Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  45 5397
Halla folkens, en kompis leverte inn iphonen sinn til rep for ca 2 uker siden. Lydløsknappen fungerte ikke og heller ikke lyd"ned" knappen. Iphonen hadde en liten knekk i venstres side av glasset, ikke skjermen.

Da han var nede på Telekiosken, så sa han at det var noe galt med lydløs knappen og lyd"ned" knappen. Han snakket med en "lærling", og lærlingen spurte han andre hva de skulle gjøre og fikk beskjed om at det var en garantisak.

Nå 2 uker senere fikk han beskjed om at han MÅTTE betle 500kr for og få iphoenen tilbake, altså uten noen reprasjoner. Eller betale 0,-kr og ikke få iphonen tilbake. Eller siste alternativ og få den reparert til 2800kr.

Det han syntes er rart er at de sier det er en garantisak, så får han to uker senere valget mellom og kaste iphonen eller og betale 500kr for absolutt ingenting. Personelig så skjønner jeg ikke hvordan de har lov til og ikke si at man muligens må betale 500kr for absolutt ingenting.

Kompisen min beskriver det som tyveri. Han får pluttselig valget mellom og betale 500kr for og få sin egen iphone tilbake ellers så tar de den!

Takker for alle svar, håper noen kan hjelpe.



HVa skal han gjøre??
Det er ikke de som jobber i butikken sin jobb å avgjøre om det er en garantisak eller ei. De kan f.eks ikke se om en mobil er fuktskadet, ett problem garantien ikke dekker.
Vi har det på samme vis, enheter blir sendt inn til service hvor verkstedet avgjør om det er en garantisak eller ikke. Er det en garantisak fikser de dingsen og shipper til tilbake. Er det derimot ikke en garantisak, får man de valgene du har nevnt ovenfor.

Feilen her, er vel at han i butikken har sagt at det faktisk er en garantisak. Eller så kan kompisen din ha mistolket han som om han sa at det var en garantisak. Dog kunne selvsagt butikkmedarbeideren forklart hele prosessen litt bedre.

Edit: Grunnen for at de krever 500kr for å sende tilbake telefonen er at de på verkstedet skal ha sin betaling for å ha brukt tid på å åpne og sjekke enheten.
Sist endret av møkk; 21. mars 2012 kl. 20:50.
Sitat av møkk Vis innlegg
Det er ikke de som jobber i butikken sin jobb å avgjøre om det er en garantisak eller ei. De kan f.eks ikke se om en mobil er fuktskadet, ett problem garantien ikke dekker.
Vi har det på samme vis, enheter blir sendt inn til service hvor verkstedet avgjør om det er en garantisak eller ikke. Er det en garantisak fikser de dingsen og shipper til tilbake. Er det derimot ikke en garantisak, får man de valgene du har nevnt ovenfor.
Vis hele sitatet...
Telekiosken tar 500,- for å skjekke om det er en garantisak? Høres ikke helt logisk ut at de beslaglegger telefonen hans på den måten.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
For det første er det ikke telekiosken som har beslaglagt den, men verkstedet, og selvfølgelig skal de ha penger for arbeidet sitt, hvordan skulle de ellers lokalisere feilen?
Husker spaceworld gjorde det på samme måten for en 6-7 år siden med min SE K700i... Endte opp med at de fikk tlf, jeg gadd ikke betale for en tlf som ikke fungerte
Ja det lukte litt av den saken.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Dette er standard på mange verksteder, alt ifra mobiler til gressklippere
Verkstedet tar seg betalt 500kr for å ha åpnet enheten for å sjekke etter feil. Deres oppgave er jo å fikse enheten. Når de ser at en telefon er f.eks fuktskadet, skal de da ikke lønne folkene som har vært på jobb og åpnet telefonen? Det er ikke verkstedets feil at den er blitt fuktskadet.
Hvis den hadde et lite " knekk " så hva forventer du egentlig ?
Skrev din venn under på papirer på at han var villig til å betale for undersøkelsen om det skulle vise seg å ikke være garantisak? Om ikke han skrev under på noe er han safe.
Sist endret av mo3; 21. mars 2012 kl. 21:07.
Men det burde jo ikke være kundens risiko at forhandler ikke kan avgjøre om det er garantisak inhouse.
Sier meg enig med mo3 her...

Man _SKAL_ bli opplyst om kostnader knyttet til det å sende den inn til service. Om man ikke blir det, så får telekiosken ta disse 500 kronene på egen kappe.
For det første tar verkstedet (mest sannsynlig Apple) betalt av Telekiosken hvis det ikke er en garantisak, og så tar evt. telekiosken ekstra betalt for frakt til og fra verkstedet(hvis værkstedet finner ut at det ikke er en garanti/reklamasjonssak). Selv om deler av rep'en er reklamasjon/garanti betyr ikke det at alt er det (f.eks. sprekk i glass, etc), hvis man ikke vil ha slikt reparert er man nødt til å be de ansatte i butikken(telekiosken) spesifisere det i servicen, så vil det i de fleste tilfeller gå greit. MEN dette er vanskelig spesielt når det kommer til Apple som (hvis ikke produktet kan fikses med restore) veldig ofte bare erstatter produktet istedenfor å reparere det og generelt ikke bryr seg om spesifiseringer som "kun volumknapp problemene skal fikses".

Når dette er sagt kan man se på det som butikkens ansvar å ikke "love" at noe er en garanti/reklamasjonssak uten forbehold, derfor bør kameraten din dra ned der og stå på krava og si at de ikke kan love noe de ikke opprettholder.


Edit: Har jobbet i service avd i butikk selv og kan bekrefte at der jeg jobbet gikk saker som dette nesten alltid i kundens favør.
Sist endret av Butterfly; 21. mars 2012 kl. 21:10.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Sier meg enig med mo3 her...

Man _SKAL_ bli opplyst om kostnader knyttet til det å sende den inn til service. Om man ikke blir det, så får telekiosken ta disse 500 kronene på egen kappe.
Vis hele sitatet...
Det stemmer! Jeg hadde samme situasjon med Komplett for en stund tilbake. Da jeg påstod jeg aldri ble informert om en slik kostnad, kunne de heller ikke fakturere for den.
Dette er helt standard og ingenting å mase om.

Det eneste relevante spørsmålet er hvorvidt han signerte på pairer når han leverte inn telefonen eller ikke.
Sitat av Butterfly Vis innlegg
For det første tar verkstedet (mest sannsynlig Apple) betalt av Telekiosken hvis det ikke er en garantisak, og så tar evt. telekiosken ekstra betalt for frakt til og fra verkstedet(hvis værkstedet finner ut at det ikke er en garanti/reklamasjonssak). Selv om deler av rep'en er reklamasjon/garanti betyr ikke det at alt er det (f.eks. sprekk i glass, etc), hvis man ikke vil ha slikt reparert er man nødt til å be de ansatte i butikken(telekiosken) spesifisere det i servicen, så vil det i de fleste tilfeller gå greit. MEN dette er vanskelig spesielt når det kommer til Apple som (hvis ikke produktet kan fikses med restore) veldig ofte bare erstatter produktet istedenfor å reparere det og generelt ikke bryr seg om spesifiseringer som "kun volumknapp problemene skal fikses".
Vis hele sitatet...
Apple gir nok ikke noen form for kompensasjon for ikke-utførte reprasjoner. Har selv jobbet for apple, og det er kun datamaskiner som blir reparert i Norge. Ipoder og iphones sender utenlands for å bli reparert i syklus. Feks er det garanti som gjelder, får du en ny, så blir den reparert og gitt til en ny en osv. Sånn at hvis butikken har logistikken i orden og får sendt avgårde sendingen tidlig får du en ny tlf en uke etter. Hvis det er garantisak vel og merke
Sitat av Weedman420 Vis innlegg
Apple gir nok ikke noen form for kompensasjon for ikke-utførte reprasjoner. Har selv jobbet for apple, og det er kun datamaskiner som blir reparert i Norge. Ipoder og iphones sender utenlands for å bli reparert i syklus. Feks er det garanti som gjelder, får du en ny, så blir den reparert og gitt til en ny en osv. Sånn at hvis butikken har logistikken i orden og får sendt avgårde sendingen tidlig får du en ny tlf en uke etter. Hvis det er garantisak vel og merke
Vis hele sitatet...
Mente heller ikke at Apple gjør det, men Telekiosken bør gjøre det hvis de har lovet kunden noe.

Sendte aldri noe til Apple direkte selv, men alle produktene som kom tilbake fra ulike værksteder kom tilbake enten direkte fra Apple eller med Apple servicerapporter. Grunnen til at jeg skilte ut Apple, var , det dreide seg her om et Apple produkt og at Apple har metoder og håndtere servicer på som skiller seg vesentlig fra andre produsenter, spesielt fra kundens side.
Trådstarter
Han skrev ikke under på at han kansje måtte betale!
Skrev han under på vilkårene for å sende inn telefonen til reperasjon? I så fall har han ingen sak. Dette er standard dokumenter, og det dekkes her at ved feil som ikke er omfattet av garanti/reklamasjon må kunde betale. Enkelt og greit.
Sitat av FellowMellow Vis innlegg
Han skrev ikke under på at han kansje måtte betale!
Vis hele sitatet...
Da er han safe. Når ting blir sendt inn for behandling, SKAL man skrive under på at man godtar å betale kostnader som kan komme om det skulle vise seg at telefonen ikke blir dekt av garantien. Jeg var i samme situasjon angående en pc som min tante eier. ble rådført her på freakforum (tråden).

Saken var at min tantes pc sluttet å funke. Jeg gikk ned til salgssted og ba de sende den inn. Siden den plutselig var død tenkte jeg at det var en reklamasjonssak uten å tenke på noe mer. De i butikken tok i mot pcen og sendte den inn. Jeg skrev ikke under på noe og gikk der i fra. De hadde ikke fortalt meg at det ville koste over 1000kr om det skulle vise seg å ikke være en reklamasjonssak. Noen uker senere ringer min tante og sier at de hadde ringt hun og sa at pcen var skadet av væske og at hun måtte betale for å få pcen tilbake. Uheldigvis hadde hun masse bilder på harddisken som selvfølgelig ikke var tatt backup på, så hun hadde godtatt det.

Vi gikk ned til butikken og jeg nektet å betale og forklarte situasjonen. Vi fikk til slutt pcen med oss siden butikken ennå ikke hadde fått regningen fra verkstedet. Siden de ansatte i butikken ikke var behjelpelig, kontaktet jeg hovedkontoret deres og forklarte situasjonen. De var villig til å betale halve prisen på verkstedregningen som kom på over tusen kroner.

Den lokale butikken ville også gi rabatter på ny pc. Jeg stod på mitt og sa at vi ikke skulle betale en eneste krone, ny pc fra butikken skulle vi heller ikke ha. Jeg vant til slutt. Vær sta og ikke gi deg, det er verdt å vinne over den store stygge ulven som ikke følger reglene.
på heltid
iSkurk's Avatar
Hm, jobber selv i NetCom og vi har aldri hatt noe sånne greier. Vi sender inn, er det ikke noe feil. kommer den tilbake, uten noe kostnad. med mindre det er blitt gjort noe reprasjoner såklart!
Trådstarter
Får dette som svar: VI kan ikke gjøre noe med at dette er en garantisak, det er det reprratøren som bestemmer. Hva skal jeg gjøre nå?
Sitat av Weedman420 Vis innlegg
Har selv jobbet for apple, og det er kun datamaskiner som blir reparert i Norge. Ipoder og iphones sender utenlands for å bli reparert i syklus. Feks er det garanti som gjelder, får du en ny, så blir den reparert og gitt til en ny en osv. Sånn at hvis butikken har logistikken i orden og får sendt avgårde sendingen tidlig får du en ny tlf en uke etter. Hvis det er garantisak vel og merke
Vis hele sitatet...

Mcare har reparert norske Telenor-Iphones i flere år? Og swap-enhet er "brukte" hovedkort og skjermer med nye serienummer, i splitter ny case.
Infocare reparerer (eller konstanterer feil..) på Ipod, og sender ut swap, så det meste skjer nok innenfor grensene våres.
Sist endret av FlipMcFlop; 28. mars 2012 kl. 15:20.
Trådstarter
Sitat av FlipMcFlop Vis innlegg
Mcare har reparert norske Telenor-Iphones i flere år? Og swap-enhet er "brukte" hovedkort og skjermer med nye serienummer, i splitter ny case.
Infocare reparerer (eller konstanterer feil..) på Ipod, og sender ut swap, så det meste skjer nok innenfor grensene våres.
Vis hele sitatet...
Høres ut som du har noe peiling? Hvem kan jeg gå videre med dette til?
Sitat av FellowMellow Vis innlegg
Høres ut som du har noe peiling? Hvem kan jeg gå videre med dette til?
Vis hele sitatet...
Forbrukerrådet.

Derimot har du unnlatt å besvare det viktigste spørsmålet i hele tråden: Skrev du under på vilkårene for servicen, og leste du dem i det hele tatt?
Trådstarter
Jeg skrev under på noe om lånemobil, skal ta rn tur ned og sjekke imorgen.
Sitat av FellowMellow Vis innlegg
Høres ut som du har noe peiling? Hvem kan jeg gå videre med dette til?
Vis hele sitatet...

Kort oppsummert:

-En ansatt ved Telekiosken har formulert seg feil når dere leverte inn produktet. Du kalte han selv en "lærling", så regner med han var under opplæring og uerfaren. Han skulle aldri fortalt dere at det var en garantisak, siden det ikke er hans avgjørelse.

-Produktet har blitt fraktet til verksted og en teknikker har jobbet med den. Noen må betale lønnen hans og utgifter for frakt. Hvis det er produsenten sin skyld at feilen oppstod, betaler de alt. Men så er jo denne fuktskadet, og da er det du som kunde som er ansvarlig. Det står svart på hvitt i brukerveiledningen at produktet aldri skal være i kontakt med fuktighet, og at du mister garanti-/reklamasjonsretten hvis det har skjedd.


Så da sitter du der med skjegget i postkassa, men har noen alternativer:

1. Be dem skrote den. De plukker av noen deler de kanskje kan bruke om igjen, og du slipper å betale noe.

2. Be om swap for 2800,-. Det kommer jo an på abonomentutgifter osv om det lønner seg, men det er i utgangspunktet et greit tilbud.

3. Krangle med Telekiosken om de 500,- for å få tilbake en defekt iphone uten å betale.
Trådstarter
Sitat av FlipMcFlop Vis innlegg
Kort oppsummert:

-En ansatt ved Telekiosken har formulert seg feil når dere leverte inn produktet. Du kalte han selv en "lærling", så regner med han var under opplæring og uerfaren. Han skulle aldri fortalt dere at det var en garantisak, siden det ikke er hans avgjørelse.

-Produktet har blitt fraktet til verksted og en teknikker har jobbet med den. Noen må betale lønnen hans og utgifter for frakt. Hvis det er produsenten sin skyld at feilen oppstod, betaler de alt. Men så er jo denne fuktskadet, og da er det du som kunde som er ansvarlig. Det står svart på hvitt i brukerveiledningen at produktet aldri skal være i kontakt med fuktighet, og at du mister garanti-/reklamasjonsretten hvis det har skjedd.

Det var en støt skade + det var kun volum bryteren som ikke fungerte. Siden jeg kun hadde 3 dager igjen av garantien så ville derfor bruke denne for og få fikset den ene knappen.

Så da sitter du der med skjegget i postkassa, men har noen alternativer:

1. Be dem skrote den. De plukker av noen deler de kanskje kan bruke om igjen, og du slipper å betale noe.

2. Be om swap for 2800,-. Det kommer jo an på abonomentutgifter osv om det lønner seg, men det er i utgangspunktet et greit tilbud.

3. Krangle med Telekiosken om de 500,- for å få tilbake en defekt iphone uten å betale.
Vis hele sitatet...
Den var støtskadet. Og det var kun volum knappen som ikke fungerte.
Ah, det er bare så typisk at de er fuktskadet, sorry Men det samme gjelder uansett. Skade skyldes ytre påvirkning, som det kalles. Også pleier det å ende med noe de kaller "ustabilt hovedkort", som kan knyttes til feilbeskrivelsen din.

Det var jo ekstremt sløvt av de på Telekiosken å ikke vite hvordan dette kom til å gå, vil jeg påstå. Skulle tro de hadde sendt Iphone til service før, og visste hvor firkanta Apple er.
Den gamle Grisen
slarti's Avatar
om telekiosken har fulgt prosedyren sin så har du signert på et servicepapir du har måtte signert på.
Om du hadde lest hva så står der.
Der står det ganske klart at om feilen ikke går under reklamasjon påbeløper det et gebyr på så og så mye om du ikke ønsker telefonen skrotet eller reparert for egen regning.

Har du derimot IKKE signert på serviceerkleringen har du en sterk sak.
Trådstarter
Sitat av slarti Vis innlegg
om telekiosken har fulgt prosedyren sin så har du signert på et servicepapir du har måtte signert på.
Om du hadde lest hva så står der.
Der står det ganske klart at om feilen ikke går under reklamasjon påbeløper det et gebyr på så og så mye om du ikke ønsker telefonen skrotet eller reparert for egen regning.

Har du derimot IKKE signert på serviceerkleringen har du en sterk sak.
Vis hele sitatet...
Skrev under noe papirer som jeg fikk beskjed om at var om lånemobil. Så hvis jeg ikke har skrivd under på det. Og de sier at de ga meg en muntelig beskjed (noe som ikke skjedde). Vil det da gå på ord mot ord, eller må de faktisk ha en skriftelig kontrakt?
To ark, to signaturer? I så fall er det en om vilkårene for låneprodukt, og en som sier du må dekke eventuelle kostnader hvis det ikke dekkes av garanti/reklamasjon.
Den gamle Grisen
slarti's Avatar
Sitat av FellowMellow Vis innlegg
Skrev under noe papirer som jeg fikk beskjed om at var om lånemobil. Så hvis jeg ikke har skrivd under på det. Og de sier at de ga meg en muntelig beskjed (noe som ikke skjedde). Vil det da gå på ord mot ord, eller må de faktisk ha en skriftelig kontrakt?
Vis hele sitatet...
Leste du gjennom papirene du signerte på?

Les alltid papirer du signerer på.
Er ganske sikker på at det papiret også info om serviceavtalen.
Alle telebutikker være seg telekiosken, elkjøp, expert, netcom må du signere papirer på.

Skal selv sende inn en telefon til service via nettbutikk... da fikk jeg en generert PDFfil med all info jeg ga til dem som jeg må skrive ut og signere samt legge ved telefonen vist ikke vil ikke serviceverkstedet røre telefonen

De fleste verksteder krever dette.
Sitat av FlipMcFlop Vis innlegg
Ah, det er bare så typisk at de er fuktskadet, sorry Men det samme gjelder uansett. Skade skyldes ytre påvirkning, som det kalles. Også pleier det å ende med noe de kaller "ustabilt hovedkort", som kan knyttes til feilbeskrivelsen din.
Vis hele sitatet...
Er faktisk helt logisk hvorfor mange oppfatter fuktskader som vanlige. Tenk litt på det. Hvis telefonen din er knust eller noe sånt så gidder man jo aldri å levere den inn. Fuktskade er blant de få feil som kunden ikke kan se uten å åpne telefonen. Derfor tror mange at dette bare er noe verkstedene sier. Men fakta er at verkstedet tjener ofte mer på en garantifeil en reparasjon(totalt, ikke per enhet.)

Ellers sier jeg bare som de andre. Har du skrevet under er du ferdig. Hvis ikke får butikken pent dekke det undersøkelsen kostet, altså 500 kr. Har måtte gi meg i flere slike saker da jeg jobbet i mobilbutikk.
Trådstarter
Sitat av murloc Vis innlegg
Er faktisk helt logisk hvorfor mange oppfatter fuktskader som vanlige. Tenk litt på det. Hvis telefonen din er knust eller noe sånt så gidder man jo aldri å levere den inn. Fuktskade er blant de få feil som kunden ikke kan se uten å åpne telefonen. Derfor tror mange at dette bare er noe verkstedene sier. Men fakta er at verkstedet tjener ofte mer på en garantifeil en reparasjon(totalt, ikke per enhet.)

Ellers sier jeg bare som de andre. Har du skrevet under er du ferdig. Hvis ikke får butikken pent dekke det undersøkelsen kostet, altså 500 kr. Har måtte gi meg i flere slike saker da jeg jobbet i mobilbutikk.
Vis hele sitatet...
Takker for tipset. Skal ta turen ned imorgen og få sett på hva jeg skrev under på.

Btw en muntlig "advarsel" vil det være gyldig eller?
Sitat av FellowMellow Vis innlegg
Btw en muntlig "advarsel" vil det være gyldig eller?
Vis hele sitatet...
Nei. Derfor har alle butikker en standardgreie man signerer på når telefonen leveres inn. Har du ikke signert blir det ord mot ord. Noe du vil vinne på.
Trådstarter
Sitat av murloc Vis innlegg
Nei. Derfor har alle butikker en standardgreie man signerer på når telefonen leveres inn. Har du ikke signert blir det ord mot ord. Noe du vil vinne på.
Vis hele sitatet...
De som jobber i butikken + sjefen prøver og bortforklare seg hele tiden, og de vil antageligvis ALDRI gi seg. Skal jeg gå videre med dette til konfliktområdet eller?
Sitat av FellowMellow Vis innlegg
De som jobber i butikken + sjefen prøver og bortforklare seg hele tiden, og de vil antageligvis ALDRI gi seg. Skal jeg gå videre med dette til konfliktområdet eller?
Vis hele sitatet...
forbrukerrådet mener du

Ja det er ikke dumt. Men hvis du gjør dette er det ingen vits å gå til butikken å true dem med forbrukerrådet. Bare ta kontakt med forbrukerrådet å send kopi av mailen til butikken.
Sitat av iSkurk Vis innlegg
Hm, jobber selv i NetCom og vi har aldri hatt noe sånne greier. Vi sender inn, er det ikke noe feil. kommer den tilbake, uten noe kostnad. med mindre det er blitt gjort noe reprasjoner såklart!
Vis hele sitatet...
Du kan umulig jobbe i NetCom Shop.
Vi skal alltid informere kunde at dette kan kanskje ikke være garanti om vi er i tvil, vi skal ALDRI love at dette her går gjennom som en garantisak, da det ikke er opp til oss.
Og så klart kommer varen tilbake med kostnad om de ikke har reparert den, da dukker det opp en melding i Deltaservice, som vi i NetCom forøvrig bruker, noe jeg antar du har peiling på? :-)

Til trådstarter, gå innom Telekiosken og be de vise frem til kontrakten du har skrevet under. Kan de ikke vise til noe kontrakt du har skrevet under, da har du saken ganske klar på din side hvertfall. Har hatt noen kunder som kommer innom hvor de klager på akkurat det du sier, og mener det ble sagt sånn og sånn. Vi ber da om å få levert serviceskjemaet som ble sendt med telefonen fra serviceverkstedet, for å se om det er signatur på papiret. er det det så er saken closed. Du skal alltid lese hva du skriver under, men merkelig nok så er det veldig få som gjør det.
ligner dette på noe av det du signerte på?
http://imageupload.org/thumb/thumb_208714.png

EDIT: Var over 1 mb, så fikk ikke brukt 0o2471 eller bildr.

EDIT2: nytt bilde. http://s15.postimage.org/f4zs9389z/opt_todo_data_static_sng569589.jpg
Sist endret av juzz; 29. mars 2012 kl. 10:28.
Sitat av iSkurk Vis innlegg
Hm, jobber selv i NetCom og vi har aldri hatt noe sånne greier. Vi sender inn, er det ikke noe feil. kommer den tilbake, uten noe kostnad. med mindre det er blitt gjort noe reprasjoner såklart!
Vis hele sitatet...
Dette kan stemme i noen tilfeller. Dersom "ingen feil er funnet", vil den normalt sett sendes tilbake uten kostnad. Dersom det derimot er en ytre skade som ikke dekkes av garanti, vil dette bli fakturert 362,50,- etter Deltaservice sine prislister.
Det skal koste 200 kroner. Det gjør det i hvert fall i alle andre Telekiosker, på østlandet vel og merke. Dersom det er en synlig skade på utsiden, så kan man egentlig også si at da ryker garantien for hele enheten.
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Sitat av murloc Vis innlegg
Nei. Derfor har alle butikker en standardgreie man signerer på når telefonen leveres inn. Har du ikke signert blir det ord mot ord. Noe du vil vinne på.
Vis hele sitatet...
Hvis kunden ikke har signert noe som helst så blir det enda værre, det finnes da heller ingen papirer som skulle tilsi at en mobil har blitt levert inn. Det papiret man skriver under på er ikke bare for å opplyse deg om hva som skjer hvis det ikke er en garantisak, men også en kvittering for innlevering av telefon. Så du kan plutselig finne deg i en posisjon (lite sannsynlig) hvor de setter seg helt på bakbeina og nekter for eksistens.

Du sier du ikke har blitt opplyst om det muntlig, og det tror jeg deg på, det skjer hele tiden at selgere glemmer det. Men jeg tror ikke du kom deg ut av butikken uten å signere på papiret (ett papir, du og selger beholder hver sin identiske kopi) som (da jeg jobbet i TK) tok for seg lånetelefon og vilkår ved garantibrudd. Hvis de ikke kan fremvise et papir som viser at du har blitt informert om hva som skjer hvis det ikke er en garantisak så vil jeg si du kan kreve at butikken dekker det.
La oss se på loven

http://www.lovdata.no/all/tl-20020621-034-006.html
§ 30, "Gjennomføring av avhjelp", er det som er direkte relevant her. Siste avsnitt i paragrafen omhandler selgers mulighet til å kreve betaling for avhjelpen:

Dersom det ikke foreligger en mangel, kan selgeren bare kreve betaling for undersøkelser som har vært nødvendige for å avgjøre om det foreligger en mangel, og betaling for reparasjon av tingen, dersom selgeren har gjort forbrukeren uttrykkelig oppmerksom på at han eller hun selv må dekke slike kostnader.
Vis hele sitatet...
Det som er viktig her er, som nevnt, at selger må ha gjort forbrukeren oppmerksom på at man risikerer en slik betaling. Det som kan være avgjørende i denne saken er at selgeren må ha gjort dette uttrykkelig, dvs. bestemt og tydelig i følge norsk ordbok.

Om det ikke foreligger et skriftlig bevis på at forbrukeren er informert om risikoen skal det vanskelig gjøres at selger får medhold i at forbrukeren er uttrykkelig informert.
Sitat av Deezire Vis innlegg
Hvis kunden ikke har signert noe som helst så blir det enda værre, det finnes da heller ingen papirer som skulle tilsi at en mobil har blitt levert inn. Det papiret man skriver under på er ikke bare for å opplyse deg om hva som skjer hvis det ikke er en garantisak, men også en kvittering for innlevering av telefon. Så du kan plutselig finne deg i en posisjon (lite sannsynlig) hvor de setter seg helt på bakbeina og nekter for eksistens.
Vis hele sitatet...
Selvsagt helt rett. Men slurv forekommer og selger kan ha gitt kunde kvittering uten kopi. Butikken har vel forsåvidt også erkjent at mobilen er på verkstedet. Og bare som et tips til deg som hadde problemet her. Bare slik at du slipper problemet som Deezire nevner så bør du kansje sikre deg noe korrespondanse så du har beviser dersom de stiller seg i overkant vanskelige.
...og forresten, jobber du i NetCom Shop? Det er isåfall helt på trynet at du ikke er informert om rutinene som gjelder for service, og som har vært gjeldene i flere år.