Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  48 4545
Før i tiden var det jenter på husmorskole og gutter skulle lære å bli menn..

Jeg skulle gjerne sett dette i undervisning på grunnskolen:

Matematikk:
- Personlig økonomi
- Banklån: serie, annuitet, avdragsfri periode osv
- Skattesystemet
- Rentefradrag

Kunst og håndtverk:
Hvor mange jenter kan legge opp bukser? Hvor mange jenter kan sy på knapper til skjorten?
Hvor mange gutter kan gode maleteknikker, pusse opp gamle møbler?

Edit:
Grunnen til at jeg lager denne tråden er at det alltid dukker opp slike håpløse artikler i nettavisene våre:
http://www.nettavisen.no/okonomi/pri...cle2939524.ece
Skal ikke vi kunne dette? (en god del håpløse "triks" i artikkelen, vi bør vite bedre fra før av).
Sist endret av Matthiesen; 6. juli 2010 kl. 12:51.
19.........bokstaver
bavarai's Avatar
Vi lærte faktisk en del av dette på VG1! Ganske grundig også!

Men maleteknikker og slikt har jeg lært av pappa som er tidligere maler!

Er enig i det du sier!
Sitat av Matthiesen Vis innlegg
Matematikk:
- Personlig økonomi
- Banklån: serie, annuitet, avdragsfri periode osv
- Skattesystemet
- Rentefradrag
Vis hele sitatet...
Dette læres i økonomi og administrasjonsfaget på almen, og det er jo litt dumt fordi ikke alle går almen.

Sitat av Matthiesen Vis innlegg
Kunst og håndtverk:
Hvor mange jenter kan legge opp bukser? Hvor mange jenter kan sy på knapper til skjorten?
Hvor mange gutter kan gode maleteknikker, pusse opp gamle møbler?
Vis hele sitatet...
Måten du fremstiller det på er veldig gammeldags. Hvorfor skal ikke gutter kunne legge opp bukser og jenter pusse opp møbler?

Lærer man ikke å sy med maskin på barneskolen lenger? det gjorde iallefall jeg for 10-15 år siden, likevel har jeg tilnærmet aldri tatt i en symaskin etter det. Det blir jo da naturlig å spørre om det er nødvendig å bruke mye ressurser på å lære barn noe som i liten grad brukes.
Må si meg helt enig! Jeg har vel lært flere slike "triks" og andre almen-ting hjemme, av mamma og pappa, enn jeg gjorde på skolen!
Sitat av Matthiesen Vis innlegg
Før i tiden var det jenter på husmorskole og gutter skulle lære å bli menn..
Vis hele sitatet...
Denne må da kun være skrevet for å provosere, eller mener du dette? edit: mener du at det skal være sånn?

Sitat av Matthiesen Vis innlegg
Jeg skulle gjerne sett dette i undervisning på grunnskolen:

Matematikk:
- Personlig økonomi
- Banklån: serie, annuitet, avdragsfri periode osv
- Skattesystemet
- Rentefradrag

Kunst og håndtverk:
Hvor mange jenter kan legge opp bukser? Hvor mange jenter kan sy på knapper til skjorten?
Hvor mange gutter kan gode maleteknikker, pusse opp gamle møbler?

Edit:
Grunnen til at jeg lager denne tråden er at det alltid dukker opp slike håpløse artikler i nettavisene våre:
http://www.nettavisen.no/okonomi/pri...cle2939524.ece
Skal ikke vi kunne dette? (en god del håpløse "triks" i artikkelen, vi bør vite bedre fra før av).
Vis hele sitatet...
Der jeg gikk på ungdomsskole, så lærte vi "å sette bo" et omfattende prosjekt som lærte oss masse om hvordan man setter opp budsjetter for en husholdning og regner ut skatter i forhold til hvor mye man har i lån osv. Jeg trodde dette var standard for alle ungdomsskoler, tar jeg feil?

Hvorfor skal ikke gutter lære å legge opp bukser i håndverkstimene? Du trenger uansett strengt talt ikke å lære på skolen hvordan man legger opp en bukse, det er rimelig enkelt. Og god maleteknikk lærte jeg når vi hadde diverse prosjekter med å lage krakker o.l., alle lærer da å male? Savner du teori om slike enkle ting?
Sist endret av Xasma; 6. juli 2010 kl. 13:20.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Matthiesen Vis innlegg
Før i tiden var det jenter på husmorskole og gutter skulle lære å bli menn..

Jeg skulle gjerne sett dette i undervisning på grunnskolen:

Matematikk:
- Personlig økonomi
- Banklån: serie, annuitet, avdragsfri periode osv
- Skattesystemet
- Rentefradrag

Kunst og håndtverk:
Hvor mange jenter kan legge opp bukser? Hvor mange jenter kan sy på knapper til skjorten?
Hvor mange gutter kan gode maleteknikker, pusse opp gamle møbler?

Edit:
Grunnen til at jeg lager denne tråden er at det alltid dukker opp slike håpløse artikler i nettavisene våre:
http://www.nettavisen.no/okonomi/pri...cle2939524.ece
Skal ikke vi kunne dette? (en god del håpløse "triks" i artikkelen, vi bør vite bedre fra før av).
Vis hele sitatet...

Alt dette kan da jeg klart huske å ha hatt om på VG1 og/eller ungdomsskole? Hvis temaet er "feil ting" å lære bort i skolefag, ville jeg heller klage på de såkalte "språkfagene."
Dette er noe jeg lærte på barneskolen, og de er noe jeg vet de enda lærer fra seg på barneskolen her jeg bor (Av tinga du ramset opp) Så det er ikke helt slutt såvidt jeg vet
Sitat av Matthiesen Vis innlegg
:
Hvor mange jenter kan legge opp bukser? Hvor mange jenter kan sy på knapper til skjorten?
Hvor mange gutter kan gode maleteknikker, pusse opp gamle møbler?
Vis hele sitatet...
Vel, i disse tider får du smikk på pungen om du hinter til at det er forskjell mellom gutter og jenter.

Ellers enig. Det faget fra u.skolen jeg har fått mest bruk for i livet er heimkunnskap. Lærte mye nyttig der jeg fikk bruk for når jeg flyttet ut for første gang.
Sitat av Matthiesen Vis innlegg
Før i tiden var det jenter på husmorskole og gutter skulle lære å bli menn..

Jeg skulle gjerne sett dette i undervisning på grunnskolen:

Matematikk:
- Personlig økonomi
- Banklån: serie, annuitet, avdragsfri periode osv
- Skattesystemet
- Rentefradrag

Kunst og håndtverk:
Hvor mange jenter kan legge opp bukser? Hvor mange jenter kan sy på knapper til skjorten?
Hvor mange gutter kan gode maleteknikker, pusse opp gamle møbler?
Vis hele sitatet...
Økonomi, lån, renter og skattesystem hadde vi faktisk en god del om på Vg1 TIP, og har hatt noe av det oppigjennom årene på både barne og ungdomskole.
Når det kommer til kunst og håndtverken så hadde det nok vært nyttig med det du sier, nyttigere enn keramikk o.l som ingen hadde interresse for.
Sitat av exuz Vis innlegg
Måten du fremstiller det på er veldig gammeldags. Hvorfor skal ikke gutter kunne legge opp bukser og jenter pusse opp møbler?

Lærer man ikke å sy med maskin på barneskolen lenger? det gjorde iallefall jeg for 10-15 år siden, likevel har jeg tilnærmet aldri tatt i en symaskin etter det. Det blir jo da naturlig å spørre om det er nødvendig å bruke mye ressurser på å lære barn noe som i liten grad brukes.
Vis hele sitatet...
Fordi maling og pussing er hardere arbeid. Da er det bedre at menn tar seg av det mens kvinnen legger opp buksene i huset imens
Sitat av xLAx Vis innlegg
Fordi maling og pussing er hardere arbeid. Da er det bedre at menn tar seg av det mens kvinnen legger opp buksene i huset imens
Vis hele sitatet...
Om du synes maling og pussing er hardt arbeid for en "mann" så har du sittet for mye foran skjermer!
Likestilling piss meg i øret. Hvorfor blir alle gutter automatisk vernepliktige mens jenter kan bare loke rundt og velge om de vil bli trent opp til å krige.

Skal alt være likestillt så krever jeg PLIKTIG HUSMORSKOLE for jenter.
Sitat av x3m187 Vis innlegg
Likestilling piss meg i øret. Hvorfor blir alle gutter automatisk vernepliktige mens jenter kan bare loke rundt og velge om de vil bli trent opp til å krige.

Skal alt være likestillt så krever jeg PLIKTIG HUSMORSKOLE for jenter.
Vis hele sitatet...
Er det ikke nå sånn at jenter er vernepliktige på lik linje med guttene?
Minst jeg leste det ble vedatt for ikke så alt for lenge siden. Skulle tre i kraft i løpet av 2010.
Uansett hvor mye man vrir og vender på det, så vet nok alle her at det er Mannen i huset som bygger bod i hagen mens Kvinnen legger opp en bukse (hvis det var tilfellet at begge disse to tingene skulle bli gjort). Jeg har enda tilgode og se en husholdning der mannen sitter og syr klær mens konen er ute og mekker på bilen...
Sitat av Xasma Vis innlegg
Om du synes maling og pussing er hardt arbeid for en "mann" så har du sittet for mye foran skjermer!
Vis hele sitatet...
Spørs jo såklart om det er snakk om flere timer med konstant pussing eller maling, eller kun små objekter.
Sitat av Kirie Vis innlegg
Er det ikke nå sånn at jenter er vernepliktige på lik linje med guttene?
Minst jeg leste det ble vedatt for ikke så alt for lenge siden. Skulle tre i kraft i løpet av 2010.
Vis hele sitatet...
Jo, men i samme slengen delte de opp sesjonen i del 1 og del 2. Og i del 1 gir man helseinformasjon og om man har lyst til å være med i militæret, og evt. hvor. Ekstremt få av jentene blir kalt inn sesjon del 2 fordi de krysset av på at de ikke hadde lyst. En del gutter slipper unna også, men det er en mye større andel jenter som slipper unna ved å krysse av på at de ikke vil.
Sitat av Kirie Vis innlegg
Er det ikke nå sånn at jenter er vernepliktige på lik linje med guttene?
Minst jeg leste det ble vedatt for ikke så alt for lenge siden. Skulle tre i kraft i løpet av 2010.
Vis hele sitatet...
Pliktig sesjon, men valgfri verneplikt!
jamen yolo da.
luni's Avatar
Hva er poenget med den tråden her? Har du virkelig venner som ikke klarer å sy i en knapp eller male, Matthiesen?
Sitat av luni Vis innlegg
Hva er poenget med den tråden her? Har du virkelig venner som ikke klarer å sy i en knapp eller male, Matthiesen?
Vis hele sitatet...
Alle kan putte maling på objekter eller tre en nål med trå.
Men spørsmålet er kvaliteten på det de gjør.
Sist endret av xLAx; 6. juli 2010 kl. 13:45.
har lært, og lært grundig, alle de matte eksemplene du nevner. Det går nok under p matten(praktisk). Sier seg jo selv at T(teoretisk) blir mer.. teori?

Kunst og Håndtverk derimot.. Helt feil prioriteringer i det fagen, fra begynnelse til slutt..
Sitat av EpicSnusBox Vis innlegg
har lært, og lært grundig, alle de matte eksemplene du nevner. Det går nok under p matten(praktisk). Sier seg jo selv at T(teoretisk) blir mer.. teori?

Kunst og Håndtverk derimot.. Helt feil prioriteringer i det fagen, fra begynnelse til slutt..
Vis hele sitatet...
Ikke alt er studiespesialiserende fag...
Sitat av EpicSnusBox Vis innlegg
har lært, og lært grundig, alle de matte eksemplene du nevner. Det går nok under p matten(praktisk). Sier seg jo selv at T(teoretisk) blir mer.. teori?

Kunst og Håndtverk derimot.. Helt feil prioriteringer i det fagen, fra begynnelse til slutt..
Vis hele sitatet...
Som TS nevner, så vil ha se mer av dette i grunnskolen. Vil tro han sikter mer mot barneskolen/ungdomsskolen
Mye av dette hadde vi på grunnskolen/ungdomskolen.
Vi har da i alle år hatt kunst og håndverk på grunnskolen. Her var vi gjennom alt fra snekring til sying.

Når det gjelder mattematikken så hadde vi også et omgående prosjekt en eller annen gang på ungdomskolen hvor vi skulle vær en "familie" og regne ut utgifter, osv. Tror dette er standard for alle ungdomskoler.

På vidergående så valgte jeg teoretisk mattematikk (og etterpå realfagsmatte), så det var lite praktisk matte. Derimot var det en egen mattegruppe som het "praktisk matte" og de hadde mye praktisk matte. Andre året med valgfag kan du også velge økonomisk matte.
inhabil
Matthiesen's Avatar
Trådstarter
Kjønnsforskjellene satt jeg bare inn fordi det er helst jenter som vil ha glede av å kunne legge opp bukser, sy om gardiner osv, og gutter vil ha mer glede av å være i stand til å pusse opp en hybel. Vi lever i en tid der alt skal "outsources" til "de som kan det", mens vi selv går på jobb for å tjene penger til å ha råd til alle disse tjenestene. Fjorland/Toro/Stabburet lager maten vår, vaktmestere og håndtverkere leies inn til å bygge en mur; eller male en vegg, vi forstår oss ikke på hva banken snakker om, og vi kjører oss i kredittgjeld som aldri før.

Denne debatten handler ikke om forskjeller på gutter og jenter.

Ser at mange av dere sier:
Dette har vi hatt prosjekt om, og dette har vi hatt der og der. Jeg tar sikkert feil på noen områder, men i de store linjene - så er det mange som faller av og lærer aldri dette. Økonomifaget er tatt ut av VGS, forresten.

De som er over snittet oppegående plukker opp det meste gjennom et prosjekt, men om vi skal lære det norske folk disse tingene, så er det ikke nok med bisetninger.

Edit: På barneskolen lærte jeg å sy noen puter, og brodere noe på de, samt pusse ned et pizzabrett og bygge et middelmådig fuglebrett.

På ungdomsskolen lærte jeg å lage en kniv og en gipsmaske.
Sist endret av Matthiesen; 6. juli 2010 kl. 14:04.
Sitat av EpicSnusBox Vis innlegg

Kunst og Håndtverk derimot.. Helt feil prioriteringer i det fagen, fra begynnelse til slutt..
Vis hele sitatet...
Det er jeg helt enig i.

Her kommer eksempler på ting som har irritert meg kraftig helt siden ungdomsskolen:

- Hvorfor er det viktig at jeg skal kunne lage et relieff feks.?

- Hvorfor skal jeg lære meg å analysere et dikt? Helt ærlig, hvorfor i det svarteste helvete skal jeg lære meg å analysere et dikt?!

- Det å måtte skrive et dikt er helt uforståelig for meg, hva lærer man av dette?

- Hva er vitsen med å bli tvunget til å danse på skolen?

Jeg føler at det hadde blitt mer riktig om man fikk velge mer innenfor de praktiske fagene allerede på barneskolen.
Våre lærere i kunst og håndtverk var ofte sure, irritable og veldig defensive.
Det skjønner jeg godt at de var nå som jeg tenker over at de måtte hanskes med vrange og vanskelige barn år ut og år inn.

Men hva om det ble litt større frihet innenfor disse fagene innen rimelighetens grenser?
Hva om det var virkelige faglærere istedenfor mange av vikarene som ofte ble erstattet av de kyndige faglærerne?

Dessuten syns jeg at man må begynne å lære bort nyttige ting fremfor slikt veggevev som jeg listet opp ovenfor.
Men dette er ofte tidkrevende i tillegg til at det er resurskrevende.

Derfor mener jeg at man har veldig langt igjen før et mer praktisk og pensum kan bli realitet.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av Matthiesen Vis innlegg
Ser at mange av dere sier:
Dette har vi hatt prosjekt om, og dette har vi hatt der og der. Jeg tar sikkert feil på noen områder, men i de store linjene - så er det mange som faller av og lærer aldri dette. Økonomifaget er tatt ut av VGS, forresten.

De som er over snittet oppegående plukker opp det meste gjennom et prosjekt, men om vi skal lære det norske folk disse tingene, så er det ikke nok med bisetninger.
Vis hele sitatet...
Mange som faller av? Over snittet oppegående?
Fint hvis du kan forklare hvorfor du synes dette. Ja, jeg har lagt merke til at Dagbladet og Dagens Næringsliv har mange artikler som "Ikke gå i [et eller annet]fella!" og "Se hvor mye du kan spare!" om de mest åpenbare ting, men det betyr ikke nødvendigvis annet enn at det er agurksesong. At folk betaler en polakk fem tusen for å male huset sitt betyr heller ikke at de ikke kan, hvis de vil. Hvorfor mener du folk er så uvitende?
Med brostein i hånden
Johnny B's Avatar
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Det er jeg helt enig i.

Her kommer eksempler på ting som har irritert meg kraftig helt siden ungdomsskolen:

- Hvorfor er det viktig at jeg skal kunne lage et relieff feks.?

- Hvorfor skal jeg lære meg å analysere et dikt? Helt ærlig, hvorfor i det svarteste helvete skal jeg lære meg å analysere et dikt?!

- Det å måtte skrive et dikt er helt uforståelig for meg, hva lærer man av dette?

- Hva er vitsen med å bli tvunget til å danse på skolen?
Vis hele sitatet...
- Det hjelper til å utvikle dine kreative egenskaper?

- Det hjelper deg på veien til å lettere kunne forstå, og drøfte tekster. Om du ser på dette som noe tull får være opp til deg, men selv ser jeg på det å lettere kunne forstå en tekst som en god egenskap.

- Samme som over, samt det at noen elever faktisk liker å skrive dikt. Bare fordi du ikke liker det, så betyr det ikke at ingen skal få gleden av å lære å skrive innenfor denne sjangeren.

- Enig i at dans kanskje ikke er det mest spennende å bruke tiden din på, men det er en idrettsgren på lik linje som fotball, basketball etc. Og mange elever liker å danse både på fritiden, og på den utrolige lille delen man har det på skolen.

Forøvrig står det i samspill med det trådstarter nevner. Per i dag er det svært få menn som klarer å holde takten på dansegulvet uten å drite seg ut. Noe jeg ville tro var et krav før i tiden.
Sitat av Johnny B Vis innlegg
- Det hjelper til å utvikle dine kreative egenskaper?
Vis hele sitatet...
Man trenger ikke være spesielt kreativ for å klaske sammen noe man egentlig ikke ønsker å lage.
Dersom man er motivert er det annerledes.

Sitat av Johnny B Vis innlegg

- Det hjelper deg på veien til å lettere kunne forstå, og drøfte tekster. Om du ser på dette som noe tull får være opp til deg, men selv ser jeg på det å lettere kunne forstå en tekst som en god egenskap.
Vis hele sitatet...
Da kan man heller slenge opp en tekst av Ibsen feks.
Noe som også har blitt gjort.
Å analysere dikt som kan fremstå som subjektivt på alle måter ser jeg ikke vitsen i.

Sitat av Johnny B Vis innlegg

- Samme som over, samt det at noen elever faktisk liker å skrive dikt. Bare fordi du ikke liker det, så betyr det ikke at ingen skal få gleden av å lære å skrive innenfor denne sjangeren.
Vis hele sitatet...
Det er nettopp dette jeg har lagt ved noen kommentarer på i posten ovenfor.
For motiverte elever er dette sikkert helt greit, men å tvinge noen til å skrive et dikt ser jeg ikke på som spesielt fruktbart.

Sitat av Johnny B Vis innlegg

- Enig i at dans kanskje ikke er det mest spennende å bruke tiden din på, men det er en idrettsgren på lik linje som fotball, basketball etc. Og mange elever liker å danse både på fritiden, og på den utrolige lille delen man har det på skolen.

Forøvrig står det i samspill med det trådstarter nevner. Per i dag er det svært få menn som klarer å holde takten på dansegulvet uten å drite seg ut. Noe jeg ville tro var et krav før i tiden.
Vis hele sitatet...
Igjen, her burde man kunne foreta grupperinger som samler de som VIL danse slik at disse kan utvikle seg videre mens de andre velger noe annet de trives med.

Din siste kommentar var relativt snedig og jeg er enig i det du sier, men de som ikke ønsket å danse på skolen vil neppe danse senere i livet heller så jeg mener ikke at dette er noe stort tap.
Sist endret av Knask; 6. juli 2010 kl. 15:27.
inhabil
Matthiesen's Avatar
Trådstarter
Sitat av luni Vis innlegg
Mange som faller av? Over snittet oppegående?
Fint hvis du kan forklare hvorfor du synes dette. Ja, jeg har lagt merke til at Dagbladet og Dagens Næringsliv har mange artikler som "Ikke gå i [et eller annet]fella!" og "Se hvor mye du kan spare!" om de mest åpenbare ting, men det betyr ikke nødvendigvis annet enn at det er agurksesong. At folk betaler en polakk fem tusen for å male huset sitt betyr heller ikke at de ikke kan, hvis de vil. Hvorfor mener du folk er så uvitende?
Vis hele sitatet...
Kanskje folk er bedre i disse tingene enn det jeg tenker.

Det oppstår kanskje ikke så store problemer som jeg tror, men jeg tenkte spesielt på det med maling og oppussing da jeg selv stod og gjorde det forrige uke. "Dette er det vi skulle lært på skolen, jeg har nok av Pizzabrett". Videre har jeg voldtatt skjortene mine da jeg forsøkte å sy på noen knapper for noen måneder siden. Det er grunnen til at jeg kom med disse eksemplene.

Mange jeg kjenner har kredittproblemer; jeg er ikke den første som sier at dette er et problem, og folk vet for lite om det.
Jeg ser nå at jeg var litt for kjapp med å poste der ja, engarsjement og dårlig tid går ikke så bra sammen på forum!
Med brostein i hånden
Johnny B's Avatar
Sitat av NitroFis Vis innlegg

Igjen, her burde man kunne foreta grupperinger som samler de som VIL danse slik at disse kan utvikle seg videre mens de andre velger noe annet de trives med.

Din siste kommentar var relativt snedig og jeg er enig i det du sier, men de som ikke ønsket å danse på skolen vil neppe danse senere i livet heller så jeg mener ikke at dette er noe stort tap.
Vis hele sitatet...
Og om man skulle tatt hensyn til hva alle liker og ikke liker, for å så gruppere sammen de med like interesser, så ville man kommet til en løsning hvor man måtte hatt fire ganger så mange lærere per klasse. Noe som ikke ville fungert.
edit: tenkte ikke helt gjennom den der. Man trenger ikke fire ganger så mange lærere, men å gruppere alle etter sine interesser ville ikke fungert i lengden uansett. La oss si halve klassen vil spille fotball, mens resten vil danse og spille volleyball. Men du har bare èn gym sal. Samtidig som du skal ha gym sammen med en annen klasse. Ville det gått bra tror du?

Forøvrig er jeg enig i mye av det andre du har skrevet i svaret ditt, og det er nok mye som kunne blitt forandret i skolesystemet.
Sist endret av Johnny B; 6. juli 2010 kl. 17:02.
Sitat av Matthiesen Vis innlegg
Før i tiden var det jenter på husmorskole og gutter skulle lære å bli menn..

Jeg skulle gjerne sett dette i undervisning på grunnskolen:

Matematikk:
- Personlig økonomi
- Banklån: serie, annuitet, avdragsfri periode osv
- Skattesystemet
- Rentefradrag

Kunst og håndtverk:
Hvor mange jenter kan legge opp bukser? Hvor mange jenter kan sy på knapper til skjorten?
Hvor mange gutter kan gode maleteknikker, pusse opp gamle møbler?

Edit:
Grunnen til at jeg lager denne tråden er at det alltid dukker opp slike håpløse artikler i nettavisene våre:
http://www.nettavisen.no/okonomi/pri...cle2939524.ece
Skal ikke vi kunne dette? (en god del håpløse "triks" i artikkelen, vi bør vite bedre fra før av).
Vis hele sitatet...
Lærte dette i 9ande og 10ande klasse
HELE kunst og håndverk faget burde blitt brukt til sånne praktiske ting. Istedet tegnet vi og lagde figurer av søppel.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Egen bakgrunn: Jeg er også en av disse som aldri har fått noensomhelst undervisning i praktiske aspekter ved økonomi, og som også sitter igjen med inntrykket av K&H og Heimkunnskap som noen av de minst lærerike fagene ever. Dette er nok delvis opp til skolen/kommunen/fylket (førstnevnte), og lærerne (sistnevnte). Jeg syntes det også var dumt at gymlæreren ikke underviste i dans, men fikk to i klassen til å gjøre det, i stedet for å ha nok breddekunnskap om det selv.

Jeg synes dette er en meget interessant problemstilling, som muligens én eller annen gang vil kunne arbeide seg gjennom byråkratiet og forandre en læreplan.

Mer sannsynlig er det at man bør finne stoff om dette selv. Det økonomiske i bøker på biblioteket og informasjon fra banken, og det med snekring og annet håndverk på Internett (YouTube, TV2-fyren som forklarer hvordan man lager sandkasser og lignende).

Om man skulle innført dette i skolen, hva kunne man hivd ut? Tja, nynorsk smelter jo mer og mer sammen med bokmål (Oioioi! Hva skal Unge Høyre skilte med da?), interessen for språk går nedover og nedover fordi det store flertallet tror at de kan klare seg med den skrøpelige engelsken sin ("It are wery good to can english!"), og man ser også at kravene her har blitt redusert (min generasjon kunne velge å ha enten 3+2 år (ungdomsskole + vgs), eller 0+3 år, men når det kom til stykket? Neida: De andre trenger bare 0+2 år, fordi reglementet har blitt forandret).

Så der har vi det vel? Språkene? Kanskje ikke en så dum idé, da man ser hvor dårlig undervisningen i tredje fremmedspråk virker i Norge. Ble litt skuffet da folk som hadde hatt fransk i fem år ikke kunne bøye être i presens.

Eller kanskje gymtimene? Norske gymtimer as. "Da begynner dere å varme opp: Spring rundt og rundt i salen. Etterpå spiller vi fotball, slik at de som spiller i klubber kan være veldig egoistiske med ballen, og være skikkelige showoffs.". (Jada, man får dem i aktivitet, men dét kan man gjøre på bedre måter).

Eller IKT-timene? Haha, for en vits. "Ja, så trykker dere på "Save Ass..."" (Språkmektig lærer på barneskolen). Men hva lærer man der da? Det meste av timene blir brukt til spilling på nett. Og ellers er elevene overgjennomsnittlig kompetente i forhold til daglig praktisk bruk.

Eller vi kan ta fra heimkunnskapstimene eller K&H, hvor man alltid måtte vente en evighet på å få hjelp, og ikke var helt sikker på om man skulle jobbe alene, eller hjelpe andre, fordi læreren aldri klarte å bestemme seg.

Så hva kan vi hive ut til fordel for Praktiske ting som faktisk hjelper deg i dagliglivet fremover (PTSFHDIDF)?
- K&H
- Heimkunnskap
- IKT
- Språk
- Nynorsk
- Gym

Ja, dette er en subjektiv post. Den bygger på mine erfaringer. Men alle som har sammenlignet skole i teori og praksis, vet at det er en stor forskjell der.
Å sy på en knapp eller male en stol er trivielle oppgaver man ikke trenger å bruke tid på å lære i ordinær skole. Når det er sagt er det er mye overflødig undervisning fra før av (feks K&H som nevnt tidligere). Hva med å ha et fag hvor man lærer om "sosialisering," praktiske råd om hvordan man skal opptre osv. (spesielt aktuelt i forhold til arbeidsgiver som kan ha stor betydning). Hva med å ha seksualundervisning som faktisk tok opp hvordan du FÅR det, ikke bare hvordan du gjør det?
Jeg må si jeg er rystet, og ganske oppgitt over at dannelseselementene i den norske skolen hele tiden er under angrep. Det er da vitterlig ikke litteraturhistorie og vals sin skyld at norske ungdom ikke lenger er like motiverte for å gjøre en innsats på skolen? For hvorfor skal ungdom gidde å jobbe hardt, når det uansett er et vell av jobber der ute som krever ingen, få eller svake kvalifikasjoner for å dra inn nok gryn til å ha et standard middelklasseliv?

Problemet med det norske samfunnet, og skoleprestasjonene, skyldes i stor grad fagforeningene. Lik lønn for ulikt arbeid-mantraet har ødelagt incentivene for høygir for mange unge. Hvorfor bli sosionom eller sykepleier når du uansett tjener 200 000 mer på å vaske dassen på en oljeplattform?

Skolen skal være en dannelsesinstitusjon såvel som en utdanningsinstitusjon. Med det mener jeg at man skal få med seg noe mer enn bare at 2+2 er 4.
Lærerlønningene skulle ha gått opp, så hadde vi sluppet alle disse ukvalifiserte lærerne. For eksempel er det helt hårreisende at en person som har gått ut av høyskolen med 3,5 i norsk skal lære andre elever et fag man nesten ikke kan i det hele tatt. Statusen er tatt fullstendig bort fra læreryrket og vikarer ansettes over en lav sko. Mattelæreren vi hadde i 6. klasse hadde strøket TRE ganger i matte på høyskolen og visste knapt hvordan man ganget et stykke uten desimaler. Hvis lærerne hadde vært flinkere hadde man sluppet alt dette tullet med å lage drit som man ikke kommer til å få bruk for i det hele tatt.

Peace
Jeg ville heller ha lært gode maleteknikker og pusse opp gamle møbler enn å sy på knapper.
-Jente
Slik jeg ser det, burde alle "livs nødvendige ting", eller ting man burde vite for å kunne fungere i samfunnet, læres på barne og ungdomskole (dvs. den obligatoriske skolen). I Grunnskolen skal også alle få en liten smakebit av alle typer fag, slik at de kan utfolde seg, finne ut hva de liker og siden kunne velge yrke/utdanning. Grunnskolen burde også inneholde fag som gir gode vaner som er lønnsomt for samfunnet (slik som gym, som kan være med på å forbedre landshelsen, lære å svømme osv.). Men på VGS, som, slik jeg ser det, er noe man går på for å spesialisere seg mot et (eller flere) yrke(r), burde disse fagene falle ut (slik som gym). Da burde kun de nødvendig fagene som er nødvendig for alle, uansett yrke (dvs: Norsk, engelsk, matte, naturfag, samfunnsfag, geografi og historie) bli undervist i, mens resten burde være opp til en selv, avhengig av hva slaks yrkesretninger en er interesert i. (det er derfor bedre veiledning og informasjon er så viktig i skolen)
De unyttige fagene er, i følge meg:
Nynorsk, Gym på VGS og en bedre prioritering av Kuns og Håndtverk.
Jeg synes forøvrig at norskundervisningen er overprioritert i VGS (i alle fall på studiespesialisering, kan ikke uttale meg om alle linjer), der man kun lærer ting man overhodet ikke trenger i de fleste yrker. Desto færre obligatoriske fag, desto flere valgfag, og dermed en mer tilrettelagt og tilpasset utdanning til hver enkelt.
Sitat av Matthiesen Vis innlegg
Ser at mange av dere sier:
Dette har vi hatt prosjekt om, og dette har vi hatt der og der. Jeg tar sikkert feil på noen områder, men i de store linjene - så er det mange som faller av og lærer aldri dette. Økonomifaget er tatt ut av VGS, forresten.

De som er over snittet oppegående plukker opp det meste gjennom et prosjekt, men om vi skal lære det norske folk disse tingene, så er det ikke nok med bisetninger.
Vis hele sitatet...
Hvis jeg har forstått poenget med tråden din rett, så er jeg ganske enig. Det er mange problemer som rammer de som ikke tar høyere utdanning og/eller ikke har interesse av å følge med i verden.

Svindyre forbrukslån er et prakteksempel, det rammer i stor grad de uten tilstrekkelige mattekunnskaper. Fedme og feilernæring rammer også en del i visse sjikter. Synes godt vi kan identifisere en hel del slike problemer, og bruke skolen til å veie opp for dem. Det er litt morsomt at denne tråden dukket opp i dag, for jeg satt faktisk i går og prøvde å forklare en venninne at hun ikke bør ta forbrukslån for å finansiere det hun trenger når hun skal flytte hjemmefra... Sunt folkevett bør ikke være forbeholdt de høyest utdannede!
Sitat av Fyllingz Vis innlegg
Lærte dette i 9ande og 10ande klasse
Vis hele sitatet...
Er nettopp ferdig med 9'endeklasse, og det nermeste jeg har vært dette har vært "kari har lyst til å kjøpe en sykkel. Den koster 5000 kroner. Kari tjener X kr i mnd. Hvor mange mnd må kari vente for å kjøpe sykkelen?" - Dette fikk vi i 9ende klasse! ( Det var flere underoppgaver, hvor X ble endret til beløp )
Hadde jeg vært leder for dette landet ville skolesystemet blitt endret drastisk!

Gutter hadde hatt alle fag vi har i dag
Jenter hadde hatt gym og heimkunskap.

Hvorfor skal vi endre på noe som funket helt fint i mange århundrer?
Matematikk:
- Personlig økonomi
- Banklån: serie, annuitet, avdragsfri periode osv
- Skattesystemet
- Rentefradrag
Vis hele sitatet...
Lærte basicen av dette på ungdoms skolen.

Kunst og håndtverk:
Hvor mange jenter kan legge opp bukser? Hvor mange jenter kan sy på knapper til skjorten?
Hvor mange gutter kan gode maleteknikker, pusse opp gamle møbler?
Vis hele sitatet...
Lærte ingenting av det.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av Affo Vis innlegg
Hadde jeg vært leder for dette landet ville skolesystemet blitt endret drastisk!

Gutter hadde hatt alle fag vi har i dag
Jenter hadde hatt gym og heimkunskap.

Hvorfor skal vi endre på noe som funket helt fint i mange århundrer?
Vis hele sitatet...
Heldigvis er ikke du leder for dette landet.
Superlurker
merulz's Avatar
De burde i allefall innføre den økonomi-biten du nevner på grunnskolen(ungdomsskolen). Visst dem ikke allerede har gjort det da, jeg ut av grunnskolen med R94 så vet ikke hvordan det er nå.
Så slipper vi kanskje de oppslagene i VG om Jens på 21 som har vært arbeidsledig i 3år men har 4 forbrukslån på til sammen 100 000kr, og NAV vil ikke hjelpe.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Husker læreren på barneskolen tok mattetimen og gjorde den om til lære-å-bygge-papirfly-time en gang i året

Jeg er fremdeles den beste i gjengen til å bygge papirfly
Sist endret av Bombasa; 12. juli 2010 kl. 08:15.
Noe som plager meg er at man skal egentlig ikke spør læreren om hjelp i KH og M&H
For meg er det greit siden jeg hadde noen utrolig gode KH og M&H lærere på barneskolen, men jeg så at folk i klassen min (som ikke gikk på samme barneskole som meg) sliter litt med det og får trekk i karakteren når de spør

Såklart er det jo viktig at man skal være selvstendig, men det må jo gå grenser
Sitat av Matthiesen Vis innlegg
På ungdomsskolen lærte jeg å lage en kniv og en gipsmaske.
Vis hele sitatet...
La meg gjette, du lagde kun skaftet på kniven ? Eventuellt en slire i tillegg ?

Jeg personlig er nettopp ferdig med to år på bygg og annlegg. Undervisningen var en vits på skolen min. Beste eksemplet var at skolen ikke hadde noen utdannet lærer innenfor mitt håndtverk. Ikke fikk jeg heller beholde min teoribok selv om jeg så og si ikke hadde en relevant time med teori for min del.
Sist endret av St.Vitus; 14. juli 2010 kl. 01:21.