Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 1656
Er det bare meg som synes at Madeleine saken har gått altfor langt nå? http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=153714 her vurderer de faktisk å lage en konsert av typen Live 8 for å finne Madleine. Hun er en liten hvit engelsk jente som har rike foreldre fra høy middelklasse. Andre barn fra dårligere kår og andre land får ingen eller nesten ingen publisitet når de forsvinner. Kan vi kalle dette rasisme?

Har selvfølg ikke noe imot at man setter inn alle krefter for å finne ett barn som er kidnappet, men er det ikke litt drøyt når de lager en konsert bare for Madleine og ikke for alle barn som er bottført?

Fant og en artikel som kan sette saken litt i perspektiv for de som vil lese den. http://www.ipsterraviva.net/Europe/article.aspx?id=4770

Noen tanker, evt noen som kan fortelle meg hvorfor det er rettferdig at bare hennes foreldre får all den støtten og publisiteten?
tnt
Mr Robbie Williams
tnt's Avatar
Er det på samme måte rasisme når pengene fra en live8 konsert går til å for eksempel bekjempe fattigdom i afrika, istedenfor å bekjempe fattigdom i alle verdensdeler?
19.........bokstaver
bavarai's Avatar
Foreldrene gjør VELDIG VELDIG mye for og finne madeleine, hadde alle de andre familiene gjort like mye er jeg sikker på at en slik konsert ville vært for dem også. Gud jeg blir lei alt pisset.
guitarjunkie: eni med deg

Sitat av comi
Foreldrene gjør VELDIG VELDIG mye for og finne madeleine, hadde alle de andre familiene gjort like mye er jeg sikker på at en slik konsert ville vært for dem også. Gud jeg blir lei alt pisset.
Vis hele sitatet...
Tipper andre foreldre har gjort like mye bare de har hatt pengene til det...
Sitat av R|Lum
Tipper andre foreldre har gjort like mye bare de har hatt pengene til det...
Vis hele sitatet...
Nemlig.
Pluss at de er hvite da, Maddie også.
Hadde det vært ei meksikansk, portugisisk jente så hadde det ikke vært så farlig.
Men når den helvettes jenta ser ut som ho er tatt rett ut fra ei amerikansk barbie reklame.

Hadde det vært min egen dater hadde jeg oså spilt på folk sånn selvsagt.
Sist endret av torsken; 29. juni 2007 kl. 15:49.
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Du leser en artikkel om en fursvunnen 3-åring, og det første som slår deg er rasisme.

Tror du virkelig at konserten er bare for Madeleine? Etter alt oppstyret i media (som forresten skyldes dramatiske og stadige utviklinge i saken) fremstår Madeleine-saken nærmest som et symbol for barn som har forsvunnet og foreldre som gjør alt de kan for å finne dem. Tanken bak konserten er nok ikke bare å vise at man bryr seg om Madeleine, men også å vise omtanke og sympati til folk som er i lignende situasjoner.

Du spør hvorfor saken har blitt så oppblåst som den er. Som nevnt er det blant annet fordi saken har hatt en stadig utvikling med blant annet tips og heftige spekulasjoner i media. Om du gjør litt research finner du ut at politiet ved flere anledninger har hatt mistanker om hvem kidnapperen er. Når etterforskningen får en slik utvikling der media lett kan dekke saken, er det klart at historien blir mer gripende siden det faktisk er en utvikling man kan følge med på.

Hvorfor akkurat denne saken er mer aktuell enn andre er kanskje fordi det er en stereotypisk forsvinningssak. En familie på ferie i varmere strøk blir frarøvet sin datter på 3 år? Svært rørende og alle familiers skrekk når de drar på ferie til utlandet.
Sist endret av thomasf; 29. juni 2007 kl. 16:10.
Rasisme? Neeeei, plis a.
Jeg er så evig lei at folk alltid skal leite etter rasisme bare for å kunne gjøre noe ut av det.
Greit nok, det er sikkert mye jeg ikke veit om undertrykkelse og shit som det, men herregud, bare fordi Madeleine får mye oppmerksomhet så er det hele verdens media som er rasister? Give me a break!
Sist endret av gæærn; 29. juni 2007 kl. 16:28.
Trådstarter
9 0
Sitat av thomasf
Du leser en artikkel om en fursvunnen 3-åring, og det første som slår deg er rasisme.
Vis hele sitatet...
Feil. Jeg er piss lei alt det styret om at alt som gjøres mot eller til og med for minioritetspersoner er rasisme.
Her bruker jeg kun rasisme av en mangel på bedre dekkende utrykksform, og det kan kansje ha kommet litt feil ut.

Det jeg mener er at når en rik middelklasse familie mister en liten jente, blir det ummiddelbart fullt oppstyr rundt saken. Man løper rundt og samler penger, man lager plakater, man arrangerer konserter, man lager grupper på facebook osv.

Hadde det samme skjedd om det var en fattig innvandrer familie fra england eller en vanlig sigøynerfamilie fra romania som haddde mistet barnet sitt?
bank bank

Hvem der?











Iallefall ikke Maddie
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Sitat av guitarjunkie
Feil. Jeg er piss lei alt det styret om at alt som gjøres mot eller til og med for minioritetspersoner er rasisme.
Her bruker jeg kun rasisme av en mangel på bedre dekkende utrykksform, og det kan kansje ha kommet litt feil ut.

Det jeg mener er at når en rik middelklasse familie mister en liten jente, blir det ummiddelbart fullt oppstyr rundt saken. Man løper rundt og samler penger, man lager plakater, man arrangerer konserter, man lager grupper på facebook osv.

Hadde det samme skjedd om det var en fattig innvandrer familie fra england eller en vanlig sigøynerfamilie fra romania som haddde mistet barnet sitt?
Vis hele sitatet...
Ja, rasisme er ikke på langt nær uttrykket du er ute etter. "Forskjellsbehandling" kanskje?

Og du vet da ingenting om hvordan folk hadde reagert om det var en fattig familie som hadde mistet barnet sitt. Har det noe å si for pressen hvor familien hører til på den sosiale rangstigen? Hadde familien vært fattig og ikke kunne ha fulgt opp saken av den grunn hadde jo saken vært tusen ganger mer rørende IMO.

Det skjer sikkert flere tusen kidnappinger i løpet av et år, og til og med du må da skjønne at media ikke kan skrive flere sider lange reportasjer og stadig gi oppdateringer rundt hvert eneste tilfelle? De fleste kidnappingssaker er vanskelige å løse uten tips eller spor politiet kan gå ut ifra. I denne saken har de vært heldige og anskaffet begge deler. At saken har en stadig utvikling er som sagt hovedgrunnen til at den blir så hyppig dekt av media. Det har også mye å si at foreldrene er villige til å fremstå i media og snakke med pressen om situasjonen de har havnet i. At familien kommer fra et pent strøk i England er bare en bonus på saken da de har ressurser osv. til å følge opp saken.

Se for deg at en norsk familie hadde havnet i samme situasjonen. Tror du ikke at du hadde vært enda litt mer spent på å sett hva som skjedde videre? Og om du var en norsk artist, hadde du ikke da kunne ha stelt i stand en konsert på Madeleines vegne?

Og ja, hvorfor i pokker samler folk penger dersom det dreier seg om en såkalt "rik middelsklassefamilie" ?
Sist endret av thomasf; 29. juni 2007 kl. 16:47.
At saken har en stadig utvikling er som sagt hovedgrunnen til at den blir så hyppig dekt av media.
Vis hele sitatet...
tull. Små søte hvite jenter selger. Det er grunnen.

Har det noe å si for pressen hvor familien hører til på den sosiale rangstigen?
Vis hele sitatet...
ja. Hvit middelklasse selger.

At familien kommer fra et pent strøk i England er bare en bonus på saken da de har ressurser osv. til å følge opp saken.
Vis hele sitatet...
åja

Og om du var en norsk artist, hadde du ikke da kunne ha stelt i stand en konsert på Madeleines vegne?
Vis hele sitatet...
hvorfor det?

Og ja, hvorfor i pokker samler folk penger dersom det dreier seg om en såkalt "rik middelsklassefamilie" ?
Vis hele sitatet...
fordi folk er dumme og lette å manipulere.
Sist endret av Hrunz; 29. juni 2007 kl. 17:14.
Så mener du at sforeldrene skulle ha LATT VÆRE å gjøre alt det de gjør? Vil du at foreldrene skal tenke" Nei, det blir urettferdig, la oss holde oss til politiet?"
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Bra bidrag til diskusjonen, Hrunz. Hva med å utdype påstandene dine? drenleppøs
Sist endret av thomasf; 29. juni 2007 kl. 17:11.
Redigerte innlegget. Nå er det sikker lettere å forstå. Madeleine-saken er et prakteksempel på det som på wikipedia.org kalles "MISSING WHITE WOMAN SYNDROME"

Sitat av Mushy
Så mener du at sforeldrene skulle ha LATT VÆRE å gjøre alt det de gjør? Vil du at foreldrene skal tenke" Nei, det blir urettferdig, la oss holde oss til politiet?"
Vis hele sitatet...
Nei. Hvem hevder dette?
Forskjellsbehandling på høyt nivå spør du meg.
Trådstarter
9 0
Sitat av Mushy
Så mener du at sforeldrene skulle ha LATT VÆRE å gjøre alt det de gjør? Vil du at foreldrene skal tenke" Nei, det blir urettferdig, la oss holde oss til politiet?"
Vis hele sitatet...
Feil. Det jeg mener er at det er helt feil at alt fokuset går på å finne denne ene jenta, og kun henne.
Nesten som om det er greit at fattige barn bortføres.

Det er akkurat det samme som skjedde med tsunamien i thailand. Den hadde ikk fått i nærheten av like mye publisitet hvis det ike var vestlige turister inne i bildet.
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Men er det så rart at man lettere identifiserer seg med og føler empati med noen som er lik deg selv da? Det er bare en helt menneskelig, naturlig respons. Dersom en flue dør, så føler jeg ingenting. Dør en ape, så føler jeg mer. Dør et menneske, så føler jeg mye. Dør et menneske som ligner meg, så føler jeg veldig mye. Dør et menneske som jeg kjenner, så føler jeg forferdelig mye.

Det er helt naturlig at desto nærmere --deg selv-- en død kommer, desto mer føler du. Det har ingenting med rasisme å gjøre; men alt med instinkt.
Ja, egentlig får du ikke forskjellsbehandling på et høyere nivå enn dette. Det rare er at folk faktisk tror det finnes reelle og gode grunner til at denne saken får så mye oppmerksomhet. Mediene prioriterer etter hva som selger, hva som fenger. Madeleine fenger. Derav oppmerksomheten. Det er ingenting unikt med denne saken. Slike ting - og mye verre ting - skjer hver dag. Bare da med ikke fullt så søøøte folk.

Sitat av Stormen
Men er det så rart at man lettere identifiserer seg med og føler empati med noen som er lik deg selv da? Det er bare en helt menneskelig, naturlig respons. Dersom en flue dør, så føler jeg ingenting. Dør en ape, så føler jeg mer. Dør et menneske, så føler jeg mye. Dør et menneske som ligner meg, så føler jeg veldig mye. Dør et menneske som jeg kjenner, så føler jeg forferdelig mye.

Det er helt naturlig at desto nærmere --deg selv-- en død kommer, desto mer føler du. Det har ingenting med rasisme å gjøre; men alt med instinkt.
Vis hele sitatet...

fortell meg mer om "menneskelige naturlige responser"
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Hrunz, hva mener du med det, siden du satte det i anførselstegn? Forsøker du å være spydig, eller har du bare naturlig en litt frastøtende personlighet? Jeg elsker emo goth-kids, så kom igjen: Have a blast!
Sist endret av Stormen; 29. juni 2007 kl. 17:33.
det er helt vanvittig blåst ut av alle proporsjoner den saken der. barn forsvinner hver eneste dag her i verden. aldri har det blitt satt igang et sånt mediahysteri rundt et forsvunnet barn. skal ikke prøve å si noe om hvorfor det er sånn i dette tilfellet, men det er kommet noen gode forslag tidligere i denne tråden. forskjellsbehandling er vel en god underdrivelse. hadde det vært et fattig barn eller et barn fra et uland så hadde vi aldri hørt om saken engang.
Sitat av guitarjunkie
Feil. Det jeg mener er at det er helt feil at alt fokuset går på å finne denne ene jenta, og kun henne.
Nesten som om det er greit at fattige barn bortføres.

Det er akkurat det samme som skjedde med tsunamien i thailand. Den hadde ikk fått i nærheten av like mye publisitet hvis det ike var vestlige turister inne i bildet.
Vis hele sitatet...
det er så vanlig at slikt skjer der, derfor bryr ingen seg.
At hvite forsvinner skjer en gang i blandt.
Very Important Lurker
Keanu's Avatar
Rasisme? Nei
Feil vektlegging? Ja

Foreldrene har vært veldig flinke til å bruke media, og de fleste vet mer om Madeleine-saken enn de kommer til å vite om partiet de stemmer på i høstens kommunevalg. Media ser at det selger, og pøser ut all informasjon de kan bruke, sammen med et stort bilde.

Jeg er helt enig med Stormen om at grunnen er at vi tenker dette kunne vært nabojenta. Sammen med den enorme mediedekningen som er blitt til, føler vi at vi kjenner familien bedre, og blir mer engasjert.
Noen vi kjenner bedre eller er nærmere oss påvirker oss og interesserer oss mer enn identiske saker som skjer langt unna.
For å gi et eksempel, tenk på flommen som har herjet Pakistan i det siste, og flere titalls mennesker er omkommet. Istedet har vi hørt om flommen fra Storbritannia som har vært langt mindre dødelig, men den interesserer oss mer siden det er nærmere oss og samfunnet ligner mer på vårt eget.