Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 4205
Hei.

Jeg tenker veldig mye på utdannelse for tiden og har begynt å legge tidlige planer. Mitt største ønske er å gå indøk på NTNU. Men per dags dato ser det ut som jeg får mellom 5.2 -5.5 i snitt primærvitnemål.

Skal i militæret og slik det ser ut nå tenker jeg å ta sjøkrigsskolen, befal og bachelor i økonomi. Etter dette så er det noen år med obligatorisk jobbing for så
å gå videre på NTNU og ta ett eller annet sivil ingeniør studie. Når jeg er ferdig vil jeg jo være ganske gammel, men da har jeg 8 år med utdannelse og noen års(2?) arbeidserfaring.

Så mitt spørsmål er da hva vil se best ut? Min metode eller bare gå indøk?

Hva ville du gjort? Brukt noen år å pusse på vitnemålet eller gå rett i militæret og ta utdanning?
Du bør heller søke deg inn på en annen siv.ing. linje på NTNU (hvilken har ikke så mye å si), for så å melde deg opp i fag som teller mot masteren i ind.øk. (og selvfølgelig melde deg av fagene som er spesifike for den linjen du ender opp med) med en gang, og bare søke kontinuerlig til du kommer inn, i tillegg til å søke internt på NTNU. Da får du masteren etter fem år, uten problemer, og du slipper å pusse på vitnemålet. Det er mange som søker seg inn på linjene som krever lavere snitt for å gjøre akkurat det samme.

Hva som ser best ut? Tja. Who cares? Jobb får du uansett, og du vil nok ikke score så voldsomt på å ha tatt sjøkrigsskolen i forhold til lønn (ikke nok til at det lønner seg, hvertfall).

Med det sagt: Jeg skjønner ikke hvorfor så mange er så sykt interessert i ind.øk. Man blir hverken "ordentlig" ingeniør eller "ordentlig" økonom. Det virker veldig hypet, synes nå jeg.
Sist endret av Orph; 25. februar 2012 kl. 18:01.
Klare du gjennomføre krigsskulen, så ligg du godt an med tanke på arbeid i framtida.
Sitat av pumkin22 Vis innlegg
Hei.

Jeg tenker veldig mye på utdannelse for tiden og har begynt å legge tidlige planer. Mitt største ønske er å gå indøk på NTNU. Men per dags dato ser det ut som jeg får mellom 5.2 -5.5 i snitt primærvitnemål.

Skal i militæret og slik det ser ut nå tenker jeg å ta sjøkrigsskolen, befal og bachelor i økonomi. Etter dette så er det noen år med obligatorisk jobbing for så
å gå videre på NTNU og ta ett eller annet sivil ingeniør studie. Når jeg er ferdig vil jeg jo være ganske gammel, men da har jeg 8 år med utdannelse og noen års(2?) arbeidserfaring.

Så mitt spørsmål er da hva vil se best ut? Min metode eller bare gå indøk?

Hva ville du gjort? Brukt noen år å pusse på vitnemålet eller gå rett i militæret og ta utdanning?
Vis hele sitatet...
Går du gjennomgående krigsskole bruker du 4 år på (en veldig god) utdanning, og minst 4 år i arbeid. Regner med du er 19 når du begynner. Da vil du være 27 når du er "fri". Begynner du på en mastergrad etter dette, vil du være 32 når du er ferdig med den. Jeg tenkte veldig likt som deg, men fant ut at det vil være veldig smør på flesk å ta så vanvittig mye utdanning.

SKSK gir deg en vanvittig god og ettertraktet utdanning, og mens du studerer får du tilsammen millioner i lønn - vanvittig lukrativt. Har ikke mye negativt å si om den utdanningen, annet enn at det er vanskelig å forstå hvor lenge 8 år er, og hva det faktisk innebærer. Du kan godt si at du er klar for det (det sa jeg også da jeg var 19), men du kommer UANSETT til å bli overrasket. Jeg er ikke fylt 21 engang enda, men jeg er allerede fornøyd med at jeg droppet SKSK, selv om jeg visste vanvittig mye om det på forhånd. Det er bare erfaringer man ikke kan vite så mye om på forhånd. Men jeg har fremdeles ingenting negativt å si om utdanningen, det er kun personlige preferanser som gjorde at jeg ikke valgte dette.

Jeg tror du kommer til å fikse livet ganske fint uansett hva du velger KOS DEG!
Sitat av pumkin22 Vis innlegg
Hei.

Jeg tenker veldig mye på utdannelse for tiden og har begynt å legge tidlige planer. Mitt største ønske er å gå indøk på NTNU. Men per dags dato ser det ut som jeg får mellom 5.2 -5.5 i snitt primærvitnemål.

Skal i militæret og slik det ser ut nå tenker jeg å ta sjøkrigsskolen, befal og bachelor i økonomi. Etter dette så er det noen år med obligatorisk jobbing for så
å gå videre på NTNU og ta ett eller annet sivil ingeniør studie. Når jeg er ferdig vil jeg jo være ganske gammel, men da har jeg 8 år med utdannelse og noen års(2?) arbeidserfaring.

Så mitt spørsmål er da hva vil se best ut? Min metode eller bare gå indøk?

Hva ville du gjort? Brukt noen år å pusse på vitnemålet eller gå rett i militæret og ta utdanning?
Vis hele sitatet...
Hvis jeg har forstått deg riktig vil du ta økonomi på sksk?
Dette er vel ett studie du tar på en sivil skole med noe militære fag oppå, det var i alle fall slik i hæren. Da er det vel også dobbelt opp med pliktår. Normalen er ett år plikt for hvert år skole i forsvaret. så tre år skole er lik 6 år plikttjeneste.
Forresten er det også diverse ingeniørlinjer på krigsskolen også.

Utdanning i militæret er en god ting å ha med seg, jeg følte at jeg lærte mye om meg selv. Vær forberedt på mye slit, både fysisk og psykisk, utdanningen er lagt opp til at du skal teste dine egne grenser og lære deg selv å kjenne, særlig i stressede situasjoner.
Sjøkrigsskolen er 3 års utdannelse. 1 år befal og 2 år øk/ing osv. Man tar en bachelor på 2 år istedet for 3.
Sitat av pumkin22 Vis innlegg
Sjøkrigsskolen er 3 års utdannelse. 1 år befal og 2 år øk/ing osv. Man tar en bachelor på 2 år istedet for 3.
Vis hele sitatet...
" På Sjøkrigsskolen kan du spesialisere deg innen navigasjon, elektronikk/våpen, maskin og logistikk. Etter tre år får du en bachelorgrad i militære fag. "

http://hogskolene.forsvaret.no/sjokr...igsskolen.aspx

De stemmer jo ikke helt med hva du sier. Du får altså en bachelor i militærefag, ikke økonomi eller ingeniør
Kan være dårlig veiledning jeg har vært på eller så har jeg misforstått. Men er det ikke slik på hærens krigsskole?
Sitat av pumkin22 Vis innlegg
Sjøkrigsskolen er 3 års utdannelse. 1 år befal og 2 år øk/ing osv. Man tar en bachelor på 2 år istedet for 3.
Vis hele sitatet...
For å gå 3-årig Sjøkrigsskole må du ha befalsutdannelse fra før av. Kommer du rett fra VGS, må du søke gjennomgående KS. Da er du først 6 mnd på befalsskolen på Madla, før du tar 0. semester ved SKSK i Bergen fra januar til sommerferien. Etter dette førsteåret begynner selve krigsskolen, som er en 3-årig Bachelor-grad i Militært Lederskap, med fordypning i enten Data&Elektronikk, Maskin, Elektro&Automasjon eller Operativ Marine. Det finnes flere linjer på Sjøkrigsskolen, men disse er ikke tilbudt for gjennomgående søkere.

Totalt ender du da opp med 4 år (1+3). Deretter kommer 4 år plikttjeneste.
indøk er h***.
Sist endret av djemb; 25. februar 2012 kl. 19:26.