Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  38 2208
Hei jeg lurer rett og slett på om jeg skal kjøpe meg ny pc til rundt 4k eller om jeg skal kjøpe meg iPad.

Har også et spørsmål til burde jeg kjøpe iPad 2 eller 3 og hvordan gjør jeg det med tastatur?
PerPerPerPerPerPer
PerPerPerPer's Avatar
Hva trenger du iPaden/PCen til?

iPad passer for noen, men hvis du faktisk vurderer PC tror jeg heller du burde gå for det.
Har du egentlig data?
Jeg kjøpte iPad og er fornøyd med den
Men det er best med data vis du vil bruke Internett mye,
Men jeg har 2 pc fra før så jeg ville prøve hvordan iPad varbistedenfor å kjøpe meg en ny pc når jeg hadde fra før.
Rabbern's Avatar
Trådstarter
Jo altså jeg har en acer 5738zg som slår seg av etter cirka en time hver gang, har åpna den for å blåse den ren for støv men får ikke til..
Har også en dell som bestemor låner den er rundt 6-7 år gammel men funker bedre enn aceren i grunn. Har også en hp med 13 toms skjerm som jeg kjøpte for 2 eller 5 hundre kroner som sliter litt med oppstart (må trykke på riktige knapper i starten).

Jo det jeg skal bruke den til er, facebook, youtube, finn.no, freak.no og diverse andre forum.
Sist endret av Rabbern; 14. juni 2012 kl. 22:58.
PerPerPerPerPerPer
PerPerPerPer's Avatar
Da trenger du nok bare en iPad.
Spør venner om å låne en hvis du er usikker, veldig surt å betale så mye penger for noe man finner ut at man ikke liker.
Rabbern's Avatar
Trådstarter
Søstra mi har en galaxy tab som hu er fornøyd med som jeg har lånt litt i ny og ne .. men jeg liker kammeraten min sin iPad bedre mtp hjem knappen.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Rabbern Vis innlegg
Søstra mi har en galaxy tab som hu er fornøyd med som jeg har lånt litt i ny og ne .. men jeg liker kammeraten min sin iPad bedre mtp hjem knappen.
Vis hele sitatet...
Og du mener at Android-tabs ikke har en hjemknapp ?
da kjøperru ipad3, sku ønske jeg hadde gryn tillovers, for jeg veit jeg hadde brukt ipaddn te alt, unntatt nett bank da for der trenger man jo flash
Rabbern's Avatar
Trådstarter
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Og du mener at Android-tabs ikke har en hjemknapp ?
Vis hele sitatet...
Jo den har hjemknapp men ikke like lettvint til som iPad sin.
Sitat av tribalgoth Vis innlegg
da kjøperru ipad3, sku ønske jeg hadde gryn tillovers, for jeg veit jeg hadde brukt ipaddn te alt, unntatt nett bank da for der trenger man jo flash
Vis hele sitatet...
Mange banker har lansert sine egne apper som lar deg utføre en del oppgaver man vanligvis ville gjort i nettbanken.
Sist endret av møkk; 14. juni 2012 kl. 23:13.
Sitat av møkk Vis innlegg
Mange banker har lansert sine egne apper som lar deg utføre en del oppgaver man vanligvis ville gjort i nettbanken.
Vis hele sitatet...
det er vel enn så lenge bare tilgjengelig for folk med telenor abn?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av tribalgoth Vis innlegg
da kjøperru ipad3, sku ønske jeg hadde gryn tillovers, for jeg veit jeg hadde brukt ipaddn te alt, unntatt nett bank da for der trenger man jo flash
Vis hele sitatet...
Nettbank som bruker flash ? Har jeg aldri sett.
Hertugen av Dvask
Screwdriver's Avatar
Skal du skrive mye, burde du hvertfall ha noe med tastatur. Så enten iPad med eksternt tastatur, eller en laptop.
Pokemon addict
HuskaIkke's Avatar
Sitat av tribalgoth Vis innlegg
det er vel enn så lenge bare tilgjengelig for folk med telenor abn?
Vis hele sitatet...
Nei, du laster bare ned appen til banken din ifra app store. Og får en kode tilsendt på mobil fra banken (noe slikt). Og vips så har du det!
Jeg fikk meg en iPad nå for noen uker siden, og da kan jeg iallefall fortelle at MacBooken min er VELDIG lite brukt etter dette! Nettbanken kjører jeg og på iPad, fordi innlogging med mobiltelefon og fødselsdato krever ikke Java :-)
Hadde utelukkende kjøpt meg en iPad. Kanonbra batteritid og ekstremt brukervennelig! Ikke minst er den også morsom og hendig :- )
Denne brude jo være et greit alternativ til Ipad om du bruker å skrive mye. Det har medfølgende tastatur- dokkingstasjon.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Nettbank som bruker flash ? Har jeg aldri sett.
Vis hele sitatet...
Ikke jeg heller, høres ikke akkuratt trygt ut, med alle de flash sikkerhetshullene...
Jeg har en splitter ny iPad og en splitter ny ASUS. Kanskje du heller burde kjøpe en mini pc? 11 tommer fra ASUS kan være noe.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Rabbern's Avatar
Trådstarter
Hm tror jeg må droppe Pad gitt, nå har jeg endelig fått til å spille minecraft .. takk til ubuntu og alle minecraft.org og .com sider som har gjort dette til et helvete er jo .net som duger. Men pcen slår seg av etter 10-15 minutter med spilling da den blir for varm.

Så har noen tips til en pc til rundt 4 tusen som er bedre enn min nåværende acer 5738zg, litt spec's er intel pentium t4300 - 2,1 ghz 2 kjerne. ATI mobile hd 4570. 4gb memory. Enten en stasjonær til 3 tusen som jeg bygger selv eller en bærbar til 4 tusen.
Rabbern's Avatar
Trådstarter
Hvordan vil denne være i forhold da?
Fractal r3 mini - 599 - midi koster 649.
Corsair GS 600w - 489.
Corsair vengeance 4gb - 249.
Samsung 830 128gb ssd - 849.
Samsung bulk dvd+rw - 149.
Samme hovedkort og prossesor.

Komplett koster dette 3343kr altså 6 hundre mer enn den andre men den lager mindre lyd noe som for meg er ganske viktig. Eller så blir det bærbar noe det ligger ann til i grunn.
Hjerneskadet Shitkid
CHillZoNE's Avatar
SKjermkort?
Sitat av Rabbern Vis innlegg
Hvordan vil denne være i forhold da?
Fractal r3 mini - 599 - midi koster 649.
Corsair GS 600w - 489.
Corsair vengeance 4gb - 249.
Samsung 830 128gb ssd - 849.
Samsung bulk dvd+rw - 149.
Samme hovedkort og prossesor.

Komplett koster dette 3343kr altså 6 hundre mer enn den andre men den lager mindre lyd noe som for meg er ganske viktig. Eller så blir det bærbar noe det ligger ann til i grunn.
Vis hele sitatet...
Dårlig strømforsyning, og bytt SSD til Intel eller Cucial.
Og du bør også ha et skjermkort
Gig
Naturlig Talentløs
Gig's Avatar
Sitat av Dengo Vis innlegg
Jeg har en splitter ny iPad og en splitter ny ASUS. Kanskje du heller burde kjøpe en mini pc? 11 tommer fra ASUS kan være noe.
Vis hele sitatet...
11" for surfing på youtube og forum? det hørtes slitsomt ut.

virker også som at folk tror en ipad/tablet kan erstatte en pc, men det er langt fra realiteten...
Jeg har iMac, MBP og iPad. Jeg bruker iMacen 95 % av tiden. iPaden bruker jeg i sengen eller på ferie Har ett trådløst tastatur til den og
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Gig Vis innlegg
11" for surfing på youtube og forum? det hørtes slitsomt ut.

virker også som at folk tror en ipad/tablet kan erstatte en pc, men det er langt fra realiteten...
Vis hele sitatet...
Jeg har en 12" som jeg gjør 98% av arbeidet mitt fra, eneste gangen den er på større skjerm er når jeg tilfeldigvis titter innom kontoret, og jeg er relativt sveiseblind.
iPad er flott! Men noe erstatning for PC eller Mac er den ikke. Du får ikke gjort alt like godt på en iPad. Skal du bare surfe, se film og slikt er det jo greit. Men å laste ned ting som torrenter er ikke akuratt så lett på iPad.
Rabbern's Avatar
Trådstarter
Hvis jeg kjøper billig psu, billig kabinett, billig hovedkort, billigste k modell av ivy bridge, bruker en harddisk jeg har og noe billig ram .. Så blir det kanskje 3,5-4k og det går akkurat og det er kun minecraft jeg skal spille.
Pokemon addict
HuskaIkke's Avatar
Sitat av Rabbern Vis innlegg
Hvis jeg kjøper billig psu, billig kabinett, billig hovedkort, billigste k modell av ivy bridge, bruker en harddisk jeg har og noe billig ram .. Så blir det kanskje 3,5-4k og det går akkurat og det er kun minecraft jeg skal spille.
Vis hele sitatet...
Prøv og sett det opp først og link til oppsettet.

Hva med skjermkort?
iPad 2 - 2795 kr:
http://www.elkjop.no/product/data/ne...-gb-wi-fi-sort

120 GB Sandisk Extreme SSD - 849 kr:
http://www.elkjop.no/product/data/ha...tate-drive-ssd

iPad 2 er god nok i massevis, og en SSD + ny installasjon av Windows gjør underverker for enhver maskin. Du ender opp med en PC som er god nok og en tablet i tillegg med et halvt tusing spart på tilbud.
Rabbern's Avatar
Trådstarter
Altså her hjelper det ikke med noe ssd da det er cpu som blir overopphetet etter mange år med stress... Og skjermkort trenger jeg det egentlig kjøper jeg billigste ivy eller nest billigste så må vel det integrerte skjermkorte takle minecraft?

http://www.komplett.no/k/shoplist.as...8-F44FFAD1B447
Bruker selv en iPad på jobb og skole, og den har erstattet laptopen for min del. En kan koble til tastatur ved hjelp av blåtann, men selv foretrekker jeg å ta notater for hånd med en stylus og en egen app. Kanskje ikke så relevant for deg nå som du har bestemt deg for en laptop, men men.
Rabbern's Avatar
Trådstarter
Muttern ble skeptisk da jeg sa jeg ville ha stasjonær pc .. så da må det bli bærbar denne gangen også Men hva tror dere om denne? http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=750538#extra den har jo ssd og greier så den burde vel kanskje klare minecraft hvis jeg ser på specsa ellers også.
Førrhelvett.
Lovegame's Avatar
Tro det eller ei, men Minecraft krever ganske mye ressurser for å ikke lagge.
Ville heller gått for en Asus K53SM. Det må være den beste allrounderen på markedet.
Rabbern's Avatar
Trådstarter
Oioi mange som var fornøyde med Asus'en der, og da slipper jeg også HP sitt standard dritt så blir vel kanskje en Asus da og da blir det også en selvfølge med en liten partisjon med ubuntu 12.04 .. 100gb holder for å si det sånn. Tror jeg ikke har brukt 10 gb på denna jeg sitter på nå .
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Nettbank som bruker flash ? Har jeg aldri sett.
Vis hele sitatet...
Det har jeg... DNB nor blant annet.
om du skal ha ein billig pc er nokk amd veien å gå. Då slepper du skjermkort, ettersom deira interigerte (APU) har veldig god ytelse.
KSF
Androidist
KSF's Avatar
Sitat av YankeenAtion Vis innlegg
Det har jeg... DNB nor blant annet.
Vis hele sitatet...
Så lenge jeg kan huske har i alle fall DNB brukt Java.