-Bruker Linux Ubuntu og Windows 7
-Er veldig ivrig etter å lære mer. Kan mye grunnleggende innenfor programmering generelt
-Er skoleflink og har lett for å lære (med motivasjon selvsagt)
Har tid til å jobbe med programmering 2 + 1 timer i uka. Vil lære C++ fra grunnen av slik at jeg etterhvert kan lage egne programer.
Holder kun kontakt via Facebook chat eller MSN
Interessert?
syntes nå 2 + 1 timer i uka var ganske lite, med tanke på at det er ganske omfattende å lære seg et programmeringsspåk.
augi2323's Avatar
Trådstarter
Sitat av Mathiasbk Vis innlegg
syntes nå 2 + 1 timer i uka var ganske lite, med tanke på at det er ganske omfattende å lære seg et programmeringsspåk.
Vis hele sitatet...
Kan sette av mer tid, men kun 2 + 1 timer sånn fast. Syns ikke 3 timer intensiv jobbing er lite...
Ot: hvis du tilbyr lønn for læremester, så vil du nok få tilbakesvar på dine PM
Og ta dette over skype helst
med 3 timer i uka vil det gå veldig lang tid før du kan programmere. I introduksjon kurset på universitetet er det beregnet at man skal jobbe 8 timer i uka, men de fleste jobber mer enn dette. Kunskapsnivået som de fleste da har oppnådd etter 1 semester på 4 måneder er fortsatt veldig lavt i gjennomsnitt. Om du vil lære å programmere må man desverre sette av en god del mer tid enn 2-3 timer i uka.
augi2323's Avatar
Trådstarter
Sitat av Kain Vis innlegg
Ot: hvis du tilbyr lønn for læremester, så vil du nok få tilbakesvar på dine PM
Og ta dette over skype helst
Vis hele sitatet...
Mulig jeg har misforstått litt, men er ikke lærling/læremester systemet laget for at folk med erfaring kan få utfordringer? Dessuten er det ikke snakk om et kurs, bare gi litt oppgaver å løse og kanskje litt råd...
Mentoring i Norge er sterkt undervurdert, og de som kan lære bort vil faktisk sette pris på dette og selv lære av å lære bort.

Programmeringsspråket C kan vel læres på 2 uker, men så var det APIene da...

Var jeg deg ville jeg først lært meg gangen i programmering, f eks med python som er selvdokumenterende.
Sist endret av fxxked; 24. mai 2011 kl. 22:16.
augi2323's Avatar
Trådstarter
Sitat av fxxked Vis innlegg
Mentoring i Norge er sterkt undervurdert, og de som kan lære bort vil faktisk sette pris på dette og selv lære av å lære bort.

Programmeringsspråket C kan vel læres på 2 uker, men så var det APIene da...

Var jeg deg ville jeg først lært meg gangen i programmering, f eks med python som er selvdokumenterende.
Vis hele sitatet...
Hmm... Har holdt på litt med Perl. Er det i litt samme gate?
Ja, det er også et scriptspråk, så det vil gi deg gangen i funksjoner og rekkefølge.
Sist endret av fxxked; 24. mai 2011 kl. 22:31.
Det var mye negativitet her synes jeg. Vi snakker om en 14-åring som har lyst å lære C++, er villig til å lytte til erfarne folk og å sette av tre timer i uka. Det er jo kjempeflott!

Noe du kanskje kunne si noe mer om er hvorfor du har valgt akkurat C++?!
Sist endret av tormaroe; 24. mai 2011 kl. 23:02.
Jeg må si meg enig med tormaroe. Ikke hør på de negative kommentarene over. C++ er kanskje ett av de mer vriene språkene å komme i gang med, men med fare for å sette i gang en flamewar vil jeg også påstå at det gir deg det beste grunnlaget for å lære deg andre språk.

C++ vil tvinge deg til å innføre god kodeskikk.

Drit i de negative kommentarene - Fortsett med denne positive innstillingen din og ta gjerne en titt her, http://www.cplusplus.com/doc/tutorial/ frem til en læremester dukker opp og kan utfordre deg litt.
Tror faktisk jeg ville valgt noe annet enn C++ om jeg skulle starte å programmere. C# er veldig fint, og har det aller meste av funksjonaliteten til C++, samt veldig lik syntaks. Hvis du har tenkt å bruke VS til å utvikle C++ er det bare å forberede seg på meget kryptiske feilmeldinger under kompilering. Det viktigste er å skjønne den store sammenhengen, og så kan man heller hive seg på C++ etter hvert.

Noen spesiell grunn til at du velger C++?
Noe av vitsen med å lære seg språk som Python, ANSI C eller C++ er å kunne språk som er platformuavhengig, lærer man seg C# så sitter man fast på én platform.
Sist endret av fxxked; 28. mai 2011 kl. 13:15.
Det finnes en kar som heter Mono, som hjelper til om du vil bruke C# på andre plattformer.
mono er en open source tilnærming til .net sin funksjonalitet, og den er veldig god, prosjektet har som formål å gi bedre utviklerverktøy til Linux. Men det blir alikevel noen lag oppå før man kommer i gang, mens gcc kjører kun med build-essential.
Sitat av fxxked Vis innlegg
Noe av vitsen med å lære seg språk som Python, ANSI C eller C++ er å kunne språk som er platformuavhengig, lærer man seg C# så sitter man fast på én platform.
Vis hele sitatet...
Dette er bare direkte feil!

Om noen av dere er så heldige å ha biletter til NDC i år vil dere f.eks. kunne se en presentasjon av hvordan man utvikler mobile apps i C# som kjører på Windows Phone 7, Android og iPhone - takket være Silverlight, MonoDroid og MonoTouch. Cross-plattform .net er en realitet, og folk gjør allerede big business på dette.

Innrømmer selvsagt at hovedtyngden av C#-kode kjører på Windows, og sannsynligvis alltid kommer til å gjøre det, men hovedtyngden av Python-kode kjører vel også på Linux, og kommer sikkert til å gjøre det i overskuelig fremtid også?!
Prøvde å lære meg Python for noen år sia ga nok opp litt for tidlig Lærte mye av en som heter Bucky Roberts, han har lagt ut mange lærerike videoer på youtube om programering. Han har også laget en guide om programering i C++ http://www.thenewboston.com/?cat=66&pOpen=tutorial
Håper disse videoene kan være til hjelp og lykke til
Hei augi2323,

Send en mail til så kan vi snakke litt sammen.

Mvh,
loulou
Sitat av tormaroe Vis innlegg
Dette er bare direkte feil!
Vis hele sitatet...
Og begrunnelsen er?

Sitat av tormaroe Vis innlegg
Om noen av dere er så heldige å ha biletter til NDC i år vil dere f.eks. kunne se en presentasjon av hvordan man utvikler mobile apps i C# som kjører på Windows Phone 7, Android og iPhone - takket være Silverlight, MonoDroid og MonoTouch. Cross-plattform .net er en realitet, og folk gjør allerede big business på dette.
Vis hele sitatet...
Men det har ikke noe med språkene å gjøre, det du refererer til er APIene, å kode for iPhone i C# er allerede litt eksotisk, da Apple allerede har et tilsvarende språk; objc.

Sitat av tormaroe Vis innlegg
Innrømmer selvsagt at hovedtyngden av C#-kode kjører på Windows, og sannsynligvis alltid kommer til å gjøre det, men hovedtyngden av Python-kode kjører vel også på Linux, og kommer sikkert til å gjøre det i overskuelig fremtid også?!
Vis hele sitatet...
Det har ikke noe med C# som språk å gjøre, men at APIene er for Windows. Python kjører fint på Mac og Windows også.

Python og interface builder er go'venner og det går fint å paste fra MySQL i f eks Linux rett inn i GUI på Windows ved hjelp av python.
Sist endret av fxxked; 1. juni 2011 kl. 10:00.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av fxxked Vis innlegg
Og begrunnelsen er?
Vis hele sitatet...
Han gir begrunnelse i posten. Eg er ueinig i at det i stor grad er kryssplatform, men han argumenterer for det i det minste. I motsetning til deg.
Sitat av fxxked Vis innlegg

Det har ikke noe med C# som språk å gjøre, men at APIene er for Windows. Python kjører fint på Mac og Windows også.

Python og interface builder er go'venner og det går fint å paste fra MySQL i f eks Linux rett inn i GUI på Windows ved hjelp av python.
Vis hele sitatet...
Og det var også poenget til posten du siterte. Det er i prinsippet kryssplattformspråk, men i praksis dominerer dei to språka på sine respektive platformer, delvis av konvensjon.
fxxked, jeg må bare referere til slashdot's svar. Skjønner ikke helt argumentasjonen din..

Du sa at "lærer man seg C# så sitter man fast på én plattform", og det gjør man altså ikke. Men missforstå meg rett, jeg er ingen motstander av å lære seg andre språk - noe mine utsagn i denne og andre tråder underbygger.
Sist endret av tormaroe; 1. juni 2011 kl. 12:59.
Det har ikke så mye å si hvilket språk man lærer først. Programmering handler stort sett om å lære seg å tenke på en spesiell måte, og å lære et nytt språk er lett når du kan tankegangen.

C# er lett å lære og veldig enkelt å komme i gang med, pluss at det har mange konsepter som kan komme godt med hvis man f.eks skal lære seg C++ senere. C# har delegates, anonyme funksjoner, minnepekere og minnereferanser blant annet. C# har egentlig det meste som C++ har, men er mye lettere å komme i gang med, og man slipper å bruke 90% av tiden på å prøve forstå hvorfor ting ikke kjører. Java er også et godt valg, men C# er mer moderne og mer elegant imho.

Hvis man kjører windows fra før synes jeg C# er et godt valg, og det tar uansett lang tid før man produserer noe av verdi, så like greit å starte i det små Gøy for den som lærer å klare å lage noe mer enn "Hello World!" og...
Sitat av tormaroe Vis innlegg
Du sa at "lærer man seg C# så sitter man fast på én plattform", og det gjør man altså ikke. Men missforstå meg rett, jeg er ingen motstander av å lære seg andre språk - noe mine utsagn i denne og andre tråder underbygger.
Vis hele sitatet...
Jeg vil nå si at C# og Obj-C er i den sjangeren som påpekes; og "verdige" motpoler, med sine respektive høyplatformspesifikke .net og Cocoa trylle-formel-verk.

Python er ikke Mac eller Linux spesifikke slik jeg kjenner det, de gangene der er dependencies så refereres der til libc, og andre c APIer.

Sitat av phish Vis innlegg
Hvis man kjører windows fra før synes jeg C# er et godt valg, og det tar uansett lang tid før man produserer noe av verdi, så like greit å starte i det små Gøy for den som lærer å klare å lage noe mer enn "Hello World!" og...
Vis hele sitatet...
Har du lest førsteposten? Han kjører Linux og Windows 7 og ønsker å lære seg c++, jeg tror kanskje ANSI C ville gitt ham mer av hva han ønsker og med forståelsen perl, burde han egentlig kun få litt opplæring i casting, prototyping og make

Formålet med C og C++ er som kjent portable assembly.
Sist endret av fxxked; 1. juni 2011 kl. 19:20.
Sitat av fxxked Vis innlegg
Jeg vil nå si at C# og Obj-C er i den sjangeren som påpekes; og "verdige" motpoler, med sine respektive høyplatformspesifikke .net og Cocoa trylle-formel-verk.

Python er ikke Mac eller Linux spesifikke slik jeg kjenner det
Vis hele sitatet...
Vi er ikke uenige her forsåvidt, men Python såvel som Ruby står like fullt mye sterkere på Linux-plattformen enn andre steder. Så selv om det er en prinsipiell forskjell så er det i praksis ikke det, spesielt ettersom .net også som sagt kjører andre steder.

Men dette blir vel litt flisespikkeri nå. Skal gi meg!

Sitat av fxxked Vis innlegg
Har du lest førsteposten? Han kjører Linux og Windows 7 og ønsker å lære seg c++, jeg tror kanskje ANSI C ville gitt ham mer av hva han ønsker og med forståelsen perl, burde han egentlig kun få litt opplæring i casting, prototyping og make
Vis hele sitatet...
Min innvending var at du i din første kommentar anbefale ham å se på Python i stedet. Hvis jeg hadde fått en krone hver gang noen anbefaler Python her på forumet....
Jeg syns python er det mest omgjengelige språket, kanskje mye fordi det er selvdokumenterende, men jeg jobber stort sett på Mac og Linux, og på de 2 platformene merker jeg knapt forskjell, det er noen ganger apple har forkrøpla noen funksjoner, men det er ikke ofte. Windows åpner jeg 2-3 ganger i året, og det kun fordi noen kommer til meg med spesifikke problemer de ikke klarer å løse selv. Så jeg er litt på gyngende grunn når jeg uttaler meg om Windows, men må si at python funker sømløst til det jeg har brukt det til i Windows, å skrive inn data fra tabell i Windows GUI, bl a mamut, fordi importrutinene dems ikke tillater import av timelister.
Sist endret av fxxked; 1. juni 2011 kl. 22:55.
Det er andre gang du sier Python er selvdokumenterende. Hva legger du i det? På hvilken måte er Python mer selvdokumenterende enn andre språk? (Jeg vet hva selvdokumenterende kode er, et prinsipp jeg er veldig opptatt av, men dette er første gang jeg har hørt om at et språk er selvdokumenterende (med unntak av litterær programmering, ref LeX)).
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Det der, det var vel ikke akkurat et argument for hvordan språket Python er selvdokumenterende?
Sist endret av m0b; 1. juni 2011 kl. 23:15.
Har faktisk jobbet litt med Python de siste ukene. Kan ikke se at det interaktive shellet gir meg noe mer enn det jeg får med Ruby shell eller Clojure REPL eller Erlang VM. Men nå vet jeg i alle fall hva du snakket om, trodde du mente syntaksen...

Legger til at jeg er en absolutt nybegynner i Python, og selvsagt ikke har oppdaget alt ennå!
Sist endret av tormaroe; 1. juni 2011 kl. 23:14.
Den selvdokumenterende biten i python refererer vel til at du kan slenge inn ting i triple quotes under funksjon/klasse-deklarasjon som kommer opp hvis du kaller help på funksjonen eller kjører pydoc. Det er vel ikke ekstremt spesielt - de fleste språk har noe lignende enten innebygd eller f.eks. via doxygen, men det er en kjekk feature når man jobber med et IDE, som så kan få opp hints mens du skriver.
Sist endret av ivioynar; 2. juni 2011 kl. 09:14.
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
På sett og vis vil jo vel python også være mindre "selvdokumenterende" da det er "dynamically-typed" og har ingen mulighet for å kunne gi "type hint" i definisjonen. Dette medfører at du må skrive en "doc-string" for at koden skal bli selvforklarende.
Dette har jo både fordeler og ulemper, og det er selvfølgelig god praksis å dokumentere kode. Dog vil jeg påstå at et "strictly-typed" språk er bedre å starte med.
Vil dere vite hva man normal mener når man snakker om selvdokumenterende kode kan dere ta en titt på denne beskrivelsen.
Fin lenke, det der handler om hvordan man kan gjøre kildekode dokumentert i form av at alt som kan iverksette noe har KamelskriftMedHevethode, og alt som kan gjøres noe med bruker submissiveCamel. Det øker lesbarheten i koden og var en gang en idé om hvordan man skulle få til selvdokumenterende kode, det tar oss et stykke på vei.

Med de reglene er tom Microsoft Access og FileMaker Pro selvdokumenterende.
Sist endret av fxxked; 5. juni 2011 kl. 21:17.
Gutten bruker Windows7, så er ikke C# bedre for han ?
Ikke tenk på allmektige verdens funksjoner og saker som kan kommer om 20 år. Var han ikke meget ung ?
Saken er ikke hvilket språk, for da ville jeg annbefale ASM! Men han vil lære seg og programmere om som nevnt, det er en unik måte og tenke på. Utfoske, se ting og lage ting. Er ikke da ett Windows program mye bedre enn og kjøre via DOS kommandoer ?
Dersom at han lærer seg C#, så hvor vanskelig vil det være og gå inn i C++ ? Jeg håper at gutten ikke blir fortapt når han går inn i "djevelns" verk som jeg får inntrykk at C# er.

Jeg personlig har gått for JAVA fordi at Høkskolen i Sør trønderlag har kurs om det som jeg har meldt meg på, og begynner til høsten. Jeg har ingen problemer med java selv om at jeg vet at jeg kommer til og hoppe over til C# også etterhvert samt C++ for og lære og kunne det.

Jeg er en Windowsbruker og går ikke til Linux de neste 20 årene, så C# er mitt naturlige neste skritt etter Java men det er en lang vei og gå for en amatør som meg.

Min konklusjon er simpel. Det handler og lære seg OG programere, ikke språket. Hva andre legger i det er opp til hver enkelt så jeg legger ikke mere ut min mening.
Ville muligens anbefalt denne siden: http://www.thenewboston.com/?cat=66&pOpen=tutorial
Han og de han jobber sammen med er ufattelig flinke til og forklare.
Har selv brukt den siden for å lære meg et par programmeringsspråk!

Ville muligens anbefalt denne siden: http://www.thenewboston.com/?cat=66&pOpen=tutorial
Han og de han jobber sammen med er ufattelig flinke til og forklare.
Har selv brukt den siden for å lære meg et par programmeringsspråk!
Jeg er med, er mester i java og Phyton. Trenger da å lære c++