Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 730
Hei!

Jeg prøver å hjelpe en overhodet-ikke-datakyndig bekjent med å fikse den stasjonære maskinen hans. Maskinen kjører Windows XP, men vil ikke boote i normalt modus. Det er mulig å boote i sikkermodus.

Om jeg prøver å boote normalt, får jeg en grønn skjerm rett etter Windows XP-logoen dukker opp på skjermen (altså den animasjonen med den blå linjen under XP-logoen, som signaliserer at operativsystemet lastes inn).

Skjermen gir følgende feilmelding: STOP: 0x0000007E (0x0000005, 0xF77F0756, 0xF7A2B430, 0xF7A2B12C)

Om jeg booter i sikkermodus, kan jeg sjekke hendelsesloggen. Under System-fanen er det 3 alvorlige feil (med rødt kryss):

Type: Feil
Kilde: Service Control Manager
Hendelses-ID: 7023

Tjenesten Application Management ble avbrutt med feilkode
Den angitte modulen ble ikke funnet.
----------
Type: Feil
Kilde: Service Control Manager
Hendelses-ID: 7026

Følgende oppstarts- eller systemstartsdriver(e) kan ikke lastes inn:
AmdK8
eeCtrl
Fips
---------
Type: Feil
Kilde: DCOM
Hendelses-ID: 10005

DCOM fikk feilen "Denne tjenesten kan ikke startes i Sikkermodus " ved forsøk på å starte tjenesten EventSystem med argument "" for å kunne kjøre server:
{1BE1F766-5536-11D1-B726-00C04FB926AF}
Vis hele sitatet...
  • AmdK8 ser ut til å være AMD sin prosessordriver.
  • eeCtrl er noe Symantec-greier (Norton var installert på maskinen i utgangspunktet, men jeg har avinstallert det gjennom kontrollpanelet)
  • Fips er jeg ikke helt sikker på hva er, men det er hvert fall noe fra Microsoft.
Tipper det er her, hendelseskode 7026, hovedårsaken ligger. Han er ikke helt sikker på når feilen inntraff, og hva som var gjort på forhånd, men etter hva jeg har googlet meg frem til, tipper jeg det var en Microsoft-oppdatering som har tøyset med en eller flere drivere.

Den siste DCOM-feilen går jeg ut i fra at jeg kan se bort i fra, siden det ser ut som noen begrensninger med sikkermodus?

Tror som sagt det er noe driverkluss her, men er ikke 100 % sikker; tar gjerne i mot andre forslag til feilkilder. Under enhetsbehandling er det ingen gule trekanter, heller ikke om jeg viser skjulte enheter.

Det var for øvrig installert masse drit på maskinen (det er ungene hans som vanligvis bruker den), men jeg har avinstallert det meste gjennom kontrollpanelet. Med drit mener jeg juksekodeprogrammer, 6-7 spill, et program som ga musepekeren et stilig regnbuefarget design og diverse småting.

Er litt usikker på hvordan jeg skal gå videre frem for å løse problemet, så setter stor pris på hjelp!
Sist endret av dudee; 16. juni 2010 kl. 00:36.
Google #1: Feilkode 0x0000005 ser ut til å bety at et program eller en tjeneste ikke klarer å starte som det skal (google)
Kjørt Windows Update i det siste? Oppdatert noe annet? Avinstaller alle nylige oppdateringer.

Google #2: Denne diskusjonstråden ser ut til at den tilbyr noen løsninger. Alle de samme feilkodene som deg.

Google #3: gidder ikke gjøre denne i påvente av resultater fra forrige avsnitt. Om du vil prøve selv: feilkoder er til for å googles.

Lykke til.
Trådstarter
Takker for svar! Var noen interessant løsninger der.

Det med å gi nytt navn til INTELPMM.SYS fungerer neppe, siden det er en Intel-spesifikk løsning, mens denne maskinen har AMD-prosessor.

Denne (http://support.microsoft.com/kb/940322/) hotfixen fra Microsoft så i utgangspunktet interessant ut, helt til jeg fant ut at den er beregnet for å fikse feil som oppstår som følge av at man har aktivert "Event Tracing for Windows (ETW)". Høres ikke ut som noe denne bekjente kunne funnet på å gjøre...

Artikkelen om STOP 0x0000007E som finnes i Microsoft Kundestøtte (http://support.microsoft.com/kb/330182) resonnerte jeg meg frem til at ikke hjalp meg noe, men mulig jeg tar feil.
  1. Det er nok plass på harddisken
  2. Kan ikke se hvorfor BIOSen plutselig skulle trenge en oppdatering?
  3. Jeg vet driverne er kompatible med XP, siden de har fungert før
  4. Maskinen starter i sikkermodus
  5. Kan hende dette hjelper meg, men vet jeg ikke allerede at det er AMD-driveren det i så fall er noe feil med?

Jeg har googlet feilkodene en del, men jeg har ingen erfaring med noen av problemene jeg har støtt på her, og klarer ikke se sammenhengen i de forskjellige feilmeldingene jeg får. Derfor setter jeg pris på litt hjelp og kollektiv tenking her

Stort sett uansett hva jeg googler, ser det ut til at noen foreslår å fjerne eventuelle oppdateringer som har kommet i det siste. Virker som det er mitt beste spor, så skal prøve på det i morgen. Har bare noen timer med datamaskinen i morgen formiddag, så om noen har andre forslag til ting jeg må prøve/sjekke opp blir jeg veldig glad om dere roper ut om det! Drar nemlig på en 3 ukers ferie til Spania på torsdag (), så har ikke spesielt mye tid med maskinen.

Beklager, skrev feil - og fristen for å endre innlegget er gått ut. På punkt 3 mener jeg at maskinvaren utvilsomt er kompatibel med XP; det har jo fungert før. Er meget mulig det er en driver det er noe feil med...

Oppdatering 2: Har vært hjemme og fikset maskinen hans i dag! Bare avinstallerte Windows XP SP3, så bootet maskinen. Kjørte en ganske omfattende rensing av alt mulig tøys som lå lagret på maskinen, og installerte SP3 igjen. Alt ser ut til å fungere fint nå
Sist endret av dudee; 16. juni 2010 kl. 01:22.