Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 6253
Heisann, jeg vet at det er mange SSP (iallefall, sikkert flere) studeneter i Akershus fylkeskommune som har fått utdelt HP compaq 6530b, jeg vet også at noen av elevene har fått admin rights men nå er tråden gjeldene for de som ikke har det.

- Ja, kan skaffe admin right via Hiren's BootCD ved å blanke Administrator passordet på lokal PC og legge til domene brukeren din som administrator på brukerkontoer. Dette gjorde jeg ved å ta ut harddisken og plassere den i privat PC for å boote CD'en.

Jeg aner ikke hva BIOS passordet på PC'en er men har funnet ut at BIOS batteriet er under 2,5" Harddisken på PC'en jeg har ikke turt å ta det ut er redd for å fucke opp noe i BIOS :-P

Jeg aner heller ikke default Administrator passord.

Problemet med hele tenikken jeg bruker er at med en gang jeg kobler til Skolens nettverk settet domene brukeren min til begrenset bruker igjen og de endrer passord på Administrator kontoen på lokal maskin. Så jeg må gjøre hele dritten på nytt.. Noen som aner hva jeg kan gjøre for å forhindre noe slikt? Evnt. Finne Administrator default passord...


- Håper noen gidder å dele erfaringer.
♡♥♡♥♡♥♡
lex123's Avatar
!!! Så ikke denne når jeg lagde tråd men TUSEN TAKK!
http://www.freakforum.nu/forum/showthread.php?t=138800 Det er den jeg nettop lagde.

Alle(???) I vestfold har også fått slik PC.
Noe mer info på fremgangsmåte?
Jeg kan lage en smørbrødliste på fremgangsmåte i morra Nå er det så mørkt på rommet at jeg ikke ser no :P

Sry, ble dårlig med tid idag å, men jeg lover å få det ut så fort jeg har tid til det.
Sist endret av rudde93; 13. september 2009 kl. 21:54. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Noen tredje klassinger har klart å finne biospassordet på en eller annen måte.
Jeg har ikke fått spurt dem så aner ikke hva de har gjort. Jobber selv med saken nå. Jeg har prøvde å ta ut biosbateriet og bateriet og ha det ute i 30 min.
Fungerte ikke. Fikk som sagt ikke valg om å boote fra drev.
Prøv å boote uten biosbatteriet (uten laptopbatteri og, bare strømkabel) i, da burde det ikke være passordbeskyttet. Da kan du surre med innstillinger som du vil.
Sist endret av Astron; 20. september 2009 kl. 23:00.
På min er det satt opp sånn:

Brukernavn: Administrator
Passord: cebit2001

Går på Lillehammer vgs.
♡♥♡♥♡♥♡
lex123's Avatar
Sitat av drittunge Vis innlegg
På min er det satt opp sånn:

Brukernavn: Administrator
Passord: cebit2001

Går på Lillehammer vgs.
Vis hele sitatet...
Noen fra andre steder som kan konfirmere at koden fungerer på flere PCer?

og hvor sitter egentlig BIOS batteriet?
♡♥♡♥♡♥♡
lex123's Avatar
Passordet til Administrator brukeren på Nøtterøy vgs er "http://i33.tinypic.com/2i8azyd.jpg"

Bruk det fort før læreren finner det ut
Sist endret av lex123; 27. september 2009 kl. 22:21.
Svar fra HP's egne supportforum.

If the customer does not remember what the BIOS password is then there is no way to remove it. It prompts for the password. The only thing I can tell you is to google how to hot flash(if thats even possible) or how to remove passwords. You can try to re-flash the bios with the same version as well. this *might* remove it. If the cmos trick failed then you are looking at 3rd party tools to remove it. Hp will remove it but its expensive.
Vis hele sitatet...
▼ ... noen uker senere ... ▼
Akserhus fylkeskommune (asker):
Brukernavn: administrator
Passord: http://i36.tinypic.com/nefbb9.jpg

Noen som har funnet BIOS passordet eller?
Jeg vet at Akershus fylkeskommune har et passord på 30 eller så var det 32 tegn+.
Sist endret av coldice; 18. oktober 2009 kl. 22:33. Grunn: Skrive feil.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Jeg går på VGS i Harstad og vi har fått utdelt samme maskin - med adminkonto. Tror vi kan konkludere med at det ikke er noe "default passord"
▼ ... noen uker senere ... ▼
BÅT BÅT BÅT BÅT BÅT
CakeZ's Avatar
Jeg fikk denne PCen idag.. Har tatt den under lupen og byttet CPU og RAM på den, men jeg sliter med BIOS passordet.. Noen som har knekt dette enda? Jeg lastet ned oppdateringsverktøyet fra HP, men man trengte passord der også..
▼ ... over en uke senere ... ▼
Imponert over at du fikk byttet cpu...
BÅT BÅT BÅT BÅT BÅT
CakeZ's Avatar
Grunnen til at jeg trenger bios passordet er for å kunne oppdatere bios til å støtte den nye CPUen ordentlig..
▼ ... over en uke senere ... ▼
"1. Shut down the computer. If you are unsure whether the computer is off or in Hibernation, turn the computer on, and then shut it down through the operating system.
2. Disconnect all external devices connected to the computer.
3. Disconnect the power from the computer by first unplugging the power cord from the AC outlet and then unplugging the AC adapter from the computer.
4. Remove the battery (see Battery on page 46).
5. Remove the real-time clock (RTC) battery (see RTC battery on page 54).
6. Wait approximately 5 minutes.
7. Replace the RTC battery and reassemble the computer.
8. Connect AC power to the computer. Do not reinsert any batteries at this time.
9. Turn on the computer.
All passwords and all CMOS settings have been cleared. "
litt på kanten til hva denne tråden egentlig er om, men er HP 6530b noe bra? er det 14.1" eller 15.6" dere har?
dama skal ha en ny pc, og denne ser ikke så ille ut.
BÅT BÅT BÅT BÅT BÅT
CakeZ's Avatar
Har testet dette, men bios passordet står enda.. 14 tommer jeg har hvertfall..
Sitat av Berion Vis innlegg
"1. Shut down the computer. If you are unsure whether the computer is off or in Hibernation, turn the computer on, and then shut it down through the operating system.
2. Disconnect all external devices connected to the computer.
3. Disconnect the power from the computer by first unplugging the power cord from the AC outlet and then unplugging the AC adapter from the computer.
4. Remove the battery (see Battery on page 46).
5. Remove the real-time clock (RTC) battery (see RTC battery on page 54).
6. Wait approximately 5 minutes.
7. Replace the RTC battery and reassemble the computer.
8. Connect AC power to the computer. Do not reinsert any batteries at this time.
9. Turn on the computer.
All passwords and all CMOS settings have been cleared. "
Vis hele sitatet...
Virker det?
BÅT BÅT BÅT BÅT BÅT
CakeZ's Avatar
Nope... Funker å boote xp og legge in Se7en og dual boote hvertfall..
Må sannsynligvis vente litt lenger, for det BURDE virke.
BÅT BÅT BÅT BÅT BÅT
CakeZ's Avatar
Ventet i nesten en time, men det funket ikke.. Sto at bios var resatt, men passordet sto der enda. Sies at passordet lagres på en chip på hovedkortet som må kortsluttes for å kunne bli resatt..
viss du logger på pcen lokalt og så logger på det trådløse med brukernavnet og resten av informasjon du har fra skolen, enkelt og greit.

Angående bios må man "jumpe" biosen, for det tar laaaang tid før den nullstiller seg, selv uten bios batteriet. For å jumpe den står det noen guider på internett, men det skal være muligheten til å sette på en jumper på en "kontakt" rett ved batteriet.. Er ikke helt sikker da jeg ikke har giddi å skrudd den fra hverandre siden jeg har gjort alt som skal til med noen programmer og mye styr. Men det var så mye at jeg ikke klarer å forklare det

Kan prøve å forklare hvordan jeg gjorde det siden
Sist endret av Lunar; 26. november 2009 kl. 18:55.
Selv går jeg på sørumsand vgs, der har alle elever full tilgang til alt på pc'en (admin).
MEN.. Biosen er ikke åpen.
Er litt avhengig av å kunne bruke bios til å sette den til å boote cd'er, da jeg må innstallere Windows 7 på en ny partisjon. (kan gjøre dette fra XP, men et eller annet bugger seg med aktivering osv når jeg gjør det slik)
Da var Windows 7 installert på skole-pcen med admin rettigheter + domene
BÅT BÅT BÅT BÅT BÅT
CakeZ's Avatar
Hvordan legger du inn domene? Windows 7 har ikke det alternativet når man skal logge på WPA Enterprise...
▼ ... over en måned senere ... ▼
Jeg har fått taki BIOS passordet for en kommune, PM meg for BIOS passordet og hvilken kommune det gjelder.
Kan hende det virker der du bor
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av coldice Vis innlegg
Da var Windows 7 installert på skole-pcen med admin rettigheter + domene
Vis hele sitatet...
Jeg har admin rettigheter, men er ikke det jeg trenger, jeg trenger å kunne boote fra cd, eller kunne installere nytt operativsystem på nytt siden pcen er helt på trynet og kræsjer med en gang.

Er det noen som har klart å få åpnet biosen i det hele tatt? pm meg da!

eller send mail for å være enda snillere : eddy1337 hotmail com

Sitat av eddy1337 Vis innlegg
Jeg har admin rettigheter, men er ikke det jeg trenger, jeg trenger å kunne boote fra cd, eller kunne installere nytt operativsystem på nytt siden pcen er helt på trynet og kræsjer med en gang.

Er det noen som har klart å få åpnet biosen i det hele tatt? pm meg da!

eller send mail for å være enda snillere : eddy1337 hotmail com
Vis hele sitatet...
Og noe annet som har skjedd er at når jeg er i cmd/command så fungerer ikke kommandoer, ikke ipconfig en gang. Hva kan grunnen til dette være?

Har noen forslag? Men en annen idè jeg har for å cracke bios passordet:
Det er å koble fra hardisken, da blir jo pcen nødt til å boote fra cd og viss man da booter med et bios cracker program burde det jo gå.

Men jeg har ikke noen anelse om hvem program som fungerer på biosen på disse pcene.
▼ ... over et år senere ... ▼
Sitat av Berion Vis innlegg
"1. Shut down the computer. If you are unsure whether the computer is off or in Hibernation, turn the computer on, and then shut it down through the operating system.
2. Disconnect all external devices connected to the computer.
3. Disconnect the power from the computer by first unplugging the power cord from the AC outlet and then unplugging the AC adapter from the computer.
4. Remove the battery (see Battery on page 46).
5. Remove the real-time clock (RTC) battery (see RTC battery on page 54).
6. Wait approximately 5 minutes.
7. Replace the RTC battery and reassemble the computer.
8. Connect AC power to the computer. Do not reinsert any batteries at this time.
9. Turn on the computer.
All passwords and all CMOS settings have been cleared. "
Vis hele sitatet...
Sorry mac, biospassordet er lagret et sted i maskinen som ikke trenger strøm for å holde seg. Å nekte maskinen strøm funker altså ikke med disse maskinene

Det var heller få jumpere eller knapper etter hva jeg så når jeg tok en titt inni maskinen
Sitat av hawken07 Vis innlegg
Sorry mac, biospassordet er lagret et sted i maskinen som ikke trenger strøm for å holde seg. Å nekte maskinen strøm funker altså ikke med disse maskinene

Det var heller få jumpere eller knapper etter hva jeg så når jeg tok en titt inni maskinen
Vis hele sitatet...
Kanskje de har sniki inn en kondensator et sted som tar vare på den bittelillestrømmen den trenger for å lagre dette. Har dere prøvd å la den stå noen dager?

Og når vi først er inne på disse pcene, hvordan får man låst de opp når man har sluttet på skolen. Fikk en i 2009 da de nettopp startet å gi de ut, den er fortsatt bios passord på, dette har dog ikke hindret meg i å innstallere andre operativsystem via flashdisk..

Er det kanskje noen som har de gamle bios passordene fra 2009/2010 i asker/bærum/akershus?
BÅT BÅT BÅT BÅT BÅT
CakeZ's Avatar
Jeg har sjekket dette grundig. Passordet er lagret i en egen chip på hovedkortet. Jeg har testet å resette dette, men da er det flere ting som går tapt. Hvis dere holder til i Akershus Fylkeskommune så har jeg et passord dere kan prøve. PM hvis det er interessant.

EDIT: Skal du installere et annet OS så er det bare å nappe ut HDD og deretter kjøre installasjonsmedia fra CD for deretter å koble til HDD før HDD sjekk.
Sist endret av CakeZ; 6. november 2011 kl. 13:46.